Undut muutti taloon -olen rakastunut (Lemmikkilinnut > Yleistä keskustelua linnuista)

29.06.2011 20.05
021130930_r
Haukipudas
Eilen illalla me päästiin vihdoin viimein hakemaan uudet undulit kotiin..voi tätä riemua..onhan ne ihania pieniä ystäviä..vielä vähän kummissaan kaikesta uudesta..ensinnäkin oli melkoinen urakka kun ne haaveilla pyydysteltiin eilen ;( sitten automatka ( mikä meni loistavasti ja sitä kertyi vain sen 55km)..sitten uusi häkki eli koti ja uudet ihmiset ja kaikki uutta...kissakin pääsi kerran yllättämään, mutta ei yllätä enään eikä pääse lähettyvillekkään ( piti vaihtaa huoneeseen mistä ei saa ovea auki )..meijän raukat <3 eilen niillä oli tuoreruokana ( kävin poimimassa juuri ennen kuin haettiin) voikukanlehtiä, apilaa, koivunlehtiä, vesiheinää ym ;) ja tänään tutusteltiin miniporkkanaan ja ryvitanäkkäriin..näkkäri maistuu ;) tästä tämä yhteiselo alkaa..eli meille muutti Helena, Iines, Tom ja Sylvester ( poika tänään 8v nimennyt )..
29.06.2011 20.08
Pitikös tälle oikeen oma keskustelu tehdä?
http://shelttimeininkia.blogspot.fi/
01.07.2011 06.52
021130930_r
Haukipudas
Voi piti missä kaikki saa hehkuttaa omia undujaan ;D onko tällä palstalla jotenkin negatiivinen asenne vähän kaikkeen olen aistinut sieltä täältä..anteeksi positiivisuuteni !
01.07.2011 08.41

Miun mielestä ihan hyvä aihe perustaa ketju, ellei tämmöistä sitten jo entuudestaan ole.

Onhan tuolla muillakin palstoilla näitä uuden lemmikin hehkutus -ketjuja

Miekin SAATAN tulla tähän ketjuun hehkuttamaan tässä jossain vaiheessa, JOS meille kaksi undulaattivauvaa eksyy

02.07.2011 08.43
020314181_r
Rovaniemi

Siis tämähän on... tervetuloa joukkoon. Täällä kaikki tuntuu nykyään olevan jatkuvasti pahalla päällä, tuntuu että tietyt käyttäjät nykyään jo määräävät mitä saa kirjoittaa ja mitä ei. Ja _luulevat_ olevansa niiiin nokkelia kun pääsivät jostakin taas huomauttamaan. Mikä *******i siinä on ku eivät suoraan hae modeksi kun kerran pitää päästä pätemään ja tuntuvat niin tietävän mikä on oikein ja mikä väärin? Ei taida ikä riittää?

Sori pikku avautuminen, mutta tiiän miltä tuntuu ku ei saa rauhassa kirjotella mitä haluaa. Jatka sieki kirjottamista miten haluat eläkä välitä ihmisten valituksista. Se on ylläpidon tehtävä poistaa ja seurata mitä täällä ylinpäätään tapahtuu. Jos käyttäjää ei sitte miellytä niin aina voi kertoa ylläpidolle, joka auttaa ehkä paljon enemmän ku se keskusteluun valitus. NE NE VASTA TURHIA TEKSTEJÄ ONKI!  ehkä se on niin ettei tarvi tehä turhia keskusteluja, mutta kuka sen määrää kelle tämäki on turha? Ei nyt käyttäjät ainakaan, kasvasivat -.-

undulaatit on ihania <3 :) ja onneks olkoon uusista perheenjäsenistä!!!

Muokattu viimeksi: 02.07.11 08.45
02.07.2011 11.29

^ Hyvin sanottu

Ja sattuipa muuten niin, että mie otin ja varasin kaks undulaatin poikasta tuossa tänä aamuna

Voi jee!

02.07.2011 12.05

Mun mielestä Bonon teksti ei ollut erityisen turha, ainakin mitä pikaseen katselin niin löysin paritkin melkein vastaavat ketjut:

http://www.petsie.fi/forum.php?catid=7&fid=13272&range=1

http://www.petsie.fi/forum.php?catid=7&fid=7379&range=1

http://www.petsie.fi/forum.php?catid=7&fid=2148&range=1

http://careliaanit.blogspot.com ja http://dewilkaakat.blogspot.com
03.07.2011 10.13
021130930_r
Haukipudas
Voi olla että samanlaisia kirjotteluja on paljonkin..enhän minä nyt niitä ole lähtenyt tähän " hätään" etsimään tai kaiveleen..tämä kirjotus on nyt tässä eikä ole pakko lukea ken ei halua..ajattelen edelleenkin käydä petsiessä pyörähtään..mutta kenties katson tarkemmin mihin kirjoittelen..illat on mennyt unduja seuratessa ja nyt viikonloppuna ehdin aamusta iltaan ..on ne fiksuja kavereita,,ensin jännitti se miten ne oppii laittamaan yöksi nukkumaan...kaksi yötä meni lennellessä ja viuhtoessa ;) eivät olleet tottuneet pimennysverhoon häkin päällä ja asuivat aikaisemmin ihan omassa talossa missä kasvattajalla oli kaken maailman papukaijat ;) mutta kaksi yötä meni ja nyt ne tietää, että yö tulee ja nukutaan..sööttejä ;)) ( häkki on minun sängyssä kiinni )
03.07.2011 17.20

Reino - Ootko siis laskenu linnut heti asuntoon lentelemään, vai tarkoititko että lentelivät häkissään?

Miun käsityksen mukaan uudessa kodissa lintujen täytyy antaa kotiutua ihan omassa häkissään jopa useamman viikon, ennen ku niitä kannattaa laskea lentelemään asuntoon vapaana...

Muokattu viimeksi: 04.07.11 08.03
03.07.2011 19.33
021130930_r
Haukipudas
Häkissä lentelevät ja viuhtovat...kaksi viikkoa ainakin hyvä antaa kotiutua uuteen kotiin ..eli ei vielä ;)) ja Tärppi..onnea tulevista unduista..HIENOA !! mun päivä on mennyt taas omia seuraillessa..on ne kyllä mahtavia..
04.07.2011 08.05

Reino - Pitääkö nää siun uudet undut millaista ääntä?

Meillä mietityttää kun isäntä tekee vuorotyötä ja nukkuu joskus päiväsaikaan yövuorojen takia, että jos ne linnut puhua pulpattavat keskenään kovinkin äänekkäästi, häiritseekö se sitten nukkuvaa... o.O

Mies kyllä on hyväuninen ollu ainakin tähän saakka..

Ja muutenkin kun rivitalossa asutaan, niin kantautuukohan niiden hulpatus sitten myös seinän taakse...

Muokattu viimeksi: 04.07.11 10.00
04.07.2011 09.34
021130930_r
Haukipudas
Kyllä osaavat pitää ääntä kun innostuvat ;)) mutta ilm. ne on terveitä kun temmeltävät ja mekastavat..olin varautunut jopa isompaan ääneen itse..kyllä tottuu pian ja yöt ovat olleet ihan hiljaa, kiltisti..muuna aikana välillä äännellään isostikkin ;)
04.07.2011 09.37
021130930_r
Haukipudas
Tärppi..tuossa just mietin kun miehesi tekee vuorotyötä..itse tein maaliskuuhun saakka pelkästään vuorotyötä melkein 10v...olen itse herkkäuninen kyllä ja olisin kyllä herännyt..mutta ehkä earit pelastaa ?
04.07.2011 10.04

No itse olen taasen herkkäuninen myös, mutta nukunkin lähinnä öisin, jolloin tuntuu että lintusetkin nukkuvat ihan suhteellisen hiljaa, ainakin mitä olen eri palstoja lueskellut

Meillä vaan kun on suhteellisen pieni asunto, RT kaksio 60 neliötä, ja lintujen häkki tulisi olemaan olohuoneessa, että tottuuko siihen hulpatukseen sitten miten äkkiä.

Sehän nyt on selvä, että mitä enemmän linnut hulpattaa, sitä terveempiä, tyytyväisempiä ja eloisimpia ne ovat, mikä on aina pelkästään positiivista, tai sen pitäisi olla

Mites tuon sotkun kanssa? Kaikki varoittelevat että linnut tekee ihan ÄLYTÖNTÄ sotkua lähestulkoon koko ajan. Pitääkö paikkaansa?

Meillä tosin ollaan sotkuun totuttu, koska meijän seefferistä lähtee karvaa 24/7 ja sitä on joka paikka täynnä...

05.07.2011 14.49
021409364_r
Järvenpää

Ei meillä ketään häiritse vaikka linnut huutaisivat sydänmnsä kyllyydestä... mutta toiset on erillaisia tiedän sen ^^

05.07.2011 15.17
^ Entä miten on sen sotkun kanssa? Sotkeeko teidän undut minkä verran?
05.07.2011 18.25
Tärppi kirjoitti:

No itse olen taasen herkkäuninen myös, mutta nukunkin lähinnä öisin, jolloin tuntuu että lintusetkin nukkuvat ihan suhteellisen hiljaa, ainakin mitä olen eri palstoja lueskellut

Meillä vaan kun on suhteellisen pieni asunto, RT kaksio 60 neliötä, ja lintujen häkki tulisi olemaan olohuoneessa, että tottuuko siihen hulpatukseen sitten miten äkkiä.

Sehän nyt on selvä, että mitä enemmän linnut hulpattaa, sitä terveempiä, tyytyväisempiä ja eloisimpia ne ovat, mikä on aina pelkästään positiivista, tai sen pitäisi olla

Mites tuon sotkun kanssa? Kaikki varoittelevat että linnut tekee ihan ÄLYTÖNTÄ sotkua lähestulkoon koko ajan. Pitääkö paikkaansa?

Meillä tosin ollaan sotkuun totuttu, koska meijän seefferistä lähtee karvaa 24/7 ja sitä on joka paikka täynnä...

Undulaatit osaavat olla yöllä hiljaa, varsinkin jos huoneessa on pimennysverho/häkki peitettynä yön ajan. Pimeässä linnut on varsin hiljaa. Kannattaa myös kuunnella eri lajeja lajivalintaa tehdessään. Toisten hermoille käy undulaattien jatkuva hiljaisempi höpöttäminen, toisille taas isompien lajien ajoittaiset kovat huutokohtaukset. Kanarialinnulta löytyy taas kaunis ääni, josta monet tykkäävät. Linnut sotkee lähinnä häkkinsä ympäristön ja istumapaikkansa. Häkin pohjalle voi laittaa vähemmän sotkevaa talouspaperia/puupellettiä (ei pölyä ilmavirrasta kuten puru yms.) Samoin siemenet voi tarjota kupista, jonka viereen laittaa pleksit kiinni kaltereihin, jolloin siementen kuoria tulee vähemmän häkin ulkopuolelle. Eli asunto pysyy kyllä siistinä, kunhan imuroi lintumäärästä riippuen 2 kertaa viikossa - päivittäin riippuen linnuista. Näppärää on myös omistaa rikkaimuri, jolla saa enimmät liat poistettua häkin läheltä. Eli jos pieni siivoaminen onnistuu, niin linnunomistajallakin voi olla siisti asunto.
05.07.2011 18.34

Kiitos Lissu

No meidän asuntoa ei saa siistiksi millään, kun on entuudestaan tuo koiruus, se pitää huolen siitä että kämppä on ja pysyy sekasotkuna kaikesta siitä karvamäärästä mitä koirasta tälläKIN hetkellä lähtee.

Itseäni ei sellainen tasainen suhteellisen hiljainen kujertelu/jutustelu/höpöttely varmasti haittaa, enempi hermoon kävisi jatkuva rääkyminen niin että korvat soi.

Harmittaa vaan kun tuo avokki ei ole yhtä positiivisin mielin suhtautumassa mahdollisiin lintutulokkaisiin, ja nyt saattaa koko pesueen kasvu olla vaakalaudalla sen takia

05.07.2011 18.41
021177257_r
Linnut nukkuu öisin, sotkee -> kyllä ;) mutta sehän ei minua haittaa..on eläimiä talossa ja jos kultainen noutaja on niin sen karvan määränkin tietää..huh huh..ei tunnu missään..minulla ei olekkaan tuota pleksisysteemiä, sehän ois ollu hyvä..mutta minä saan kyllä joka toinen päivä imuroija muutenkin..ja häkki tosiaan meijän sängyssä kiinni joten jyviä on kyllä mun jalkopäässäkin..ahhahhaa..ihania lintusia..just sanoin miehelle, että eikö tuota häkkiä voi laajentaa että meille voisi muuttaa vielä se pari ainakin..
05.07.2011 19.14
Tärppi kirjoitti:

Kiitos Lissu

No meidän asuntoa ei saa siistiksi millään, kun on entuudestaan tuo koiruus, se pitää huolen siitä että kämppä on ja pysyy sekasotkuna kaikesta siitä karvamäärästä mitä koirasta tälläKIN hetkellä lähtee.

Itseäni ei sellainen tasainen suhteellisen hiljainen kujertelu/jutustelu/höpöttely varmasti haittaa, enempi hermoon kävisi jatkuva rääkyminen niin että korvat soi.

Harmittaa vaan kun tuo avokki ei ole yhtä positiivisin mielin suhtautumassa mahdollisiin lintutulokkaisiin, ja nyt saattaa koko pesueen kasvu olla vaakalaudalla sen takia

Kannattaa harkita lintujen ottamista hoitoon, jolloin saattais lintuihin ihastua.
06.07.2011 06.53

^ Mistä lintuja saa hoitoon? o.O

Omassa tuttavapiirissä ei nääs oo ainakaan yhtään lintua..

06.07.2011 13.47
Tärppi kirjoitti:

^ Mistä lintuja saa hoitoon? o.O

Omassa tuttavapiirissä ei nääs oo ainakaan yhtään lintua..

Kaijuli.fi sivustolta löytyy hoitopaikkaa tarvitsevia ajoittain ja samoin eläinsuojeluyhdistyksillä voi olla sijaiskotia tarvitsevia lintuja.
06.07.2011 13.50
No itsehän asun siis täällä itärajalla, en missään pääkaupunkiseudulla, että epäilen täällä olevan paljonkaan moisia mahdollisuuksia, ellei lintu tule jostain kauempaa
06.07.2011 22.42
Mullekkin tulee joskus pari undua :) Oon ihan varma siitä :D

Kyl ne undulaatit siinä sivussa menee missä pari kolme koiraaki :p Tykkään nimittäin ottaa vastuuta elävistä olennoista, ja tänäänkin olin vahtimassa kahta vikkelää serkkuani :D Koirat on myös hyvä alotus koska noi tarttee ympärivuorokautista huolenpitoa, ja minähän noita kahtakin pääasiassa hoidan. Varsinkin nuorempaa kun minä sen niin kovasti halusin ;) oke nyt meni ohi aiheen :D
29.09.2009 ♥
07.07.2011 07.21
021177257_r
Eläimet ja huolenpito on tärkeää, minullekkin ja minun mielestä lapsillekkin sitä mallia tule näyttää..että oppivat lempeiksi hempeiksi <3 ja undulaatit menee siinä missä muutkin eläimet kyllä...seuraan niitä ihan ymmyrkäisenä ja olen niin ihastunut, voi että..ei muuta kuin mukavia kavereita hankkimaan Alma..kiva kun alkaa näkemään minkä luontoisia nämäkin kaikki on ..erilaisia..;) olen joka päivä tarjonnut eri tuoreruokaa ja yllättävän hyvin ovat maistelleet kaikkea mistä yllätyin kun kasvattaja sanoi nirsoiksi ;) tv ei enään kiinnosta voin sanoa vaan minun tv on linnut ( + muut eläimet tiety)..
07.07.2011 13.38

Ostin "ihan vahingossa" undulaatin häkin, soitin avokille että hakee sen Matkahuollosta

Aika hyvä oli häntä pyytää se hakemaan, kun mies ei ole vielä ihan samoilla linjoilla lintujen ottamisen suhteen, ja jouduin sitten lieventämään asiaa sanomalla että no ostinkin sen ihan varmuuden vuoksi...

Parin viikon päästä saisin lintuja mennä hakemaan, kunhan nyt saisin tuon miehenkin vakuutetuksi asiasta, että tää ON hyvä juttu...

07.07.2011 17.28
Tärppi kirjoitti:

Ostin "ihan vahingossa" undulaatin häkin, soitin avokille että hakee sen Matkahuollosta

Aika hyvä oli häntä pyytää se hakemaan, kun mies ei ole vielä ihan samoilla linjoilla lintujen ottamisen suhteen, ja jouduin sitten lieventämään asiaa sanomalla että no ostinkin sen ihan varmuuden vuoksi...

Parin viikon päästä saisin lintuja mennä hakemaan, kunhan nyt saisin tuon miehenkin vakuutetuksi asiasta, että tää ON hyvä juttu...

Vaihtokauppa? Anna miehenkin hommata jotain, niin suostuu ;). Sano, että hänkin saa vaikka kanavapaketin hommata tai vaihtaa auton ;).
07.07.2011 18.45

Lissu - Vaihtokauppa olis ihan jees, mutta auton vaihto ei toimi meillä houkuttimena, kun mies vaihtaa autoa muutaman kuukauden, jopa joskus muutaman viikon välein

Kanavapaketistakaan ei ole kiinnostunu ku kahtoo telkkaria muutenkin niin vähän... Hmm... Mitähän keksisin ehottaa...?

07.07.2011 18.47
Tärppi kirjoitti:

Lissu - Vaihtokauppa olis ihan jees, mutta auton vaihto ei toimi meillä houkuttimena, kun mies vaihtaa autoa muutaman kuukauden, jopa joskus muutaman viikon välein

Kanavapaketistakaan ei ole kiinnostunu ku kahtoo telkkaria muutenkin niin vähän... Hmm... Mitähän keksisin ehottaa...?

Joku reissu? Haluaako jonkun eläimen?
07.07.2011 18.57

Lissu - No joskus on käärmeestä puhunut, mutta en usko että se oikeesti sitä olis ottamassa vaikka sanosinkin että ota sie käärme ni mie otan unduja..

Sitä paitsi miun harteille sen hoitaminen jäis kuitenkin, kun se menee muutenkin niin että päävastuu on tavallaan miulla ja mie sitten delegoin isäntää avittamaan, tai se kyselee delegointia ihan ite kyllä yleensä

Voisin tietysti sanoa sille että saap ostaa (taas) varaston täyteen auton vanteita, joita ei ikinä kuitenkaan tarvitse...

Miten muuten on? Pesin äsken sen häkin jonka mies oli hakenu Matkahuollosta, pesin sen Tolulla. Myyjä oli laittanu "kaupanpäällisiksi" mukaan muutamia leluja ja ruokakupin ja jonkin hirssitangonpidikkeen (?) ja pesin ne astianpesuaineella.

Pitääkö häkki ja nuo tarvikkeet erikseen desinfioida jollain?

Voiko vieraalta linnulta ylipäätään antaa uusille linnuille mitään "perintökaluja"?

Ajattelin kysyä ja pelata varman päälle...

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti