Kumpaa käytätte,pantaa vai valjaita? - Sivu 16 (Koirat > Koirien koulutus)

27.09.2014 11.36
020721790_r
Espoo

Tämän hetkinen mielipiteeni on, että valjaat on paremmat ainakin omille koirilleni. 

Rasmus on niin pieni, että en nää syytä miksi käyttäisin sillä pantaa. Jos tulee itseltä vahinkonykäisyjä, niin mieluummin kohdistan paineen valjaisiin kuin henkitorveen. 

Foxilla taas on peukalon kokoinen karvaton arpialue kaulassa, joka on syntynyt sen Venäjä-aikana pannan hankauksesta. Lisäksi tuo koira on sen verran huono hermoinen, että jokin pamahdus lenkillä saattaa saada sen paniikkiin ja vetämään suoraan kotiin. Ihan sama vaikka henki röhisisi pannan kanssa ja varmasti sattuu.

Lisäksi itseäni ärsyttää suunnattomasti aina, kun hihna menee tassun alle. Tätä tapahtuu etenkin pannan kanssa, jossa hihnan lukko painaa aina hihnan kiinnityskohdan kaulan alle. Koira kun haistelee ja kävelee niin se  hihna on sitten siellä tassun alla. Valjaissa kiinnityskohta on selässä ja hihna ei joudu niin helposti tassun alle.  

Vapaana, kuten mökillä ollessa, koirilla on aina pannat. Ne eivät rajoita koirien liikettä millään tavalla. Lisäksi niissä roikkuu puhelinnumerot ja koiran saa hätätilassa jostain kiinni.

Muokattu viimeksi: 27.09.14 11.41
27.09.2014 12.11
Foxy kirjoitti:
Lisäksi itseäni ärsyttää suunnattomasti aina, kun hihna menee tassun alle. Tätä tapahtuu etenkin pannan kanssa, jossa hihnan lukko painaa aina hihnan kiinnityskohdan kaulan alle. Koira kun haistelee ja kävelee niin se  hihna on sitten siellä tassun alla. Valjaissa kiinnityskohta on selässä ja hihna ei joudu niin helposti tassun alle. 

Hyvä pointti. Varsinkin jos koira kävelee kiltisti vierellä, jolloin hihna on löysänä (ellei ole flexiä, itse en flexiä käytä), hihna luiskahtaa helposti jalkojen väliin, josta sitä saa sitten koko ajan olla selvittämässä.

27.09.2014 13.01
022709271_r
Kemi
Luna kirjoitti:
Foxy kirjoitti:

Hyvä pointti. Varsinkin jos koira kävelee kiltisti vierellä, jolloin hihna on löysänä (ellei ole flexiä, itse en flexiä käytä), hihna luiskahtaa helposti jalkojen väliin, josta sitä saa sitten koko ajan olla selvittämässä.

Mie opetin koiran nostamaan tassua, että hihnan mennessä jalkoihin se osaa ite ratkasta tilanteen nopeasti, kun mainitsen tassuista. :D
Live like someone left the gate open!
27.09.2014 18.45
022626406_r
Salo

Ei sitä koko 2m hihnaa tarvii roikottaa maassa jos koira kävelee vierellä :D sen voi pitää lyhyemmälläki

27.09.2014 19.06
000105279_r
Nelle kirjoitti:
Luna kirjoitti:
Foxy kirjoitti:

Mie opetin koiran nostamaan tassua, että hihnan mennessä jalkoihin se osaa ite ratkasta tilanteen nopeasti, kun mainitsen tassuista. :D

Meilläkin opetettu sama kikka kummallekkin, mutta ihan omatoimiseksi asti, eli koirat kun ite hiffaa et hihna väärässä paikkaa niin ilman komentoja korjaa itse tilanteen nostelemalla tassuja. Niille opetettu että hihnan ei kuulu hangata missään jalkojen välissä niin ne osaa sitten ite pitää siitä huolen, ettei niin tapahdu.

Eikä tän opettaminen todellakaan oo vaikeaa, mutta helpottaa hihnalenkkejä aika paljon :D
27.09.2014 19.11
022709271_r
Kemi
Star-Lord kirjoitti:
Nelle kirjoitti:
Luna kirjoitti:
Foxy kirjoitti:

Meilläkin opetettu sama kikka kummallekkin, mutta ihan omatoimiseksi asti, eli koirat kun ite hiffaa et hihna väärässä paikkaa niin ilman komentoja korjaa itse tilanteen nostelemalla tassuja. Niille opetettu että hihnan ei kuulu hangata missään jalkojen välissä niin ne osaa sitten ite pitää siitä huolen, ettei niin tapahdu.

Eikä tän opettaminen todellakaan oo vaikeaa, mutta helpottaa hihnalenkkejä aika paljon :D

Jep helpottaa kummasti. Kyllä toiki aina toisinaan itse hoksaa, että hihna väärässä paikassa, mutta välillä sitä pitää muistuttaa, ei oo ihan vielä iskostunut päähän kunnolla.
Live like someone left the gate open!
30.09.2014 00.33
020721790_r
Espoo
Nelle kirjoitti:

Miksi kiertää ongelma, kun sen voi välttää kokonaan ;) ?

30.09.2014 09.51

Itse käytän valjaita, mutta joskus saattaa olla panta käytössä. Kun käytetään pantaa, koira ei vedä niin paljoa :D

01.11.2014 15.53
022624727_r
Jyväskylä

Mä käytän aina oikeastaan pantaa, valjaat saattaa joskus olla pyörälenkeillä päällä. Panta vaan tuntuu paremmalta vaihtoehdolta mun koiralle ja koira tuntuu olevan paremmin hanskassa pannan kanssa. :)

http://actingpocoyo.blogspot.fi
01.11.2014 17.01
022705188_r
Oulu

Valjailla jäljellä ja lenkeillä, panta treeneissä.

01.11.2014 18.39

Nahkasta kurkkaria, nahkasta solkipantaa tai heijastinvaljaita. Pantojen kanssa on sitten heijastin kaulassa.

15.11.2014 09.22

Pantaa.

“Dogs are not our whole life, but they make our lives whole.” ― Roger A. Caras
30.11.2014 10.57

Ennen käytin pantaa ja koira on opetettu ettei pannassa vedetä ihan holtittomasti. pari Kk. sitten ostin mustista ja mirristä Fiilikselle valjaat ja voin kyllä sanoa että valjaista en pois vaihda. Joskus harvoin on nytten ollut panta käytössä.

http://tiibettilaisentahdissa.blogspot.fi/
25.12.2014 23.10
022601515_r
Oulu

Meillä käytetään suurimmaksi osaksi pantoja, ihan vaan sen takia että ne on a) helppo laittaa paikoilleen ja ottaa pois b) monikäyttöisiä c) kauniita. Reenailuihin ja koirapuistoon on omat pantansa, pissatuspanta on aina valmiina oven suussa, lisäksi valopanta ja muutamia söpöilypantoja. Junassa/bussissa vahvemmat nahkapannat, ihan varuilta. Valjaat taas on hyvä heittää rennommalle lenkille tai manttelin päälle, turvavyövaljaat autoillessa. Canicrossiin on vetovaljaat erikseen.

Tässä on sinun ystäväsi, kumppanisi, puolustajasi, sinun koirasi. Sinä olet hänen elämänsä, hänen rakkautensa ja hänen johtajansa. Hän tulee olemaan sinulle uskollinen viimeiseen sydämenlyöntiinsä asti. Sinun tulee olla hänen omistautumisensa arvoinen.
26.12.2014 01.02

Itse käytän Easy walk valjaita.

Brdijit
26.12.2014 10.57
022702346_r
Säkylä

Molempia käytetään ihan aktiivisesti, mennään fiilispohjalla :D

Riippuvuutta helmikuusta 2008. Lisää meistä: nahkalassie.blogspot.fi
26.12.2014 12.51
022704948_r
Kannus

Enimmäkseen valjaita. Treeneissä aina panta.

Muokattu viimeksi: 26.12.14 12.51
http://nallinblogi.blogspot.fi/
26.12.2014 12.52
022608241_r
Bigi kirjoitti:

Itse käytän Easy walk valjaita.

Ystävyys ei ole lahja, jonka voi saada jouluna paketista, se on luottamuksen tulos.
26.12.2014 14.30
KESSU kirjoitti:
Meillä käytetään pantoja, ihan vaan sen takia että ne on a) helppo laittaa paikoilleen ja ottaa pois b) monikäyttöisiä c) kauniita.

Tämä.

Meillä hihnalenkeillä ja pissatuskierroksilla käytössä mittatilaustyönä tehty 6 cm leveä puolikurra. Penskana tosin solkipanta, kun se on kuitenkin helpompi saada sopivankokoiseksi ja säätövaraa löytyy enemmän kuin puolikurrassa. Treeneissä 5 cm leveä, mittatilaustyönä tehty kohtuusimppelisti koristeltu, solkipanta ja irtiollessa tällä hetkellä on pistolukollinen huomiopanta, jossa on siis nyloninen pistolukkopanta ilman D-lenkkejä ja heijastimellinen huomiovärinen (eli pinkki tai neonkeltainen) "huivi" (ei siis ole huivin muotoinen) johon on myös brodeerattu puhelinnumero, mutta siihen touhuun olisi tarkoitus hommata leveä, n. 6 cm, heijastimellinen solkipanta ilman D-lenkkiä (kun mettälenkeillä käytössä on joko noutajatalutin tai normipanta + hihna, jotka pidetään päällä vain mettään mennessä/sieltä pois tullessa ja jos tulee tarve ottaa kiinni kesken reissun) jossa puhelinnumero brodeerattuna.

Valjaat on sitten harrastuskäyttöön ja tällä hetkellä löytyy taakanvetovaljaat, leveät Rukan y-valjaat juoksemista varten sekä huskyvaljaat (joita tosin ei olla, vielä, kokeiltu kertaakaan).

Muokattu viimeksi: 26.12.14 14.32
Kun aurinko nousee on pakko liikkua.
26.12.2014 22.12

Reinolla ei ole valjaita, joten panta aina. Hämärällä aina neon-oranssi heijastinpanta, valosalla käytän fiiliksen mukaa mitä tahansa pantaa.
Tarmolla aina hämärällä heijastinvaljaat (y-malli), mutta valosan aikaan saatan käyttää pantaakin..

Muokattu viimeksi: 26.12.14 22.13
26.12.2014 22.14
022649140_r
Hyvinkää

Puolikuristavat on ahkerassa käytössä täällä. :)

27.12.2014 14.39

Laikan peruslenkkivaruste on puolikurkkari. Se kulkee niin paljon vapaana, että vapaaksi päästämisen ja toisaalta myös kytkemisen helppous on tärkeää. Laitan sille yleensä valjaat, jos hihnalenkkiä on tiedossa kilometritolkulla. Toki veto ja jäljestäminen tapahtuu henkseleissä. Loltsi käytti sekin pitkään pantaa, mutta kurkkutorviongelmien takia panta vaihtui Y-valjaisiin.

05.01.2015 23.27
022696102_r
Paimio

Meillä oli Kiralla pentuna valjaat, mutta sitten se otti tavaksi järsiä ne poikki ja vaihtui pannaksi. Tuolle se sopii ihan hyvin kun saa olla useimmiten vapaana ja hihnassa ei vedä. Jos joskus tulee pentu taloon niin varmaan valjailla aloitetaan.

pk collie Kira
25.01.2015 17.51

Siis keväällä hihnaa ja talvella valjaita.

25.01.2015 17.52

valjaissa ja pannassa on heijastimia ja muutenki vilkkuvaloja.

28.01.2015 19.39
022585758_r
Kuopio

Meillä yleensä on ollut käytössä kuonopanta (näkyy Nipsun kuvassa), mutta oon itse alkanut käyttää ketjua. Kuonopanta on vedon esto, eli sitä suosittelen, mutta sillä saattaa kulua karvat kuonosta. Ketju on ollut parempi vaihtoehto, eikä Nipsu ole sillä vetänyt niin paljoa enää..

Janina ja Nipsu
29.01.2015 01.15

Mä oon ite tehnyt pantoja, joten niitä käytetään.

Valjaat on haaveissa myöhemmin, kun kasvaa "kokoonsa". :) Eihän sitä vielä tiedä, onko ne paremmat, mutta ainakin testataan.

Muokattu viimeksi: 29.01.15 01.15
My best friend has four paws and a heart full of unconditional love. <3 http://elvisthecollie.blogspot.fi/
01.02.2015 15.15
022622847_r

Felixillä on Juliukset. Ennen oli EzyDogit ja enpä nyt tiedä, kummat paremmat, vaikka Juliukset kovin hehkutetut valjaat ovatkin.

Ja korvat heiluu
26.02.2015 15.50
022710784_r
Helsinki

Pantaa hälyisissä ympäristöissä ja lenkeillä. Valjaita jos menee vapaammin. 

26.02.2015 15.58
000112579_r

Pantaa käytän ihan perus lenkeillä ja jos piän vapaana nii panta on kaulassa, mut jos käyn juoksemassa tai pyöräilemäs nii sillon valjaat. Sekä kuonopanta on aika usein käytössä, varsinki jos on kovin liukasta...

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti