Millainen kouluttaja olet? - Sivu 3 (Koirat > Koirien koulutus)

06.11.2011 10.38

Itse en ole mikään hirveän hyvä. koirani osaa melkein kaikki muut PAITSI kieri ja LUOKSETULO luoksetuloa osaa jonkin verran ei tule heti kun kutsutaan :/

niin mulla kärsivällisyys meinaa herpaantua aikas nopeasti :(

ja olen sellainen normaali en osaa selittää mutta en niinku raivoa koiralle jne., en ole mikään lässyttäjä vaan pydän koiraa tekemään sen mutta sen pitää  varmasti tehdä se mitä pyydetään. :)

Muokattu viimeksi: 14.11.11 15.42
08.11.2011 21.36
022250096_r
Tampere

Olen oppinut todella paljon koirien kouluttamisesta ja pidän itseäni nykyään suht. hyvänä kouluttajana.

Pyrin huomioimaan kolutettaessa koiran elekieltä ja ottamaan huomioon myös koiran jaksamista ja käyttäytymistä. Koulutustapoja mukautan aina koiran mukaan, sillä mikä toimii toisella täydellisesti, ei välttämättä toimi toisella ollenkaan. Aina kun tapaan uuden koiran, tutustun siihen alkuun rauhassa ja tutustun sen luonteenpiirteisiin ja käyttäytymiseen, jolloin pystyy myös sunnittelemaan juuri sille koiralle sopivan koulutustavan.

Nellistä olen oppinut koirien kouluttamiseen ja käyttäytymiseen liittyen todella paljon, osaan ottaa asiat nykyään paljon rennommin, jolloin uudet tilanteet sujuvat paremmin.Nellin myötä olen myös kiinnostunut todella paljon koirien elekielestä ja käyttäytymisestä, miten eri koirat reagoivat eri tilanteisin ja mitenkä näitä voisi hyödyntää koulutuksessa, jolloin saisi parhaan mahdollisen lopputuloksen. Nellin kanssa saa välillä olla tarkkana, sillä neidin kiinnostus välillä lopahtaa, etenkin tokossa, jos olen liian ankara ja vaadin liikaa, siinä koulutustilanteessa, jolloin pitää osata kiinnittämän Nellin huomio uudestaan ja saada vietit kohdilleen. Tämä täytyy toki ottaa huomioon jokaisen koiran kohdalla.

Olen kehittynyt kouluttajana todella paljon lyhyessä ajassa ja olen siihen todella tyytyväinen, vaikka vielä on paljon opittavaa,koirista kun oppii joka päivä jotain uutta :)

Koira....elämän paras ystävä, ensimmäinen toivottamassa tervetulleeksi, ensimmäinen puolustamassa.
08.11.2011 22.35

Kouluttajana olen OMASTA mielestäni hyvin tasapainoinen, johdonmukainen ja rauhallinen. Olen tarkka siitä että tiedän mitä koiraltani haluan, ja että koirakin tietää sen. En koskaan vaadi koiriltani liikoja. Pinna palaa tottakai niinkun kaikilla koiran omistajilla, mutta osaan sitli esittää koiralle iloista. Tarvittaessa osaan myös näytellä koiralle vihaista, mutta harvoin tarvitsee sitä tehdä. Käytän paljon positiivista vahvistamista.

Mitähän muuta sitä näin pikaisesti höpöttäisi? No ehkä sitten lisää kun on aikaa :)

08.11.2011 23.52
022696102_r
Paimio

Kouluttajana olen vaativa ja aika vakava, minkä ehkä ymmärtää sillä kun Kira on ensimmäinen oma koirani. Vaadin Kiralta paljon, mutta ehkä huonoja puoliani on se, että turhaudun helposti ja joudun keskittymään paljon siihen, että pysyn johdonmukaisena. Kira varsinkin tarvitsee aika helliä otteita ja paljon kärsivällisyyttä. Siinä on haastetta ja jokaisesta tilanteesta opin lisää. Kiran kanssa ei saisi mitään aikaiseksi pakottamalla, joten sen kanssa pysyn aina maltillisena, vaikka opettelu veisikin todella paljon aikaa. Yritän yleensä pitää tsempin ja hyvän hengen päällä, jolloin asiat onnistuvatkin mukavalla tavalla.

Itse ehkä haluaisin ohjata koiraa selkeästi ja määrätietoisesti ilman mitään ylimääräistä häsläystä, joka ei tule oikein luonnollisesti minulta. En halua kouluttaa koiria muuta kuin omalla tavallani ja tehdä niitä omia juttujani, jotka saattavat vaikuttaa oudoilta muista. Tavassani kouluttaa on varmasti vielä monen monia virheitä, mutta onneksi tässä on vuosia aikaa fiksata ja muovata meille kahdelle parasta tyyliä.

pk collie Kira
13.11.2011 21.10
022610094_r
Järvenpää

Kouluttajana olen vaativa,määrätietoinen ja lisäksi pitkäpinnainen. Koulutuksessa olen hyvin johdonmukainen ja käytän ruumiin ja kehon kieltä mitä ainakin minun koirani on ns. helpompi ymmärtää lisäksi käytän pilliä joten harvoin käytän sanoja vaan annan koiran itse ratkoa mitä tahdon ennemmin kun hoen esim koko ajan sanaa istu, tietenkin jos haluan koirani esim menevän maahan niin sanon kerran maahan jos se ei mene napsautan sormia ja jos ei vielä silloinkaan niin käyn laittamassa sen maahan eli sanon käskyn vain kerran.

En tiedä onko tämä koulutus tyylini oikea tai onko paljon virheitä mutta itse olen todennut sen toimivan.

http://blondontheblog.weebly.com/
14.11.2011 18.49
Motto:tulos tai ulos!!
24.11.2011 16.11
021431842_r

Mää kouluttajana?

Aloitetaan hyvistä.. Mun koira on älykäs ja kiinnostunut. Meillä on hyvä suhde. Tulkitsen koiraani parhaani mukaan. Ostan helposti kymmenkunta erinäköistä namipussia koiralle -> ei sitten tylsisty ihan heti. Kyseenalaistan tekemiseni -> jos ei toimi, vaihda levyä.. Närpin koulutus ideoita sieltä täältä ja tarvittaessa sovellan. Olen johdonmukainen. Pidän koulutustuokiot lyhyinä. En hermostu, jos ei onnistu. Nauran silloin itselleni tai koiralleni, kumpi nyt sattuu näyttämään hullummalta.

Sitten ne huonot.. Harjoittelu ei ole säännöllistä, ellei taitoa tarvita päivittäin. En ole kovin pitkäjännitteinen; Jos koira vetää hihnassa, vetäköön, kun ei kolmella huomautuksella opi. Koirani on niin valloittavan näköinen, ja minä niin onnettomasti tassun ympärille kierretty, että mussu saa karkin hyvin usein vain napittamalla. Asumme maalla, joten sosiaalistaminen on jäänyt puolitiehen. Onneksi sentään ollaan kuonon pään verran valaistuttu ja vieraat saa olla meillä rauhassa ensimmäisen epäluulon purkauksen jälkeen. Ilmiselvästi vika on jotenkin minussa, koira ei välitä vieraista ensinkään, jos minä en ole paikalla. Piää siis petrata omaa asennettaan kaikennäköistä kohtaan, mussu kun on niin nuori vielä, että se imee vaikutteet minulta.

Vale on onneksi luonnostaan niin kiltti, että pysyy päivittäisillä lenkeillä järjissään. :D

24.11.2011 18.22
Roni kirjoitti:

Itse en ole mikään hirveän hyvä. koirani osaa melkein kaikki muut PAITSI kieri ja LUOKSETULO luoksetuloa osaa jonkin verran ei tule heti kun kutsutaan :/

niin mulla kärsivällisyys meinaa herpaantua aikas nopeasti :(

ja olen sellainen normaali en osaa selittää mutta en niinku raivoa koiralle jne., en ole mikään lässyttäjä vaan pydän koiraa tekemään sen mutta sen pitää varmasti tehdä se mitä pyydetään. :)

No nyt itsestäni tuntuu että olen ihan hyvä kouluttaja, koska sain luoksetulon toimimaan jota olen kauan työstänyt! on se 8kk paras ikä kun koira oppi kaikkein tärkeimmän asian.

24.11.2011 18.24
Kira kirjoitti:

Kouluttajana olen vaativa ja aika vakava, minkä ehkä ymmärtää sillä kun Kira on ensimmäinen oma koirani. Vaadin Kiralta paljon, mutta ehkä huonoja puoliani on se, että turhaudun helposti ja joudun keskittymään paljon siihen, että pysyn johdonmukaisena. Kira varsinkin tarvitsee aika helliä otteita ja paljon kärsivällisyyttä. Siinä on haastetta ja jokaisesta tilanteesta opin lisää. Kiran kanssa ei saisi mitään aikaiseksi pakottamalla, joten sen kanssa pysyn aina maltillisena, vaikka opettelu veisikin todella paljon aikaa. Yritän yleensä pitää tsempin ja hyvän hengen päällä, jolloin asiat onnistuvatkin mukavalla tavalla.

Itse ehkä haluaisin ohjata koiraa selkeästi ja määrätietoisesti ilman mitään ylimääräistä häsläystä, joka ei tule oikein luonnollisesti minulta. En halua kouluttaa koiria muuta kuin omalla tavallani ja tehdä niitä omia juttujani, jotka saattavat vaikuttaa oudoilta muista. Tavassani kouluttaa on varmasti vielä monen monia virheitä, mutta onneksi tässä on vuosia aikaa fiksata ja muovata meille kahdelle parasta tyyliä.

Kira, en voi muuta kun kompsia :)

05.04.2012 19.44
022561990_r
Hämeenlinna

Olen mielestäni ihan hyvä kouluttaja, vaikka opittavaa on vielä todella paljon. Olen aika kärsivällinen, mutta joskus kyllä meinaa hermot mennä jos ei meinaa onnistua ja sitten yritetään kerran saada onnistumaan ja lopetetaan. Kun Nelli oli pentu en ollut kauhean johdonmukainen, mutta siitä olen kyllä oppinut paremmaksi. Olen ehkä välillä liian "pehmeä", mutta yleensä tulee kyllä käskettyä ihan kunnolla, kovakourainen en kuitenkaan ole. Tavoitteita on aika paljon, mutta pyrin asettamaan niitä niin että ne on mahdollista saavuttaa. Kaikissa asioissa ei tule täydellisyyttä tavoiteltua, joissain taas vähän enemmän.

If you want go, I wanna go with you, if you want die, I wanna die with you.
05.04.2012 20.42

Yhtä "kova" kuin ärrierini:D En siis ikinä voisi ottaa mitään "pehmo"koiraa, koska en tiedä miten sitä kouluttaisin:D Rakastan haasteita siksi en edes harkinnut mitään pullamössökoiraa. Onhan tietysti noillakin asioita, jotka ovat ns. itestään osanneet tai jotka on menny helpolla läpi, mutta yleisesti ottaen niiden kaa saa kyllä vääntää ja taistella:D 

Adjektiiveina olen: kärsimätön, perfektionisti, vaativa, johdonmukainen, mustavalkoinen, määrätietoinen, päättäväinen, periksiantamaton, koirakohtainen, "natsi", tarkka, ennakoiva, ehdoton...

Käytän pakotteita ja olen muutenkin "fyysinen", eleet, ilmeet, käsimerkit, äänähdykset käytössä, sanoja ei niinkään paljolti.

Koiraihmisten mielestä olen paskakouluttaja ja koirani vain perseilevät, sukulaisten/kavereiden ja muiden ei-koiraihmisten silmissä oon hirvee natsi, joka rääkkää pikkufifejä ja asettaa niille turhia sääntöjä tai jumala jonka koirat ovat enkeleitä, Omasta mielestäni olen ihan OK näiden koirien rotuun ja persooniin nähden, joskin kärsivällisyyttä minulla yleisesti ihmisenä saisi olla enemmän (joskin koiria ja lapsi kohtaan on paljonpaljon enempi kuin aikusia ihmisiä kohtaan:D)

En ymmärrä mitään pentu/agi/toko ym. kursseja, joihin pitäs muka koiran kaa mennä, kun sen kaiken voi opetella maalaisjärjellä ite himassa ja mulla ei oo tarvetta kellekkään todistella osaamistani missään koira asiassa, joka syynä siihen miksei myöskään kilpaileminen missään kiinnosta vaikka Taavissa ainaki olis potentiaalia vaikka mihin. Huvittaa myös muutama kaveri, jotka ovat koirineen käyneet pentukurssin, kun ekakoira ja lässynläää siit vois olla hyötyy ja silti ne koirat on yksia perseitä, kaikkien ei vaan pitäis hankkia koiria, oon niin sitä mieltä:D

Yleensä palkkaan koirat vaan "hillumisella", kehuilla: hyvä, hieno, taitava, wauwau ym ja rapsutuksilla. Uusissa asioissa Taavilla palkkana pallo ja Myylle omat nappulat. Taavi toimii myös naksulla, Myy ei tajua, kert niin ahne, että vaan sekoaa naksuttelusta:D

Muokattu viimeksi: 05.04.12 20.57
06.04.2012 12.42
Hmm. Miten nyt aloittaisi? Olen tavallaan uusi koiraihminen, koska Rocky on ensimmäinen koirani. Nytten siis itselläni on se vaihe, että eniten etsin tietoa ja apua koiran koulutuksessa ja paikkaan tekemiäni virheita. Tarpeen tullen saatan aloittaa, jonkun asian koulutuksen aivan alusta. Käytän paljon nameja, koska olen sen huomannut toimivan parhaiten Rockyllä. Tykkään myös opettaa hirveästi erinlaisia temppuja koiralle ja täytyy kyllä myöntää, että olisin voinut opettaa Rockylle paremmin joitakin peruskäskyjä kuin temppuja. Melkeimpä herra osaa paremmin temput kuin esim toko liikkeitä, joita olen alkanut tässä viilailemaan :D Niin ja jätän koulutukset yleensä niiksi päiviksi jolloin itselläni riittää intoa ja on tavallaan se inspiraatio, koska muuten äksyilen liikaa koiralle jos se ei tottele. Onnekseni niitä intokoulutuskohtauksia(:D) tulee omalla kohdalla usein, joten ei koulutuskaan jää siihen, että saan kerran kuukaudessa sellaisen koulutuspuuskan :'D Innostun yleensä enemmän jos huomaan koiran oppivan jonkun asian tai huomaan, että se alkaa hoksata mitä pyydän siltä :) Rockyn ansiosta minusta tuli parantumaton koiraihminen ja haluan oppia lisää koirien koulutuksesta :) Tulevaisuudessa tulee varmasti olemaan monet koirat itselläni :') Tosin voisin kyllä hieman enemmän omistautua tuohon peruskoulutukseen.
Muokattu viimeksi: 06.04.12 18.35
06.04.2012 18.18
Hmm.. Pidän itseäni ihan mukavana, lempeänä, johdonmukaisena, mutta aika vaativana kouluttajana. Olen opiskellut koiran kouluttamista paljon jo ennen kuin koirasta edes oli puhettakaan. Alkuaikoina Neelan kanssa turhauduin todella helposti, en tiennyt miten nopeasti koiran pitäisi hoksata ja siellä sitten itsekseni kirosin.. En siis purkanut ärtymystäni koiraan, vaan itseeni, en koulutustilanteessa vaan sen jälkeen. Ajan myötä olen oppinut hallitsemaan tämän piirteen, eikä minulle edes tule ko. turhautumisen tunnetta, koska olen oppinut lukemaan omaa, sekä muidenkin koiria ja käytöstä. Ihmettelen, että vaikka Neela on ensimmäinen koirani, ja itse sen olen ilman kenenkään apua kouluttanut, en ole mielestäni suuria virheitä tehnyt mitä pitäisi paikata. En siis tässä jeesustele itseäni kuinka "täydellinen kouluttaja" olen, päinvastoin, ihmettelen tätä itsekin. Vanhempianikin olen neuvonut monesti, ja kertonut koirien käyttäytymisestä ja koulutuksesta, samoin olen kavereitanikin joskus neuvonut. Mutta paljon on vielä opittavaa, en usko, että tässä tehtävässä kukaan on täydellinen koskaan.
http://tassuillatanssien.blogspot.fi/
07.04.2012 11.30
En ole kouluttaja vaan koiralle ohjaaja ja toivottavasti hyvä sellainen. Rauhallinen ja johdonmukainen, ainakin omasta mielestä, treenikaverit voi sanoa muuta ;)
07.04.2012 21.33
022348154_r
Harjavalta

Iskä vertas mua kaksipuoliseen hanskaan kouluttajana/koulutustyyliltäni tässä joku päivä :D

Silkki ja teräsvilla = Nami ja pakotteet. Loppujen lopuks aika osuvasti:)

Omasta mielestäni oon reilu kouluttajana, en vaadi koiralta mitään salamannopeaa oppimista enkä pilkun tarkkaa tuötä koska se on koira ei robotti. Itseki mokailen niin saa se koiraki sitte, ja virheistä oppii;) Hiljaa hyvä tulee mutta Lara tuntuu olevan tommonen yksilö joka imee itteensä asiat nopeesti ja hoksaa, mutta se sit kyl unohtaa kans nopeesti jollei tuu toistoja xD

If you can't catch a wave then you're never gonna ride it
10.04.2012 07.42
021490819_r
Kauhava
Voisin tähän väliin sanoa,että pitää muistaa aina näyttää koiralle mitä sen pitää tehdä,eikä vain torua sitä.Se on sama jos et tietäisi kutomisesta mitään ja sinua opetetaan kutomaan vaan kieltämällä,eikä näytetä miten se tehdään.
rest in peace<3
11.04.2012 13.09
Selkeä ja määrätietoinen. Toisinaan voisi olla huumoria enemmän, ei se maailma siihen kaadu vaikkei koira joka kerta tottelisikaan
11.04.2012 21.52
022251055_r
Vantaa

Olin aiemmin: ahkera, perfektionisti ja määrätietoinen

Olen nykyään: laiska, rutiinilla kouluttava ja johdonmukainen siinä mitä koulutan.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti