Ulkoilutusmäärät + koiran ja ihmisen side - Sivu 3 (Koirat > Koirien hoitaminen)

22.10.2012 19.09
022639940_r
Mynämäki

Samaa mieltä. Jos päivän pisin "lenkki" on kestoltaan n. 10min (Kilometrin kävelee n. 10 minuutissa) niin kyllä se aika vähältä kuulostaa.

22.10.2012 19.12
022699191_r
Narnia

Itse epäilen, että petsieläisillä on matkojen pituudet ihan viturallaan. Joillakin se 3km on todellisuudessa 10km ja toisinpäin. Jos koira on tyytyväinen (rauhallinen sisällä ym.), se ei ole mikään ongelmatapaus (ei remmirähjä, hauku yksin ollessaan ym.), vatsa toimii ja se on normaalipainoinen, niin hyvä. Turha noita matkoja on niin tuijotella, etenkin kun suurimmalla osalla ne heittää varmaan aika kiitettävästi.

Muokattu viimeksi: 22.10.12 19.14
http://irratiomania.blogspot.fi/
22.10.2012 19.32

Toi koira on tänään kiireiden ja laiskuuden takia päässy juoksemaan vaan n. 1.5h vapaana koirakaverin kanssa, ja se on ihan sekasin koko ajan. Se hyppii mua päin nyt, vinkuu, pyörii ympäri taloa.. Täytynee lähtee kuitenkin heittää se toinen rundi.

22.10.2012 19.32
022561103_r
Jyväskylä

Omasta tuttavapiiristä löytyy useampikin, joidenka päivälenkit ovat sitä 1-3km luokkaa ja eivät ne koirat ylipainoisia ole, vatsa toimii ja muutenkin terveitä näiltä osin eikä sen puoleen käytöksessäkään ole ongelmaa. (Koirat ovat rodultaan mm. nlylinjaista lapukkaa, griffonia, jenkkiä..) Koirat ovat pienestä pitäen tottuneet noin lyhyihin lenkkeihin, eivätkä näin ollen oikein osaa "kärsiäkään" lyhyistä lenkeistä, kun se 3km tuntuu olevan jo saavutus. En silti mene vannomaan, että koirat ovat tyytyväisiä tilanteeseen, jos pääsevät ulos pissille ja päivittäinen liikuntamäärä on 3km ja loput on sisällä möllöttämistä, suurimmaksi osaksi nukkumista. Ehkä ne vaan vaikuttaa siltä, kun eivät ole tottuneet parempaankaan? Useimmiten koirat myös sopeutuvat hyvin vähempään liikuntamäärään. (Tilanteesta tietty riippuen, kuinka paljon on ennen liikuttu ja kuinka vähäiseen määrään se tulisi sopeuttaa) Eli mielestäni sitä ei koirastakaan aina huomaa, väittäisin kuitenkin, ettei kenelläkään terveellä koiralla olisi    mitään pidempiä (kuin 3km) lenkkejä vastaankaan.

Tietenkin tämä riippuu myös siitä, miten liikutaan. Vapaana se 3km on paljon tehokkaampi kuin vastaavasti esimerkiksi 5km remmilenkki. (Jos koira tosiaan vapaana ollessaan pääsee liikkumaan itse niin ettei omistaja koko ajan pönkitä sitä seuraamaan sivulla tms.)

Kuitenkin, meillä lenkkeillään kiireisimpinä päivinä kaksi lenkkiä, yleensä kuitenkin kolme tai neljä. Aamulla sellainen ½h, päivällä lenkki on tunnista eteenpäin, yleensä 1-2h ja illalla sitten 1h. Määrät vaihtelevat paljon, askelmittari kädessä ei kuljeta, mutta vauhti on sellaista noin 1km/10min. Vanhusten ollessa mukana mennään rauhallisemmin, mutta esim. niitä ei oteta mukaan juoksemaan. Vapaanaololenkeille saavat kyllä tulla, samaten uimaan yms. Nuorimmaisten kanssa kävelytahti on yleensä reippaampi kun taas koko porukan ollessa mukana mennään vähän rauhallisemmin. Vanhoista sitä ei enää huomaa, mutta nuorimmaisista sen näkee, jos liikuntaa on ollut liian vähän, häsläävät sisällä, ovat rauhattomia, Cloudy saattanee tehdä tuhoja (edellämainittu vain silloin, jos liikunta on ollut monta päivää vähäistä). Kuitenkin nuo sopeutuvat vähempäänkin liikuntaan, noin 1h/päivä silloin kun itse olen muualla ja ne ovat porukoiden hoidettavana.

http://treenikaverit.blogspot.fi/
23.10.2012 15.32
000112579_r

Mua kyrsii se et vaikka koira on koko perheen mutta siitä huolimatta ainoastaan mä käyn sen kans lenkillä/ruokin/ja muutenki hoidan ja jos sanon et se on mun koira nii sisarukset alkaa väittään vastaa... noh, ei siinä muttako aina jos oon esim viikonloput josain nii kukaan ei käy sen kans lenkillä! hyvä et se ees ruokitaan/vaihetaan vesi. Ja mulla on vähimmäis määrä minkä käyn lenkillä on se 3km

23.10.2012 16.35
Lola kirjoitti:

Mua kyrsii se et vaikka koira on koko perheen mutta siitä huolimatta ainoastaan mä käyn sen kans lenkillä/ruokin/ja muutenki hoidan ja jos sanon et se on mun koira nii sisarukset alkaa väittään vastaa... noh, ei siinä muttako aina jos oon esim viikonloput josain nii kukaan ei käy sen kans lenkillä! hyvä et se ees ruokitaan/vaihetaan vesi. Ja mulla on vähimmäis määrä minkä käyn lenkillä on se 3km

Kompsin täysin sua! Ärsyttää tommonen.
23.10.2012 16.42

Niin meilläkin äiti puhuu Scotysta omanaan vaikka ostaa sille ainoastaan satunnaisesti ruokaa ja vie joskus aamupissalle :D Ja lenkittää jos olen poissa. Scotty kuulemma myös pitää hänestä enemmän... No totta hitossa se tykkää enempi, jos sille ei pidä mitään kuria ja antaa sen tehdä ihan mitä lystää (äiti ei saa sitä esim. istumaan). Minä olen se joka taas kertoo että nyt tehdään näin ja joka ei anna armoa. Mutta toisaalta myös se joka vie treeneihin, metsään jne.

23.10.2012 16.44

Mä en yleensä mieti että ollaanko kävelty tarpeeks kilometrejä vaan että miten kauan siinä lenkissä on mennyt. Jos metsään lähetään niin kävellään 1,5h ja koira saa juosta niin paljon kun haluaa ja sille se riittää. :) Jos remmilenkille mennään niin kävellään joku alle tunti.

23.10.2012 16.58

Karhu on sellanen koira että jos ei vie pitkälle lenkille ja/tai vetämään niin saa varautua kuspääkäytökseen ja raivarihepuleihin sisätiloissa. Turhaa äänenkäyttöä alkaa myös ilmetä. Toisaalta oon kaikki koirani kyllä opettanutkin sellasiksi että niillä on kuntoa ja tottumus liikkua, mutta Karhu on luonnostaankin sellanen aktiivinen koira ja nimenomaan fyysisesti. Aivotoimintaa vaativat jutut ei sitä kiinnosta eikä se vaadi mitään temppujenopettelua tai aktivointileluja, hyvä kun suoriutuu niistä jotenkuten. :'D

Ja meillä silloin lapsenakin kun kotona asuin Nana oli aina mun. Jos joku vieras erehty sanomaan sitä perheen koiraksi niin äiti korjasi heti että se ei ole meidän, se on tyttären oma koira. 
Mun mielestä on epäkohteliasta jos perhe väittää koiraa omakseen ja lapsi kouluttaa, lenkittää, harrastaa ja maksaa paremman ruuan koska perhe ostaisi vain Luppaa tai jos lapsi puhuu koirasta omanaan, muttei hoida itse sen lenkkejä eikä huolehdi tapakasvatuksesta. Mä en esim. voinu vaan mennä jonnekin kesälomalla kavereiden kanssa ellen järjestäny että Nanalla varmasti on hoitaja tai se pääsee mukaan, se ei siis tosiaan ollut mikään perheen hauva ja äiti ja veljet vei sen ulos vain jos olin oikeasti kipeä tai joskus jos veli halusi viedä sitä lenkille kun sillä oli joku koiristainnostumisvaihe.

Tosin kaikki perheenjäsenet osasi myös vaatia koiralta asioita ja toimia sen kanssa eli ei se olisi maailmanloppu ehkä ollut jos olisivat halunneet jotain Nanan kanssa tehdä.

Ai koira on sun paras ystävä eikä ikinä jätä sua? Hanki nyt hyvä ihminen oikeita ystäviä jos sellasia ees saat
23.10.2012 17.37
Elmo kirjoitti:

Mä en yleensä mieti että ollaanko kävelty tarpeeks kilometrejä vaan että miten kauan siinä lenkissä on mennyt. Jos metsään lähetään niin kävellään 1,5h ja koira saa juosta niin paljon kun haluaa ja sille se riittää. :) Jos remmilenkille mennään niin kävellään joku alle tunti.

Minulla sama. Joku sellanen ajatustapa että kun päivässä on 24 tuntia niin mietin miten kauan koirat saa siitä ajasta olla ulkona :D

Joskus saatetaan vaan kävellä lähimetsään mutta silti siellä touhutaan jotain, eli vaikka kilometrejä ei kerry niin silti ulkona saavat silloinkin olla riittävästi.

25.10.2012 19.08
021855926_r
Riihimäki

Meillä n. 4kertaa päivässä pissatukset omalla pihalla,  noi on siinä super nopeita ;) ja osaa jopa pissiä käskystä :D nii ja sillon ku sataa nii juostaan alas, pika pissat lähimpään mahdolliseen paikkaan, ja takas terassille ettei hieno helmat kastu ;D ja sit päivällä/koulun tai töiden jälkeen sellanen tunnin lenkki + sitten muu liikunta ( omalla pihalla riekkuminen ja koulutus, mahdollisemman usein eli sen 3-4krt viikossa hallissa tunnin liikunnat, milloin mitäkin )

Noille pienille se on kyl ihan tarpeeks, eikä varsinkaan vanhempi jaksa edes kävellä tota tuntia.. mut nuoren herran (7v) kanssa saa mennä niin paljon ku sielu sietää =D

Kaiken minkä haluat osata, voit oppia, mutta se vaatii harjoitusta, ja hyvän treeni kaverin ;)
26.10.2012 12.16

Meillä lenkkeillään/käydään pihalla arkena se 3-4 kertaa, viikonloppuisin rytmi on eri. Arkena aamulenkki on lyhyt pissalenkki, pidempää en tee ettei neiti touhua hirveästi poissaollessani (pienenä oli kovaa eroahdistusta). Kun tulen töistä käydään joko pieni lenkki tai pidempi sellaanen 3-4km lenkki. Illalla sitten pieni pissalenkki. Usein käyn juoksuttamassa ja treenailemassa tokoliikkeitä läheisessä puistossa tai hiekkakentällä.

Kun tiedossa on agitreent/tokotreenit tehdään vaan pienempiä lenkkejä että koira jaksaa keskittyä hyvin. Luna on kyl semmonen energiapakkaus että sillä virtaa riittää. Vaikka kuinka paljon sen kanssa touhulisin/lenkkeilisin se ei simahda kun vasta nukkumaanmentäessä.

Mun mielestä tää lenkkeilyasia on ihan koirakohtainen, ja ihan turha alkaa väitellä kuinka monta kilometriä siellä pihalla pitää päivässä kävellä. Koiran käytöksessä näkyy heti jos liikuntaa on liian vähän/liikaa. Koiran perusvireyden ehdoilla mennään!

http://lunasheltinblogi.blogspot.fi/
26.10.2012 20.14

Nyt ku mie hankin bussikortin ja pääsen kouluun bussilla ni jaksan paremmin lenkkeillä koiran kanssa. Myö kävellään/hölkätään 7 km lenkki suunnilleen neljä-viis kertaa viikossa. Siihen menee 1,5 h ja samalla matkalla pysähdytään puistohon leikkimään tunnin tai kaks. Sitte niinä päivinä kun en jaksa viedä pitkälle ni vien puistoon leikkimään 2-2,5 h.

Ja sit kaks muuta kusetusta, jotka kestää.. 5-10 min.

Eikä tuo ny kilaha vaikken sitä nii pitkään liikuttais joka päivä, mut kyllä se energia tuppaa patoutumaan ja sit tylsän päivän jälkeen päästän irti koiran ja -> pelkkää paskahalvausta.

26.10.2012 20.17
022420602_r
Italia

Minun Piccolo pääsee täällä rannoille juoksemaan... Hihnaa ei juurikaan käytetä paitsi teitä ylittäessä.

Ollaan arkisin piccolon kanssa n.2-3tuntia ulkosalla ja Piccolo on melkein aina vapaana. Lenkkeillään metsissä ja rannoilla.

Viikonloppusin otetaan vähän rennommin. Lauantaisin vien n. tunnin lenkille ja sunnuntaisin Piccolo saa tyytyä pihaan tai 10-15 minuutin lenkkiin. 

Piccolo on todella aktiivinen vielä 2-3 tunnin lenkinkin jälkeen. Mutta iltaa kohden rauhoittuu. Eli vien piccolon vain kerran päivässä pitkälle lenkille ja illalla saa tehdä tarpeensa pihalle.

Käytänkö piccoloa liian vähän ulkona?

''Pieni kun olin minut hylättiin ei jaksettu , Ei annettu olla pentu. Mutta nyt minä tiedän että minua ei toista kertaa hylätä''
26.10.2012 20.42

Piccolo / Kyllä minä sanoisin, että tuon kokoiselle nuorelle urokselle viikonloput ovat aikalailla tuskaa. Millaista aivotoimintaa Piccolo saa? Minä ainakin lisäisin viikonloppuihin vähintään 3 tuntia tekemistä. Ota huomioon, ettei koira nauti vapaapäivistä samalla tavalla kuin sinä. Sille mieluisempaa tekemistä on kumminkin liikunta kuin sohvalla löhöäminen, koska se on luotu liikkumaan.

26.10.2012 20.45
022470523_r
Kirkkonummi

Hugo käy neljästä päivässä lenkillä, aamulla, iltapäivällä, päivällä ja illalla. Aamulenkki on melko lyhyt, varmaan vähän vajaa kilsa. Iltapäivällä pääsee yleensä metsälenkille ja juoksemaan vapaana samoin kuin päivällä. Illalla yleensä parin kilsan hihnalenkki. Tähän päälle viel pari kertaa viikossa agitreenit, joissa saa liikuntaa.

Life is ruff, get a lab.
26.10.2012 20.46
022420602_r
Italia

Viikonloppuisin Piccolo syö luita pihalla, leikkii palloilla ja pulloilla. 

Olen kyllä myös huomannut että jos piccolo on yliväsynyt niin se tulee tuhat kertaa aktiivisemmaksi eli se sekoaa totaalisesti jos ollaan esim. 6tuntia ulkosalla niin illalla se on sitten niin väsynyt että hyppii seinille eikä osaa edes nukkua. 

Piccolon olen ottanut kadulta sen ollessa pentu ja se ei osaa kuin istua käskystä ja luoksetulon. Mutta ei sen mielestäni muuta tarvitse osatakkaan. 

''Pieni kun olin minut hylättiin ei jaksettu , Ei annettu olla pentu. Mutta nyt minä tiedän että minua ei toista kertaa hylätä''
26.10.2012 21.01

Toki koira varmasti pärjää istumisella ja luoksetulolla, mutta erilaisten temppujen tai vaikkapa tokoliikkeiden opettelu on koiralle mahtavaa aivojumppaa, jossa se joutuu käyttämään muitakin osasia kuin lihaksia ja jalkoja. Se myös parantaa keskittymiskykyä ja koiran ja omistajan suhdetta.

26.10.2012 21.47

"Tietenkin tämä riippuu myös siitä, miten liikutaan. Vapaana se 3km on paljon tehokkaampi kuin vastaavasti esimerkiksi 5km remmilenkki. (Jos koira tosiaan vapaana ollessaan pääsee liikkumaan itse niin ettei omistaja koko ajan pönkitä sitä seuraamaan sivulla tms.)"

Toisaalta vapaanaollessa koira pystyy itse säätelemään liikkumisnopeutta ja jopa pysähtelemään. Mutta toki vapaanaolo varsinkin epätasaisessa maastossa on eri asia, paljon tehokkaampaa kuin remmissä köpöttely suoralla tiellä.  (Ja tiettyhän remmilenkkejäkin voi tehdä metsän läpi rämpien jne, jolloin lenkissä vaihtelevuutta.)

Ite olen joskus huomannut, että jos toisinaan vertaan sitä kun ollaan 1,5 h ulkona, josta puolet remmissä reipasta kävelyä ja puolet metsässä kaahailua (+ heinän mussutusta) tai 1,5 h remmilenkki (eli matkana n. 8 km kartan mukaan), niin koirat ovat jälkimmäisen vaihtoehdon jälkeen lähes aina väsyneemmän oloisia. Ei aina, mutta huomattavan usein. Meillä tosin se vapaanaolo tapahtuu aina paikassa X, ei kuljeta siis lenkkiä koirat irrallaan, kuten lainaamassani pätkässä tarkoitettiin.

Mutta kyllä puollan hyvinkin paljon koiran vapaana pitämistä! Tuntuu hirvittävältä jos koira ei pääsisi säännöllisesti juoksemaan vapaaksi ja pinkomaan minkä kintuista lähtee. Ja aina parempi mitä haastavampi maasto. :) Syvä hanki, hiekkakuoppa, metsä jne..

Muokattu viimeksi: 26.10.12 21.49
26.10.2012 22.19

Heh, meidän vapaanaolo on tosi "tehokasta" ja siksi sitä tapahtuukin vain harvoin :D Jos tuo on irti esim. metsässä niin se haistelee, ravaa mun perään ja pysähtyy haistelemaan, ellen jatkuvasti visko sille jotain lelua tmv. Eli jos kyseessä ei ole tosi oma-aloitteinen koira niin se vapaanaolokin on aikalailla yhtä tyhjän kanssa, ainakin liikuntakantilta katsoen. Ja juuri tuon möllöttämisen takia menen mielummin juoksulenkille tai kiipeilemään kuin pidän irti. Kun sille ei anna lupaa pysähtyä vaikka vähän väsyttäisikin, kunto kehittyy.
Kaiken lisäksi meillä on käytössä niin pitkä remmiyhdistelmä, että se ajaa samaa asiaa kuin koira olisi irti. Joo, tietty se remmikin loppuu joskus, mutta Scotty hyvin harvoin edes juoksee irti ollessaan tai menee remminmittaa kauemmas.

Vapaanaolo onkin pääasiassa joko kentällä tai puistossa tapahtuvaa. Koen enemmän hyödylliseksi viedä koirani puistoon kehittämään sosiaalisia taitoja tai kentälle treenaamaan kuin pitää sitä irti ja seisoskella sen kanssa metsässä.

26.10.2012 22.30
020603812_r
Tampere
Karhu kirjoitti:

Ja meillä silloin lapsenakin kun kotona asuin Nana oli aina mun. Jos joku vieras erehty sanomaan sitä perheen koiraksi niin äiti korjasi heti että se ei ole meidän, se on tyttären oma koira. 
Mun mielestä on epäkohteliasta jos perhe väittää koiraa omakseen ja lapsi kouluttaa, lenkittää, harrastaa ja maksaa paremman ruuan koska perhe ostaisi vain Luppaa tai jos lapsi puhuu koirasta omanaan, muttei hoida itse sen lenkkejä eikä huolehdi tapakasvatuksesta. Mä en esim. voinu vaan mennä jonnekin kesälomalla kavereiden kanssa ellen järjestäny että Nanalla varmasti on hoitaja tai se pääsee mukaan, se ei siis tosiaan ollut mikään perheen hauva ja äiti ja veljet vei sen ulos vain jos olin oikeasti kipeä tai joskus jos veli halusi viedä sitä lenkille kun sillä oli joku koiristainnostumisvaihe.

Meillä taas Judo on edelleen "koko perheen koira", vaikka kotona en oo viiteen vuoteen asunut.. Ja aina toivovat, että veisin Judon sinne hoitoon mutta jos vien niin ei ne sitä ees hoida/osaa hoitaa.
26.10.2012 23.34

Meillä vapaanaolo tarkottaa lenkkeilyä. Ja lenkkeily vapaanaoloa.

Kävelen pari minsaa turvalliselle alueelle, päästän koiran irti ja jatkan matkaani. Reitit kattaa ylä- ja alamäkiä, epätasaista maastoa, jonkun näköisen hiekkakuopan, raunikoira-alueen, metsää, peltoa, hiekkatietä, ojia, santakenttää, puron ja mitä vielä. Melkeen kaikki mahdollinen ihan kävelymatkan päässä. Nyt vielä 20cm lumikerroksen peittämänä, ah. :3

Paljon mieluummin kävelen ite sen 1-2h vaikka hitaammin, kuin seison sen. Tulee vaan kylmä ja tylsää. Samalla itse tulee rämmittyä erilaisissa maastoissa ja liikuttua, eikä koirakaan jää seisoskelemaan ja syömään ruohoa. Remmissä me ei juurikaan lenkkeillä, jollei tarkotuksena ole esim. kävellä 3km koirapuistoon, pyöriä siellä, käydä jollain kentällä treenaamassa ja tulla takasin. Mutta koirapuistoissa käyminen on mulle aika kirosana, joten nämä lenkit on aika harvassa.

07.11.2012 19.54
022686339_r
Hollola

Meil on tämä alkutalvi ja syksykin, mennyt irti metsässä colliekavereiden kanssa. Kyllä on koirat tykänny :))

www.paimenlauma.blogspot.com

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti