Ravintolisät - Sivu 4 (Koirat > Koiran ruoka)

05.02.2012 16.03
022183361_r
Mäntsälä

Panda, lisäravinteita mietitään sen ruokinnan pohjalta. Mietitään mitä ruuasta saadaan ja vaje korvataan lisäravinteilla. Ulkokoiralle talvikaudella on tärkeää tarpeeksi energiapitoinen ruoka(rasvaisempaa siis), olkoon se ruokintatyyli sitten mikä tahansa. Joskus nappulastakaan ei saada kaikkea(esim. sinkki saattaa olla huonosti hyödynnettävässä muodossa). Lisiä mietitään sen mukaan mitä koira tarvitsee.

05.02.2012 16.17
Tällä hetkellä tekee jostain syystä melkein kaikki kakat sisälle ja melko löysänä. Ennen teki kaiken ulos. Voiko tää tarkottaa sitä, etten voi sekaruokkia tuota koiraa? :/
05.02.2012 16.20
022183361_r
Mäntsälä
Koska olet aloittanut ja mitä tarkoitat sekaruokinnalla? Siis nappulaa ja lihaa vai nappulaa+jotain muuta? Kerrohan ne ensin. Siis ylipäätään mitä koira söi ennen ja mitä nyt ja onko ruokavalion muutoksia tehty viime aikoina.
05.02.2012 16.32
Ennen Rio söi J&V:tä, sitten ANFfia, eli nappulaa pelkästään. Hieman reilu viikko sitten vasta vaihdettiin, mutta silloin jätökset olivat normaaleja, eikä tullut sisälle. Koira syö siis puolet nappulaa ja puolet lihaa. Nappulana menee tällä hetkellä ProPlanin Small&Mini ja viimeksi lihana oli Maukas nautamixiä. Nappulamerkkikin on siis ihan hetkiä sitten vaihdettu.
05.02.2012 16.38
Rio kirjoitti:
Ennen Rio söi J&V:tä, sitten ANFfia, eli nappulaa pelkästään. Hieman reilu viikko sitten vasta vaihdettiin, mutta silloin jätökset olivat normaaleja, eikä tullut sisälle. Koira syö siis puolet nappulaa ja puolet lihaa. Nappulana menee tällä hetkellä ProPlanin Small&Mini ja viimeksi lihana oli Maukas nautamixiä. Nappulamerkkikin on siis ihan hetkiä sitten vaihdettu.
Mun mielestä kuulostaa ihan normaalilta, että maha on kuralla, jos on vaihdettu äskettäin ruokaa. :-)
"Laatu ratkaisee, ei määrä. Minun sieneni ovat syötäviä!" -Pikku Myy
05.02.2012 17.32
022183361_r
Mäntsälä

Rio, nappulanvaihdoksesta varmasti johtuu. Nautamix ei muistaakseni ole pelkkää lihaa, eli itse en 50/50 mallissa anna nappulan lisäksi kuin lihaa, koska en näe järkeä jatkaa jo valmiiksi hiilareilla höystettyä nappulaa kaninrehuilla, joita nuo mixit sisältää.

Mutta, ehkä hieman varovaisemmalla nappulanvaihdoksella olisi voinut aloittaa. Jos taas aloitit sekaruokinnan vähän aikaa sitten, olisi sekin kannattanut aloittaa pikkuhiljaa(ellei koira ole ns. rautavatsa joka sietää hyvin ruokavalion muutoksia).

Jos sontii isoja määriä ja löysiä läjiä, jokin ruuasta ei sula. Maitohappobakteerit voisi aluksi auttaa.

05.02.2012 17.58
Cata kirjoitti:

Panda, lisäravinteita mietitään sen ruokinnan pohjalta. Mietitään mitä ruuasta saadaan ja vaje korvataan lisäravinteilla. Ulkokoiralle talvikaudella on tärkeää tarpeeksi energiapitoinen ruoka(rasvaisempaa siis), olkoon se ruokintatyyli sitten mikä tahansa. Joskus nappulastakaan ei saada kaikkea(esim. sinkki saattaa olla huonosti hyödynnettävässä muodossa). Lisiä mietitään sen mukaan mitä koira tarvitsee.

Juups (: Pandan paino on ainakin ihan kondiksessa, eikä turkinkaan puolesta varmaan tarvisi alkaa lisäilemään mitään, mutta tulinpa ajatelleeksi, että näinä kylmempinä keleinä vois joku lisä olla ihan hyvä.

Onko sellanen mahdollista (luuin joskus jostain), että nappuloista karkaa ravinteet, jos niitä säilyttää huonosti? Ei varsinaisesti liity asiaan, mutta jos näin on niin meillä ainakin osa ravinteista on lentänyt taivaan tuuliin.

Life's Short Eat Cookies
05.02.2012 18.13
022183361_r
Mäntsälä
^Kyllä häviää. Pakastus "tuhoaa" E-vitamiinin(yksi syy miksi itse lisään E-vitamiinia kun annan pakasterasvalisiä+pakastelihoja), ja keittämällä saa sitten vielä enemmän vitskuja hävitettyä, mutta ei pakastele tai keittele nappuloita niin ei hätää.
05.02.2012 18.35
^Selvä. Vois olla ehkä hyvä sitten antaa vähän jotain lisää. Täytyy katsoa, että mistä vois olla jotain puutetta. Meillä nappulat on varastohuoneessa (jossa on suunnilleen yhtä lämmin/kylmä kuin ulkona) eli luultavasti esim. toi E-vitamiini voi "kadota".
Life's Short Eat Cookies
05.02.2012 19.01
022183361_r
Mäntsälä
Talvikaudella varmaan vois sen E:n lisätä. Eipä tuo kalliiksi tule. Riippuen vähän mitä tuotetta käyttää. Mulla on Vitabalans E, jossa tosi pieni annostus, kestää litran pullo vaikka kuinka pitkään.
05.02.2012 19.13
Cata kirjoitti:

Rio, nappulanvaihdoksesta varmasti johtuu. Nautamix ei muistaakseni ole pelkkää lihaa, eli itse en 50/50 mallissa anna nappulan lisäksi kuin lihaa, koska en näe järkeä jatkaa jo valmiiksi hiilareilla höystettyä nappulaa kaninrehuilla, joita nuo mixit sisältää.

Mutta, ehkä hieman varovaisemmalla nappulanvaihdoksella olisi voinut aloittaa. Jos taas aloitit sekaruokinnan vähän aikaa sitten, olisi sekin kannattanut aloittaa pikkuhiljaa(ellei koira ole ns. rautavatsa joka sietää hyvin ruokavalion muutoksia).

Jos sontii isoja määriä ja löysiä läjiä, jokin ruuasta ei sula. Maitohappobakteerit voisi aluksi auttaa.

Kiitos tästä vastauksesta. :) Maitohappobakteereja kannattais lähteä etsimään mistä? Eläinkaupat? Ennen ruokavalion muutokset (tosin vain nappulasta nappulaan) ovat menneet hyvin, siksi aattelin tälläkin kertaa mennä hieman nopeamman kaavan kautta. Toki alkuun sekoitin kahta ruokaa, mutta ilmeisesti en tarpeeksi pitkään. Mun käsittääkseni nautamix on eri osia nautaa, eikä mitään muuta? Mistään netistä en nopealla googlettamisella löytänyt kyllä väitöstäni puoltavia faktoja, itseasiassa en löytänyt mitään. o__O Good heads up though, jos tuossa on naudan lisäksi jotain muuta, en osta toiste, vaan suosin jauhelihoja.

Muokattu viimeksi: 05.02.12 19.13
05.02.2012 19.14
Cata, juu vois sellasen hankkia (: Näkee sitten, miten vaikuttaa.
Life's Short Eat Cookies
05.02.2012 20.03
022183361_r
Mäntsälä

Rio, mä kun muistelisin just että se nautamix olis jotain kaninrehu/liha-sekoitusta, mutta en mäkään nyt ihan varma ole. Ite olen testannut vasta sitä sika-nauta lihaseosta ja naudanlihaseosta. Muita en ole kerennyt kokeilemaan itse. Mutta enpä siis itsekään nyt ole tuosta nautamixistä varma.

Eläinkaupasta niitä maitohappobakteerivalmisteita löytyy. Kysypäs myyjältä. Mutta itse lähtisin kokeilemaan mistä se pakki ärsyyntyy. Jos sietää lihoja hyvin niin voit hetkeksi lisätä lihojen määrät suuremmaksi kuin nappulan ja pikkuhiljaa sitten kasvattamaan nappula-osuutta takaisin siihen puoleen ja ottaa ne maitohappobakteerit siihen "tueksi". Voisi se vatsa siitä vähän rauhoittua. Jos taas olet lisännyt enemmän vettä ruuan sekaan, voi sekin jo tehdä löysempää ulostetta(kaikki eivät tietenkään vettä lorauttele ruuan sekaan, mutta toiset laittaa). Tai jos olet alkanut käyttämään jotain öljyä, esim. lorahtanut rypsiöljyä liikaa tms.

05.02.2012 20.25
022314450_r
Ohkola
Meillä laitetaan koirien ruokaan 1 tl päivässä Kalkvita-jauhetta. Se sisältää kalkkia ja vitamiineja. Sen lisäksi annetaan kylmäpuristettua rypsiöljyä. (mikä nyt ei ole sellainen ravintolisä...) mutta siitä tulee sitten omegat. :)
Jos et tiedä, kysy. Älä tee omia johtopäätöksiä.
05.02.2012 22.56
Rio, apteekistakin saa mhb-valmisteita koirille, esim. TehoBakt pienessä purkissa - tätä saa muistaakseni Agrimarketista isomman pömpelin hevosille/naudoille tarkoitetun mutta paljon halvemmalla, samaa ainetta kuitenkin. No, noin pieni koira tuskin tarvitsee niin paljoa sitä. :D
06.02.2012 15.12
022365556_r
Helsinki
Maitohappobakteerivalmistetta valitessa kiinnittäisin huomiota siihen, että valmiste on laktoositon. Esim. TehoBakt ei ole. Monelle koiralle kun se laktoosi voi olla tie ojasta allikkoon... Biobak on laktoositon, samoin ihmisten maitohappobakteerikapselit (esim. Gefilus) on monesti laktoosittomia.
06.02.2012 18.20
021521414_r
Kotka

ONKO IHAN HÖLMÖ NÄKÖKANTA?

Useimmat lääkärit, ravintoterapeutit eivät suosittele ihmisille lisäravinteita, jos he syövät monipuolista ruokaa (pois lukien D-vitamiinin), jota pohjolan kansa ei talviaikaan paljon saa.

Koirahan on alkujuuriltaan lihansyöjä, ja on kautta vuosisatojen tullut toimeen sillä ja ovat jopa eläneetkin pitkään ja voineet hyvin.

Hessu syö pääsääntöisesti lihaa ja kalaa höystettynä esim. rae-juustolla, kananmunan keltuaisella. Lisäksi hessulla on aina kupissa papanoita (kala/riisi), joita se yleensä syö illalla tai yöllä. Päivä ateria menee kerralla ja kuppi on siltä syömiseltä tyhjä. Ei koskaan ole ollut minkäänlaisia oireita mahan toiminnassa, eikä muussakaan, mikä voisi liittyä ruokaan.

Tulee vaan mieleen, että kuka näistä hyötyy markkinoijat vai lemmikkimme?

06.02.2012 19.38
022183361_r
Mäntsälä

^Niistä hyötyvät markkinoijat ja lemmikkimme(olettaen että lisäravinne on edes sellaisessa muodossa, että koira sen voi hyödyntää). Kyllähän siihen nappulaankin lisätään vitamiini-ja kivennäiäisaineita

Kyllä sillä "kaiken kattavalla" superhypermuonallakin voi esimerkiksi sinkin puutos tulla. Mutta, eihän niitä lisäravinteita ole kotisesselle pakko antaa. Usein ei edes tarvitse.

06.02.2012 22.18
Aptuksen Tehobakt-jauhe on laktoositon. Juuri luin purkin kyljestä.
07.10.2012 20.55
021777517_r
Himanka

Meillä on syöty nyt viikon verran Megadermiä, kuukauden paketti siis menossa.

"And all the best women are married. All the handsome men are gay." -Robbie Williams
13.10.2012 18.11
022574293_r
Harjavalta
Eläimet lähellä sydäntä...jopa lähempänä kuin ihmiset
14.10.2012 09.34
021588534_r
Helsinki

Mä oon vähän outo... Siinä missä muut tykkää ostella vaikka uusia pantoja koirilleen mä tykkäisin antaa kaikkia lisiä X))

No, en mä nyt kauheesti ja ihan turhaa niitä tunge, mutta tykkään pyöritellä ainakin niitä purnukoita kaupassa. Tällähetkellä on PlaqueOffia (joo, varmasti joku levä olisi halvempaa ym, mutta tolla nyt mennää), biotiinipillereitä, glukosamiinia, hainrusto-valmistetta (mistä annan jompa kumpaa, en siis kumpaakin) ja lohiöljyä. Nurtisalia löytyy, jos tarvii ja vähän muitakin mahdollisesti tarvittavia juttuja.

14.10.2012 10.29

Vaihda biotiini sinkkiin, ja hainrustot... ne on ihan turhia plus melkoisen epäeettisiä. Pengo mieluummin sellainen glukosamiinivalmiste, jossa on kondroitiinisulfaatti mukana. Mutta missä D-vitamiini ;)

14.10.2012 11.22
022590649_r
Kuopio

http://www.verkkoapteekki.fi/product_info.php/cPath/55/products_id/1131

Kukaan tuota syöttäny koiralleen? Jostain keskusteluista bongasin, että olivat urheilukoirilleen (whippet) antaneet kuuriluontosena, vaikka ihmisten lisä onkin.

14.10.2012 11.29

Ihmisten lisiä koirille on syötettäväkin, jos urheilun takia antaa. Koirille kun ei ole omia tuotteitaan. EIkä sillä tapaa tarvitsekaan olla, koska ei nuo eläinlajikohtaisia ole.

Tuossa linkissä oli pari huvittavaa kohtaa, kuten vaikka että kaikki ovat oikeassa suhteessa. Missä hemmetin oikeassa suhteessa, eihän noille ole mitään suhteita määritelty ;)

Mutta tämä:
Vuorokausiannoksessa (5 tablettia):
Kalsiumia 800 mg
Magnesiumia 350 mg
C-vitamiinia 60 mg
Sinkkiä 15 mg
Mangaania 2,5 mg
Kuparia 2000 µg
D-vitamiinia 5 µg
K-vitamiinia 70 µg

Mietoja ovat pillerit, vipukallekin. Eli ei mitenkään edullisesti pääse. Plus että esim. magnesium ei imeydy tuosta lainkaan - ei edes ihmisellä. Samaten D-vitamiinin määrä on... aika alhainen.

14.10.2012 22.55
021588534_r
Helsinki
Jagster kirjoitti:

Vaihda biotiini sinkkiin, ja hainrustot... ne on ihan turhia plus melkoisen epäeettisiä. Pengo mieluummin sellainen glukosamiinivalmiste, jossa on kondroitiinisulfaatti mukana. Mutta missä D-vitamiini ;)

Siis näissä mun jutuissa ei oikeen ole mitään perää ;) On vaan kiva tosiaan, että on kaikkea purnukkaa. Välistä ostelen myös sikakalliita ruokia esim. ZiwiPeak, että voin sitten ottaa vähän tuolta ja vähän tosta-tyylillä.

Hainrusto-vihersimpukka-inkivääri-D-vitsku olisi sillä D-vitamiinilla, mutta se on ihmisten juttuja enkä tosiaan tiedä oikeen siitä, jotkut kertovat syöttävän nivelvaivaisille koirilleen. Glukosamiini on Biopet "Glukosamin" tsekkasin, ei sisällä tuota kondoritiinisulfaattia - haluatko avata mikä sen idea on?! Tämä lohiöljy-glukosamiini yhdistelmä on tällänen mitä puruharrastajat suosittelee vammojen ehkäisyyn. Biotiinin ostin, kun oli alennuksessa... =D Ja heti kadutti, kun aloin miettii et mitä helvettii sillä teen.

Mutta, ton D-vitamiinin kylläkäyn hommaan, nyt kun "tajusin" - tänks.

15.10.2012 20.43

Puhtaat glukosamiini ja kondro yhdessä auttavat (jos auttavat) niveliin. Mutta vain puhtaassa muodossa - äyriäisenkuoret ja hainrustot eivät auta kuin myyjän lompakkoa ;) Omega-3 taasen eräällä tavalla vahvistaa noiden kahden vaikutusta, mutta ei se mitään loukkaantumisia estä.

Linkeissä hiukan asian vierestä:
http://www.katiska.info/ravitsemus/glukosamiini/

http://www.katiska.info/ravitsemus/lisaravinteet/kondroitiinisulfaatti/

16.10.2012 11.04

Itse olen suosinu Arthroflex-jauhetta, jossa molemmat mukana sekä glukosamiini, että kondroitiinisulfaatti.  Mukana on kylläkin hyvin vähän jos ei ollenkaan c-vitskua ja mangaania, ja siksi annanki erikseen purkista vielä c-vitamiinia ja kysessä on koira joka treenaa. Erikseen tulee tuolee vielä öljyt (kalanmaksa ja  nutrolin senior).

Eipä tuosta glukosamiinin käytöstä voi sanoa onko hyötyä vai ei, mutta ei siitä haittaakaan ole. Ja jos jonkun kukkaro sitä kestää, se ostaa.

16.10.2012 20.29

Ihmiset kyllä tässäkin ketjussa sanovat antavansa kalkkilisiä koiralle, mutta mitä kalkkilisää? Olen tässä nyt tuumaillut ja tullut siihen tulokseen, että vaikka tuo saa kerran pari viikossa luita ja oikeastaan päivittäin hapanmaitotuotteita, niin lisäkalsiumista ei varmastikaan haittaa olisi. Eli minkä merkkistä kalkkilisää ihmiset koirilleen antaa ja mikä suunnilleen olisi hintana?

Kun mitä itte noita kattelee noita purkkeja niin alkaa päässä pyöriä, kun ohjenuorana olen pyrkinyt pitämään sitä, että kalsiumia enemmän kuin fosforia, mutta äh, kun tuntuu että menee silti sekaisin. Yksi valmiste, jota olen miettinyt olisi Ebi-Vet Calcium, jossa on seuraavia ainesosia: epäorgaaninen monokalsiumfosfaatti (42%), kalsiumkarbonaatti (35,1%), natrium-kalsium-magnesiumfosfaatti (13%), hiiva (5%), merileväjauho (3,5%). Lisäksi löytyisi A-vitamiini (600000 IU/kg), D3-vitamiini (10000 IU/kg), E-vitamiini (300 mg/kg), kupari [kupari(II)sulfaatti (200 mg/kg), pentahydraatti].

Tuossa nyt mietityttää vaan, että mitä hittoahan tuo epäorgaaninen monokalsiumfosfaatti voisi oikeastaan olla. Ja hiiva mietityttää kanssa, että äh. Ja sitten se merileväjauhe, niissäkin on niin paljon valinnanvaraa ja tablettia ei olisi mitään järkeä ottaa kun sen annostuksen mukaan, mitä suurimmassa osassa purnukoissa lukee, 100 kpl:n paketti ei kestäisi tuolla kauaakaan.

Macho, macho man.I've got to be a macho man.
16.10.2012 21.33

Täällä keskustelussa ainakin jotkut käyttäneet Kalkvitaa http://www.verkkosivuapteekki.fi/Kalkvita-300-g-ja-1000-g ja Aptus Calphosumia http://www.aptuspet.com/tuotteet?productgroup=10367435&product=11085877

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti