Myyjän vastuu (Muut Lemmikit > Yleistä keskustelua muista lemmikeistä)

23.05.2011 12.57
021057713_r
Turku

Haluaisin herättää tulevien ja nykyisten eläintenomistajien huomion myyjien vastuuttomuuden suhteen. Kauppaa tehdää eläimen hyvinvoinnin kustannuksella.

Useampi vuosi sitten vierailin Lahden Fauntarissa ja ihastuin purkeplekoihin. Kysyin myyjältä sopisiko sellainen 120L akvaarioon, myyjä sanoi että tottakai, niitä kannattaa laittaa sinne kaksi. Vuosia myöhemmin nämä plekot sitten kuolivat. Olin tykästynyt niihin kovasti ja asuin silloin Espoossa, joten menin Leppävaaran Faunatariin kysymään josko sitä kautta voisi saada kaksi uutta kaveria akvaarioon. Myyjä kertoi että akvaarioni on liian pieni jo yhdelle plekolle saati sitten kahdelle.

En vaatinut tilaamaan plekoja vaan lähdin typertyneenä pois. Minulle tuli oikeasti todella paha mieli kun ajattelin, että olin tietämättäni pitänyt eläimiäni liian pienessä kalatankissa. En minä tahtonut niille mitään pahaa.

Sama meinasi toistua Turussa. Paikallisessa akvaarioliikkeessä oli aksolotleja ja ihastuin niihin. Myyjä sanoi, että samainen 120L akvaario sopii hyvin kahdelle aksolle. Rahatilanne ei silloin sallinut aksojen hankkimista ja sitten kun salli oli niitä jäljellä enää yksi, joten päätin odottaa.

Sitten kävin Lahden Faunatarissa, jossa näin livenä todella isoja aksolotleja ja aloin miettiä onko niillä todella hyvä olla meidän akvaariossa. Kysyin myyjältä, joka antoi aksolotli-esitteen ja kertoi ettei missään nimessä saisi tunkea kahta aksolotlia 120L akvaarioon.

Joten nyt akvaario on tyhjillään. Olen vihdoin oppinut läksyni. Jos haluaa välttyä pettymyksiltä ja olla varma siitä, että eläimellä on oikeasti hyvät oltava on itse tehtävä taustatutkimus huolella. Lemmikkieläinliikkeen myyjiin ei voi luottaa.

En ymmärrä miksi näin tapahtuu. Miksi sitä myyntiä yritetään saada aikaan eläinten hyvinvoinnin kustannuksella? Vai eikö myyjä vain kehtaa sanoa ettei tiedä asiasta mitään? Onhan se aina parempi sanoa rehellisesti, että hei en tiedä tästä asiasta, kuin että selittää puuta heinää. Minusta on todella kurja ettei voi enää luottaa siihenkään, että lemmikkieläinliikkeiden myyjien neuvot oikeasti pitäisivät paikkansa.

23.05.2011 13.06
022676196_r
Oulu
Usein törmää myyjiin, jotka ei tiedä eläimistä hölkäsen pöläystäkään :/ Valitettavasti.
Jossain kaupoissa saa kuunnella mitä ihmeellisimpiä juttuja myyjiltä, kunhan vaan saatais jotain myytyä. Ehkä eläin, tai kaksi ja vielä asumus siihen päälle, vähän ruokaa jne. TUOTTOA!

"Minusta on todella kurja ettei voi enää luottaa siihenkään, että lemmikkieläinliikkeiden myyjien neuvot oikeasti pitäisivät paikkansa."
Kaikkea eläinkauppiaiden sanomaa kannattaa epäillä, ellei itse tiedä myyjän tietävän eläimistä. Eihän siinä kärsi kuin eläimet, jotka tukusta raahataan alipainoisina ja valmiiksi sairaina kauppoihin töllisteltäväksi ja myytäväksi perheisiin, jotka ei jaksa hankkia eläimestä ensin tietoa. Ongelma on oikeastaan molemminpuolinen, jos ihmiset hankkisivat tietoa niin myyjätkin viisastuisivat ja päinvastoin. Ei joutuisi eläimet käpristelemään pienoisissa asumuksissaan ruokana jotain moskaa :S
23.05.2011 23.01
000104559_r

Eläinkaupanmyyjäksi tai eläinkauppiaaksi ei vaadita mitään koulutusta. Myyjä on voitu palkata siksi että hän osaa käyttää kassakonetta, ja hän saattaa tehdä työtä vain saadakseen vuokransa maksettua. Liikkeen omistajasta voi olla parempi että asiakkaille vastataan jotain kuin tuodaan esille oma pätemättömyys. Joku voi olla henkeen ja vereen koiraihminen, eikä vain näe että kalojen olot olisivat niin justiinsa. Joku on ehkä omistanut lapsena hamsterin, eikä tajua miten esimerkiksi asumuksen kokosuositukset ovat muuttuneet kahdessakymmenessä vuodessa.

Mutta toisaalta: ei kukaan mene ostamaan koiraakaan perehtymättä ensin lajiin ja rotuihin. Miksi kaloja ja jyrsijöitä hankitaan liikkeistä välillä hetken mielijohteesta ilman kunnollista ennakkoperehtymistä lajin hoidosta ja vaatimuksista?

Sokea luotto eläinkauppiaisiin ja eläinlääkäreihin on aina pahasta. Hekin ovat vain ihmisiä hyvin erilaisilla koulutus- ja kokemustaustoilla.

11.06.2011 02.27
021179067_r
Tampere

Eläinkaupasta myös ostetaan säälistä huonokuntoisia tai väärin pidettäviä eläimiä. en ymmärrä MIKSI joku toimii niin ettäostaa itselleen tämän huonovointisen eläimen ja tukee näin kaupan toimintaa, kunb todellakin on velvoitettu tässä tapauksessa ilmoittamaan viranomaisille.

Kauhein näkemäni tapaus eläinkaupassa oli tarantella (en tiedä niiden lajeista joten sitä en osaa sanoa). Isohkon kokoinen joten todennäköisesti aikuinen. Olin ostamassa hoidossa olevalle gekolle sirkkoja, muuten en eläimiä myyvään eläinkauppaan astu jalallanikaan. Näin yhdessä terraariossa sisällä pakasterasian jossa kyseinen tarantella oli. Kun kysyin myyjältä että onko joku ostanut sen ja tulossa hakemaan sitä vai miksi se on boksisa, myyjä vastasi ettei kukaan uskalla koskea siihen....kuulemma pääsee itse pois kun tulee tarpeeksi nälkä. Joopajoo. Hämyrin hinta oli jotain 50-80e välillä, taisi vaan rahankuvat myyjillä kiillellä silmissä. Jäi sirkat ostamatta siitä liikkeestä, ja vaikka olen tätä kaikille kertonut on putiikki yhä pystyssä >:(

17.10.2011 13.42
000055365_r

Itse olen töissä eläinkaupassa ja voin sanoa, että kehoitan kaikkia välttämään eläinkauppa-myyntiä lemmikkieläimien kohdalla. Suurin osa myyjistä ei tosiaan tiedä elukoista hölkäsenpöläystäkään ja jotkut ovat jopa niin röyhkeitä, että pääasia on vain saada elukoita myytyä. Olivat ne sitten kaloja, jyrsijöitä, lintuja tai mitä tahansa. Löytyypä täältä turunseudulta myymäläkin jossa myydään mm. frettejä ja niille asumuksiksi pienen pieniä häkkejä ja pohjalle puruja (mitkä eivät sovi freteille alkuunkaan) ja samassa puljussa esim. hiiriä ja rottia niin, että sisaruksia, vanhempia, isovanhempia samoissa pienissä kopeissa, joissa sitten sukusiitos kukoistaa. Huhheijaa ja hurlumhei.

Työpaikan vaihdos täällä edessä, olen nähnyt tarpeeksi. Kaikkien lemmikkieläinten myynti tulisi poistaa eläinkaupoista ja keskuksista. Eriasiana pidän erityisesti akvaarioihin perehtyneitä akvaarioliikkeitä, joita täältäkin löytyy ja jossa tosiaan on töissä todellisia akvaarioharrastajia.

18.10.2011 12.24
Asolotli asiaan poiketen: Jos tämä 120l allas olisi matala ja suuri pohjanalainen sinne menisi hyvinkin 1 uros.
25.10.2011 14.00
022708867_r
Helsinki

Ihan näin toisena kokemuksena aion kertoa eläinkaupasta, missä tunnetaan eläinten hyvinvointi!
Missä minä vierailen, on eläimillä hyvä oltavat, myyjinä jotka eläimiä myyvät (jos toinen myyjä on vain paikalla, hän sanoo rehellisesti, että kutsuu tietävämmän paikalle) ovat itse lajin/eläimen harrastajia.

http://minskipinski.blogspot.com/
25.10.2011 14.50
021396305_r
Kuopio

Meille tuli vuosi sitten 100-litrainen akvaario, jossa asustaa/asusti 2 partamonnia, 2 albiinomonnia, 2 lehtikalaa, 2 kääpiörihmakalaa ja 8 platya. Kun me tietämättöminä menimme akvaarioliikkeeseen, meille vakuutettiin, että kalat tulevat voimaan hyvin. Akvaariota ollaan hoidettu asianmukaisesti, mutta kääpiörihmat ja puolet platyista on kuolleita :o Myöhemmin sain tietää, että lehtiksille aivan liian pieni allas ja platyille vesiarvot vääränlaiset.

Ja tämä liike (ja sen akvaariot) on ollut pystyssä 42 vuotta!!!

Muokattu viimeksi: 25.10.11 14.51
20.05.2012 04.51
000051634_r
Mulla on onneksi yhdestä eläinkaupasta hyvät kokemukset jääny, ainakin yksi työntekijä myöntää heti jos ei tiedä jotain ja hakee kirjan esiin ja selaa tarvittavan tiedon sieltä.
Kyseinen pulju on vissii akvaariokaloihin keskittynyt, mutta siellä on myös muitten elukoitten roippeita mukavasti. Mutta siis elävistä eläimistä vain kaloja.
Tää myyjänainen ihan itse vapaaehtoisesti kerto kaiken mahdollisen akvaarioharrastuksen aloitukseen liittyvän, kysy viimeks millaset vesiarvot mun akvassa on (tokihan mä unohin sen lapun kottiin mis ne oli) että osaisi suositella oikeanlaisia kaloja tilalle jos yritän edes ostaa vääränlaiset vääriin oloihin. Puhuttiin taistelukalaäijästä siinä ja hää tarkisti vielä mulle sen vaatimat olot jokka järkkään kun altaani vapautuu ja menen tästä kyseisestä liikkeestä ekan taistoni hakemaan mielellään sit.

Toises elukkapuodissa keskustassa oli vähän tympeä myyjä, ei paljon viittiny auttaa vaikka suoraan kysy jotai, vähän sen oloinen ettei vois vähempää kiinnostaa vaikka olisin ostamassa kultakalaa 20l maljaan! Kunhan voittoa tulee.
En kyllä ostais sieltä mitään elävää. Ja muutkin roippeet mieluusti haen tästä lähin muualta.. tuolta ensimmäisestä paikasta josta kerroin, vaikka sinne on mulla vähän hankalempi päästä ilman apukuskia.

Ainii, olihan se toinenkin kauppa josta jäi hyvä mieli. Myyjänainen myönsi heti ettei oikein tiiä kaneista ko kyssyin kahen valjaskoon väliltä kumpi menis klupalle paremmin. :D
Muokattu viimeksi: 20.05.12 04.51
13.07.2012 11.42
021865878_r

Itse onneksi selvittelin asioita aikoinaan akvaariota ostaessani. Olin kuitenkin vasta yläasteella ja löysin kyllä tiedot, ettei leväbarbeja kannata ottaa siihen omaan 112L altaaseen ja katsoin etten laita kovin rauhallista ja vilkasta lajia yhteen.

Ei meilläkään tosin platyt kovin kauaa kukoistaneet, vaikka poikasiakin tuli. Ne olis vaan tarvinnu erilaiset olot kuin kirsikkabarbit ja muut kaverit.

Nykyään kyllä kannattaa ensin vaikka seikkailla harrastajien foorumeilla tutkimassa eläinten hoidosta ennen kuin hankkii mitään tuntemattomalta myyjältä. Tosin koiraa ja kissaa hankkiessakin kannattaa olla kriittinen ja pyytää nähdä mm. pennun emo ja asuinolosuhteet.

Mikäli myyjällä on puhtaat jauhot pussissa niin kyllä sovitusti saa heillä käydä kylässä toteamassa, että asiat on kunnossa.

Ikävää on myös, että vastuuttomat/tietämättömät myyjät myyvät eläimiä ihmisille, jotka eivät niitä sitten osaa oikein hoitaa. Sitten eläin joko kärsii tai päätyy kiertolaiseksi, kun ensimmäinen omistaja toteaakin, ettei jaksa hoitaa.

13.07.2012 17.20
On myös ostajan vastuu.Ostaja vastaa mm.siitä,että tietää hankkimastaan eläinlajista riittävästi,eläinten kunto on hyvä ja olot jossa ovat olleet.Syynä tähän on se,ettei kukaan tukisi epämääräisiä kauppijaita.
Kyynärät 0/0,Lonkat A/A,Silmät ok,hengitystiet ok,selkä ok,häntä ok
04.02.2015 07.12
022591829_r
Jaby kirjoitti:

Itse olen töissä eläinkaupassa ja voin sanoa, että kehoitan kaikkia välttämään eläinkauppa-myyntiä lemmikkieläimien kohdalla. Suurin osa myyjistä ei tosiaan tiedä elukoista hölkäsenpöläystäkään ja jotkut ovat jopa niin röyhkeitä, että pääasia on vain saada elukoita myytyä. Olivat ne sitten kaloja, jyrsijöitä, lintuja tai mitä tahansa. Löytyypä täältä turunseudulta myymäläkin jossa myydään mm. frettejä ja niille asumuksiksi pienen pieniä häkkejä ja pohjalle puruja (mitkä eivät sovi freteille alkuunkaan) ja samassa puljussa esim. hiiriä ja rottia niin, että sisaruksia, vanhempia, isovanhempia samoissa pienissä kopeissa, joissa sitten sukusiitos kukoistaa. Huhheijaa ja hurlumhei.

Työpaikan vaihdos täällä edessä, olen nähnyt tarpeeksi. Kaikkien lemmikkieläinten myynti tulisi poistaa eläinkaupoista ja keskuksista. Eriasiana pidän erityisesti akvaarioihin perehtyneitä akvaarioliikkeitä, joita täältäkin löytyy ja jossa tosiaan on töissä todellisia akvaarioharrastajia.

Kirjoituksesi on vuosien takaa, mutta pakko silti kommentoida - ihana lukea rehellistä tekstiä (nykyään jo entiseltä?) työntekijältä! Kyllä sitä on itsekin useasti miettinyt, että olisi ihana päästä eläinkauppaan töihin, saisi toimia asiasta kiinnostuneiden ihmisten kanssa, toimia heidän apunaan tukien lemmikkien hyvinvointia. Nykyään olen tosin sitä mieltä, että se sotisi niin liikaa omia eettisiä arvojani vastaan - en esimerkiksi kykenisi millään suosittelemaan lisäaineilla kyllästettyjä ravintoköyhiä ruokia tai esim. liian pieniä asumuksia jyrsijöille. Saisin potkut aikas nopsaan, kun alkaisin kuiskuttelemaan, mistä kannattaisi ostaa tai tilata ja mitä... :D Enkä nyt sano, että kaikki eläinkaupat ja eläintarvikeliikkeet olisivat liikkeellä täysin dollarin kuvat silmissä, mutta usein näin on. :(
Muokattu viimeksi: 12.02.15 01.13
Pienien tassujen jälkiä siellä sun täällä - matoilla, seinillä, sydämen päällä.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti