Emo kuljettelee pentuja - vinkkejä? (Kissat > Pennut)

14.09.2011 20.38
022558649_r

Meillä on täällä tuo sektiolla syntynyt pieni perhe. Pennut ovat nyt kolmen päivän ikäisiä.

Viime yönä tuli esille ongelma. Ella rupesi kuljettelemaan pentuja, aluksi minun sänkyyni. Se toi aina huutavan pennun, ilmeisesti halusi että tekisin jotain mikä lopettaisi tuon. Nyt tuota on jatkunut jo kohta vuorokauden, mutta tuo tosiaankin vie yksittäisiä pentuja aina ympäriinsä minne milloinkin. Me aina palautamme pennut oikeaan pesään, mutta Ellan tuntien se ei auta kun tuo on tuollaisen aloittanut.

Vinkkejä kuinka asiaan pystyisi puuttua tehokkaasti?

http://www.nethel-estel.blogspot.fi/
14.09.2011 21.53
Joskus joku sanoi, että kissa kantelisi pentuja esim. jos tuntee etteivät pennut ole turvassa. Eli kissa kantelisi pentujansa piiloon tai turvalliseen paikkaan. Mene tiedä, joskus tälläistä kuullu
14.09.2011 22.16
022558649_r

Pentujen pesän vaihtaminenhan kuuluu itseasiassa kissan luontaiseen käytökseen; luonnossa emokissa vaihtaisi pesää mm. pian synnytyksen jälkeen ja useamminkin.

Turvattomuudentunteesta tässä tuskin on kuitenkaan kyse; pennuista lähtee nimittäin aina vain yksi vuorollansa (esim. tänään oli poissaollessani vain pienin viety toiseen paikkaan), joten kokonaisuudessa pesää tuo ei yritä vaihtaa. Se ei ole lainkaan kiva juttu, kun pienet pennut jäävät yksin ympäri huonetta kun paleltumisen vaara on olemassa.

// Nukkuessani Ella tuo aina yhden pennun viereeni. Nimenomaan yhden, kertaakaan ei ole tuonut useampaa. Useimmiten jää myös itse hoivaamaan ja imettämään kyseistä pentua. Olen jo siirtynyt nukkumaan pentupesän viereen lattialle, kun joidenkin emojen tapauksissa se on auttanut, mutta meillä ei.

Muokattu viimeksi: 14.09.11 22.19
14.09.2011 22.22
Lomakodissa ollessani siellä oli kaksi pentua. Aina, kun pentulaatikon vieressä alkoi tulla hälyä ja alettiin vaikkapa syömään, emo kuskasi pennut pois, tai ainakin yritti. Useimmiten emo pyrki viemään pentunsa saunaan, jossa toki ei kukaan oleillut.
16.09.2011 11.56
000100729_r

Tuli tosta mieleen (kun sanoit että se vie sen pienimmän aina pois)

Ku kaniemot voi ainakin kuskailla pienintä/heikointa pois jatkuvasti, vaikka laittaisi takaisin pesään, niin aina vie saman pois.. luonnon laki... heikoimmat ei selviä, naaras vie heikoimman pois(hylkää sen), jotta vahvimmat selviäis...

Tää nyt oli vaa tällän ajatus :D

16.09.2011 12.05
022136562_r
Kemi

Tuttavan koira pentujen aikaan nosti pentulaatikosta heikoimman pois aina vaikka sen sinne takaisin nosti ja komenti hoitamaan.
Tuo pentu oli pentueesta pienin ja heikoin.

Tuttavan ei auttanut sitten kun rueta syöttämään pentua itse kun emo ei sitä tehnyt.
Pari päivää hyvästä asiallisesta hoidosta huolimatta pentu lakkasi vain hengittämästä.

Pennussa oli jotain vikaa ja emo sen tiesi eikä sen takia halunnut sitä muiden joukkoon ja ei hoitanut tätä.

16.09.2011 12.10
021952708_r
Oulu
Roope kirjoitti:

Tuttavan koira pentujen aikaan nosti pentulaatikosta heikoimman pois aina vaikka sen sinne takaisin nosti ja komenti hoitamaan.
Tuo pentu oli pentueesta pienin ja heikoin.

Tuttavan ei auttanut sitten kun rueta syöttämään pentua itse kun emo ei sitä tehnyt.
Pari päivää hyvästä asiallisesta hoidosta huolimatta pentu lakkasi vain hengittämästä.

Pennussa oli jotain vikaa ja emo sen tiesi eikä sen takia halunnut sitä muiden joukkoon ja ei hoitanut tätä.

Meille kävi näin. Kissa vei aina yhden pennuista pois, vaikka palautettiin pesään takasi. Pentu kuoli pois

18.09.2011 15.50
022558649_r

Ellahan kyllä kuljettelee muitakin pentuja kuin tuota pienintä, mutta aina yhtä kerrallaan tosiaan. Ja kuljettaminen johtuu selvästi aina siitä, kun pennulla on kakkahätä/nälkä ja rupeaa huutamaan, tuo tuo ne yleensä minulle hoidettavaksi.

Noh, mutta nyt tämä käytös on vähenemässä; onneksi.

18.09.2011 16.01
Meillä Nana kuskasi kaikki pennut suurella vaivalla minun patjalleni kun halusi lenkille. :D
Samoin jos halusi mennä syömään luuta niin rahtasi kovalla työllä kuusi huutavaa pentua vaikka keskellä yötä minun päälleni. Ilmeisesti kelpasin siis vahtimaan niitä. Heikointa pentua se ei mitenkään syrjinyt, päinvastoin auttoi sitä.

Mutta onneksi tuo käytös olisi sitten ilmeisesti vähenemään päin Estelillä. :)
Ai koira on sun paras ystävä eikä ikinä jätä sua? Hanki nyt hyvä ihminen oikeita ystäviä jos sellasia ees saat
18.09.2011 16.27
022136562_r
Kemi
Karhu kirjoitti:
Heikointa pentua se ei mitenkään syrjinyt, päinvastoin auttoi sitä.

Mikäli pentu on elinkelpoinen emo sitä auttaa mutta jos se taas on ns. elinkelvoton se hylkii/hylkää pennun. Näin tapahtuu luonnossakin.

Hyvä juttu että kantelu on vähenemässä. :)
Ilmeisesti haluaa vain kantaa pentuja turvaan, mene ja tiedä aina näistä eläimistä. :D

18.09.2011 19.15
022676559_r
Hämeenlinna

Hienoa, että se kantelu on loppumassa/vähenemässä. Se on tosiaan välillä jopa hermoja raastavaa, kun emo kuskaa pentuja minne sattuu. Ensimmäisen kissan pentujen kohdalla se oli kyllä väsyttävää kannella kuutta pentua takaisin omaan pesään. :D

Kun Viivi sai kolme pentua, se suurinkokoisin oli jotenkin sairas. Sen takajalat osoittivat sivulle kun se yritti kävellä, eli sillä ei ollut takajaloissa ollenkaan voimaa. Hetken me jo vanhempien kanssa harkittiin sen lopettamista, mutta ei me sitten sitä lopetettukkaan.

Kyllä emo auttoi pentua, vaikka huomasi, ettei se pysy muiden mukana. Ikinä se ei sitä syrjinyt, eikä kokenut, että se olisi jotenkin heikko, vaikka sen kyllä näki päältäkinpäin. Nykyään se kissa voi hyvin, eikä mitään jalkaongelmia ole pentuiän jälkeen ilmennyt.

15.06.2012 13.22
021823652_r
Siikajoki
Meillä yhessä pentueessa oli yhellä pennulla pää kallellaan ja siitä se onneks parantu. Emo piti aina hyvän huolen kaikista pennuista, vaikka kulettelikin niitä saunaan ja yläkertaan johonkin rauhaisempaan paikkaan, mutta kaikki pennut oli aina samasa läjäs samas paikas. xDD

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti