Kynsien leikkuu - Sivu 4 (Koirat > Koirien hoitaminen)

13.11.2008 17.32
022638578_r
Kotka
Turco pelkää kynsien leikkamista, kerran oon suoneen leikannu, mutt se pelkäs jo ennen tät kertaa. turco ei uskalla ees vetää tassuaa pois, vaa tärisee ja pissii allee. aina ku otan kynsisakset esii, ni hän juoksee pöydän alle. en tiiä mist tää pelko on sitt tullu, mut eipä auta namit, ei suostu ottaa mitää. Turcon aijemmist kokemuksist en tiiä, tuli vast vuoden ikäsenä meille.
Muokattu viimeksi: 13.11.08 17.34
en se ollu minä! ja se oli vahinko..
20.11.2008 11.54
022471599_r
Lahti

Meille hankittiin eilen nuo QuickFinder-kynsisakset. Myyjä varoitti, että kynsi pitää leikata todella nopealla liikkeellä, ettei se murru.

Tulin siihen tulokseen tänään kokeillessa, etten minä edes pysty niin nopeaan liikkeeseen, tuloksena 3 säleistä kynttä jotka piti sitten lyhentää tavallisilla koiran kynsisaksilla. Eivätkä toimi kuin todella pitkäkyntisillä koirilla.

Ethän tue pentutehtailua?
28.12.2008 15.25
020182361_r
Jyväskylä

Meillä on vähän sama ongelma. Kerran eläinlääkäri näytti tavan jolla koiraa pidetään kynsienleikkuun aikana:

Laitetaan koira kyljelleen, joku pitelee koiraa ulommista jaloista ja toinen leikkaa kynsiä. Meidän Elmo rimpuilee välillä, mutta rauhoittuu aina vähän ajan päästä.:)

29.12.2008 11.50
020362195_r
Rovaniemi

Meillä oli sellanen pieni kausi, jonka aikana Toivo rimpuili vastaan kynsiä leikatessa. En ole koskaan leikannut siltä kynttä niin että olisi mennyt liian lyhyeksi, joten hieman ihmettelin mistä tämä "kausi" sai alkunsa. Noh kerran lainasin kaverin koiran kynsisaksia ja huomasin että Toivo ei rimpuillut enää. Eli syy rimpuiluun oli niinkin yksinkertainen kuin huonot/tylsät sakset! On se vaan ihanaa taas leikata Toivon kynsiä kun se röllöttää rauhassa sylissä

01.01.2009 23.05
021838667_r

Nala pelkää kynsienleikkausta ilmeisesti siitä syystä, että olen joskus leikannut liian lähelle suonta.. Verta ei tullut, mutta koira meinasi vingahtaa ja nykäisi tassuaan. Leikkasin kynnet sillä kertaa loppuun normaalisti, mutta sen jälkeen Nalan käytös on selvästi muuttunut.

Ennen Nala makasi rauhassa kyljellään kynsiä leikatessa, mutta nykyään se yrittää luikkia karkuun, kun vähänkin näytän siltä, että meinaan leikata kynnet (:D). Ja kun sitten laitan sen makaamaan kyljelleen, Nala jännittyy kauttaaltaan, häntä menee koipien väliin, koira tärisee ja tuijottaa minua silmät suurina. Antaa kuitenkin leikata kynnet ilman sen suurempia pyristelyjä (välillä meinaa nykiä tassuaan, mutta lopettaa sen yleensä nopeasti, kun pidän tassusta rauhallisesti kiinni ja näytän, ettei rimpuilusta ole mitään apua).

Kynsienleikkuun onnistumisesta huolimatta ei se kuitenkaan ole hirveän nautinnollinen kokemus itselle (koirasta puhumattakaan), kun näkee sen pelkäävän toimenpidettä niin paljon. Jouduin valitettavasti jopa huomaamaan, että olen itse ruvennut välttelemään tuota kynsienleikkausta, koska tiedän että Nala pelkää sitä.. Noh, siksi olenkin tehnyt tietoisen päätöksen, että yritän hiljalleen ruveta totuttamaan Nalaa uudelleen tuohon operaatioon, että se oppisi rauhoittumaan ja lakkaisi pelkäämästä.

En pidä kynsienleikkuun kanssa mitään kiirettä, vaan kynsien napsimisen lomassa silittelen Nalaa ihan muuten vain ja koskettelen tassuja ihan pelkästään käsin, ja puhun rauhoittavasti/iloisesti/rohkaisevasti (ja vältän hermostumista viimeiseen asti). Tavoitteena on, että Nala saa luvan poistua paikalta vasta sitten, kun on selvästi rentoutunut, eikä jännitä koko ajan. Mielenkiintoista sinänsä, että saatuaan luvan nousta, Nala ei kuitenkaan yleensä luiki suin päin karkuun, vaan jää minun lähelleni istumaan ja haluaa jopa monesti haistella niitä kynsisaksia.

Toivon mukaan Nalakin vielä oppisi suhtautumaan tuohon kynsienleikkuuseen - jos ei nyt ihan nautiskellen - niin ainakin rauhallisemmin ja pelkäämättä. :)

Muokattu viimeksi: 01.01.09 23.07
01.01.2009 23.24
022570769_r
Iisalmi
^ Minä olen leikannut usein vahingossa Leewillä suoneen. Se aina vähä vingahtaa, mutta onneksi on sen verran kovapäinen koira ettei jaksa välittää asiata sen kauemmin. Luojan kiitos, sillä minä olen hiukan huolimaton kynsien leikkaaja oman koiran kanssa.
03.01.2009 23.15
000043810_r

Meillä oli aikaisemmin hirveät ongelmat kynsien leikkuussa, kun opetuksessa käytin periaatetta että sinä pysyt paikallas ilman mutinoita. Kainalossa sitä sillon pidin.

Nykyään pistän koiran makaamaan kyljelleen selkä seinää vasten ja leikkelen namien kera kynnet ei mitään ongelmaa etujalkojen kanssa, taka jalat on vähän vielä arat. Eli siis ei vaan tykkää ollenkaan että kynsiin tai edes jalkoihin koskee.

Kutisee myös helposti :P liekö siitä sitten johtuvat nuo meiän ongelmat.

05.01.2009 14.36

meillä on kans ongelmii kynsien leikkaamises :/

ihan pentuna kasvattaja oli leikannu sillee et oli tullu verta ja yhen kerran oon ite leikannu kans aika läheltä sillä se vingahti, mutta verta ei tullu.

yleensä ne saa leikattua sillee kun se rauhottuu syliin nukkumaan ni sitten leikkaa ne varovasti, muuten on kyllä aika vaikeetas

05.01.2009 14.54
000043810_r

Eilen leikkelin taas kynsiä ja aluks koitti kyllä rimpuilla irti, mutta kyl se sit tyyty kohtaloonsa :).

Leikkelin myös eilen äidin 4kk ikäisen amstaffin pennun kynnet ja se oli yllättävän rauhallinen ja mukava. Joka kynnen/joka toisen kynnen jälkeen namia nassuun niin pysy tyytyväisenä. Se kun tuppaa olemaan vähän sellanen et hän ei suostu selällään makaamaan ja kukaan ei häneen saa koskea ellei hän halua, mutta kyllä kun pistää vaan eikä päästä pois niin rauhuttuu.

05.01.2009 16.36
021948869_r
Raisio
joo nyt taas ei onnistu yhtään kynsien leikkuu.. rgh
07.01.2009 19.18

tänään saatiin mahtavat n.5 kynttä leikattuu...

mikähähän siinä on että se "pelkää" sitä nii kovasti?

07.01.2009 20.48
021755345_r
Joensuu
Meilläkin on tää ongelma.. heti kun kynsisakset ottaa näkyviin niin koira ei suostu tulemaan luokse. namien kanssa ei onnistu, eikä onnistu pakollakaan, pitääkö sitten leikata kun se nukkuu? Suoneen ei olla leikattu tai mitään..
Sisimmän ikuisuuskohinassa, kuiskaus avaruuden syvänmerenunta
08.01.2009 01.23
019080915_r
Helsinki

Ei kannata häiritä koiraa sen nukkuessa- koira ei kohta uskalla nukkuakaan :P

Koitapa sellaista että laita sakset lattialle ja ripottele sen ympärille vähän nameja. Anna niiden olla lattialla niin kauan kunnes koira ne ottaa. Ja tämä sitten taas uudestaan. Sitten siirry siihen että menet itse lattialle sakset kädessä ja ripottele nameja (älä huomioi koiraa). Odotat vain kunnes koira tulee niitä syömään. Sitten kun tämä on toistettu muutaman kerran, tee sama kuin edellä, mutta voit alkaa silittelemään koiraa.

Siitä sitten hiljalleen siirtyä siihen että kosket saksilla koiraa (siis niin etteivät ole auki tietenkin) ja paijailet samalla kädellä koiraa. Siitä siirryt tassuihin päin jne. Tämä voi koirasta riippuen viedä pari päivää - kuukauden, mutta jos tuntuu että kammo tulee siirtyessä seuraavaan, niin palaa maltillisesti askel taaksepäin.

>> www.petpursuit.net >> In a perfect world every dog would have a home and every home would have a dog.
08.01.2009 22.39
021948869_r
Raisio
mitä meidän olis hyvä tehdä ku sakset saa viedä lähelle tassuja ja ihan koskettaakkiin niillä ilman ongelmia, sillon vasta vetää tassunsa pois ku on just leikkaamassa "/
08.01.2009 23.25
Onnilla sama ongelma kun Ronjalla, mutta mä selvisin mm. tänään niin, että käskin äitini pitää makupalaa nyrkin sisällä niin, että koira samalla haisteli/tutki nyrkkiä ja sit napsnaps. :)
08.01.2009 23.33
021948869_r
Raisio
Onni/ meillä tehty samaa, viimeksi onnistu mutta nyt se hoksas idean niin eipä onnistu enää"/
09.01.2009 00.03
019080915_r
Helsinki

mitä meidän olis hyvä tehdä ku sakset saa viedä lähelle tassuja ja ihan koskettaakkiin niillä ilman ongelmia, sillon vasta vetää tassunsa pois ku on just leikkaamassa "/

- Otat päättäväisesti, mutta rauhallisesti sen tassun takaisin. Ja leikkaat ne kynnet, vaikka siihen menisi kuinka monta veivausta tahansa.

Ja lopuksi aina (tätä en jaksa kyllin painottaa) palkitse koira.

Osoita koiralle, että homma on loppunut ja asia saatiin hoidettua kuten halusit vaikka olikin vähän erimielisyyksiä. Näin koira myös oppii, että siitä seuraa jotain hyvääkin =)

>> www.petpursuit.net >> In a perfect world every dog would have a home and every home would have a dog.
10.01.2009 17.40
Meillä Ava pelkäsi yhdessä vaiheessa kynsien leikkuuta mutta totutin sen niin että aina kun oli antanut yhden kynnen leikata niin heti palkitsin namulla ja hirveästi kehuin. Nykyisin vaan istuu sylissä ja kattoo nätisti kun leikkaan.
11.01.2009 19.05
Ei lempikään kuulemma ennen antanut leikata mutta kylläme meillä ollaan jo kerran pari ne leikattu ja yks pitää kii ja silittelee ja toinen leikkaa kyl se onnistuu.
14.01.2009 18.03

nyt on alkanu leikkuu onnistua :)

otettiin sellanen asenne että nyt leikataan kynnet tapahtupa mitä tahasa..

minä ja äiti pidettiin dimistä kiinni lattialla ja isi leikkas, dimi huusi ja rimpuili hulluna, mutta me leikattiin kynnet loppuun ja sen jälkeen palkkio...

toisella kerralla sama, meni jo vähän paremmin

ja eilen kun leikattiin niin dimi ei enää huutanu melkein yhtän, varmaan tajus että eihän tää nii kauheeta ookkaan :D

14.01.2009 18.20
Meillä Wallen kanssa sujuu kynsienleikkuu nykyään niin, että koira makaa kyljellään maassa ja leikkaan ne, tai sitten etutassut niin että koira istuu ja antaa tassun. :) Topi (labbis) ei anna muiden kun mun leikata kynsiään, syystä että siskoni joitakin vuosia sitten leikkasi liikaa vahingossa ja koiralla meni luottamus kynsien leikkuuseen, muhun se ilmeisesti luottaa siinä määrin että saan ne leikata. (itseasiassa mä oon ainoo kuka sille lääkkeetkään saa kurkkuun työntää jne) :D Sen kanssa leikkuu sujuu siten, että etutassuja leikatessa koira istuu ja antaa tassua, jolloin leikkaan ne. Huvittavaa se, että aina kun etutassujen kynsiä leikataan niin koira ojentaa tassun ja kääntää katseensa sivuun, aivan kuin ei haluaisi nähdä. :) Takatassut taas niin, että koira makaa selällään tai kyljellään, ei tarvitse pidellä paikallaan kun koira on oppinut että mitä nätimmin se on, sitä nopeammin toimitus on ohi.
14.01.2009 18.31
021579019_r
Oulu
Ramin kanssa ei oo ollut kynsien leikkuussa koskaan mitään ongelmaa (: Ei olla tehty siitä niin suurta numeroa eikä juuri leikattu suoneen. (kerran tuli vähän verta mutta ei ilmeisesti käynyt kipeää kun ei edes huomannut) Rami istuksii rauhallisena kun leikkaan. Leikkaan usein vähän kerralla, niin ei käy niitä vahinkoja että leikkaisi liikaa.
15.01.2009 15.10
Meillä ei kyllä koirat tykkää että leikataan kynsiä mutta antaavat kuitenkin... olemme tehneet nii että leikkamme kynnet koiran ollessa pitkällään ja itse mennemme tod. lähelle koiraan. kun olemme saaneet homman hoidettua kehumme ja annamma paljon herkkuja :D
15.01.2009 20.56
021888136_r
Lapinlahti
Ei meilläkään mielellään Hero anna kynsiä leikata. Ehkä kaksi kynttä kerrallaan saan leikattua ja kun tuota urakkaa tekee pitkin päivää niin sitten on kynnet leikattu. Eli vähän kerrallaan onnistuu muttei yhdellä kertaa kaikkia.
15.01.2009 21.01
Meillä Nuca antaa ihmeen hyvin leikata kynnet.. Mutta ongelmia teettää se miten koira on kun kynnet leikkaan. Kun koira makaa maassa joudun välillä kääntelee ja vääntelee sitä että saan tassun hyvin käteeni. Yleensä kun toinen takatassu on sen alla. Sillon Nuca saattaa alkaa änkyröimään vastaan.
15.01.2009 21.12
021283693_r
Ilmajoki
Nuca kirjoitti:
Meillä Nuca antaa ihmeen hyvin leikata kynnet.. Mutta ongelmia teettää se miten koira on kun kynnet leikkaan. Kun koira makaa maassa joudun välillä kääntelee ja vääntelee sitä että saan tassun hyvin käteeni. Yleensä kun toinen takatassu on sen alla. Sillon Nuca saattaa alkaa änkyröimään vastaan.
Meillä samalla lailla... ^
17.01.2009 04.29
022698701_r
Kaarina

Kun otan sakset ja sanon "kynsi", Tico on innoissaan menossa kynsisalonkiin. Ja lopuksi tulee aina palkinto. Sonyn kanssa asiaa vielä harjoitellaan. Rimpuilee silloin tällöin, mutta kynnet saadaan leikattua. Mulla on tapana leikata kynnet vessassa ja kun olen siellä Sonyn kanssa, Tico itkee oven takana kun haluaa kans kynsisalonkiin.

09.03.2009 17.54
Kun Hima tuli meille niin se pelkäs sitä ihan hirveenä (Olikohan joskus leikattu hermoon?) . Siinä sit riitti opettamista ja totuttamista. Aluksi Hima yritti jopa purra! Sit ku vaan näytti sille et hei mä hallitsen tilanteen ja oon sun pomo niin se pikkuhiljaa (aikaa kyl meni) anto leikata niitä kynsiäsä. Nykyään makaa aina kylellään ku leikataa kynsiä. Ei uskois et saman koiran kynsiä leikkaa.
09.03.2009 18.29
Meillä Weera joko istuu tai makaa sohvalla ja sitten leikataan Sen jälkeen juustoa palkaks,nii homma hoituu nopeesti,eikä pistä yhtään vastaan
11.03.2009 18.56

Meillä kun Nyyti oli ihan pieni, niin 3 ihmisen piti pitää nyytistä kiinni että saatiin yksi kynsi leikattua. Nyyti ärisi ja murisi ja näytti hampaita. Lopulta kun yhden tassun kynnet oli leikattu niin luovutettiin ja annettiin asian olla. Myöhemmin vähän nolostuttiin, kun Nyytin kynnet oli niin pitkät ja lääkärit päättivät leikata ne Nyytin ollessa nukutuksessa hammas vian takia.

Sitten päätin että ei me voida koko nyytin ikää tällä lailla elää, ja otin possun korvan ja annoin sen nyytille purtavaksi. Samalla kun Nyyti puri possun korvaa leikkasin sen kynnet, ja jos Nyyti vetäs tassun pois vetäsin sen possun korvan pois. Sitten siirryin tekemään sillä lailla että kun 1 kynsi oli leikattu nyyti sai purra korvaa. Sitten otin korvan taas pois ja leikkasin kynnen ja annoin korvan takasin. Siten se oppi ja nykyään kynsien leikkuu menee hienommin kuin osasin kuvitellakkaan, ja aina kun 1 kynsi on leikattu Nyyti saa pikku palkkion.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti