Miten rankaiset koiraasi? (Koirat > Koirien koulutus)

29.05.2011 17.02
022147345_r
Riihimäki

Joo siis miten rankaisette koiraanne jos se on murissut, yrittänyt purra, tehnyt tuhmaa tai jotain muuta ilkeää mitä koiran ei oikeastaan tehdä? Oma koirani tulee helposti mustasukkaiseksi jos olen tekemisis jonkun toisen koiran kanssa. Miten toimia?

29.05.2011 17.06
000039615_r

Meillä paha sormi on aika paha juttu. Eli sormi koukussa, selkä kyyryssä ja tuima ilme ja heiluttelee sormea niin korvat menee luimuun ja alkaa hävettämään.. :D

Joskus ääni korottuu, joskus vähän tukistaa, joskus saa vähä lisävauhtii. Millon mitäkin.

Tuohon äänestykseen en osallistu koska molemmat on yhtä vääriä tekoja.

29.05.2011 17.22
022147345_r
Riihimäki

Pitäis koittaa tota pahaa sormea! Aika hauska... Mutta tämän talon koira pitää vain mun iskää sen pomona, vaikka sen hän pitäis olla alin arvoinen mutta myös kunnioitettu, pitää itseään isän jälkeen, joten silloin on hankalampaa..

Lisää vaan ? :D

29.05.2011 17.52
Huudan täysiä :D ei tajua muuten :D
29.05.2011 17.56
Riippuu tilanteesta, mutta yleensä ääni saattaa vähän korottua. Ikinä en kyllä lyö tms., meillä myös toi paha sormi ja tuima tuijotus, siinä vaiheessa koira yleensä alistuu jo maahan vaikkei siihen edes koske.
29.05.2011 18.54
022609351_r
Helsinki
Jätän huomiomatta. Yleensä räksyttämällä se kerjää huomiota, jolloin toruminen olisi myös sille eräänlainen palkinto. Muuten yleensä riittää "lopeta!" -käsky. Jos Taika on oikeen veemäisellä päällä, niin kuskaan toiseen huoneeseen rauhottumaan. Taika on niin pehmeä, ettei yhtään rajummin tarvitse rankaista. Silloin se menee toimintakyvyttömäksi, kävelee kyyryssä ja välttelee. Jonkun mielestähän toi olis koiran "voittamista", mutta paskat sillä mitään saavuta.
http://shetlantilainen.blogspot.fi/
29.05.2011 19.00

Teen itsestäni ison ja pelottavan näköisen kallistumalla vähän koiran suuntaan (en todellakaan osaa selittää) ja tarvittaessa korotan ääntä. Vihainen ilme on myös tärkeä, koska koirat ovat taitavia lukemaan ihmisiä.

Harvemmin kuitenkaan rankaisen koiraa koska käytän niinpaljon positiivista vahvistamista :)

29.05.2011 19.02
021860020_r
Jyväskylä
Aika harvoin tulee mitään rankaisua. Täälläkin käytetään tuota huomiotta jättämistä, sitten joissakin tilanteissa sanotaan vaan topakasti EI, jos meinaa tuhmia tehdä ja mulkaistaan tiukasti. Pienempänä oli käytössä myös aresti, mutta sitä ei ole enää pitkiin aikoihin tarvittu. On kyllä ihan erilainen luonteeltaan kuin kääpiösnautseri joka meillä oli kun olin nuori. Sen käppänän kun yllätti pahanteosta niin riitti pelkkä katse tai lempeä "noh noh, mitäs täällä puuhaillaan" niin koira oli jo selällään armoa anomassa. Sulon jos yllättää pahanteosta, vaikka sieppaamasta kiellettyä tavaraa, niin kuullessaan kiellon pysähtyy hetkeksi, sitten koittaa taas jatkaa ja uuden kiellon jälkeen vastahakoisesti luopuu aikeesta eikä ole millänsäkään
29.05.2011 19.12
021511206_r
Forssa
Riippuen täysin siitä mitä koira tekee. Joskus noi perseilee mulle ihan kunnolla, ja sillon rangaistukset kovempia. Joskus riittää vaan sellainen... 'pettynyt' katse, yleensä kielto/ärähdys, mutta esim. Nemolla on tapana aina joskus alistaa mua jos se leikkiessä riehaantuu liikaa, tällöin karjaisen sille ja läppään sitä kuonolle tms. Jos räyhää lenkillä, ekasta kerrasta kielto, tokasta läppäsy nokalle, jos ei vieläkään toimi niin siinä vaiheessa mulla alkaa hermot kiristymään, ja nyppäsen vähän perskarvoista, että kuules kuunteleppas nyt mua vähän.

Nemon kanssa oon joskus joutunut vähän enemmänkin ottamaan yhteen, tuo nimittäin oli niin lujapäinen testosteronihormoonimonsteri nuorena, että ei oo tosikaan. Herra oli sitä mieltä, että hän puree mua, jos mä joudun rankasemaan sitä esim just tolla niskavilloista kiinni ottamisella. Tällöin mulla kiehahti aika lujaa, ja kerran tuli Nemo nostettua poskista ilmaan mun naaman tasolle ja huudettua naama punasena vähän aikaa.

Eli tosiaan meillä rangaistukset vaihtelee aika suurella välillä, mutta aina kuitenkin sillä linjalla pysyn, että koiraa ei satu, ei henkisesti eikä fyysisestikään.
29.05.2011 19.23
Taika kirjoitti:
Jätän huomiomatta. Yleensä räksyttämällä se kerjää huomiota, jolloin toruminen olisi myös sille eräänlainen palkinto. Muuten yleensä riittää "lopeta!" -käsky.
http://shelttimeininkia.blogspot.fi/
29.05.2011 21.33

Riippuu vähän myös tottelemattomuuden laadusta. Ensin yritetään innostamalla ohjata oikeisiin tekemisiin. Ellei tehoa niin tulee kevyt ei, jos tätä ei uskota niin kovempi ei tai "hyi". Voimasana on myös perk**e tai s**tana. Jos tottelemattomuutta esiintyy edelleenkin niin niskasta pyöräytys.

Kurittaminen on niin tilannesidonnaista. Ilakoivan pennun kanssa jo huomiotta jättö on hyvä keino, mutta itsepäisen, metsästystilanteessa toimivan koiran kanssa tämä ei luonnollisestikaan toimi.

//muoks. Useimmiten kotioloissa toimii myös äänen korotus ja paikalle tömistely "isona ja uhkaavana"/oman ulospäin suuntautuvan energian muutos.

Ja jos noista pitäs valita niin lyöminen on mielestäni potkua pahempi.

Muokattu viimeksi: 29.05.11 21.39
"Taivas varjele mikä sieltä tulee!"
29.05.2011 21.46
022203813_r
Sipoo

Ei näitä kovin usein joudu rangaitsemaan.Joskus vaan jos mennään kaupunkiin ja Nelli näkee koiran ja alkaa räkyttämään niin nappaan nelliä niskasta kiinni.Jos noi muut koirat alottaa myös räkyttämisen niille ihan sama juttu , eli niskasta kiinni.Oikeestaan yleisin rangaistus on toi niskasta kiinni homma =) Silleen kun koira-äiditkin pentujaan kurittavat.

Ei näitä oikeestaan mitenkään muuten/missään muussa tilanteessa tarvitse rangaista.Mutta näille rangaistus on jo se jos niille ei puhu.Eli jos esimerkiksi karkaavat ollaan sitten se päivä välinpitämättömiä , että ei puhuta yhtikäs mitään , saati rapsutella!

Mun mielestä potku on lyömistä pahempaa!Itsekkin tulee joskus todella harvoin ''läväytettyä'' kämmenellä , tai sillein läppästyä.

Muokattu viimeksi: 29.05.11 21.48
Jos sä tahdot niin olen sulle joku aivan muu,jos sä tahdot niin olen virhe joita tapahtuu
30.05.2011 07.18
021789656_r

Yleisesti, Nemo on kiltti ja sosiallinen, eikä sitä tarvitse paljoa komentaa, kunhan välillä ärähtää, jos rupeaa räksyttämään sisällä ym. jos muutaman "ärähtelyn" jälkeen ei lopu niin sitten menee portin taa.

Välillä leikin tiimelyksessä tulee vähän otettua ihmistä hihasta tai käsivarresta hampailla kiinni, ja silloin jos vain suinkin ehdin (ennen kuin Nemo on jo pinkaissut toiseen paikkaan) otan sit niskasta kiinni en satuta sitä, mutta 'muistutan' että missä nyt taas mentiinkään. Ja jos en ehdi, niin sitten vain napakka EI.

Meillä kans toi sormi, ja tuima katse koiraan, sillon jo ymmärtää että on tehny väärin. Välillä jos menee ihan ylikierroksilla niin voin kääntää hetkeks kyljelleen rauhottumaan ja kun on saanut luvan, niin voi lähteä taas leikkimään.

/  Potku vai lyönti?: mun mielestä molemmat on väärin, mutta potku on ehkä vielä pikkusen pahempi (en sanonut että lyöminen olisi hyvä juttu, vaan sekin on paha)

Muokattu viimeksi: 30.05.11 07.29
"Minä saan rähistä kaikille, mutta kukaan ei minulle!"
30.05.2011 07.30

Sulo on sinänsä hankala rangaistava, kun se sattuu olemaan niin junttura, ettei sormien heristelyt eikä tuimat katseet riitä. Fyysiset rangaistuksetkin ovat ongelmallisia, kun tuo tolvana pitää kaikkea leikkinä.

Yleensä sitten viimesenä keinona on niskanahasta kiinni ottaminen tai sitten kevyt taputus takareiteen.

Muokattu viimeksi: 31.05.11 22.35
30.05.2011 09.27

Riippuen tilanteesta, yleensä toimii "EI" napakalla äänellä. Jos koira käy erittäin kierroksilla (esim. rähisee toiselle koiralle) niin "EI" poskesta kiinni ja mulkaisu.

Lyöminen ja potkiminen ei auta kyllä ketään. Saattaa vain provosoida koiraa ja pahentaa tilannetta!! 

Muokattu viimeksi: 30.05.11 09.29
30.05.2011 11.43
022696102_r
Paimio
Torun matalalla äänellä ja saatan lähestyä varoittavasti sekä viedä koiran pois tilanteesta kokonaan.
pk collie Kira
30.05.2011 11.46
021892523_r
Janakkala
Siidulle riittää yleensä riittää jos sanoo matalalla äänellä jotakin, tai no kyllä pelkkä tuima katsekkin riittää. Kerran olen napannut Siidua poskesta, sitä tilannetta en kyllä enää muista.
30.05.2011 11.54
021050722_r
Koiralla voi käyttää pakotteita, mutta itse en käytä koulutuksessa mitään rankaisua..
30.05.2011 12.21
020467211_r
Oulunsalo
Tiukalla äänellä EI. Yleensä jätän myös huomioimatta.
30.05.2011 13.28
022599411_r
Oulu

Jos koira ei tottele, huomautan polkemalla jalkaa maahan tai torun vihaisesti, kuitenkaan korottamatta ääntäni. Koira yleensä luimistuu ja tottelee sitten taa hyvin pienen paineen alla. Ja lopuksi kehun.

Huonot käytöstavat (kuten pureminen tai räksyttäminen) lopetan kiljaisemalla lujaa, tai muuten vaan karjumalla.

joskus vien koiran pois tilanteesta niskavilloista roikottaen jos ei millään tahdo uskoa. Muuten en yleensä koske koiraan, vaan rankaisen eleillä ja äänillä.

30.05.2011 15.10
021777517_r
Himanka

Tahitin kanssa riittänee yleensä se pelkkä tiukka EI ja voimasanana tulee käytettyä perkelettä & jumalistettä, joista ensimmäinen toimii parhaiten.

Nipsu onkin se kovempi. Ei'llä ei ole mitään tehoa, eikä suihkepullot tehoa, kuten Tahitilla. Pahin rangaistus sille on niskasta kiinniotto ja eristäminen muista/huomiotta jättäminen

"And all the best women are married. All the handsome men are gay." -Robbie Williams
30.05.2011 15.29
000039615_r
Zera kirjoitti:
Koiralla voi käyttää pakotteita, mutta itse en käytä koulutuksessa mitään rankaisua..

Ihmiselle pakote, on yleensä koiran mielestä rangaistus.

30.05.2011 15.32
022702346_r
Säkylä
Murahdan. Tälle lapselle toimii erinomaisesti.
Riippuvuutta helmikuusta 2008. Lisää meistä: nahkalassie.blogspot.fi
30.05.2011 15.37
021969154_r
Lahti
Mossen pahe on roskisten repiminen. Yleensä rankaisen Mossea murisemalla/puhumalla toruvalla äänellä tai katsomalla pitkään ja vihaisesti silmiin. Näistä kaikista meidän poika ainakin kierähtää selälleen. Joskus viimevuonna Mosse murisi ja ei antanut ottaa luuta pois, haukkasin sitä hellästi korvasta, se päästi heti irti.. Ei sitä siis sattunut, mutta se vain säikähti. Kuulostaa pahalta, mutta perjaatteessa, mitäs koiraemo tekee jos pentu käyttäytyy huonosti? Saman.
Muokattu viimeksi: 30.05.11 15.38
Mustankallion Attila "Zorro" & Mooses "Mosse"
30.05.2011 15.59
021626087_r
Nivala
Yleensä pelkkä äänen korottaminen, mutta tilanteesta riippuen huomiotta jättäminen, toiseen huoneeseen eristäminen tms. Ramsuun ei fyysiset rankaisut oikein tehoa, joskus kyllä saatan ottaa niska-/poskivilloista kiinni ja puhutella :D Yleensä hermostuneena tuo kuitenkin rupeaa vaan huutamaan jos tartun siihen.
30.05.2011 20.53
022355175_r
Turku
Meillä toimii myös "paha sormi" ja kattominen tuimasti, joskus sitten jos käy ylikierroksella eikä mee kattomiset ja perus "ei" perille niin ärähdän. Harvemmin tarvii ottaa kiinni niskasta tms.
Ei järjellä vaan tunteella.
30.05.2011 20.55
022695490_r
Mäntyharju
Siru kirjoitti:
Huudan täysiä :D ei tajua muuten :D

Huonontaa asemaasi koiran silmissä. Hyvä johtaja ei menetä hermojaan ihan tosta vaan. ;)

30.05.2011 20.57
Äänen korotus yleensä ja jos Bruno on tehnyt jotain tosi pahaa esim. karkasi leikillään yksi päivä, telkesin sen pimeään vessaan häpeämään hetkeksi ja kyllä sen jälkeen oltiin taas niin mamman poikaa. Bulleilla aika hyvin toimii tuo eristäminen, kun nää on niin ihmisrakkaita ja sosiaalisia.
If it's not an English Bullterrier, it's just a dog.
30.05.2011 20.57
022353356_r
Vantaa
murahdan
http://www.cinemons.blogspot.fi
30.05.2011 20.59
022695490_r
Mäntyharju
Ja ettei mene OTksi edelliseen viestiini viitaten niin mulla on vähän sama juttu kuin Lissulla. :D

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti