Kynsien leikkuu - Sivu 7 (Koirat > Koirien hoitaminen)

11.02.2010 22.46
021597268_r
Leppävirta
Meillä antaa koirat hyvin leikata kynnet. Japelta on vaan vaikea leikata kynsiä kun Japen kynnet ovat mustat. En tiedä missä kohti verisuoni menee niin en uskalla leikata kun millin kynttä pois. Sintulla on ihan valkeat kynnet ja verisuonet näkyy selvästi.
Finnish Spitz Jappe s.14.4.2008
11.02.2010 23.04

Kira pysyy nätisti selällään sylissä kun leikkaan kynnet.

Ronja taas muuten ok, mutta saattaa yrittää pinnistellä pois tai vetää tassuaan pois, rauhoittuu siitä sitten.

Netan kynnet on jouduttu leikkaamaan aluksi ell., sitten veli piti kiinni kun minä leikkasin ja eilen koin onnistumisen: otin Netan istumaan syliin ja napsasin kynnet, hiukka säpsähti kun leikkasin pari kertaa suoneen (todella huonosti erottuu raja ja muutenkin niin pitkät että pakko napsasta kunnolla). Olen ylpeä neidistä kun saan jo yksin kynnet leikattua :)

13.02.2010 22.02
020363629_r
Ylivieska

Meillä kans sillee et ku ottaa tassusta kii ja koittaa leikata nii heti purraan jne. Sit niit saadaan joten kuten yhteistoimin jonku verran leikattuu...Miten onnistuttas sillee rauhallisesti?

19.02.2010 23.16
022647306_r
Kokkola
Meilläkin kynsienleikkuun sujuu ongelmitta.. Oon sitä ihan pienestä tehnyt Oliverille, niin nytten se antaa ottaa itsensä mun syliini ja siinä sitten leikkaan. Lopetettuani annan keksin ja paaaljon kehuja :)
http://oliversheltti.blogspot.fi/
19.02.2010 23.18
021665746_r
Oulunsalo
Konnalla myös mustat kynnet, leikkaan siitä kohti missä alkaa vähän ohentua, kärjestä muutaman millin poikki. Leikkaan aika usein ettei kasvais kovin pitkiksi.
20.02.2010 00.01

Just äsken leikkasin koirien kynnet vähän turhan pitkän tauon jälkeen. Sandralla oli ihan hirmuiset sapelit, Aidanin oli vähän siistimmät.

Huolestuttavaa tässä oli se, että Aidan "murisi" mulle kun aloin ekaa jalkaa leikata. Antoi leikata ihan yhtä nätisti kuin aina ennenkin, mutta päästi sellaisen örähdyksen suustaan. Uh, mä en nyt jaksaisi mitään tällaisia juttuja..

24.05.2010 21.44
020673287_r
Nokia

Meillä ei Zorron kynsien leikkuu onnistu ollenkaan!

Kun Zorro tuli meille, niin ensimmäiset kerrat suju vielä joten kuten... Mutta ne olikin sitte ainoot kerrat, ja nyt kynnet on jo tooosi pitkät, mutta leikkaaminen ei vaan onnistu!

Olisko jotain vinkkejä miten saatas koira pysyyn rauhallisena?

Zorro haukkuu,vikisee ja rimpuilee kauhiasti niin ettei uskalla edes muutamaa kynttä leikata, kun saa pelätä leikkaavansa täysin väärästä kohtaa 

Muokattu viimeksi: 24.05.10 21.45
24.05.2010 21.51

Tiuku antaa yllättävän nätisti kynnet leikata. Joskus kyllä osoittaa mieltään ja rimpuilee, mutta yleensä ihan rauhallinen. Miinan kanssa taas oli välillä ongelmia kun ei meinannut pysyä paikallaan, mutta kyllähän ne saatiin kuitenkin aina leikattua. Leikkaan kynnet kerran viikossa.

Muokattu viimeksi: 24.05.10 21.52
24.05.2010 22.02
022546006_r
Tampere

Sabu ei koskaan oo tykänny kynsien leikkuusta ja mä oonkin ainut joka sen voi tehdä.

Rocky ja Trixie taas ei välitä ollenkaan, lojuvat vaan lattialla tyytyväisinä.

24.05.2010 22.45
022585645_r
Turku

Meillä Donna pelkää kynsienleikkuuta (vaikkei koskaan olla suoneen leikattu), mutta antaa kuitenkin leikata kaikki kynnet yhtään rimpuilematta, se vaan jämähtää ihan paikoilleen, mutta eipä ainakaan tule vahingossa liikaa leikattua :)

Deli taas anto aluks ihan hyvin leikata, pari viikkoa sitten äiti leikkas sen kynsiä ja leikkas kahesta kynnestä liikaa et tuli verta, toisesta tuli aika paljonkin :s Ei Deli ite ees välittäny mitään siitä, heilutteli vaan normaaliin tapaan häntää :D Eilen sitten kun mun piti niitä taas vähän leikellä niin deli ei halunnu tulla ees syliin ku näki et mulla oli kynsisakset. Nappasin sen sit kuitenki syliin ja otin kasan herkkuja viereen. Otin delin tassun ja naksuttimen toiseen käteen ja toiseen sakset ja naksuttelin ja palkkailin kun oli nätisti paikoillaan, sitten kosketin saksilla kynttä ja taas naksutin ja palkkailin ja otin monia toistoja. Sitten laitoin kynnen saksien väliin ja naksuttelin ja palkkailin jälleen, loppujen lopuksi saatiin molempien etutassujen kaikki kynnet leikattua nätisti, ei delppa rimpuillut yhtään. Takajalkoja en viitsinyt vielä ottaa, hiljaa hyvä tulee :)

Mikäli et lähde haluamasi perään, et koskaan saa sitä. Jos et kysy, vastaus on aina ei. Jos et astu eteenpäin, olet aina samassa paikassa.
24.05.2010 23.42
021096063_r
Lappeenranta
Meillä kynsienleikkuu sujuu nykyään nopsaan ja pääasiassa ongelmitta. Joskus Oki koettaa peruuttaa ensimmäisten leikattavien kynsien kohdalla, mutta sitten alistuu kohtaloonsa ja antaa leikata loput kynnet kunnolla.
Minä laitan lattialle namin jo valmiiksi ja käsken koiran olla paikoillaan -> leikkaan kynnen -> vapautan namille. Noin 5min ja kaikki ketarat on hoideltu.
25.05.2010 01.14

Antonin kynsien leikkuussa ei ikinä mitään ongelmaa, makasi rauhassa lattialla.

Lola taas yleensä nukahtaa kesken leikkuun ja kerran napsasin liikaakin ja koira vaan nukkui.

Ivy on taas kun koira helvetistä kynsienleikkuun suhteen.. Mikään ei auta mitä ollaan kokeiltu.. Jatkuvaa tassujen repimistä myörimistä ja pyörimistä, murinaa ja varoittelua, kun näkee sakset tietää mitä tulossa ja heittäytyy heti hankalaksi. Ikinä en ole liikaa Ivylta leikannut. tiedä mistä sitten johtuu että ei anna leikata.

Paras keino ja Ivyllekkin ilmeisesti mieluisin on kun leikkaamme yhteistyöllä jätkän kanssa. Eli koira maahan ja siitä ei nousta ennenku homma valmis.. Ivy on tällöin rauhallisin. Mutta nyt on taas kynnet päässy kasvamaan ja edessä olis leikkuu keikka, ah ihanuutta! Kuitenkin kun Ivyllakin voimaa on, niin ei noita kynsiä kyllä yksin pysty pätkimään, oon koittanut ja on ollu varmaan aika koomisen näköistäkin touhua. :D

Mutta siis olen koittanut makupala taktiikkaa ja muita pehmojuttuja, mutta kuten arvelin nämä ei meidän koiraan toimi, se varmaan naureskelee mielessään, että "mitä toi akka nyt sekoilee, luuleeks se mua näin idiootiks" Noh empä luullut ja tiesinkin että nää namupala jutut ei meillä tule toimimaan.. mutta tulipahan sekin kokeiltua.

Kai meillä se paras mauste tähän hommaan on: päättäväinen mieli ja kun aloitetaan se tehdään, oli kivaa koirasta tai ei. Näin se ilmeisesti on koirankin mieleen.. Eikä sellanen namujen ja luiden ja muiden virikkeidenkanssa pelleilly..

^^ tällästä meillä päin :)

25.05.2010 07.24
Zorro kirjoitti:

Meillä ei Zorron kynsien leikkuu onnistu ollenkaan!

Kun Zorro tuli meille, niin ensimmäiset kerrat suju vielä joten kuten... Mutta ne olikin sitte ainoot kerrat, ja nyt kynnet on jo tooosi pitkät, mutta leikkaaminen ei vaan onnistu!

Olisko jotain vinkkejä miten saatas koira pysyyn rauhallisena?

Zorro haukkuu,vikisee ja rimpuilee kauhiasti niin ettei uskalla edes muutamaa kynttä leikata, kun saa pelätä leikkaavansa täysin väärästä kohtaa

eläinlääkäriin kynsien leikkuulle / faunattareen, meillä sinne vietiin kani.

25.05.2010 14.59
022507210_r
Mikkeli

Dessulle opetin kynsien leikkuun koskettamalla vähitellen leikkureilla sen tassuja/kynsiä. Sitten palkitseminen. Sitä tehtiin niin kauan, että ei vetänyt enää tassua pois. Sen jälkeen päästiin leikkaamaan. Kerran olen osunut suoneen, joten harjoittelu piti aloittaa melkein alusta. Nyt poika antaa leikata taas ihan kiltisti.

Ennen kynsien leikkaus oli Dessulle hirmuista painajaista.. Pikku hiljaa alkoi ärsyttämään itseänikin, kun huomasin miten pitkät sen kynnet on. Silloin päätin, että jotain on tehtävä niidenkin hyväksi. Onneksi nyt menee hyvin.

http://piikelipoika.blogspot.com/
25.05.2010 15.04
022335875_r
Tampere

Toivo on aina antanut leikata kynnet ilman minkäänlaisia ongelmia.

Jade yrittää vetää tassuja pois, ja laittaa yleensä kuonon leikkaajan käden päälle ja katsoo vetoavasti "Lopeta pliiiiiss..". :') Se on myös oikea draamakuningatar, vinkuu "tuskissaan", vaikka olisi napsaissut kynnestä vain millin sadasosan pois.

Tosca laittaa yleensä aluksi kovastikin vastaan kun alkaa leikkaamaan kynsiä ja yleensä sitä saakin ronskisti komentaa jos koittaa niskan päälle. Kun se tajuaa että kynnet leikataan, yrittipä se mitä tahansa, se antautuu kohtalolleen ja antaa leikellä kynnet ihan nätisti.

aina on Toivoa.
25.05.2010 23.39
Meillä sujuu kynsienleikkuu täysin ongelmitta, suoneenkin on leikattu eikä ole kyllä vaikuttanut mitenkään. Kaikki antaa leikata nätsisti kaikesta huolimatta. Alussa Remillä oli jotain hankaluksia kynsien kanssa samoin Fannylla mutta kun vaan leikeltiin niin ei ole enään minkäänmoista ongelmaa, vaikka eihän se niiden lempijuttuakaan ole (;
27.05.2010 16.53

Yksivuotiaaksi asti Armaksen kynsienleikkuu oli ihan kamalaa. Se stressaantui siitä ihan älyttömästi, läähätti, pakeni nurkkaan, ja jos meni sen lähelle kynsisakset kädessä, se nappasi kevyesti käteen, ja koko ajan se rimpuili niin että jossain vaiheessa oli aivan varma, ettei tältä koiralta saa ikinä leikattua kynsiä ilman ihan hirveää taistelua ja stressiä. Namien kanssa opettaminen ei auttanut. Päästiin aina siihen asti, että sain koskea Aan kynteen kynsisaksien sillä päällä, mutta jos yritin leikata, se vetäs tassunsa heti pois, ja tämän jälkeen oli aina vaan vaikeampi päästä tähänkään asti. Yksin pakottamalla sen kynsiä en minä saanut leikattua, se oli ihan tajuttoman hirveä miten se rimpuili, näykki, potki ja oli ihan paniikissa. Lopulta päädyttiin leikkaamaan niitä niin, että minä pidin koiraa paikallaan ja äitini leikkasi kynnet. Sekään ei tosiaankaan ollut aluksi helppoa, vaan samanlaista rimpuilua ja näykkäilyä. Pikkuhiljaa se sitten kuitenkin siihen alistui, nyt kaksivuotiaana se ei todellakaan pidä kynsiensä leikkaamisesta, mutta pysyy paikallaan sen verran hyvin, että ne saa yksinkin leikattua.

En tiedä, mistä Aan kammo kynsienleikkuuta kohti tuli. Toisaalta se ei pentuna sietänyt myöskään mm. harjaamista, hampaiden katsomista, silmien/korvien ym katsomista ja siis inhosi kaikkea käsittelyä. Nykyään Aa antaa kyllä tutkia itseään miten ja mistä ja milloin vain, vaikka multa jossain vaiheessa meinasikin mennä usko siihen.

27.05.2010 17.17
020834445_r

Zorro/

Totuta koira ensin saksiin ja siihen että ne saa olla edes lähellä varpaita, tottuu siihen että tassusta pidetään kiinni ja sillon sakset koskee hiukan kynsiä ja aina palkkaa ja kehua. Hiljaa hyvä tulee, tässäkin asiassa.
Kun se rimpuloi, pidä tiukasti kiinni, mutta älä edes yritä leikata silloin, kun koira rauhoittuu, kehuja, nami ja leikkaa vähän kerrallaan. Vaikka sais vaan yhden kynnen/päivä leikattua, se on edistystä.

Meillä leikataan kynnet lattialla, istun leveessä haara-asennossa ja käsken koiran kuokseni, maate ja sit käännän sen selälleen, leikkaan ensin etutassut ja sit käännän koiran, joka yleensä jo tossa vaiheessa nukkuu tyytyväisenä, sitten takatassujen kynnet, kehuja, taputuksia ja seuraava koira jonottaakin jo vuoroaan. :D
Äijän kynnet leikataan koiran maatessa vatsallaan tai kyljellään, se on sen verran suuri, etten saa sitä käänneltyä jalkojeni välissä :D

Meil ei ole koskaan tehty isoa numeroa hoitotoimista, ne tehdään ja sillä siisti, mitään ei tarvitse pelätä koska mä hoidan ja olen otteissani määrätietoinen.
Koira aistii epävarmuuden ja ei ole mikään ihme, et se ei anna silloin leikata. Emmäkään haluis et mua operoi kirurgi joka pelkää itsekkin leikkausta. :D

Tänään ymmärrän enemmän kuin eilen, lupaavaa huomisen kannalta.
27.05.2010 17.40
020170597_r
Espoo

Mä leikkasin Ciaran pennuilta kynnet ilman sen kummempia temppuja. Tosin 1 narttu (Afshar, joka muutti kaverilleni Eestiin) oli haastavampi eli jouduin ottamaan tassun kerrallaan ja päästämään sen välillä riehumaan ja sitten seuraavan tassun vuoro, kunnes kaikki kynnet tuli leikatuksi.

Ciara pitää kynsienleikkuusta kuin naiset manikyyreistä konsanaan. Hän oikein tarjoaa kynsiään leikattavaksi, koska saa palkkioksi nakin (koska vanhemmat koirat temppuilevat ja ne saa pysymään aloillaan vain nakin voimalla).

Basenjipentuja http://www.akwababasenjis.com/
27.05.2010 17.47
020894438_r
Oulu
Bryanin kynsien leikkuu sujuu ihan mukavasti, etenkin kun koira on melko väsynyt tai muuten rauhallisella päällä ja kunhan on palkkio tarjolla. Bryanin kynnet ovat kaikki valkoisia, mikä helpottaa leikkaamista suuresti.
Se on semmonen poika
27.05.2010 20.40

Kynsien leikkuu täälläkin onnistuu ongelmitta. Ihan pienestä pitäen kun vaan opettaa siihen, niin kyllä se sitten tulevaisuudessakin hyvin menee. Bonolla on muutama musta kynsi, mutta melkein kaikki ovat valkoisia. Leikkaan niitä parin kolmen viikon välein vähän, ja kun herkkua on tarjolla, niin kaikki sujuu.

http://shelttimeininkia.blogspot.fi/
02.06.2010 13.58
Jasukin antaa leikata kynnet ihan hyvin ja alistuu kiltisti kohtaloonsa :) Ollaan ihan pennusta asti totutettu kynsien leikkaamiseen ja hyvin on tähän asti sujunut.
03.06.2010 12.04

Meillä oli Sanin kanssa ongelmana kynnet, kun ei istuessa saanu leikata, ja maatessakin vain etutassut.

Nyt ollaan vaan rajusti pakotettu, eli yks on ottanu syliin ja toinen leikannu. Sani on aika itsepäinen koira, ja on päässy omapäisyydestään jo hiukan pois, kun ollaan vaan pakottettu, ei olla annettu vaihtoehtoja.

26.12.2010 17.24
020510314_r
Äänekoski
Mistä näkee kuinka paljon kynttä voi leikata? (::
26.12.2010 17.30

siitä, että koirien kynsissä on veri hermosto. Kun otat koiran tassun käteesi, ja etenkin kun osoitat kynttä valolla, näkyy kynnessä punertava hermosto, joka ei yllä kynnen päähän asti. Kun leikkaat koiran kynsiä, ja osut hermostostoon niin siitä tulee kivuliasta ja veristä jälkeä koiralle. (kokemuksesta) Kynnen kasvaessa myös hermosto kasvaa, joten kynnet (luonnollisesti) kannattaa pitää lyhyinä.

Nappase siis kynnen päästä vähän pois, niin ettet leikkaa sen punertavan hermoston kohdalta. ;)

06.02.2011 16.41
Artun otan yleensä syliin, kun leikkaan kynnet ja Mimmi taas sitten seisoo ja otan tassun kerrallaan. Kummaltakin helppo leikata, kun on vaaleat kynnet niin kynnen hermosto näkyy
06.02.2011 17.02

Taaskaan en jaksanut muiden vastauksia lukea, mutta siis, koiraa kannattaa totuttaa siihen ensin, että pitäisit vain tassua kädessäsi ja palkitset sen. Siitä sitten siirryt kynnen leikkaamiseen, ja heti ensimmäisen onnistuneen yrityksen jälkeen palkitset!

Toivottavasti oli mitään apua!:)

08.02.2011 09.46
022692753_r
Meillä Hipsu köllöttelee sylissä kun leikkaan kynnet ja viel jääkin siihen halittavaks sen jälkeen
"You touch me in many, many ways.."
08.02.2011 10.26
000059032_r

Hmm tuli tässä mieleen että kuinka valkoisen koiran kynsiä leikataan? :o Mustista kynsistä näkee missä suoni kulkee.

08.02.2011 10.45
Valkoiset kynnethän on läpinäkyviä, hyvin pystyy arvioimaan mistä ydin lähtee. Frodolla on sen verta pigmenttiä että on muuttanut kaikki kyntensä mustiksi lukuunottamatta yhtä. Niitä leikkaan aina vähän kerrallaan.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti