Kynsien leikkuu - Sivu 10 (Koirat > Koirien hoitaminen)

15.06.2012 16.08
022574333_r
Vantaa
Minä olen kaikilta koiriltani joskus leikannut verikynteen, ikävää, mutta onneksi koirat eivät ole olleet moksiskaan.

Meillä kynsienleikkuu tapahtuu niin että käsken koirat kyljelleen ja napsin kynnet, lopuksi palkaksi saa kehuja, rapsutuksia ja jotain herkkua. Cujolle joskus annan jokatassun jälkeen namin.
Molempien kynnet on onneksi täysin ongelmatonta leikata, siinä ne makaa liikkumatta lattialla ja minä napsin kynnet - ehkä 5min ja molempien kynnet on leikattu.
"On helpompi syyttää ongelmakäytöksestä koiran luonnetta kuin selvittää, kuinka luomamme ympäristö vaikuttaa koiran käytökseen." -Victoria Stilwell
15.06.2012 21.12
022705913_r
Mikkeli
Noel antaa kyllä nätisti leikata kyntensä, mutta siitä näkee, että se inhoaa sitä. Yritän tehdä aina kynsienleikkuusta mukavaa, antamalla välillä namia ja kehumalla, mutta silti se vaan aina näyttää sille kuin tekisin jotain ihan kamalaa. Korvat on aina luimussa ja häntä koipien välissä jo sen nähdessä kynsisakset ja lipoo huuliaan rauhoittelevasti. Silti se on vaan niin kiltti, ettei laita vastaan. Ja joo, olen kyllä muutaman kerran leikannut kynnen liian lyhyeksi, viimeksi tänään... Ei se siihen ikinä reagoi mitenkään, mutta kai tuo kynnenleikkuu inho sitten siitä johtuu...
http://easyfellow.blogspot.fi
17.06.2012 12.24
022699191_r
Narnia

Mielipiteitä kynsienhiomalaitteesta?

Kynsien leikkaaminen sujuu ongelmitta normaaleilla kynsisaksillakin, mutta kerran suoneen leikattuani ja kaiken sen veren jälkeen, toimeenpiteestä on tullut todella epämukava (minulle, ei koiralle). Luulisin, että hiomalla riski osua suoneen on aika pieni, ainakin pienempi kuin saksilla. Kannattaisiko pistää kokeiluun? Päästän Nyytin kynnet aina hirveän pitkiksi, joten vetäytyyköhän se suoni hiomallakin pikkuhiljaa?

http://irratiomania.blogspot.fi/
17.06.2012 13.17
022600386_r
Lahti
^ olen kuullut vain hyvää sanottavaa. Läheinen kasvattaja suosii erityisesti, sanoo että kynnet saa siistittyä kätevästi just semmosiksi kun haluaa ja tosiaan paljon helpompi hallita ettei osu suoneen. Itsekin olen jo pitkään halunnut moisen vempeleen hankkia, koska ainakin meidän noilla vanhemmilla koirilla on niin vammasen muotoset kynnet (paksut, enemmän lituskamaiset kuin teräviksi kaareutuvat).
17.06.2012 13.20
021961169_r
Hämeenlinna
Meillä kynnet leikataan tappelun kanssa.
Mamman poika Dam Dam
17.06.2012 20.02
022699191_r
Narnia
Ninja kirjoitti:
^ olen kuullut vain hyvää sanottavaa. Läheinen kasvattaja suosii erityisesti, sanoo että kynnet saa siistittyä kätevästi just semmosiksi kun haluaa ja tosiaan paljon helpompi hallita ettei osu suoneen. Itsekin olen jo pitkään halunnut moisen vempeleen hankkia, koska ainakin meidän noilla vanhemmilla koirilla on niin vammasen muotoset kynnet (paksut, enemmän lituskamaiset kuin teräviksi kaareutuvat).

Kiva kuulla! Voisinkin sitten pistää heti huomenna tilaukseen, niin saadan jo ensi kerralla käyttöön. :)

17.06.2012 20.45
Meillä koirakki menee kyljelteen heti kun näkee kynsisakset. En usko sen nauttivan kynsien leikkuusta, mutta ainakin rauhallisesti loikoilee toimenpiteen ajan.
17.06.2012 20.46
022496060_r
Minä nappaan Netan selälleen syliini ja leikkaan kynnet. Yleensä Netta on ihan rauhallinen. Nuorempana se potki, mutta sitten oppi, ettei se potkiminen auta, kynnet leikataan silti.
"Ja uskon et asiat tapahtuu ja sen huomaa kun jokin suuri eteen astuu."
17.06.2012 20.59
022317111_r
Jyväskylä
Meille kynsien leikkuu on hirveää draamaa (Keten osalta... ), saattaa mököttää koko loppu päivänkin sen jälkeen! Tänäänkin sai oikeen kunnolla tapella että sai koiran olemaan paikoillaan, kamalasti potkiii ja yrittää jyrsiä sormia! Miten ihmeessä sen sais opetettua nätisti kynsien leikkuuseen??Tuntuu että kaikkien muitten koirat nätisti vaan menee makaamaan ja sitten vaan leikataan ja siinä se!
17.06.2012 21.58
021826476_r
Oulu

etutassujen kynnet o se malliset, ettei ne kävellessä pahemmi kulu (kasvavat suorina eteenpäi) ja kaikki kynnet ovat mustia O__O

jote son ollu kynsie leikkuu 1-2 kr/vk siitä asti ku neitee tuli talloo, hyvi anthaa pätkiä lyhyemmäksi nykyvää, penskana koetti hiukka pyörivä.

21.06.2012 17.33
022496060_r
Mirulta ei voi leikata takatassujen kynsiä. Ne ovat kuluneet niin lyhyiksi, ettei niihin oikein uskalla kynsisaksilla koskea. Sitä paitsi vaaleistakin kynsistä näkee, että se suoni on aika lähellä. Etutassujen kynsiä saa Mirulta leikellä enemmän.
21.06.2012 22.13
022711703_r
Helsinki
Täällä ei ole ongelmia kummankaan koiran kanssa kynsienleikkuussa käytöksen puolesta. Välillä vaan tuottaa nuo mustat kynnet päänvaivaa omistajalle..
''Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning to dance in the rain.'' - Vivian Greene
22.06.2012 01.32
022479784_r
Joensuu

Meillä leikataan niin,että koira pitkälleen ja mie leikkaan sitten. Kummatki koirat on antanu tai antaa leikata hyvi :3 Enskalla on onneks valkoset kynnet nii näkee mite pitkälle pystyy leikkaamaa vaikka kylläpän sen tietääkin (esim. tessan kohalla,mustat kynnet) mihi asti pystyy leikkaamaa kun on tarpeeks paljo leikannu.

Mutta kuulostaa kyllä tuo hiomalaite erittäin hyvälle,sillä se ongelma täälläkin enskan kanssa,että sen kynnet on jotenki sen muotoset ettei niistä vaan saa leikattua nätin näkösiä tai sitte mulla on liian pienet sakset tmv.. Vaikka sitten vähän ajan päästä ovatki kuluneet normaalin näköseks

e.  yhesti oon onnistunu hipasemaa enskan kynnen ydintä niin,että kaks tippaa tais tulla verta eikä enska ees huomannu (en tajunnu,et ne saksian alapää on liian pitkällä) x) Mutta aikasemmi enskan ollessa sen 8vko sen nykyne kohta entine omistaja leikkas siltä ekaa kertaa kynsiä ja tottakai ihan h*lvetin syvälle ja sitä verta oli joka paikassa ja pentu huutaa ku syötävä ja omistaja huutaa ja kiroo pennulle (Y) ..näin hiukka OT..

Muokattu viimeksi: 22.06.12 01.35
Tää systeemi perustuu kilpailuun,entä jos ei jaksais enää kilpailla? Meidän kahleet vaanii valepuvuissa,todistukset,odotukset,palkankorotukset. Totuus länsimaisissa itsemurha luvuissa. Tää on Happy Meal-versio todellisest onnesta.
22.06.2012 08.22
022496060_r
Nettakaan ei ääntä päästänyt, kun leikkasin niin, että yhdestä kynnestä tuli silloin verta. Otin paketista nenäliinoja ja niillä tyrehdytin sitä verenvuotoa. Vilkku taas on kerran kiljaissut kynsiä leikatessa, vaikkei suoneen osuttukaan.
24.06.2012 19.15
022670248_r
Heinola

Meillä kynsienleikkuu onnistuu helposti, ukko leikkaa Milon kynnet ja mä Cherin. Milo vaan makoilee ja pusuttelee kun tuo leikkaa sen kynnet, Serppa koittaa välillä vetää tassua pois mun kädestä mutta nätisti antaa loppujen lopuksi napsia.

Kerran Cherin ollessa about vuoden ikäinen nappasin vahingossa suoneen, että sen takia luultavasti koittaa vetää välillä tassua pois. Välillä myös vinkuu vaikkei olis lähelläkään suonta. Hienohelma. :D

Edit, mäkin nyt mielenkiinnosta tilasin tuon kynsien hiomalaitteen, Serpalla kun on niin törkysen vahvat kynnet että saa aina naama irvessä leikata. Josko saatais tostakin tapahtumasta tytölle vähän kivempi.

Muokattu viimeksi: 24.06.12 19.45
"The more I know people, the more I love my dog."
20.08.2012 20.11
022699191_r
Narnia

Tilaamani kynsiviila saapui ja huh kun toi tärisee paljon ja pitää kovaa meteliä. :D Innolla odotan mitä Nyytikin tuosta tuumaa kun ton kanssa tuun heilumaan sen eteen.

20.08.2012 21.30
000114389_r

Millonkohan sitä uskaltais leikata tonkin kynnet... Pitäis ryhtyy harjottelee

20.08.2012 21.41
022708907_r
Kotka

Wesker, kynsien leikkuuta on hyvä harjotella jo vaikka ihan ekalla viikolla kun pentu on tullut taloon. Mitä nuorempana sille opettaa nätisti olemisen kynsienleikkuussa, sitä helpompaa se vanhempana on.

Ja kannattaa laittaa perunajauhoa kynnen päähän, jos onnistuu leikkaamaan suoneen :) veren tulo tyrehtyy paremmin ja nopeammin, jos ei satu kotona olemaan verenhyydyttämis ainetta.

Koirat tekevät elämästä mielekkäämpää
11.09.2012 13.18
021660496_r
Järvenpää

Meillä leikataan kerran viikkoon. Kun Foxi oli pieni se antoi leikata kynnet tosi kiltisti, nyt isompana se inhoaa kynsien leikkaamista vaikka kuitenkin tulee aina kiltisti mun syliin kun sitä käskee. Yrittää tempoa tassua pois kun otan kynsisakset käteen. Nyt mulla on sellainen ihmisten kauneusosastolta ostettu lasiviila, jolla viilailen melkeinpä joka toinen päivä, koska kynnet on kesän aikana päässeet vähän venähtämään. Viilauksen aika koira suurinpiirtein nukkuu :)

Foxilla on vaaleat kynnet eli näkee helposti missä ydin menee. Kerran kuitenkin vahingossa napsaisin liikaa ja ensimmäinen keino mikä tuli mieleen verenvuodon tyrehdyttämiseksi oli kylmä vesi. Kiikutin siis koiran ammeeseen ja suihkutin tassua jääkylmällä vedellä. Myöhemmin samana päivänä kynsi alkoi vuotaa vielä uudelleen, silloin tyrehdytettiin perunajauholla. Toimii!

Talvella leikkasin usein heti lenkin jälkeen kynnet, koska ytimet vetäytyvät kylmän lumen ansiosta eli saa hieman enemmän leikattua kerralla.

21.10.2012 05.13

Murulle kynsien leikkaaminen on ihan kamalaa ja on täysi työ pitää sitä paikoillaan, kun leikataan. Yleensä siihen tarvitaan parikin henkilöä, toinen pitää koiraa aloillaan ja toinen leikkaa. Ei koskaan ole suoneen nirhaistu, mutta pentuna ilmeisesti noilta jäi kynsien leikkaamisen totuttelu väliin ja siksi tuokin innostuu rääkymään kuin syötävä.

22.10.2012 17.36
000114389_r

Wee on tottunut jo hyvin kynsienleikkuuseen, eikä ole enää ongelma, kynsiä pitäis ainoastaan saada viilattua koska tuppaavat olemaan niin helkutin teräviä :/

Milka taas on koko ikänsä aina pelänny kynsien leikkuuta ja sekin on pakko aika ajoin tehdä niin kauheeta rallia siitä tulee...

22.10.2012 18.42

Meillä leikataan kerran viikkoon,kun nopiaan tahtiin kasvaa kynnet.

Koirat on rentona selällään jalkojeni päällä ja napsin kynnet pois.Ei kestä tuskin paria minuuttia,kun homma on jo tehty.Yhesti leikkasin ihan pikkuruisen liikaa,verta ei tullutkaan kuin ihan vähän,eikä Onnille jäänyt traumoja.

Suosittelen tuota selällään sylissä jokaiselle pikkukoiran omistajalle,helpottaa suunnattomasti leikkaamista!

22.10.2012 18.46
022671581_r
Joensuu
Myrsky kirjoitti:
Täällä ei ole ongelmia kummankaan koiran kanssa kynsienleikkuussa käytöksen puolesta. Välillä vaan tuottaa nuo mustat kynnet päänvaivaa omistajalle..

^ Sama juttu täällä.. :D
22.10.2012 18.58
Kaikki menee ongelmitta:) Jopa valkoiset kynnet niin on helppo leikata. Ainoa ongelma vaan kun on tottunut ottamaan pennun syllin ja nyt se on kasvanu hirveesti:D
willalways.kuvat.fi
31.10.2012 20.52

Kannattaa aloitella kynsienleikkuu kun pentu on väsynyt :) Meillä väsynyt pentu antaa leikata kivasti, mutta ylienergisenä pitää tehdä kaikkea muuta kuin olla paikallaan ;)

Jos haluaa kaiken tehdä varman päälle niin koiralle namia kun haistaa kynsileikkuria, ehdollistetaan oikein kivaksi hommaksi :)

http://belgianways.blogspot.fi/
01.11.2012 23.27
022626406_r
Salo

Ei voi kun todeta, et kynsien leikkaaminen oli PALJON helpompaa sillon, kun Patella oli lyhyet tassukarvat. Sillon ne sai vaan napsittua nopeesti, kun nyt ne saa eka kaivaa karvojen seasta jolloin toi meinaa ahdistua

Muokattu viimeksi: 01.11.12 23.27
07.11.2012 19.52
022686354_r
Kuopio

Helppo homma, kaikki nauttii kynsienleikkuusta ja yleensä leikkelen kynnet sillon ku harjaan ja puunaan otuksia muutenkin, tai sitte ku noi on nukkumassa.

www.paimenlauma.blogspot.com
12.11.2012 22.36

Täälläkin kaikilta koirilta kynnet saa leikata ihan ongelmitta vaikken niitä kovin säännöllisesti välillä muistakkaan leikata. kai nuo titää ettei mun kanssa tuppaa pelleillä, hyvä niin :D

12.11.2012 23.24

Kynnet saa leikata kaikilta ongelmitta

14.11.2012 16.23
022323447_r
Vampula

Naava inhoaa syystä x kynsien leikkuuta, mutta alistuu hommaan. En tosin itsekään tykkää leikata Naavan kynsiä, koska ne on kaikki ihan mustia.

Pihla ei oo moksiskaan kynsien leikkuusta (vaikka joskus on leikattu liikaakin) ja sen kynnet on muutenkin tosi helppo leikata, kun 3/4 kynsistä on vaaleita vähintään toiselta puolelta.

Piitu yrittää pistää hanttiin kynsienleikkuussa kuten perusteellisessa harjaamisessakin (kiitos edelisen omistajan), mutta antaa nykyään leikata jo huomattavasti helpommin kuin tullessaan. Piitun kynnet on myös siitä ongelmalliset, että ne on saanu kasvaa niin pitkäks, että ydin on myös päässy kasvamaan. Nyt yritetään sitten vaan leikata niitä todella usein, että se ydin sieltä pakenis hiukan.

Nälkä lähtee syömällä, vaimo juomalla ja mies koiralla.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti