Jyrsijöiden hätälopetus - Sivu 9 (Jyrsijät > Yleistä keskustelua jyrsijöistä)

06.04.2013 11.39
Rasse kirjoitti:

Eks kannattais vaa antaa eläinlääkärin hoitaa nää lopetusjutut? Ite en ainakaa pystyis heittää omaa lemmikkiäni seinään tai lyödä vasaral päähä o.o

Hätätilanteessa ei eläintä pidä lähteä kituuttamaan eläimlääkärireissuilla, vaan se pitää lopettaa heti. Varmasti löytyy aina joku, joka sen lopetuksen pystyy tekemään. Ei sitä sentään seinään tarvitse viskoa tai lyödä vasaralla päähän, mutta kunhan se lopetus on muuten asianmukainen ja eläin kuolee välittömästi.

Mähän olen sanonut tämän jo miljoona kertaa, mutta meillä lopetetaan hiiret itse mekaanisesti, vaikkei kyseessä olisikaan hätätapaus. Eli kaikki kasvaimista kärsivät tai muuten sairaat ja myös ne jotka kilahtaa (eli alkaa puremaan).

06.04.2013 11.57
Rasse, joo onhan se sulle kiva että eläinlääkäri lopettaa sen eläimen, mutta mieti sitä eläintä, joka joutuu kärsimään sen matkan ja todennäköisesti myös stressaa sitä tilannetta kun pitää matkustaa...

Kyllä sitä aina lähipiiristä pitäisi löytyä joku, joka eläimen pystyy lopettamaan. Vaikka sitten naapureilta kyselemään jos ei muuten.
06.04.2013 12.08

Se eilänhä kärsii siitä matkasta ja kivuista tai mitä onkaa ni iha tarpeeks, ihmiset eivaan ajattele niitä eli vaikka tuntuukin raa-alta ni parempihan se ois mahollisimman nopeesti päästää kivuista... itte en kuitenkaa siihe pystyis eikä varmaan tututkaan, mutta onneks tällasta ongelmaa ei vielä oo tullu eikä toivottavasti tulekkaan.

06.04.2013 12.24

Jännä muuten, näin sivustaseuraajana, miten koiran tai kissan tai hevosen hätälopetukseen suhtaudutaan "silloin kun on pää kainalossa"-asenteella, mutta jyrsijällä se kahden tunnin matka eläinlääkäriin lopetettavaksi onkin yllättäen uskomattoman vastuutonta toimintaa, oli se kuolemassa mihin tahansa.

Jokaisen totta kai pitää miettiä, että onko mahdollista lopetataa eläin nopeasti JOS tulee vastaan sellainen tilanne. Itse en kuitenkaan ymmärrä, miksi jyrsijä pitäisi lopettaa heti sillä siunaamalla (jos et sitä tee, olet vastuuton), kun isompien elukoiden kanssa on ihan suotavaa mennä eläinlääkärille vaikka siihen se tunti pari lisää elinaikaa tulisikin.

Hätälopetus on mielestäni asianmukainen termi silloin, kun eläimellä on poikkeuksellisen kivulias lähtö käsillä jonkin onnettomuuden tai muun vastaavan takia. Muissa tapauksissa eläinlääkäri lienee ihan hyvä vaihtoehto, kaikki kun eivät itse sitä lopetusta kykene suorittamaan. Vaikka minulla tulevan metsästysluvan takia joskus olisikin luvallinen isokaliiperinen ase kotona, en kykenisi ampumaan omia koiriani ellei olisi oikeasti kyse siitä, että matka eläinlääkäriin pitkittäisi valtavia tuskia (vaikka auton alle jääminen ja vakavasti vammautuminen). Ymmärrän siis täysin, että mikäli jyrsijäänsä on luonut vahvan tunnesiteen, sen lopettaminen on hyvin vaikeaa ellei jopa mahdotonta. Hätätilanteessa se pitää tehdä sitten vaikka itse, mutta miten usein näitä ihan oikeasti todella hätäisiä toimenpiteitä vaativia lopetuksia tulee jyrsijöillä vastaan? Keskustelusta saa sen käsityksen, että jyrsijät kuolevat aina jollain tapaa äärimmäisen tuskallisesti ja kouristellen likimain suorilta jaloin, ilmoittamatta siitä mitään etukäteen. Eikö suurin osa nyt kuitenkin huomaa jyrsijässään muutoksia, vaikka ne kipunsa hyvin salaavatkin?

06.04.2013 12.26
022185800_r
Ulvila

Nii tietty jos on joku paha mut tarkotin niinku etten itte pystyis heittää lemmikkiini seinää tai katkast päätä... :C toivottavasti ei tuu mulle etee näit hätälopetuksii....

Rasse ja Ruffe <3
06.04.2013 12.38

Seinään ei toki tarvitse heittää eikä ainakaan isompia pidä edes, koska se ei ole varma kuolema. Varma kuolema on niskat poikki ja suora ja kova isku kalloon > välitön kuolema.

07.04.2013 11.28
022185800_r
Ulvila

Mut sattuuks jos lyö silt pään halki?? Kai se hiuka sattuu?? :/

Rasse ja Ruffe <3
07.04.2013 11.33
022706418_r
Jyväskylä

Jos nyt puhutaan hätätilanteesta eli tilaanteesta joka vaatii pikaisen lopetuksen niin eiköhän siinä kohtaa eläimeen satu enemmän jos sitä lopetusta ei tee nopeaan. Oikeaoppinen lopetus tapahtuu ihan sekunneissa joten ei kuollut enää ehdi ajattelemaan että sattuuko vai ei.

In life the firmest friend, the first to welcome, foremost to defend -Lord Byron
07.04.2013 11.41
022185800_r
Ulvila

Ahaa...  Mut en itte pystyis tekee sitä... :(

Rasse ja Ruffe <3
07.04.2013 11.46
Rasse kirjoitti:

Mut sattuuks jos lyö silt pään halki?? Kai se hiuka sattuu?? :/

Ei satu, koska se kuolee välittömästi. Siis olettaen että sen lopetuksen tekee oikein, väärin tehtynä ja liian hiljaa lyötynä se jää kituumaan.
07.04.2013 11.49
022666244_r
Joensuu

Rasse, päähän kohdistettu kova isku tuhoaa aivot käytännössä saman tien. Koska aivot menevät pois pelistä heti, ei varsinaista kivun tuntemustakaan kerkeä syntyä. Jos joskus on saanut aivotärähdyksen, niin ei siinäkään se pääkipu tule sillä samalla sekunnilla kuin isku tulee. Kivun tunteminen tapahtuu vasta, kun aivot tiedostavat kudosvaurion.

Toinen nopea tapa lopettaa pienet jyrsijät on asettaa eläin pöydälle, kiinni olevat sakset tms. sopivan muotoinen esine painetaan napakasti selkärangan ja kallon yhtymäkohtaan ja samaan aikaan, kun tämä tehdään, vetäistään eläimen takaruumiista (tukeva ote esim. hartijoista) -> kuuluu ja tuntuu naksadus, niskat murtuvat ja aivot menevät pois pelistä heti. Edellyttää toki vähän kokemusta hommasta, toisaalta on kivuton ja hyvin nopea, mutta jos ei osaa pitää eläintä oikein, aiheuttaa tarpeetonta hätää.

07.04.2013 11.52
Pienen eläimen kunto heikkenee niin nopeasti, että mielummin sen päästää päiviltä turhan aikaisin kuin turhan myöhään. Yleensä pienistä eläimistä kivun myös huomaa myöhemmin. Ja kyllä, myös koirani lopetetaan kotona, mikäli mahdollista. Ellei saada eläinlääkäriä kotiin.
Muokattu viimeksi: 07.04.13 11.54
07.04.2013 11.56
022666244_r
Joensuu

Scotty, olen kanssa vähän samoilla linjoilla, että mieluummin melkein päästäisi koiran päiviltä kotosalla kuin eläinlääkärissä. En kyllä varmaan pystyisi koiraa itse lopettamaan muuten kuin hätätilanteessa, että jos ell. ei saisi kotia, niin varmaan kuitenkin tulisi sinne sitten ajettua, vaikka eipä se koiralle liene mukavin tapa lähteä vieraassa paikassa.

Muokattu viimeksi: 07.04.13 11.56
07.04.2013 12.12

Mä pystyn kyllä noita hiiriä lopettamaan (tarvittaessa myös rottia), mutta jo omaa koiraa pitäisi lähteä itse lopettamaan, niin ei, en kykene vaikka olisi hätätilanne. Se on kuitenkin sen verran isokokoinen ja tekis koiran kohdalla pahaa, että se kituis entistä enemmän sen jälkeen.

Mä ennemmin koiran kohdalla soittaisin ell kotiin tai sitten pyytäisin jonkun muun lopettamaan koiran.

07.04.2013 12.15
022498650_r
Savonlinna

Oisko sellanen hyvä tapa lopettaa, et ensin tainnuttaa eläimen hiilidioksidikammiolla ja sen jälkeen katkaistaan, niskat (ku se on helpompi tehdä eläimelle, joka ei liiku)??

~gerbiilikasvatuksesta haaveileva~
07.04.2013 13.03
000054972_r

^Hiilidioksidipöntössähän eläin nukahtaa jo ikiuneen jos toimenpiteen tekee oikein ja rauhassa, ei sen jälkeen tarvitse enää mitään tehdä. :) Vaikka toki niskat katkaisemalla vielä hiilidioksidipöntön jälkeen saa ainakin varmuuden siitä että eläin on todella poissa eikä vaan tainnuksissa josta voi heräillä jos boksin kannen avaa liian aikaisin ja päästää happea sinne. 

07.04.2013 17.31
022185800_r
Ulvila

No silti en pystyis murtamaa eläinten niskaa :(

Rasse ja Ruffe <3
07.04.2013 17.32

Rasse, sitten täytyy varmistaa että lähipiirissä on joku, joka siihen pystyy. Täytyy aina olla joku joka saa rakkaimmaltakin elukalta hengen pois. Ei ole eläintä kohtaan oikein.

07.04.2013 17.44
022551177_r
saarijärvi

Keskiviikkona ois se surun hetki, kanit viedään lopetukseen. Osaksi myös siksi että romeo onjo tosi huonossa hapessa, ja juliakin ylipainoinen. Vaikka olenkin nuori, ymmärrän kyllä että jos eläin kärsii niin lopettaa täytyy vaikka kuinka surettaisi. Ovathan ne jo kohta kuusivuotiaita. Toinen syy on se että kun tuo koira tulee , niin meillä ei ole yksinkertaisesti varaa, eikä välttämättä jaksettaisi hoitaa noita kaneja, parempihan ne on sitten lopettaa ,kuin ns. jättää heitteille. Toivottattavasti että saa minusta sellaista kuvaa " Vanhat pois kun kyllästyit, uudet tilalle." tai " Tunteeton p*ska". Make peace, not war.

09.04.2013 17.24
022498650_r
Savonlinna

No hyvä, et ajattelitte kanien parasta.

~gerbiilikasvatuksesta haaveileva~
09.04.2013 17.26
000054947_r

Muistakaa, että kania ei saa laittaa hiilariboksiin. Tulee elävänä takaisin, tosin aivot hieman "vajaana"

10.04.2013 15.24
022185800_r
Ulvila

Joo kyl mul on sellane tyyppi joka voi hoitaa nää lopetukset... 

Rasse ja Ruffe <3
11.04.2013 00.02
022317917_r
Riihimäki
Olen hätälopettanut ja lopettanut omia ja tuttavien jyrsijöitä (hamsterit,hiiret,rotat,gerbiilit) en mtn isokokoisempaa. Niskat poikki menetelmällä. Toki tuntuu pahalta, mutta ajattelee vain et tää on tehtävä ja parempi eläimelle. Surra ehtii sit myöhemmin. Toki itsellä metsästys lupa kuten suurimmalla osalla tuttavista ni jos se kissa, koira, kani yms tarttee lopettaa ni ampumalla, niin ei tarvitse kitua.
11.04.2013 12.13
022185800_r
Ulvila

Mun isä ampuu kyl jos silt kysyy :) Se on riistan vartia :)

Rasse ja Ruffe <3
13.04.2013 14.05
022077009_r
Kuopio
*Tulossa* kirjoitti:

Keskiviikkona ois se surun hetki, kanit viedään lopetukseen. Osaksi myös siksi että romeo onjo tosi huonossa hapessa, ja juliakin ylipainoinen. Vaikka olenkin nuori, ymmärrän kyllä että jos eläin kärsii niin lopettaa täytyy vaikka kuinka surettaisi. Ovathan ne jo kohta kuusivuotiaita. Toinen syy on se että kun tuo koira tulee , niin meillä ei ole yksinkertaisesti varaa, eikä välttämättä jaksettaisi hoitaa noita kaneja, parempihan ne on sitten lopettaa ,kuin ns. jättää heitteille. Toivottattavasti että saa minusta sellaista kuvaa " Vanhat pois kun kyllästyit, uudet tilalle." tai " Tunteeton p*ska". Make peace, not war.

En lopettaisi kaneja! :O Antaisit vaikka jollekkin joka jaksaa niitä hoitaa. 

p.s. Tää on jyrsijöiden hätälopetus osio. Kanit eivät ole jyrsijöitä

Elämä on yhtä papanaa
13.04.2013 14.27
022711334_r

^ Kanit on jo lopetettu.

"Listen to them. Children of the night. What music they make!"
21.06.2013 15.09
022092662_r
Vantaa

http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Pol ... CO2-27527/ 

Kävisköhän tää hiilaripöntössä käytettäväks hiilaripumpuks ja jos käy niin kellään kokemuksia tästä kyseisestä tuotteesta? Toimiiko hyvin? Ja miten tää pitäis kiinnittää siihen laatikkoon? (:

07.07.2015 23.13
000110114_r

Vanha keskustelu ,mutta luin koko keskustelun läpi ja tietty piti tulla kommentoimaan.

Mä sain huhtikuussa ekat hiireni. 6 tyttö hiirtä ja perään sitten otin uros hiiren. Yksi hiiristä meni huonoon kuntoon jo 2kk iässä kun sai kourustuskohtauksia ja hiirestä näki selkeesti että se ei voi hyvin. Otin heti yhteyttä kasvattajaan ja lähdettiin sinne sitten ja kasvattaja lopetti hiiren pöntöllä. Hiiri haudattiin hyvään paikkaan ja sinne myös muut hiiret haudataan kun aika koittaa. Ensi kuussa mulle tulee 6 hiirtä lisää. 5 naarasta ja uros. Hiilaripöntön aijon hankkia, koska hiiriä on sitten 12 ja en viitsis aina lähtee kasvattajan luo lopetuttaa hiiriä kun kotona se onnistuu nopeammin. Mua rupee oksettaa jyrsijöitten niskat poikki.. lopettaminen. Kaverilla oli hiiriä hirveesti ja kun kasvaimia ilmesty niin niskat poikki. Vastasyntyneet poikaset se sitten laitto karkkirasiaan ja anto kuolla sinne. Kerran kävin siellä ja näin kun eläviä nakkeja karkkilaatikossa. Jos osaa tehdä oikein lopetuksen niin ihan sama vaikka niskat poikki menetelmällä sen jyrsijän lopetat kunhan se kuolee heti eikä jää kitumaan. Joo nyt tuli pikkasen tekstiä vaikka kukaan ei enään varmaan seuraa koko keskustelua. :D

08.06.2016 23.30
000113294_r

^onpas ollut vastuutonta toimintaa kaverillasi, jättää poikaset kuolemaan omia aikojaan. Näin itsekin hiiriä kasvattaneena särähti korvaan ! :(

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti