Kumpaa käytätte,pantaa vai valjaita? - Sivu 14 (Koirat > Koirien koulutus)

18.06.2014 20.59

Vaihtelevasti, pantaa useimmiten käytetään mutta joskus valjaita, en tiedä mistä riippuu. Mielen mukaan? :D Pakote ei kumpikaan ole koiralle joka ei kiristele hihnaa.

19.06.2014 00.40
022699191_r
Narnia

Nyyti saattaa välillä nykäistä, jolloin panta tuntuisi varmasti ikävältä. Lisäksi jos koira pitää saada liikkeelle tmv on valjaan kahvasta helppo nostaa koira ylös. Eli kyllä, käytän valjaita myös pakotteena, mutta ei liiemmin haittaa tämä. :D En myöskään ymmärrä miten leveät, pehmeät ja istuvat valjaat eivät olisi koiralle mukavat päällä. 

http://irratiomania.blogspot.fi/
19.06.2014 13.40

Ei kumpaakaan. :D Näillä on yleensä kuonopanta, kun ovat sen verran suurikokoisia, ja Patchesillä ja Nessiellä on taipumusta remmirähjäämiseen ja siinä samalla hihnaa vasten pomppimiseen. Tiedän, ei poista ongelmaa, mutta ennaltaehkäisee ainakin vaaratilanteita. Jet käyttää joskus pelkkää pantaa, kun sen saa aina käskyillä kuulolle, mutta Patches on Patches ja Nessie tykkää leikkiä kuuroa... Jetille aion hankkia valjaat, kun lähdemme canicrossailemaan, koska vetämistä estävä kuonopanta ei tietenkään käy vetoharrastuksiin. 

Muokattu viimeksi: 19.06.14 13.42
19.06.2014 22.45
022468633_r
Kouvola

Mistä syystä koiran tulisi käyttäytyä tavalla X, mikäli sen omistaja on tilanteeseen tyytyväinen, ja pystyy pitämään huolen, ettei koira ole vaaraksi itselleen tai häiriöksi muille?

Muokattu viimeksi: 19.06.14 22.46
Maailman rakastavin olento on märkä koira.
19.06.2014 22.47
Ryti kirjoitti:

Mistä syystä koiran tulisi käyttäytyä tavalla X, mikäli sen omistaja on tilanteeseen tyytyväinen, ja pystyy pitämään huolen, ettei koira ole vaaraksi itselleen tai häiriöksi muille?

Sinäpä sen sanoit. Juuri näin!
19.06.2014 23.06
022699191_r
Narnia
Ryti kirjoitti:

Tää on nimenomaan se, mitä yllättävän moni ei nykyään tunnu ymmärtävän. 

Musta on hauskaa kuinka tullaan kerskumaan omilla saavutuksillaan tai yritetään ärsyttää muita lyttäämällä heidän toimintatapansa maanrakoon. Tämän keskustelun kaltaisia kommentteja lukiessa tekee mieli vaan naamapalmuta betoniseinää päin. Nyyti ei todellakaan käyttäydy täydellisesti, se saattaa nykiä ja haukkuu lenkeillä ym, mutta mua ei haittaa ollenkaan. Mun päämääränä ei ole täydellisyys, vaan mukava ja turvallinen arki. Meillä hihna ja valjaat on joissain tilanteissa pakotteena, ja Nyytillä on riistaviettiä joka ei ole hallinassa mutta yleisesti ottean olen tyytyväinen arkeemme enkä näin ollen lähde muuttamaan sitä. Jos joku kokee palavaa tarvetta haukkua tai yrittää pönkittää omaa itsetuntoaan tämän avulla niin siitä vaan, seuraan sitä mieluusti sivusta nauraen.  

19.06.2014 23.22

Näille ostettiin kuonopannat vetämisen estämiseen, sillä Patches ja Nessie vetivät kummatkin nuorina todella paljon. Patchesin kanssa olisi tullut ongelmia, jos se olisi ollut pelkässä pannassa tai valjaissa, sillä pannassa se veti jopa isääni halutessaan.

Remmirähjäys tuli mainittua siinä sivussa, sillä näillä on tapa pyrkiä siinä samalla muiden koirien luo, ja vaikka ne ovat yleensä ystävällisiä, niin aina on mahdollisuus, että jotain käy. Entä, jos vastaan tulee pieni koira, toinen näistä pääsisi irti ja talloisi sen jalkoihinsa. Ei se olisi lainkaan hyvä asia. Jos näillä olisi pelkkä panta, niin ainakin Patches olisi siellä hetkessä. Remmirähjäämistä on tietenkin koulutettu pois, ja varsinkin Patches on edistynyt paljon. 

Metsästysvietistä sanon sen verran, että joillain roduilla se on oikeasti niin voimakas, että saa olla aika hyvä kouluttaja, jos sen haluaa kuriin. Edes todella hyvä kouluttaja ei välttämättä siinä onnistu, sillä joillain yksilöillä se on oikeasti voimakas. Kuten edellä on myös mainittu, niin metsästyskoirilla se on haluttu ominaisuus, eikä sitä haluta poistaa. itsekin laittaisin täydet kompsit tälle:

Ryti kirjoitti:

Muokattu viimeksi: 21.06.14 22.46
19.06.2014 23.30
022699191_r
Narnia

Ei kukaan täällä ole neuvoja jaellut. :D 

Kaikesta ihmiset osaakin tehdä ongelman. Jos ei ite tykkää valjaista niin sitten ei pue niitä koiralleen, niin yksinkertaista se on. 

20.06.2014 00.23

Jos valjaissa oleva koira on ongelmainen, niin mitä on mun koira joka välillä kulkee y-valjaissa irti ihan nätisti, aiheuttamatta häiriötä kellekään? :D Identiteettikriisistä kärsivä?

Edit. Tuossa äsken kun mietin edelleen että en kyllä keksi miksi meillä joskus on valjaat ja joskus panta, niin totesin että taitaa olla puhtaasti ulkonäöllinen syy/vaihtelu kyseessä. :) Mun mielestä y-valjaat on ihan nätit, ja esim. kuvausharrastajana haluan välillä kuvia joissa koiralla panta (näitäkin turhan paljon erilaisia), välillä valjaat tai välillä ilman mitään. 

Ainoa tilanne jossa aina poikkeuksetta on valjaat on se, jos koiran on tarkoitus vetää jotain perässään, tosin Etalla en vedätä kun on niin pieni että ei oikein oo vedettävää :D

Muokattu viimeksi: 20.06.14 00.27
20.06.2014 16.14

Miksei voi myöntää, että oma koira ei ole hallinnassa jos valjaiden käyttö on melkein välttämätöntä? Valjaat(kuten esimerkiksi pantakaan) eivät ole ratkaisu ongelmaan, vaan enemmänkin keino peitellä sitä. 

En käytä valjaita, epäkäytännölliset pukemisen kannalta. Normipanta tai puolkurra normihihnan tai flexin kanssa. Vapaana päivittäin. 

20.06.2014 16.28

^Jos valjaiden käyttö on välttämätöntä niin sitten oma koira ei ehken ole hallinnassa, mutta itse ainakin käytän valjaita silloin kun mieli tekee. Käytän ihan yhtä lailla myös pantaa, ja koira on hyvin hallinnassani. Omalla kohdallani menen siis ihan fiilispohjalta, eli aina valjaiden käyttö ei tarkoita huonosti hallinnassa olevaa koiraa, esimerkiksi meidän ja monen muun kohdalla.

20.06.2014 17.08
022565979_r
Jyväskylä

Meillä käytetään lähes aina pk pantaa. Se on lenkille lähtiessä niin nopea sujauttaa kaulaan, ja pois tullessa ottaa pois. Se on myös paras siinä mielessä että se löystyy jos koira ei kisko, ja ei myöskään kurista koiraa jos koira vetää. Valjaita käytetään kyllä veto hommissa ja pyöräilyssä, muuten poikkeuksetta panta. 

www.rominblogi.blogspot.fi
20.06.2014 17.21
022516282_r
Pyhäjärvi
Luna kirjoitti:

^Jos valjaiden käyttö on välttämätöntä niin sitten oma koira ei ehken ole hallinnassa, mutta itse ainakin käytän valjaita silloin kun mieli tekee. Käytän ihan yhtä lailla myös pantaa, ja koira on hyvin hallinnassani. Omalla kohdallani menen siis ihan fiilispohjalta, eli aina valjaiden käyttö ei tarkoita huonosti hallinnassa olevaa koiraa, esimerkiksi meidän ja monen muun kohdalla.

Näinpä.
Suomenlapinkoira - niin viisas että osaa esittää tyhmää
20.06.2014 17.24

Ehkäpä se on eri asia pukea koiralle valjaat näyttävyyden vuoksi, kuin käyttää niitä tekosyynä ongelmakäytökselle.

20.06.2014 18.28
022699191_r
Narnia

Ehkä ihmiset nyt vaan haluaa pukea koirallensa valjaat pannan sijasta. Yhtälailla pantaa käyttävä koira voi olla huonosti hallinnassa, tai jopa irrallaan oleva koira. Tai sitten valjaita käyttävä koira voi olla hyvin hallinnassa aivan niin kuin pantaakin käyttävä.

Vetäville koirille useimmiten vielä suositellaan käytettäväksi pantaa, sillä valjaissa vetäminen on koiralle helpompaa.

Tietysti asiat voi nähdä ihan miten itse tykkää, mun mielestä toi väite on vaan liian yksinkertaisesti johdettu. 

20.06.2014 18.51

Ei tässä ole tehty johtopäätelmiä?

20.06.2014 18.56
022564267_r

Rubert on entinen autojen jahtaaja ja remmirähjä. Silloin kun käytöksessä oli ongelmia ei olisi tullut mieleenkään laittaa sille valjaita. Valjailla on minusta vaikeampi hallita koiraa kuin pannalla.

Nyt kun ongelmakäytökset on hallinnassa olen siirtynyt käyttämään valjaita.

Eli minä käytän valjaita puhtaasti siksi, että miellän ne mukavammaksi koiralle. Rubert ei vedä hihnassa eikä omasta mielestäni sen hihna käytöksessä ei ole mitään vikaa enää. Voisin yhtähyvin käyttää pantaa ja aina välillä käytänkin.

"Tiedän vain yhden asian, sen nimittäin, etten suinkaan ole viisas, ja juuri siinä olen teitä viisaampi" -Sokrates-
20.06.2014 19.57

Uskoisin, että täältä Suomesta ja petsienkin porukasta ylipäätänsä löytyy koiria, jotka pitävät kontaktia omistajaansa suurissakin ruuhkissa. Kyllähän täältä tokossa kilpailevia koirakoita löytyy, ja silloin täytyy osata myös seuraaminen.

Minä en kyllä usko, että lähes jokainen koira haluaisi omistajansa viskovan valjaat nurkkaan. Vaikka panta onkin pienemmällä alueella, niin se on kuitenkin henkitorven alueella. Valjaat taas sitten ovat koiran ruumiin ympärillä, jolloin paine jakaantuu tasaisemmin, jos koira päättää rykäistä. Kaikkein parhaitenkin koulutettu koira voi joskus unohtaa käskyt ja antaa vaistojensa viedä, jolloin on paljon mukavampaa, jos rykäyksen paine kohdistuu koko ruumiiseen. Miellän myös suurikokoisen pannan mukavammaksi kuin ohuen pannan, sillä tällöinkin koiran rykäistessä paine kohdistuu edes hieman suuremmalle alueelle. Vaikka koira kulkisikin yleisesti ottaen oikein hienosti, en usko, että sitä hirveästi kiinnostaa, että onko tänään päällä valjaat vai panta. Oikean kokoiset valjaat voivat istua aivan yhtä hyvin koiran päällä, kuin sopivan kokoinen pantakin. Valjaita en kyllä vertaisi koirien turhaan pukemiseen, ne ovat kaksi aivan eri asiaa...

Muokattu viimeksi: 21.06.14 22.43
20.06.2014 20.21
022699191_r
Narnia

Johtopäätelmä = jos käyttää valjaita koira ei ole hallinnassa. 

Se, että koira tuntee jotain päällään ei tarkota, että se olis epämiellyttävää. Pätee niin pantaan kuin valjaisiinkin. 

20.06.2014 20.43
022608241_r

Naapurissa on ainakin sakemanni joka haukkuu, puree yms. mutta sitä pidetään irrallaan. Orvokki taasen on kiltti, rauhallinen ja miellytyshaluinen koira mutta sillä käytetään valjaita. Eli miten varusteet kertovat onko kyseessä ongelmakoira vai ei?:D

Muokattu viimeksi: 20.06.14 21.48
Ystävyys ei ole lahja, jonka voi saada jouluna paketista, se on luottamuksen tulos.
20.06.2014 21.01

Jos käyttää valjaita siksi että koira ei ole täysin hallinnassa, peitellään sillä ongelmaa ja kierretään omaa vastuuta koiran tapakasvattamisen suhteen. Ei johtopäätelmiä.

20.06.2014 23.02
022699191_r
Narnia

Väännetään sitten rautalangasta. 

Edellisellä sivulla väitit näin: Miksei voi myöntää, että oma koira ei ole hallinnassa jos valjaiden käyttö on melkein välttämätöntä? Eli toisin sanoen sinun johtopäätöksesi on se, että koira ei ole hallinnassa mikäli sillä käytetään valjaita. 

Sehän on selvää, että valjaiden käyttö ei poista ongelmaa (kuin ei myöskään pannan käyttö), mutta eihän kukaan ole täällä muuta väittänytkään. 

Uskomatonta miten pelkästä henkilökohtaisesta mieltymyskysymyksestä saadaan aikaiseksi tällainen soppa ja alennutaan haukkumaan muita osaamattomiksi. 

Muokattu viimeksi: 20.06.14 23.03
20.06.2014 23.04

Jos omilla koirillani ei olisi yleensä päällä kuonopanta lenkkeilessä, niin ihan fiiliksen mukaan päättäisin, että käytänkö valjaita vai pantaa. Ei se ole koiran ongelmallisuus ole siitä kiinni, että onko sillä valjaat vai panta, jomman kumman pitäminen koiralla on täysin omistajan päätös. Ongelmakoira voi kulkea pannassa ja valjaissa voi kulkea hyväkäytöksinen koira. Varusteet eivät kerro koiran luonnetta, vaan koira itse.

Muokattu viimeksi: 21.06.14 22.29
21.06.2014 00.03

No nyt tajusin miksi valjaat on osittain mukavammat lenkeille. :) mulle käy pannan kanssa tosi usein niin, että hihna menee löysänä koiran jalkoihin ja siitä etujalan alle, valjailla tätä ei käy juuri koskaan kun hihnan kiinnitys on selän päällä kaulan alapuolen sijaan. :D

21.06.2014 00.47
022687069_r
Hämeenlinna

Panta musta on silloin huonompi jos koira hyppii ja vetää paljon, koska valjailla veto kohdistuu laajemmalle alueelle kuin pannassa. Meillä käytetään vaihtelevasti pantaa ja valjaita molemmilla. Molemmat osaa kävellä hihnassa joten en näe ongelmaa miksi en saisi käyttää valjaita. Ja jos jonkun mielestä valjaissa oleva koira on vihainen no olkaan sen mielestä vaan, mulle on ihan sama mitä yksi ihminen on niiden käytöstä mieltä kun tiedän että omat koirat osaa kävellä hihnassa nätisti.

Muokattu viimeksi: 21.06.14 22.31
21.06.2014 08.15
022687069_r
Hämeenlinna
Iso kunnioitus joilla pysyy pitkäänkin kontakti jossain todella häiröisessä paikassa. Mulle riittää sellainen seuruu mitä toko kokeessa tarvii (matka) , muuten mulla on ihan sama lenkillä kattooko koira mua vai ei, treeneissä se on taas eri juttu. Natsi siis käytätkö sä omalla koirallasi sitten pantaa aina ja etkä ikinä valjaita?
21.06.2014 08.28

En ikinä käytä valjaita paitsi harrastuksissa. Kotona en käytä mitään ja vain Hesan keskusta on sellainen mis on pakko pitää kiinni, kun muuten poliisit vainoo.

Muokattu viimeksi: 21.06.14 22.36
21.06.2014 10.02
No nyt päättelen, että Nyyti haastaa vain riitaa tai sitten ymmärryskyvyssä isoja puutteita. Lauseen muotoiluun voisi kiinnittää huomiota, minä käytin mm. jos-sanaa.

Muutama jopa myönsi että hallinta ei ole 100% kunnossa eikä hallinta minulle ole mielipideasia. Toisena päivänä haukkuminen ja riuhtominen ei voi olla hyvä tapa ja toisena huono.

21.06.2014 16.04
022692072_r

Pantaa molemmilla. Valjaat on työkamppeet (jälki, haku).

"Jos olet pieni puu tuulisen mäen rinteellä niin ole kaikkein paras pieni puu juuri sillä paikalla."
21.06.2014 17.43
022699191_r
Narnia

^^Luin lauseesi ja otin huomioon kontekstin. Oletin siis, että kommenttisi liittyi jotenkin aiempiin viesteihin siitä, miksi ihmiset pitävät koirillaan valjaita. Jos olen tämän perusteella ymmärryskyvytön riidanhaastaja niin joo. Mukava kuitenkin, että opit mitä päättely ja johtopäätös tarkoittaa. 

Muutama jopa myönsi että hallinta ei ole 100% kunnossa eikä hallinta minulle ole mielipideasia. Toisena päivänä haukkuminen ja riuhtominen ei voi olla hyvä tapa ja toisena huono.

Nyt voin itse rehellisesti sanoa, että mulla ei ole aavistustakaan mihin tää oli tarkotettu. En ylipäätään ole ymmärtänyt, miten koiran hallittavuus on joidenkin mielestä niin suoraviivaisesti kytkettynä melko puhtaaseen mieltymyskysymykseen. Vähän sama kuin puhuisi koiran hallittavuudesta ja pannan väristä. Ja oletettavasti pannan värillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, onko koira hallinnassa vai ei. 

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti