Koirahiihto - Sivu 2 (Koirat > Harrastustoiminta)

15.12.2009 14.19

Meilla olis tarkoitus aloittaa tuo koirahiihdon opettelu.. Valjaat on jo tilattu :)

Voi olla että koitetaan myös mennä potkukelkalla jos Hiro hoksaa homman..

Kuinka olette aloittaneet koirahiihdon opettelun? Miten ne koirat hoksaa että nyt saa vetää ihan luvan kanssa? Olisko kenelläkään vinkkejä?

15.12.2009 14.29
022601242_r
Joensuu

Mä olen itse opettanut varmaan maailma huonoimmalla tavalla, eikä sekään ole kun treenillä ja treenillä korjattavissa.
Eli koiraa vaan hoputan, että mene mene, kyllä se juoksee, canicrossissa epävarmemmin toisin, odottaa kokoajan käskyjä, ja välillä saa hoputtaa, eli varmaan joku käskysana esim. "Vedä!" tai "Mennään" tai "hophop" kannattaa opettaa myös puolenvaihtoon käskyt (eli jos mennään nyt esim. ladun oikeassa reunassa, niin vaihtaa vasempaan reunaan) sekä kääntymiskäskyt ja "seis" tai "stop" käskyt, joka on välitön pysähtymiskäsky.

Joo, poikkesin taas aiheesta. Ehkä saat kaverin tms. kokeneen veto konkarin apuun. Kannattaa kokeilla, että jos kaveri kutsuu koiraa, ja sinä menet kelkalla/suksilla perässä, kehut koiraa, kun se juoksee, tai sitten (kaveri) juoksee/hiihtää/pyöräilee(!)/menee kelkalla edellä ja pyytää koiraa mukaansa. Nämä ovat toisaalta ihan vaan oivalluksia, miten voisi opettaa.
Kummini harrastaa ihan kilpailutasossa naruluokassa hiihtoa. Pitäisi häneltä kysyä 'oikeaa' opetustapaa.

http://pinnasane.blogspot.com/
15.12.2009 17.28
021503987_r
Me ollaan kanssa viime talvena vähän kokeiltu mökillä järven jään päällä ajetulla ladulla. Me ei kisaamaan mennä luultavasti koskaan, omaksi iloksi hiihdellään. Onneksi meillä on jo periaatteessa peruskäskyt hiihtoon hallussa ! Tänä talvena olisi sitten setterineidin kanssa hiihdellä vähän enemmän (:
Me eletään vaan kerran tääl ja aikaa ei voi pysäyttää. Me eletään vaan kerran , tehään jotain sykähdyttävää!
18.12.2009 15.27
000042628_r
Olisiko joku kiinnostunut kisaamaan kunnolla lajissa? Minulta löytyy huippu kunnossa oleva koira jonka saa kisaan osaavalle hiihtäjälle. Hyvinkään suunnalta pitää olla että treenaaminen onnistuu koiralla hyvin. Koulutettu vätämään ja vetää kovaa.
Muokattu viimeksi: 18.12.09 15.30
11.01.2010 15.57
022601242_r
Joensuu
Cara kirjoitti:
Caran kanssa tultiin ekalta hiihtoreissulta ja kylläpä koira nautti! Ihan kotona näin harrastellaan, nyt taidettiin kilometri hiihtää. Itse tein vyön ja hihnan, valjaat y-malliset Hurtan, pienille koirille ei huskymallisia oikein löydy :/ Itse nitäkin tekemään..

Joensuussa on kyllä, Lemmikeskuksessa, Mustissa&Mirrissäkin taitaa olla sekä Parhaassa Kaverissa on.

11.01.2010 16.00
021674950_r
Hyvinkää
Meilläkin olisi tarkotus alotella toi koirahiihto lähi päivinä kunhan ite paranen. Enpä usko että minkäänlaisia ongelmia tulee, pitää vaan kattoo paikka minne hiihtää lähtisi. Todella hyvä treenaus tapa nyt kun Ladyllä on juoksut ja ei kunnon valjakkoon pääse juoksemaan. (:
11.01.2010 16.05
Tää ois niiin mielenkiintoista :-) Vahvistais hyvin tämänkin selkälihaksia..
11.01.2010 16.10
021714062_r
Hämeenlinna
Ihan kotona olen koiran kanssa hiihdellyt ;)
Se mikä ei tapa, se tappo melkein.
11.01.2010 19.17
Mekin ollaan hiihdelty enemmänkin viime talvena, Kassu ei kauheesti vedä mut juoksee kyllä edellä. Luistelu on kivempaa kun mä en osaa hiihtää kovin nopeesti :D Viimevuonna oli tossa järvenjäällä hyvä rata jota mentiin Kassun kanssa, joku 5km siitä tuli ja joskus mentiin parikin kertaa peräkkäin Nyt jää oli aika rosoista että luistimilla kaatuu helposti. Mutta tuo on vedellyt ahkioo nyt tänä vuonna. Ja pitäis vaan ite innostuu sinne hiihtämään
18.01.2010 23.06
Tänään olikin todella mielenkiintoista kun käytiin ensimmäistä kertaa hiihtelemässä Remin kanssa :'D Ite en oo hiihtäny sitten vuoden nakki. Mutta pakko sanoa että hyvin meni (;
20.01.2010 15.15
000056824_r
Kyllähän Ellikin (ajokoira) vois kiinnostaa,mutta en taida uskaltaa... Eikä oikein ole paikkaa missä harjoitella,kun jos pururadalle menee hiihtää,niin ja jää tassunjälkiä niin tulee hirveitä saarnoja kotisivuille Siis paikkakunnan.. Millaisia rotuja tähän lajiin kannataisi ottaa?
20.01.2010 15.33

missä te hiihdätte koirien kanssa? ihan yleisillä hiihtoreiteillä vai jossai pelloilla?

me käytiin Hiron kanssa hiihtämässä pieni lenkki (tosin se ei vetänyt, oli vain muuten mukana jolkottelemassa) Laitoin sen siis fleksiin ja vyölle kiinni. Hienosti meni koko ajan edessä eikä jäänyt jalkoihin.

Ensi talvena sitten vois tehdä pidempiä lenkkejä :)

20.01.2010 15.45
020463603_r
Ilmajoki
me hihdellään ihan omaksi huviksi meidän takaa lähtevällä tiellä joka on meidän, metsätie joka johtaa metsämökille ja jatkuu siitä vielä hiukan. Mökille siis meiltä matkaa n.2,5 km
Raikas kuin lehmän henkäys.
20.01.2010 17.01
000037438_r

Cara - Ainakin Oulussa M&M myy pienempiäki huskymallisia ja Lilzoossa tais olla vielä pienempiäkin.

Käytiin tänään ostamassa huskyvaljaat ja hiihtovyö + hihna. Käytiin hiihtämällä testailemassa merellä moottorikelkan jäljillä ja tultiin toista kautta pyöräteitä takas. Olihan se mahtavaa! :D Miskalle vetohommat oli entuudestaan jo aika tuttuja joten tajus heti ja päästiin kunnolla vauhtiin. Oiskohan matkaa tullu yhteensä n. 5-6km.. Oli hyötyä pyörän kans opetelluista käskyistä "oikee", "vasen" ja "seis" :D

20.01.2010 17.49
Mekin ihan omaksi iloksi hiihdellään, ihan tuossa yleisellä hiihtoladuilla. Tosin me ei hiihdellä kun aika myöhään ettei tule ruuhkaa laduilla kun itse in ihan hirveän hidas vielä (;
20.01.2010 20.44

Me hiihdellään tiellä tai ladulla jos laitan luistelusukset, mut jos lainaan perinteisiä ni niillä voi mennä moottorikelkan uria jäällä tai umpihangessa paitsi tiellä on kyllä joskus hiekkaa ni ei viiti hajottaa suksia..

Käytiin muutes hiihtämässä sillo samana iltana ku viimeks tänne kirjottelin ja sanoin et pitäis vaan ite innostuu sinne, varmaan sain inspiraation tästä keskustelusta Ja joku päivä sit käytiin kans hiihtämässä, olin ite vaan aika taidokas ku heti ekassa mutkassa en osannu kääntyä ja sukset sujahti kinokseen ja minä perässä, Kassu vähän hämmästy et mitä ihmettä mä sinne puskaan hyppäsin..

20.01.2010 22.11
020193696_r
Lahti
Tuossa uusimmassa Koirat-lehdessä oli juttu koirahiihdosta :)
"Ajattele koiraksi-ymmärrä koiraasi" Victoria Stilwell
20.01.2010 22.38
022267832_r
Joensuu
Minä aion nyt tulevana viikonloppuna käydä ostamassa kunnon roippeet Viiville, että päästään ihan kunnolla hiihtämään.
Kun ihminen on säröllä, valo pääsee paremmin sisään.
23.01.2010 15.09
020081251_r
Nokia
Tosta koirahiihdosta oon haaveillu jo pitkään, mutta ei ole tullu sitten lähdettyä. Hiihtäminen on itsellä harrastuksena ja vanhemman koiran kanssa on tullu vedätettyä potkukelkkaa. Jospa sitä vielä näille lumille ehtis kun välineet hommaa.
23.01.2010 15.30
022601242_r
Joensuu
Tulevan pötkylän kanssa voisi ihan seuraan tunkeutua harjoittelemaan, tulisipahan kunnolla opetettua kaikki..
23.01.2010 22.46
Tänään ostin juoksuvyön/hiihtövyön miten sne nyt määrittelee jonka mukana tietysti tuli joustava juoksuvyö/hiihtovyö. Huomenna voisi mennä kokeilemaan hiihtäen
23.01.2010 23.08
022267832_r
Joensuu

Minäkin shoppasin tänään hiihtovyön + joustavan hihnan yhteispaketissa 29.90 mustista ja mirristä. Todella hyvältä paketilta vaikuttaa, tuli mukana kaikenmaailman roipetta mukana. Tuohon vyöhön saa kiinnitettyä juomapullolle ja kännykälle omat pidikkeet, heijastimilla varustetut.

Sen lisäksi ostin vetovaljaat, jotka tosin on koon liian suuret, eli pitää käydä vaihtamassa sopiviin.

Ens viikonloppuna sit testailemaan!

29.01.2010 19.27
000056824_r
Toi käykö canicross vyö koirahiihtoon? Eikös se käy.
29.01.2010 21.20
021187841_r
Jyväskylä
Me hiihetään aina välissä. Kyrpii vaan kovasti ku ei pääse ladulle. No, ens viikolla meen sinne kumminki, valittakoot. >:(((
13.02.2010 20.32
Tänään käytiin hiihtämässä pidempi lenkki kuin koskaan ennen. Kun Lulukin nyt tajunnut sen, että silloin kun minä itse olen suksien kanssa liikenteessä niin saa vetää. Aika lujaa vauhtia tosiaan päästiin ja hauskaa oli :D Harmi vain kun ei oikeaa latua pitkin saa mennä. Onneksi menee moottorikelkan jälkiä tuossa lähi metsässä, eivätkä ole edes moottorikelkkareitillä niin ei voi kukaan valittaa siitä, että me niitä pitkin mennän :)
13.02.2010 21.13
022267832_r
Joensuu
Eipä ollu Mustissa&Mirrissä oikeen kokosia valjaita, eivätkä ole vieläkään tulleet sinne tilauksesta. Milloinkohan me oikein päästään ladulle...
13.02.2010 21.36
Me ollaan Valtsun kanssa käyty tänä talvena hiihtämässä. Muuten se sujuis tosi hyvin, jos en olisi kaatunut mäessä osittain Valtsun päälle. Joustohihna pisimmällään ja pysähdys aina kun joku nopeampi hiihtäjä menee ohi niin kaikki sujuu hyvin.
13.02.2010 23.56
020126161_r
Cara kirjoitti:
Caran kanssa tultiin ekalta hiihtoreissulta ja kylläpä koira nautti! Ihan kotona näin harrastellaan, nyt taidettiin kilometri hiihtää. Itse tein vyön ja hihnan, valjaat y-malliset Hurtan, pienille koirille ei huskymallisia oikein löydy :/ Itse nitäkin tekemään..

Meidän koiralle on ostettu valjaat ja muut vermeet nettikaupasta (http://www.valiheikki.fi/ManMat-valjakkourheiluvarusteet.php) ja siellä näytti olevan pieniäkin kokoja tosi monesta mallista.

20.02.2010 11.24
020973699_r
Iisalmi
Me harrastellaan kans ihan omaksi huviksi harrastuksena koirahiihtoa. Itse en kouluhiihdosta välitä pätkääkään mutta on se vain niin eri juttu kun koiran kanssa lähtee ;) Tässä olisi vieressä mahtavat ladut, mutta koirilta pääsy kielletty, mutta onneksi lähellä on myös järvenjää, jossa hyvää moottorikelkan jälkeä ja jonkunmoista latuakin löytyy. Nyt on vain pakkasia pidellyt niin paljon että jäänyt tuo hiihtäminen. Toivotaan että lauhtuu niin päästään hiihtelemään. Ja meillä on huskyvaljaat täl hetkel. Hihna pitäis uus hommailla (pidempi ja joustolla) kun nyt on käytössä sellainen ihme räpellys XD ja itellä on vyö, joka kylläkään ei taida mikään kisasääntöjen mukanen olla (ei hätälukkoja tms... mutta kelpaa meille tosi hyvin)
24.02.2010 17.40
021718862_r
Kuusamo
Koirahiihto on kyllä hyvää urheilua niin koiralle kuin omistajallekkin. Äiti tuoss meinaa ostaa minulle tarvikkeet, mitkä käyvät niin koirajuoksuun kuin -hiihtoonkin. Ihan hyvä idea sinänsä, mutta minä inhoan hiiihtoa -.- Jouksu olisi kylläkin mukavaa...

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti