Oletteko kouluttaneet hevosta? (Hevoset > Hevosten koulutus)

31.10.2011 19.01
021392299_r
Janakkala

Elikkäs oletteko itse olleet mukana hevosen koulutuksessa tai kouluttaneet hevoisen itse kokonaan? :) Jos olet kouluttanut niin haluaisitko kertoa vähän siitä miten olet kouluttanut sen ja minkälainen lopputulos yms. Kaikkea vaan!

Itsehän olen lämpöiseni itse ravurista ratsuksi kouluttanut ja hyvä siitä on tullut. Oliverillä ei kyllä esteitä voi hypätä kun sillä on raviaikoina jalat mennyt, mutta ei se muuten käyttöä haittaa. Oliveria oli todella helppo kouluttaa kun se oli niin oppivainen, itsestään jotenkin vain tajusi pohkeetkin ja kaikkea, ihan kuin olisi ennenkin ratsastettu.

Mutta juu pistäkääs omia juttuja tulemaan ;)

31.10.2011 20.00
022351745_r
Kouvola

Ollut tavallaan 3 projektisuomenhevosta, joista kaksi lähinnä siskon ratsastettavina mutta tämä neitokainen on ihan omin käsin koulima.

Tullessaan oli maastoratsuna ollut kaksi starttia juossut ex-ravuri, nyt ollaan menty HeC 54 % ja startattu puhtaasti aluetasolla 90 cm luokkia, ensi kesänä olisi uudelleen kokeilussa 100 cm radat joita kaksi kokeiltiin tänä kesänä tuloksilla kuski tuli tonttiin.

Erittäin miellyttämishaluinen hevonen, yrittää vielä kovemmin jos jotain ei osaa niin eipä tämän kanssa suuresti ole hankaluuksia ollut. Tavoitteena tulevaisuudessa suomenhevosten SM-esteradat.

31.10.2011 21.12

En oo alusta asti kouluttanu yhtäkää.

Mutta eteenpäin viety ja esim. Manen kanssa mie lähin viemään sitä esteille ku sisko enemmän kouluratsastajan luontone ku mitä esteratsastajan.

Mutta saatan ostaa tässä kohta 3v. varsan itelle. Saapii ny nähä.

Siihen oon vähä varannu jo aikaa miettiä sitä "koulutus"suunnitelmaa. Aluks tietenki iha liinatusta satulan kanssa, ei hirveän vaikea työ opettaa satulalle onneks ku valjaat on ollu päällä. Mutta selässä ei oo kukaa viel koskaan ollu.

31.10.2011 23.03
022074724_r
Lapua

En ole ikinä kouluttanut, olen vain antanut hepalle jonkinlaista elämän koulua lisää tai hienut jotain taitoa... tai päinvastoin. En halua ajatella itteäni minää "kouluttajana" kun en sitä ole.

Varsoja opettanut riimu, talutus ja matkustusjuttuihin, tietenkin sitten peruskäsittelyä ja jalkojen nostoa. Omalle ruunalleni muinoin en tietääkseni opettanut kuin avaamaan oven kun sitä "pyysi" ja sitten tietenkin jotai pientä. Kyllä mä sitä yritin "kouluttaa" ratsuksi mutta eihän siitä mitää tullut, kun sattuu olemaan niin kärsivällinen ihminen kuin minä.

Ei ole olemassa raiskauksia. On vain yllätysseksiä, jota ei tiennyt haluavansa.
01.11.2011 07.44
022049887_r
Turku
Olen kaverini kanssa shettiksen kouluttanut vanhalla tallilla jossa kävimme, niin ratsastus kuntoon. Opetimme ensin perus tapoja jne ja kärryjen edessä kulkemista ja ratsastus jutut. Tuli oikein fiksu neiti hänestä.

Empun olen itse jonkunlaiseksi koulinut ja iha kiva siitä on tullut jos vertaa siihen millainen oli kun minulle tuli. Opettaja meillä on alkuun kävi hetken. Omaa kivan hyppytyylin jo alusta joten hyppimistä oli kans kiva alkaa viemää eteenpäin, et ainoo on toi meijän laukka tietty sit mikä ei oo puhas
Muokattu viimeksi: 01.11.11 07.47
jos jokaisesta hetkestä ottaa kiinni, ei aikaakaan kun on taas jaloillaan
01.11.2011 08.04
021777517_r
Himanka
Olen ollut pienesti mukana ratsuvaiheen kouluttamisessa yhdellä suokilla. Ex-ravuri kyseessä.
"And all the best women are married. All the handsome men are gay." -Robbie Williams
01.11.2011 16.50
000041718_r

Marin oon ite tehnyt. Pakko on ollut kun ei oo ollu valmentajaa ekana 5 vuonna kun se minulla oli. Tosin vasta viime syksynä tajus miten helkkaristi on puutteita perusratsastuksessa kun valmentajan kanssa alettiin korjaamaan..valmentautuminen ei jatkossa lopu ollenkaan, koska vuodessa on menty jumalattomasti eteenpäin kun on tavoitteellisesti valmentautunu 1-2krt viikossa vähintään.

Joitain kavereiden hevosia on tullu max läpiratsasteltua ja jollekin lämpöselle jtn koulukiemuroita opeteltua mutta en nyt sen kummosemmin ole niitä kouluttanut. Käytän ammatti-ihmisiä apuna mieluummin kuin alan ite värkätä ja sitten korjataan virheitä seuraavat 10 vuotta

01.11.2011 17.10

Tällä hetkellä yhdessä omistajan kanssa tehdään ratsua neljävee miehenalusta, suomenhevosoriista. Maaliskuusta lähtien olen pikkuäijän kanssa ollut tekemisissä, joten perusasiat tuolle olikin jo opetettu. Esteillä olen tosin ollut alusta asti mukana, ja itseasiassa minun kanssa pikku-ukko on ensimmäiset esteylitykset suorittanut. Maastossa onkin työtä tehtäväksi sitten ihan olan takaa...

Entistä tammaani koulutin itse, se oli mitään osaamaton otus minulle tullessaan. Ensimmäisinä vuosinamme emme tunneille päässeet, lopulta sinnekin ja saatiin me kisatkin korkattua, vaikkei neidistä potentiaalia ollut harrastehevosta kummemmaksi. Vaan maailman paras harrastehevonen siitä muotoutuikin, niin luottavainen. 

Muokattu viimeksi: 01.11.11 17.12
03.11.2011 17.14

Itellä nyt 3v. ori, ollut 2 vuottta sekä 1 vuotias ori, jotka täysin tehnyt tähän asti ja tästä eteenpäin itse. Lisäksi tälle vanhimmalle kaikki helppo aata vaativammat koulukuviot itse valmentajien avustuksella siis tottakai.

Mutta käytännössä jokainen hetki minkä eläimen kanssa on tekemisissä on sen kouluttamista, tahatonta tai tarkoituksellista. Eläin ei ole koskaan valmis tai täysin oppinut.

12.11.2011 21.03
022501561_r
Joutsa

Koulutan tällä hetkellä omaa tammaani, tosin ammatti-ihmisen avustuksella. Yksin en missään nimessä suostuisi kouluttamaan, sillä tiedän, että en siihen pysty.
Tullessaan meille Lilla osasi mennä käyntiä, ravia ja laukkaa jotenkuten ja pysähtyi.

Nyt jo pienessä ajassa Lilla on oppinut hieman peruuttamaan (selästä, maastakäsin peruutti kyllä) ja väistämään. Maastakäsin Lillalle on opetettu peruutus, väistäminen, takaosakäännös ja etuosakäännös (ei ihan kokonaan, alkeita vasta) ja selässä tekee kaiken paitsi etuosakäännöksen. Vielä ei siis tehdä koko käännöstä tai pyydetä esim. peruuttamaan viittä askelta vaan yksi riittää.
On ollut erittäin mukava huomata, kuinka helppoa lopulta esim. peruutuksen opettaminen onkaan ollut tammalle. Jos yksin olisin peruutusta tai jotain muuta opettanut, ei siitä olisi tullut mitään.

http://tinkerlilla.blogspot.com
23.11.2011 12.11
021973144_r
Kauhajoki

Nooh mä oon jotain pikkujuttuja yhden jos toisenkin tallin hevoselle opettanut ja suhdetta parantanut ihmiseen. Oma poni osasi perusjutut meille tullessaan, mutta kunnioitus ja luottamus ihmiseen oli aika vähäistä ja niiden etsiskelyn myötä tuli opetettua aika paljon, on mulla kuitenkin ammattilainenkin aina välillä ollut apuna kun on ollut mahdollisuus. En kyllä lähtis omin päin kokonaan kouluttamaan nuorta hevosta yksin, kuten tätä mun ponskia, ei taidot ihan riitä. Ehkä jonain päivänä (:
Oon saanut kuitenkin käsitellä paljon erilaisia hevosia ja kouluttaa niitä, tai ei ehkä kouluttaa mut opettaa jotain pikkujuttuja. Nytkin tuolla tallilla missä mun poni on, on yksi 3v nf/sh ori jonka kanssa välillä harjoittelen selkäännousua, tai jotain sinne päin, kun ei ole ponilla vielä ketään selässä ollut (: eli jotain tämmöstä... :P

12.03.2012 11.36
022473979_r
Orivesi
Hempan olen ihan itse kouluttanut alusta asti. Ekana harjoteltiin käytävällä seisomista ja suitsiin totuttelua ja taluttamista ja äidistä erossa olemista ja voin sanoo ,että ihan mahoton homma on ollut kun ei ole 4 vuotiasta vieroitettu emästä ja mitään muuta tehty kun riimu lykätty päähän! Kaikki olis ollu niin paljon helpompaa kun tän olis tehny jo heti varsana. Ollaan koko koulutus projektin ajan käyty vähintään kerran viikossa tunneilla kun saatiin edes vähän kuntoa. Hemuli ei myöskään ollut ikinä trailerissa ollut ja äärimmäisen riippuvainen muista hevosista!

08-Vuonna olin kouluttamassa lv-tamma jolle opetin laukkaa,ravia ja väistöjä ja perus liikkeitä ,sekä pari estettä hypin.
12.03.2012 11.46

^ meilläpäs "vieroitus" tapahtui vasta 5-vuotiaana... Tamma kävi vielä äidin tissilläkin siinä vaiheessa, voi elämä. Selässä oltiin käyty mutta kaikki perusjutut oli kyllä aikalailla hukassa. Paineenväistö yms.

Siitä ollaan onneksi tultu eteenpäin :D

"If we understand that horses can't separate the way they feel from the way they act, then we can start to see that unwanted behavior isn't bad behavior at all."
12.03.2012 17.05
022601304_r
Oulainen

Koskaan en oo mitään ratsastukseen tai ajoon liittyvää opettanut. Satuloitassa Sintti oli melko levoton alkuun, mutta ajan kanssa tottui seisomaan silloinkin paikoillaan...

Luottamusta ja esineisiin totuttelua Sintti kylläkin kaipasi meille tullessaan, koska oli melko pelokas kaikkea uutta kohtaan. Isot miehet ja raipat ym kättä pidemmät saattavat saada Sintistä vieläkin toisinaan epävarman, mutta enää se ei nouse seinälle kun alkaa harjalla pyyhkiä hämähäkin seittejä tallin katosta...

Koiriin kans juoduin pojan totuttamaan, sillä niille se oli todella vihainen. Nykyään saa
koira roikkua vaikka häntä jouhissa.

12.03.2012 19.58
022256466_r
Kauhajoki

Minulla on tällä hetkellä koulutettava shettis tamma Sillä oon nyt vasta vähä ravaillu ja ens viikonloppuna ajattelin kokeilla laukkaa jos ´neiti´ vain suinkin suostuu

"Jos sua ei ois ollut, niin olisin keksinyt sut,ois susta samanlainen tullut, mitään en ois muuttanut<3"
14.03.2012 18.15
022473979_r
Orivesi
Pilkku kirjoitti:

^ meilläpäs "vieroitus" tapahtui vasta 5-vuotiaana... Tamma kävi vielä äidin tissilläkin siinä vaiheessa, voi elämä. Selässä oltiin käyty mutta kaikki perusjutut oli kyllä aikalailla hukassa. Paineenväistö yms.

Siitä ollaan onneksi tultu eteenpäin :D

Ihmettelen ,että eikö ihmisillä riitä aika vai yrittävätkö päästä helpomalla kun ei voi ajoissa vierottaa helpompi on varsallekkin niin. Ja varsinkin kun ei jestas sentään olla edes talutukseen opetettu, portit vaan avattii ja ne juoksi karsinoihin ja ovet perässä kiinni. Riimu sentään ihme kyllä oli päähän laitettu :D
16.03.2012 13.50
022136696_r

hmm... pitää oikein miettiä..

- 2 Ex-ravurista ratsuksi projektia
- 3 varsaa ( maitovarsoista asti hämmennetty enemmän tai vähemmän kaverina, 2 ravuria ja yhdestä ratsua )

Onhan tuota sitten enemmän ja vähemmän oltu opissa ja apuna tuttujen kanssa varsojen ja aikuisten kanssa.

Muokattu viimeksi: 16.03.12 13.50
Anna ensimmäinen pala koiralle, se tekee enemmän työtä kuin sinä.
01.04.2012 19.08

Olen kouluttanut tähän mennessä kolmea nuorta shettistä. Ensimmäisenä minulle tuli yksi ruuna Jerome, jonka koulutuksen aloitin sen ollessa 3-vuotta(Huom! Oli jo vähän totuteltu varusteisiin.). Aloitin ihan perus asioilla maasta käsin eli pysähdyksiä ja liikkelle lähtöjä jotka oppi parin kerran jälkeen ihan äänellä. Harjoiteltiin peruutukset ym. Jerome oli niin toimiva että n.kuukauden päästä noustiin selkään ja mentiin pari kierrosta käyntiä. Jerome oli niin rauhallinen että jo seuraavalla kerralla mentiin ilman taluttajaa. Kun peruutukset,liikkelle lähdöt ja muut perus asiat hallittiin selästä niin päästiin ravaamaan. Maiskautuksesta lähti raviin ja ravasi muutaman metrin. Sitä harjoiteltiin monta kertaa ja kolmessa kuukaudessa oltiin päästy jo laukkaus vaiheeseen. Aluksi ei tajunnut pitään mutta kun oli avustaja niin onnistui melkein heti. Toisella kerralla kun laukattiin (tai yritettiin) niin veteli vain päätään alas ja pukitteli. Kyllä sitten lopussa laukkasi. Ongelmana oli ehkä se kun siinä oli muitakin poneja niin oli vähän rauhaton. Päästiin muutes menemään sillä ilman satulaa silloin kun oltiin opeteltu ravaamaan. Ilman satulaa myös ravattiin mutta en meinannut pysyä selässä. Kärryilläkin ajettiin pari kertaa mutta oltaisiin varmaan enemmänkin ellei olisi heti myyty:( Ja sitten on Rosmariini joka on kanssa ravaus vaiheessa. Sitä en ole ihan alusta asti itse kouluttanut kun sillä oli jo kouluttaja mutta ei käynyt tallilla edes kahteen viikkoon niin annettin sitten minulle. Ollaan opeteltu kaikki samat asiat mitkä Jeromellakin mutta itsepäisyyttä on tällä neidillä enemmän:) Kaikki muut onnistuu hyvin paitsi peruutus. Silloin vain nakkelee päätään ja yrittää eteenpäin mutta kyllä se lopussa on aina onnistunut jos vain on päättäväisyyttä. Sitten on vielä tämä Jade joka on vasta totutettu varusteisiin. Ehkä kaikista hankalin tapaus mutta kyllä se siitä:) Tähän mennessä olen tyytyväinen tuloksiin mitä ollaan saavutettu (tai Jeromen tapauksessa saavutettiin.)Näiden kahden ponin kanssa jotka täyttävät tänä vuonna 4-vuotiaita,mutta aina on parannettavaa:)

03.04.2012 20.53

Ite oon kouluttanut tämän Kajan suurinpiirtein itse. Tullessaan meille poni kyllä osasi kuolainavut (pysähdys,peruutus,käännökset) ja mennä käynti,ravi ja jostain ulkomaan sanasta nosti laukan :D. Nykyisin poni osaa n.he B asiat, kulkee nätisti kuolaimella ja hyppää kisoissa re.90-100cm. Tällä hetkellä hiotaan laukanvaihtoja ja tasaista peräänannon ratsastamista koko treenien ajan. Työn tulos tässä vaiheessa kun poni on ollut minulla pian 3 vuotta. Kouluttamiseen tarvitaan rutkasti aikaa, päättäväisyyttä ja ennen kaikkea ihan alkuun kannattaa sitoa luottamus hevosen välille ! se helpottaa tulevaisuudessa jokaisen uuden asian opettelemista.

04.04.2012 09.32
Itse koulunpuolesta mukana nyt varsatunneilla varsojen koulutamisessa (ratsujen ja ravureiden). Nuorimmat ovat alle vuosikkaita ja vanhimmat hipovat jo 4v. Vuosikkaat pääsivät eilen kokeilemaan siloja ja suitsia (toinen ratsuksi koulutettava ja toinen ravuriksi) eli siis ensin opetetaan pikkuvarsat takaa ajettaviksi ennen kuin ketään selkään heitetään ja ratsaille ollaan alettu opettamaan noin 4v. Mukavaa ja opettavaista touhuahan toi on.
08.04.2012 10.01
Amorin olen kouluttanut alusta pitäen itse ja omillani, ongelmiakin on ollut vastassa, mutta niistä on selvitty loppujen lopuksi oikein hyvin! Amori on varsin kuuliainen ja oppivainen herra ja aluksi ajattelin että ihan varmasti sillä on joku ennenkin ratsastanut, mutta ei vain ollut. Nyt 3,5 kuukauden jälkeen herra menee nätisti kä-ra ja nostaa myös laukan, jota hiotaan jatkuvasti enemmän ja enemmän, ei kuitenkaan hätiköidä, ensin haluan perusasiat kuntoon ennenkuin edes haaveilen laukkaamisesta, muuten kuin humputtelu mielessä. Pysähdykset, peruutukset, väistöt onnistuu, oppinut hyvin pohje- ja ääniavut, kuolain tuntumaa vielä toisinaan välttelee, hampaiden raspaus onkin edessä päin. Itselläni ei ole mitään hajua, että milloin viimeksi raspattu :s Ennen laidunkautta pitää hoitaa suu kuntoon:)
15.04.2012 22.52
022145998_r
Vihti

Olen ollut mukana kouluttamassa nuorta nyf tammaa ja olen vienyt eteenpäin ex ravuria. Nyt oma hevonen joka lopetti raviuran syksyllä ja sen jälkeen ollut vain ratsukäytössä. On kyllä aina ratsastettu joten se ei ollut Maisalle uutta.

Omapäisyyttä neidiltä kyllä löytyy ja huumoria sen kanssa on tarvinnut. Välillä tuntunut ettei edistytä yhtään mutta pikkuhiljaa hyvä tulee.

Olis kiva jonkun/joidenkin kanssa jutella asiasta enemmänkin yksityis viesteillä :)

12.06.2012 04.29
022610094_r
Järvenpää

Olen omat hepat kouluttanut ratsuiksi, esteet menee, ja normi tunnin jutut (ravi,laukka yms...)

Tällähetkellä olisi työn alla 4vuotias suokki ori. On arka, pelkää ääniä, todella herrä tapaus. Tavoitteena et luottaa ihmisiin.

Lisäksi olen ollut mukana projekteissa kaltoinkoheltujen hevosten kanssa, jotka ovat todella surkeassa kunnossa tulleessaan. Piiskan jäljet oikein näkyvät, karva on mitä on, traumaattisia,apaattisia, pelkäävät kaikkea. Aliravittuja ja yleiskunto tosi huono. Jopa saattaa yksisilmäisiäkin tulla.

No tällä hetkellä suurin osa voi erittäin hyvin on tuntikäytössä ja niillä voi mennä nii lapset kun isommatkin. Normitunnit,maastot,koulu ja esteet. Pari ihan kilpatasoisia.

Lisäksi on näitä ex ravureita paljon tullut vastaa jotka eivät enää raviuraa syystä tai toisesta ole jatkaneet, niin niillekkin sitte perusteita ollaa opetettu iha satulasta,suitsista,selkään noususta askeliin.....

Yhtään tapausta ei vielä ole lopetettu muustakuin sairauellisesta syystä.

http://blondontheblog.weebly.com/
22.09.2012 11.54
021972475_r

Sain 5-vuotiaan ex-ravurini, Villen, lähes ilmaiseksi yksityistallinpitäjältä, joka ei halunnut sen joutuvan kiertoon. Viimeinkin oman hepan saaminen oli upeaa, mutta vaati paljon vaivaa, että pari kertaa startannut ruuna saatiin koulittua. Kokenut ravuri Ville ei (onneksi) ollut, eikä sillä ollut paljoakaan menohaluja, kuin joillakin ex-ravureilla. Päinvastoin: Ville on laiska, viritettynä ja innostettuna energinen. Säikky se silti oli vielä viisi - kuusivuotiaana, eikä sen kanssa silloin voinut edes ajatella hyppäämistä (mitä kuitenkin opeteltiin vuosi sen jälkeen).

Villeä oli (onneksi) ratsastettu vähän, ei mitään koulutusta, vain äänikäskyt ja pohkeet. Suusta se oli tosi kova, ja kesti kauan, että pehmeni. Juoksutettiin ruunaa todella vähän, tallinpitäjä oli jyrkästi sitä vastaan kun jalat menee ja hepasta tulee helposti  vino. Selkään sain nousta todella nopeasti, josta alkoikin koulutusurakka. Ensin hiottiin kuuliaisuutta ratsun apuja kohtaan - pohkeet se tajusi, mutta laiskuuttaan ei oikein jaksanut reagoida. Ohjalla oli ennen ilmeisesti revitty tai jotain sen suuntaista, kun Ville oli erittäin vastahakoinen, ja jos myöntyi johonkin, se oli sitä, että se laski päänsä ryntäiden tasolle väistellen tuntumaa.

Nykyisin Ville hyppää mielellään 60-senttiseen asti, jonka jälkeen hyppääminen ei ole enään niin mieluista. Siihen hypyt onkin sitten jätetty. Kouluratsastus on Villen vahva puoli - peräänanto ja muoto tulevat nyt hyvin, kunhan vain pollen pystyy pitämään liikkeessä: Villestä tuli vähän laiska ruuna, vaikkakin helposti säikkyvä. Pohkeenväistö, etuosakäännös ja avo-ja sulkutaivutus sujuu hyvin. Nyt on kiikarissa takaosakäännös.

Villellä ei niinkään ollut ongelmia laukan kanssa. Oikeaan kierrokseen se oli enemmän tasapainotonta ja nelitahtista, mutta tämä hiottiin odotettua nopeammin paremmaksi. Nykyisin Ville on lihaksikas ratsu, joka nostaa laukan aivan kuin se olisi aina ollut ratsuna.

Muokattu viimeksi: 22.09.12 11.54
Wiggle wiggle.
22.09.2012 16.38
000046706_r

Pate on minun ihan omani ollut n.3v (poni ikä) asti joten olen itse opettanut sitä ja nytten se osaa jo raipan kanssa ja pikkasen ilman pohkeen väistöä ja hyppää jo 60cm!

22.09.2012 21.05

Mä oon opettanu Melodi ponin itse alusta alkaen, se on tosi helppo koulutettava haluaa tehdä töitä ja oppia uusia asioita. Tällä hetkellä menee oikeinpäin käynnissä ja ravissa, menee pohkeenväistöt käynnissä, pysähtyy, nostaa laukat, mutta laukkaamisessa hiomista. Selästä käsin menty vasta puomeja ja pienen pientä ristikkoa, ettei tule takapakkia :) 

Lisäksi oon opettanu neljälle hevoselle laukan noston ja ylipäätään laukkaamisen, kaikki ex-ravureita ja hyvin ovat oppineet, minulle on sattunu alle oikein mukavia hevosia, jotka on innokkaita oppimaan ja yrittämään edes niinkuin ratsastaja pyytää. Tallilaisten hevosille oon lisäks opettanu väistöjä ja "peräänantoa". 

13.11.2012 13.29

Horsesales.lt

Tarifas - a 9 year old zemaitukas breed gelding. Beautifully built, has very nice extereer. A nice horse for riding school or children.

Tarifas has showjumping competition experience up to 80 cm and at home is jumping up to 120 cm. He is very sucessful with dressage. On the 7 th of October, 2012 he competed in dressage competition, children level and earned 2nd place so far. He is ready for M level dressage (half - passes in trot and canter, flying changes, extended trot and canter, piruettes in walk, begining canter) so could be a good teacher for an advanced rider. The horse also has competition experience in M level.

Nice horse to ride on the fields and forests. No problems to clip, shoe, transport. At the moment is serving as a riding school pony. Has full papers of zemaitukas breed.

20.09.2014 13.27

Itse en ole alusta asti kouluttanut yhtään hevosta mutta pienimuotoista kokemusta on. Yksi tapaus sattui vuosia sitten ollessani nuorempi. Kyseinen hevonen oli järkyttävän säikky, valehtelematta säikähti jo lehtien havinaa puissa. Omistaja ja kokeneempi ratsastaja tästä minulle mainitsivatkin, että varsinkin yksin son kova pelkäämään, mutta 2,5 viikossa sain hevosen luottamuksen niin suureksi, ettei se säikähtänyt edes autoa, jonka perässä rymisteli peräkärry kovaan ääneen (ratsastimme metsätiellä). Itse olin varma, että nyt lähtee henki mutta en jaksanut sen enempää kauhistua. Ja mitä vielä, hevonen menee rauhallisesti ohi ja tämän jälkeen ei tämän kanssa ole itselläni ollut ongelmia. Uskonkin vahvasti, että tähän vaikutti suuresti oma asenteeni (niinkuin jokaisen eläimen kanssa se asenne ratkaisee); milloinkaan en hermostunut hevoselle missään vaiheessa, enkä edes säikähtänyt kun hevonen säikähti ja lähti kiitolaukalla poispäin ja aina kun sain hevosen pysäytettyä, palasimme takaisin missä olimme olleet. Harmikseni jouduin n. Viikon päästä tästä lähteä takaisin kotikonnuille.

Toinen tapaus sattui ennen kesää, kun eräällä tallilla oli 2-3 vuotias hevonen, joka ei antanut koskea jalkoihinsa. Siitä alkoi joko pienimuotoinen hyppiminen, väistely, jalkojen nostelu tai maahan kaatuminen. Ongelmat olivat peräisin aiemmalta omistajalta. Harjatessani hevosta tai antaessani ruokaa tai ohi kävellessäni tein aina pienen harjoituksen, missä aloitin rapsuttamaan ja pikkuhiljaa hivuttauduin koskemaan jalkaa. 2 viikon kuluttua sain jo nostaa jalkaa hetkeksi ja tästä oli hyvä jatkaa. Pieniä käytöstapoja olen myös opettanut hevosille, jos niiden kanssa olen tekemisissä ollut. Mitään isompaa en ole opettanut (harmikseni pääsen vain harvoin hevosten kanssa toimimaan)  mutta hyvä neuvoja ja vinkkejä saan aina isältäni, sekä parilta ystävältäni joilla on rutkasti hevosista kokemusta.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti