Vieras esine kurkussa? (Koirat > Koirien hoitaminen)

15.04.2011 09.20
020644771_r
Laihia

En löytänyt aiheeseen liittyvää keskustelua, mutta sanokaa jos sellainen löytyy.

Eli, Viivi pääsi eilen syömään ulkona männynkäpyä ja on siitä lähtien yskinyt välillä. Oksennusrefleksejä tulee myös, mutta mitään ei tule ulos. Olisiko kävystä tarttunut jotakin kurkkuun? Viivi pystyy kyllä hengittämään, syömään ja juomaan normaalisti. Pitäisikö soittaa eläinlääkärille? Tuntuu niin kauhealta, kun ei oikein tiedä mitä tehdä ja Viivi yskii ja kakoo välillä todella paljon.

15.04.2011 09.23
Oma mielipiteeni on, että Viivi on ns. nielaussut yhden kävyn suomuista kurkkuunsa, joka nyt pistelee ja kutittaa siellä. Jos Viivi oksentaa, hyvä vain, sillä kävyn suomu saattaa tulla mukana. Ell. kannattaa käydä, jotta he saavat koiran oksetettua, mutta koiran pystyy oksentamaan kotikonsteinkin.
Maailma ei ole minua vastaan, minä olen maailmaa vastaan
15.04.2011 09.25
020644771_r
Laihia
Juu, kiitos. Ollaan jouduttu kerran ennenkin oksettaa Viivi, kun söi ilmeisesti rotanmyrkkyä, silloin päivystävä ell. sanoi, että kannattaa ensin oksettaa itse. Silloin oksetettiin suolalla, pitää varmaan kokeilla sitä.
19.04.2011 16.20
022708867_r
Helsinki

koiraa ei kannata oksettaa turhaan. Jos koira varsinkin jo itseyrittää kakoa, niin ei se sen paremmin tule jos sen tahallisesti oksetuttaa.

mä sanoisin että öljyä perään niin kurkku on liukkaampi se pieni osa irtoaa kurkusta JOS se edes siellä on. Voi ihan olla että se on vain raapaissut ja nyt kurkkua kaihertaa.

Tulee varmaan vähän liian myöhään, mutta vastaisuuden varalle.

http://minskipinski.blogspot.com/
19.04.2011 22.21
022599411_r
Oulu

Mikä on koiran ensiapu jos vieasesine joutuu kurkunpäähän kiinni eikä koira saa henkeä?

Niilolle on kahdesti käynyt näin kun on syönyt luuta. Liukas luu lähtenyt nieluun ja jäänyt kiinni. Koira on kyllä itse yrittänyt äkiä ulos, mutta hyvin nopeasti meni veltoksi. Molemmilla kerroilla olen saanut sormella sen pois, mutta aina on pelottanut se että jos palaa työntää vain syvemmälle.

Se on siis parista sekunnista kiinni että pitäsi toimia paniikin alla, enen kuin koiralta lähtee taju. Mitä pitäisi tehdä?

19.04.2011 23.57
022708867_r
Helsinki

^Ei ainakaan oksetus. Koska jos koira ei itse sitä oksenna ulos tai yski, ei se oksetuskaan auta.

En mäkään keksi muuta itekään kuin ton sormet kurkkuun ja esinettä metsästämään.

Sitten jos olis tarpeeksi uhkarohkea (ja tietoinen koiran anatomiasta) ja koira ei selkeästi saa yhtään henkeä niin reikä kurkkuun ja siihen putki. Tosin en itse tekisi, mutta jos selkeästi olis kuolemasta kyse niin saattaisin yrittääkin viimeisenä keinona.

http://minskipinski.blogspot.com/
20.04.2011 07.03
022136562_r
Kemi
Niilo kirjoitti:

Mikä on koiran ensiapu jos vieasesine joutuu kurkunpäähän kiinni eikä koira saa henkeä?

Niilolle on kahdesti käynyt näin kun on syönyt luuta. Liukas luu lähtenyt nieluun ja jäänyt kiinni. Koira on kyllä itse yrittänyt äkiä ulos, mutta hyvin nopeasti meni veltoksi. Molemmilla kerroilla olen saanut sormella sen pois, mutta aina on pelottanut se että jos palaa työntää vain syvemmälle.

Se on siis parista sekunnista kiinni että pitäsi toimia paniikin alla, enen kuin koiralta lähtee taju. Mitä pitäisi tehdä?

Jos näet koiran kurkkuun juuttuneen esineen, yritä poistaa se sormillasi. Jos et pysty poistamaan esinettä, tartu koiraa takajaloista ja nosta se ylösalaisin. Ravista kunnolla, myös läimäytys selkään saattaa irrottaa esineen. Jos et jaksa nostaa koiraa, aseta se kyljelleen lattialle. Aseta kätesi juuri rintakehän taakse ja töytäise voimakkaasti. Toista painallus useita kertoja peräkkäin, kunnes esine irtoaa. Jos koira ei esineen irrottuakaan hengitä, ala elvytys.

Lainaus: http://parsonlady.vuodatus.net/page/Koiran_ensiapuohjeet_eri_tilanteissa_

Googlella löytyy hyviä ohjeita koirien perusensiapuun, itse olen lukenut melko paljon noita ja kirjastosta saatavilla olevia teoksia kissojen ja koirien ensiavusta. Ihan kannattaa jokaisen lueskella. :)

Noita tapoja on hirmu monia ja jokainen on ihan toimiva, kuhan saadaan se esine mahdollisimman nopeasti pois sieltä nielusta ilman että saadaan aikaan pahempia vammoja.

Turvallisin tapa kuitenkin on varmaan se vierasesineen poisto roikottamalla koiraa pääalaspäin. Silloin ei ainakaan ole hirmuisen suurta vaaraa että esine jatkaisi matkaa väärään suuntaan.

Muokattu viimeksi: 20.04.11 07.11
20.04.2011 08.12
022623568_r
Suonenjoki

Alpille on jäänyt pari kertaa nahkarulla puruluusta pala kurkkuun , kun on nielaissut sen viimeisen limaisen pätkän liian suurena .

Olen onnistunut saamaan sen pois sormet kurkkuun systeemillä , koska olen aina paikalla koiran syödessä luuta , en jätä koiraa koskaan syömään luuta poistuessani kodista .

Kerran sattui samanlainen tapaus kun Pörrin minttuhiiri jäi kurkkuun , sain sen myös pois , vaikka olikin limainen ja liukas.

Alpi
04.05.2011 16.37
020644771_r
Laihia
En nyt loppujen lopuksi tiedä mikä Viivillä oli. Oksetin sen, mutta se ei auttanut. Seurasin koiraa viikonlopun yli ja maanantaina ajattelin mennä eläinlääkäriin sitten. Viivi varmaan luki ajatukseni, kun yskä loppui kuin seinään joskus sunnuntain ja maanantain välillä :D Itse epäilen, että se olisi voinut johtua asuntomme kuivasta ilmasta, koska Viivi hengitti pihalla paremmin ja yskä väheni, kun pidimme tuuletusikkunoita auki niin, että ilma pääsi kiertämään. Tai sitten se kävyn palanen ärsytti Viivin kurkkua niin, että se vaan kakoi sen takia. Nyt on kuitenkin kaikki hyvin, eikä Viivi tosiaan ole yksinyt enää tuon jälkeen.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti