Kynsien leikkuu - Sivu 9 (Koirat > Koirien hoitaminen)

28.04.2011 15.34

Mä oon ite kokenu leikkausasennon parhaaksi siten, että pidän koiraa selällään sylissäni. Koira oli aivan vääränä ja itsekin tuskailin kun kyljelleen laitettiin. Leikataan ehkä neljä-viisi kertaa kk:ssa. Tullut aika useinkin verta, ihan normaalia aj vaaratonta, tosin ei mitään mukavaa.

28.04.2011 18.24

Minä olen nyt alkanut ihmettelemään meidän Epun (3v) elsailua kynsienleikkuussa. Pienenä kynsienleikkuu oli ihan pikkujuttu sille, nyt koko hommasta on tullut järkyttävä Epun teatterituokio. Se huutaa kuin syötävä tuntiessaan saksien painautuvan kynteen, rimpuilee ja potkii ja muutenkin vain apinoi. Ja se saa huutonsa kuulostamaan oikeasti siltä, että uskon leikkaavani/leikanneeni suoneen, vaikka kaikki olisi mennyt hyvin. Se menee aivan hysteeriseksi. (Tosin takajalkojen kynnet on paljon helpompi leikata, etujalkojen kanssa lähinnä tämä panikointi..)

Tasan kerran olen onnistunut leikkaamaan Epulta verisuoneen, ja silloin se otti tilanteen ihan hyvin. Silti tassut ovat aina olleet Epulle vähän arka paikka, Epun oma juttu, joihin muut eivät mieluiten saa koskea. En tiedä mitä olen alkanut tehdä eri tavalla, että homma on kääntynyt ihan hulluksi.. Tai sitten se matkii Taavin käytöstä, se on aina ollut hermostunut kynsienleikkuusta ja Epun kuullenkin kiljahdellut pari kertaa leikattuani suoneen. (Kuulostaa ehkä kaukaa haetulta, mutta Eppu matkii Taavia oikeastikin todella monissa asioissa, ja useimmiten ne ovat juuri näitä Taavinkin ei-toivottuja 'käytösmalleja')

Mutta katsellaan nyt tilanteen kehittymistä.. Olen suunnitellut nyt totuttavani sen kynsisaksiin pikkuhiljaa, vain koskemalla saksilla sen kynsiä (ei leikkuuta) ja jotain muuta kivaa.

30.04.2011 22.45
ei onnistu
01.05.2011 10.31
021094273_r
Laukaa
Meillä ei mitään ongelmia kynsien leikkuun kanssa. Maahan selälleen, ihan rauhassa siinä makoilee, eikä kynsien leikkuu mitään tunnu haittaavan.
01.05.2011 13.35
000112654_r
Riolta leikataan kynnet niin että nostetaan pöydälle seisomaan ja sitten vain tassu kerrallaan otetaan käteen ja leikataan. Ei kyllä tykkää yhtään, mutta "alistuu kohtaloonsa" eikä pahemmin pistä vastaan. Joskus saattaa vähän nykiä tassua itselleen, mutta ei tee sitä paljoa. Oppinut ettei rimpuilemalla ja vänkyilemällä ansaitse mitään vaan toimitus kestää kauemmin.
20.01.2012 07.32
Iisalmi

Chilin ensimmäinen kynsien leikkuu oli niin karmea kokemus, että mietin jo minkä pirun olin mennyt ostamaan!

Siis se kirjaimellisesti meni johonkin transsiin ja mietin jo, että kohta tulee hammasta. Itse olen kuitenkin vielä hullumpi, joten osasin kai sitten näytellä tarpeeksi rauhallista ja päättäväistä, mutta koira istui sylissä ja joka ikisen 'naks- sanan /kynnen) jälkeen sai namin...

Ei tullut hammasta ja sen jälkeen koira taisi tajuta, etten tapa sitä kynsisaksilla. Tuon 'ekan' kerran jälkeen koira tulee syliin ja vuosiin ei ole palkintoa saanut, mutta 'naks'- sanaa käytän jokaisesta kynnestä edelleenkin ja juttelen sille rauhallisesti koko toimituksen ajan tyyliin: No niin 'naks' typerä pikku piski 'naks' ei sun tarvii ollenkaan 'naks' jännittää..... ;)

Sen vain sanon, että itselleni jäi jonkinlainen trauma tuosta tapauksesta. En ikinä olisi kuvitellut, että tuollainen kirppu pystyy tekemään jostain asiasta niin vaikeaa... Ennen Chiliä nauratti, kun naapurin Australianterrieri jouduttiin ell:llä nukuttamaan toimenpidettä varten... En naura enää! Itse en vain voi antaa periksi koiralle tuollaisessa ---> 'V****nen akka'! ;)

Rokin kanssa jännitin hommaa jo etukäteen, koska taustalla oli tuo pikku-piru Chili! (Kaksi ensimmäistä keskikokoista koiraani olivat nii-in helppoja...) Toisaalta, huomasin, että Roki vältteli tassujen nykimistä tai pitämistä tassua kädessä etc...

No, onneksi oli vielä syksy ja jätkä kova kaivamaan, kun se otettiin, niin ei liian aikaisin tarvinnut alkaa tutustua kynsien leikkuuseen. Silittelin kuitenkin sitä aina silloin tällöin ihan huvikseni tassuista, että se tottuisi edes siihen nykimiseen...

Nyt on pari kertaa leikattu pojun kynnet! Otin namit esiin:

Maate! Paikka! Tassu käteen ja eka naks ---> nami! Jessss, homma toimii! Ai niin ja koko ajan puhun sillekin rauhallisella tasaisella äänellä jotain: Arvaa prkl 'naks' jännittääkö minua 'naks' tämä helvetin 'naks' naksuttelu .... :D

Roki on ensimmäinen koira, jota en ole ihan pennusta kasvattanut, joten sen kohdalla luoton hankkimiseen menee aikaa (varmaan molemmin puolin) En kuitenkaan halua mokailla sen kanssa, koska jälki tuonkin kokoisen koiran kanssa voi olla virhelaskelmissa rumaa katsottavaa. Sen vuoksi siis käytän noita nameja, kunnes tunnetaan toisemme vieläkin paremmin (Sentään 5 yhteistä kuukautta jo takana)

22.01.2012 19.24
022002849_r
Ylitornio

Meillä onnistuu leikata kummaltakin koiralta kynnet. Tosin Sivin kynnet on vaikemmat leikata. Sivi luulee, että siihen sattuu, joten se vetaisee tassun pois. Jos se ei vetaise sitä niin silloin se tärisee häntä koipien välissä.

Anskun kynnet on helppo leikata. Se makaa vain rauhassa eikä yhtään hätiköi tai pelkää. :)

10.02.2009 - 22.4.2012 <3
22.01.2012 19.33
019954206_r
Loimaa

Meillä onnistuu leikkaus ilman ongelmaa ja nyt ollaan totuteltu kynsien viilaukseen :)

Vitsin kohdalla viilaus menee hyvin helposti :D Mukavampi viilata kynnet sileäksi ni ei raavi lattioita eikä satu kun hyppii päin :)

Tervetuloa https://trindysteam.valmiskauppa.fi/
24.01.2012 17.19
022198059_r
Vantaa

Meillä on pennusta asti tehty selväksi, että kynnet leikataan ja sillä siisti. Penskana houkuteltiin Kenta vessaan nameilla ja sitten äitini avustuksella toinen piti koiraa sylissä istuma-asennossa ja toinen leikkasi. Kovasti rimpuili, mutta otin asenteen "irti et pääse vaikka mikä tulis", ja niinhän se on, että jos koira kerrankin rimpuilemalla/temppuilemalla pääsee pois kurjasta tilanteesta, oppii se sen taidon ja hyödyntää sitä myöhemmin.

Nykyään leikataan kynnet missä nyt milloinkin, käpälästä kiinni kun koira makaa kyljellään, ei mitään ongelmia ja lopuksi haetaan joku leikkelemakkara palkinnoksi. Ja aina olen varonut leikkaamasta liian lyhyeksi, ei varmasti ole yhtä suopea ensi kerralla jos verille asti nipsasee. Leikkaan kynnet mielummin tuplasti useammin kuin hosun.

Jos meissä ei olisi virheitä, niin emme tuntisi niin suurta nautintoa havaitessamme niitä muissa.
26.01.2012 13.08
021956941_r

Pimua lähinnä kiinnostaa ne itse kynsisakset eikä se mitä sille tehdään. -.- Eli koko ajan saa muistuttaa, että sakset ei ole sen, eikä niitä havitella suuhun, vaikka niissä se mukava kuminen, oikein kivalta suussa tuntuva pehmuste onkin... :D

26.01.2012 13.20

Hiron kans sujuu kynsien leikkuu kivasti. Viimeksi teki ekan kerran silleen ku menin kynsisaksien kans sen viereen lattialle istumaan, niin antoi tassun mulle ennen ku ehdin mitään edes sanoa

Oon pennusta asti tuon tassuja vain pidelly kädessä ja hieronu ym. samoin oli kasvattaja tehny kaikille pennuille, ettei sitte säiky tai yritä kiskoa tassua pois :)

Kerran on veri tullu kynnestä, mutta eipä tuo sitä edes huomannu. Ite kyllä huomasin ja sitä verta tuli ihan kunnolla

26.01.2012 13.26
021573436_r

Meillä ollaan opetettu Bertta menemään sohvalle makaamaan operaation ajaks. Ei se oo moksiskaan, makaa chillisti ja antaa leikata kyntensä ku olis jossain kauneushoitolassa hemmoteltavana.

Ja vielä naminkin saa palkaks hienostuneesta käytöksestä

28.01.2012 16.42
Nykyään leikkaan kynnet heppa-tyyliin, eli nostan jalan vähänniinkuin putsais hevosen kaviota ja napsin siitä. Näin jalka ei ainakaan taitu sisään/ulos, kynnet tulee leikattua oikeassa kulmassa ja muutenkin helpompi molemmille :) seisoo kyllä hienosti operaation ajan.
28.01.2012 17.01
021821689_r
Kurikka

Oikein mukavasti sujuu kynsien leikkuu. :)

Pentuna tietenkin oli ongelmia hieman ja vähän nakerrettiinkin käsiä kun ei tykänny, mutta en piitannu vaan kun olin päättänyt leikata (edes yhden kynnenkin) niin se tehtiin. Nyt näkyy sitten tulos, eli pyydettäessä annetaan etutassut ja seisaalta sitten takatassut. Namia annoin pentuna lisäksi, jos antoi napsata kynnenkin ilman mutinoita ja nykyään annan aina lopuksi jonkun hyvän palan.

http://neronleimaus.blogspot.fi/
28.01.2012 17.27
000108264_r

Tälläkin sujuu kynsien leikkuu hyvin :)

Sohvalle makoilemaan ja nokan eteen sen lempiluu: naudannahkaluu :D

Hyvin antaa kynnet leikata eikä mitään ongelmia pojan kans sen suhteen.

Sony: Miten olet opettanut koirallesi tuon kynsien leikkuun heppatyyliin? Olisi kiva itelläkin kokeilla miten se onnistuisi Rokin kanssa, koska voisi olla tosi helppo sekä mukava omistajan, että koiran kannalta leikata kynnet :).

28.01.2012 17.29

Apu tervetullut !

Eetun kynsiä ei pysty leikkaamaan. Kamala vinkuminen ja raapiminen. Käsiin jää aina verisiä raapimisjälkiä. Kahdelta aikuiseltakaan ei onnistu. Kyljellään ei pysy. Kuonokopat repii irti. Koskaan ei ole tullut kipeää leikkaamisen yhdeydessä. Trimmaajat saa jotenkin aina leikattua, mutta viimeksikin trimmaajan rakennekynnet oli irronneet. Apuja?

28.01.2012 17.59
021777517_r
Himanka
Tahitin etutassujen kynnet saa leikattua, kun nappaa koiran jalkojen väliin ja nostaa tassun ylös. Takatassut on vaikeat, vänkää vastaan joka ikinen kerta, joten käsken koiran makuulle ja leikkaan siitä.
"And all the best women are married. All the handsome men are gay." -Robbie Williams
28.01.2012 20.04
019954206_r
Loimaa

Itse myös joskus leikannut turhan lyhyeksi ja verta tullut ihan kiitettävä määrä. Olen nyt tutustunut tähän jauheeseen joka tyrehdyttää sen verenvuodon. Ja myös kynsitrimmeri hio hyvin jos jättää hieman pidemmäksi kynnen.

Tykkään vaikka hieman enemmän hintaa niin 4 in 1 kynsisaksista joissa on tuo tyrehdytys jauhe, viila ja paristolla toimiva kynsitrimmeri samassa. Kaikki pysyy hyvin mukana :)

Tervetuloa https://trindysteam.valmiskauppa.fi/
05.02.2012 20.33
022314443_r
Ohkola

Meillä Bella (kiitos kasvattajan joka opetti heti pennut käsittelyyn) antaa aivan ongelmitta leikata kynnet, vaikka pari kertaa on leikattu vahingossa hermoon.

Jessi taas on aika hankala. Nyt vähän vanhemmiten rauhottunut kynsien leikkuun suhteen, mutta vetää tassut melkeen aina pois kun yrittää leikata.

Parhaiten meillä kuitenkin toimii komennus. Eli antaa Jeskukin hyvin leikata kynnet kun vaan sanoo sille tarpeeksi tiukasti ja käyttää tiukkoja otteita. En sitten tiedä miten onnistuis jos tämä ei auttais...

Dog is only as bad as it's owner is.
13.02.2012 18.14
Sony kirjoitti:
Nykyään leikkaan kynnet heppa-tyyliin, eli nostan jalan vähänniinkuin putsais hevosen kaviota ja napsin siitä. Näin jalka ei ainakaan taitu sisään/ulos, kynnet tulee leikattua oikeassa kulmassa ja muutenkin helpompi molemmille :) seisoo kyllä hienosti operaation ajan.

Täällä tehään nuoremmalle samalla tavalla.

Mutta Unin ei saa leikattua muutaku jos otan sen syliin ja avokki leikkaa kynnet ja trimmaa tassut, tolla tavalla osaa rauhottua hetkeks syliin. Jos sen yrittää laittaa kyljelleen tai seisten niin menee aivan paniikkiin vetää tassua kokoajan pois ja tärisee.

14.02.2012 03.20
Milan kanssa sujuu kynsien leikkuu nätisti, makaa selällään toimituksen ajan :) Nano taas on sylissä ja pistää välillä vähän hanttiin vaikka nuorempana antoi vielä leikata ihan kiltisti.
14.02.2012 12.38
021566031_r
Karijoki
Coman kanssa on aina kynsien leikkaaminen sujunut ilman mitään ongelmia. Nykyään se melkein nukahtaa kun sen kynnet leikkaan, aluksi ihan pikkusen rimpuilee, mutta rauhottuu parissa sekunnissa ja on ihan rento. Otan yleensä Coman syliin lattialla kun kynnet leikkaan ja Coma nukahtaa siihen. Aina saa jotain kivaa palkkaa kynsien leikkaamisen jälkeen, jotta kynsien leikkaaminen pysyy aina kivana. Kuten muidenkin hoitotoimenpiteiden kanssa. Kertaakaan en onneksi oo hermoon leikannut!
"No matter what you do, I will always love you."
15.02.2012 09.38
022644070_r
Alajärvi

Meilläkin Simolla on ilmeisesti jotain traumoja entisestä kodistaan kynsien leikkuusta. Ei anna koskea kynsiinsä kauaakan, kunnes repii tassunsa pois kädestä. Mutta kynsien leikkuu onnistuu jotenkuten tällä tavalla:

1. Otamme ensin herkkuja ja annetaan ensin yksi herkku.

2. Sitten menen lattialle istumaan ja otan Simon syliin niin, että se makaa selällään sylissäni.

3. Sitten painan Simon päätä pehmeästi itseäni vasten ja toisella kädellä näytän sille herkkua.

4. Äiti ottaa ensin takatassut ja leikkaa kynnet ongelmitta.

5. Sitten etutassut, joka onkin hieman hankalampi juttu.

6. Ensin toinen etutassu, Simo vikaisee kun kynnestä katkaistaan pieni pala. (Aina annetaan herkku, kun leikataan yksi kynsi etutassuista.)

7. Ollaan yritetty tehdä kynsien leikkuusta mukava kokemus antamalla herkkuja.

Nykyään kynsien leikkaus sujuu jo paljon paremmi, kuin silloin aivan alussa.

Ja enää harvemmin leikataan, kun kuluvat aika hyvin pihalla.

Muokattu viimeksi: 15.02.12 09.43
“No Trespassing,” that’s what it said.
15.02.2012 14.01
022263954_r
Seinäjoki

Tämä on selällään mun sylissä, niin on helpoin leikata. Ei tosiaan tykkää siitä, alkaa täräjämään jo kun otan kynsisakset esiin. Mutta sitten kun sanon "hyvä" ja päästän Tellun pois niin sekunnissa muuttuu mieliala X) Häntä heiluu ja nuuskii kynsisaksia. Ei kyllä hanttiin pistä, tärisee vaan. Selvästi yhdistää kynsisakset ja kynsienleikkuun huonoksi jutuksi vaikka ei oo pitään aikaan osunu verisuoneen.

Eilen sitten aloin taas tuon nakkien kanssa pelleilyn, pari kynttä niin saa nakinpalan. Syö ja tärisee :D

Listen to me now, believe me later
15.02.2012 16.09

Voi olla myöhäst laittaa mut mellä on tää yks terrieri neiti joka ei tykkää kynsien leikkuusta nii saatiin se oppimaan niin että koira otetaan silleen jalkojen väliin että sen takamus koskee maahan muttta ei etu tassut. se on selkä leikkaajaan päin ja otetaan koiran lempi nami vaikka makkara tao joku pieni nami polvelle niin että koira ei saa sitä mutta keskittyy siihen. sillä välin leikkaaja leikkaa kynnen ja HETI kun kynsi on leikkattu päästät koiran irti ja annat sille sen povella odottavan namin ja kehut. kun koira on syönyt namin jatketaan nii kauan että kaikki kynnet on leikkattu. ELKÄÄ HYVÄT KYNNEN LEIKKAAJAT VAAN TEHKÖ SITÄ ETTÄ JOS KOIRA EI ANNA LEIKATA NII LUOVUTATTE KESKEN LEIKKUUN. ELI ETTÄ OLET LEIKKAAMAS KYNSIÄ ETKÄ SAA YHTÄÄN KYNTTÄ LEIKATTUA NII PYYDÄ VAIKKA JOKU PITÄMÄÄN KIINNO MUTTA ELÄ MISSÄÄN NIMES JÄTÄ KOIRAN RIMPUILUN TAKIA KESKEN. sillä koira oppii että ku tarpeeks kauan rimpuilen nii mun kynsiä ei leikata

16.02.2012 07.26

ELKÄÄ HYVÄT KYNNEN LEIKKAAJAT VAAN TEHKÖ SITÄ ETTÄ JOS KOIRA EI ANNA LEIKATA NII LUOVUTATTE KESKEN LEIKKUUN. ELI ETTÄ OLET LEIKKAAMAS KYNSIÄ ETKÄ SAA YHTÄÄN KYNTTÄ LEIKATTUA NII PYYDÄ VAIKKA JOKU PITÄMÄÄN KIINNO MUTTA ELÄ MISSÄÄN NIMES JÄTÄ KOIRAN RIMPUILUN TAKIA KESKEN. sillä koira oppii että ku tarpeeks kauan rimpuilen nii mun kynsiä ei leikata

Samaa mieltä. Meillä ei ole mitään hoito-operaatiota jätetty koskaan kesken, vaikka koira olis kutsunu KARHU -ryhmän itseään puolustamaan. Niin antibioottivoiteen laitto silmäluomen sisäpuolille, silmätipat, korvatipat, korvien puhistukset, kynsien leikkuut, anaalirauhasten tyhjennykset, kaikki on tehty loppuun keinolla millä hyvänsä. Tästä koira on oppinu nimenomaan sen, ettei auta vastaan pistää yhtään, tilanteesta ei pääse eroon ennen kuin homma on loppuun suoritettu.

Voihan sitä tietysti leikata vaikka esim. kynnet yhestä käpälästä, palkata ja pitää tovi taukoa ja leikata sitten taas yhestä käpälästä jne, pääasia että kaikki tulee tehtyä eikä luovuteta ennen sitä, kesken toimenpiteen.

24.02.2012 18.12
021835306_r
Jyväskylä
Meillä kynsien leikkuu sujuu kaikilta hyvin Digiä lukuunottamatta. Pennusta asti ollaan sitä kynsien leikkuuseen totutettu, mutta se on aina samanlainen piipittäjä. Yrittää vetää tassua pois ja vinkuu. Koskaan ei olla luovutettu vaan ollaan leikattu kynnet loppuun. Muiden kanssa se sujuukin vaivattomasti. Meillä käytetään lähinnä kynsileikkureita/saksia ja joskus trimmeriä. Paha tapa on minullakin joskus leikata liikaa, mutta onneksi sitä verta ei ole koskaan tullut paljoa, muutama tippa vaan eikä koira ole koskaan sen erityisemmin tilannetta huomannut tai reagoinut siihen mitenkään ihmellisesti.
http://treenikaverit.blogspot.fi/
11.03.2012 18.50

Tarmon kanssa sai varsinkin alle vuosikkaana aina hieman taistella kynsienleikkuun kanssa, koska ensimmäisellä leikkauskerralla aivan pentuna siltä leikattiin liikaa kynttä ja vertahan siitä tuli - hirveän huudon kera. Sen jälkeen se aina rimpuili ja murahteli. Tästä suoriuduttiin niin, että alkuun palkkasin joka kynnen jälkeen ja jossain vaiheessa siirryin palkkaamaan joka tassun jälkeen. Pikkuhiljaa se alkoi rentoutumaan, mutta silloin tällöin yritti vetää kintun pois kädestä. Nyt viimeisen vuoden ajan ainakin (tai 1,5 v) siltä on voinut leikata kynnet ilman minkäänlaista taistelua. Makaa kiltisti paikallaan.

Reino ei välitä kynsien leikkaamisesta pätkääkään. Rellottaa rauhallisena, ja joskus jopa laittaa silmät kiinni. Siltä leikkaaminen sujuu myös hyvin nopeasti, hetkessä ohi. Tarmon kanssa olen hieman rauhallisempi ja varovaisempi, ettei tule leikattua liikaa ja sama rumba ala alusta.

11.03.2012 19.22
022241952_r
Loimaa

Meillä pentujen osalta aloitetaan ihan pienenä jo totuttelu leikkuuseen, mutta myös kynsitrimmeriin. Tänään käytettiin ekan kerran trimmeriä ja pentujen kanssa jatketaan jotta tottuvat alusta asti kaikkeen erikoiseenkin :D

http://tollingtrindys.wordpress.com/ - Tolleri lauman kuulumisia arjessa ja kisoissa.
15.06.2012 16.05
022496060_r
Tänään se sitten tapahtui, leikkasin vahingossa liikaa kynttä kun leikkasin Netan kynsiä. Onneksi tyrehtyi nopeasti.
"Ja uskon et asiat tapahtuu ja sen huomaa kun jokin suuri eteen astuu."

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti