Tuotantokanit (Kanit > Yleistä keskustelua kaneista)

29.09.2011 00.12
000049865_r

Päätinpä laittaa tällaisen pystyyn, en ole ainakaan huomannut että Petsiessä olisi ollut tästä keskustelua. Täältä ei varmasti löydy hirveästi tuotantokaniharrastajia, vaan lähinnä lemmikkikanien omistajia.

Suomessa kania ei pidetä tuotantoeläimenä senkään vertaa mitä esim. Ruotsissa muusta maailmasta nyt puhumattakaan. Faktahan on se, ettei kaneja kesytetty siksi, että ne ovat söpöjä vaan koska niiden kasvatus on melko helppoa ja liha maukasta ja ravitsevaa. Kaikki lemmikkikanit siis periaatteessa polveutuvat lihan ja / tai turkisten tuotantoon tarkoitetuista kaneista.

Suomessa tämä touhu on tänä päivänä harvinaista, mutta uskokaa tai älkää niin vuonna 1944 Suomessa tuotettiin puoli miljoonaa kiloa kaninlihaa! Kani oli erittäin tärkeä eläin sota-aikana ja sen jälkeenkin, mutta kurjuuden ja köyhyyden väistyttyä kani jäi pois suomalaisten ruokapöydistä ja tilalle tulivat "hienommat" lihat kuten nauta ja sika. Monille varmasti tuli kaninlihasta sota-aika mieleen ja se oli ehkä yksi syy miksi sitä ei enää haluttu syödä.

Maailmalla taas... Eniten kaninlihaa tuotetaan tietääkseni Ranskassa, paljon myös Kiinassa ja USA:ssa. Euroopassa kaninliha on yleinen näky lihahyllyissä. Kanien kasvatus on osoittautunut hyväksi keinoksi nostaa ihmisiä pois köyhyydestä. Ns. kolmansissa maissa on kanien avulla toteutettu useita, ilmeisesti menestyksekkäitä projekteja joiden tarkoitus on luoda työpaikkoja, vähentää nälänhätää, lisätä omavaraisuutta, jne. Kanin ehdottomina etuina tässä mielessä on että se vaatii vähän tilaa, lisääntyy hyvissä oloissa nopeasti, sopeutuu monenlaiseen ilmastoon ja ei ole kovin vaativa ruokavalionsa suhteen.

Itse siis kasvatan tuotantokaneja sekä lihaksi että turkiksi. Homma on vielä alussa, mutta poikasia syntyy koko ajan lisää ja olen päässyt lihaakin maistelemaan pariin otteeseen. Meillä kaikki syntyvät poikaset ovat risteytyksiä. Aikuisista löytyy kolme puhdasrotuista; sininenwiener, belgianjätti ja venäläinen. Suurin osa on kuitenkin keskikokoisia risteytyksiä. Varsinaisia tämän päivän liharotuja ovat New Zealand White ja Californian, mutta niiden saatavuus on Suomessa niin kehno etten lähde edes yrittämään.

Ihan yleisesti ajattelin herättää keskustelua aiheesta. En kaipaa asiattomia ja suoralta kädeltä tuomitsevia kommentteja vaikka hankalahan se on estää jos joku niitä laittaa... Kanit ovat suloisia ja toki ymmärrän että tämä kuulostaa monesta kauhealta, mutta sitten kannattaa miettiä vaikka niitä broilereita ja sikoja mitkä kaupan hyllyyn ja omaan jääkaappiin päätyvät.

Eli mitä mieltä olette, tiesittekö ylipäätään että kaneja kasvatetaan ruoaksi? Voisitteko itse kasvattaa kaneja lihaksi? Näkökulmia, mielipiteitä... Ihan uteliaisuudesta. Jos on kysyttävää aiheesta koitan vastata parhaani mukaan.

Muoks. Olihan tuolla tuotantokani-aihe mutta se on jo yli 2 vuotta vanha joten eiköhän uusi ole paikallaan... :)

Muokattu viimeksi: 29.09.11 00.18
29.09.2011 08.21
021606170_r
Porvoo

Et onnistunu kovinkaan paljon sellaista sanomaan, etteikö ois jo miulla tullut vastaan, joten väittäisin tietäväni, että kani = myös ruokaa. Italiasta ja Ranskasta varmasti löytyis hyvinkin paljon reseptejä, joiden mukaan pupua laittaa.

Voisin itse ajatella kasvattaa kotitarpeiksi + "lähiruoaksi" lihakaneja. Siinä vois yhdistellä lemmikkikani-jalostusta ja sit "paisti"-jalostusta: ei-niin-hyvät lemmikkikanit menis kuopan sijasta ruoaksi, joten ei ainakaan tulis tieten tahtoen lisättyä huonoja ominaisuuksia populaatioon. Koen, että se ois "eettisemmin" tuotettua ruokaa kuin tehotuotettu broileri + antibiootti-nauta ulkomailta rahdattuna. Ja ei kotimainen ruoka ole sen ihmeempää, niin ne on ankeita laitoksia monet tuotantoeläintilat Suomessakin, jos noin niinku eläimen luontaisten tarpeiden mukaan ajattelee.

Itse kyl kannattaisin kaninlihan laajempaa käyttöä myös meillä ruokapöydässä - kani selviää niin paljon halvemmilla eväillä kuin possut ja lehmät, ei kisaa samoista viljoista juurikaan, joten jää jyviä enempi leiväksi. Tai siis kaninlihakilon tuottamiseen menee varmasti vähemmän pellettiä+viljaa kuin naudanlihakilon. Ja eipähän kaneja varten taida sellaista määrää tarvita sademetsää kaataa ku brasilialaisia lehmiä varten..

Kiinasta tuotua pupua en kyl söis, sen verta älyttömänä pidän moista rahtaamista, mutta lähellä tuotettu päivänvaloakin nähnyt pupu kävis kyl oikein hyvin. Luulisi "Onnellisen kanin paistilla" olevan jonkinlaista markkina-arvoa muuallakin Euroopassa, mut toki suomalaiset taitaa hinnoitella itsensä ulos vientimarkkinoilla. 

Muokattu viimeksi: 29.09.11 14.37
29.09.2011 08.33
021917279_r
Pori
Tulenpahan nyt vaan toteamaan että minusta kanien syöminen on ihan ok. On tekopyhää syödä sitä sikanautajauhelihaa ja samalla ulista ettei söpöjä pupuja saa syödä. Myös hevosten syömisestä valittaminen on naurettavaa. Eläimen henkikö on sitä arvokkaampi mitä söpömpi se on? Huhhuh.

Uskon että kanien ruokakasvatuksessa kaneilla on paremmat oltavat kuin yleisimmillä tuotantoeläimillä, koska sitä ei harrasteta niin suuressa mittakaavassa. Siksi söisin mieluummin kania tai hevosta kuin rääkättyjä sikoja ja lehmiä.
29.09.2011 08.44
MYYNNISSÄ kirjoitti:

P

Suomessa tämä touhu on tänä päivänä harvinaista, mutta uskokaa tai älkää niin vuonna 1944 Suomessa tuotettiin puoli miljoonaa kiloa kaninlihaa! Kani oli erittäin tärkeä eläin sota-aikana ja sen jälkeenkin, mutta kurjuuden ja köyhyyden väistyttyä kani jäi pois suomalaisten ruokapöydistä ja tilalle tulivat "hienommat" lihat kuten nauta ja sika. Monille varmasti tuli kaninlihasta sota-aika mieleen ja se oli ehkä yksi syy miksi sitä ei enää haluttu syödä.

Meillä itseasiaa mummulla oli kotonaan juurikin sodan aikaan paljon valkoisia maatiaiskaneja joita käytettiin ruoaksi. Kertoi että liha oli ihan hirveän makuista.

Kuitenkin kanit ovat helpompia pitää ja kasvattaa kuin esimerkiksi lehmä tai nauta jotka kummatkin tarvitsevat suuren tilan, joten en yhtään ihmettele miksi kaneja on syöty ja kasvatttu sankoin joukoin.

29.09.2011 08.52
021346471_r
Espoo

Samaa mieltä olen ylempien kanssa. Eli ihan hyvä idea, jos kaneja pidetään paremmin kuin tuotantoeläimiä. Jos joutuvat yhtä surkeisiin oloihin niin ehdoton ei.

Millaisissa oloissa teillä tuotantokaneja pidetään? Pääsevätkö koskaan aidatusti esim ulos? Kuinka paljon tilaa niillä on käyttääkseen yms.?

tazzu.fi ---- puudelit.blogspot.com
29.09.2011 09.07

Tuttua juttuhan tuo aloittajan teksti oli, ei ole mikään salaisuus että kaneja syödään ja jotku hyödyntää myös niiden turkin.
Kysy keneltä vain pula-aikaan eläneeltä vanhukselta kaneista, niin joku tarina todennököisesti löytyy. Eläin joka kasvaa nopeasti täyteen kokoonsa vaikka vaan pelkällä heinällä ja vedellä, on totta kai ollut suosittu lihanlähde jo silloin.

Itselläni ei ole asian kanssa mitään ongelmaa, tuotantokaneilla on yleensä paremmat oltavat kun monilla muilla tuotantoeläimillä, lisäks niitä ei yleensä rahdata paikasta toiseen pienissä konteissa ja lopetuksetkin on asiallisia.

Meillä on ranskanluppia ja ne on täysin lemmikkejä, en pystyisi/haluis tappaa niitä itse, se onnistuis multa todennäköisesti vaan eläimen kituessa ja pakkotilanteen edessä.
Poikasiani en myöskään halunnut myydä syötäväksi, ei vaan tuntunut hyvältä ajatukselta kun yhdistelmässä oli nimenomaan ajateltu luonnetta ja ulkomuotoakin.

29.09.2011 09.07
019818146_r
Sodankylä
Nikolai kirjoitti:
Uskon että kanien ruokakasvatuksessa kaneilla on paremmat oltavat kuin yleisimmillä tuotantoeläimillä, koska sitä ei harrasteta niin suuressa mittakaavassa. Siksi söisin mieluummin kania tai hevosta kuin rääkättyjä sikoja ja lehmiä.

_Toistaiseksi_. Jos kaninlihan tuottaminen lähtisi uuteen nousuun niin saattaisi sekin mennä tehotuotannoksi. Se taas aiheuttaisi luultavasti sen, että kohta kaneilla olisi samat oltava kuin häkkikanaloissa.

Kasvissyöjä kun olen (jos minulta kysyttäisiin niin maailmassa ei syötäisi mitään lihaa) niin vastaisin että ei kaninlihan tuotannolle. Mutta mielummin sitä soisin ihmisten syövän kuin sian/naudan/kanan lihaa, juurikin siitä syystä että ainakin suomessa kaninlihan tuottaminen on vielä pienimuotoista eikä sitä voi edes verrata muun lihan tuottamiseen. Ja toivon että se pysyy pienimuotoisena eikä se paisu valtavaksi ilmiöksi, juurikin siitä syystä että panostettaisiin siihen laatuun eikä määrään, ja siihen että kaneilla on riittävästi tilaa/virikkeitä/oikeaa ruokaa ja hoitoa.

Toivoisin myös että kaneja ei suinpäin paritettaisi periaattella että tuossa on naaras ja tuossa uros = poikaset. Vaan että katsottaisiin sukuja, sairauksia, jotta vältyttäisiin perinnöllisiltä sairauksilta ja epämuodostumilta.. Uskonkin että näin se on vielä toistaiseksi, mutta tuskimpa rahanahneilla paljon sairaudet kiinnostaa.

Itse voisin kotona kasvattaa kaneja lihaksi, ja liha menisi luultavasti koirien ruokintaan :D

hyvää päivää
29.09.2011 09.39
Aloittajan viestissä uusia asioita olivat nuo lihatuotantorodut, muu olikin melko tuttua.

Itse voisin kasvattaa kaneja -sitten joskus kun asun maalla- koirien ja ihmisten ruuaksi, mutta pitäisin ne erillään sisällä asuvista lemmikkikaneista. Onhan sitä tullut popsittua Nanalle ammuttua jänistäkin, joten miksi itsekasvatetut kanit olisivat sen pahemman makuisia tai enemmän väärin.

Omilla lihakaneillani olisi laajat tilat, paljon heinää ja kuiviketta, oksia pureskeltavaksi ja erilaisia tuoreruokia. Eli sellaiset olot joita edellytän lemmikkikaninkin pidolta. Koska se, että eläin tapetaan nuorena ruuaksi ei oikeuta pitämään sitä sen huonommissa oloissa kuin rakasta lemmikkikaniakaan (joillain lemmikki "häkki"eläimillä tosin on yhtä paljon virikkeitä kuin tehotuotantosioilla, vaikka tilaa onkin hiukan enemmän. Samoin joitain pidetään ilman lajitoveria, ruokitaan heikkolaatuisella sapuskalla jne.).

En muuten usko, että kovin moni täysi-ikäinen Petsieläinen ainakaan vastustaa ajatusta tai haukkuu aloittajaa maanrakoon. Eri asia jos puhuttaisiin näistä pyhistä petoeläimistämme, kuten kissasta ja koirasta. Sitten saattaisi kuulua kauhistelua ja perusteluja tyyliin "se on ihan eri asia!". Itsehän voisin syödä eettisesti kasvatettua koiraa jos se maistuisi hyvältä (moni viljamössökoira varmaan maistuisi), vaikka sellainen ei länsimaiseen kulttuuriin oikein taidakaan istua. :D
Ai koira on sun paras ystävä eikä ikinä jätä sua? Hanki nyt hyvä ihminen oikeita ystäviä jos sellasia ees saat
29.09.2011 12.28
Mä oon pupupullia maistellutkin, muistaakseni oli ihan syömäkelpoisia. Oon joskus leikkinyt ajatuksella että joskus omistais vaikka muutaman lihakanin, mutta en usko että kykenisin ikinä lopettamaan aikuista kania. Puhumattakaan nahan irrottamisesta tms. Youtubessa löytyy hyviä videoita, jossa näkyy alusta loppuun kanin päätyminen elävästä lihakimpaleiksi. Palauttaa aika hyvin maanpinnalle herkemmät
29.09.2011 12.31
Jönssi olisko sulla hakusana vihjettä tai linkkiä?
Muokattu viimeksi: 29.09.11 12.31
29.09.2011 12.38
021402327_r
Multia
Mä voisin kuvitella kasvattavani ja syövänikin kania, mutta se mutta tuleekin sitten kanin lopetuksessa ja nahan ja lihan käsittelyssä, mulla pitäis olla sitten joku "luotettu" joka hoitaisi homman... Luotettu siinä mielessä että tietäisin hänen osaavan hoitaa asiansa eläimelle kivuttomasti ja ilman stressiä...
29.09.2011 12.42
022706418_r
Jyväskylä

Isäni metsästää ja on mukana tullut oltua lapsesta asti, joten rusakon ampuminen, sylkeminen saati syöminen ei ole mitenkään kummaksuttavaa itselleni ja makukin menettelevä oikein laitettuna.
Itse kasvatettuja kaneja en välttämättä pystyisi tapaamaan lihaksi tai nahaksi sillä kuulun niihin herkkiin ihmisiin jotka luovat tunnesiteen kaikenmaailman elikoihin jos ne ns. omistaa tai on enemmän tekemisissä. Vapaana metsikössä juoksentevat otukset ovat sitten asia erikseen ja varsinkin sen varsinaisen matsästyksen jälkeen, sillä kotipihassa tappaminen on minun päähäni "liian helppoa."

Jos kaupan hyllystä löytyisi broilereiden lisäksi kania niin uskoisin että voisin sen arkisempaankin ruokalistaani liittää. Löytyyhän sieltä yhtälailla hirven ja poron lihaa, joista poroakin kasvatetaan lihaksi ym. joten ei se eroa kanista nimeksikään.
Kykenisin myös hakemaan lihani/nahan itse kasvattajalta jos tälläinen lähellä asuisi, sillä se on aina parempi tapa kuin kaupan, tehtaan tai vastaavien kautta käsitelty liha.

Olen myös tehotuotantoa vastaan, joten sinällään ihan hyvä että pienimuotoisempana kanin tuotankokasvatus on pysynyt, joskin tietoisuus yleisellä tasolla asiasta voisi olla suurempaa. En usko että kovinkaan moni lemmikitön tai eläinmaailman ulkopuolella oleva henkilö enää nykyaikaan osaa kovinkaan paljoa ajatella markettivalikoiman ulkopuolelle.

In life the firmest friend, the first to welcome, foremost to defend -Lord Byron
29.09.2011 12.54
MYYNNISSÄ kirjoitti:

Kanin ehdottomina etuina tässä mielessä on että se vaatii vähän tilaa, lisääntyy hyvissä oloissa nopeasti, sopeutuu monenlaiseen ilmastoon ja ei ole kovin vaativa ruokavalionsa suhteen.

Tässä hiukan otti "korvaan" tuo vaatii vähän tilaa. Miten sen sitten kukin käsittää, mutta minusta kani tarvitsee tilaa ja reilusti liikuntamahdollisuuksia, oli se sitten lemmikki tai tuotantoeläin.
Kani selviää ja tulee toimeen kyllä monenlaisissa oloissa, mutta onko sen elämä laadukasta, on ihan eri asia.

Lihan tuottaminen omiin tarpeisiin, on vaan hyvä asia, mutta eläimen kun eläimen pitäisi saada elää elämänsä onnellisena ja kokea kivuton ja nopea kuolema. Sitten sen elämä on ollut parempi kun monen massatuotetun.

Muokattu viimeksi: 29.09.11 13.00
29.09.2011 13.07
Kaos, varmaankin puhutaan ihan niistä oloista mitä maailmalla on kun ihmisille tuotetaan lihaa. Tuo "vaatii vähän tilaa"(noin niinkuin nautaan verrattuna) tarkoittaa varmastikin sitä miksi kaniini on helpompi kasvattaa kuin suurempi elukka.

Oikeastihan ne siatkin tarvitsisivat laajat alueet, kunnon pihan, seuraa ja tilaa, mutta surullisen hyvin ne huonommissakin oloissa kasvavat.
Ai koira on sun paras ystävä eikä ikinä jätä sua? Hanki nyt hyvä ihminen oikeita ystäviä jos sellasia ees saat
29.09.2011 13.16
Karhu kirjoitti:
Kaos, varmaankin puhutaan ihan niistä oloista mitä maailmalla on kun ihmisille tuotetaan lihaa. Tuo "vaatii vähän tilaa"(noin niinkuin nautaan verrattuna) tarkoittaa varmastikin sitä miksi kaniini on helpompi kasvattaa kuin suurempi elukka.

Oikeastihan ne siatkin tarvitsisivat laajat alueet, kunnon pihan, seuraa ja tilaa, mutta surullisen hyvin ne huonommissakin oloissa kasvavat.

Haha :D Juu ymmärrän kyllä että hiukan erilainen pinta-alakin noilla eläimillä, mutta onhan saatavan lihankin määrä pieni. Jos puhutaan kaneista, ei voi minusta sanoa että ne tarvii vähän tilaa.

Niin kyllähän ne siatkin tarvitsis, mutta jos ajatuksena on että tuotetaan lihaa itselle ja se on eettisempää, niin ei kannatakkaan verrata tehotuotannon eläimien oloihin, kenellä vaan on asiat paremmin kun niillä.

29.09.2011 15.42
000049865_r

Tännehän oli tullut paljon keskustelua :)

En itsekään kyllä haluaisi että lihakanien kasvatuksesta tehtäisiin Suomessa sellaista tehotuotantoa mitä se maailmalla on. Yleisesti isoissa ja tehokkaissa tuotantokaniloissa kaneja pidetään erittäin pienissä häkeissä (esim. perusmitat siitosuroksen häkille Ranskassa ovat 40 x 50 x 30 cm, viimeinen siis korkeus), ne syövät ainoastaan automaateista tarjottua pelletöityä rehua (ei siis lainkaan heinää), naaraita ei astuteta luonnollisesti vaan keinosiemmennetää (luonnolliseen astumiseen menee enemmän aikaa ja se on vaivalloisempaa), häkeissä ei ole minkäänlaisia virikkeitä, ym... Tehokkaimmillaan naaraat siemennetään 31 päivän välein eli välittömästi edellisen poikimisen jälkeen. Kanit teurastetaan siinä 10-12 viikon tienoilla jolloin perus NZW:n pitäisi painaa noin 2 kg.

Heinän syönti on kanille niin tehokasta virikettä etten itse luopuisi heinän syöttämisestä helpolla. Kanilla menee heinän mässyttämiseen monta tuntia päivässä ja meillä kun on heinät vielä omasta pellosta omilla koneilla tehtynä niin se on halpaakin. Tietysti isoissa tuotantoyksiköissä ongelmaksi muodostuu hygienia ja annostelu, mutta koska meillä ei tähdätä mihinkään huipputuloksiin ja kaneja ei ole niin paljon ettenkö ehtisi katsomaan onko heinässä hometta niin tämä systeemi toimii oikein hyvin.

Ennemmin siis mainostaisin kania helppona ja hyvänä vaihtoehtona jos haluaa tuottaa lihaa itselleen ja perheelleen. En usko että Suomessa olisi kenelläkään heti kiinnostustakaan alkaa tehotuottaa kaninlihaa, vaikka mistä tuota tietää. Toivon vain ettei niin käy.

Meillä kanit asuvat omassa ulkorakennuksessaan ja käytössä on 120 cm tehdashäkkejä ja sitten itsetehtyjä. Kaneille ei ole ulkoaitauksia ainakaan vielä, mutta haluaisin ensi kesäksi värkkäillä sellaisia siirrettäviä aitauksia joissa kanit voisivat laiduntaa.

Mitä noihin sairauksiin ja epämuodostumiin tulee niin eiköhän niihin kiinnitetä huomiota sillä ne vaikuttavat olennaisesti tuottavuuteen... Tavoitteena on isot poikuekoot, hyvät emo-ominaisuudet ja elinvoimaiset poikaset. Vaikka tietenkin kaikki on suhteellista, tehokkaaksi jalostetut lihakanit tuskin ovat erityisen pitkäikäisiä sillä eihän niitä ole tarkoitettu elämään pitkään.

Jalostuksen osalta kani lienee vielä lievä esimerkki broilereihin verrattuna. Broilerihan kasvaa 40-grammaisesta tipusta vajaa 2-kiloiseksi paistiksi viidessä viikossa ilman mitään hormoneja. Siitoskanoja ja -kukkoja joudutaan käytännössä nälkiinnyttämään jotta ne eläisivät tarpeeksi kauan lisääntyäkseen, sillä jos niiden annettaisiin syödä vapaasti ne kuolisivat jo kauan ennenkuin munivat yhtään munaa.... Suomessa kaikki käytetyt broilerit ovat Ross-hybridejä, jotka siis tuottaa yksi ainut yhtiö. Näitä lintuja tai niiden siitosmunia ei ole lainkaan tavallisten kuluttajien ulottuvilla. Kukaan ei siis voi kasvattaa broileria kotipihallaan. Pientä monopolia. Aiheeseen liittyvä linkki: http://beta.yle.fi/ross508/

Vaikka jokapaikassa on aina toitotettu että tuotantokaneja koskee samat tilavaatimukset kuin lemmikkikaneja niin ei koske, olen kysynyt asiasta suoraan Eviralta. Lähettivät minulle vastaukseksi saman tekstin mikä löytyy tämän linkin takaa: http://www.evira.fi/portal/fi/elaimet/elainsuojelu_ja_elainten_pito/elainsuojelu_pitopaikoissa/tuotantoelaimet/tuotantokanit/

29.09.2011 15.55
021346471_r
Espoo

^Tuo teidän eläintenpito kuullostaa mun korvaan hyvältä. Itse söisin oikein mielelläni lihaa joka olisi kasvatettu hyvissä oloissa riittävillä virikkeillä ja varsinkin jos eläimillä olisi kesäisin mahdollisuus ulkoiluun.

Jos jossain vaiheessa koiran pitoni laajenee suuremmaksi, (niin ei tule käymään vielä 15-20-vuoteen) niin tuo voisi olla hyvä tapa ruokkia omat koirat. Itse en kyllä pystyisi lopettamista hoitamaan, ellei sitten se tapahtuisi jonkun sähköiskun turvin. Lihankäsittely taas onnistuisi, koska eläin on siinä vaiheessa jo kuollut.

tazzu.fi ---- puudelit.blogspot.com
29.09.2011 16.29
Jönssi kirjoitti:
Mä oon pupupullia maistellutkin, muistaakseni oli ihan syömäkelpoisia. Oon joskus leikkinyt ajatuksella että joskus omistais vaikka muutaman lihakanin, mutta en usko että kykenisin ikinä lopettamaan aikuista kania. Puhumattakaan nahan irrottamisesta tms. Youtubessa löytyy hyviä videoita, jossa näkyy alusta loppuun kanin päätyminen elävästä lihakimpaleiksi. Palauttaa aika hyvin maanpinnalle herkemmät

Totaalinen komppaus tälle, juuri mietin kirjoittaisinko samaa. :D

Tosin pupupullia en ole syönyt vaan Norjassa vuosi pari taaksepäin tuli Jonnan kans paisteltua vaan pannulla pupunlihaa, oli kyllä ihan uskomattoman hyvää ja melkein harmittaa että sitä saa Suomesta niin huonosti. Ja jos saa niin se on tosi kallista, vaikka ymmärtäähän sen.

Mieluusti itsekin kasvattaisin pienimuotoisesti lihakaneja, jolloin tietää tarkoin millaisen elämän ne on elänyt, mitä syönyt ymsyms, kuin että ostaa kaupan hyllyltä valmiin lihanpalasen. Mutta juurikin tämä samainen ongelma on, etten pystyisi varmaankaan lopettamaan aikuista eläintä. Parin harjoituskerran jälkeen ehkä teurastus voisikin onnistua, mutta tuokin on vähän sellanen asia ettei ihan ominpäin tee mieli alkaa treenailla lopettamista tai teurastusta. Lopettamista vielä vähemmän.

Tässä on yksi youtube -linkki lopetuksesta ja teurastuksesta kun sitä joku pyyteli. Löytyi ihan vain hakusanalla rabbit meat vaikka varmaan viisaammillakin sanoilla olisi löytynyt. :D

VAROITUS VIELÄ ETTÄ IHMISET OIKEASTI HOKSAA LUKEA.

MIKÄLI OLET HYVINKIN HERKKÄ, ET HALUA NÄHDÄ KANIN LOPETUSTA ETKÄ TEURASTUSTA, Ä L Ä AVAA SEURAAVAA LINKKIÄ. ELI NYT ON OMA MOKASI JOS PÄÄTÄT JATKAA LINKKIIN, MULLE ON TURHA VALITTAA :)

http://www.youtube.com/watch?v=iali_mkReYA

Muokattu viimeksi: 29.09.11 16.30
29.09.2011 20.37
KAOS kirjoitti:
Karhu kirjoitti:

Haha :D Juu ymmärrän kyllä että hiukan erilainen pinta-alakin noilla eläimillä, mutta onhan saatavan lihankin määrä pieni. Jos puhutaan kaneista, ei voi minusta sanoa että ne tarvii vähän tilaa.

Niin kyllähän ne siatkin tarvitsis, mutta jos ajatuksena on että tuotetaan lihaa itselle ja se on eettisempää, niin ei kannatakkaan verrata tehotuotannon eläimien oloihin, kenellä vaan on asiat paremmin kun niillä.

Itse olen aivan samaa mieltä kanssasi, mutta nuo olivat varmaankin vain kaniinien kilpailuvaltteja.

Itsekin jos kaneja kasvattaisin niin niiden olot olisivat hyvät, muutenhan voisin samantien alkaa taas syömään tehotuotettua lihaa jos eläinten olot olisivat ihan sama mulle. :D
(Tällä hetkellä en siis lihaa (paitsi kalaa) syö, mutta tulevaisuudessa riistaliha ja itsekasvatetut lihat kävisivät).

Mutta köyhissä maissa kaninpito varmaan on yksi pelastus ruokapulaan, kun jokaiselle pihalle ei nautoja mahdu.
29.09.2011 21.39

Ton youtube videon katselu ei tehnyt pahaa, mutta ei musta itsestä tohon kyllä olisi.
Mulle noi on vaan niin lemmikeitä..

30.09.2011 12.04
000104559_r

Itse pitäisi ideaalitilanteena sitä, että pystyisi itse tuottamaan kotona tarvittavat lihat, eli käytännössä ruokahiiret käärmeille ja vaikka kaneja ihmisten pöytään. Silloin on kaikista helpoin vaikuttaa siihen tuotannon eettisyyteen, ja pystyy valvomaan eläinten oloja alusta loppuun. Ainakaan tällä hetkellä itsellä siihen riittäisi kuitenkaan resurssit mitenkään, ei tilan eikä ajan puolesta. Ruokahiirikasvatuskin on toistaiseksi tauolla, kun rottaharrastus vie niin paljon aikaa. Kananmunien oston on voinut kuitenkin jo melkein lopettaa viiriäisten vastatessa munantuotannosta.

30.09.2011 18.25
021016218_r
Helsinki
Jippu kirjoitti:
Ei sillä että suosisin noita siltikään, tarkoitan vaan sitä että yleensäkinhän evoluutio muuttaa sukupolvia aina sopeutumaan paremmin ja paremmin nykyiseen ympäristöön, eri asia sitten jos se ympäristö muuttuu samalla vauhdilla.. Meni vähä offtopic. :D

Ei pääse evoluutio vaikuttamaan, ihmiset kun lisäännyttävät eniten eläimiä jotka tuottavat parhaiten, eivät niitä jotka vähiten olosuhteista kärsisivät ; )

Itse olen siis kasvisti, mutta jos söisin lihaa, olisi yhdentekevää kenen lihaa se olisi, itseasiassa olisi jopa jännää tietää miltä ihminen maistuu : D Mainiota, että ihmiset ovat kiinnostuneita ruokaeläintensä oloista, sekin on jo askel parempaan vaikka en voikaan sanoa sitä varsinaisesti hyväksyväni. On muuten aivan käsittämätöntä miksi sama eläintä saa tuotantoeläimenä pitää erilaisissa oloissa. Mikähän vaatimus noilla tuottajilla mahtaa olla, voisiko joku random Pekka-Liisa välttää kunnollisten olojen hankkimisen lemmikilleen sillä perusteella että se olisi mukamas tuotantoeläin?

30.09.2011 19.38
Pakko sanoa, että ei kai kukaan tosissaan usko kehitysmaiden lastenkaan olevan vuosi vuodelta tyytyväisempiä jatkuvaan nälkään, saastaisiin oloihin, loisiin ja sairauksiin koska evoluutio opettaa ne kyllä kestämään? :D
Toivottavasti eivät.

Mielestäni jo se millaisiksi ne siat on jalostettu on rääkkäystä. Sitten vielä nuo olot päälle. Kauheaa eläinten vastuullisen jalostamisen ja hoitamisen laiminlyöntiä, mutta selittelemällä se onkin ihan ok.
30.09.2011 20.03

Mulla itsellä on haaveena kasvattaa lihakaneja, tosin se voi olla ehkä fiksumpaa sitten kun uskaltaa ja osaa niitä yli kolmikiloisia lopetella. Tai sitten vaan odotan luolamiestä joka tekee sen mun puolesta... :'D

Mutta tosiaan, oli se pupu Norjassa kyllä hyvää, huhhuh! Siinäkin pupussa oli lisäetuna se, että tiesin mistä se sinne on tullut, miten se on elänyt ja kuinka lopetettu. Ennemmin syön hyvin elänyttä eläintä, kuin tehotuotannolla tuotettua possua tai kanaa.

Mikä oliskaan sen parempaa, kuin omassa pihassa kasvaneet kanit. Ei lisäaineita ym :)

Ja mikä parasta, niille iki-ihanille "syödäänkö ens jouluna kania?" -vitseille voi hyvillä mielin sanoa, että syödään ihmeessä. Ihmeen moni on kyllä jäänyt hiljaseks, kun ei oo tullutkaan sitä "yhyy ei ikinä!!!11!1!!" -itkua.

Kaupan hyllylle kania en tahdo, siinä varmasti nousee nesteet päähän ja raha silmissä sekin jänö tulee sinne, eli ollaan taas siinä tilanteessa ettei ole onnellista lihaa. Ennemmin suoraa kasvattajalta kuluttajalle.

30.09.2011 20.03

Itse tiedän tästä asiasta jonkin verran, isoisälläni oli äitini ollessa n.10-13 vuotias, lihakaneja. Niitä oli paljon, mutta kaikilla oli yhtä hyvät olot kuin omilla kaneillani nykyään. Ja minun kanini siis ovat pelkästään lemmikkejä, en niitä turkiksen, tai lihan tuotantoon käyttäisi.

Minusta kanien lihaksi jalostaminen on aivan asiallista, mikäli eläin ei kidu ja sillä on hyvät olot. Kani on riistaa samalla tavalla kun metsässä asustelevat metsäjänikset ja rusakotkin, ei sen liha miksikään muutu. Kani kuuluu ravintoketjuun, ja ihminen nyt vain sattuu olemaan siinä asemassa joka syö riistaa.

01.10.2011 20.49
Jos söisin lihaa niin ehdottomasti kasvattaisin tulevaisuudessa kaneja ruuaksi sen sijaan että ostaisin yhtään mitään lihoja kaupasta. Sitä oon miettinyt että jos sitten koirille niitä syöttäis, kun inhottaa niillekään ostaa kaupan lihoja.
02.10.2011 10.43
021402327_r
Multia
Anoppi on joskus kertonut, miten heillä oli sota aikaan valkoisia kaneja, niilla oli ulko tarha ja navetassa suoja. Sieltä sitten tarpeen tullen otettiin yksi pupu ruuaksi. Kyllä hän sanoi ettei meinanut ensin millään pystyä syömään pupua, kun olivat kuitenkin myös lasten "lemmikkejä" mutta pakko se oli kun nälkä tarpeeksi kasvoi ja muuta ei tarjottu, ellei ruoka kelvannut.
02.10.2011 12.18
022654184_r
Porvoo

Meidän tutuilla on lihakanila, jossa parhaimmillaan ollut ~sata kania, mutta nyt vain kuusi. (tosin yksi taisi ehkä kait en tiedä saada poikaset, mutta aikuisia siis kuusi) Kaneilla on käytössä entinen navettarakennus, jossa jokaisella on omat arviolta 1,5m x 1,5m x 1m häkit, ehkä hieman isommatkin? (leveys x pituus x korkeus) Ruuaksi saavat kaikki runsaasti heinää, lisäksi jotain pellettiä jonka merkkiä en tiedä plus kauraa, ja tuoreruokaa. Kaikki kanit ovat saksanjättischeckejä, rekisteröityjä sekä lemmikki- että tuotantokaneihin, ja tatuoituja. Iso osa kaneista on käynyt myös ulkomuotoluokissa, koska kasvattaja haluaa voida tarvittaessa myydä kanit myös lemmikiksi/näyttelykotiin/lemmikkikanijalostukseen (eli ei lihaksi) ja täten kanien tulee olla rodunomaisia. Kaneille on myös iso ulkotarha, johon pääsevät kesäisin yksitellen juoksemaan. Ja kun tuolla ylhäällä lisääntymisestä puhuttiin, niin tässä, tosin tällä hetkellä varsin pienessä, kanilassa myös astuminen on luonnonmukaista.

Perhe muutenkin syö aina vähintään luomulihaa, yleensä kuitenkin hevosta/riistaa sen kaninlihan ohella. Itse en näe kanin lihakasvatuksessa mitään pahaa, kunhan olot ovat hyvät. Mieluummin minäkin kasvissyöjänä söisin kania, kuin sitä tehotuotantopossua.

//Ja tosiaan, kaikki kanit ovat vähintään sen verran kesyjä, että kun häkkiin menet istumaan, eivät loiki aidoista yli (tottakai on kannet, mutta ei silloin kun itse häkissä olet ;)) ja osa tulee jopa kerjäämään rapsutuksia. Näin on ollut myös silloin, kun kaneja oli se about sata -kasvattaja on lähes poikkeuksetta päivätkin kotona, apunaan on neljä lasta jotka mielellään kaneja paapovat ja osaavat nätisti näitä käsitellä. 

Muokattu viimeksi: 02.10.11 12.20
|: http://krrsu.blogspot.fi :||: http://dise-pics.blogspot.fi :|
02.10.2011 16.32
022706418_r
Jyväskylä
Curt kirjoitti:

Ja mikä parasta, niille iki-ihanille "syödäänkö ens jouluna kania?" -vitseille voi hyvillä mielin sanoa, että syödään ihmeessä. Ihmeen moni on kyllä jäänyt hiljaseks, kun ei oo tullutkaan sitä "yhyy ei ikinä!!!11!1!!" -itkua.

Kapu kirjoitti:
Anoppi on joskus kertonut, miten heillä oli sota aikaan valkoisia kaneja, niilla oli ulko tarha ja navetassa suoja. Sieltä sitten tarpeen tullen otettiin yksi pupu ruuaksi. Kyllä hän sanoi ettei meinanut ensin millään pystyä syömään pupua, kun olivat kuitenkin myös lasten "lemmikkejä" mutta pakko se oli kun nälkä tarpeeksi kasvoi ja muuta ei tarjottu, ellei ruoka kelvannut.

Tämähän oli ihan arkipäivää monissa monissa perheissä vielä 40 vuotta sitten, että kesän se söpö possu/lammas/kani kasvoi pihapiirissä ja jouluna sitten löytyi ruokapöydästä. Omat vanhempanikin ovat kertoneet kuinka lapsina juurikin hoitivat näitä syötäväksi meneviä eläimiä ja itkuhan siinä tuli sitten kun teuraaksi menemisen aika koitti, mutta sellaista se vain oli.

Nykyään elämä on niin paljon enemmän keskittynyt kaupunkeihin ja lihatuotanto tulee juurikin isoilta tiloilta tai suoraan epäilyttävempiä reittejä kaupan tiskin kautta, joten uudet sukupolvet enää harvoin näkevät sitä eläimen koko elinkaarta läheltä, eikä siten millään tasolla kiinny syömäänsä eläimeen, toisin kuin ne jotka ovat konkreettisesti tekemisissä niiden kanssa.

Muokattu viimeksi: 02.10.11 16.33
In life the firmest friend, the first to welcome, foremost to defend -Lord Byron
02.10.2011 20.45
021917279_r
Pori
Curt kirjoitti:

Tuo on kyllä muuten niiiiiiin ärsyttävää ja lapsellista provoamista. Mullekin kaikki vihjailee jostain gerbiilien grilliin laittamisesta ja päälle kauheat röhönaurut, sitte tuijotellaan hetki et miten reagoin. Mua ei ärsytä siinä se että joku syö jotain tiettyjä eläimiä, vaan se että sillä tosiaan tahallaan yritetään ärsyttää ja pahoittaa toisen mieli. Ihmeen idiootteja. Yleensä olen vaan sanonut että eipä noissa hirveesti syötävää olisi.

Kohta kyllä alan vihjailemaan niille että niiden lapsista vois tulla aika hyvää karjalanpaistia. Jos vaikka loppuis se vinoilu.

Tälleen aiheesta vähän poiketen, sori.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti