Koiran eroahdistus - Sivu 19 (Koirat > Koirien koulutus)

27.11.2013 18.30

Tuli mieleen, saattaisko eroahdistuksesta toipumista häiritä myös sekin, ettei koiran tosiaan tarvitse jatkuvasti olla yksin, vaan vain satunnaisesti? Yksinolosta ei ehkä ehdi muodostumaan rutiinia.

Lance ehtikin ensin.

Muokattu viimeksi: 27.11.13 18.31
27.11.2013 18.55
022428823_r
Lohja

Olin useamman kuukauden töissä koiran tultua taloon, etätöihin siirryin siinä vaiheessa kun tajusin ettei säännöllinen poissaolo aiheuta oikeastaan muuta kuin säännöllisen huutoajan (tällöin asuimme vielä kerrostalossa). Käytännössä harjoittelin viime joulukuusta viime kesäkuuhun kouluttajien ohjeiden mukaista hidasta totuttamista noin 40 kertaa päivässä (sain ohjeen, että minimimäärä harjoituksia päivässä on 30 kpl 30sec-30min poistumisia, eikä harjoituksia voi tehdä liikaa). Tällä aikavälillä, edelleen ohjeiden mukaan, en jättänyt koiraa harjoitusten ulkopuolella yksin, koska koiraa ei saanut päästää ahdistumaan harjoittelun aikana, eli sillä oli hoitaja työpäivien aikana.

Kesällä alkoi ärsyttää, kun mitään tuloksia ei ollut nähtävillä, ja vaihdoin kouluttajaa. Koska hänestäkään ei ollut mitään hyötyä, ollaan nyt oltu omin päin ja koira on yksin joka päivä vähintään puoli tuntia (että lähtö- ja paluurutiinit pysyvät yllä, tosin eipä niistäkään tunnu apua olevan, joten tämäkin lienee turhaa) eli vähintään kauppareissun ajan. Välillä en saa sille hoitajaa työpäiviksi, joten silloin se on työvuoroni ajan yksin ja tuhot ovat sen mukaiset.

Lähinnä pelkään tässä sitä, että koira pääsee nyt rutinoitumaan siihen huutamis- ja tuhoamiskaavaan, mutta en tiedä miten sen voisi katkaista. Olen myös sen verran pehmo, etten aio koiraa häkittää. Kuonokoppaa olen miettinyt, että ei tarvitsisi aina ostaa uusia lattialistoja, mutta eivät ne kopatkaan ole mitään pitkän tähtäimen ratkaisuja. Siksi toivoisin, että olisi joku kouluttaja, jolla olisi jotain uutta näkökulmaa tähän asiaan.

Minulle on suositeltu joitakin 'kovemman linjan kouluttajia', mutta kun lukee heidän metodeistaan (mm. jotkut ihmeen alfakaadot, wtf) niin ei kyllä houkuttele...

Hyvä on laulu loppuvasta, lyhyestä virsi kaunis, miel' on jäämähän parempi, kuin on kesken katkemahan.
27.11.2013 19.17
022352175_r
Lahti

Miusta vois ihan hyvin käyttää koppaa tmv. alussa ettei pysty tuhoamaan ja jättää sitten vaan sen pois kun osaa olla rauhassa. Eihän se meluamista estä ja saattaa kyllä koiraa myös ahdistaa ellei opeta siihen alusta pitäen positiivisesti..ja kun on jo ennestään tuollainen herkkä tilanne päällä niin tiiä sitten miten toimisi..

Häkitystä en itsekään kannata ja onhan se laillakin kielletty. Tosin jos olisi vaarana, että koira satuttaa ihteään tai jotain sellaista niin kai sekin väliaikaisena ratkaisuna menis. On kyllä hyvä, että ajattelet asiaa pidemmällä tähtäimellä..monet kun tuntuu tosiaan ratkaisevan ongelmat esm. juuri häkityksellä = ei pääse tuhoamaan, sitruunapannalla=ei mahdollisesti enää melua.

Niin. Sun ja koiran suhde. Muuten ei siis ole mitään ongelmia ollut koiran kanssa? Meinaan lähinnä sitä, onko koiralla muuten millainen luonne, ettei ole muuten heikkoa hermorakennetta. Itsekään en ole selätysten yms. tyylien kannattaja, enkä usko sen suuntaisen tyylin muutenkaan auttavan tälläiseen ongelmaan.

Voisko olla jotain muuta mitä koira mahollisesti stressaisi? Tai no onhan se aika laajamittaista ruveta kaikkea mahollista miettimään, mutta en tiiä onko semmosia kouluttajia, joilla olis mitään "uusia" keinoja tähän asiaan :/

Ja sairaudet, kivut yms. on varmaan suljettu pois jo kuviosta?

Muokattu viimeksi: 27.11.13 19.18
You cannot kill what already has no life | 311006 ♥
27.11.2013 19.47
000058107_r

Me myös kokeiltu thundershirtiä, muttei mitään apua ollut.

// Ja tosiaan manttelissa on takuu, eli jos ei toimi niin sen voi palauttaa.

Muokattu viimeksi: 27.11.13 19.48
27.11.2013 21.21
022428823_r
Lohja
Lance kirjoitti:

On kyllä hyvä, että ajattelet asiaa pidemmällä tähtäimellä..monet kun tuntuu tosiaan ratkaisevan ongelmat esm. juuri häkityksellä = ei pääse tuhoamaan, sitruunapannalla=ei mahdollisesti enää melua...

Niin. Sun ja koiran suhde. Muuten ei siis ole mitään ongelmia ollut koiran kanssa? Meinaan lähinnä sitä, onko koiralla muuten millainen luonne, ettei ole muuten heikkoa hermorakennetta...

Voisko olla jotain muuta mitä koira mahollisesti stressaisi? ...

Ja sairaudet, kivut yms. on varmaan suljettu pois jo kuviosta?

En tosiaan näe mitään syytä olla koiralle ilkeä sulkemalla sitä häkkiin pitkiksi ajoiksi, kun tavara on vain tavaraa ja kaikki tärkeimmätkin esineet on saatu jemmaan. Sitruunapantaa tosin kokeilin sen pari kertaa, kun joillekin se on toiminut jo ekasta kerrasta ja haukkumisen loppuminen on vähentänyt koiran hillumista muutenkin. Meillä se ei tietenkään toiminut, se olisi kaiketi ollut liian helppoa ;)

Meidän eka kouluttaja sanoi, että johtajuusongelma, sillä koirani räyhäsi hihnassa ja vahti sekä komensi minua. Onneksi en alkanut nakkelemaan purkkeja, sillä remmisekoilun sain itse kuriin vajaassa kuukaudessa ihan vaan namittamalla ja torumalla. Koira ei enää varsinaisesti vahdi minua, ei seuraile asunnossa ja jää tosiaan autoon yksikseen lähes moitteetta, mutta saattaa 'komentaa' haukottelemalla liioitellusti ja naksauttamalla hampaansa <-- kouluttaja sanoi tämän olevan dominoivaa käytöstä. Se ei myöskään täydellisesti tottele luoksetulokäskyä (ehkä noin 85% ajasta tottelee), mutta se nyt on täysin minun vikani kun en ole osannut motivoida koiraa oikein. Koiralla on myös selkeä vahtivietti reviiriään kohtaan ja veikkaisin, että tosipaikan tullen se kyllä suojelisi minua uhilta. En tiedä sitten, onko tämä yksinolopelleily mahdollisesti jotain protestointia, kun toinen kouluttaja taas sanoi ettei koira osaa protestoida eikä johtajuusteorioilla ole mitään pohjaa.

Minun mielestäni sillä ei ole heikkoa hermorakennetta, koska se käyttäytyy muiden koirien kanssa sovittelijamaisesti (menee riitapukareiden väliin komentamaan), ei ole ikinä laskenut alleen esim. komennettaessa tai pelottavassa tilanteessa ja menee tutkimaan pelottaviakin kohteita reippaasti. Aggressiivinen se ei ole koskaan ollut ketään kohtaan.

Se olen varmaan minä jota se stressaa, siksi haluaisin kouluttajan, joka osaisi kertoa mitä minun pitää tehdä :P

Eläinlääkärillä on käyty useamman kerran, eikä ollut muuta kuin lihasjumeja jotka hierottiin pois.

Hyvä on laulu loppuvasta, lyhyestä virsi kaunis, miel' on jäämähän parempi, kuin on kesken katkemahan.
11.12.2013 08.36
Otu kirjoitti:

Koiralla ei ole jatkuvaa stressiä, koska se joutuu olemaan vain kaksi kertaa viikossa yksin (peräkkäiset päivät, kun käyn töissä). Lähtörutiinien jälkeen kun ovi sulkeutuu perässäni, se syö kaikki herkut, jotka ovat helposti saatavilla (luihin yms. ei jaksa keskittyä), käy kusemassa joko sänkyyn tai sohvalle (ei tosin enää pääse niille, joten kuset ovat yleensä makuuhuoneeni edessä/niin lähellä makuuhuonetta kuin vain mahdollista) ja siirtyy sitten omalle tyynylleen istumaan ja meluamaan (piipitystä, haukkua ja ulvontaa). Noin puolen tunnin - tunnin jälkeen se valitsee askartelukohteen, jonka sitten tuunaa mieleisekseen. Ovenkarmit on vaihdettu useaan kertaan, pöydän jalat myös. Jos on 'luvallista tuhottavaa', repii sen ensin ja siirtyy sitten seiniin yms. Palatessani koira on usein omalla pedillään jonkun aarteen (esim. ovenkarmin palasen) kanssa ja on iloinen, mutta ei aina edes vaivaudu nousemaan ylös minua moikatakseen.

Tuo ei mielestäni kuulosta eroahdistukselta vaan lähinnä siltä, että koira protestoi sinun poissaoloasi. En ole asiantuntija asiassa, mutta omaan eroahdistuksesta kärsivän koiran ja nuo oireet eivät mielestäni viittaa eroahdistukseen. Ahdistunut koira ei syö ja nuo jätöksetkin ovat paniikissa tehtyjä "hätäpissoja" ja "hätäkakkoja", joita koira ei käy tekemässä sänkyyn tai sohvalle. Mielestäni tuo sänkyyn kuseminen tarkoittaa koiran merkkaavan omaisuuttaan, eli sinut.

Nuevoja minulla ei ole ongelmaan antaa, mutta lähtisin ehkä enemmän vahvistamaan sinun asemaasi lauman johtajana. Ruoka aina kunnollisen lenkin jälkeen, jolloin koira on kulkenut kuuliaisesti hihnassa ilman riehumista tai ärinää. Pari temppua ennen ruokailua (istu, maahan, odota). Koira istuu ja rauhoittuu ennen ovista kulkemista (tähän meni meillä aikaa). Parin viikon totaalinen sänky- ja sohvakielto. Koiran huomiointia vain omistajan aloitteesta. En lähtisi siis alistamaan koiraa, vain tällaisella hitaalla ja rauhallisella mutta jämäkällä tavalla näyttäisin koiralle, että mitään ei tapahdu ellen minä johtajana niin päätä.

12.12.2013 12.57
022428823_r
Lohja
Peppi kirjoitti:

Tuo ei mielestäni kuulosta eroahdistukselta vaan lähinnä siltä, että koira protestoi sinun poissaoloasi.

Itsekin alan kallistumaan sen puoleen, että koiran toiminta on liian 'systemaattista' ollakseen oikeata ahdistusta. Se vain hämää, että se mekkalointi yksinään kuulostaa ihan kunnon itkulta eikä kovinkaan komentavalta haukulta, mutta ehkä määrittelen sitä liian paljon ihmisten kriteereillä.

Peppi kirjoitti:

Nuevoja minulla ei ole ongelmaan antaa, mutta lähtisin ehkä enemmän vahvistamaan sinun asemaasi lauman johtajana. Ruoka aina kunnollisen lenkin jälkeen, jolloin koira on kulkenut kuuliaisesti hihnassa ilman riehumista tai ärinää. Pari temppua ennen ruokailua (istu, maahan, odota). Koira istuu ja rauhoittuu ennen ovista kulkemista (tähän meni meillä aikaa).

Meillä on näitä auktoriteettieleitä käytetty aina, ja mielestäni ainakin ruokailua edeltävä käytös toimii moitteetta. Lenkeillä hilluu välillä, mutta useimmiten saan sen kuriin nopeasti.

Sain vihdoin puhelimen päähän  yhden ongelmakoirakouluttajan, jota olen tavoitellut jo pidempään, ja lupasi tulla katsomaan koiraa jo ennen joulua. Toivotaan, että saadaan uutta näkökulmaa tähän tilanteeseen :)

22.12.2013 16.56

Meitin pennulla on ollut eroahdistusta ja se saatiin kutakuinkin aisoihin. Ei enää haukkunut tai tuhonnut paikkoja, nukkui useimmiten ovella/sohvalla. Nyt sitten ollaan vaihdettu kanin häkki makuuhuoneeseen, minne koira ei pääse kun olemme poissa. Voiko olla mahdollista, että eroahditus on tullut takasisin, kun ei ole enää sitä kaniakaan mihin on tottunut? 

22.12.2013 21.17
021599454_r
Tampere
Otu kirjoitti:
+ kun teen töitä kotona, laitan koiran toiseen huoneeseen, jossa se lähes aina lepäilee tai syö luuta, joskus saattaa yrittää piipata pari kertaa josko pääsis ulos. Huoneesta on siivottu kaikki 'ylimääräinen', ja se olisikin hyvä paikka pitää koiraa yksinolojen ajan koska siellä ei ole tuhottavaa, mutta huone on ulko-oven vieressä ja jos ovi käy, koira saa oikean paniikkikohtauksen ja oireilee niinkuin 'oikeat' eroahdistuskoirat.

Eli tuo ulko-oven ääni laukaisee koirassa reaktion? Voisiko sitä yrittää siedättää siihen?
Femma kirjoitti:
Meitin pennulla on ollut eroahdistusta ja se saatiin kutakuinkin aisoihin. Ei enää haukkunut tai tuhonnut paikkoja, nukkui useimmiten ovella/sohvalla. Nyt sitten ollaan vaihdettu kanin häkki makuuhuoneeseen, minne koira ei pääse kun olemme poissa. Voiko olla mahdollista, että eroahditus on tullut takasisin, kun ei ole enää sitä kaniakaan mihin on tottunut?

Kyllähän koira on voinut kokea kanin "laumakaveriksi" siinä mielessä, ettei se ole kokenut olevansa täysin yksin. En tosin tiedä, voiko kani olla koiralle niin merkittävä kaveri, että eroahdistukseen johtaisi, mutta ei noista koirista aina tiedä millaisia suhteita ne kehittelevät jos pennusta asti ovat tekemisissä tietyn eläimen kanssa.

blog.liewec.net
17.04.2014 15.35
Me opetettiin Into olemaan yksin, jättämällä aina hieman pidemmäksi aikaa yksikseen:) Ja nyt osaa jo nätisti odotella! Jätetään aina namipallo kun lähdetään ja silloin Into ei edes huomaa lähtöämme:D Tietysti alussa hieman ihmetteli minne lauma oikeen häipyi mutta ajan kanssa tyytyi herkkuihin:D
Muokattu viimeksi: 17.04.14 15.35
No matter what I do, all I think about is you :3
24.04.2014 14.05
020075326_r
Tampere
Wanda kirjoitti:
Nykyään kun kotiin tulen, mua ei ole edes heti vastassa koirat, vaan ne ensin venyttelevät, haukottelevat ja sitten tulevat ehkä vähän nuuskimaan jos jaksavat.

Tähän on pakko kommentoida; meidän puolivuotias husky ei ollut kiinnostunut yhtään, kun tultiin kotiin. Siitä huolimatta koti oli laitettu aina remonttiin, kun oltiin poissa.
Lunni taas ei koskaan tuhonnut yksin ollessaan mitään, alkuun saattoi huutaa hetken ja oli meitä vastassa aina hirmuisella tohinalla.
Samaten noi rescuekoirat mitkä meillä oli, eivät täällä yksin ollessaan tuhonneet tai huutaneet ja ottivat vastaan aina hirveällä innostuneisuudella :p

04.05.2014 10.24

Meillä on nyt kolme päivää ollut kohta 1-vuotias bichon bolognese Pate joka vaihtoi kotia omistajan allergian vuoksi. Omistaja sanoi että koira soveltuu kerrostaloon ja osaa olla yksin mutta ilmeisesti kodinvaihto muutti nyt tilannetta niin että pelkkä oven toiselle puolelle meneminen aiheuttaa koiralle paniikin. Äänitimme koiran yksinoloa 30min käydessämme kaupassa ja se vinkui lähes taukoamatta. Olemme rajanneet koiran yksinolo tilan yhteen huoneeseen ja koittaneet olla huomioimatta sitä lähtiessä ja kotiin tultaessa. Jätimme koiralle kongin ja siitä oli osa syöty mutten tosiaan tiedä missä vaiheessa koira on sitä kerennyt syömään koska hiljaisia hetkiä äänitteellä oli aina alle minuutin. Poikaystäväni poistuminen huoneesta/talosta ei aiheuta kummoisiakaan reaktioita mutta minua koira seuraa aivan joka paikkaan ja vaikka poikaystäväni jäisi koiran seuraksi ja yrittäisi saada sen huomion muualle, koira ei välitä vaan vinkuu ja odottaa että minä palaan.

Olemme koittaneet tehdä pikkuhiljaa harjoituksia että poistun vaikkapa alakertaan hetkeksi ja pienet hetket onnistuu ihan hyvin, mutta pakko minunkin on käydä esim. suihkussa tai vaikka postilaatikolla ja tuntuu että silloin mennään heti takapakkia eikä koira taas päästä minua sekunniksikaan mihinkään. Mitä kummaa tässä nyt oikein pitäisi tehdä?

04.05.2014 11.19
021541248_r
Muurame

Tuo vähän kuulostaa siltä, että teitä on ehkä huijattu. Jos taas asia on niin onnellinen että kriisi on kodinvaihdon aiheuttamaa perusturvan järkkymistä, se on paljon helpompi hoitaa ja normalisoida tilanne.

Koiralle voisi ottaa tukihoidoksi feromonihaihduttimen ja laittaa sen ruokavalioon tuhti magnesium-kuuri. Molemmat osaltaan auttavat sitä sietämään stressiä. Tuo on hyvä että teitä on 2. Voit vierittää näin alkuun huoltovastuuta enemmän miehelle, jos koira pystyy suhtautumaan häneen coolimmin. silloin koiran hätä sinun perääsi hellittää, mikä osaltaan auttaa sitä asettumaan.

Anna koiralle nyt aikaa. Kodinvaihto voi olla iso juttu ja ottaa aikaa että koira rentoutuu.

04.05.2014 12.25
022352175_r
Lahti

Ota huomioon, että muutto ja kokonaan uuteen ympäristöön uusien ihmisten kanssa stressaa koiraa ja voi todellakin laukaista eroahdistuksen vaikka koira olisi aiemmin osannutkin kotiin yksin jäädä. En alkaisi heti epäilemään mitään huijaamista, tää on aika normaali ja maalaisjärjellä ajateltava asia ja hyvin tavallinen tilanne kodinvaihtajien keskuudessa.

Ensimmäisenä koiraan pitää pyrkiä luomaan mahdollisimman hyvä suhde, toisin sanoen kaikkea mahdolista luottamusta vahvistavaa puuhaa (lenkit, leikit, temput, toko, muut harrastukset), niin että koiran ja sinun välille kehittyy suhde. Siinä voi mennä aikaa, mutta se kannattaa tehostettuna aloittaa mahdollisimman heti koiran tullessa uuteen ympäristöön. Koiralla kestää myös aikaa tottua asiaan, kun kaikki on käytännössä uutta. Jos sait koiralle mukaan sen tavaroita (peti, lelut yms.) niitä kannattaa pitää hyvin esillä, jotta koiralla on jotain tuttua ja turvallista. Voit myös antaa jonkun oman vaatekappaleesi poissaollessa koiralle turvaksi, sekin saattaa auttaa koska sun haju on siinä.

Älä anna koiran seurata sinua joka paikaan, se vahivastaa vain koiran leimautumista sinuun ja saattaa pahentaa ahdistusta entisestään. Napakasti vain kiellät sen ja koiralle toisaalle mieluista tekemistä. Silloin kun olet kotona, kannattaa laittaa koira toiseen tilaan esin. portin taakse, jolloin se näkee sinut muttei pääse luokse ja sinne esim. joku hyvä luu, kongi tms. Koira oppii ettet katoa minnekään ja tulet aina takaisin ja se saa rentoutua sillä välin.

Nää jutut voi tosiaan viedä aikaa, mutta eiköhän tilanne pikkuhiljaa rauhoitu. Edellä mainittu feromonihaihdutin ei läheskään kaikille auta, mutta on mielestäni kokeilemisen arvoinen kapistus, sillä tehotessaan sillä on hyvä hoitovaste. Koira kannattaa ainakin aluksi uudessa kodissa jättää yksin pienempään tilaan kuten olet tehnytkin, ettei sen tarvitse vahdata koko kämppää. Yksi paikka, jonka kokee turvalliseksi.

Ohjeena omistajalle, kannattaa pyrkiä itse vain käyttäytymään mahdollisimman normaalisti ja tyynesti. Jos stressaat koiran yksinoloa, koira kyllä vaistoaa sen. Pyri siis olemaan itse neutraali. Koiralle kannattaa kehittää tutut ja turvalliset arkirutiinit (esim. asiat ennen poistumista samassa järjestyksessä) ja pitäytyä siinä jonkun aikaa. Rutiinit rauhoittavat koiraa kun se tietää mitä tapahtuu eikä joudu yllättymään ja sitä kautta ahdistu. Ennen lähtöä ei ylimääräistä huomiota (katse, puhe, kosketus) ja sama palatessa kunnes koira on rauhoittunut.

04.05.2014 13.01

Tuota feromoni suihketta ollaankin mietitty ja varmaan kokeillaan. Meillä on rappusten yläpäässä portti ja pelkästään sen toiselle puolelle poistuminen aiheuttaa vikinää ja portin kolistelua vaikka koira näkisi minut. Olen myös koittanut kieltää koiraa seuraamasta minua mutta siinä vaiheessa tuntuu että korvat katoaa jonnekin ja tunkee väkisin oven raosta tai jalkojen välistä sinne minne olen menossa eikä poikaystävän seura ja yritykset saada koiran huomio muualle esim. nameilla tai leluilla auta vaan koira tuijottaa ja vikisee minun perääni.

Olen toki valmis olemaan kärsivällinen ja tekemään paljon harjoituksia, mutta tuntuu että kun välillä koiran on pakko olla edes 20min yksin niin kaikki työ valuu hukkaan ja koira seuraa entistä enemmän liikkeitäni kun pelkää että taas jätetään yksin ja koko homma täytyy aloittaa alusta.

04.05.2014 14.33

Kannattaa kokeilla kaikkia eri metodeja, riippuu ihan koirasta miten sen saa rauhoittumaan. Joillain auttaa kun laittaa verhot kiinni, radion päälle ja antaa kongin. Joitain se saattaa aktivoida enemmän. Meille sopii hyvin se, että kaikki laitteet kiinni ja ikkuna auki. Koira on hiljaa kun tarkkailee ikkunasta muiden menoja. Thundershirtistä on ollut myös jonkin verran apua.

Yhteen asiaan kyllä kaipailisin apua! Meillä siis teinikoira on keittiössä yönsä yksin, aidan takana. Tätä on siis jatkunut monta kuukautta ja koiran pitäisi olla tottunut siihen, mutta joka aamu hirveä kiljuminen onnesta kun näkee meidät. Mitäs pitäis tehdä, onko ehdotuksia?

04.05.2014 14.59
022657565_r

Sanon heti alkuun, etten ole vielä kovin paljon perehtynyt koiran kouluttamiseen.. :D

Luulisin kuitenkin, että jos ette ole huomaavinasikaan koko koiraa, ennen kuin se on hiljaa ja rauhallisesti, voisi auttaa. Ja jos se aloittaa uudelleen, poistut koiran näköetäisyydeltä tai käännät selkäsi. Tätä toistatte niin kauan, kunnes koira pysyy rauhallisena niin, että pääsette lähelle. 

Sama tapa toimii myös samaan intoiluun, kun tullaan kotiin.

Muokattu viimeksi: 04.05.14 16.53
04.05.2014 16.40

Nyt sitten käytiin ostamassa apteekista tommonen adaptil panta, toivottavasti auttais edes vähäsen. Tuntuu taas että vaikka anoppi oli vahtimassa koiraa kun oltiin kaupungilla niin koira ei päästä mua edes vessaan vinkumatta. Mutta kai tämä tästä pikkuhiljaa. :)

Tuli semmonen vielä mieleen että mahtaisiko semmonen auttaa kun tuolla koiralla on kyllä oma peti mutta ei kuulemma koskaan ole siinä nukkunut tai pidä siitä. Jos sille kuitekin hommaisi ns. oman paikan jonnekin ja käskisi aina menemään sinne ettei jatkuvasti seuraisi minua, mahtaisiko se helpottaa?

Muokattu viimeksi: 04.05.14 16.44
04.05.2014 16.53
022657565_r

Ymmärtääkseni koiralla tulisi / olisi hyvä olla jokin oma paikka, johon se voi rauhoittua, ja tarvittaessa mihin sen voi myöskin käskeä. Jostain luin, että alue olisi myös sellainen turva-alue koiralle, että sinne ei mennä häiritsemään.

Viisaammat korjatkoon jos olen väärässä jossakin asiassa. 

Muok. Tuli muuten mieleen sellainen, että oletko yrittänyt väsyttää koiraa lähes loppuun, ja poistua sitten? Meidänkin koira yleensä alkaa vinkumaan ja yrittää perään, jos äiti lähtee ovesta ulos. Tänään kun olimme antaneet aivotyöskentelyä, kävelyä, ja metsässä juoksemista, koira ei värähtäntykään äidin lähtiessä. Toki meillä on rauhoituttu muutenkin jo siitä mitä jossain vaiheessa oli. 

Muokattu viimeksi: 04.05.14 16.57
04.05.2014 18.47

^Tänään kun anoppi oli koiraa hoitamassa niin sanoi että kävi kahdella lenkillä koiran kanssa niin koira vinkui pienen hetken aikaa peräämme mutta oli sitte yläkerrassa omissa oloissaan lähes koko ajan hiljaa joten täytyy itsekin yrittää ensin viedä lenkille.

Muokattu viimeksi: 04.05.14 20.42
15.05.2014 10.44

Mitä muita Digital Dogsitterin tapasia ohjelmia netistä on ladattavissa? Löysin jonkun KiddyGuardin, mutta senkään lataaminen ei onnistunut. Digital Dogsitter toimi yhden päivän ja nyt avatessa vaatii spostia ja jotain koodia, mitä mulla ei ole. :D

15.05.2014 18.20
022352175_r
Lahti

Ainakin Aduacityllä voi nauhoittaa, mutta sitä ei saa toistamaan käsittääkseni mitään takaisin.

26.05.2014 19.46
022526323_r
Hämeenlinna

Mulla alkaa pikkuhiljaa olla keinot loppu Kenain eroahdistuksen kanssa joten ideoita otetaan vastaan! Alkaa pikku hiljaa loppumaan aika tämän asian kanssa kun syksyllä olisi muutto edessä, todennäköisimmin johonkin pieneen kerrostalo yksiöön missä ei tule kuulonkaan että koira ulvoo koko päivän tai pistää vuokrakämpän remonttiin :/ Tähän mennessä on siis kokeiltu:

- Radion / TV:n päälle jättäminen
- Ikkunan auki jättäminen
- Verhojen sulkeminen
- Väsymykseen asti liikuttaminen ennen yksin jättöä
- Kongit / aktivointilelut
- D.A.P haihdutin
- Koirakaveri

Mistään edellämainituista ei siis ole parin viikon - kuukauden kokeilun jälkeen ollut näkyvää apua, väsymykseen asti liikuttaminen kyllä vähensi tuhoja mutta pidensi huomattavasti sitä aikaa mikä Kenailla menee rauhoittumiseen sen jälkeen kun olen jo tullut kotiin (mikä pahimmillaan on ollut pari tuntia). Koirien tilaksi yksin ollessa on rajattu makuuhuone, jossa Kenailla on jo muutaman kuukauden ollut käytössä kuonokoppa (jota ennen oli häkki hetken aikaa) sillä huoneesta ei täysin koiraturvallista saa näillä resursseilla. Lähdöstä/kotiin tulosta en ole koskaan tehnyt numeroa. Alkuun yksinoloa harjoiteltiin ihan minuutti kerrallaan aikaa lisäämällä ja hyvin, hyvin hitaasti päästiin jopa 2-3h tuntii ilman panikointia kunnes sitten yhden ainoan kerran Kenai joutui olemaan liian kauan yksin ja taas oltiin lähtöpisteessä. Nyt on pakon edessä siirrytty kylmästi yksin jättämiseen kun itse käyn taas töissä. Minkään muun koiran kanssa ei ole yksinolosta muodostunut tälläistä ongelmaa, enkä ihan rehellisesti ymmärrä mitä olisin voinut tehdä toisin tämän ehkäisemiseksi.. Ideoita! 

26.05.2014 22.10

Onko koirille mahdollista rajata oleskelupaikka eteiseen, josta ne näkisivät ulko-ovelle/väliovelle? Meillä Leo reagoi huutamalla ja "vauhkoontumalla", jos se joutuu olemaan pidemmän aikaa esimerkiksi makuuhuoneessa ja liitän sen selkeästi siihen, kun se ei pääse vahtimaan tuota tuulikaapin väliovea. 15-30 minuuttia vielä menee jotenkuten, mutta silloinkin se on selkeästi hermostuneempi ja levottomampi, kun päästän sen sieltä ulos kuin jos se olisi ollut (yksin tai Kennankin kanssa) eteisessä.

Entäpä oletko kokeillut, että käytät koiran vain ihan tarpeidenteolla ennen lähtöä, joko niin että käytät koirat tarpeilla ja lähdet samantien tai tyyliin 15-30 minuuttia tarpeidentekokierroksen jälkeen (etkä välttämättä huomioi koiraa siinä vaiheessa lainkaan enää)? Tai että mitään tekemistä ei koiralle/koirille jätetä, jotka voisivat kiihdyttää ja aktivoida koiraa (tosin jos makuuhuoneessa koirat ovat, niin tämä ei taida aivan mahdollista olla, mutta jos rajaus onnistuisi esim. eteiseen, josta ihan kaikki pois)?

Leolle kokeiltiin myös sekä väsymykseen asti liikuttamista/aktivoimista ennen lähtöä, mutta se jäi silti kierroksille, vaikka aktivointi ja liikutus olisi tehty useampi tunti ennen lähtöä - siitä huolimatta piti vain pyörähtää pihalla ennen lähtöä, että se sai haistella tai tehdä pissat, niin jäi heti rauhallisemmaksi. Myös sallitun tekemisen jättäminen aiheutti sen, että kun sallittu tekeminen loppui, tekeminen kohdistettiin kiellettyihin asioihin ja koska vireystila pysyi koko ajan korkealla, koira ei rauhoittunut, joi paljon ja sitten teki pissat sisälle.

Macho, macho man.I've got to be a macho man.
26.05.2014 22.57

Kenai, meilläkään ei auttanut verhot kiinni ja tv päälle sun muut mitä nyt yleensä kehotetaan. Ensin opetin koiran katselemaan ikkunasta pihalle, tykkäs siinä seurailla muiden tekemisiä, joten jätettiin verhot siitä asti auki. Ensin se ravas ikkunan ja oven välillä, mutta kun hankittiin thundershirt niin koira rauhoittui ja sen jälkeen jäi vaan ikkunasta rauhassa katselemaan, kun lähdettiin pois kotoota. Meillä ei olla vielä 20min pidemmälle päästy, mutta lisätään kokoajan minuutteja ja dap olis vielä varmuuden vuoks ostoslistalla. Ennen siis ei kongeihinkaan pystynyt keskittymään, mutta keskittyy nyt niihinkin tuon rauhoittavan paidan ansiosta.

27.05.2014 10.13

Muistakaa nyt että oikea eroahdistus on psyykkinen sairaus eikä sitä korjata ilman lääkitystä. Erovitutus jossa koira ei tahdo jäädä yksin on eri asia ja sitä voi yrittää korjata pelkällä käytösterapialla. Mutta jos koira on oikeasti sairas, se tarvitsee tukihoidoksi lääkityksen pystyäkseen ottamaan korjaavan käytösterapian vastaan. Stressattu koira kun on oppimiskyvytön.

27.05.2014 14.42
022526323_r
Hämeenlinna

Leo, tuota en ole tullutkaan vielä ajatelleeksi! Koiria ei tosiaan ole mahdollista rajata mihinkään muuhun huoneeseen mutta onhan meillä makuuhuoneessa oma ulko-ovi josta voisi hyvin kulkea kun siihen vaan kahvan ja oikean lukon hankkisi. :) 

Viimeiset 3-4 kuukautta olenkin jo toiminut niin että käytän koirat aamulla vaan rauhallisella pissatuksella jolloin Kuura ainakin painuu tyytyväisemmin takaisin nukkumaan lähtöni jälkeen toisin kuin kunnolla herätettynä. Mitään puuhasteltavaa en ole nyt koirille jättänyt kun ovat keskenään olleet (turhien rei'itysten välttämiseksi) mutta sängyn ja oman petinsä Kenai käy aina petaamassa ympäriinsä samoin kuin matot ovien edestä mutta tätä en oikein saa estettyäkään.

Tuota Thundershirt:iä onkin tullut jo jonkin aikaa mietittyä mutta vielä en hankkineeksi koska on kuitenkin aika hintava ja mitä olen kuullut niin teho on sitä että se joko toimii tai sitten ei. Minun tuurillani ei, mutta kaipa sitä nyt pitäisi vähintäänkin kokeilla. Ikkunaa ei nykyään ole mahdollista jättää auki koska voisin vaikka vannoa että Kenai ei jäisi vaan katselemaan vaan tappaisi hyttysverkon ja karkaisi, maan tasalla kun ollaan. Kaverin luona kaupungissa ollessa Kenai kyllä viihtyy parvekkeella katselemassa pihan lasten leikkejä niin hyvin ettei edes huomaa vaikka jätettäisiin yksin mutta maalla kun asutaan ei maisemassa riitä Kenaita kiinnostavaa katseltavaa kuin ehkä kerran viikossa silloin kun naapuri leikkaa ruohoa.

27.05.2014 19.52

Kenai, thundershirteissä on mun tietääkseni M&M:ssä takuu, joka on jonkun muutaman kuukauden. Eli jos ei toimi niin sit vaan palauttaan. Onko teillä ikkunaa ulko-oven suuntaan? Meillä on siis keittiönikkuna ja ulko-ovi vierekkäin, ja opetini Femman ruokapöydän tuolille istumaan ja katselemaan siitä ulos. Se tykkäs joten jätin sen yksin olon ajaksi niin, että sai katsella jos halusi ja siinä se aina toljotti kun tulin yksinoloharjotukselta kotiin. 

28.05.2014 16.25
022526323_r
Hämeenlinna

Femma, onhan M&M tosiaan joo tuo palautusoikeus mutta se edellyttää että tuote on uudenveroisessa kunnossa palauttaessa mitä en voi Kenain kohdalla taata. :/ Makkarin ikkuna on kyllä heti tuon ulko-oven vieressä ja siitä ylttää hyvin katselemaan ulos mutta harvoin kukaan noista koirista jaksaa siihen kauaa keskittyä kun näkymänä on pelkkä liikkumaton metsänreuna. Kenai kyllä yleensä vaan panikoi siitä jos minä katoa ulkona ollessa kulman taakse (esim. silloin kun koirat itse on tarhassa/juoksuhihnassa) joten saa nähdä tuleeko tuosta olemaan enemmän hyötyä vai haittaa jos nyt tosiaan alan kulkemaan tuosta makkarin ulko-ovesta jolloin Kenai näkee ikkunasta kun katoan kulman taakse lähtiessä. Kokeilemisen arvoista kuitenkin, ei tässä hävittävääkään enää ole!

Muokattu viimeksi: 28.05.14 16.26
01.07.2014 17.12
022526323_r
Hämeenlinna

Päivitystä meidän tilanteesta: Kesäkuun tokalla viikolla otin kokeiluun tuon Thundershirt:in ja ulko-oven kautta kotoa lähtemisen. Kumpaakin harjoiteltiin ensin pari hassua päivää lyhyillä pätkillä ilman ongelmaa mutta kun ensimmäisen kolmen oikean työpäivän aikana revityksi joutui yhteensä kaksi lakanaa, rullaverho, päiväpeitto, tyyny, kaksi koristetyynyä ja 30cm x 40cm pala petauspatjasta (kaikki tavarat olleet siis sen ikkunan lähellä, mistä koirat ovat voineet nähdä lähtöni) jätin sitten tuon ulko-oven kautta kulkemisen pois ennen kuin joudun ostamaan kokonaan uuden sängyn. 

Thundershirtillä en ole vielä ensimmäisen 2vk aikana huomannut olevan minkään sortin vaikutusta suuntaan enkä toiseen, tuote ei kuitenkaan ole enää palautuskelpoinen, kuten vähän arvelinkin käyvän, joten jatkan sen käyttöä joka tapauksessa vielä ainakin 1-2kk ja katson auttaako vai eikö. Tarkoituksena olisi myös hankkia joku pätevä web- tai valvontakamera nyt kun on taas varaa jolla saisi kuvattua mitä nuo koiruudet tarkalleen ottaen puuhailee yksin ollessaan ja sitä kautta kenties saisi selville miten tehdä yksinolosta viihtyisämpää. Kenain eroahdistus ei (enään) ole siis joka päiväistä vaan yksinolojen sujuminen vaihtelee aikalailla parin päivän välein joten jaksan uskoa että kyllä tämä tästä ajan kanssa helpottaa. :) Kiitos vielä kuitenkin kaikille hyvistä ideoista.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Äänestys
Itkeekö/haukkuuko koirasi kotona kun olet poissa
kyllä 99
ei 137
en ole varma 18
Koirat
Kirjaudu
Logo-labyrintti