Koiran eroahdistus - Sivu 13 (Koirat > Koirien koulutus)

04.09.2012 17.44

Finella on eroahdistuskoira. Muutin viikonloppuna kerrostaloon, ja parina päivänä kun olen ollut koulussa, niin huutoa on ollut kun lähden ja palaan. Tuhoja se ei ole täällä tehnyt, mutta kotona kylläkin. En viiti kiusata naapureita enempää vaan vien sen takaisin maalle. Pennusta pitäen tuo on mennyt ihan hysteeriseksi kun tullaan kotiin. Tietysti koitettiin jättää se huomioimatta, mutta eipä ole auttanut. Muutenkin se on ollut tosi leimautunut minuun. Seuraa sisälläkin aina joka paikkaan, jotta saisi vaan olla mun luona. Yöt se nukkuu mun sängyssä ja monesti vielä kainalossa. Kenties jääkaudesta olisi jotain apua...

Pitää nyt käskeä muuta perhettä koittamaan uusia keinoja jos se tuosta paranisi. Tilannehan on eri tutussa kodissa kun tässä uudessa, mutta ehkä sitten uskaltaa ajatella Finellaa taas kerrostaloon kun se osaa olla nätisti omakotitalossa. 

04.09.2012 23.00
022309048_r
Pori

Huoh, täälläkin TAAS kerran eroahdistuskoira. Olihan tuo vanhempikin alle vuoden ikäisenä, mutta siihen sentään tiesin syyt ja ihan omaa mokaani tuo huusi perääni kuin sika jota tapetaan. Silloin auttoi se että entinen mieheni touhusi enemmän koiran kanssa ja pääsi aina sen kanssa töihin mukaan (ei voitu jättää kotiin, koska häätö olis tullu aika nopeesti silloisessa kerrostalossa)

Noh, nykyisen kanssa on ollut eri rutiinit ja pennusta saakka opetettu yksinoloon. Tämä vaan ei huuda vaan tuhoaa - aivan liikaa. Samat rutiinit vieläkin - ei huomioimista lähtiessä eikä palatessa (tai palatessa pakko kieltää kiusaamasta vanhempaa koiraa, johon yli-innostuminen kohdistuu kun hyppiminen ja minussa kiehnääminen ei tuottanut tulosta) Odotan niin kauan kun koirat makaa oikeasti rauhassa lattialla (melkein silmät ummessa) jolloin vien ne vasta ulos.

Olen jättänyt tekemistä ja pureskeltavaa yksinollessa ja myös kokeillut ettei mitään ole lattioilla - ei mitään merkitystä siinä, tuhoa on kuitenkin. Tilaa ei pysty rajaamaan, koska asun yksiössä. Tilan rajaaminen tosin on auttanut esimerkiksi vanhemmillani jossa jää vain eteiseen (eteisessä pelkästään makuualusta, vesikuppi, luu ja lempilelu)

Niin epätoivoinen fiilis, tänään oli sitten sohvan sisälmykset revitty... Tuntuu että menee vain pahemmaksi.

05.09.2012 00.39
022273397_r
Tervola

Ootko kokeillu että jätät kongin jonka sisään vaikka jauhelihaa?

Tai osta häkki jonka teet sille rauhan paikaksi, jolloin se hakeutuu itse sinne kun ahdistaa yksinjääminen, tämä on toiminut monella tutullani.

Rooneykin oli pentuna aikamoine tyranni, sohvat, seinät, hyllyt pöydät yms. meni aika mukavasti uusiksi. Mutta rooneylle autto kongi ja häkkiin totuttaminen. Jätin siis häkin auki että se sai itse hakeutua sinne. Kerran katsoin kamerasta mitä se tekee. Kun lähdin jäi syömään kongia. Kierteli vähän aikaa talossa ja pisti nukkumaan häkkiin.

05.09.2012 01.26
022700014_r
Pori

Meillä huudettiin, ulvottiin, k*stiin ja p*skottiin, rikottiin, tuhottiin ja sekotettiin. Anteeksi kielenkäyttöni.

Järki siinä lähti ja melkein koira kun tuli se ensimmäinen varoitus. Koiran alue oli rajattu makkariin ja sen se tuhosikin perusteellisesti seiniä myöten. Ei tuntunut auttavan mikää. Kongi kiinnosti kunnes ovi loksahti kiinni.

Viimeinen korsi meillä oli tuo häkin hankkiminen eikä kyllä kunnolla alku totuteltu siihen ihan niin kuin olisi ollut paras. Aluksi pidin häkkiä kiinni ja parikin kertaa se sieltä karkasi kunnes saumat vedettii nippusiteillä, ulvonta loppui kahden päivän äjlkeen jolloin aloin pikkuhiljaa jättämään häkkiä auki. Siellä poika makasi aina kun tulin kotiin ja kaikki ongelmat katosi kuin yhtäkkiä. Enää ei ollut ongelma pidempikään yksinolo.

Pikkuhiljaa se häkki kuitenkin jäi pois eikä muuton jälkeen poika sitä enää kaivannut. Että meille se oli se väline joka auttoi.

Muokattu viimeksi: 05.09.12 01.33
Heat, dust, water or even an invasion of particularly horny and sneaky jellyfish.
05.09.2012 16.54

Ihan totta tuo mitä Pihka sanoit. Varmaan olisi joku portti hankittava, että se olisi vain yhdessä huoneessa aluksi. Tuo häkki tuntuu jotenkin turhan raa'alta konstilta, mutta jos tarve vaatii niin kokeillaan sitäkin. Tästä tulee pitkä ja hikinen tie, mutta eiköhän se kannata : )

05.09.2012 20.11
022273397_r
Tervola

Ei häkki ole ollenkaan raaka vaihtoehto, pikemminki päinvastoin. Kun tekee pohjatyön oikein, eli totuttaa koiraa häkkiin pikkuhiljaa, antaa ruuan sinne ja vaikka pistää nukkumaan koiran sinne aina yöksi, niin häkistä tulee rauhan paikka. Mihin koira mielellään itse hakeutuu. Ja jättää vaan sen oven auki niin sinne ne sit menee.

05.09.2012 20.56
022309048_r
Pori

Kara - tosiaan kongiakin on kokeiltu ja yhtä tyhjän päälle. Ei ole mikään toiminut vielä että voisi rauhassa olla. Tosin olen huomannut että on paljon rauhallisempi kun on kotona aivan yksin (eli vanhempi koira mukana esim. treeneissä) mutta silloin ei ikinä kauhean pitkää aikaa ole, joten voisiko olla että työpäivät vain on sille liian pitkä aika. En tiedä.

Häkkiä meillä ei ole, mutta sellaista ollaan just etsimässä suht halvalla ja myös koiraporttia - saisi tilan rajattua että olisi pelkästään tuossa pikkukeittiössä, jopa se voisi auttaa.

05.09.2012 21.16

Pojulla (tullut minulle kodinvaihtajana ja ollut minulla nyt 6kk) oli pakko pitää metallista kuonokoppaa kun tuhosi välillä jotakin (pääsee kumminkin vapaasti kuljeskelemaan kämpässä ja pystyy juoda kuonokopan kanssa)

Pariin kuukauteen ei ole ollut tarvetta käyttää, koira on tajunnut että jos tuhoaa saa kopan naamaansa, eikä ole tuhonnut enää. Meillä ei ole siis eroahdistusta, keksii vaan tekemistä kun olen poissa vaikka on vanhempi koirani seurana.

06.09.2012 00.13

Juno: Koira ei siis hätäänny mitenkään kun jää yksin? Voi olla ihan pelkkää nuoren koiran tylsistymistä ja kyllä sakemanni saa jo melko tuhoa aikaan vaikka "sisustaisikin" vaan omaksi huvikseen/tylsyyteen.... Jos se nyt on saanut olla vapaasti asunnossa ja vaikka häkkiin totuttamisen tekisikin hyvin, voi tylsyys alkaa purkautua pitkän yksinoloajan kuluessa ääntelemällä, kun puuhaa ei ole tarjolla. Eli vaikka häkissä olisikin nätisti joitakin aikoja, voi koiraa kuitenkin alkaa siellä olo pidemmän päälle pitkästyttämään ja jollain tapaa sekin sitten puretaan.....

Eli itse kannatan tuota porttikokeilua, tai jos se ei auta, niin kuonokoppa. Ihan sen takia, että kaikilla ihmisillä ei ole varaa ostaa uusia sohvia kuin jotain sukkia. Kopan kanssa on häkkiin verrattuna se hyöty, että koira pääsee kulkemaan asunnossa ja voi rauhoittua itse valitsemaansa paikkaan. Itsellä kokemusta siitä miten häkki vain provosoi koiraa purkamaan tylsyytensä joko mölyämällä tai vaihtoehtoisesti nikkaroimalla häkkiä. :D

Muokattu viimeksi: 06.09.12 00.23
06.09.2012 14.59
06.09.2012 15.11
022700014_r
Pori

Meillä oli koppa, en tiedä miten mutta se ei ton rotan päässä pysynyt. Oltiin se haettu niin että oli koira mukana ja myyjä näytti vielä miten mutta eih..aina se sain sen pois.

Koppaa itsekkin suosittelen häkin tilalle varsinkin kun Junon tapauksessa saattaa nimenomaan olla vaan sitä nuorta turhautuneisuutta ja tuhoamisen tarvetta.

--

Huvitti kun katsoin tuota koppaa

"Kuonokopan käyttötarkoituksia ovat esimerkiksi eläinlääkärikäynnit ja muut hoitotoimenpiteet, laivamatkat tai koulutuskäyttö. Koiraa ei saa jättää kuonokopan kanssa ilman valvontaa (esimerkiksi estämään pahantekoa yksinollessaan)."

Muokattu viimeksi: 06.09.12 15.12
Heat, dust, water or even an invasion of particularly horny and sneaky jellyfish.
06.09.2012 15.25

Nino: Kopan saa paremmin pysymään päässä, jos se pujottaa kiinteän pannan alta pään takaa.

Ainahan noita varoituksia on, jokainen käyttäköön omaa arvostelukykyään ja kopankin pitää olla sellainen, että on tarpeeksi väljä alhaalta, jotta koira voi läähättää, juoda ja oksentaa. Eikä sitä koppaa tulla pitämään koiran koko loppuelämää, vaan se on vain väliaikaisena koulutusvälineenä. Ei ole ilon paikka tulla kotiin, kun koko kämppä on kun pommin jäljiltä ja koiran hampaanjälkiä löytyy sohvasta seiniin.

06.09.2012 17.01

Niinpä. Meillä koppaa ei ole enää tarvinnut edes käyttää kuukausiin mutta hyvä se on varalla olla. (Nimimerkillä syöty sohva, nojatuoli, ruokailuvälineet (tiskipöydältä ja yksi veitsi mm. vääntyi), kynttilöitä, kokonainen bataatti (oli pussissa pöydällä), seiniä..)

Ja ulkona ollaan 2-4 tuntia päivässä.

09.09.2012 12.40
022700014_r
Pori
Nuka kirjoitti:

Nino: Kopan saa paremmin pysymään päässä, jos se pujottaa kiinteän pannan alta pään takaa.

Niin se olikin. Nino ei vain selvästi pitänyt kopasta kun näki niin paljon työtä sen pois saamiseksi.
Onneksi nykyään ei tarvita mitään, tai ole pitkiin aikoihin tarvittu :)

Jännäämään neidin kasvaessa että minne innostuu purkamaan tylsyyttään. Ei ole toistaiseksi huutanut lähdettyämme ja ainoa tuho on ollut eteisen maton kulma.

Kenta

Täytyy tpdeta että sen minkä käsityksen tilanteesta sain niin naapurisi ovat aika lapsellisia. Tosin se on myös harmittavaa että kovin usein ongelmat kerrostalossa laitetaan juuri niiden koira ihmisten niskoille varsinkin jo kyseessä on isompi koira. 

Meillä naapurit fifit saivat huutaa mielinmäärin ja meille valitettiin kun koira haukahtaa muutaman kerran kun posti tulee luukusta. 

Muokattu viimeksi: 09.09.12 12.47
09.09.2012 18.33

Meidän kerrostalossa on taas niin että kaks mäyräkoiraa räksyttää aina, omat koirani ei melkeimpä koskaan (tiedän koska olen melkein jatkuvasti niiden kanssa ja jos en ole, webcam kuvaa mitä ne touhuavat sekä mieheni asunto on juuri oman asuntoni yläpuolella) Joten kukaan ei voi tulla ainakaan valehtelemaan että muka haukkuisivat :)

09.09.2012 21.49
000114389_r

Jes, meillä on eroahdistuksesta tuleva vinkuminen jo aika hyvin saatu kitkettyä poies! :) Välillä hetken aikaa ulisee, mutta ei pahemmin, ainakaan mitä itse olen kuullut. Mutta paikkojen tuhoaminen jatkuu silti, mitä kannattaisi tehdä että ei pääsisi tuhoamaan paikkoja?  Lähinnä koira kiipeilee pöydällä ja kaataa kajarit, näytön ja heittelee tavaroita lattialle. Päydän siivoan  tyhjäksi ennen lähtöä, mutta silti AINA jostain löytyy jotain mikä on tuhottuna

09.09.2012 23.33
022517603_r
Pori
Meidän ainoa tätä poteva hurtta on Nitro! Tuhoaa aivan kaiken, onneksi ei huuda. Olen nyt uuden sohvan tuhoutumisen jälkeen ruvennut miettimään sitä häkkiä.. mutta en mä sitten oikein tiedä. Ismo kiljui vielä viime vuonna perään, mutta se sitten loppui kuin seinään.. ;0 protestiksi saattaa rullata eteisen maton.. Hui hui ;)
09.09.2012 23.45
022309048_r
Pori

Nuka - Juno vinkuu jo silloin kun menen vessaan käymään, vinkumista en kuule rappukäytävään asti. Enkä tiedä miten käyttäytyy poistuessani kotoa kun ihan yksin asustelen. Yli-innokkaasti tulee vastaan ja koko ajan seuraa isommassa kämpässä. Myös porukoilla ollessani kuulemma menee heti vauhkoksi kun poistun ulko-ovesta.

Meille on tällä viikolla tulossa portti, katsotaan pitääkö se edes tuon riiviön rajatun tilan sisäpuolella. Rupeaa tuo tuhoaminen ottaa niin hermoon ja varsinkin lompakkoon! Sohva on mennyttä ja monta muuta pikkuasiaa. :/

MUOKS. enkä usko että ainakaan koko syy on turhautumista, koska vaikka olisi millain väsytetty enkä olisi mitään kokonaista työpäivää pois, on tuhoa kuitenkin...

Muokattu viimeksi: 09.09.12 23.47
10.09.2012 08.56
022232909_r
Pori
^^ Meillä ei ole kanssa yhtään väliä, että onko jätkä ihan puolkuollut kun on jäämässä yksin kotiin vaiko ei.. Heti kun ulko-ovi kolahtaa, niin on hampaat irvessä jossain. Se on kyllä yöllä samanlainen, tulee ensin viereen nukkumaan ja sitten herään keskellä yötä siihen, kun se järsii listoja, sänkyä yms.. örh >:(
10.09.2012 10.01

Juno: Okei, no sitten siinä taitaa kyllä olla jotain muutakin, jos tuollaisia merkkejä on nähtävissä. Tuo sisällä seuraaminen kannattaa eroahdistuskoiralta kieltää, se on jo itsessään ripustautumista sinuun, kun haluaa koko ajan tulla perässä. Kerrohan sitten onko portista mitään hyötyä, ymmärrän oikein hyvin turhautumisen älyttömään tuhoamiseen.

10.09.2012 14.37
000114389_r

^ En ollu kiinnittänyt huomiota koko juttuun, että seuraaminen liittyy eroahdistukseenkin, parasta varmaan neidänki  kieltää toi.

10.09.2012 15.19

Juu se on näissä tapauksissa ainakin semmonen asia, mihin itse voi vaikuttaa sillon kun on kotona. Jos itse menee käymään toisessa huoneessa ja koira seuraa kuin hai laivaa, voi sen käskeä ihan napakasti esim. omalle paikalleen odottamaan siksi aikaa (tai ainakin muualle asuntoon). Tarkoitus siis kertoa koiralle, että omistajastakaan ei ole ok olla jatkuvassa symbioosissa, koska se ei voi muutenkaan seurata ihmistä joka paikkaan, mikä ea koiralle muodostuu ongelmaksi.

10.09.2012 18.03
022574333_r
Vantaa

Meillä on tilanne vähän sama kun Junolla, mutta Cujolla uskon ja toivon tämän olevan vain nuoren koiran tuhoamisvimmaa tylsistyessä.
Aamulla kyllä väsytetään koirat kunnon lenkillä. Tänne ne jäävät rauhassa kotiin nukkumaan vatsat täynnä ja luiden kanssa kun lähdetään, mutta aina on jotain tuhottu.
Nyt kun alkaa olla jo vuokrakämpän kiinteätrakenteet tuhon kohteena olisi joku ratkaisu keksittävä, mutta mikä?
Kuonokoppa ei varmana pysyisi Cujon päässä ja metallihäkistä se kampesi itsensä väkisin ulos yhdestä kulmasta niin että häkki väänyi. Eikä ollut edes mikään heppoinen häkki vaan ihan kunnon metallinen isojen koirien häkkin.... Huoh, Niin turhauttavaa. Keväällä ei mitään ongelmaa ja nyt viimeisen kuukauden on tuhonnut kun heikkopäinen.
Nykyään joinan päivinä suorastaan v*tuttaa tulla kotiin kun tietää että aina on jotain pahaa tehty, välillä tuntuu jopa että "onko sinne kotiin pakko mennä, mä en halua!"

Muokattu viimeksi: 10.09.12 18.06
"On helpompi syyttää ongelmakäytöksestä koiran luonnetta kuin selvittää, kuinka luomamme ympäristö vaikuttaa koiran käytökseen." -Victoria Stilwell
10.09.2012 19.50

Kannattaa sitä kuonokoppaa edes kokeilla, lainaa vaikka. Meillä pysyy päässä vaikka joskus on yrittänyt hinkata sitä pois eikä ole ollut edes pannan ympäri kiinni. O_o

10.09.2012 21.41

Kalliita noi "eroahdistuskoirat";)

10.09.2012 22.42
022700014_r
Pori
Poju kirjoitti:

Kannattaa sitä kuonokoppaa edes kokeilla, lainaa vaikka. Meillä pysyy päässä vaikka joskus on yrittänyt hinkata sitä pois eikä ole ollut edes pannan ympäri kiinni. O_o

Siis todellakin kannattaa kokeilla!
En tarkoittanut sillä, Nino vaan oli niin liero! :D

Ja parempihan se on kuin häkki ellei koira koe sitä häkkiä turvana.

10.09.2012 23.40
022273397_r
Tervola

Kuonokoppa vaikuttaa jotenki ongelmanohittamiselta. Ei puututa siihen ite ongelmaan eli ahistukseen vaan peitetään se oleellinen. Ainakin ite ajattelen asian näin. Voihan se olla että toimii ja vähän ajan päästä pärjää ilman koppaakin mutta ei välttämättä kaikilla. Mielestäni koiralle on vain fiksumpaa osoittaa että rauhassa ollaan vaikka jäädänkin yksin, helpommin sanottu varmaan ku tehty :D

11.09.2012 07.04
022574333_r
Vantaa

Nimenomaan, helpommin sanottu kun tehty.... Ja tosiaan en viitsi kuonokoppaa edes kokeilla koska tiedän Cujon ottavan sen pois päästään. Cujolle on ihan sama vaikka se sattuisi niin silti se ottaa kopan päästään pois väkisin.
Ihan jokapäivä ei ole kamalat tuhot vastassa kotiintullessa, mutta enimmäkseen kyllä..

"On helpompi syyttää ongelmakäytöksestä koiran luonnetta kuin selvittää, kuinka luomamme ympäristö vaikuttaa koiran käytökseen." -Victoria Stilwell
11.09.2012 10.43

Meillä päästiin ns. eroahdistuksesta pois sillä että jätin koiralle ruokaa aina kun lähdin. koira keskittyi syömiseen eikä jäänyt huutamaan perään/tuhonnut tavaroita. Toki kaikilla tämä ei varmasti toimi koska välttämättä yksinolosta todella ahdistunut koira ei kykene syömään tai omistajan lähteminen on koiralle liikaa.

Vielä nykyäänkinn saatan heittää jotain hyväskää lattialle ennenkuin lähden.

11.09.2012 11.08
022700014_r
Pori

Nino vieläkin kotiin jäädessää kokee jonkin tasoista ahdistusta. Sitä ei helposti huomaa sillä se ei enää tuhoa eikä huuda. Mutta ei kyllä tee mitään muutakaan, ei syö eikä juo ja makaa vaan ulko-oven takana kunnes tulen kotiin. Tämä vaikeuttaa pidempiä poissaoloja.

Ja onhan kuonokoppa ongelman ohittamista mutta niin tavallaan on vaan häkkiinkin sulkeminen kuten minä aikoinani tein. 
Mutta ajattelen sen myös niin että jos koppa estää tuhoamisen pakollisen poissaolon aikana, pystyy sitä yksinjäämistä kehittää sitten kun itsellä on aikaa.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Äänestys
Itkeekö/haukkuuko koirasi kotona kun olet poissa
kyllä 99
ei 137
en ole varma 18
Koirat
Kirjaudu
Logo-labyrintti