Koiran eroahdistus - Sivu 20 (Koirat > Koirien koulutus)

17.07.2014 23.41

Tässä ollaan jo jonkin aikaa luultu, että koira osaa olla hiljaa kotono tunnin tai pari ja ollaan viikon verran jo pidetty sitä sen aikaa yksin joka päivä. Nauhotettu ollaan sillon tällön ja mitään ei oo kuulunu. Parina kertana ainakin tullu sohvalta vastaan väsyneenä. Noh, tänään jätettiin se illalla yksin pariks tunniks ja kun tulin kotiin niin taloyhtiömme fb ryhmässä oli tilapäivitys "Kenen koira haukkuu ja ulvoo talossa x?" Kommentoinut heti perään sitten meidän asunnon numeron ja "tulipa taas yllärinä". Hieman pinna palaa tähän eroahdituksen ja kaikenlisäks yleisiin tylyihin kommenteihin. Ei meille oo kukaan sanonut puoleen vuoteen varmaan mitään koiran haukunnasta, en oo tiennyt ollenkaan ja oon ihan ällikällä lyöty ja --tuuntunut!! En tietenkään olis jättänyt koiraa illalla yksin jos olisin tiennyt. Ja olisi paljon mukavampaa saada palautetta naapureilta, vaikka lappunen oveen tms. kun julkinen viesti tonne ryhmään. 

15.08.2014 22.31

Heippa. meillä on 2v kodinvaihtajanarttu, koko pienen ikänsä asunut maalla omakotitalossa ja nyt tuli meille kerrostaloon omistajien eron takia. Ollut aiemmin kahden koiran kanssa, nyt ainoa koira. Olenkin hieman sormi suussa tuon yksinolon opettelemisen suhteen. Ei tuhoa mitään, mutta protestikuset löytyy kotiin tultaessa. Tämäkään ei ole ongelma, aiemman koiran kanssa oli joskus samaa ja siihen autti vaan aika. Ollaan estetty koiraa pääsemästä sohvalle, makkariin ja lastenhuoneeseen kun ollaan poissa, kun sinne tuppasi kuseksimaan.

Mutta siis, ongelmaan. Ongelmana on se yleinen, eli haukkuminen. Pientä vikinää ja piipitystä kuulen kun lähdetään kotoa, mutta alhaalla rappukäytävässäkään en mitään haukkumista (asutaan kerrostalon kolmannessa). Kun tullaan kotirappuun koira haukkuu. Jos ollaan vaan hiljaa alhaalla, niin hiljenee vähän ajan päästä kokonaan. Tulkitsin siis sen vain ilmoittavan rapun äänistä. Vaan väärässä olin. Tänään tuli naapuri ilmoittamaan, että Rina haukkuu, ulvoo ja raapii ovea poissaollessamme tauotta (ollaan oltu poissa max.30min-1h kerrallaan)

Ollaan siis nelihenkinen perhe, mikä onkin se vaikein osuus. Itse vanhempainvapaalla, mies työttömänä. Eli aikaa sinänsä löytyy. Vaan uloslähtö lasten kanssa on itsessään iso projekti (molemmat pieniä vielä, vauva ja taapero, vaunujen kanssa mennään), jonka aikana koira ehtii jo hermostua.  Olen ajatellut että ns. pikkuhiljaa totuttaminen olisi hyvä, vaan siinä tulee ongelmaksi mies, jolla ei välttämättä löydy intoa rampata monta kertaa päivässä lasten kanssa ihan vaan hetkeksi rappuun ja takaisin.  On kyllä luvannut että voidaan kokeilla, vaan tuntuu että sillä loppuu into moiseen hommaan aika nopeasti, kyseinen tyyppi kun on muutenkin vaikea saada ylös sohvalta. Koira on muuten ihan koko perheen koira, mutta minä hoidan lenkkeilytykset ja muut aktiviteetit .

Näin "pienen" asian takia en ehdottomasti halua koirasta luopua, kun on luonteeltaan muuten ihan täydellinen meille. Vinkkejä kenelläkään?

16.08.2014 01.42

Meillä on toiminut  tosi hyvin Digital Dogsitter. Yllätyin itsekin, että koira oli ekalla kerralla lopettanut haukkumisen heti ensimmäisen haukahduksen jälkeen. Sen jälkeen ei hiiskahdustakaan ole kuulunut, siis minään muunakaan päivänä. :)

21.09.2014 14.21

Logolla oli nuorempana ero ahdistus.. onneks asuttiin omakotitalos vielä silloin mutta oli se kuitenkin ärsyttävää kun olin kerran jättänyt samaan huoneeseen jonkun lempi kirjani ja se oli "lukenut" muistaakseni yli 20 sivua siitä. Silloin sitä yksin oloa piti vain harjoitella ja harjoitella. Koiran voi vaikka jättää vain 10 minuutiksi yksin. Ennen kun lähtee, ei pidä tehdä asiasta isoa juttua esim. älä moikkaa koiralle että mä tulen kohta nähään myöhemmin. Jätä sille paljon leluja joiden kanssa se voi puuhastella. Kongi on myös hyvä idea jättää koiralle. Laita kongiin vaikkapa maksalaatikkoa ja laita se pakastimeen. Kun se on jäätynyt koiran on vaikea saada ruokaa ulos ja silloin kongin kanssa puuhasteleminen kestää kauemmin.

02.10.2014 10.18
022704085_r
Oulu

Äh, äänitin 45min Learan yksinoloa ja ei se niin "kiltisti" olekaan ollu mitä päivittäin kuvaamani ensimmäisten 10min yksinolovideot on antaneet ymmärtää... Thundershirtista ei oo ollu mitään apua, koira on ollut ehkä jopa kiihtyneempi sen kanssa. Nyt lähtee kokeiluun Digital Dogsitter.

22.11.2014 18.53
022610926_r
Pori

Tänään videoitiin ekaa kertaa Paten yksinoloa, yleensä ollaan vaan äänitetty mutta niistä kolinoista oikein ota aina selvää että hyppiikö se esim. porttia vasten vai mitä se touhuaa. Videoinnissa ei kyllä ollut ääntä ollenkaan mutta anyway, Pate on edistynyt paljon! Oltiin 3 tuntia poissa ja eka 10min meni syödessä sille jätettyjä herkkuja. Sen jälkeen se hyppäsi sängylle (mikä on kyllä kiellettyä...) ja seuraavan 30min aikana kävi vuorotellen sängyllä hetken makaamassa ja hetken portilla hyppimissä ja istumassa, istuessaan näytti että taisi vinkua ja vähän ulvoa. Tämän jälkeen kuitenkin katosi kuvasta eli oletettavaa on että meni omalle paikalleen makaamaan eikä tullut sen jälkeen kertaakaan portille eli oli 2,5h ihan nätisti! (tuskin vinkuisi muualla kuin portin edessä?) pitää kattoa jos siihen videoon sais äänitallennuksenkin mutta kuitenkin, vaikuttaa jo paljon paremmalta mitä silloin kun Pate tuli meille eikä saanut edes vessaan mennä ilman vinkumista.

Muokattu viimeksi: 24.11.14 23.08
20.01.2015 12.49

Heip. Mulle on juuri tullut iäkäs kodinvaihtaja, 12-vuotias mittelspitz-uros. Vielä ei ole viikkoakaan tullut täyteen täällä yhdessä asumista, mutta olen silti hieman huolissani eroahdistuksesta. Tietenkään koira ei vielä tässä ajassa ole ymmärtänyt, että tää on nyt koti ja minä emäntä, vaan varmaan kaipaa vielä vanhaan kotiin. Koiralla on muutenkin takanaan isoja elämänmuutoksia, joten stressin määrä lienee ymmärrettävä. Vanha omistaja kuoli syksyllä ja koira asui jonkin aikaa yksin kotitalossa, naapurit vain kävi ruokkimassa ja ulkoiluttamassa. Sitten se muutti kotihoitoon, missä joutui tottumaan vieraiden ihmisten käsittelyyn ja uuteen ympäristöön. Puolitoista kuukautta se oli kotihoidossa ja sinne kyllä kotiutui, tosin siellä oli rauhallinen koirakaveri. Alkuperäisessä kodissaan on kuitenkin ollut ainoana koirana.

Tää tyyppi on aamupäivisin ja päivisin selkeästi levottomampi ja ahdistuneempi kuin ihan illalla, päivän lenkitysten ja molempien ruokailujen jälkeen. Eilen se piti ihan kutsua matolta iltapissalle ennen nukkumaanmenoa. Mutta muuten kun olen kotona, tämä usein kävelee edestakaisin ja vinkuu. Rauhoittuu kyllä välillä makoilemaan ja nukkuukin sikeästi (ja on esim. yön hiljaa), mutta on aika herkkä mun liikkumisille, nousee ylös ja seuraa helposti. Olen nyt tehnyt niin, että ignoraan koiran täysin kun se inisee, ja otan katsekontaktia, puhun ja silittelen vain silloin kun se on hiljaa ja rauhallinen. Kehun sitä myös silloin kun se on ihan hiljaa, tosin mun puhe laukaisee usein hieman ininää. En tiedä onko osa ininästä sellaista "jutusteltua".

Aloitin jo aikaisessa vaiheessa yksinjättämisharjoitukset, ihan lyhyestä ajasta aloitin. Illalla iltaruuan jälkeen tuo on selvästi huolettomampi ja yksin jättäminen on helpompaa, eikä vastaanotto ole kovin äänekäs. Nyt kuitenkin lähdin kotoa ennen yhdeksää ja jätin webbikameran nauhoittamaan. Lähdin silla aikaa kun tuo söi aamuruokaansa. Pian syötyään se alkoi inistä, ja pikkuhiljaa se muuttui matalaksi ulvomiseksi, tai ulvahteluksi. Sitten se äityi kovemmaksi vinkumiseksi ja haukahteluksi, eikä se lopettanut ja rentoutunut sen lähes neljän tunnin aikana kun olin poissa. Se ei räksytä sillee jatkuvasti hauhauhauhau, vaan pitää lyhyehköjä kuuntelutaukoja, sitten taas haukkuu kovaa ja kimeästi. Pelottaa, että entä jos tuo ei menekään ohi.

Yritän olla kärsivällinen, koska tässä tosiaan ei ole kulunut vielä viikkoakaan. Joudun kuitenkin taas vähän ajan päästä jättämään sen yksin, nyt tulin välipissattamaan sen, ettei ole ihan seitsemää tuntia yksin. Toisaalta mietin, olisiko helpompaa koiralle, että lähden ja palaan vain kerran. Ajattelin myös hankkia Adaptilin feromonihaihduttimen. Varmaahan sen toimiminen ei ole, mutta kokeilla kannattaa. Olisi pitänyt hankkia se jo ennen koiran saapumista. Asun siis kerrostalossa. En tiedä reagoiko tuo rapusta tai ulkoa tuleviin ääniin yksin ollessani, kun olen paikalla, se ei reagoi niihin, postin saapumiseenkin se suhtautui hiljaa. Mutta mun kotiinpaluu on melkein aina äänekäs ja sisältää kimakkaa haukkumista. Ignoraan koiran kokonaan, enkä huomioi ennen kuin on hiljentynyt ja vähintään istahtanut. Jos aika ja feromonihaihdutin ei auta, on varmaan pakko ottaa yksityistuntia koirankouluttajalta, joka osaisi neuvoa mua rauhoittamaan tuon onnistuneesti.

Huolettaa. :/

Muokattu viimeksi: 20.01.15 12.50
26.01.2015 18.14

Osaako joku kirjoittaa sellaisen lyhyen ja ytimekkään "näin aloitat kouluttamaan koiraasi pois eroahdistuksesta"-listan? Ei riitä energia lukemaan 20 sivua yksittäistapauksia ja vinkkejä ja toisaalta jos kertoisin oman yksittäistapauksen, kukaan ei jaksaisi kommentoida sitä. 

Mutta jos jotain yleisiä neuvoja? 

27.01.2015 09.38

^Siksi kysyinkin yleisiä neuvoja. Mutta okei, kerrotaan: 2-vuotias sekarotuinen rescue. Oppinut olemaan yksin ekojen kuukausien jälkeen eli yli puoli vuotta ei ollut mitään ongelmia, mutta nyt kuukauden aikana alkanut tuhota kämppää yksin ollessa. Koira myös haukkuu, kun ihmisiä lähtee kotoa, mitä se ei ole koskaan ennen tehnyt. 

27.01.2015 11.05
022610926_r
Pori

Minäpä nyt kerron nämä yleiset vinkit tähän:

• Ei huomiota koiralle ennen lähtöä/kotiin tullessa. (Toisaalta jossain toisessa keskustelussa neuvottiin sua kieltämään koiraa tuosta haukkumisesta että ei nyt käy sitten yksiin sen kanssa...)
  • Jätetään koiralle jotain tekemistä, mutta ei mitään kiihdyttävää esim. aktivointi palloa. Kongit yms on hyviä
  • Radio päälle
  • Verhot kiinni jos on tapana vahdata ikkunasta
  • Väsytä koira ennen lähtöä, mutta ei mitään kiihdyttäviä leikkejä
  • Rajaa koiran tila yhteen huoneeseen tai esim. tilavaan häkkiin (tästä tosin ollaan montaa mieltä)
  • Feromoni suihkeet/pannat ja muut apteekin (ilman reseptiä saatavat) rauhoittavat tuotteet
  • Paljon harjoittelua monta kertaa päivässä (mistä koira huomaa että lähdette, esim. takin pukemisesta, pue takki päälle monta kertaa päivässä ja mene se päällä esim. sohvalle istumaan ihan rauhassa)
  • Ota yhteyttä ongelmakoira kouluttajaan

27.01.2015 11.18

Kiitos, Pate. 

06.02.2015 19.52
022610926_r
Pori

Tosi rasittavaa, meillä eroahdistus alkanut taas uudestaan. Aloitin työt pitkän kotona olemisen jälkeen ja onhan se tietty suuri muutos koiralle mutta jotenkin kyllä harmittaa ihan urakalla kun niin kauan kaikki yksinolot on mennyt ihan hiljaa ja nätisti ja nyt sitten taas ei. Ihan kun se kaikki työ mikä tehtiin ois valunut ihan hukkaan vaikka eihän se niin ole. Tänäänkin kun poikaystävä heitti mut kaupungille niin oli syönyt kyllä herkut mitkä sille jätettiin mutta ei ollut rauhoittunut ollenkaan.

Millä te muuten yleensä videoitte/äänitätte koiran yksinoloa?

07.02.2015 00.06
022428823_r
Lohja
Pate kirjoitti:

Tosi rasittavaa, meillä eroahdistus alkanut taas uudestaan. Aloitin työt pitkän kotona olemisen jälkeen ja onhan se tietty suuri muutos koiralle mutta jotenkin kyllä harmittaa ihan urakalla kun niin kauan kaikki yksinolot on mennyt ihan hiljaa ja nätisti ja nyt sitten taas ei. Ihan kun se kaikki työ mikä tehtiin ois valunut ihan hukkaan vaikka eihän se niin ole. Tänäänkin kun poikaystävä heitti mut kaupungille niin oli syönyt kyllä herkut mitkä sille jätettiin mutta ei ollut rauhoittunut ollenkaan.

Millä te muuten yleensä videoitte/äänitätte koiran yksinoloa?

Elisa Vahti on aika helmi kun saa livekuvaa älyleluun, mutta maksaa tosiaan sen 14e/kk. Digital Dogsitter taitaa olla halvempi, mutta sitä ei saa livenä. Audacitylla voi ilmaiseksi äänittää, jos ei tarvitse kuvaa.

Tsemppiä teille, Pate! Tiedän paremmin kuin hyvin millaista on elämä eroahdistuneen piskin kanssa...meillähän saatiin myös koira hiljaiseksi jo kerran, mutta muuton jälkeen ei tunnu mikään enää tehoavan (syö herkut ja loppuajan vaeltelee ees taas ja ulvoo). Onneksi naapureilla on suunnilleen samat työvuorot sekä pitkä pinna niinä päivinä kun koira ei pääse päivähoitoon.

Hyvä on laulu loppuvasta, lyhyestä virsi kaunis, miel' on jäämähän parempi, kuin on kesken katkemahan.
07.02.2015 16.14
022610926_r
Pori

^ Se mua tässä jo etukäteen stressaakin että mitä sitten kun muutetaan tästä omakotitalosta kerrostaloon niin miten ihmeessä naapurit sitten kestää sitä vinkumista ja ulvomista, koska todennäköistä on että se eroahdistus palaa silloinkin takaisin. Mutta ehkä se on sitten sen ajan murhe eikä nyt. :D

20.02.2015 12.32

Onko kellään kokemusta apteekin Calmex-merkkisistä rauhoittavista? 

21.02.2015 10.13

^Siis en todellakaan ole alkamassa syöttämään niitä jatkuvasti! Tällä hetkellä meillä menee tosi hyvin pelkkien harjoitusten kanssa, mutta kartoitan vaan vaihtoehtoja, jos asiat alkavat mennä huonommin. 

Mikäli niitä päädyn kokeilemaan ja ne toimii, käyttäisin niitä vain erityistapauksissa ja vain koulutuksen ja totutuksen apuna, enkä helppona ratkaisuna.

Koiran elämässä on siis tällä hetkellä paljon muutoksia ja stressaavia ihmisiä. Tilanne on poikkeuksellinen eikä todellakaan ole pysyvä. En turvautuisi rauhoittaviin jossain arkisessa ongelmassa kuten autolla matkustamisessa. 

21.02.2015 16.19

^On ok, että sinä annat koirallesi tabuja, mutta jos joku muu kysyy, onko niistä mitään hyötyä, hän on paska koiranomistaja ja muutenkin kaikin puolin idiootti? 

Mun ratkaisu ongelmiin on nyt se, että poistun kaikilta koirafoorumeilta koska pää ei enää kestä tätä syyllistämistä. Ihan sama mitä kysyy ja missä, niin aina kyseenalaistetaan ensimmäiseksi ihan kaikki ja vasta kun on luetellut, että tietää kyllä koirista perustiedot ja on kyllä kokeillut itsestäänselviä neuvoja eikä ole päästään vajaa, voidaan alkaa oikeasti harkita neuvojen antamista. 

Kiitos tästä. 

09.03.2015 15.23
022657565_r
http://www.vaasankoirakoulu.com/27 Siinä on yksi hyvä linkki eroahdistuksen hoitoon nimenomaan vaiheittain.
09.03.2015 16.22

Mulla meni tuohon linkin juttuun maku monen pikku jutun vuoksi, jotka voi vain pahentaa tilannetta. Omistaja, jos ravaa edestakas oven takana, voi se johtaa siihen, että levottomuus tarttuu.

LAINAUS: "

Käytösterapia ja lääkehoito

Mikäli yksinoloharjoitukset eivät tunnu tuovan mitään edistystä viikkojen harjoittelun jälkeen tai jollet ole varma onko koiralla eroahdistus tai joku muu käytöshäiriö, on syytä varata aika ongelmakoirakouluttajalle ja/tai eläinlääkärille. Pyydä ongelmakoirakouluttaja aina kotiin arviomaan tilanne. Puhelimessa annetut tai kirjalliset ohjeet ilman että kouluttaja näkee koiran siinä ympäristössä, missä ongelma ilmenee eivät koskaan selvitä ongelman syytä varmasti. Valitse sellainen kouluttaja, joka ei käytä rankaisevia keinoja eroahdistuksen hoidossa. Rankaisevia keinoja ovat mm. sitruunapanta tai koiran häkkiin laittaminen. Rankaisevien keinojen käyttö eroahdistuksen hoidossa saattaa aiheuttaa koiralle erilaisia sijaistoimintoja. 

Rauhoittavia valmisteita, joita saa ilman reseptiä ovat mm. Um Serene ja Dapp-haihdutin. Eläinlääkäri voi määrätä Clomicalm-nimistä mielialalääkettä, jos kaikki keinot on käytetty eikä stressi poistu. Lääkkeen tukena käytetään aina samalla yksinoloharjoituksia."

Nappia mielummin "tarvittaessa" naamaan, kuin sitruunapanta? Jos sitruunapantakin on jo ko.koirakoululle kauhistus niin ei voida puhua missään nimessä "kaikki keinot on käytetty" :D Vitsi vitsi :D :D

En suosi itsekään sitruunapantaa, mutta en hylkää ajatusta siitä, jos sillä saadaan stressi pois tai määrää vähennettyä.

Jos noudattaisin noita ohjeita niin mulla olis kotona vähän väliä pöhnäs olevia koiria. 

Tää vaan on niin taitolaji, jossa jotkut pärjää ja jotkut ei. Ikävää, että "maksumiehinä" on koirat.

Näköjään noi lopettelee sillon, ku mä vasta aloitan vetelemällä ässiä hihasta. Ne ei lopu, kun en itsekään halua, että koira pistää mun kodin hajalle. 

Nyt menossa töihin, monet koirakoulut sulkee ovensa illalla, mun päivä jatkuu monesti 21 asti asiakkaiden kotona ja kotona homma jatkuu, kun nykäsen oven auki palattuani. 3 vieraalla koiralla ja 4 omalla mennään tällä hetkellä. Yhtään tilaa ei ole nyt just 2-3vk.  Sit katellaan taas josko löytyis mielenkiintoisia projekteja. 3 koiraa tarjottu omaksi jo kuluvan viikon ajan.

Näiden hurttien kanssa täytyy oikeesti elää tai ei opi ikinä.

15.03.2015 22.04
022657565_r
Luultavasti pointtisi olivat hyviä. Rehellisesti sanottuna itse en ollut edes juttua kokonaan lukenut. Vain alun ja sitten sieltä täältä. Mun silmään vaikutti asialliselta ja tosi monet tuota ovat kehuneet. En sitten tiedä. Aiheeseen liittyen vielä. Meillä on vuodessa (mihin se oikein hävisi?) päästy lähes kaikista eroahdistuksen oireista eroon. Joskus todella harvoin alussa tulee muutama ulvahdus, mutta muuten on hiljaa ja rauhassa. Takaisin tullessa raahautuu unisena nukkumasta vastaan. Lähtötilanne vuosi sitten oli se, että ulko-ovea tuhottiin, ikkunoita vasten pompittiin sekä ulvottiin ja haukuttiin.
04.05.2015 22.10
Hei. Olisiko jollain antaa neuvoja meidän 4 kk vanhan Mittelspitzin kanssa. Pennulla siis ongelmia yksinolon kanssa, haukkuu ja ulvoo koko sen ajan kun on yksin. Alussa tälläistä ongelmaa ei ollut, haukkuminen alkanut vasta miehen aloitettua työt n. kolme viikkoa sitten. Tätä ennen yksinoloa harjoiteltiin ja kaikki sujui suht hyvin, pärjäsi 4-5 h kotona yksin, saattoi muutaman kerran haukahtaa/vinkua. Nykyään aloittaa paniikinomaisen haukkumisen jo siinä vaiheesss, kun huomaa että on jäämässä yksin. Kongeja ym. Nameilla täytettyjä leluja pennulla on aina yksin ollessaan, mutta niihin ei juuri koske. Radio jätetään päälle, ja tehdään muutkin nämä perusjutut ennen lähtöä. Aiemmin, kun yksinolo vielä sujui, tyhjensi kongit ja oli usein nukkumassa kotiin tullessamme. Nykyään ei osaa rauhoittua ollenkaan. Yksin oloa ollaan äänitetty, ensimmäisen 20-40 min haukkuu taukoamatta, jonka jälkeen aloittaa satunnaisen ulvomisen. Portilla ollaan pennun tila rajattu makuuhuone/ keittiö, ennen oli vapaana koko talossa, mutta tuppasi haukkumaan ulko-oven edessä, jolloin ääni kantautui ylimpään kerrokseen asti (asumme kerrostalossa). Mitään ei ole tuhonnut, keskittyy lähinnä huutamiseen. Kotiin tullessamme läähättää ja on selvästi paniikissa, haukkuu ja hyppii vasten. Emme ole huomioineet pentua ennen kuin on rauhoittunut. Vielä jokin aika sitten osasi istua rauhassa odottamaan tervehtimistä, nykyään ei. Nyt olen yli viikon ollut lomalla ja ahkeraan yrittänyt harjoitella pennun kanssa yksinoloa, saamatta minkäänlaista tulosta. Tässä nyt miehen kanssa mietimme, onko kyse eroahdistuksesta vai jostain muusta. Mietimme myös käytöksin syytä, se kun alkoi aivan yllättäen, voikohan liittyä siihen, että mies meni töihin? Nyt ongelmana onkin se, että huomisesta alkaen aloitan minäkin jo työni, jolloin pennun yksinoloaika vaihtelee 4-7 h välillä. Pentu ei selvästikkään ole valmis jäämään yksin, mutta enempää vapaata emme voi ottaa. Kuluuko nyt tähän asti tehty työ hukkaan, ja miten yksinoloa tulisi harjoitella, kun molemmat käyvät töissä?
31.10.2015 20.58

Heippa. Meillä on nyt 3 kk ikäinen sekarotuinen uros ja epäilen että koiralla on eroahdistusta/tylsyyttä. "Ongelmana" on se, että koira joutuu olemaan yksin 8 tuntia kolmen viikon välein mun ja miehen vuorotyön vuoksi. Muuten yksinoloaika on vain max. 2-4 tuntia.

Miten voisin helpottaa koiran oloa noina kahdeksan tunnin aikana? Selvästi on ahdistunut kun tulen kotiin; inisee ja hyppii jalkaa vasten, nuolee huuliaan ja pörrää ympärillä. En reagoi koiraan heti vaan odotan että se on hieman rauhoittunut ja sitten käydään ulkona pissalla jonka jälkeen siivoan tuhot. En ole jättänyt sille maitopurkkeja tuolloin, mutta se asia tulee muuttumaan kun selvästi tykkää niitä revitellä. DAP-haihduttimen ostin myös ja laitan senkin päälle.

Olen jättänyt nyt lyhyiden yksinoloaikojen kohdalla sille maitopurkin nameilla, piilotellut nameja ympäri asuntoa (asutaan isossa omakotitalossa) ja jättänyt muutaman lelun. Tuloksena on rauhallisempi koira ja vain yksi-kaksi pissaa lattialla. 8 tunnin aikana koira on pienessä eteisessä ja mietinkin, voisiko tämä suljettu tila ahdistaa koiraa? Pitäisikö se vain päästää asuntoon kahdeksan tunnin ajaksi ja siivota sitten pissat & kakat kun tulen kotiin? Tarpeet tekee paperille. Mielipiteitä? Kokemuksia?

Muokattu viimeksi: 31.10.15 21.01
13.11.2015 00.06
Miikuu ootteko kokeillut tuota aiemminkin ketjussa mainittua Digital Dogsitteriä? Viisi päivää saa kokeilla ilmaiseksi ja sen jälkeen on viitisen euroa kuussa. Olin itse siitä alkuun tosi skeptinen, mutta kyllä sillä tuntuu ihan selvästi rauhoittava vaikutus olevan koiraan. Entä voisko tilaa rajata mutta johonkin muuhun huoneeseen? Meillä alkoi homma toimia kun rajattiin tila pelkkään makuuhuoneeseen ja sinne tuo digital dogsitter päälle. Makkariin jättäminen ei tuottanut tulosta ennenkuin alettiin laittaa yöksi ovi kiinni, ilmeisesti koira oppi siinä että yöt nukutaan kiltisti suljetussa makkarissa ja osaa nyt rauhottua sinne yksin jäädessäänkin. Nätisti köpöttelee jo valmiiksi sinne nukkumaan kun huomaa että sinne roudataan läppäriä. Nykyään ainoat äänet mitä dogsitteriin tallentuu on meidän lähtö ja takaisin tulo, ja nekin äänet peräisin meistä ihmisistä :D ollaan tykätty kuitenkin pitää se vielä varmuuden vuoksi, etenkin nyt kun on toinen pentu tullut taloon.
22.11.2015 14.44
022610926_r
Pori

Onko muilla eroahdistus koiria joilla se rumba on tavallaan kokoajan jatkuvaa eli ei ole mennyt millään yhdellä kertaa ohi vaan palaa aina vähän väliä takaisin ilman sen kummempaa syytä?

13.01.2016 16.47
porsas kirjoitti:
Miikuu ootteko kokeillut tuota aiemminkin ketjussa mainittua Digital Dogsitteriä? Viisi päivää saa kokeilla ilmaiseksi ja sen jälkeen on viitisen euroa kuussa. Olin itse siitä alkuun tosi skeptinen, mutta kyllä sillä tuntuu ihan selvästi rauhoittava vaikutus olevan koiraan.

Hankin nyt tuon DD:n ja kuten sinä, olin aluksi skeptinen. Miten muka mun ääni voisi rauhoittaa hulluna haukkuvan ja ulisevan koiran joka ravaa ympäri kämppää ja kuseksii mihin sattuu? Mutta ei juma, toi oikeasti toimii!

Eka päivänä ei laitettu päälle joten kotona odotti täysi kaaos ja ahdistunut koira. Toisena päivänä koiran olo hieman helpotti, ulvontaa oli, mutta oli selvästi rauhallisempi kotiin tullessani. Tänään on kokeilun kolmas päivä ja ihan kuin meillä olisi eri koira! Kaksi kertaa oli ulvonut päivällä ja kone oli nauhoittanut ne. Kestivät ihan vaan muutaman sekunnin. Rajattiin myös koiran oleskelualue pelkästään eteiseen + makkariin.

Mielenkiinnolla odotan tän ilmaiskokeilun tuloksia ja jos jatkuu samalla linjalla niin maksan ilomielin tuon 32 € / 6 kk. :) Eli joo, mä ainakin suosittelisin näin ensi alkuun.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Äänestys
Itkeekö/haukkuuko koirasi kotona kun olet poissa
kyllä 99
ei 137
en ole varma 18
Koirat
Kirjaudu
Logo-labyrintti