Kynsien leikkuu - Sivu 5 (Koirat > Koirien hoitaminen)

11.03.2009 19.02

Sitä vaan vielä että Nyytilläkin oon kerran suoneen leikannu, eikä edes vinkassu tai mitään. Jos ei mitkään namit tepsi niin kehottaisin antamaan vaikka raakaa lihaa herkkupaloiksi, vaikka palkkioksi siitä että se nuuhkasee saksia. Seuraavalla kerralla voi vaikka kokeilla siten että sakset koskevat kynttä, mutta eivät leikkaa ja antaa liha pala siitä.

Koira kannattaa kutsua lihan luokse ennen kun se näkee sakset ja antaa palkka. Sitten laittaa sakset maahan ja mennä vähän kauemmaksi niistä ja kutsua koira luokse ja antaa palkka. Pienen liha palan voi laittaa saksien viereen että koira voi hakea sen siitä. Ja myöhemmin se ehkä tajuaa etteivät sakset tee mitään pahaa.

Useimmiten koirat pelkäävät jotain asiaa jos se on sinun kädessäsi. Nyytillä se on ainakin niin. Sentakia tämä tapa että laittaa sakset maahan saattaa auttaa.

13.03.2009 17.32

Taavilla on kynsienleikkuu ollut aina helppoa kuin mikä. Pari kertaa oon sattunut suoneen leikkaamaan, Taavi kiljaisee mutta jatketaan homma loppuun. Ei sen mielestä kynsienleikkuu mitään lempipuuhaa kuitenkaan ole (korvat luimussa jo sakset nähdessään), mutta ei se tee leikkuuhetkellä minkäänlaista vastarintaakaan.

Epulla kanssa menee kynsienleikkuu siinä missä vaikka turkinleikkuukin. Eppu makaa rauhassa maassa ja saa välillä palkkiota, kun ei nyi tassua (kutisee vähän tassuista). Taavin kynnet on minusta helpointa leikata sillon, kun se on sylissä. Paitsi takajalat on leikattava eri asennossa, kun ei yletä =)

13.03.2009 23.32

Miten sä yleensä leikkaat ne kynnet? Meillä Lara on aina siskon sylis ja mä leikkaan niit kynsii... Aluks se opetettii sillee et se sai pienen herkun per kynsi ja jatkuvasti paljo kehui, ja herkkui vähennettii aina sitä mukaa ku se oli rauhallisempi. Nykyää menee herkku per tassu - mut pitää muistaa aina kehuu (:

Oon kerran leikannu suoneen, mut onneks Laralle ei oo jääny siitä traumoi. Eikä se oo koskaa kynsien leikkuuta pelännykää, mikäs siinä herkkuja nakerrelles ^^ 

Muokattu viimeksi: 14.03.09 12.59
14.03.2009 12.19
021755345_r
Joensuu
Vähän hassu juttu nyt. Rico ei sillon muutama kuukaus antanu leikata yhtäkään kynttä, juos karkuun ja rimpuili ihan älyttömästi. Mutta nyt se antaa. o____o
Sisimmän ikuisuuskohinassa, kuiskaus avaruuden syvänmerenunta
16.03.2009 19.20
totuttele, anna sen eka vaikka vaan haistella niitä kynsisaksia. ja ei kaikkia kynsii kerral, vaa esim. 1 per päivä. ja sit palkkaat aina ku onnistuu :) ja pitkän lenkin jälkee, ku ei jaksa enää riehua vastaan :)
29.03.2009 11.28
019954724_r
Tuisku ei alussa pitänyt yhtään kynsien leikkuusta, mutta isä kun ne silloin leikkas, alko tottua, kun rimpuilusta ei ollu itään apua ja homma ei ollut mitenkään vaarallista.
http://tuiskun.blogspot.com
05.04.2009 00.47
019465041_r
Virrat
Sani pureskelee itse kyntensä :D ! Monesti olen alkamassa leikkaamaan sen kynsiä niin huomaan että ei niitä tarviikaan leikata kun se on itse pureskellut ne :D
05.04.2009 13.55
022546084_r
Jyväskylä

Veeti ei rimpuile vastaan, vähän saattaa inistä, mutta kun kehutaan ja herkkua saa, herra hiljenee nopeasti.

Niin ja, Veetin kynnet onkin aika helppo leikata, kun on vain kolme mustaa kynttä, muut on vaaleita.

06.04.2009 02.34
Meillä kaikki antaa leikata nätisti kyntensä :]
06.04.2009 07.44

Meillä kynnenleikkuu onnistuu ihan hyvin,eikä mitään ongelmaa ole ollu vaikka välillä leikattu suoneen asti.

06.04.2009 12.34
Meillä onnistuu aikusella (Kristalla) hyvin pennulla (Cindyllä) kohtalaisen hyvin.
06.04.2009 14.26
022570769_r
Iisalmi
Minä en nykyään ees huomaa jos leikkaa suoneen Leewillä.. Raukka parka on joutunut tottuu siihen että aina söhellän, niin se ei enää välitä mitään. Sitten yhtäkkiä vaan huomaan että käsi veressä niin haen paperia ja puristan kynttä niin että verenvuoto lakkaa. Mutta joo. leewi antaa kyllä tosi hyvin leikata.
16.08.2009 15.18
000037438_r

Joku kirjotti et koira murisee kynsienleikkuun aikana.. taitaa siinä vaiheessa olla ongelma muualla ku kynsien leikkuussa :D

Meillä ei ole ikinä ollut ongelmia kynsien leikkuussa, ei pentuna eikä aikuisena. Ja kynsien leikkuusta ei kannata tehdä suurta numeroa tai niitä ongelmia voi tulla :D Miskalle oon opettanu "köllähä" käskyn et se menee kyljelleen makaamaan ja siitä napsin vaan kynnet katki ja makaa liikkumatta koko homman ajan. (tuo käsky on muutenkin kätevä, esim. ku tassuissa oli isot haavat joita piti hoitaa usein, niin sain hyvin hoidettua ku koira makas liikkumatta).

Ja nyt ku Konna on pentu ja leikkasin ekaa kertaa kynnet, tein niin et ekasta tassusta yks kynsi kerrallaan ja heti ku oli hiljaa paikallaan pääsi vapaaksi, ja loput tassut ilman taukoja ja pentu oli hiljaa paikallaan. Leikkuun jälkeen kehut ja leikkimään :)

Oli sitten kyse kynsien leikkuusta, korvien puhdistuksesta, haavojen hoitamisesta tai ihan mistä vaan, meillä ei edes keskustella koirien kanssa hoidetaanko vai ei vaan ne h o i d e t a a n. Ja ilman murinoita tai rimpuilemista. että semmosta :D

17.08.2009 14.33
022677452_r
Riihikoski

Oli sitten kyse kynsien leikkuusta, korvien puhdistuksesta, haavojen hoitamisesta tai ihan mistä vaan, meillä ei edes keskustella koirien kanssa hoidetaanko vai ei vaan ne h o i d e t a a n. Ja ilman murinoita tai rimpuilemista.

Meillä kyllä mennään samalla tavalla ;) oli koira asiasta mitä mieltä tahansa, niin asia hoidetaan.
Meillä koirat hyppäävät heti sohvalle, kun näkevät että siihen istahdetaan kynsisaksien kanssa, ja kynsienleikkuu sujuukin hyvin :) Sen jälkeen tiedetäänkin, että saadaan makupala, ja koirat juoksevat samantien keittiöön :) Tupekin tietää jo miten homma menee, vaikkei ikääkään ole edes vuotta.

cheltu.blogspot.fi
17.08.2009 17.06
021665746_r
Oulunsalo
näin on :D jos koiralta alkaa kyselemään että käviskö jos nyt leikattais kynnet tms ni ei varmasti onnistu :D
18.08.2009 17.12
020393296_r
Kirkkonummi
Nelli vihaa kynsienleikkuuta ja rimpuilee. Ollaan saatu ongelmaan vähän parannusta kun oon leikannut kynsiä ihan vähän kerrallaan, niin ettei koiralle ehdi tulla ahdistunut olo. Ja kun menee hyvin, niin kehutaan kovasti. Nykyään saan jo kokonaisen tassun kynnet leikattua kerralla ennen rimpuilua Ja päästän Nellin menemään aina ennen kuin se aloittaa vastaan hangoittelun, jotta se tapa vähän unohtuisi.
Mämykkäahon ajattelija
20.08.2009 16.21
022685923_r
Lappeenranta
Meillä Annen kynnet leikataan näin: --> Video
022685923_r
Lady Anne
Muokattu viimeksi: 20.08.09 16.21
20.08.2009 22.31

Oli sitten kyse kynsien leikkuusta, korvien puhdistuksesta, haavojen hoitamisesta tai ihan mistä vaan, meillä ei edes keskustella koirien kanssa hoidetaanko vai ei vaan ne h o i d e t a a n. Ja ilman murinoita tai rimpuilemista. että semmosta

Juuri näin meilläkin. Ennen Nannilta piti leikata kynsiä kuonokopan kanssa (nuorempana) kun muuten olisi napannut käteen kiinni. Pikkuhiljaa vaan alettiin leikkaamaan useammin niin, että koira tottui siihen. Nykyään ne kynnet leikataan ja piste, oli koira asiasta mitä mieltä hyvänsä. Minähän sen päätän, ei koira. Ja siis nykyään antaa ihan hyvin leikata, joskus on tolla niitä päiviä ku tekis mieli rimpuilla, mut yleensä laitan kynsienleikkaustuokion siihen väliin kun koira on väsähtänyt jostain, niin eipähän oo liikaa energiaa riehua.

Muokattu viimeksi: 20.08.09 22.32
Nanni kuittaa
20.08.2009 22.35

Meillä Wili antaa joskus nätisti leikata kynnet, ainakin takajalkojen, mutta etutassuja aristelee. Pakko niidenkin kynnet on kumminkin lyhentää.
Pojun kanssa ei pahemmin kynsien leikkuussa ole ollut minkäänlaista ongelmaa, hyvin antanut leikata, paitsi alkuaikoina ei antanut edes koskea tassuihinsa.

Jos jotain pitää tehdä, niin se tehdään eikä jäädä jaarittelemaan.

21.08.2009 14.45

asfaltillahan ne kuluu aika hyvin. meijän koiralla on ainaki sellanen raja, et on valkosta ja sitte sellanen musta sielä pääsä. sen rajan yli ei sais leikata, mut tää heiluu niin paljo et on siinä vähän hommaa leikkaamises, mut kyl tuo jotenki :D

10.12.2009 15.02
021699157_r
Kerimäki
Niilollakaan ei vielä kynsien leikkaus suju mutta parasta on leikata kynnet silloin kuin koira nukkuu. Myöhemmin kannattaa aloittaa sillä että koira antaa koskea ja silitellä tassuja kunnolla sitten leikata vain muutama tai yksi kynsi kerrallaan jottei koira hermostu turhaan ja luule kynsien leikkuuden kestävän ikuisuutta. Palkitse hyvästä suorituksesta. Jos koiralla on tapana riehua, raihoittele se ensin ettei se luule että riehumisella sen en tarvitse tehdä pyydettyä asiaa.
10.12.2009 16.48
Millille ollaan totuteltu kynsien leikkuuta ja antaa ihan hyvin leikata. Tosin välillä vastarintaa ja vinkumista, mutta kyllä se siitä. Namien syöttely auttaa. Millin kunnet on siitä ihanat, että ne on valkoiset, ja kynsien vaalenpunainen ydin näkyy sieltä, että ei vahingossa leikkaa liian paljoa ;D
10.12.2009 17.04
021111698_r
Vantaa

Ensimmäisen kerran kaikki etusten kynnet leikkasin ulkoilun jälkeen kynnen tai kahden erissä, koska putsaamme tassut lenkin jälkeen, vaikka näennäisestikin. Joka kynnen jälkeen nami. Onnistuin kerran leikkaamaan ytimeen, en pahasti (tyrehtyi peukulla painamalla). Sindi vinkaisi ja riuhtaisi tassunsa irti, mutta otin tassun takaisin ja leikkasin vielä yhden. Heti sen jälkeen arasteli leikkureita, mutta esim. leikkurit ja nami samassa kädessä oli namin arvoinen. Seuraavan lenkin jälkeen antoi taas leikata kynnet.

Ei noi pahemmin kasva. Takasia pitää joskus ihan rutiinin takia leikellä.

10.12.2009 20.17
Koita sillee et toinen vaik syöttää sille kokoajan makkaraa tai jotain tosi hyvää... ja sit jossain välis vaa napsaset yhen kynnen esim.. sillee me unna totutettii
10.12.2009 21.42

Meillä Dani on kyljellään kun leikataan kynnet, mutta joskus yrittää änkyröidä vastaan ja öristä..tietää kyllä että periksi ei anneta ja joutuu tyytymään kohtaloonsa

Dina joko istuu ja antaa tassun käteen tai sitten sekin on kyljellään, koskaan ei ole rimpuillut tms..

Molemmat kyttää aina niitä leikattuja kynnenpalasia lopuksi et saavat syödä ne

Muokattu viimeksi: 11.12.09 10.27
10.12.2009 21.56
021187841_r
Jyväskylä
Roku antaa nätisti leikata kynnet. Tietää, että aina kynsien leikkuun jälkeen mennään jääkaapille ja otetaan namia :D (makkaraa!!)
Kerran oon suoneen leikannu ja sen jälkeen ei koira oo arastellu, ite kylläki. Siksi ton kynnet onki kasvanu melko pitkäksi ku ei oo uskaltanu leikata, pitää ostaa sellanen jännä klipperi...

SE JOKA TIETÄÄ MISTÄ NOITA VOI OSTAA ILMOITTAA MULLE ! huutonetissä on yks, mutta se on pienille koirille.
Muokattu viimeksi: 10.12.09 22.03
10.12.2009 22.03
020575106_r
Vantaa
Taikalla kysien leikkuu on jonkin verran hankalaa. Vaikken ole leikannut ikinä suonee nii silti jotenkin pelkää. Aina kun otan kysi sakset esille tai menen sille kaapille koira lähtee pakoon mutta alistuu sitten. Sitten kun ottaa tassusta kiinni vinkuu :( ja kun on leikkaamassa joko heiluu tai murisee mutta kerran kiellon jälkeen ei tee enää muuten antaa leikata hyvin. Aina leikkauksen jälkeen saa jonkun hyvän herkun juustoa tai kinkkua. Käytös johtuu vain siitä kun en pentuna tarpeeksi leikannut. Isovanhempieni koiralla kyllä onnistuu jonka olen kouluttanut ja mainiosti.
13.12.2009 12.01
022507210_r
Mikkeli
Dessun kynsien leikkaus on vähän hankalaa, mutta sitten kun toinen ihminen rapsuttaa ja kehuu kovasti niin kynnet saadaan jotenkin leikattua. Itse olen joskus tainnut leikata vahingossa suoneen, ja vähän se sitten vinkui... Mutta eiköhän tämä tästä parane!!
Muokattu viimeksi: 13.12.09 12.02
http://piikelipoika.blogspot.com/
13.12.2009 16.50
022293845_r
Vantaa

Oli sitten kyse kynsien leikkuusta, korvien puhdistuksesta, haavojen hoitamisesta tai ihan mistä vaan, meillä ei edes keskustella koirien kanssa hoidetaanko vai ei vaan ne h o i d e t a a n. Ja ilman murinoita tai rimpuilemista. että semmosta

^^noin meilläkin

Sometimes to do the right thing, we have to give up what we want most. Even our dreams
17.12.2009 19.10
Nöpöllä ja Ninnillä ei kans oikein onnistu kynsien leikkuu. Tosin nyt onnistuu vähän paremmin kuin ennen. ;) Havainnut olen että molemmat koirani pelkää sitä jalasta kiinni pitämistä. Meil on aina namia pikkasen kun alotetaan kynsiä leikkaamaan. Mut ihan pikku hiljaa kannattaa opetella. Ensiks vaan pitää tassusta kiinni, jos se onnistuu voi antaa namin. Sit myöhemmin vast sakset esille.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti