Kerro koirakouluttajista, joita tiedät/tunnet. - Sivu 2 (Koirat > Koirien koulutus)

17.11.2011 03.49
022391205_r
Zeitvertreib kirjoitti:

ongelmana siis remmirähjääminen (minä 56kg nainen en meinaa pärjätä) ja kotiin tuleville räyhääminen (jo ovikello laukaisee).

Heh, itte sain omalta koiralta vastaavat korjattua, vaikka tällainen tohelo mistään-mitään-tietämätön parikymppinen koiranomistaja olenkin! ;D Tosiaan se uusavuttomuuden puute, maalaisjärki ja tiedonjano auttaa koira-asioissa aika pitkälle...

Flexi on vähän kuin haastavat koirarodut: vaarallinen sellaisen käsissä, joka ei tiedä, mitä tekee.
17.11.2011 16.39
Dingo kirjoitti:
Zeitvertreib kirjoitti:

Ihan OT:nä kannattaisi lukea toi uutinen uudestaan mikä sulla on tuossa allekirjoituksessa. ;)

" 52-vuotias nainen kuitenkin jatkoi pentutehtailua. Suomen Kennelliiton jäsen hän ei ollut eikä sellaiseksi päässyt. Nainen kuitenkin käytti bulvaaninimiä, joiden avulla myi pentuja puhdaspaperisina rotukoirina.

Rikostutkinta asiasta syntyi, kun espoolaisnainen osti keväällä 2010 pennun 52-vuotiaalta naiselta, mutta ei saanut luvattua rekisteröimistodistusta. Espoolainen tosin uskoi ostaneensa pennun toisennimiseltä henkilöltä. "

17.11.2011 23.18
020075326_r
Tampere

Tuskinpa kenenkään kouluttajan neuvoihin kannattaa luottaa 100% vai? Ottakaa järki käteen. Ja noita "mun tutulla ja kumminkaimalla ei ainaskaan ole auttanut" ei ihan kaikkia kannata uskoa.
Jos koiraa ei saa koulutuksella kuntoon, kannattaa miettiä myös sitä omaa kouluttamistapaa. Ei auta, jos kouluttajaa näkee tunnin verran viikossa jos koira saa saman tahtonsa läpi kotona, kuin ennenkin. Kouluttaminen vaatii työtä ja perehtymistä koiraan ylipäätään. Jos sitä on jo koiran kanssa "kusessa" niin ei se kyllä ilman työtä mihinkään muutu, oli sitten kyse namikoulutuksesta tai hierarkiakoulutuksesta. Mutta se on niin helppoa aina laittaa muiden syyksi ;)

Mun mielestä suurin ongelmien tuoja ihmis-koirasuhteissa on se, että me omistajat inhimillistetään koiraa aivan liikaa.

Muokattu viimeksi: 17.11.11 23.19
17.11.2011 23.35
Puutun tapani mukaan keskusteluun ja kysynkin mikä on liiallista inhimillistämistä?
17.11.2011 23.42
022391205_r
Minä veikkaisin liiallisella inhimillistämisellä viitattavan siihen, että koiran päähän kuvitellaan ihmismäisiä ajatuksia, jollaisia koira ei oikeasti ajattele. Vähän henkilöstä riippuu, mitä sinne päähän kuvittelee. Esim. että koira pahoittaa mielensä, jos sitä toruu..
Flexi on vähän kuin haastavat koirarodut: vaarallinen sellaisen käsissä, joka ei tiedä, mitä tekee.
17.11.2011 23.54
Ja sitten on toinen ääripää, joka kuvittelee, ettei koirilla ole minkäänlaisia "tunteita".
18.11.2011 00.08

Inhimillistän koiriani todella paljon ja heikompia on hirvittänyt ja inttänyt vastaan, mutta taipunut aina, kun olen sen todistanut koiran/koirien avulla, että näin se vaan menee.

Multa löytyy yksi tuutu joka on ollut 20v töissä nuorisokodissa ja ollut liki 150 nuoren sijoituksessa ja toiminut yksityisenä tukihenkilönä ja joskus ollaan pohdittu kattavasti kuinka paljon koiraa voi inhimillistää ja toimiiko ihmisiin käytettävä psykologia kuinka pitkälle koirienkin kanssa.

Myös tuo tuttuni on avannut minulle psykologista näkemystä koirien suhteen puhumalla psykologisesta ajattelumaailmasta ja miten ihmiset kokee asiat ja hyvin pitkälle koiraa voi vedellä samoista naruista kuin ihmisiä, manipulointi on kova sana;)

18.11.2011 12.11
020075326_r
Tampere
Dingo kirjoitti:
Minä veikkaisin liiallisella inhimillistämisellä viitattavan siihen, että koiran päähän kuvitellaan ihmismäisiä ajatuksia, jollaisia koira ei oikeasti ajattele. Vähän henkilöstä riippuu, mitä sinne päähän kuvittelee. Esim. että koira pahoittaa mielensä, jos sitä toruu..

Juuri tätä tarkoitin. Tai jos koira satuttaa vaikka leikkiessä sinua, sinä kiljahdat ja koira käy nuolemassa kättäsi, ajatellaan "voi miten söpöä, se tuli pyytämään anteeksi". Oikeastihan se on koiralle viimeinen tapa vielä nöyryyttää. "Hah, minun kanssa ei pelleillä eikä tästä enää puhuta".
Tai ajatellaan, että jos koiran kanssa ei leiki kun se tulee lelulla kerjäämään, se suuttuu..

18.11.2011 12.54
^ Siis täh? :D Koira nöyryyttää ihmistä nuolemalla kättä? :D Tuo jos mikä on inhimillistämistä, ei koirat "nöyryytä" ketään.

Minusta koiran tunne-elämä, jos sitä siksi voi kutsua, on ihan mielenkiintoinen aihe siinä mielessä, että koirilla nuo eläimen ja inhimillisen olennon rajat on aika häilyvät. Kaikkeen koiran toimintaan kun ei ole olemassa täysin vietti-, selviytymis- tai järkiperäistä selitystä. :)
18.11.2011 12.57
022391205_r
Lenni kirjoitti:
Dingo kirjoitti:

Juuri tätä tarkoitin. Tai jos koira satuttaa vaikka leikkiessä sinua, sinä kiljahdat ja koira käy nuolemassa kättäsi, ajatellaan "voi miten söpöä, se tuli pyytämään anteeksi". Oikeastihan se on koiralle viimeinen tapa vielä nöyryyttää. "Hah, minun kanssa ei pelleillä eikä tästä enää puhuta".
Tai ajatellaan, että jos koiran kanssa ei leiki kun se tulee lelulla kerjäämään, se suuttuu..

Minä en jaa näkemystä siitä, etteikö koira voisi olla omalla tavallaan pahoillaan. Jos ärähdän koiralleni ja se tulee korvat luimussa pää alhaalla, häntä varovasti heiluen nuolaiseaan minua, niin ennemmin se on sellainen mielistelyele, millä yritetään leppyytellä ärtynyttä johtajaa - juurikin jotain, mitä voisi minusta nimittää nimenomaan anteeksipyynnöksi. Tietty eriasia, jos koira ei näen kanssaan leikkinyttä ihmistä itselleen auktoriteettina, vaan tulee yhä villisti riehuen nuolemaan - silloin tuo sinun tulkinta pitää paikkansa. Enempi se kuitenkin riippuu koiran elekielestä tilanteessa, ei siitä nuolemisesta. :)

Yksi aika yleinen inhimillistämisjuttu on katumus, mitä koiran uskotaan osoittavan. Jos koiralle on esim. sattunut vahinko ja tullut pissa tai kakka sisälle ja omistaja on siitä tuohduksissa, koira saattaa just luimistella ym. näyttää "nololta", vaikka se ei nykyoppien mukaan osaa yhdistää sitä omistajan tuohtumusta siihen kakkaan/pissaan, jonka se teki pari tuntia sitten...

Välillä löydän itseni kyllä epäilemästä, että joskus aliarvioimme koiran kykyä abstraktiin ajatteluun. Välillä tuntuu suorastaan hassulta ajatus, ettei koira kykenisi siihen ollenkaan. Ei pidä unohtaa, että koira on elänyt ihmisen rinnalla yli 15 000 vuotta ja että ihminenkin on loppupeleissä eläinlaji. Jos meillä voi olla tietty kyky, miksei muillakin eläimillä voisi?

Olihan eräässäkin dokumentissa tämä koira, joka tiesi sanasta, mikä esine sen piti hakea ja tunnisti esineet jopa kuvista.

Tämäkään asia ei ihan mustavalkoinen mielestäni ole, emmekä voi ehkä koskaan olla 100% varmoja, mitä koiran päässä liikkuu ja mitä ei.

18.11.2011 13.09

"Yksi aika yleinen inhimillistämisjuttu on katumus, mitä koiran uskotaan osoittavan. Jos koiralle on esim. sattunut vahinko ja tullut pissa tai kakka sisälle ja omistaja on siitä tuohduksissa, koira saattaa just luimistella ym. näyttää "nololta", vaikka se ei nykyoppien mukaan osaa yhdistää sitä omistajan tuohtumusta siihen kakkaan/pissaan, jonka se teki pari tuntia sitten..."

Kursivoitua kohtaa en allekirjoita. Entinen piski järsi eteisen seinää yksin ollessaan, ja ajattelin samoin, että koira ei ymmärrä yhdistää rangaistusta siihen seinän järsimiseen enää, kun olen palannut kotiin. No, kävipä sitten yksi päivä niin, että oli huono päivä ja koira oli päättänyt nyhtää seinään vielä toisenkin aukon ja alkanut jyrsiä oveakin. Minulta napsahti pinna ja "pieksin" sen piskin litteäksi karvamatoksi lattialle. Sen jälkeen ei koskenut seiniin kertaakaan.

Muokattu viimeksi: 18.11.11 15.13
18.11.2011 13.56
022391205_r

^ Sitähän minäkin tuossa viestini loppupuolella totesin, etten itsekään ajattele 100% noin. Kerroin vaan yleisistä näkökannoista, kun niitä kysyttiin, mutten osannut tarpeeksi selkeästi ilmaista, missä kohtaa puhuin siitä, miten olen käsittänyt asian yleensä ymmärrettävän ja missä kohtaa siitä, missä olen samaa mieltä.

Tarkkaanottaen en edes tiedä, mitä ajatella tästä opista, ettei koira osaisi yhdistää aiempia tekosiaan nykyhetkeen.

Esim. meillä on tämä kissa&pentu -ralli tällä hetkellä, kun noista olisi suunnattoman hauskaa painia keskenään, mutta pelkään Vladimirin raapivan ja purevan Rokkaa ja Rokan purevan Vladdea niin kovaa, että jompaan kumpaan sattuu. (Jos pääsevät silmäni välttäessä ottamaan painimatsia, sieltä kuuluu aina välillä miu'untaa ja vikinää.) Erityisesti pyrkivät tekemään sitä yöllä, kun nukun. No, minulta menee se vähän aikaa nousta sängystä, laittaa valot päälle ja tulla olkkariin lopettamaan show ja ojentamaan pentua. Rokka on keksinyt, että se sinä aikana jättää kissan rauhaan ja livahtaa omalle pedilleen muka nukkumaan. Vaan kun menen itse takaisin sänkyyn, on painimatsi taas hetken päästä käynnissä. No, nyt meni aamuyöstä hermot, otin pentua niskasta kiinni ja nakkasin parvekkeelle loppuyöksi. Kun aamusta laskin sen sisään, kissa sai ihmeellisesti olla rauhassa aika pitkään.

Kun joidenkin oppien mukaan toru tms. rankaisu pitäisi seurata heti, kun kielletty toiminta tapahtuu ja jälkikäteen ei auta torua...

Muutenkaan en ole vakuuttunut siitä, että koira eläisi yksinomaan hetkessä. Esim. nuo Dingon painajaiset (se vikisee ja itkee unissaan joskus), välillä tulee mietittyä, voisiko se käsitellä unessa ennen minulle tuloaan kokemiaan kauheuksia.

Välillä tuntuu siltä, että ihmiset pyrkivät tarkoitushakuisesti selittelemään, ettei millään muulla lajilla voi olla yhtään syvällisempää käsityskykyä asioista ja oikeuttavat sillä eläinten kohtelemisen alempina olentoina. Toisaalta, on yhtälailla eläimelle vahingollista, jos sen oletetaan ajattelevan samalla tavoin kuin ihminen.

Muokattu viimeksi: 18.11.11 14.00
18.11.2011 14.07

Jokainen usko mitä tykkää, mutta olen vakuuttunut vuosien kokemusten jälkeen ettei koira elä vain nykyhetkessä ja 2 entistä tyttöystävääni, molemmat sakuharrastajia väittivät vastaan, mutta taivutin ne uskomaan puheitani testeillä jotka eivät jättäneet epäilyksille sijaa.

Jos "tuhotyö" on esittää koiralle se tietää kyllä mitä on tehnyt ja reagoi siihen jo ehkä silläkin ettei tule ovelle vastaan. Jos koira varastaa ruokaa pöydältä ja sille ei ole esittää tuhoa niin silloin jälkikäteen rankaisu on ehdottomasti kiellettyä. No kukin tyylillään, uskomukseni vain perustuu satoihin kokemuksiin/kokeisiin.

18.11.2011 14.09
022574325_r
Vantaa
Lara kirjoitti:

"Yksi aika yleinen inhimillistämisjuttu on katumus, mitä koiran uskotaan osoittavan. Jos koiralle on esim. sattunut vahinko ja tullut pissa tai kakka sisälle ja omistaja on siitä tuohduksissa, koira saattaa just luimistella ym. näyttää "nololta", vaikka se ei nykyoppien mukaan osaa yhdistää sitä omistajan tuohtumusta siihen kakkaan/pissaan, jonka se teki pari tuntia sitten..."

Kursivoitua kohtaa en allekirjoita. Entinen piski järsi eteisen seinää yksin ollessaan, ja ajattelin samoin, että koira ei ymmärrä yhdistää rangaistusta siihen seinän järsimiseen enää, kun olen palannut kotiin. No, kävipä sitten yksi päivä niin, että oli huono päivä ja koira oli päättänyt nyhtää seinään vielä toisenkin aukon ja alkanut jyrsiä oveakin. Minulta napsahti pinna ja "pieksin" (huusin ja uhkasin) sen piskin litteäksi karvamatoksi lattialle. Sen jälkeen ei koskenut seiniin kertaakaan.

Olen Dingon kanssa samaa mieltä. En usko, myöskään, että koira osaisi yhdistää aiemman tekemisensä torumiseen. Koira reagoi vain ihmisen sen hetkiseen mielentilaan - Koira huomaa ihmisen olevan vihainen (tietäen, että ihminen on ennen mahdollisesti "hyökännyt" koiran kimppuun toruen sitä) ja nyt se yrittää kaikin mahdollisin keinoin estää hyökkäyksen käyttäen voimakkaita rauhoittavia eleitä. Jos tästä huolimatta ihminen aina kerta toisensa jälkeen hyökkää koiraa vastaan voi koira pian kokea, että koska äärimmäinen alistuminen ei toimi on hyökkäys ainoa keino puolustautua sinun "hyökätessä". Eli ojasta allikkoon mennään.

Muokattu viimeksi: 18.11.11 14.09
18.11.2011 14.19

Niin tai sit silloin kun koira on rikkonut esim.kukkaruukun niin sitten omistaja tulee kotiin ja rankaisee koiraa jonka jälkeen koira on tämän kokemuksen jälkeen yhdistänyt esim. sen mullan hajun siihen että kun omistaja tulee kotiin niin tulee selkään..

Sekavasti selitetty mutta tämä on oma mielipide...

18.11.2011 14.31
022574325_r
Vantaa
Pinja kirjoitti:

Niin tai sit silloin kun koira on rikkonut esim.kukkaruukun niin sitten omistaja tulee kotiin ja rankaisee koiraa jonka jälkeen koira on tämän kokemuksen jälkeen yhdistänyt esim. sen mullan hajun siihen että kun omistaja tulee kotiin niin tulee selkään..

Sekavasti selitetty mutta tämä on oma mielipide...

Niin tai - kun omistaja tulee kotiin tapahtuu jotain ikävää.

18.11.2011 14.42

^En nyt ihan noinkaan tarkottanu

kater kirjoitti:

Jos "tuhotyö" on esittää koiralle se tietää kyllä mitä on tehnyt ja reagoi siihen jo ehkä silläkin ettei tule ovelle vastaan. Jos koira varastaa ruokaa pöydältä ja sille ei ole esittää tuhoa niin silloin jälkikäteen rankaisu on ehdottomasti kiellettyä. No kukin tyylillään, uskomukseni vain perustuu satoihin kokemuksiin/kokeisiin.

Tähän se aiempi kommentti oli lähinnä tarkotettu.

18.11.2011 14.51

Vastatkaa tähän: aada sanoi, että "Koira reagoi vain ihmisen sen hetkiseen mielentilaan"

Millä perustelet sen, että koira reagoi vaikkei omistajan mielentila muutu ja koira kiertää tietyt paikat jne????

18.11.2011 14.55
021056777_r
Mulla toi pienempi koira on ihan hulluna nenäliinoihin. Repii ne ihan pieneksi silpuksi jos saa sellasen suuhunsa jostain. No kerran sitten löysin taas kasan jonka oli huomaamattani silpunnut, vein sen koiralle näytille ja puhelin samalla, että "mitäs sitä on tullut tehtyä" tai jotain muuta sellasta. Koira veti korvat luimuun samantien, kun näki käsissäni olevan silpun. Ja en ollut ollenkaan vihainen, lähinnä ehkä huvittunut joten en usko, että koira reagoi mun mielentilaan. Ja ei sillä ei ole tapana luimistella jos lähestyn sitä normaalisti.
18.11.2011 15.05
021566031_r
Karijoki

Koira pystyy yhdistämään esimerkiksi paikan, jossa sille on sattunut tai se on kokenut jotain epämiellyttävää.

Koira esimerkiksi säikähtää ulkona jotain, koiran lähellä oli lapsi kun se säikähti, koira saattaa yhdistää pelon lapseen, koska koira voi luulla, että se mitä se säikähti tuli juuri siitä lapsesta.

Koira on tuhonnut kotona sohvan, kun tulet kotiin, huudat koiralle. Jos tätä tapahtuu tarpeeksi usein, koira yhdistää omistajan kotiin tulemisen pelkoon = aina kun omistaja tulee sattuu jotain ikävää.

Harmillista, että yleensä koiran pelästyessä / kokiessaan jotain epämiellyttävää sen pelko yleistyy helposti ja yhdistää pelon nopeasti sillä hetkellä kokemiinsa erilaisiin asioihin. Sitä ei voi ikinä tietää, että mihin koira sillä hetkellä säikähtämisensä yhdistää.

Usein on ollut sellasia tapauksia, että kun hakattu koira on päässyt uuteen kotiin ja koiralle on vaikka heitetty palloa tai keppiä, koira on yhdistänyt sen käden asennon lyömiseen - koira voi edelleen kokea itsensä voimattomaksi ja "mielistellä" painumalla maahan, mutta koira voi myös käydä kiinni, jos sinä et ole ennen uhannut koiraa, joten koira ehkä kokee olevansa vahvempi. Hirmu huonosti selitetty taas.

Jos vertaa ihmiseen, jos joku heittää vaikka palloa sinua kohti: mitä teet? Väistät tai joko yrität ottaa pallon kiinni. Se on automaattinen reaktio. ei nyt ollut hyvä esimerkki, mutta nyt ei aivot toimi kunnola :D

"No matter what you do, I will always love you."
18.11.2011 15.13
Sen verran vielä sanon, että minun koirat jos on yksin ollessaan tehneet jotain minkä tietävät olevan kiellettyä, sen kyllä näkee niistä heti kun tulee ovesta sisään. Sen sijaan kun kaikki on ok, koirat tulee iloisesti vastaan. Koirako ei tajua tässä tapauksessa tehneensä väärin?
Ja myös tämä edellinen koira, joka jyysti seiniä, tuli pieksännän jälkeisinä kertoina iloisasti vastaan, kun ei ollut syönyt niitä seiniä.
18.11.2011 15.16
Tulee mieleen että ihmiset ajattelee koiran aivot jonain aina tiettyä kaavaa noudattavana viettijärjestelmänä. Että koira on 99,5% viettejä ja 0.5% persoona, josta se prosentin puolikaskin koostuu vain viettien ja ympäristön tekijöistä.
Minusta se on aika surullista, ettei koiraa nähdä elävänä ja tuntevana olentona, vaan jonain lihasta ja verestä tehtynä klönttinä jolla on aivot vain kusemista, syömistä ja naksuttimen naksahduksia ymmärtämistä varten. Sitten niitä esineellistetään, kun ensin niitä on aliarvioitu ja tieteellistetty tarpeeksi. Ehkä tällaisen sieluttoman ja karun ajattelutavan takia niitä pentutehtaillaankin ja joidenkin enkkubullin tyyppisten keinotekoisesti lisääntyvien rassukoiden jalostamistakin halutaan jatkaa. "Oma rotu", lässytilää. xP
18.11.2011 15.21
022391205_r
Coma kirjoitti:

Usein on ollut sellasia tapauksia, että kun hakattu koira on päässyt uuteen kotiin ja koiralle on vaikka heitetty palloa tai keppiä, koira on yhdistänyt sen käden asennon lyömiseen - koira voi edelleen kokea itsensä voimattomaksi ja "mielistellä" painumalla maahan, mutta koira voi myös käydä kiinni, jos sinä et ole ennen uhannut koiraa, joten koira ehkä kokee olevansa vahvempi. Hirmu huonosti selitetty taas.

Dingo tekee tätä, jos käsi kohoaa ns. lyömisasentoon, se luimistaa korviaan, kyyristyy ja sulkee silmät selvästi iskuun valmistautuen, vaikken minä ole sitä lyönyt. Käsittääkseni sitä on joskus menneisyydessä pahoipidelty pahastikin ja se selkeästi tietää, mitä kyseinen ele tarkoittaa. Se reaktio on kauhean surullista nähdä koiralla, sitä joka kerta toivoo, ettei koira tietäisi, että käden kohottamiseen voi liittyä jotain sellaista.

Se olisi juu jännää kuulla selitys sille, miksi koira tosiaan käyttäytyy salamyhkäisesti tietäessään tehneensä jotain kiellettyä.

Lisäksi olisi hauska tietää, millä konstilla jotkut ihmiset on kurkistaneet koiran päähän ja osaavat täsmälleen kertoa, millä tapaa se ajattelee.

18.11.2011 15.21
Lara kirjoitti:
Sen verran vielä sanon, että minun koirat jos on yksin ollessaan tehneet jotain minkä tietävät olevan kiellettyä, sen kyllä näkee niistä heti kun tulee ovesta sisään. Sen sijaan kun kaikki on ok, koirat tulee iloisesti vastaan. Koirako ei tajua tässä tapauksessa tehneensä väärin?
Ja myös tämä edellinen koira, joka jyysti seiniä, tuli pieksännän jälkeisinä kertoina iloisasti vastaan, kun ei ollut syönyt niitä seiniä.

Samoin käyttäytyy meidän koirat eivät tule ovelle vastaan vaikka normaalisti ovat häntä heiluen hepulin partaalla onnellisena ovella. Myöskin jos pentu tehnyt tuhoja on penneli ainokaisena ovella iloisena vastassa ja vanhemmat koirat jossain piilossa. Se jo kertoo mulle heti, että jotain ei niin mukavaa on jossain päin taloa tapahtunut. Ja varmasti en tässä vaiheessa ole mitenkään voinut käyttäytyä mitenkään uhkaavasti tai negatiivisesti koiria kohtaan.

18.11.2011 15.31
Lara kirjoitti:

Samoin zigi joka ei isoja tuhoja edes tee , mutta jotain pientä niin , kun tulen kotiin on niin häpeissään olevan näköinen jos on kiellettyä tehnyt vaikka minä olen normaali ,kun en vielä tiedä onko pahojaan tehnyt .Sitten kysyn siltä , että oletko tehnyt jotain , kun olet tuon näköinen

18.11.2011 15.34
022391205_r
Hei, tämä keskustelu alkaa olla aika offia, perustin tuolle koiran ajatusmaailmapohdinnalle oman keskustelunsa: http://www.petsie.fi/forum.php?fid=14794
13.12.2011 21.39

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti