Kuinka kouluttaa koira olemaan vapaana mutta silti kontrollissa - Sivu 2 (Koirat > Koirien koulutus)

31.10.2011 21.03
022354633_r
Jyväskylä
Meillä on just niin että remmissä ei välitä vaikka joku tyyliin kävelis sen päälle mutta irtiollessa kaamee räkytys vastaan tulijoille.. Ehkä mä lyön ton liinaan ja kirmataan jonnekkin missä tulee paaljon ihmisiä vastaan.
Muokattu viimeksi: 31.10.11 21.03
31.10.2011 22.46
022687069_r
Hämeenlinna

Jesse tulee, luokse melkein aina vaikka olisi hajukin jos on yksin, mutt jos toine koira juoksee ohi niin lähtee perään ja sitte pidin täällä yhessä pikku metässä sitä vapaana mutta enään en uskalla kun jos se menee alas sielta ylhäält niin siel on polku missä menee paljon koirii niin ei siin mitään ainakaan aluks et se kävis kattoo ihmisii kerran tai kaks mut tääl on niin paljon vihasii koiriA, miten neuvoisitte jatkamaan?? O.o

03.11.2011 16.16
020075326_r
Tampere
Karhu kirjoitti:
On olemassa paljon muitakin koulutustapoja. Namilla voi myös kouluttaa koiran varmaksi, kunhan nami ei ole houkutin, eikä koulutusta pilata sillä että koiraa hämmennetään ja suorastaan stressataan ylenpalttisella huomiolla ja lällytyksellä.

Toki koiria on erilaisia. Itse en halua nameilla toimivaa koiraa.
Tapoja on monia, kuten koiria ja ohjaajiakin. En olekaan sanonut, että minun mainitsema toimisi 100% jokaiselle koiralle. Toki Stillwellin tapainen namikoulutus on ok persolle koiralle ;)

03.11.2011 23.54
020452287_r
Helsinki
Meillä on ihan ajokoirankin kanssa samat metodit ollut luoksetulossa toimivia samallatavalla kuin muillakin.. juuri tuo naurattaa kun sanotaan että metsästyskoirat eivät voi oppia olemaan irti ja pysyä käskyn alla :D ei se kyllä niin meillä ole mennyt ainakaan ;) mamu saattaa käydä pellon toisessa päässä haistamassa hajut mutta tietää milloin on metsästysaika ja milloin on vapaanaoloa muuten, eli ei kyllä lähde kauas, kun on pennusta asti opetettu lähettyvillä pysymään.. metsästysaikana tietenkin saa mennä niin paljon ku sielu sietää ja tietää jo varusteista milloin on metsälle menon aika :)
04.11.2011 00.45

Luonnostaankin meillä ollaan laumahenkisiä, että pysytellään lähettyvillä.
Nannan ahneus on auttanut entisestään asiaa, paljon herkuilla palkittu luoksetulosta ja tosiaan kutsuttu luokse varmoissa tilanteissa - palkittu - päästetty jatkamaan touhuja. Kuitenkaan aina ei ainneta herkkupalkkioita, kehut riittää myös (ja läheskään aina ei ole tullut namit mukaan).
Seurailen ympäristöä ja yritän ennakoida ihmiset, koirat, metsän eläimet jotka saattaisivat viedä koiran mennessään.
Myöskin koirasta pois päin juokseminen tepsii meillä, kuten myös piiloon meneminen (jos ei ole tarkkana, niin mamma katoaa).

Ja tosiaan liina on ihan hyvä alku-apuväline vapaanaolon harjoitteluun (koira periaatteessa vapaana, mutta saa napattua kiinni jos ei tottelekaan).
Aloittelee rauhallisilla paikoilla, joissa ei ole ylimääräisiä häiriötekijöitä. Kutsuu koiraa, palkkaa tuloista ja vapauttaa. Juurikin, ettei koira ala ajatella, että luoksetulo tarkottaisi hihnaan kytkemistä ja kivan loppumista.
Luoksetulon varmistuttua, lähtee harjoittelemaan pikkuhiljaa maastoihin, joissa enemmän häiriötekijöitä.

04.11.2011 08.51
022047688_r
Pieksämäki

Ollaan nyt lumen kanssa tasan viikko harjoiteltu läheisellä pellolla vapaana oloa ja luokse tuloa, tämä aamu menikin aivan hyvin lukuun ottamatta kun oli kotiin tulo aika, ei oikein suostunut kiinni, ( olen aina yrittänyt rapsutella samalla ja huomaamatta naksauttanut hihnan kiinni ) nyt perääntyi kuin mikäkin. Mutta sattoi olla hänen mielestään kiva leikki.

Otin tänään myös naksuttimen luokse mikä vahvensi luokse tuloa ihan hirveästi :)

04.11.2011 09.24
022348154_r
Harjavalta
Nanna kirjoitti:

Luonnostaankin meillä ollaan laumahenkisiä, että pysytellään lähettyvillä.
Nannan ahneus on auttanut entisestään asiaa, paljon herkuilla palkittu luoksetulosta ja tosiaan kutsuttu luokse varmoissa tilanteissa - palkittu - päästetty jatkamaan touhuja. Kuitenkaan aina ei ainneta herkkupalkkioita, kehut riittää myös (ja läheskään aina ei ole tullut namit mukaan).
Seurailen ympäristöä ja yritän ennakoida ihmiset, koirat, metsän eläimet jotka saattaisivat viedä koiran mennessään.
Myöskin koirasta pois päin juokseminen tepsii meillä, kuten myös piiloon meneminen (jos ei ole tarkkana, niin mamma katoaa).

Ja tosiaan liina on ihan hyvä alku-apuväline vapaanaolon harjoitteluun (koira periaatteessa vapaana, mutta saa napattua kiinni jos ei tottelekaan).
Aloittelee rauhallisilla paikoilla, joissa ei ole ylimääräisiä häiriötekijöitä. Kutsuu koiraa, palkkaa tuloista ja vapauttaa. Juurikin, ettei koira ala ajatella, että luoksetulo tarkottaisi hihnaan kytkemistä ja kivan loppumista.
Luoksetulon varmistuttua, lähtee harjoittelemaan pikkuhiljaa maastoihin, joissa enemmän häiriötekijöitä.

Pakko vähän kompsia.
Laumasidonnaiselle koiralle tuo "katoaminen" on tehokas, kunhan ei tee sitä tavaksi. Laraan pätee myös tuo ahdeus joka auttaa asiaa tosipaljon, sekä myös se asia että muut koirat ei kiinnosta niin hirveesti neitiä. Larahan tuli meille vasta maaliskuun lopulla tänä vuonna ja ite ainakin aloitin heti vapaana pitämisen häiriötekijöiden kanssa. Pariin otteeseen tietenkin kokeiltiin koirapuistossa että kuinka kintun vieressä neiti pysyy, sitten vasta vapaaksi ettei käy hullusti. Nykyään käytetään lelua mukana tosi paljon tai keppiä. Eli varmistan että mulla on lähes aina jotain kivaa ja kiinnostavaa, vaikken välttämättä mitään lelua/namia/keppiä/rättiä tarttisikaan -> tapa mikä tapa :)

If you can't catch a wave then you're never gonna ride it
04.11.2011 12.10
022015417_r
Oulu

yksinkertasesti tee itsesi koiralle tärkeäksi, sillä ei ole mitään syytä karata luoltasi. varsinkin kun lume ei ole mikään riistaviettinen rotu.

"Money will buy you a pretty good dog, but it won't buy the wag of his tail"
04.11.2011 13.09

Niin joo unohtui kuitenkin.. Tosiaan itsestään pitää tehdä mielenkiintoinen koiran silmissä. Kaikki mistä koira tykkää (ruoka, lelut, jne) on sinulla/sinussa ja sinä voitat sitten kaikke vastaan tulevat koirakot ja mehevät jäniksen jäljet.

Alkuvaiheessa joskus myös pidin jonkun opin mukaan ihmeellisiä ääniä ja muutenkin hieman pellekäytöksellä, herätin Nn huomion kun se oli lähdössä liian kauas tai muuten tuntui haahuilevan. Meidän neiti ainakin syttyi siitä ja tuli nopeasti katsomaan mitä se mamma sekoilee (tätäkään tosin ei kannata toistella mahdottoman usein, joskus yllättäen tms).

//Lume, oletko siis kutsunut koiraa vapaanaoloajan yhteydessä luokse ja päästänyt menemään? Luoksetulonyhteydessä vaikka napannut pannasta, mutta palkannut ja päästänyt jatkamaan touhuja?
Nimittäin, älä ainakaan tee varsinaisesta luoksetulosta remmiin sen poikkeavaa. Luoksetulo olisi kiva ja normaali asia, sai sitten jatkaa leikkejä tai tulla kytketyksi :)

Muokattu viimeksi: 04.11.11 13.12
04.11.2011 17.04
022047688_r
Pieksämäki
Nanna kirjoitti:

Niin joo unohtui kuitenkin.. Tosiaan itsestään pitää tehdä mielenkiintoinen koiran silmissä. Kaikki mistä koira tykkää (ruoka, lelut, jne) on sinulla/sinussa ja sinä voitat sitten kaikke vastaan tulevat koirakot ja mehevät jäniksen jäljet.

Alkuvaiheessa joskus myös pidin jonkun opin mukaan ihmeellisiä ääniä ja muutenkin hieman pellekäytöksellä, herätin Nn huomion kun se oli lähdössä liian kauas tai muuten tuntui haahuilevan. Meidän neiti ainakin syttyi siitä ja tuli nopeasti katsomaan mitä se mamma sekoilee (tätäkään tosin ei kannata toistella mahdottoman usein, joskus yllättäen tms).

//Lume, oletko siis kutsunut koiraa vapaanaoloajan yhteydessä luokse ja päästänyt menemään? Luoksetulonyhteydessä vaikka napannut pannasta, mutta palkannut ja päästänyt jatkamaan touhuja?
Nimittäin, älä ainakaan tee varsinaisesta luoksetulosta remmiin sen poikkeavaa. Luoksetulo olisi kiva ja normaali asia, sai sitten jatkaa leikkejä tai tulla kytketyksi :)

joo siis kutsun aina välillä luokse, kun tulee palkkaan ja saa taas mennä juoksentelemaan :) juoksen välillä karkuun ja menen pusikkoon piiloon, tai vaihdan suuntaa nopeasti ja muuta ns, pelleilyä :)

04.11.2011 19.42
Koiran voi myös luoksekutsuttaessa ottaa välillä kiinni ja vapauttaa heti uudestaan. Se toimii myös palkkana. Me olemme ronin kanssa kuljettu paljon vapaana, hihnassa lähinnä opettelun vuoksi. Vapaana pito vaatii luottamusta myös omistajalta. Remun kanssa olen tehnyt myös tarvittaessa niin että jos koira on menossa kiellettyyn paikkaan tai se ei ota kutsua korviinsa tms. olen juossut kohti, huutanut ja elämöinyt jotain, koira yleensä vähintään kiinnittää huomionsa jonka jälkeen luoksekutsu toimii. Jos ei toimi, samalla tekniikalla olen juossut koiran kiinni. Tekniikalla saa kyllä helposti kylähullun maineen. Monille koirille toimii myös esim se että menee kyykkyyn ja isoon ääneen alkaa "voivottelemaan", harva koira vastustaa kiusausta tulla. Mielestäni kuitenkin koiran vapaana pito, luoksetulo ja muut perusjutut pitää perustua johonkin muuhun kuin nami tai lelupalkkaan. En aio loppuelämääni kantaa joka lenkillä makkaraa tai lelua taskussa. Vanhemmalla koiralla toimii palkkana se että saa olla vapaana, jos ei tottele niin joutuu hihnaan.
07.11.2011 00.29
022030385_r
Minulla kun on nyt tuo 7kk punainen irlanninsetteri. On ollut vapaana metsässä lähes joka päivä, jos kiera on haistellut tai ollut muuten vain omissa maailmoissa olen mennyt jonkun puun taakse piiloon ja kiera on hätääntynyt ja alkanut etsimään minua ja olen huutanut ja sitten kiera on tullut luokseni ja nykyään kun on vapaana tarkkailee minua eikä lähde kauas olen myös välillä vaihtanut suuntaa jos kiera menee omiaan kaukana.

Ongelma onkin se että jos tulee koira vastaan kiera ei kuule minua eikä näe. Tässä ihan vasta yhtenä päivänä kävelin metsässä ja kiera tulee yleensä perästä sitten katoin että sitä ei enää näy ajattelin sen jäävän haistelemaan jonnekin ja huusin sitä ja kävelin eteenpäin (aina tulee silloin) mutta ei sitä kuulunut sitten kävelin aika pitkälle kun ei vieläkään Kieraa kuulunut käännyin ja kävelin takaisin samaa reittiä ja kun olin kävellyt aika pitkään takaisin niin näin miehen joka kantoi pientä koiraa sylissään ja kiera hyppi sen vieressä sitten huusin kieraa ja se tuli kyllä luokseni.

ja aloitimme pentu agilityn ja siellä muut pennut olivat hyvin hallinnassa mutta kiera kun päästettiin siksi aikaa vapaaksi että putkea tehtiin niin putken jälkeen ei ottanut edes palkkaa vaan juoksi oikopäätä russelin luokse leikkimään ja vaikka kuinka huusin niin ei tullut. Ja lenkillä oli minulla mitä vain herkkuja ja kun koira tulee vastaan niin kamala rempominen koiran luokse ja silloin ei kuule eikä näe muuta kun koiran. Eihän se koirille mitään tee, haluaa vain leikkiä, mutta ei hän se nyt kiva ole jos menee vaikka hyppimään jonkun pienen koiran päälle.

Kun ollaan kaverin borderterrierin ja kieran kanssa metsässä ja päästetään koirat vapaaksi leikkimään niin vaikka kuinka piiloutuisin juoksisin kauas ja huutaisin niin kiera ei tule seuraa vain ystäväänsä. Mitä siinä tilanteessa pitäisi tehdä? pitäisikö koira mennä hakemaan vain hihnaan? torua vai mitä? Miten tuon koiria rakastavan setterin saisi vähän vähemmän koiria rakastavaksi : DD VINKKEJÄ?
07.11.2011 22.36
020879619_r
Lahti
Sukka ei pysy vapaana kontrollissa, ja voin jopa myöntää sen. mut tulee kyl ku huutaa. lähtee vaa huitelee kauemmas - litykentäl kyl tottelee ja hyvin (:
08.11.2011 20.42
022441295_r
Salo
Mun mielest vois onnistua niin et ensin opetat sen remmissä katsekontaktiin ja sitte ku se pysyy siinä hyvin ni sitte alat ottaa ilman hihnaa!? :D
www.aapojalissu.blogspot.com
09.11.2011 00.08
021559401_r
Oulu
Aapo kirjoitti:
Mun mielest vois onnistua niin et ensin opetat sen remmissä katsekontaktiin ja sitte ku se pysyy siinä hyvin ni sitte alat ottaa ilman hihnaa!? :D

kun sen koiran pitäis kuitenki olla vapaanakin, että nyt menee vähän mönkään kyllä, jos aletaan tapittamaan omistajaa.

Ainoata rakkautta jota rahalla voi ostaa: koirat
09.11.2011 13.32
000046301_r
Kiera kirjoitti:
Minulla kun on nyt tuo 7kk punainen irlanninsetteri. On ollut vapaana metsässä lähes joka päivä, jos kiera on haistellut tai ollut muuten vain omissa maailmoissa olen mennyt jonkun puun taakse piiloon ja kiera on hätääntynyt ja alkanut etsimään minua ja olen huutanut ja sitten kiera on tullut luokseni ja nykyään kun on vapaana tarkkailee minua eikä lähde kauas olen myös välillä vaihtanut suuntaa jos kiera menee omiaan kaukana.

Ongelma onkin se että jos tulee koira vastaan kiera ei kuule minua eikä näe. Tässä ihan vasta yhtenä päivänä kävelin metsässä ja kiera tulee yleensä perästä sitten katoin että sitä ei enää näy ajattelin sen jäävän haistelemaan jonnekin ja huusin sitä ja kävelin eteenpäin (aina tulee silloin) mutta ei sitä kuulunut sitten kävelin aika pitkälle kun ei vieläkään Kieraa kuulunut käännyin ja kävelin takaisin samaa reittiä ja kun olin kävellyt aika pitkään takaisin niin näin miehen joka kantoi pientä koiraa sylissään ja kiera hyppi sen vieressä sitten huusin kieraa ja se tuli kyllä luokseni.

ja aloitimme pentu agilityn ja siellä muut pennut olivat hyvin hallinnassa mutta kiera kun päästettiin siksi aikaa vapaaksi että putkea tehtiin niin putken jälkeen ei ottanut edes palkkaa vaan juoksi oikopäätä russelin luokse leikkimään ja vaikka kuinka huusin niin ei tullut. Ja lenkillä oli minulla mitä vain herkkuja ja kun koira tulee vastaan niin kamala rempominen koiran luokse ja silloin ei kuule eikä näe muuta kun koiran. Eihän se koirille mitään tee, haluaa vain leikkiä, mutta ei hän se nyt kiva ole jos menee vaikka hyppimään jonkun pienen koiran päälle.

Kun ollaan kaverin borderterrierin ja kieran kanssa metsässä ja päästetään koirat vapaaksi leikkimään niin vaikka kuinka piiloutuisin juoksisin kauas ja huutaisin niin kiera ei tule seuraa vain ystäväänsä. Mitä siinä tilanteessa pitäisi tehdä? pitäisikö koira mennä hakemaan vain hihnaan? torua vai mitä? Miten tuon koiria rakastavan setterin saisi vähän vähemmän koiria rakastavaksi : DD VINKKEJÄ?

ihan sama meillä, yksin kun ollaan niin tulee heti, koirspuitossa jos on muita tai metsässä tulee joku vastaan niin korvat häviää heti... leikkimään vaan olis pakkopäästä.

Ja ei saa edes kiinnitettyä huomiota leluilla eikä nameilla kun ei kuule eikä näe muuta kun sen vieraan ihmisen/koiran, apuja?

09.11.2011 17.46
022441295_r
Salo
Jaffa kirjoitti:
Aapo kirjoitti:

kun sen koiran pitäis kuitenki olla vapaanakin, että nyt menee vähän mönkään kyllä, jos aletaan tapittamaan omistajaa.

Aa, mä siis ymmärsin et täs haetaan kontrollis kävelemistä.. No sit on asia eriksee (:

www.aapojalissu.blogspot.com
09.11.2011 20.04
021411248_r
Espoo

Mulla on muuten sama ongelma että koira ei meinaa tulla takas ku se kerran vapaaks pääsee

Ni oisko jotain lyhyitä ja ytimekkäitä neuvoja ?

09.11.2011 20.32
021559401_r
Oulu
Viivi kirjoitti:

Mulla on muuten sama ongelma että koira ei meinaa tulla takas ku se kerran vapaaks pääsee

Ni oisko jotain lyhyitä ja ytimekkäitä neuvoja ?

Niitä tämä keskustelu on pullollaan.

Ainoata rakkautta jota rahalla voi ostaa: koirat
09.11.2011 20.54
021982736_r
Mä en tästä osaa sanoa ollenkaan tarkemmin, mutta yhdellä meidän tutulla oli vaikeuksia luoksetulon kanssa, koira ei tullut kutsusta luokse ja juoksi mielestäni myös karkuun, kun olisi ollut tarkoitus ottaa koira kiinni. Tämä tuttuni opetti koiralle varman luoksetulon pitkän liinan kanssa.
16.11.2011 14.06
022430560_r
Alajärvi

Haluaisin vähän vinkkejä kuinka opettaa koiran olemaan vapaana, mutta myös takaamaan sen että se pysyy omassa pihassa.

Meidän Mussulla on sellainen 'ongelma', että heti jos sen päästää vapaaksi, se lähtee kävelemään/juoksemaan tielle päin. Mussun entinen omistaja kertoi, että ne ovat päivittäin olleet vapaana pihassa, eivätkä ole lähteneet mihinkään. Meillä kuitenkin käy niin aina kun päästän Mussun irti.

Olisiko siis jotain hyviä vinkkejä opettaa 7 vuotias koira pysyttelemään pihassa, vaikka olisikin vapaana?

16.11.2011 14.10
Koira pysyy pihassa jos olet itse koiralle kiinnostava. Koira todennäköisemmin lähtee muualle jos et ole sen kanssa. Leiki sen kanssa ja anna herkkuja välissä. Ja kunhan koira osaa ''tänne'' käskyn saat sen tulemaan luo jos karkaa. Sekin kannattaa muistaa, että jos koira lähtee esim. naapuriin ja se tulee loppujen lopuksi kutsusta luo niin älä toru karkaamisesta. Koira voi luulla että toruttiin luo tulosta.
16.11.2011 14.15
022430560_r
Alajärvi
Olen yrittänyt viedä herkuilla sen mielenkiinnon, mutta kun päästän sen vapaaksi se vain lähtee minusta piittaamatta kävelemään eteenpäin. Mussu osaa "tänne" käskyn, muttei aina sitä tottele. Jos se jostain kiinnostuu, niin se vain lähtee menemään. Sitten kun lähtee sen perään, niin se vain alkaa mennä nopeampaa, sillä minusta tuntuu että se luulee olevansa hihnassa ja juoksemme yhtä matkaa, niinkuin yleensä teemmekin.
16.11.2011 14.18
Muokattu viimeksi: 16.11.11 14.18
16.11.2011 14.23
022430560_r
Alajärvi
Kiitos vinkistä, tuo voisi tosiaan olla kyllä kätevä. Pitääkin ostaa jostain tuollainen ja alkaa kunnolla harjoitella Mussun kanssa vapaana olemista. (:
Muokattu viimeksi: 16.11.11 14.23
23.11.2011 14.11
021431842_r

Vale pysyy pihassa vaikka monta tuntia yksinään. Ainoa mikä sitä vaivaa, on naapurin auton perässä juokseminen, unohdetaan se kuitenkin nyt.. Mää kävin katsomassa koiraa kolme viikkosesta, eli siitä asti kun kasvattaja laski vieraat pentuja kattomaan, vähintään joka toinen päivä. Sitä ennen olin jo emon kanssa käynyt kaveraamassa, jotta se tottuisi minuun.

Koira siis kasvoi minun seurassani ja oppi jo pitkään ennen uuteen kotiin muuttoa pitämään minua yhtenä 'pomoistaan'. Kun Vale siis muutti meille, olin ainoa tuttu henkilö, johon se saattoi turvata. Tämä voimisti ennestään vahvaa rotupiirrettä (pomon luona pysymistä). Pidin koiraa kiinni vain ihmistenilmoilla. Koira siis oppi seuraamaan, pysymään luona ja antamaan kiinni kuin itsestään. Voitte tosin kuvitella miten hihnakäytöksen laita on tässä vaiheessa.. ;) Nämä kaksi käytöstä eivät ole mielestäni missään tekemisissä keskenään.

Toki koiran vapaanapito täällä maalla on tyystin eri asia, kuin kaupungissa kaikkien häiriöiden keskellä, mutta jo rodun valinnalla voi vaikuttaa paljon koiran taipumuksiin. JA vanhempiin perehtymisellä.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti