Koiran eroahdistus - Sivu 16 (Koirat > Koirien koulutus)

28.01.2013 18.42

Kiba, minä olen tosiaan tehnyt työtä Pepin eroahdistuksen kanssa kolme kuukautta aivan tauotta ja edelleenkin melkein päivittäin yritän työstää asiaa. Mielestäni tuo sisälle ulostaminen yksin ollessa johtuu nimenomaan koiran paniikista, ei siis ole väliä onko se ollut juuri ulkona vai ei. Eroahdistuksen yksi oire on nimenomaan tämä paniikissa kakkaaminen ja pissaaminen.

Pepin kanssa ainakin huomasin, että yksinjäämistä harjoitellessa Peppiä ei saanut ikinä päästää paniikkiin, eli poissaolo ei saanut kestää liian kauaa. Tuo, että ne ovat huoneessa 5 minuuttia ja sen jälkeen Luna aloittaa ulvomisen ja oven raapisen kertoo mielestäni siitä, että koira ei ole tuota viittä minuuttia pidempään vielä valmis olemaan yksin. Eli ihmisen pitäisi tulla takaisin tai päästää koira huoneesta, ennenkuin ne menevät paniikkiin. Tällä tavalla ainakin itselläni homma alkoi etenemään.

Itselläni oli hyvä tilanne, koska pystyin muokkaamaan elämääni koiran takia. Otin hänet alussa mukaan töihin ja iltaisin treenasin yksin jäämistä. Sitten pikkuhiljaa aloin tekemään toimistolla kahden-kolmen tunnin työpäiviä joita pikkuhiljaa pidensin. Olin myös asennoitunut siihen, että on minun asiani saada koira lopettamaan panikointi, koska muuten joudun ottamaan hänet aina joka paikkaan mukaan. Meillä auttoi aamuisin yksin jäämiseen radio, piilotetut herkut ja aktiivileluihin tungetut jäädytety ruoat. Kun tuo sai kulutettua puolesta tunnista tuntiin ruoan etsimiseen hän ei enää juurikaan ulvonut eikä mennyt paniikkiin vaan nukkui rauhallisesti.

Voimia koitokseen. Tiedän todellakin, että se ei ole helppo ja mukava asia. Itse pitää vain aina muistaa olla rauhallinen ja ystävällinen ja tiedostaa se, ettei koira tee näitä asioita piruuttaan tai tylsyyttään, vaan on oikeasti aivan paniikissa eikä pysty käsittelemään yksinoloa. Sellainen paniikintunne on varmasti aivan hirvittävää. Ja jos koira on mennyt paniikkiin yksinollessaan, se saattaa mennä paniikkiin jo ihan tottumuksenkin vuoksi. Siksi poissaolojen pitää olla lyhyitä ja koiralla pitäisi olla jotain mielekästä tekemistä.

29.01.2013 02.24
022710084_r
Rovaniemi

Kiba, tuossa ei ole mitään hävettävää. Tulevaisuutta ei voi ennustaa etukäteen, ja sellaisen koiran kanssa elo jolla on puutteita hermorakenteessa tms. "yliherkkä" tavalla tai toisella, ei sovi jokaiselle. Eikä voi vaatiakaan että joka ikinen ihminen pystyisi elämäntilanteensa järjestämään vaativamman koiran erikoistarpeisiin mukautuvaksi. Loppupeleissä harvalla on esimerkiksi mahdollisuus ottaa koira töihin matkaan tai varaa/mahdollisuus hommata hoitaja.

Jeesustella voi aina, että ennen yhtään minkään koiran hankintaa pitäisi olla varautunut kaikkeen, mutta kun harvan ihan oikeasti tarvitsee. Mitä täällä Petsiessäkin seuraillut niin esim. yksinolojakaan ei tunnu valtaosa pennulle sen kummemmin opettavan, muutaman kerran lyhyempi aika yksin ja sitten jätetäänkin jo koko koulu-/työpäiväksi ja se on OK. Varsinkin jos ennen ollut "normaaleja" koiria, niin sitten kun oikeasti haastava osuu kohdalle niin kontrasti voi olla aika räikeä, kun itsestäänselvät asiat eivät olekaan enää itsestäänselviä laisinkaan.

Järkevintä olisi varmaankin juuri ottaa yhteyttä yhdistykseen ja rehellisesti kertoa kaikki ongelmat, jos vaikka sitä kautta löytyisi sitten uusi koti jossa olosuhteet Lunan kaltaiselle koiralle otollisemmat.

http://hambeastounlimited.tumblr.com taideblöärgh.
29.01.2013 10.43

Kiba, en tiedä itsekään mitä olisin tehnyt, jos työni ei olisi ollut noin joustava. Olisin ehkä joutunut tekemään myös sen ratkaisun, että elämä Pepin kanssa ei olisi onnistunut. Hän oli alussa myös hyvin hermostunut, pissasi alleen hermostuneena, pelästyneenä ja iloisena. Edelleenkin (ikä 1,5 vuotta, steriloitu) tekee ilopissat kun tulen töistä kotiin tai näkee jonkun tutun koiran tai ihmisen. Peppi on hyvin kiltti ja arka ja joskus itsestänikin tuntuu, että helpompi olisi työstää vaikka aggressiivista koiraa kuin noin nöyristelevää. Elämä ainakaan tämän rescue-koiran kanssa ei ole ollut helppoa, mutta toisaalta ei myös tylsääkään.

Mielestäni siinä ei ole mitään hävettävää, jos joutuu toteamaan että ei pärjää koiran kanssa. Etenkin, jos on mielestään tehnyt kaiken mahdollisen koiran hyvin voinnin puolesta. Ongelmahan mielestäni näissä rescue-koirissa on, että et pääse etukäteen näkemään koiraa etkä tiedä miten omat kemianne toimivat yhteen tai tulokkaan kemiat muiden perheen koirien kanssa. Voi vain luottaa lyhyeen tekstiin. Jossa muuten Pepin kohdalla luki, että pentu jää hyvin yksin kotiin...

Ehkä Luna tosiaankin löytää jonkun rauhallisen kodin itselleen, jossa saa olla koko ajan ihmisten kanssa ja pystyy ajan kanssa pääsemään peloistaan. Toivotaan hänelle siis kaikkea hyvää elämään!

11.02.2013 12.46
022559333_r
Karijoki

Onko täällä ihmisillä kokemuksia Thundershirtin vaikutuksista eroahdistuneella koiralla?

"How wonderful life is now you're in the world."
11.02.2013 13.10
000052152_r

En voi sanoa, että olisi kokemusta eroahdistuneella koiralla... Indylla on tapana huutaa yksistään, eikä se näyttäisi liittyvän eroahdistukeen, vaan ehkä pikemminkin tekemisen puutteeseen ja ikävystymiseen. Kokeilin thundershirtia ja ainakin ekalla kerralla toimi hyvin. Indy nukkui suurimman osan ajasta ja haukkui/ulvoi vain muutaman kerran 5 tunnin aikana. :) Paita on meillä tosin vielä testissä, sillä en ole varma, miten toimii jatkossa. Oliko vain tuuria vai oliko sillä oikeasti vaikutusta?

11.02.2013 13.14
000114274_r

Mä kans aloin miettii että jos kokeilis tota paitaa Rudolle. Halvempikin ku dap-panta.

11.02.2013 14.41

Nooo nyt kun muutettiin uuteen asuntoon, niin Magille on muodostunut jonkinlainen eroahdistus. Ainahan se on vinkunut pari minuuttia mun perään + nyt se varmaan stressaa tota sitruunapantaa, jota pidän, koska ilman sitä se ulvoo ja se ei ole kaunista kuultavaa. Kuten oon johonkin toiseen topiciin jo ehtinyt laittaa, tää käytös on mun mielestä outoa, koska ekasta päivästä lähtien, sille oli ihan ok jos menin vessaan, makkariin tai vaatehuoneeseen niin että laitoin oven kiinni = pois näkyvistä. Jätän sille aina jotain syötävää ja kitinä alkaakin vasta kun herkut on syöty. En ole koskaan huomioinut sitä mitenkään, kun lähden tai tulen takaisin.

Tänään kävin roskiksilla ja kellarissa - jälkimmäiseen päädyin vain hengailemaan, kun unohdin avaimet. Olin poissa n. 15min. 5 niistä seisoin rappiksessa ja kuuntelin, kun Magi piippasi oven takana ja pari kertaa kuopi ovea. Harmittaa vähän, kun viime viikolla meni niin hyvin ja nyt viikonloppuna ei tullut saumaa harjoitteluun. Höhheli.

Täytyy varmaan jatkossakin vaan jättää se. Kitinä loppuu aikanaan, mutta en silti kiellä, etteikö tuntuis inhottavalta. Eiköhän se siitä, kunhan sopeutuu kunnolla. Ollaan kuitenkin pidetty majaa tässä vasta puoltoista viikkoa ja tuo on nuori ja herkkä koira. Näin lohduttaudun.

Muoks. Olin kyllä aikaisemmin ihan paineissa, kun ajattelin, että me ollaan tän talon äänekkäimmät asukkaat, mut onneks toi alakerran pikkuräksy tasoittaa tilannetta. 

Muokattu viimeksi: 11.02.13 14.48
"You have no idea what I'm talking about, I'm sure. But don't worry... you will someday." - Lester Burnham theveryinexplicablelife.blogspot.com
13.02.2013 17.37
022443204_r
Oulu
Caapo kirjoitti:

Onko täällä ihmisillä kokemuksia Thundershirtin vaikutuksista eroahdistuneella koiralla?

meillä ei ainakaan auttanut yhtään, mut kannattaa kokeilla, koska rahat saa takasin jos ei toimi :)
13.02.2013 19.14
000052152_r

Magi, meillä on myös sama homma, että huuto alkaa sitten, kun tekeminen loppuu (kongi on tyhjennytty ym. herkut syöty). Pentuaikana tuolla vaikutti olevan eroahdistuksen tapaista, eli pahimmillaan alkoi piippaamaan jo avainten kilinästä, ulko-oven äänestä tms. Harjoittelun myötä ahdistus on hävinnyt. Ainakaan videolta katsottuna ei näytä ahdistuneelta, mutta huutaa ilmeisesti turhautumistaan. 

Viime perjantaina Indy oli melkein 5 tuntia yksin, kun meidän koiranhoitaja ei päässytkään välissä sitä katsomaan. Se meni yllättävän hienosti. Se huusi 15min ensimmäisen puolen tunnin jälkeen lähdöstäni, mutta sen jälkeen nukkui suurimman osan ajasta. Se heräsi noin tunnin välein huutamaan hetkeksi ja nukkui sitten uudestaan.

Eilen puolestaan se jäi samalla tavalla yksin kuin perjantaina, mutta tuulikaappiin oli pissattu, sohvankulmaa syöty ja tyynyäkin kuolattu. En tajua, mistä tämä johtuu, että tulee yhtäkkiä tällaisia takapakkeja. Yksinoloaika oli kuitenkin tällä kertaa lyhyempi, vain 3 tuntia.

Tänään Indy oli myös kolme tuntia yksin, tällä kertaa ulkona. Huusi kovaan ääneen, kun olin tulossa kotiin, mutta hiljeni heti, kun kuuli oven äänen. Rauhattomuutta jatkui vielä kymmenisen minuuttia tuloni jälkeen. Vielä tunnin jälkeenkin se vinkui vähän, kun menin vessaan, vaikka normaalisti se ei välitä siitä yhtään.

13.02.2013 19.42
000047593_r

Kiba, mulle tuli todella paha mieli teidän puolestanne kun luin viestisi! :( Ikävä myös koiran kannalta, se on varmasti todella ahdistunut. Meillä on Biserka, joka on serbiasta (olisikohan jopa samalta tarhalta?) ja jolla ei onneksi ole eroahdistusta. Nyt on toukokuussa samalta tarhalta tulossa toinenkin koira ja jännittää jo valmiiksi.

Me opeteltiin Biserkan kanssa yksinoloa heti ekasta päivästä asti (mä pidin 2-3 viikkoa lomaa). En tietenkään tiedä olisiko yksinolo ollut koiralle vaikeaa ilman erillistä opettelua. Yksinolo opeteltiin kuin mikä tahansa temppu, johon liitetään käskysana. Mä sanon "moimoi", menen ovesta pihalle, odotan hetken aikaa ja tulen takaisin. Aikaväli pitenee. Tavoitteena siis, että kun mä sanon "moimoi" niin koira oppii, että mä lähden ja tulen takaisin.

Oletteko te siis ollut yhteyksissä koirakouluttajiin? Jokainen ongelma ja koira on yksilöllinen, joten ehkä jollain ammattilaisella olisi enemmän silmää ja osaisi arvioida mikä auttaisi parhaiten juuri Lunaa. : )

Se on kyllä oikeesti todella raskas päätös ottaa yhteyttä yhdistykseen ja myöntää "epäonnistumisensa". Kerro ihmeessä mitä vastaavat.

20.02.2013 20.19
022559333_r
Karijoki

Tänään päästiin kokeilemaan tuota Thundershirtiä ekan kerran. Musti ja Mirri oli mokannut ja lähettänyt mulle pikkukoiran fleecemanttelin ja tänään sitten saatiin viimein tuo oikea takki. Ja se toimi. Käytiin Comaa sosiaalistamassa muihin koiriin pienellä lenkillä ja jätin Caapon yksin sisälle (ihmisten kanssa) paita päällä. Poika oli mennyt heti omalle paikalleen nukkumaan kun oltiin lähdetty ovesta pihalle. Siis VAU! Se oikeasti toimii tuolla.

Tuolla on siis ollut tapana vinkua jos jää täysin yksin, niin, että Comakaan ei ole seurana. Mahtavaa!

"How wonderful life is now you're in the world."
21.02.2013 10.44
000052152_r

Meilläkin on nyt yksinolot sujuneet parhaiten, kun laitetaan Indylle thundershirt päälle, jätetään se sisälle rajattuun tilaan kissojen kanssa ja lelut ja luut pois. Muutaman kerran olen ottanut videokuvaa ja Indy näyttää olevan enimmäkseen rauhallinen. Noin puoli tuntia yksinjäämisen jälkeen se ulvoo vähän aikaa, mutta ei yleensä enää sen jälkeen.

21.02.2013 19.03

Mun täytyy ilmeisesti kans ruveta harkitsemaan thundershirtin ostoa. Piru, että harmittaa! Tänään huomasin eteisen ovenkarmissa kynnenjälkiä - en tiedä koska ilmestyneet - ei mitenkään hirveästi mutta parin raapaisun verran. Sitruuna haisi hiukan, ilmeisesti haukuttu postia. Ja mä kun luulin jo, että se skulaa hyvin. Taas mentiin takapakkia. Ei muuta kuin ahkerampaa harjoittelua. Ainakin se syö herkut mitä sille jätän, ettei kovin paljon stressaa, eikä mattoja oltu siirrelty niin kuin viimeks. 

Niin kauan kuin ei naapurit rupea valittamaan niin homma menee seiskan tasolla. Ja täytyy varmaan ruveta taas äänittämään ja/tai kuvailemaan neidin yksinoloja. Ei mitään hajua uikuttaako, huutaako (en usko, koska sitruspanta kaulassa) vai mitä tekee. Eteiseen pääsy blokattu portilla, huomenna testiin. Voihan vattu. 

Oon optimistinen, mutta en silti kiellä, etteikö harmittais yhtään. 

"You have no idea what I'm talking about, I'm sure. But don't worry... you will someday." - Lester Burnham theveryinexplicablelife.blogspot.com
21.02.2013 19.24
022512565_r
Pori

Muistakaa säilyttää thundershirtin kuitti sen varalta ettei toimikaan. Meillä ei kyseinen paituli toiminut lainkaan rakettipelkoon :(

Yokudekimashita!
16.03.2013 19.27
022330441_r

välkommen eroahdistus taas. blogissa pidempi stoori kirjoitettu viikko sitten, vinkit tervetulleita. pieniä aikoja treenattu (joutunut olemaan kahtena päivänä päälle 6h kirjoitusten takia yksin), luita olen jättänyt, radio päällä, alue pienennetty yhteen huoneeseen...
pahinta se, etten tiedä kauanko tätä jatkunut (valituksia alkanut tulemaan vasta isännöitsijän yleisen ilmoituksen jälkeen). oletin että koira ollut chillisti, jäänyt hyvin himaan aina. tai sitten se on alkanut vasta.
ja meillä hemmetin äänekäs rappu kyseessä, kaikki koirat haukkuu täällä. videoidessa viikko sitten selvisi että nemo ei yksin ollessaan juuri äänille hauku (ainakaan sillä kerralla), vaan uikutti ja ulvoi just sitä yksinoloaan.

kyrsii. eilen kun lähdin himasta, alakerran naapuri oli käynyt PROVOSOIMASSA koiraa haukkumaan kolisuttamalla postiluukkua ja huutamalla sieltä (äiti oli kotona, kyseinen kusiainen ei sitä tajunnut). kun tulin himaan illalla, ukko tuli huutamaan mulle rapussa. just näin. 

Muokattu viimeksi: 16.03.13 19.31
don't cry because it's over. smile because it happened.
16.03.2013 19.39

^^ Johan oli ukkeli. -.-

Meillä luojan kiitos kaikki hyvin. Varmistin vielä seinänaapureilta, että hiljaista on. 

16.03.2013 19.40
022330441_r

täällä on se paha että tässä talossa asuu just semmosta jengiä jolta mitään en voi ees kysyä, en tiedä tuleeko sieltä valhetta vai faktaa.. saa nähdä miten tässä käy.

18.03.2013 07.42
000078634_r
Nemo kirjoitti:

kyrsii. eilen kun lähdin himasta, alakerran naapuri oli käynyt PROVOSOIMASSA koiraa haukkumaan kolisuttamalla postiluukkua ja huutamalla sieltä (äiti oli kotona, kyseinen kusiainen ei sitä tajunnut). kun tulin himaan illalla, ukko tuli huutamaan mulle rapussa. just näin. 

Tuota ei aina huomata, että sitä koiraa voidaan tosiaan käydä tahallaan häiritsemässä siellä oven takana. Minullakin ensimmäisen koiran kanssa, kun asuin silloin kerrostalossa, kävi niin että samassa rapussa asuvat lapset yrittivät oven takana saada koiraa haukkumaan 'haukkumalla' itse. Ehdottomasti kaikki tuollainen provosointi pitää myös ilmoittaa isännöitsijälle ja myös siihen on puututtava. Ja jos koko rappu on äänekäs, niin vähän ihmettelen, miksi sitten vain yhdestä koirasta valitetaan.
18.03.2013 14.18
000052152_r

Meillä on taas ilmennyt pieniä ongelmia yksinolon kanssa. Tekemisen puute taitaa olla suurin syy, ei varmaan niinkään ahdistus. Indy aukoo eteisen ja makuuhuoneen ovia, riehuu sängyssä (kielletty paikka), ottaa tavaroita pöydältä ja pureskelee niitä. Nyt kerran se oli myös pureskellut oven pieliä eteisessä. Harmittaa kyllä, kun saattaa tulla kalliiksi, jos pitää koko oven pielet uusia. :( Pitää nyt yrittää keksiä lukot oviin tai kääntää kahvat alaspäin, niin saadaan ehkä tuhoja rajattua. Ajattelin myös kokeilla taas ulos jättämistä, kun sillä on siellä koppi ja on ainakin hyvin pärjännyt kaverikoiran kanssa ulkona. Jospa luissa riittäisi tekemistä, ettei tarttis huutaa tai tuhota paikkoja.

19.03.2013 14.33

Meillä on ruvettu avaamaan nyt liukuovi kaapin ovia yksin ollessa ja sieltä sit viety omaan häkkiin erinäisiä tavaroita. (Onneksi suurin osa koirien juttuja) Täytyy vissiin käydä ostaan lapsilukot tohon kaappiin ni ei saa sitä auki... Plus eilein oli meidän eteisen kynnysmattoa hieman tuunattu. Reikä keskellä mattoa.

Ei tää kyl eroahdistusta varmaankaan ole ku ei tee joka kerta. Yleensä tekee sillon ku jää joko yksin ilman Mikiä tai sit et käydään kotona ja jää melkeen heti uudestaan (1h oltu ehkä kotosalla) yksin.

Jos jäävät niin sanotusti normaalisti yksin ku lähetään töihin tuhoja ei ole tehty. Pitää vissiin ostaa isompi häkki missä Nelly voi olla jos joutuu jäämään muuten yksin ku "normaalilla" tavalla.

26.03.2013 15.46
000055228_r

Voisit yrittää jättää koiralle jotain älytehtäviä, joissa olisi jotain voimakas tuoksuista ja hyvää sisällä. Niitä voi ostaa tai tehdä itse. Itse käytän välillä kangasta (täytyy olla tarpeeksi vahvaa etteihajoa) jota taittelen ja väleihin piilotan namuja. Jos tulet kotiin ja koira ulise, älä mene sisälle mene siälle vasta kun koira on hiljaa, ettei opi että vinkumalla joku tule.

26.03.2013 16.39
000052152_r

Noissa koiralle jätettävissä tehtävissä on se vika, että koira ratkaisee ne väh. puolessa tunnissa ja sen jälkeen on taas tekemisen puute. Meillä piilotetut namit löydetään parissa minuutissa. Kongi on syöty tyhjäksi puolessa tunnissa. Isommat luutkaan ei kiinnosta kovin kauaa. Vaikuttaa siltä, että joko me laitetaan koira ulos ja se huutaa tylsistymistään tai sitten sisälle ja se tuhoaa kaiken, mihin ehtii hampaansa iskeä.

26.03.2013 17.53

Nii ja meillä kun ei tuon neidin leuoissa kestä mikään lelu tai kangas. Ainut mitä ei sais hajalle olis varmaan rautakanki :D

03.04.2013 14.18
022131093_r
Vantaa

Voisittekste kertoo neuvoi ku meijän Milella on eroahdistus??

Annuli
03.04.2013 17.09
000052152_r
Miledi kirjoitti:

Voisittekste kertoo neuvoi ku meijän Milella on eroahdistus??

Eroahdistuksia on hyvin monenlaisia ja yleisiä ohjeita löytyy varmaan paljon netistä ja koirakirjallisuudesta (esim. canis-lehdessä oli hyviä eroahdistusvinkkejä tässä vähän aikaa sitten). Kannattaa ensin selvittää, onko koiralla todella eroahdistus vai tekemisen puute tms. Millaisia oireet ovat? Mistä se johtuu? Vasta sitten kannattaa miettiä ratkaisuja.

Meillä on ongelma taas nousseet pintaan. Viime viikolla tuli vuokranantajalta kirje, että meidän koirasta on valitettu. Minun oli aluksi sitä vaikea uskoa, kun homma on tuntunut sujuvan viime aikoina hyvin. Aloimme ottaa videota joka kerrasta, kun se on yksin. Aluksi näytti sujuvan hyvin, mutta tänään se ulvoi 2 tuntia. Luu kiinnosti vain tunnin verran ja lihalla täytetty kongi jäi koskemattomaksi, vaikka tämä koira on pirun ahne. Erityisen vaikeaksi tämän ongelman tekee se, että olen itse kärsinyt jo useamman kuukauden ahdistuneisuudesta ja lievästä paniikkihäiriöstä. Kuukauden ehti olla jo parempi, enkä oireillut ja koirakin oli ok, mutta nyt meni huomautuskirjeen takia kaikki paskaksi. Pitää tässä jotenkin vajaa kuukausi sinnitellä ja lähden sitten toiselle paikkakunnalle kesätöihin. Voin pitää Indya siellä tarhassa päivät, eikä ole naapureita lähimaillakaan, joten ei tartte sitä stressata enää. Saamme rauhassa harjoitella.

Huomenna on taas pakko jättää Indy yksin, kun minulla on tentti. Pitää kokeilla nyt sisälle jättämistä silläkin uhalla, että paikat hajoo. En halua naapureiden vihoja niskoilleni ja sisältä huuto ei välttämättä kuulu niin pahasti joka puolelle. Harmi, ettei thundershirt ole enää oikein auttanut. Indy tuntuu yhdistävän sen yksinjäämiseen ja ahdistuu jo koko vaatteen näkemisestä (ei pahasti, mutta hieman).

03.04.2013 22.02
022131093_r
Vantaa

Miledi ei onneksi tuhoa paikkoja, vaan ulvoo ja itkee(en tiedä onko tämä enää jatkunut)

Naapurit eivät välitä mutta haluaisin silti tämän loppuvan!!

Annuli
03.04.2013 22.11

tuli tuosta naapureiden luotettavuudesta mieleen, että jos tietokoneessa on mikrofoni, kannattaa ladata ilmainen ohjelma nimeltä Audacity. Sillä voi kätevästi nauhoittaa päivän äänet, mulla ainakin kaksiossa ottaa pienemmätkin äänet koko kämpästä. Ei tarvitse arpoa metelöikö koira vai ei :)

04.04.2013 11.22
000052152_r
Miledi kirjoitti:

Miledi ei onneksi tuhoa paikkoja, vaan ulvoo ja itkee(en tiedä onko tämä enää jatkunut)

Naapurit eivät välitä mutta haluaisin silti tämän loppuvan!!

Voin suositella thundershirtin kokeilua. Siinä on kuukauden tyytyväisyystakuu, jos ei auta. Kannattaa myös harjoitella yksinoloa lyhyinä pätkinä, niin että siitä tulee rutiinia. Jos koira jää yksin vain töihin/opiskelemaan lähteissä, se tietää jäävänsä aina pitkäksi aikaa ja ahdistuu.
04.04.2013 17.10
022330441_r

voi jeesus.. täällä tilanne ei ole yhtään helpottanut, koira ulvonut yksinollessaan tänään ihan kivasti kun sain videoitua kaverin kameralla yksinoloa ainakin parin tunnin ajalta. ensimmäiset puoli tuntia meni luun parissa, sitten oli puolisen tuntia tosi levoton + ulvoi ja haukkui, viimeisen videoidun tunnin ajan nukkui ihan rauhassa kuitenkin. mietin nyt sitten itekin tuota sitruunapantaa, en vaan oikein tiedä haluanko eroahdistuskoiralle sitä käyttää, mutta alkaa olemaan keinot vähän loppu.

harmittaa vaan itteäni suunnattomasti että en ole aiemmin äänittänyt/videoinut koiran touhuja, että onkohan se huutanut täällä sitten joka päivä yli puolen vuoden ajan yksin ollessaan. 

latailin ton audacityn eilen ja nyt oon yrittänyt opetella käyttämään, täytyy myöntää etten tajua tosta mitään :D täytyy illalla vielä syventyä kunnolla ja lukea ohjeet, ehkä ymmärtäisin jotain.

Muokattu viimeksi: 04.04.13 17.41
04.04.2013 20.02

Audacity tiivistettynä: Paina yläreunasta punaista palloa niin se alkaa nauhoittaa, paina neliötä niin se lopettaa nauhoituksen. Se näyttää nauhoituksen semmoisina käyrinä, jos on ollut paljon meteliä KUVA  niin on paksusti sinistä, tasainen ohut viiva tarkoittaa että ei ole ollut ääniä. Alareunassa on palkki jota vierittämällä pääsee eteenpäin nauhoituksessa, ja sitten jos tulee kohtia joissa ääntä on ollut, painaa siihin hiirellä ja sitten painaa yläreunasta kolmiota (toista) niin voi kuunnella mitä ne äänet on olleet.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Äänestys
Itkeekö/haukkuuko koirasi kotona kun olet poissa
kyllä 99
ei 137
en ole varma 18
Koirat
Kirjaudu
Logo-labyrintti