Kynsien leikkuu - Sivu 8 (Koirat > Koirien hoitaminen)

08.02.2011 10.56
022700264_r
Jyväskylä
Kira antaa hyvin kynnet leikata vaikka muutaman kerran on verisuoneen asti mennyt... Herkkujen avulla pysyy paikallaan, se aina kääntää pään pois. Kerran pari se on tärissyt kun olen kynsiä leikellyt (pelotti/jännitti), mutta nykyään se on ihan rauhallinen.
Eikös vaaleissa kynsissä näe missä verisuoni kulkee, eikä mustista? Mustia kynsiä on vaikea leikata, mutta kun leikkaa vähän kerrallaan niin se on kätevää.
http://www.flickr.com/photos/20bd10/sets
08.02.2011 11.02
Uni kirjoitti:

Hmm tuli tässä mieleen että kuinka valkoisen koiran kynsiä leikataan? :o Mustista kynsistä näkee missä suoni kulkee.

Valkoiset kynnethän on helppo leikata, niistähän suonen vasta selkeästi näkeekin.

Itellä on välistä vaikeuksii leikata näiden kynsiä, ei sen takia että nämä olis hankalii, ei tosiaankaan, vaan en uskalla leikata kynttä, jos meneekin suoneen - mustat.
Välistä ehtivät kasvaakin hieman pitkiksi kun arkailee itseään leikata, plöö. Mutta tekemällä oppii.

08.02.2011 11.28
000055757_r
Meillä ei onneksi ole ollenkaan ongelmia kynsien leikkauksessa. Edellisen pystiffin kanssa oli, koska äiti oli sen ollessa pentu vahingossa leikannut suoneen, ja se sai siitä jotain traumoja, koska äitikin hermostui siinä jne. Siinä olikin 80kg:ssa pitelemistä, kun se päätti, että munhan kynsiä ei leikata.
Danny ja Dooris antaa tosi hienosti leikata, käsken vain istumaan, ja otan tassun syliin ja alan leikata. Meillä kaikki kynnet valkoisia, joten aika helppo homma. Dooriksella yksi kynsi on musta. :D
08.02.2011 12.02
Topilla kynsien leikkuu onnistuu leikiten. Lillin kanssa on vielä vähän opeteltavaa mutta kyllä se siitä ajanmittaan.
08.02.2011 12.25
Sakuralla ja Mussella kynsien leikkuu menee helposti, mutta Nova vähän aristaa sitä puuhaa. Annoin vihdoin periksi ja viime leikkuulla palkitsin hyvästä käytöksestä nameilla, toivottavasti se näkyy seuraavalla leikkuulla jo vähän.
08.02.2011 12.29
021897949_r
Tampere
Safia on jännännyt aina kynsien leikkuuta, mutta antaa kuitenkin leikata ilman suurempia hötkyilyjä, nami aina välillä palkkioks ja namin saa aina operaation jälkeen (ehdollistunut jo sille... :D ).
08.02.2011 17.50
022620022_r
Kuopio
Mä napsin ehkä vähän turhankin usein noita kynsiä, mutta onpahan tottunut leikkaamiseen. :D Pari kertaa viikossa oon napsassut.
12/8/2010 ~ Promisehill No Greater Kiss "Sakke"
08.02.2011 18.07
022383169_r
Juva
Vanillan kynnet on leikattu siten aluksi että äiti pitää sylissä ja syöttää herkkuja ja minä leikkaaa kynnet ;)
http://spanielienergiaa.blogspot.fi/
24.03.2011 11.04
021777517_r
Himanka
Meillä on isovanhempieni edesmenneen koiran vanhat kynsisakset. Mustat Millers Forgetit. Paremmin saan ite leikattua ne kynnet, kun käsken koiran maahan makaamaan ja annan mennä. Helpompi tapa Tahitin kanssa mitä että se istuisi/seisoisi.
"And all the best women are married. All the handsome men are gay." -Robbie Williams
24.03.2011 16.36
019954724_r
Meillä ei varsin ole totuteltu, isä leikkasi alkuaikoina oikeestaan ja sai hyvin pidettyä pikku-Tuiskun paikoillaan, nykyään onnistuu jo itseltäkin. Tuiskun takajalan kynsiä tarvii leikata todella harvoin, etukynnet taas tuntuu kasvavan parissa viikossa samaan pituuteen kuin ennen leikkaamista.
http://tuiskun.blogspot.com
24.03.2011 16.58
020996207_r
Marttila
Meillä Donna antaa leikata kyntensä ilman ongelmia, Stella taas pistää koko leikkuun vain leikiksi (harjoittelua vain lisää).
25.03.2011 14.02
020842523_r
Kouvola

Kynsienleikkuu oli meillä alkuaikoina aivan hirveää. Varmasti naapurit luulivat, että mä koitan kiduttaa ja tappaa ja teurastaa tota koiraa. Ei tarvinnut edes koskea tassuun, kun toi vinku ja ulisi ja itki minkä kerkesi. Rimpuili eikä antanut kiinni jossain vaiheessa. Sitten menin semmosella MINÄHÄ PERKELE LEIKKAAN -mielentilalla ottamaan koirasta jykevän otteen ja leikkasin varmasti pari kynttä. Tein tämän pari päivää, ja kolmantena päivänä sain kaikki kynnet kunnolla leikattua lähes ilman minkäänlaisia ongelmia. :)

Remember, it's me who's always on your side
27.03.2011 11.49
021083875_r
Kemi
Meillä ei oo Rockyn kanssa mitään ongelmaa kynsien leikkuussa. Poju melkeimpä pitää siitä, ku se tietää et sillon herkutellaan. ;> Tosiaan poju köllöttelee lattialla tai sylissä aivan rentona ja sitte vaan leikellään. Jokaisen tassun jälkeen poju saa namupalan ja oikein vahtii, et saa myös sen namun. :>
27.03.2011 11.57
Minä en ole jaksanut "totuttaa" kynsien leikkuuseen, tai pelannut namien kanssa. Koira kyljelteen ja naps naps. Sitten kun kaikki kynnet on leikattu saa sen palkkansa, mutta en siinä välissä ala mitään sille antamaan. On niin helppo tapaus, että. Ainoa ongelma on se, että Rubert haluaisi kauheesti haistellla niitä saksia samalla kun leikkaan, mutta ymmärtää nopeesti pitää päänsä pois edestä.
27.03.2011 13.34
020815273_r
Bono kirjoitti:

Kamala, miten ton kynnet voikaan kasvaa noin tajuttoman nopeesti? Pari viikkoa sitten leikkasin ne aika lyhyiksi, ja nyt taas kynsivaraa on ihan järkyttävästi. No tänään taas leikataan. Talvi on rasittavaa aikaa sen takia, ettei noi kynnet kulu samalla tavoin kun kesällä.

Kasvaahan nuo ihan mahotonta vauhtia. Välillä täälläkin pääsi ihan liian pitkiksi, sitten on koitettu viikon välein nakerrella vähän kerrallaan, että kerkee hermot vähän vetäytyä että saataisiin joskus siedettävään kuosiin. Onneks ei ole lakattua/maalattua puulattiaa...

Ei meidän koirista kumpikaan tykkää kynsien leikkuusta, kyllä se ilme on melko nyrpeä kun kynsisaksien kanssa lähestyy. Ovat toistaiseksi kuitenkin alistuneet kohtaloonsa melko nöyrästi.

Oliskin se kaameeta jos koira pistäis kunnolla hanttiin. Tuttu kertoi yhden koiran passittaneen kolme ihmistä ensiapuun saman kynsienleikkuutuokion tiimoilta.

27.03.2011 13.45
021986262_r
Oulu

Se olisi taas operaatio kynsienleikkuu edessä. Onneksi Dino on oppinut, että ne kynnethän jumalauta leikataan ja turha rimpuilu ja kitinä vaan hankaloittaa tilannetta. Dinolla oli pentuna aivan hirveää jokainen kynsien leikkuu, koira kiljui kun syötävä vaikka otti vain tassusta kiinni, ihme ettei naapurit tulleet valittamaan koiran rääkkäyksestä. Leikattiin aina pari kynttä kerrallaan ja sitten kunnon palkka.

Nyt vaan käsken koiran maahan, pidän siitä kiinni ja napsin kynnet. Välillä aina annan sille namin narskuteltavaksi ja taas jatkuu. Pikkuhiljaa se on oppinut käyttäytymään.

"Miten näin ylimaallisen häikäisevän ihanasta ihmisestä voidaan sanoa, että oon universumin suurin virtsapää?"
30.03.2011 23.31
020908377_r
Vaasa

Kannattaa leikata koiran kynnet silloin, kun on väsynyt ei niin rimpuilla/purra vastaan. Sekä päivittäin käydä kynnet läpi ihan vaan sormilla koskettaen.

Ainakin meillä toimii.

30.03.2011 23.33
022702346_r
Säkylä
Tällä on tosi kivasti valkoiset kynnet niin oli helppo leikata (: Vähän laittoi vastaan mutta kyllä namit on tie tän koiran sydämmeen :D
Riippuvuutta helmikuusta 2008. Lisää meistä: nahkalassie.blogspot.fi
31.03.2011 00.12
Juska ei oo koskaan laittanu vastaan, nostaa tassun ja antaa leikata :D Mutta vaan sillä ehdolla että jokasen kynnen jälkeen pitää antaa nami ;) Noh.. joskus huijaan ja leikkaan nopeesti pari kerralla.. ettei nyt ihan hemmotteluks noiden namien kans mene
31.03.2011 00.19
021668736_r

Meillä on opetettu koirat (Mörri ja Cessa) jo ihan pikkupentuna käsittelyyn, johon kuului mm. kynsienleikkuu ja turkinharjaus, pesu jne. Ei oo ollut mitään ongelmia. Mutta Jepen kanssa niitä ongelmia olikin sitten ihan riittämiin. Se kun tuli meille 11kk ikäisenä ja täysin kouluttamattomana. Lisäksi suurinosa kynsistä oli mustia, joten kynnen ydintä oli todella vaikeaa nähdä. No, sitten rokotusten yhteydessä isäni pyysi eläinlääkäriä leikkaamaan samalla kynnet. Eläinlääkäriä tää huvitti suuresti, mutta suostui leikkaamaan kynnet. Veri roiskahti ja verenvuoto ei meinannut lakata millään. Siitä jäi kammo Jepelle, eikä sen kynsiä enää leikattu ilman kuonokoppaa....

Cessalle hankin kynsitrimmerin ja sillä saa kynnet tosi nätiksi. Se makaa kyljellään, tassu mun sylissä ja oottaa kiltisti kun teen pedikyyrin

31.03.2011 07.43
Fialla ei ole mitään ongelmaa kynsien leikkuussa. Onnistuu hyvin yksinkin. Frenda ja Sony pistää sen verran vastaan, että toisen pitää pitää koiraa ja toinen leikkaa. Frendalla ei olla koskaan vissiin edes leikattu suoneen, mutta silti sillä on joku kammo siihen hommaan. Onneksi sillä on sentään valkoset kynnet niin ei mene liian vaikeeks : D
31.03.2011 14.12

Luigilla tuottaa vaikeuksia. Nyt olen vain ottanut sen asenteen, että pirhana minä leikkaan! Ja hyvin toimii, mitä nyt vähäsen yrittää pakitella ja kiskoa tassua. Yhden kerran on verikynsi tullut ja silloin koira kauhiaa vauhtia pesuhuoneeseen kylpyammeeseen ja ei muuta kuin tyrehdyttämään vuotoa. Onneksi kaveri sanoi silloin että perunajauhe auttaa tyrehdyttämiseen :) Laitettiin sitä ja vuoto oli loppunut yön aikana, side tietenkin tassun päällä :)

Itsekkin annan koiralle herkkuluun, kun olen kaikki kynnet leikannut. Tuolla on vain melkein kaikki kynnet mustia, joten vähän kerrallaan. Joku on sanonut, että mustassa kynnessä sen verikynnen rajan erottaa jotenkin sieltä kynnen alta, vaan enpä minä ole tuollaista huomannut. Valkoiset kynnet on paljon helpompia leikata.

Onko täällä kellään kokemusta kynsitrimmeristä? Hyvä vai huono? Itsellä oli eilen tarkoitus ostaa Mustista&Mirristä tuolle uudet kynsisakset ja mietin tuota trimmeriä, mutta enpä muistanut sitten kumpaakaan :/

31.03.2011 15.22
Minun mielestä on. Mutta se ydin lyhenee, jos leikkaa kynsiä useammin. Tai ainakin näin olen kuullut jonkun suusta. En muista oliko veljeni koiran kasvattaja, joka on myös ell sanonut näin.
31.03.2011 16.48
021668736_r
^Mä kirjoitin just tonne hiukan ylemmäs, että hankin Cessalle kynsitrimmerin ja että oli hyvä ostos Mä ostin sen VIP-storesta, M&M:n kynsitrimmeristä ei ole kokemusta. Ensin leikkaan kynnet mahdollisimman lyhyeksi ja sitten viimeistelen kynsitrimmerillä. Muuten menis henki ja elämä, jos pelkällä kynsitrimmerillä vetäisin, on kuitenkin sen verran hidas.
31.03.2011 16.53
Cessa, mä huomasin sen juuri, kun oli itse painanut lähetä-nappia :D Paljon maksoi trimmeri? Pitäisi kyllä ostaa muutenkin kynsisakset uudet, ehdotuksia mitkä olisi hyvät? Eikä vääntäisi kynttä :)
31.03.2011 17.01
022695490_r
Mäntyharju

No, mitäs tähänkin sanoisi... Aluksi tuo oli aikamoista tuskaa, pentu rimpuili ja huusi taukoamatta kunnes "kidutus" loppui. Olen ollut sillä periaatteella, että en ala antamaan koiralle kamalasti herkkuja leikkuun aikana ettei se sitten ala haahuilemaan niiden perään. Ennen leikkaamisessa meni melkein tunti, nyt menee 5-10 min.

Olen aina leikannut kynnet yksin, koska kun pitää koiraa itse, tuntee, milloin se aikoo nykäistä ja näin pystyy välttämään osan hutileikkauksista.

Me ollaan leikattu kerran viikossa ja on ollut sopiva määrä. (:

08.04.2011 10.28
020994464_r
Kurikka
Minikin pelkää hysteerisesti kynsienleikkuuta, johtuu varmaan siitä kun nuorempana siltä leikattiin vahingossa hermoon asti... eli saanut traumat siitä. Pääasia on, että on itse rauhallinen eikä tee kynsienleikkuusta isoa numeroa ja päättäväisesti leikkaa varoen tietenkin herkkää hermoa kynnessä. Leikkaan edelleenkin Mini kynnet kun vanhempani ei siihen pysty kun rimpuilee ja tärisee peloissaan. Eläinlääkärilläkin piti antaa rauhoittavaa, että kynsienleikkuu onnistuu.
08.04.2011 14.02

Meillä sujuu nykyään kynsien leikkuu täysin ongelmitta, etutassut antaa ja kääntää vaan pään pois ja makaa nätisti selälteen ku takatassuist leikataan.

Muutamia kertoja pisti oikeen kunnolla hanttiin (teineili) näytti hampait, näykki ja tempo, mut ku sai käsittelyn kera kuonokopan ja kiinni pitäjän, tämä loppui seinään:D

23.04.2011 09.08
022290214_r
Ylöjärvi

Pentuna opeteltiin kynsienleikkuu ja se lähti sujumaan ihan hyvin, ei oikeastaan ollut ongelmia, koira selälleen tai kyljelleen ja naps naps. Mutta sitten kerran yhtäkkiä ihan normaalissa tilanteessa Ruska pelästyi jostain syystä ja sen jälkeen leikkaaminen on ollut työn ja tuskan takana. Heti kun se näkee kynsisakset se tulee epäluuloiseksi ja pysyy musta turvallisen välimatkan päässä. Ei onnistu lahjomalla tai viemällä huomion muualle, muttei sen puoleen pakollakaan. Ainoa tilanne missä saattaa saada kunnolla pari kynttä leikattua on autossa kun koira on väsynyt eikä tilaa liikkua kovin paljoa.
Nyt sitten yritän ihan hitaasti opettaa sen uudestaan olemaan pelkäämättä, mutta tulee kestämään tosi tosi kauan ennen kuin tää piski hyväksyy kynsien leikkuun.

Ei ole riemulla rajaa kun on päästänsä vajaa. http://ruspu.blogspot.com/
23.04.2011 09.36
022383169_r
Juva

Vanillalta on jo aika helppo leikata kynnet, sillä opeteltiin leikkuu ja siinä oleminen jo heti kotiuduttua. Pöydälle vain neiti makaamaan ja napsnaps.. herkku lopuksi.

Ninnillä nyt ei ole mikään helppo tuo leikkuu, eikä mikään muukaan "trimmaus/hoitotoimenpide" johtuen pentuudesta, josta sai kai jonkinlaiset traumat jostain.

http://spanielienergiaa.blogspot.fi/

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti