Miten rankaiset koiraasi? - Sivu 10 (Koirat > Koirien koulutus)

14.06.2012 20.31
Minä en rankaise, pyrin estämään tilanteet joissa koira toimii väärin.
15.06.2012 02.06

Meillä ei niinkään rangaista koiraa viemällä sitä jäähylle. Meillä toimii sitten enneminkin "paha silmä", "paha sormi" ja napakka murahdus. Joskus kieltosana kuten "ei hauku" tai "ei vedä".

Toisinaan otan Murua noista "pulisongeista" kiinni ja katson napakasti silmiin. Saatan päästää epämääräisen murahduksen niin yleensä silloin ei-toivottu käytös rauhoittuu/loppuu kokonaan.

18.06.2012 06.28
021826476_r
Oulu
tilanteesta riippuen tomakka ' mite oli?' ja kulmien kurtistus tai lievempi ' annaha olla',ilman kulmien kurtistusta. pahin on epämääräne urahus, onka jäläkee neitee o aiva lepyttelemässä. neitee o hyvin pehmee, alistuvaane ja mielluttämishaluune, nii mennee aiva lukkoo jos koettaasi ees isompaa, ei sellassii oo kyllä ees tarvettakhan :)
18.06.2012 08.54
022628711_r
Helsinki

Mä käytän ton Lobon taktiikan lisäksi negatiivista rankaisua. Se toimii kyllä tosi tehokkaasti.

"For an idea that does not seem insane, there is no hope" - Einstein
18.06.2012 13.33

Meillä toimii juurikin tuo sormen heristäminen ja tuima katse. Kieltosanoina "EI!" tai "ä'ä'ää" tai yhtä ääntä "hyräily" äänen voimakkuutta korottaen. Murahdus toimii myös, mutta jostain syystä en enää osaa kunnolla murahtaa.. :D

Joskus todella harvoin, kun esim. leikkiessä vahingossa puraisee kovempaa tmv. toimii poskien takaa kevyesti kiinni ottaminen ja tuima tuijotus hetken aikaa. Jos taas huomionhakuisesti räkyttää, jätetään huomiotta.

http://tassuillatanssien.blogspot.fi/
24.06.2012 00.32
022574293_r
Harjavalta

Välillä tuntuu että Leeviä sais vaikka nostaa niskasta ilmaan eikä se tottelisi mutta niin emme tietenkään tee mutta on todella kovapäinen pennuksi eikä meinaa mitään uskoa ja välillä se suuttuu jos sitä komennetaan ja se alkaa rähistä

Eläimet lähellä sydäntä...jopa lähempänä kuin ihmiset
14.07.2012 09.14

Akka on niin kiltti tapaus, mutta Jäpä tekee välillä ilkeyksiä kun itse olen töissä. Tullessani kotiin sen olemuksesta näkee heti, että se häpeää, mitä on tehnyt. Yleensä en huomioi sitä moneen tuntiin. Tosin oon miettiny, että voiskohan se oikeasti olla Akka, joka niitä tekee vai jopa kumpiki. Pitäs kai hankkia, joku valvontakamera jne...

Tosin aika hyvin ovat kotona olleet nykyään kun Jäpäkin saanu jotain järkeä päähän... ehkä...

Lyömistä ja potkimista en hyväksy.

14.07.2012 10.41
En rankaise mitenkään. "Ei", "ei saa" tai "pois" tehoaa ja tarvittaessa vähän painokkaammalla äänensävyllä sanottuna. Palkitsen leikkihetkellä, silityksillä tai herkkupalalla oikeasta toiminnasta. Otso on välillä vähän itsepäinen, mutta kokonaisuutena helppo tapaus
14.07.2012 13.44
022710665_r
Eura
Nykyään kumpikaan ei tarvitse mitään rankaisua. "Ei!", sormien napsautus tai käsien yhteen lyöminen riittävät siihen, että koira tajuaa tehneensä väärin ja lopettaa sen, mitä oli tekemässä. Joskus pelkkä vihainen katsekin riittää, mutta yleensä on pakko käyttää ääntä, koska nuo keskittyvät aina täysillä siihen mitä tekevät.
Jos joku ei onnistu, kokeile jotakin toista tapaa - ehkä sekään ei onnistu.
17.07.2012 21.00
021739250_r
Pieksämäki
Itte korotan vaan ääntä, sillon koira tajuaakin että teki väärin, korvat luimuun ja joskus menee selälleen.. En halua satuttaa Milliä, en siis napauta kuonoon tai ota niskasta kiinni tms..
17.07.2012 21.14
Tilannekohtaista. Jos riehuu lenkille lähtiessä niin ulko-oven kiinni pysyminen toimii rankaisuna. Jos ei suostu istumaan ruokansa saadakseen, ruokaa ei tipu. Jos kiihtyy vieraiden saapuessa, joutuu jäähylle. Ensin tietty kiellän ennen kuin rankaisen, ja yleensä ottaakin onkeen pelkästä huomautuksesta. Harvemmin pitää siis varsinaisesti rankaista. Jos lähestyy mun ruokaani ja on aikeissa syödä sen niin tökkäsen rintakehää toisinaan melko napakastikin, jotta koira havahtuis hajumaailmastaan ja jättäis ruokani rauhaan.
17.07.2012 21.22
020842523_r
Kouvola
Meillä riittää ihan kevyet ä'ää -äännähdykset jos tehdään jotain mikä ei mua miellytä.. Tai ihan vaan kevyt "ei" tai "pois". Ei niinkään tartte mistään rankaista, kun ei tuo mittään tee (enää, pariin ikään vuoteen asti tää oli aivan kamala kauhukakara). Ainoat ongelmat on pihalla sitten jos tää päättää lähtee jonku hiiren tai jäniksen perään nii saa pariin otteeseen huutaa hemmetin kovasti ärräpäitä ja polkea jalallaan maata, mutta kyllä tuo sitten luopuu siitä jahtimenosta ku tarpeeks mölyä pitää. Huomio kait herpaantuu metästyksestä ku tämmöne hullu akka polkee jalkaa ja höyryää ku viimoista päivää. Semmosestakin tötöilystä kun luvatta lähtee niin rankaisen lähinnä pahalla mulkaisulla ja pienellä murahduksella, palkkaan herkulla ja kehulla sitten ku koiralta löytyy taas korvat minun käskyjen kuunteluun. :D
Remember, it's me who's always on your side
17.07.2012 23.12
022134861_r

Rupesin miettimään, että mikä on se rankaisutapa koiralle... Siis toki meilläkin (kuten monella edellä) "ei" tai tomera ja äänekäs "hei" toimii, jos haluan koiran välittömän huomion, että se lopettaa. Mutta ne ei ole mun mielestä rankaisutapoja vaan tavat millä estää toteutunut käytös ja saada koiruuden huomio. Viestiksi koiralle huonosta käytöksestä ajan sen pois asettumalla sen ja mahdollisen järsittävänä olleen lenkkarin väliin; napsauttamalla sormia siirryttävään suuntaan ja katsomalla tuimasti.. Dina on niin höppänä ja vässykkä pieni kakara että siirtyy ja kellähtää heti selälteen jos vähänkin olen totisen oloinen sille. Onneksi vain pari kertaa vain olen joutunut tekemään niin, tuo on niin kiltti.

Enemmän teettää työtä tuon koira-kissa kuvioiden kanssa eläminen. Joudun vähän väliä "kertomaan" Dinalle, että kissan perässä ei juosta ja älähtää (koska se on jatkuvaa). Se on asia, missä se ei heti usko mitä sanon. Joudun useasti "rankaisemaan" Dinaa käskemällä se pois kissan luota. Nurkassa se hieman kitisee, mutta tyytyy painamaan pään lattiaa vasten lopulta :D

*muoks. kirjoitusvirhe

Muokattu viimeksi: 17.07.12 23.12
07.08.2012 21.43
022141885_r
Tampere
Meillä riittää tuima tuijotus. Koira hiljenee ja lopettaa tekemisensä heti.
03.09.2012 10.37

Harvoin mitään tuhmaa tekee :) Mutta huomiotta jättäminen ym. ikinä en rankaise koiraa fyysisesti.

04.09.2012 13.29
022193944_r
Vieremä

Kieltämällä tai jätän ilman huomiota.

04.09.2012 13.37

Minäkin yritän mieluummin ehkäistä huonoa käytöstä, mutta silti sitä välillä joutuu rankaisemaankin. Useisiin asioihin riittää paha silmä, ei, hyi yms, mutta esim. kerjäämisestä tai vasten hyppimisestä käsken toiseen huoneeseen enkä huomioi. Joskus Eeka myös repi roskia, silloin toruin ja jätin myös huomioimatta (sain siis kiinni itseteossa). Välillä esim. lenkillä joudun pikkuisen nykäisemään hihnasta ja joskus meinneisyydessä on tullut alistettuakin. Tosi matalana tuo alkaa kiemurtelemaan jo tietystä äänensävystä. 

07.09.2012 17.34

Tilannekohtaista. Mutta perusrunko on se, että ensin suullinen huomautus, sitten fyysinen. Rankaisu näiden jälkeen jos tarvis.

07.09.2012 18.01
022700014_r
Pori

Ninoa harvemmin joutuu komentamaan muutakuin koirapuisto tilanteissa. Muutenkin pyrin juuri ennakoimaan ja ohjaamaan koiran pois tilanteesta jossa tulee kiusaus ei toivottuun käytökseen. Esim pyydän luokse kun on alkanut vaanimaan toista koiraa tai vaikkapa lintua.

Meillä tehoaa ihan "ä'ä, äp" äänähdykset, koira poistuu suuntaan jonne sormella osoitan jos on tarve. Toisinaan jos koira eksyy kerjäämään/muuhun ei toivottuun käytökseen sanon vaikkakin ihan normaalilla äänellä "hyi, mene pois" niin tepustelee poika teillensä. 

Lenkillä napakka mutta kevyt nyppäsy auttaa jos poika vetää ja jos jossain tilanteissa ei toimi niin sitten pyydän vierellä  ja kävellään jonkin matkaa vierellä eikä hajuilla.
Toisten koirien vastaan tullessa juttelen koiralle koska olen todennut sen meidän tapauksessa olleen paras keino saada koiran huomio pois toisista. Kevyellä äänellä "nino ei tarvii, ei me, annetaan olla joo." Mutta jos jostai syystä alkaa kierrokset nousemaan tulee hieman tiukempi mutta rauhallinen "ei" käyttöön ja jos ei auta niin viereen istutus.

Puistossa esimerkiksi jos kiellosta huolimatta lähtee kouluttelemaan nuorempia uroksia ja joudun pojan itse hakemaan pois, rankaisuna käytän istutusta ja katson koiraa silmiin ja kysyn että "mitä teit? Hyi." napakasti niin tuntuu tajuavan et kappas teinpäs väärin ja teko ei toistu taas vähään aikaan.

Nuorempana meillä oli sellainen kevyt läppäsy kuonolle tai kylkeen tönäisy teho keinona kun poika oli villi ja korvaton.

Heat, dust, water or even an invasion of particularly horny and sneaky jellyfish.
07.09.2012 21.45
022268310_r

Yleensä jätän vaan huomioimatta ja lähden tilanteesta pois, sitten koira lähtee minua seuraamaan omaehtoisesti kun huomaa etten ole paikalla. Toimii jotakuinkin aina kun tätä pystyy käyttämään. Jos tarvitsee välitöntä väärän asian/tekemisen lopettamista, niin matala "*prkele" toimii välittömästi ja lähes kaikissa tapauksissa takuuvarmasti :D

Ohitustilanteissa tosin jos vastaan tulee koira (täällä maalla tosin aidan olla lähes ainoa kuka koiraa lenkittää), joudun usein koiraa koskemaan jollain tapaa, että herää tilanteesta ja kuuntelee.

Muokattu viimeksi: 07.09.12 21.51
Behind this mask is.. Another mask! Pretty cool, huh?
13.09.2012 15.35
000095904_r

Noh niskavilloista saa tuota Vanhempaa rempoa ja kunnolla..ja ei tunnu missään yleensä mua uskoo ku ärhdän ja päästän ärräpäitä:P mut joskus ku jotai tyhmää tekee( yrittää lähtee omille lenkeille, toisen koiran luo ärisee ihmisten luo kadulle..yms) nii pitää vähä punoa lettejä niskaanjoskus taannoin yritti mua purra kunnolla. sillon piti ekan kerran alistaa todenteolla..eipä muuten pikkunen nyt koko ajan kokeilee rajojaan mutta väheitellen ruennut oppimaan:))'

ja eipä..ne kaikki on jäänyt vähille tyhmyydet siis kun muistaa mitä voi tapahtua;)

viimeks hmm..toissapv piti ekan kerran ärähtää kunnolla pikkusellekkii ku hyökki (örähtelu tai jtn epämääräst) vanhemma kaulas..eipä muuten(::

13.09.2012 16.13
021777517_r
Himanka

Nala on hirveän pehmeä ja kiltti, joten sille riittää napakka kielto tai mulkaisu. Tahitia olen ottanut poskista kiinni, jos muu ei ole auttanut ja napakasti tuijottanut silmiin. Murahtanut tarvittaessa, muuten riittää pelkkä tiukka kielto. Suihkepulloa olen käyttäynyt apuna, jos ei mene perille. Se on toiminut, eteenkin Nalan härkkimisessä. Se ei pienestä hätkähdä, joten saattaa yrittää uudelleen ja uudelleen.

"And all the best women are married. All the handsome men are gay." -Robbie Williams
13.09.2012 16.46
022314450_r
Ohkola
Cara kirjoitti:

Tiukkaa tekisi, jos oma lapsi tulisi, koska sillä olisi RAJAT - mulla olisi sellasta toimintaa, että nykypäivänä porukka varmasti soittelisi lastensuojeluun =D

Juuri näin!

Jessi on niin äärimmäisen herkkä, että pelkkä katse riittää siihen että toinen menee jo ihan kyyryssä huulia nuollen ja silmiä siristellen pitkin lattian rajoja. Sitten jos lisää vielä sanan "Hyyyi" oikeen painostavalla äänensävyllä niin ollaan alta aikayksikön omalla paikalla tai selälleen heittäydyttynä.

Belaa taas saa komentaa kovemmalla otteella. Pienimmistä rikkeistä seuraa toruja, kuonosta kiinni ottaminen, silmiin katsominen, hellästi niskasta ottaminen ja sitten jos vaikka on yrittänyt hyökätä Jessin kimppuun niin vien ihan reippasti niskavilloista toiseen huoneeseen ja siellä saa hävetä tovin jos toisenkin. Ja kyllä muuten häpeääkin. :D

Koska näitä mammanmussukoiden omistajia liikkuu petisiessäkin, täytynee selventää että niskavilloista tarttuminen ei tarkoita sitä meidän kohdalla että kierrän koiran niskat nurin ja riepottelen sitä. Jämäkkä ote joka saattaa vähän kirpaista, mutta koskaan ei ole tullut mitään jälkeä niskaan tai henkisiä traumoja. :)

Jos et tiedä, kysy. Älä tee omia johtopäätöksiä.
13.09.2012 22.15
022103383_r
Kuopio

Harvoin mitenkään. Negatiivista rangaistusta käytän yleensä vain jos muuten vahvistaisin käytöstä. Esim leikkimisen tai huomioimisen lopettaminen kun koira pöljäilee

13.09.2012 22.58

En mitenkään, miksi pitäisi?

15.09.2012 10.11

Äidilläni on kaukasianpaimenkoiramix pentu, joka on ihan älyttömän kovapäinen! Sillä on ikävä puremisvaihe meneillään. Puremiseen ei tunnu auttavan oikein mikään, ei kieltäminen, ei huomiotta jättäminen, ei huomion muualle vieminen, ei selättäminen, ei kovaan ääneen vinkaiseminen.. Kaikesta edellisestä se oikeastaan vain saa lisää tarmoa tähän puremiseen.

Ainoa asia, millä on näyttänyt olevan mitään tehoa ja mikä lopettaa "puremiskohtauksen", on pennun vieminen jäähylle. Olen muutamaan kertaan kieltänyt, jonka jälkeen olen vienyt pennun asuntomme vessaan, laittanut oven kiinni perässä, odottanut n.10 sekuntia ja päästänyt sen pois. Puremiskohtaukset ovat onneksi harventuneet pennun kasvaessa.

16.09.2012 21.18
Lumina* kirjoitti:

Äidilläni on kaukasianpaimenkoiramix pentu, joka on ihan älyttömän kovapäinen! Sillä on ikävä puremisvaihe meneillään. Puremiseen ei tunnu auttavan oikein mikään, ei kieltäminen, ei huomiotta jättäminen, ei huomion muualle vieminen, ei selättäminen, ei kovaan ääneen vinkaiseminen.. Kaikesta edellisestä se oikeastaan vain saa lisää tarmoa tähän puremiseen.

Ainoa asia, millä on näyttänyt olevan mitään tehoa ja mikä lopettaa "puremiskohtauksen", on pennun vieminen jäähylle. Olen muutamaan kertaan kieltänyt, jonka jälkeen olen vienyt pennun asuntomme vessaan, laittanut oven kiinni perässä, odottanut n.10 sekuntia ja päästänyt sen pois. Puremiskohtaukset ovat onneksi harventuneet pennun kasvaessa.

-Jos kiellot ei auta, koira ei ota kieltäjää tosissaan. Henkinen yliote uupuu!

-Ongelmakäytöstä ei tulisi jättää huomioimatta

-Koiran huomion viemistä muualle ei pitäisi tehdä vaan koiran tulisi saada "sanktio" väärästä käytöksestä. Jos ei saa niin toistaa käytöksensä, koska teoilla ei ole ollut seuraamusta ja se tulisi aina olla.

- Koiraa ei tule selättää koskaan, koska silloin "vajoatte koiran tasolle". Teette itsestänne paini-tai leikkikaverin. Oikean johtajan ei tarvi painia vaan johtaja hallitsee olemuksellaan yleensä pelkästään.

-Kovaan ääneen vinkaiseminen todennäköisesti vain kiihdyttää koiraa. Omistajan ei tarvitsisi nostattaa millään muotoa koiran tunnetilaa.

01.10.2012 19.49
Lobo kirjoitti:

Näin.

01.10.2012 19.53
Sulo kirjoitti:
Lobo kirjoitti:

Näin.

---------

Mitähän tässä tarkoitetaan rankaisulla? Esimerkiksi sitäkö, kun koira haukkuu, niin sitä kielletään=rankaisu? Vai sitä, kun koira pissaa lattialle=hierotaan nokkaa k*seen? Vai mitä? Miten yleensäkin ihmiset määrittelevät rankaisun, koiraa ajatellen? Ihmisellähän rankaisu voi olla esim. aresti, vankila, koska ihminen tajuaa ja muistaa tehneensä väärin, koira ei. Siksi mielestäni koiraa ei voi "rankaista".

EDIT/ Ja kyselyyn vastaus, molemmat.

Muokattu viimeksi: 01.10.12 19.54
02.10.2012 09.32
BOSSE kirjoitti:

EDIT/ Ja kyselyyn vastaus, molemmat.

Kun näin oikein vaaditaan :D

Muistaakseni olen kirjoittanut tuon lauseen verhoten tämän yhteisön sivussa olevaa kyselyä myöten eli olen puhunut fyysisistä rankaisuista, mitä potkiminen ja lyöminen mielestäni ovat.  Minä en koe sitä rankaisemiseksi mikäli kieltää koiraa haukkumasta, se on käsky tai komento, ei rangaistus. 

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti