Miten opetit koirasi seisomaan? (Koirat > Koirien koulutus)

12.11.2011 21.36
022616601_r
Riihimäki

Elikkäs, miten opetit koirasi seisomaan ? Olisi apua kun tuo sesse ei oikein ymmärrä ja olen hieman huono tuota seisomista opettamaan.

Jos saisi vaihe vaiheelta vielä niin olisin tooooooosi onnellinen :)

http://ihanoikeasti.blogspot.fi/
12.11.2011 21.44

Mielestäni yksinkertaisinta on houkutella koira seisomaan. Kun koira vaikkapa istuu niin makupalaa vedetään kuonon edessä kauemmas -> koira nousee herkun perässä seisomaan. Noin ainakin meillä.

'' Universumi ei pelaa reilua peliä, mutta on sillä hitonmoinen huumorintaju. '' - Carrie Bradshaw
12.11.2011 21.45
022255732_r
Sera on vielä nii nuori, ettei mitää paniikkia kannata ottaa. Pikku hiljaa vaa harjottelet et seisoo esim. käskystä ja antaa sun asetella =))
Muokattu viimeksi: 12.11.11 21.50
12.11.2011 22.03
022633544_r
Helsinki
Minä opetin Toraa seisomaan Salme Mujusen kirjan Tie tottettelevaisuusvalioksi ohjeilla.
http://merkilliset.blogspot.com/
12.11.2011 23.12
022617123_r
Ylöjärvi
Vinski oppi seisoon sillein ku sanoin että seiso ja pidin jalkaa sen mahan alla ettei se pystynyt istumaan ja palkkasin (:
http://harrastushaukut.blogspot.fi
12.11.2011 23.20
022014958_r
Mäntsälä

Meillä Metu opetettiin silleen, että otettiin hihnasta kiinni, ja vedettiin hihnakäsi sivulle siten, etttä kun hihna oli kohtalaisen kireällä, oli koira suunnilleen jalkojen kohdalla. Toisessa kädessä oli nami, ja koira tavoitteli sitä ja kun seisoi paikoillaan, sai namin. Myöhemin sitten (nyt) voi vaan laittaa käden eteen ja sanoa käskyn. Tokoa ajatellen sitten pikkuhiljaa kättä "häivytetään".

Meillä kyllä seisominen opetettiin lähinnä nlyitä ajatellen, mutta helppo tosta on sitten erottaa toko-seisominen.

Toinen tapa, joka minulle on opetettu on sellainen, että vaan venataan että koira seisoo edes sekunnin kaikki tassut maassa ja sitten palkka. Tosin vatii paljon enemmän kärsivällisyyttä, varsinkin jos istumista ja maahan menoa on opetettu vahvaksi. Meillä toimi 1. vaihtoehto todella nopeasti.

“Wer fremde Sprachen nicht kennt, weiß nichts von seiner eigenen.” ― Johann Wolfgang von Goethe
12.11.2011 23.23
Pepille ja Sannille en oo opettanu seisomista, mutta sitte jos haluan rakenne kuvan, niin ne seisoo vapaaehtoisesti edessä, toiveessaan saada kivan herkkupalan.
Peteä seisotan silleen että ku se istuu, houkuttelen sen seisomaan ja ku se seisoo sanon vaan "paikka" ja se pysyy siinä ku kivi ja saan asetella sen jalkoja.
12.11.2011 23.58
022616601_r
Riihimäki

Tuosta vetämisestä se että kun rupean vetää namia, niin sitä täytyy vetää sen verran kauas että samantien ottaa askeleita kun pylly on ylhäällä, mutta haluaisin että se vain nousisi hissinä :) Jalalla avittamista ollaan myös kokeiltu mutta heti kun jalka ei osu masuun niin pylly tippuu maahan ei oikeen ees kerkee palkata.. :/

No mut jos se nyt ees jotenkin joskus onnistuis ni hyvä.. :D

12.11.2011 23.59
022599411_r
Oulu

Jos haluaa vapaasti seisottaa koiraa, niin kannataa kokeilla seuraavaa. (auttaajos on naksutin, mutat naksun voi korvata hyvä sanalla)

Herkkuja käteen, koira eteen, ja alat peruuttamaan. Yhtäkkiä viskaat kädellä ikään kuin heittäisit namia yläviistoon, mutta et heitäkään.jos koira pysähtyy, välittömästi naks, ja heitä nami koiralle, tai käy palkkaamassa.
Tärkeää on että sinä jatkat matkaasi (näin kehässä saat väliä koiraan) ja koira pysähtyy kun näytät merkin. Harjoitusta vaikeutetaan niin että palkaa tulee yhä myöhemmin ja myöhemmin.

Tähän voi liittää käskyn. Eli kun riuhtaiset kädellä, sano samalla käsky, ja palkkaa heti koira jos se reagoi. Toista muutamia kertoja ja kokeile reagoiko käskyyn (jos ei ota takapakkia).

Sopiva käsky voi olla esimerkiksi "Sei" tai "so". itse käytän jälkimmäistä.

Tokossa tätä käytetään luoksarin stopin ja liikkestä seisomisen opetuksessa :D

Muokattu viimeksi: 13.11.11 00.01
13.11.2011 08.03

Minä pysäytin vain koirani ja sanoin seiso ja that´s it. Muutaman toiston jälkeen kävelin jo kauuuuuuas pois koiran luota ja palasin.

---

Naksutin on aika turha kapistus!

Muokattu viimeksi: 16.11.11 10.06
13.11.2011 10.19
022058191_r
Isojoki

Ruoka tekee ihmeitä. Mä opetin ruulle näin: Ruokin sen pentuna 3krt päivässä. Jokaisella ruokinta kerralla pyysin ''seiso' ja käsi rinnan eteen. No tottakai se yrittää ottaa sitä ruokaa, mutta heti kun lopettaa riehumisen sanot ''ole hyvä'' ja that's it! Tätä vaikeutetaan niin jonkun ajan päästä että nouset seisomaan ja pyydät katsomaan silmiin. Sitä silmiin katsomista kannattaa ottaa ihan aluksikin jo.

Toinen konsti: Pidät ruokakuppia ylhäällä kädessä ja yksinkertaisesti vain odotat. Aluksi joutuu odottamaan kauan, mutta ei montaa kertaa. Ei koirat tyhmiä oo.:D

Toivottavasti ymmärsit. Kysy lisää jos et tajunnu.

Ps:Joka kerta ollaan kehuttu kuinka nätisti seisoo.. :D

13.11.2011 21.57
022616601_r
Riihimäki
Zeitvertreib, pieni pentu on vähän eri asia kuin aikuinen koira, tuolla tavalla olen Blägin opettanut seisomaan. Mutta suuri kiitos muille ja kokeilen mikä toimii parhaiten. :) Ruu, Selvää sain, tuolla tavalla opetettiin makaaminen kun ei jästipää tykännyt käydä makaamaan. :)
14.11.2011 18.21
Opetin naksuttimella, viiden minuutin homma että meni perille ja sen jälkeen vaan aikaa pikkuhiljaa kasvattamaan. En tykkää käyttää käsiapuja koska tuon kanssa ne on todella vaikea jälkeenpäin häivyttää pois eli vähän kaikessakin me mennään mieluiten sheippaamalla alusta loppuun.
15.11.2011 19.02
021451035_r
Savonlinna

Me opetettiin Max seisomaan kahdessa "erässä". Ensin näytettiin namia sen kuonon edessä ja sanottiin "seiso" jos se istu, nostin sen seisomaan. Kun se oppi seisomaan, hyvin ja pitkään, aloin laittamaan namia vähän kauemmas Maxistä, että se joutuu kurottamaan. Ja siten sain takajalatki oikein, että se ei seiso vaa neliönä.

Nyt Max seisoo jo hienosti! :)

ps. toivottavasti ymmärrätte!

Muokattu viimeksi: 15.11.11 19.03
Varokaa iloisia koiria!
16.11.2011 10.03

Mekin ollaan kovasti tätä harjoteltu, kun mätsäreitä olis joskus taekotus kokeilla, mutta Panda ei tunnu oikeen oppivan. Sen mielestä on paljon mukavampaa istua.

Oon kouluttanut sitä juuri tuolla, että namin avulla houkutellaan seisomaan, mutta se tekee sen niin, että kurkottelee ensin niin pitkälle kun yltää ja jos ei saa, nousee ylös, menee lähemmäs herkkua ja istuu taas. Sitten oon kokeillu laittaa jalkaa vatsan alle ja sillä saan ton loikkimaan sivusuuntaan...

No, ehkä vielä joskus...

Life's Short Eat Cookies
16.11.2011 12.41
022616601_r
Riihimäki
Panda kirjoitti:

Mekin ollaan kovasti tätä harjoteltu, kun mätsäreitä olis joskus taekotus kokeilla, mutta Panda ei tunnu oikeen oppivan. Sen mielestä on paljon mukavampaa istua.

Oon kouluttanut sitä juuri tuolla, että namin avulla houkutellaan seisomaan, mutta se tekee sen niin, että kurkottelee ensin niin pitkälle kun yltää ja jos ei saa, nousee ylös, menee lähemmäs herkkua ja istuu taas. Sitten oon kokeillu laittaa jalkaa vatsan alle ja sillä saan ton loikkimaan sivusuuntaan...

No, ehkä vielä joskus...

Panda, meillä on ihan sama ongelma... Istuminen on kivempaa Serasta. Nyt olen tuota ruokakupilla seisottamista kokeillut mutta siinä on se onkelma että heti kun nousee seisomaan se tunkeee päänsä kuppiin eikä malta odottaa "ole hyvä" käskyä jota käytämme ennen kuin saa syödä..

16.11.2011 12.49
Vinski kirjoitti:
Vinski Susa oppi seisoon sillein ku sanoin että seiso ja pidin jalkaa sen mahan alla ettei se pystynyt istumaan ja palkkasin (:

näin meilläkin,ja sanoin paikka sitten myöhemmin ku seiso kauniisti. Ja huom! Susaa aloin vasta noin kaksvuotiaana opettaa seisomaan ym. näyttelyjuttuja! Kesä/Syksyllä käytiin ekoissa mätseissä tänävuonna ja hyvin meni vaikka koira oli ekal kerral vähän hämillää ja pelkäs tuomaria. Nyt ollaa käyty laskelmien mukaa 4 mätsis ja 5 kehäs :)

03.12.2011 20.44
021450338_r
Kokkola

En tiedä onko tästä enää mitään hyötyä mutta itse opetin Rockylle seisomisen näin:

1. ota makkara/joku muu herkku

2. laita koira istumaan

3. pidä makkarakättä koiran kuonon edessä ja siirrä sitä kauemmas koirasta eli siis eteenpäin

4. kun koira nousee seisomaan sano "seiso" tunge makkara koiran suuhun

Ei haittaa vaikka koira alussa ottaisi pari askeltakin, sen voi karsia pois myöhemmin. Mutta näin koira tajuaa sen idean.

Ja liikkeestä seisominen samalla tavalla. Kun kävelet koiran kanssa sano "seiso" ja pysäytä koira tunkemalla makkara suuhun. Näin Rocky on ainakin oppinut, en sitten muista koirista tiedä.

04.12.2011 01.37
022352175_r
Lahti

Minäkin opetin namupalkalla Lancen seisomaan. Se oppi yllättävän nopeasti, nyt kun miettii, lähes huomaamatta. Sitä ei tarvinnut pahemmin edes houkutella seisomaan. Joskus saattoi malttamattomana istua, mutta komensin ylös ja uusi käskytys "seiso".

You cannot kill what already has no life | 311006 ♥
09.12.2011 22.07
Mulla on kans kysymys tähän liittyen, Eli meillä wiivi ei anna yhtään asetella itseään, eli mikä neuvoksi?
09.12.2011 23.25
022696980_r
Seinäjoki
Käsky "seisoo", naksutin ja palkka.
I hope you understand that I'm never changing who I am.
10.12.2011 00.22
022015417_r
Oulu
laitoin koiran seisomaan, pidin purupatukkaa siinä sen nenän eessä ja sanoin että paikka. se oli siinä vähän aikaa ja sai palkkion. tätä toisteltii ja joskus annoin namilla että se oppii myös että esim. mätsäreissä ei leikitä
"Money will buy you a pretty good dog, but it won't buy the wag of his tail"
10.12.2011 22.35

Mä tein joskus jollekin muutaman minuutin havainnoillistamisvideon tylsyyttäni, eli tokon kaukoharjoitteluvideo: http://www.youtube.com/watch?v=bQMII_eDVjs

Eli alkuun koira istuu ja ohjaan sen seisomaan namin avulla. Jos tokoa haluaa harjoitella niin pitää huolehtia siitä ettei takajalat liiku, jos tällä tavalla aikoo harjoitella. Kun koira alkaa ennakoimaan nousua, voidaan lopettaa ohjaaminen ja avustaa ainoastaan pitämällä kättä ylhäällä "kohteena." Takajalkojen kanssa täytyy edelleen olla tarkkana, ja jos sattuu liikkumaan niin toteat vaan että "oho" ja sitten uusiksi. Naksuttimen kanssa voi vahvistaa sitten paikallaan seisomista, kun alat itse siirtyä kauemmas. Lopussa vielä muutama maahan-seiso-harjoitus.

Näin me ollaan harjoiteltu, eikä varsinaisesti itse nousussa ole ongelmaa. Ennemmin sitten istuessa takajalat helposti valuvat eteenpäin.

10.12.2011 22.37
Hupsan, enpä tajunnutkaan että kyse oli ihan vain paikallaan seisomisesta... Sen tuo on oppinut ihan itsekseen, kun "odota"-käsky meinaa meillä sitä että koira pysyy paikoillaan siinä asennossa mihin olen sen jättänyt... On tullut varmaan harjoiteltua niin, että jätän sen vain yhteen asentoon ja pyydän odottamaan. Siinä se on tullut sitten automaattisesti.
01.04.2012 10.20
022561990_r
Hämeenlinna
Rally-tokossa Nelli nousee seisomaan ylös-käskyllä, jota ollaan harjoiteltu sillä tavalla että namilla ohjaa koiran seisomaan ja sanoo ylös. Mätsäreissä ohjaan vaan Nellin mun eteen, se asettuu seisomaan ja sanon paikka.
If you want go, I wanna go with you, if you want die, I wanna die with you.
25.04.2012 13.52
Sera kirjoitti:
Panda kirjoitti:

No, ehkä vielä joskus...

Panda, meillä on ihan sama ongelma... Istuminen on kivempaa Serasta. Nyt olen tuota ruokakupilla seisottamista kokeillut mutta siinä on se onkelma että heti kun nousee seisomaan se tunkeee päänsä kuppiin eikä malta odottaa "ole hyvä" käskyä jota käytämme ennen kuin saa syödä..

Meillä on tätä samaa, mutta ylihyvät namit käyttöön, minkä eteen tuo koira kävelis vaikka etutassuilla takaperin katossa, saadaan ehkä taottua Tikkumiehen päähän, että tarkoitus oli seistä eikä istua. ;) 
Monesti tuo koira ''vahingossa'' tekee oikein, ja siinävaiheessa kehun ja palkkaan, mutta ei tunnu tajuavan mitä se teki.
Jos oottaa nami kädessä, tuo tarjoo vaikka mitä tassuista lähtien maahanmenoon, mutta ei vaan millään seiso, paitsi vahinkoseisominen. Eehkä tämä tästä! yleensä yllyttämällä 'vahtimaan' sanalla missä tai kuka, tuo seisoo ja on valppaana, mutta siihen liittyvä murina ei ookkaan niin toivottua. Pitikin opettaa tollasta koiralle.. :D
25.04.2012 14.28
021769082_r
Espoo

Itse opetin Nemin ensin makuu asennosta seisomaan ja muutaman toiston jälkeen aloin palkitsemaan myös seisten pysymisestä. Ja pikkuhiljaa pidensin palkitsemis aikaa. Heti kun osasi itse nousta seisomaan makuu asennosta, aloin opettamaan istuma asennosta seisomaan menemistä. Liikkeestä taas seisomaan jäämiseen opetin kokonaan oman sanan, stop. Jos haluaa opettaa ensin seisomis asentoon menemisen, kannattaa aloittaa makuultaan, koska istuessa koiran on helpompi kurottaa namia päin ja laskea peffa heti maahan.

Edit.  Tässä Kikopupin videossa on tosi hyviä vinkkejä :) 

Muokattu viimeksi: 25.04.12 14.35
25.04.2012 14.30
Otin namin käteen ja pidin sitä nyrkissä navan kohdalla. Kävelin takaperin ja pysähdyin, samalla käskysana "seiso". Jos koira oli istuutumassa/istui, otin heti askelia taaksepäin ja toistin, kunnes koira oivalsi käskysanan tarkoituksen.
Maailma ei ole minua vastaan, minä olen maailmaa vastaan
26.04.2012 08.42
022414662_r
Keuruu

Minä taisin ihan alkuun pitää namia toisessa kädessä ja toisella kädellä varmistin Unnan mahan alta, ettei tuo istu uudestaan. Unna siis istui ja vedin namia hieman kauemmas, se sai tuon nousemaan ja sanoin välittömästi "seiso". Muutaman kerran joutui kädellä avittamaankin mahan alta, että peppu nousisi. Muutaman toiston jälkeen pystyi häivyttämään apukäden ja saattoi seisovilteen antaa käskyn ja edelleen namilla houkutella koira ylös. Kurakeleillä ja karvanlähdön aikaan käskyä tuleekin käytettyä usein, kun tassujen pyyhkiminen on helpointa kun Unna seisoo paikallaan. Siinäkin korjaan vaan tyynesti, jos meinaa istua. Harjatessa peppukarvat ja hännän sekä tehdessä "viimeisen" silauksen Unna myös seisoo käskyn alla. Hyvin on alkanut jo sujumaan.

Vieläkin Unna tarvitsee aika paljon apuja seisomaan nousussa, joko käsimerkkiä, namilla ohjausta tai muuta, mutta ei se haittaa kun tokovalioiksi ei aiotakaan. Mätsäreissäkään se ei haittaa, jos koira ensin istuu. Sitten otan askeleen taaemmas, annan "seiso"-käskyn ja sillä tuo yleensä jää seisomaan. Ekat mätsärit olikin viime viikolla ja se oli meillä seisomisen suhteen tulikoe. Yllätyin ihan miten kuuliaisesti tuolla koiralla oli kehässä korvat ja keskittyminen tallella, vaikka tilanne oli uusi ja paljon koiria oli ympärillä. Jotain on siis saatu toistoilla aikaan ja onhan sitä häiriötäkin tarkoituksella joskus haettu. Kärsivällisyyttä se vaan vaatii. Seisominen oli Unnalle helpompi oppia kuin esimerkiksi tassun antaminen. :D

Koira joka toimii kuin ajatus. Ei aina toimi.
26.04.2012 09.02
Haha, nami sitä nami tätä :D Meillä ensin opeteltiin "paikka" joka autto meitä ainakin opettelemaan.
Mä vaan pistin Kingin oikeeseen asentoon ja painotin "seiso". Sitten kun oli tuolla harjoittelulla oppi mitä se seisominen on niin otin namin kuonon eteen kiinto pisteeksi. Muuten katseli ympäriinsä. Oli helppo sitten palkita namilla jota tuijotti.
Kingillä ärsyttävä tapa seisoa etujalat rungon alta "pois", niin hokasin että voin ne siirtää rungon alle kun se tuijottaa namia :'D

Ilmeisesti teen kaiken aina vaikeimman kautta. King koskaan oppinut muuta kuin istu ja maahan pelkän namin avulla. Kerjäämis/pupu/orava asentoonkin opetin pitkään laittamalla koiraa asentoon ja houkuttelemalla namilla.

Kieriminenkin piti opettaa kierittelemällä Kingiä pitkin lattioita xD
Nyt osaa jo käskystä mennä namin perässä.

Muoks. 
Joku puhui tassun annostakin. Sekin opetettiin meillä "väärin" molemmille (king ja niki)
Otin tassun käteen ja taas painotin käsky sanan ja palkitsin. Molemmat oppi puolessa tunnissa ja vieläkin muistaa. 
Muokattu viimeksi: 26.04.12 09.06

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti