Hamsterini ei haluttu tiineys? (Jyrsijät > Poikaset)

11.04.2011 00.40
020763887_r
Hamina

Olinpahan muutaman päivän poissa kotoa, en osaanut yhtään aavistaa kuinka vastuuttomia sisarukseni osaavat olla. Siskoni oli avannut naarashamsuni dunan, ja ottanut sitten uroksen syliinsä. Kappas vaan, lattialle pääsi ja pian oli kuulemma naaraan dunassa "puuhastelemassa".

Raivostuin tietenkin tästä, ja nyt vain mietin miten selvitän ongelman.. Kuinka helposti naaras tulee raskaaksi? Uros astui ensimmäistä kertaa, onko mitenkään mahdollista, ettei se olisi onnistunut tehtävässään? Molemmat ovat terveitä, onneksi, mutta värimuunnokset pelottavat.. Ovatko minun hamsterini kielletty yhdistelmä? (Katsokaa profiilista, minulla on vain 2 hamsteria)

JOS tulevat poikaset syntyvät, olisiko hyvä jo alkaa kyselemään koteja? Tiedän kasvatuksesta jonkin verran, tuoreruoka on tärkeää ja emoa ja poikasia ei missään nimessä saa häiritä. Poikaset tulevat muutaman viikon toimeen emonsa kanssa, mutta jossain 3-4 viikon sisällä ne tulee erottaa AINANKIN sukupuolensa perusteella?

En siis aivan pihalla ole, olen 18-vuotias, joten en edes ajattele vastuuttomasti että haluan hamsterivauvoista eroon. Onko hyviä neuvoja, jollain ollut näitä ns. "vahinko"poikueita? Toivon etten saa haukkuja päälle, haluan vain mahdollisimman paljon tietoa etten ole yhtä vastuuton kuin siskoni..

11.04.2011 17.52

Aivan turha minun mielestäni lähteä haukkumaan ketään, onhan tuo todella edesvastuutonta käytöstä ollut, mutta mahdollinen vahinko on nyt jo käynyt, ja siskosi kaiketi ovat jo asiasta saaneet kuulla.

Jos uros on päässyt astumaan naarasta, se on suht. todennäköisesti tiineeksi tullut, mutta toki on se mahdollisuus, ettei uros ole päässyt astumaan kunnolla tai muutoin on epäonnistunut, mutta kannattaa valitettavasti varautua siihen, että sieltä tulee poikasia.

Kannattaa ensin katsoa, onko naaras tiineenä (jos osaa seurata kiimoja, tiineelle hamsterille ei tule kiimaa neljän päivän välein, ja maha alkaa jossain vaiheessa usein pyöristyä selkeästi). Koteja kannattaa etsiä siinä vaiheessa, kun poikaset ovat syntyneet.

Täällä on hyvä ohjeistus poikimisen suhteen: http://www.kolumbus.fi/satumetsan/docs/astutus.html

Naaraasi näkyy olevan musta valkokirjokilpikonna ja uros on creme valkonauhainen, eli tuohan on kielletty yhdistelmä (kilpikonnat ovat keltaisensukuisia, ja niitä ei värien sekaannusten vuoksi tulisi yhdistää cremensukuisiin), joskaan mitään terveydellistä haittaa tuosta ei ole, kuten esimerkiksi kahden satiinin yhdistelmästä voisi olla. Ainoastaan jalostuksen kannalta yhdistelmä on ei-toivottu, mutta ei siis tarvitse pelätä mahdollisten poikasten terveyden kannalta.

Toivottavasti selviät pelkällä säikähdyksellä, mutta jos kaipailet neuvoja, kysele ihmeessä täällä tai SHY:n foorumilla (mullekin voi ottaa yhteyttä).

Muokattu viimeksi: 11.04.11 17.52
09.05.2011 18.01

Mielestäni, sinun tulisi nytten vain seurata tilannetta. Kun emon maha alkaa kasvamaan kummallisesti, tavallisella ruoka määrällä, tämä on luultavasti paksuna. Tietystihän, vaikka hamsterisi synnyttäisi, tämä saattaa syödä ne.

Kannattaa kysellä jo, että onko ketään kiinnostuneita hamsun ostajia. Kuinkas vanha se sinun naaraasi on?

Jos hamsterillasi ei ollut tuona päivänä kiimaa, niin yleensä silloin uros ei ole päässyt astumaan naarasta. Mutta jos on, niin silloin on hyvinkin mahdollista, että naaraasi on raskaana.

En ole mikään asiantuntia, Luukas taisikin jo sanoa tarvittavat, eli katsele SHY:n foorumeita ja tarvittaessa kysy neuvoa.

09.05.2011 18.11

Kysymys, sun omalla hamsulla näyttää olevan poikasia (siis Vikille tämä) mutta sanot eläimen olevan raskaana ja myös ettet ole asiantuntija. Saako kysyä oliko tämä Vikin poikue tahallinen?

Nyt sinun, Rein omistaja, kannattaa lukea paljon hamstereista(poikaset), ja sinuna kyselisin alustavia lemmikkikoteja jo nyt. Syyrialainen voi tehdä 10 poikasta heti ensipoikueeseen, ei ole kiva olla tilanteessa että 9 on kotia vailla ja yhden voit pitää itse. Jos naaras on antanut astua, ja uros on onnistunut tehtävässään se mitä todennäköisimmin on tiine. Etenkin koska väriyhdistelmä on jalostusta ajatellen kielletty myy poikaset vain ja ainoastaan lemmikkikoteihin. Minkä ikäisiä aikuiset eläimesi ovat, joko niillä on knikkivaara ohi?

09.05.2011 22.23

^ "Knikkivaarahan" ei ole missään vaiheessa ohitse, vaan knikki saattaa ilmaantua hyvinkin vielä puolen vuoden jälkeen. Toki kasvuvaihe on se kriittisin, mutta onpa knikkiä periyttäneille hamstereille itselleen tullut knikkiä joskus melko vanhanakin. Naaras on nelikuinen (näkyy profiilista) ja uros viime kesänä syntynyt, eli iät ovat sinänsä ok, ettei kumpikaan ole liian nuori eikä naaras liian vanha. Ensimmäiseenkin poikueeseen voi syntyä reippaasti yli kymmenen poikasta, määrää on noista mahdoton sanoa, mutta jotakin välillä 1-20. Poikaset joka tapauksessa ovat jo syntyneet, jos vahinko kävi.

14.05.2011 11.06
020763887_r
Hamina

Joo-o, tosissaan.. Olen ottanut tietoa mielinmäärin ja selvinnyt. Poikasiahan sieltä tulla tupsahti se 13 kappaletta.. Ovathan ne söpöjä, mutta huolettaa vain miten saisin ne kaupaksi. Yhden ajattelin pitää itse, mutta entä loput 12..

Poikaset kaikki syntyivät terveinä (ainankin tällä hetkellä näyttää siltä), ja ovat tiistaina jo 3 viikkoisia. Alkaa jo huolestuttamaan.. Olen kysellyt toki tutuilta, mutta kukaan ei ole oikein kiinnostunut ottamaan omaa pienokaistaan.

Onko jo liian säälittävää viedä ilmoitusta kauppojen seinille? Eläinkauppaan en mielelläni veisi..

14.05.2011 11.37

Mielestäni melko vanhanaikaista laittaa kaupan seinille. Ennemmin kannattaa rekisteröityä hamsteriyhdistyksen foorumille ja laittaa sinne ilmoitusta, aivan taatusi löytyy kiinnostuneita!

Ja tosiaan tänne Petsien torille voi kans pistää ja muualle myös, mutta kannattaa sitten katsoa tarkkaan kenelle myy, ettei ihan kenelle tahansa halukkaalle.

15.05.2011 16.00

^ Siellä on jo ilmoitus...

Kauppoihinkin kannattaa ilmoitella - kyllä niitäkin ihmiset lukevat. Myös erilaisille nettipalstoille, jossa myydään eläimiä, kannattaa laitella ilmoituksia - Apula, Keltainen Pörssi jne. Sitä kautta saattaa tulla herkemmin kummallisia kyselijöitä, mutta nehän voi aina karsia.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti