Temppuja koirille. - Sivu 5 (Koirat > Harrastustoiminta)

11.11.2008 19.31
022644852_r
Mynämäki
Jos koissu menee istuun, nii voit vaikka nostaa ylös ja koittaa uudestaan. Namia nokkaan, kun ottaa askeleenkin taanepäin. Jotku asiat ei oo koiralle mitään älyhelppoja aluks mutta kun päästään jyvälle, niin eteneminen tapahtuu yllättävän nopeasti. :D
"Koirasi voi elää ihmisten kanssa ihmisten maailmassa, mutta sen vaistot kuuluvat silti koiralle" -Victoria Stilwell
19.11.2008 15.39
019529824_r
Oulu
Ite oon opettanu jermulle "pum" temppua, eli sen pitää kellahtaa selälleen/kyljelleen ja leikkiä kuollutta :D Se osaa sen jo hyvin. Pitäs tuo tanssi-tamppu opettaa vielä.
19.11.2008 15.42
019529824_r
Oulu
Siis laitan sormet pyssyksi, osotan jermua ja sanon pum. alussa piti aina ohjata se namulla kylelleen,nyt osaa jo käsimerkistä.
19.11.2008 15.59
021924880_r
Kouvola

Jermu// Meillä samal tavalla, mut sana vaan on PAM! Cicin sivulla videoki, Cici vaan "kuolee" vähän hitaasti ;D

Nyt opetellaa jalkojen välissä pujotteluu ku kävelen eteepäin ja sitte jalkojen väliin istumaan kiertämistä takaa päin. Olipas vaikeesti selitetty ;o Videoo pistän sitte ku nuo temput on kunnolla opeteltu..

29.11.2008 10.59

tessa osaa nämä temput:

istu

maahan

seuraa

katse

seiso

ravi

tassut ylös

tanssi

väli

tänne

peruuta

hyppää

kepit

putki

29.11.2008 11.08
021776648_r
Klaukkala
Yritän opettaa Emmalle sellasen tempun kun aivastaa Emma tuo paperia. : D
http://nammin.blogspot.com/
10.12.2008 17.50
021033285_r
Varkaus

On tässä kolmessa vuodessa tullut Illille aika paljon asioita opetettua, eikä minusta istu, paikka yms. kuulu temppuihin, vaan asioihin jotka jokaisen koiran tulisi osata eli peruskäskyihin.

Mutta itse temppuihin.. Ilona osaa heittää femman, antaa tassu(j)a, kieriä ja pyöriä (ympäri ja rinkiä), istua takatassuilla, tunnistaa suurimman osan leluistaan, pitää lelua/makupalaa nenän päällä, ottaa kopin, kumartaa, antaa pusun, tanssia, kantaa pyydettyä esinettä/tavaraa, peruuttaa ja mitähän vielä.

Monet ns. temput kuuluvat myös toko/agility/peruskäskyihin, ehkä hieman sovellettuina vain joten en niitä jaksa luetella. Kuten erilaiset noudot ja hypyt.

10.12.2008 18.01
022644852_r
Mynämäki
Ilona// Istuminen on temppu siinä missä nämä kaikki muutkin. Se on vain temppu, joka aivan liian usein mielletään niihin, mitä kuvitellaan että koiran täytyy osata. Ainoa mitä koira todella tarvitsee, on luoksetulo ja odottaminen. koiran tulis olla omistajallaan hallussa.
Koiran ei tarvitse osata istua.
Harrastuksissa tulee erilaisia liikkeitä opetettua ja nekin ovat temppuja.
"Koirasi voi elää ihmisten kanssa ihmisten maailmassa, mutta sen vaistot kuuluvat silti koiralle" -Victoria Stilwell
10.12.2008 18.16
022251055_r
Vantaa

Jes, sain pari päivää sitten peruuttamisen opetettua. Kyllä oli Sysille vaikee, lyhyissä treeneissä yritin saada aina edes askeleen peruuttamaan :D Nykyään osaa siis peruuttaa, kun sanon Peruperu ja kävelen Sysiä kohti. Osaa myös peruuttaa jalkojen välissä välillä ilman apuja. Jospa se joskus osais peruuttaa pelkästä käskystä :P Sysi ei koskaan ole peruuttanut luonnostaan, joten kai se oli sille jotenkin outo liike.

Kuollut-Maahan on yllättävän vaikea. Se on niin pieni liike ja mielellään koira nousisi ensin ylös ja siitä maahan. Nykyään ilman käskimerkkiä toimii Up (takajaloilleen), kuollut, maahan, istu, seiso, kidi-kidi (kieri). Eli noista onnistuu mitkä tahansa sarjat. Ois kyllä kiva keksiä joku uus temppu ja opettaa se. Vaikka toki aina hiomista entisissäkin riittää. Voishan unohtuneitakin muistella (kieli, kaada, koske, pudista, höpsö..ainakin)

10.12.2008 18.22
022644852_r
Mynämäki
mulla tavote saada opetettua tolle mun yli ja ali kieriminen, selän päälle nouseminen ja käsien pujoittelu
27.12.2008 15.48

Koiran tempuista tuli mieleen, että milloinkas olette aloittaneet koiralle temppujen opetuksen. Siis kaikki kieri, peruuta jne?

Kun Rosco tuli meille 2 vuotiaana, nii vaikuttaako koiran ikä siihen oppimishaluun? uskompa että ei, mutta ajattelin nyt vain kysyä :)) <

<rosco tekee temput aina vähän omalla tavallaan, esim pum (kuoleminen) niin se menee kyljelleen ja ensin huitaisee tassullaan kuonoansa. Nyt olen kyllä saanut sen melko hvyin pois. Mutta miten vois opettaa koiraa "kuolemaan" vauhdista?

27.12.2008 17.39
021490791_r
Kuopio
Yks kiva temppu on kanssa että opettaa koiralle sormet. Esim. kun sanon peukalo Maisa koskettaa kuonolla peukaloa.
27.12.2008 19.42
Ostin just muutama päivä sitten Pieni koiratemppukirjan :D Pitäis kattella millasia temppuja siellä on
27.12.2008 20.23
022644852_r
Mynämäki
Hukka kirjoitti:

Minä aloitin temppujen opettamisen heti Hukan ollessa 7-viikkoinen. En kylläkään yleensä opeta temppuja samalla tavalla suunnitelmallisesti kuin tokokäskyjä, vaan tarkoituksena oli vain saada pentu kiintymään minuun. Annoin Hukalle sen ruuat kädestä ja samalla opetin kättä seurauttamalla jotain helppoja temppuja, kuten pyöriminen ja istuminen.

Kyllä aikuinen koira oppii temppuja yhtä hyvin kuin pentukin. Tai varmaan nopeamminkin. Kysehän on vain siitä, miten hyvin koiralla ja omistajalla synkkaa keskenään.

Femma, mitä ihmettä tarkoittaa sinun ylitsesi kieriminen? :D

Makaan lattialla ja koira kierii mun päältä :D
Näin yhessä videossa joskus
27.12.2008 20.25
022644852_r
Mynämäki
Vikke kirjoitti:

Vikke osaa nämä:

Istu - istuu

Tassu - antaa tassun

Kumpi - ojennan kädet ja kummassa kädessä on herkku niin se koskee siihen

Ali - menee jalan/esteen/käden ali

Hyppää - hyppää esteen/jalan/käden yli

Ylös - hyppää ylös päin

Läpi - menee jalkojen välistä kun kävelen

Läpy - antaa läpyn

(jos kiinnostaa miten joku temppu opetetaan niin laittakaa yksityisviestiä.vaikka en kyllä usko et kellään kiinnostaa.) ja sitte: miten saa opetettua aikuisen koiran menemään maahan? laittakaa yksityisviestiä jos viittitte tai sitten tähän keskusteluun.:)

aikuisen koiran opettaa maahan siinä missä pennunkin/nuoremman koiran.
namin kanssa johdatat koiraa alemmas ja palkka, mikäli menee maahan. yleensä kun namikättä pitää maassa ja koira koettaa kaikennäköstä sen saadakseen, niin menee jossakin vaiheessa myös maahan :)
28.12.2008 23.35

Roscolainen osaa

-istu=istuu

-tassu=antaa vasemman tassun

-toinen=oikea tassu

-kerjää=istuu takajaloillaan ja etujaloilla ottaa kädestä kiinni

-oravoi=sama mutta ei ota kädestä kiinni

-hyrrä=pyörähtää edessäni mutta viellä tarvitaan nopea kädellä ohjaus mutta pikkuhiljaa yritetään saada se pois

-ryömi=ryömii :' DD

-hop=hyppää

-tanssi=kävelee takajaloilla

-pyör= pyörähtää takajaloilla seisoessaan

-maate=menee makaamaan

-Pum!=leikkii kuollutta

-kuiskaa=tulee "kuiskaamaan" korvaani

-paikka= no tiiätte kyl

-peruuta= kävelen kohti ja koira peruuttaa

ja nyt hiotaan vanhoja paremmaksi ja seuraavaksi kieriminen, ja käsien läpi hyppy

29.12.2008 02.47
021384093_r
Ranua

Della osaa nämä:

Istu= istuu
maahan= menee maahan
seiso=seisoo paikallaan
paikka= tiiätte kyllä
tassu= antaa tassun
toinen=antaa toisen tassun
molemmat=antaa molemmat tassut yhdelle kädelle
läpy= läppäsee kättä tassulla
kumpi/kummassa= näyttää kummassa kädessä on herkku
läpi= pujottelee jalkojen välistä kun kävelen
ylös= nousee takajaloille
kurre=istuu takajaloillaan
valssi=puörii myötäpäivään
foksi=pyörii vastapäivään
valot=laittaa valot päälle/kiinni
kuka tuli=menee ikkunaan kattoon kuka tuli
kuole= makaa kylellään liikkumatta
ryömi=ryömii
sammakko=menee sammakkoasentoon
hyppy=hyppää esteen,jalan,käden,käsirenkaan tai käsijalkarenkaan
ei oteta=ei ota esim. herkkua
ole hyvä=ottaa esim. herkun
sievästi= ottaa esim. dentastixin (joihin se on hulluna) äärimmäisen sievästi kädestä
ali=menee haarojen/jalan/käden ali
kieri=kierii maassa
Joissaki tempuissa tarvii käsimerkin, mutta en sitte laittanu missä tempuissa. tässä ei myöskään ollu agikäskyt eikä toko käskyt (seuraa,viereen yms.), eikä kaikki mene vielä täydellisesti, mut harjotellaan. Peruuttamisen haluaisin opettaa, mut opetan ensin nuo mitkä on vielä "kesken" :)

Rakkaus on punavalkoinen <3
01.01.2009 00.22
022251055_r
Vantaa

Jes, Sysi osaa nyt peruuttamisen. Peruuttaa ilman käsiapuja taaksepäin kun sanon peruperu ja kävelen sitä kohti, sekä kun on jalkojeni alla (pelottaako), peruuttaa kun minä peruutan. Istuu, kun pysähdyn peruutuksesta.

Brrrr (yritän matkia pudistamisen ääntä) äänestä Sysi osaa myös pudistaa usein jo muuallakin kuin suihkun jälkeen :) Heti tietty palkka. Joskus ei ihan heti pudistele, vaan koettaa jotain muuta mutta alkaa jo hiffata idean. Suihkun jälkeen odottaa lupaa pudistella ja pudistelee, pääsee palkkioksi pois. Tuon yleistäminen kuivalla turkilla muualla tehtäväksi onkin ollut työläämpää..nuoski oppi tuon nopeesti ja pudisti sanasta Pudista.

Meillä muuten kun opetan uutta, tai opetan juttua mitä koira ei vielä osaa, ollaan vasta harjottelemassa, niin Sysi kokeilee kaikenlaista. On se sinänsä hyvä, mutta toisaalta ärsyttävää kun vanhojakin temppuja kokeilee ja pitää vaan kärsivällisesti oottaa että keksis mistä palkan saa. Mutta enemmän aivotyötä kun joutuu itse kokeilemaan, kuin että ohjaisin. Vaikka ohjaaminen ja käsimerkin häivyttäminen ois joskus nopeempaa ja Nuoskin opetin niin. Mutta koiran keksiminen lisää oma-alotteisuutta ja kekseliäisyyttä, vaikka onkin joskus työläämpää. Kun pyydän osattua käskyä, Sysi tekee nopeasti ja varmasti eikä kokeile muuta. Mutta uutta opettaessa yrittää kokeilla monenlaista.. Onko tuo teistä hyvä vai huono?

01.01.2009 11.42
019342742_r
Kerava

Täältä on löytyny paljon vinkkejä :))

Mietin vaan, että miten ootte opettanu koiralle kierimisen ja kuolemisen? :D

Oon miettiny sitä jo pidempään aikaa, enkä keksi millään, miten vois aloittaa :DD

01.01.2009 11.54
021884518_r
Rautalampi

Tete, eka opetat koiran kierimään. Sanot sille maahan ja viet namia sen oikealta tai vasemmalta puolelta selkään päin, koira seuraa sitä ja kierähtää automaattisesti ympäri.

Kuolemisen voi opettaa sen jälkeen kun koira osaa sanan kieri, sitten pysäytät koiran siinä vaiheessa kun se on kyljellään tahi selällään ja palkkaat.

Näin ainakin meillä opittiin :)

01.01.2009 12.11
minä opetin ruskolle "kuole" käskyn siten,että sanoin vaan kuole(kuolekuole) aikamonta kertaaa,ja ruskohan ei sitä älynny,nii sitte se ei jaksanut vaan tapittaa siinä,niin sitten rusko kellahti kyljelleen,sitten palkkasin ja kehuin kovasti,ja jälleen sama juttu :DD

meni kyllä aika kauvan ku tuo opittiin,mutta kärsivällisyyttä :pp
01.01.2009 17.07
021384093_r
Ranua
Tete kirjoitti:

Täältä on löytyny paljon vinkkejä :))

Mietin vaan, että miten ootte opettanu koiralle kierimisen ja kuolemisen? :D

Oon miettiny sitä jo pidempään aikaa, enkä keksi millään, miten vois aloittaa :DD

Mä opetin kuolemisen sillain että pidin namia kädessä ja sitte kiersin koiraa kädellä sillain että se on kylellään ja sitte ku se makas vähän aikaa paikallaan nii palkkasin. (Della meinaa heiluttaa häntää jopa sillon ku se "kuolee" nii sen takia ootin että se on paikallaan) Selitin aika vaikeesti, mut toivottavasti oli jotain apua :)
Rakkaus on punavalkoinen <3
01.01.2009 17.08
022589688_r
Imatra
Hei, miten ootte oppettanu hyppäämään syliin silleen ku ihminen seisoo? Ymmärsikö kukaan? :D
01.01.2009 17.16
^ Mä opetin silleen, että ensin innostin Nasua ja sit yht'äkkiä käskin hypätä, tuo hyppäs ja otin kiinni. Tota sitten niin kauan että Nasu hyppäsi sujuvasti syliin. Kaikkia koiria tuskin tarvitsee innostaa, mutta Nasulle oli parempi niin.
01.01.2009 17.22
022589688_r
Imatra
Mä meinasin Aadalle alkaa sitä opettaa, pitää kokeilla tollasta keinoa. :D
05.01.2009 18.02
022676449_r
Kuopio
Aada kirjoitti:
Hei, miten ootte oppettanu hyppäämään syliin silleen ku ihminen seisoo? Ymmärsikö kukaan? :D
Fannille yritin sitä pitkään opettaa innostamalla. Käskin koiran hypätä sängylle, otin itse makupalan suuhun (siis ihan vaan kevyesti huulien väliin, en tietenkään sitä itse popsinut) ja heilutin käsiäni, että Fanni tajuais hypätä (se osasi jo hyppy -käskyn ennestään). Se hyppäsi kyllä minua vasten, mutta syliin ei uskaltanut kun pelkäsi kai että tippuu. Tein myös niin, että kun Fanni hyppäsi minua vasten, pistin kädet sen ympärille, nostin ja annoin makupalan, mutta ei se siitä ollenkaan rohkaistunut. No.. sitten muutama päivä harjoittelusessioiden jälkeen metsälenkillä mulla oli nami kädessä (tai käpy, en muista) ja Fanni kun innostu niin se alko hyppiä minua vasten ilmassa. Otin sen sitten kiinni ilmasta ja se oppi sen sillä kerralla :)
05.01.2009 18.14
022695908_r
Kuopio

Tuli muuten mieleen, onko kukaan kokeillut tunnistaako koira värejä? Monethan opettaa koirilleen esim. tunnistamaan eri sormet, mutta mä kokeilin tänään Tinjan kanssa tunnistaisko se eri värisiä paperilappuja. Harmi kyllä ei ollu kun kaks väriä ja nekin sävyltä aika lähellä toisiaan. Toinen lappu oli vihreä, toinen vihertävän keltainen. Otin yhden lapun oikeaan ja toisen vasempaan käteen. Käskin Tinjan antaa tassua ja kun se osui kumpaan tahansa lappuun, sanoin "keltainen" tai "vihreä" ja annoin makupalan. Ei sillä kauan kestänyt kun oppi tunnistamaan nuo toisistaan :) Aika hauska temppu minusta, suosittelen kokeilemaan! Ja kannattaa ottaa monta eri väriä, siinä on koiralla pähkäiltävää hetkeksi.

Ja sit nauroin tänään kans kun yritin opettaa samaa Fannille ja Tinja kun istu vieressä niin Fanni koko ajan sitä huito tassullaan. Ei ilmeisesti jaksanut ojentaa tassuaan minulle. No, opetin sen sitten näyttämään missä kaveri :'D Nyt se siis laittaa tassun Tinjan selän tai pään päälle aina kun sanon "kaveri".

Minusta kaikki tuommoset hyödyttömät, mutta hauskat temput on kivoja, niillä saa helposti hymyn ihmisten huulille. Niin ja tietysti koiralle mukavaa aivotoimintaa. Fannikin osaa monenlaisia temppuja, mutta ainoat hyödylliset niistä taitaa olla luoksetulo, istu, paikka, odota, ei ota, hiljaa ja ovi kiinni. Seuraamista ja tämmösiä en ole koskaan viitsinyt opettaa kun se kävelee muutenkin nätisti hihnassa ja katsekontakti tulee ihan luonnostaan. Tapittaa minua aina lenkillä makupalan toivossa ja kävelee vierellä :D

Muokattu viimeksi: 05.01.09 18.17
05.01.2009 21.01
019342742_r
Kerava
pitää kokeilla :]
05.01.2009 21.25
019536705_r
Kauhajoki

Santran temput:

Istu

Tassu

Toinen tassu

Maahan

Kieri (kierähtää maassa)

Paikka

Tänne (tulee luokse)

Ali (menee jalkojen ali,kääntyy ja istuu jalkojeni väliin)

Kuole (esittää kuollutta)

Ympäri (menee ympäri)

Orava (menee "orava" asentoon. toiset kutsuu "seiso" tai "pyydä" tms.)

Kävele (kävelee kahdella jalalla jonkin verran mutta tätä pitää vielä harjoitella)

Pujo (pujottelee jaloiss,mutta vähän kehnosti nykyään kun ei olla pitkään aikaan harjoteltu sitä)

Kierrä (kiertää mun ympäri)
-------------------------------------------------

Ja nyt ollaan harjoittelemassa sellaista temppua kun "päälle" se on sellanen että kun sanoo "päälle" niin Santra hyppää minun selän päälle kun olen kyykyssä tai konttausasennossa. :>

-------------------------------------------------
MUOKS// meinasin unohtaa Piitun temput ;s

Niitä kyllä onkin vähän:

Istu

Tassu

Maahan

Kieri
--------------------------------------------------

Noissakin on kyllä aika paljon harjoittelemisen varaa kun ei Piitu jaksa keskittyä muuhun kun herkkuun : D On niin herkkusuu.

Ja nyt ei olla opettelemassa mitään temppuja.Mutta agility keppejä sen sijaan harjotellaan ; )

Muokattu viimeksi: 05.01.09 21.27
......
05.01.2009 22.15
Elix osaa:

Istu
Maahan
Tassu
Hyppy (hyppää)
Seuraa (en tiedä onko tämä temppu, mutta silti laitan)
Kieri (kierähtää ympäri)
Hauku
Kuole
Paikka
Hullu (Elix lähtee juoksemaan ja pomppimaan ympäriinsä)
Peruuta (peruuttaa)
Selkään (kyyristyn ja Elix hyppää selkäni päälle)
Silta (Elix hyppää pystyyn ja antaa molemmat tassunsa käsiäni vasten)
Väli (sama kuin pujottele, mutta eri käskyllä)
Syli (hyppää syliin, hassua kun on kuitenkin iso koira :D)
Ylös (hyppää pois lattialta, esimerkiksi sohvalle)
Piilo (piiloutuu)
Etsi (etsii piilotetun esineen)
Odota
Mene (lähtee pois luotani)
Tänne
Ryömi
Vilkuta (heiluttaa tassuaan)
Valot (laitta valot päälle)
Petaa (vetää sängynpeitteen sängylle)
Pakkaa (laittaa tavaran laukkuun)
Puhdas (nuolee naamaani)
Nami (lipoo huuliaan)
Kaada
Ota (ottaa esineen)
Tulee (menee ovelle)
Häpeä (tassut kuonolle)

Lisääkin on, mutta nämä osaa parhaiten :)
Muokattu viimeksi: 05.01.09 22.16

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti