Miten rankaiset koiraasi? - Sivu 11 (Koirat > Koirien koulutus)

07.10.2012 09.17
022103383_r
Kuopio

Minua muuten kiinnostaa, että miten itse kukakin määrittelee rangaistuksen? Onko koiran kieltäminen/toruminen rangaistus? Entä ne kuuluisat pakotteet, missä menee rangaistuksen ja pakotteen raja?

07.10.2012 10.49
022273397_r
Tervola

Rangaistus on väärään käytökseen puuttumista (joko henkisesti tai fyysisesti, sisältäen pakotteet joka voi olla molempia)

Negatiivinen rankaisu eli otetaan pois jotain miellyttävää

positiivinen rankaisu eli lisätään jotain epämiellyttävää

Nämä ovat rankaisuja ja on ohjaajan käsissä miten haluaa niitä soveltaa vai haluaako ollenkaan, pärjääkö pelkällä vahvistamisella.

Minun mielestä jos koira vaikka haukkuu ja sanoo koiralle että hiljaa, se ei ole rangaistus, se on huomautus josta voi seurata rangaistus jos koira ei tottele ensimmäisellä huomautuksella.

Jos koira jyystää vaikka seinää ja tietää että se on kiellettyä, voi ja pitääkin rangaista (huomiotta jättäminen ei mielestäni esim tämmöiseen käytökseen vaikuta) ja koska koira jo tietää että se on kiellettyä, itse en lähtis enää henkisesti rankaisemaan vain nyt tulisi jo fyysinen esim läppäsy kuonolle tai luunappi.

Mutta taitava ohjaaja ei rankaise usein, on ohjaajassa vika jos joutuu vain rankaisulla koiria kouluttamaan. Vahvistaminen sen sijaan oikeasta käytöksestä kertoo jo enemmän, mutta rankaisultakaan ei elämässä selviä.

14.10.2012 17.42
020373890_r
Keminmaa

Rankaisen koiraani:   Sanon napakasti jos koirani on tehnyt tuhmia esim: MENE! ,  ,POIS!    Mut diego on muutenkin ADHD

14.10.2012 18.25

Heittelen seinille ja hakkaan päätä lattiaan. Lopuksi hirtän ne sukkanauhoilla kattoon ja keitän munuaiset.

14.10.2012 18.37

Kingin omistajasta uskon tuon XD

En suoranaisesti rankaise, lisään henkistä yliotetta. puserran kuin sitruunaa, mehut pois, mutta en niin kovaa, että läsähtää käsiin;)

14.10.2012 18.44
koirapsykologi kirjoitti:
Kingin omistajasta uskon tuon XD

<3

21.11.2012 21.50
000109054_r

riippuu tianteesta, jos se haukkuu ovikellolle karjasen ja kiikutan sen arestiin, jos karkaa pihasta huudan sille perse pitkällä ja johan tulee katuvana "sori mamma"-ilme naamalla takasin. Jos se taas hyppii vasten tai pöydän reunoille, katon tuimasti, sanon ei yms.

21.11.2012 21.52
000109054_r

Minä en rankaise, pyrin estämään tilanteet joissa koira toimii väärin.

tää ei toimi kaikille, tildan karkailun kanssa tehtiin aluksi niin että kehuttiin vaan kun se tuli takasi, mut paskat se toimi ollenkaan. tää karjuminen on paljon tehokkaampaa :) eikä koira ees karkaa enää (ainakaan usein)

21.11.2012 22.20

Ite en oo niin taitava koirieni kanssa et pystyisin estämään etukäteen tilanteita. Niitä voi tulla sekunissa ja ihan uusia, tää on ainaista oppimista omistaan.

Jos tekevät jtn väärin, niin karjasen, yleensä se auttaa, jos ei, niin otan kepin ja lyön sillä saappaisiini, tulee hyvä ääni mutta ei satuta koiraa.

Sekin tilanne on silti koettu kun koirat olivat tappamassa toisiaan, silloin tarvii ottaa rankemmat otteet käyttöön erottaakseen ne. Siihen ei makupalat jne auta enään.

28.11.2012 08.56

Meillä vähän vaihtelevasti menee. Yleensä positiivisin keinoin yritän mennä esim. lenkillä Luna vähän pelkää ohituksissa muita koiria ja saattaa murista, yritän ennen murinoita ottaa kontaktin ja namilla palkata kun keskittyy minuun. Jos kerkee murista tiukka 'EI' yleensä riittää. Toko/agility -tunneilla saattaa hermostunutta haukkua esiintyä mutta olen jättänyt haukun huomiotta ja on lopettanut tai vaihtoehtoisesti keksinyt tekemistä neidille niin hermohaukut jää pois.

Luna on aika herkkä ja kova miellyttämään, joten meillä harvoin 'kovia otteita' joudutaan käyttämään.

http://lunasheltinblogi.blogspot.fi/
23.12.2012 14.26
022349491_r

Hmm...En rankaise koiraa millään tavoin ainenkaan nykyään,koska ei ole aihetta. Tosin joskus saatan sanoa että "mene pois" jos alkaa vaikka haukkua ovella tms.

Kieltosanoina toimivat vihaisena "HEI!" "Nyt loppu!" "perrkele!" tai sit vaan yksinkertasesti matalallla äänensävyllä "Lopeta."

Uskoo kyllä parhaiten,porokoiraa täytyy välillä kattoa vihasena ja kädet lanteilla. Toimii silloin kyllä.

07.01.2013 03.08
022246560_r
Pori

Pahimmillaan saattaa tulla pientä kopautusta kuonolle, niskasta tms kiinniotto. Lenkillä rähjätessä viimeiseinä keinona jalalla kopautus kylkeen (huom. en POTKAISE!) Taikka sitten remmillä kevyt läimäisy perseelle.

Yleensä kuitenkin mennään ihan kehonkielellä ja ääntä käyttämällä, kyllä nuo vatipäät sitten uskoo, kun pärisee ärräpäät.. :D

^^ Painotin ihan vain tarkoituksella tuota ylimpää, kun olen antanut kirjoittamalla joskus jollekkin sellaisen kuvan, että käyttäisin koiriini fyysistä väkivaltaa.

07.01.2013 20.06
Cosmo kirjoitti:

Pahimmillaan saattaa tulla pientä kopautusta kuonolle, niskasta tms kiinniotto. Lenkillä rähjätessä viimeiseinä keinona jalalla kopautus kylkeen (huom. en POTKAISE!) Taikka sitten remmillä kevyt läimäisy perseelle.

Yleensä kuitenkin mennään ihan kehonkielellä ja ääntä käyttämällä, kyllä nuo vatipäät sitten uskoo, kun pärisee ärräpäät.

Näin myös meillä. Kotona ja kylässä toimii parhaiten "Ei!", "Alas!", "No!", "Lopeta!", "Pois!" matalalla sävyllä sanottuna. Ulkona täytyy vähän murista, rähistä ja pärrätä enempi. Toisinaan jos ihan perseilyksi menee, olen istuttanut tien laitaan ja napannut leuan alta kiinni ja tuijottanut silmiin. Se on meillä viimeinen keino ja toimii yleensä parhaiten. Myöskin niskatukistus tai nyppäisy perskarvoista auttaa.

Natsikuri on sekä mikä meillä vallitsee tai muuten tulee koira näpeille. Kovapäinen kiipijä, eikä Magi epäröi jujuttaa niitä, ketkä sen antavat tehdä. Tämä on tullut huomattua moneen kertaan. Se on niin suloinen luppakorvainen tapaus ja se on just pahin ansa. Meidän äitiä se kyykyttää mennen tullen, nyt onneks mutsikin on ruvennut puuttumaan kunnolla asiaan, kun olen sitä sille tolkuttanut.

Kullakin on tapansa ja jos ei ihan koiran hakkaamiseksi mene (tuolla näkee ihan niitä, ketkä heittelee koiriaan, vetää hihnasta niin että koira lentää, nakkaavat nyrkillä tai hihnalla päin näköä yms) ja jos se ei selvästi hermostuta koiraa - ala siis näkyvästi pelkäämään - niin ei pitäisi olla ongelmaa "antaa vähän hammasta" Välillä tuntuu, että koirien keskinäiset välienselvittelyt on pahempaa katsottavaa kuin oma kurinpito.

"You have no idea what I'm talking about, I'm sure. But don't worry... you will someday." - Lester Burnham theveryinexplicablelife.blogspot.com
08.01.2013 06.19
000051362_r
meillä on arvojärjestys, mutta lenkillä koira saattaa vieläkin kokeilla avokkia. Esim. Jos avokki komentaa kieltää koiraa - ei usko - ja saattaa jopa alkaa uhittelemaan avokille, mutta tästä päästiin ohi niin että avokki pisti istumaan ja otti katsekontaktin ja torui painavalla äänellä. Nyt on taas nokkimis järjestys selvä :D Muoks// sillon kun koira teki pahojaan yksin ollessa koitettiin vaikka mitä olla välittämättä jne jne. Mutta jotenkin kun aina huomasi että jotain oli tehty tuli v**ttua hoettua ja vaikka sitä ei koiraan käytetty, niin se tajuaa sen silti :O
Muokattu viimeksi: 08.01.13 06.24
12.04.2013 09.25
022379766_r
Lappi

Ei-sana ja mulkaisu. Jos homma jatkuu, ärähdän vähän kovemmin.

"Minä synnyin tällaiseksi, mikä on sinun puolustuksesi?"

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti