Jos sinun koirasi olisi koirakuiskaajassa/isännän ja koiran käytöskoulussa? - Sivu 3 (Koirat > Koirien koulutus)

23.11.2011 06.51
Jacke, mites se "jindo"jakso, jossa siis oli keksitty tutkimattoman katukoiran olevan jindo ja ongelma oli ettei se antanut leikata kynsiään nimenomaan liukkaalla lattialla?

Jakso ainakin oli viihdettä parhaimmillaan: nolo irvistelevä Cesar jonka ego selvästi sai kolauksen ja joka halusi paheksuvan naisen pois huoneesta kun itsekin varmaan alkoi olla aika epävarma koiran kuristamisesta aloilleen eikä kestänyt naisen "pahaa energiaa".

Myöhemmin näytetyssä pätkässä omistajat pyysivät koiran maahan rauhallisesti ja leikkelivät kynnet. Näin olisi voinut alunperinkin tehdä.

Itse ainakin olen purevilta koirilta leikannut kynnet ottamalla ne syliin. En vain ole välittänyt vaikka tulisi ihan kunnon puremahaavoja. En olisi voittanut mitään sillä, että laitan kuonokopan ja syötän nameja, sen enempää kuin koiran kuristamisella ja lattialle kampeamisella.

Ja aina se, että ei pidä Cesarista ei tarkoita että pitäisi Victoriasta.

Cesarilla ei oman näkemykseni mukaan ole kauheasti koiranlukutaitoa tai kykyä kouluttaa koiria. Yleensä koiran rauhoittelua ei joko huomata tai se tulkitaan suoraan uhitteluksi tai juonitteluksi. Omituista kyllä jotakin hänen kirjoistaan kaverin luona lukaistuani sain kuvan luontoäidin luomia rakastavasta ja ihailevasta miehestä. Ehkä ihailu vain sitten ilmenee hyvin kummallisesti ja sijoittamalla koirille ihmismäisiä tunteita kuten suunnitelmallista vallanhimoa ja ihmisten manipulointiyrityksiä...

Kasvattamisen ja kurinpidon hän kyllä osaa -joitain ylilyöntejä lukuunottamatta.
Muokattu viimeksi: 23.11.11 06.52
Ai koira on sun paras ystävä eikä ikinä jätä sua? Hanki nyt hyvä ihminen oikeita ystäviä jos sellasia ees saat
23.11.2011 07.28

Eiköhän joku pikkasen joskus erehdy??? Victorian metodit on täysin naurettavia ja suomi on pullollaan samanlaisia kukkahattutätejä kouluttajina ja molemmat käyttää paljon aikaa koiriin sekä Cesar, että Victoria.

Sinäkö et usko koirien vallanhimoon tai "manipulointiyrityksiin"? Minäpä uskon;) Ehkä siinä on se ero miksi minä pärjäänkin!

Korostan etten ihaile kumpaakaan noista tai ketään julkkiskouluttajaa, ei ole syytä sellaiseen.

Muokattu viimeksi: 23.11.11 07.29
23.11.2011 08.28
021566031_r
Karijoki
Karhu kirjoitti:
Voisi olla mielenkiintoista todeta miten Cesar hapettaisi ja paiskoisi vaikkapa Nanaa kun koira ei haluaisi liukkaalla lattialla väännettynä mennä maahan. Sitten olisi mukavaa itse ottaa koiralta kuristusnaru pois, pyytää se maahan ja leikellä kynnet Cesarille samalla selostaen miksi ihan aina ei ole viisasta paiskoa tutkimatonta ja tuntematonta koiraa hampaat irvessä ja hiki valuen pitkin seiniä, kun voisi vain opettaa sen menemään maahan.

Karhun kanssa sen sijaan voisi olla aika koomista kun Victoria hokisi ä-ä ja paheksuisi ja kääntäisi selän: Karhun tuntien se nylkyttäisi vierasta naista silti. Karhuunkin kanapalat kyllä voisivat tehota oikein hyvin ja etenkin Victorian napakka ja selkeä ote. Pitäisi vain toivoa ettei koirille puettaisi mitään kehonrajojen hahmottamisessa auttavia suojapukuja tms. myötähäpeää aiheuttavaa.

Hihiii, päivän naurut! Kiitos Karhu. Sama juttu Comankin kanssa, jos Comaa pakottamalla yrittää niin eihän se toimi, mutta kun tehdään pikkuhiljaa ja rauhassa - pakottamatta niin johan alkaa toimia. Sama tuossa kynsien leikkauksessa, että tuskin _mikään_ koira pitää siitä, että se vedetään ensin liukkaalle lattialle ja sitten siitä vedetään jalat alta ja jos koira ei "tottele" niin hapetetaan. Ja yleensäkin kun miettii, että miksi se koira edes piti viedä siihen liukkaalle lattialle kun talossa kyllä oli lattialla mattoja?

Itse olen kokenut, että kun koira saa itse oivaltaa ja keksiä mitä sen pitäisi tehdä se oppii paljon nopeammin ja on sille mielekkäämpää. Ja siihen oivaltamiseen vielä lisäksi positiivinen vahvistaminen niin jopas koiralle voi opettaa vaikka ja mitä.

Minä itse en veisi koiraani Millanille koulutettavaksi, Victorialle ehkä voisin. Ensinnäkin se jo, että en pidä Millanin "yksinkertaisesta ja nopeasta" tavasta kouluttaa koiria vaikuttaisi oman koirani käytökseen, enkä todellakaan halua, että koiraani "potkittaisiin, tökittäisiin tai hapetettaisiin" sen takia, että se osoittaisi kiinnostusta jalkakäytävällä kävelevään ihmiseen/koiraan hieman korviaan höröttämällä.

Ja aina se, että ei pidä Cesarista ei tarkoita että pitäisi Victoriasta.-Karhu
Muokattu viimeksi: 23.11.11 08.29
"No matter what you do, I will always love you."
23.11.2011 12.52
Coma siis luulee olevansa parempi ku TV kouluttajat? SUSTA EI TULE IKINÄ HYVÄÄ KOULUTTAJAA!
23.11.2011 13.03
021566031_r
Karijoki
^Jacke, tietääkseni missään en ole väittänyt, että olisin parempi kuin TV-kouluttajat, enkä edes niin luule. Jokainen kouluttaja on erilainen ja koulutustapoja on yhtä monia erilaisia kuin on kouluttajiakin. Se, että opiskelenkin eläinkouluttajaksi ei tarkoita sitä, että olen täydellinen koirakouluttaja - jota en todellakaan ole. Aina voi oppia lisää - jos vain haluaa.
"No matter what you do, I will always love you."
23.11.2011 13.11
022485917_r
Klaukkala
Onks tää Jacke nyt joku uus Zeitverb? Aika naurettavaa huudella muille että "SUST EI IKIN TUU HYVÄÄÄääÄÄÄ!!111!! EI IKINNNN" Itsehän nämä huutelijat ovat koirien Jumalia ja syntyneet kera näiden ylimaallisten keinojen saada koira tanssimaan oman pillin mukaan. Onneksi sellaisilla onkin varaa haukkua täällä muita. :D Me muuthan ollaan vain ihmisiä, nyyh.
I'll start my own religion worshipping my dog Jack, cause dog spelled backwards is god and that's a fact
23.11.2011 19.43
Jacke kirjoitti:
Coma siis luulee olevansa parempi ku TV kouluttajat? SUSTA EI TULE IKINÄ HYVÄÄ KOULUTTAJAA!

Ja tälle olisi mukava saada todella hyvät perustelut? Jos väität jotain niin kannattaa myös perustella tai väitöksesi ovat täysin perättömiä ja näin ollen näytät naurettavalta.
Jos Coman tekstissä ilmaisemien keinojen perusteella hänet tuomitset niin samantien voit tuomita myös minut Minäkään en antaisi Millanin koskea koiraani ja minun metodini ovat ihan erilaiset kuin Millanin joka sihisee ja tökkii

23.11.2011 19.45
021860020_r
Jyväskylä

Koirakuiskaajaan en Suloa päästäisi (ei kyllä ole hinkua mihinkään tv-ohjelmaan ylipäätään), sillä Sulon ongelmat vain pahenisivat Millanin käsittelyssä. Ensinnäkin tulisi haukut valjaiden käyttämisestä ja hauvaparka saisi kuristuspannan kaulaansa. Ja pian potkuja sekä nykäisyjä hihnasta, jolloin Cesar saisi hammasta --> Sulo hirtettäisiin samaan malliin kuin malamuutti (vai huskyko se oli) sillä videolla minkä joskus Cesar-ketjuun linkitin. Ei kiitos meille. Todennäköisesti vaurioita kaulassa, lisäksi saisimme tehdä erittäin pitkään töitä että saisimme Sulon entiselleen Millanin käsittelyn jälkeen. Ja ongelmanahan olisi tietenkin dominanssi, Sulo on selvästikin pomo koska pääsee sänkyyn ja sohvalle, millään muulla ei olisi väliä.

Isännän ja koiran käytöskouluun voisin Sulon päästää, tosin en tiedä olisiko siitä paljoa apua mutta ei ainakaan olisi haittaakaan. Sulo oppii kyllä temppuja yms. häiriöttömässä ympäristössä perusnamittamalla, mutta jos jotain erikoista/häiriötä/tms. on lähettyvillä tai kyse on asiasta joka on Sulolle haastava ei namit kiinnosta. Sulon motivointi on haastavaa, ja Sulo on tietyissä asioissa hirvittävän rauhallinen, tuijottaa vaan eikä reagoi mihinkään ja toisaalta taas kiihtyy tietyistä asioista nanosekunnissa. Eli saattaisi siis vaan istua ja tuijottaa vaikka namia tai houkuttelua käyttäisi, tai koittaisi innostaa koiraa muuten. Joskus sille voi tarjota vaikka lelua ja yksi vaan istuu ja moljottaa kuin vähäjärkinen Ja sitten taas toisissa tilanteissa saattaisi vetää ihan ylikierroksille jolloin taas ei kuule eikä näe mitään.

Sulo reagoi pakottamiseen "huonosti", tai kyllä sieltä reaktion saa vaan ei koiraa tottelemaan. Mitä enemmän/kovempaa yrittää pakottaa, sitä enemmän pistää vastaan ja sitä vähemmän haluaa tehdä mitä vaaditaan. Sen sijaan oikein motivoimalla Sulon saa ihan pyytämällä tekemään asiat varsin nätisti. Naksuttimen kanssa tykkää opetella temppuja yms. mutta ulkona sekään ei juurikaan kiinnosta vaan taas on keksittävä jotain muuta koulutuksen ja motivoinnin avuksi. Kieli ei olisi esteenä kummassakaan ohjelmassa, englanti sujuu kyllä vaikka en sitä niin hyvin äännäkään, ymmärys kuitenkin riittäisi. Enkä pelkäisi Victorian lihottavankaan Suloa, eipä tuo koira ole lihavaksi tullut vaikka palkitsen sitä ruoalla vielä enemmän kuin Victoria ohjelmassaan

Sophia Yinillä jos olisi ohjelma, niin sinne voisin Sulon halutakin. Uskoisin että hän osaisi motivoida Suloa juuri oikein ja oikealla ajoituksella, ajoituksesta voisin itsekin silloin oppia paljon

Se temppuohjelma olisi aika turha, siinähän joutuu omistaja kuitenkin tekemään lähes kaiken työn, joten aivan hyvin voisin ilman ohjelmaakin opettaa Sulolle mitä päähän pälkähtääkin. Joissakin jaksoissa on lisäksi opastanut aika huonosti niitä omistajia, jotka ovat sitten ihan ulalla sen koiran opettamisen kanssa. Toisissa jaksoissa taas on ihan kivasti neuvottu miten temppu saadaan koiralle perille, mutta en siis itse näkisi erityistä tarvetta mennä siihen ohjelmaan.

24.11.2011 00.36
022391205_r
Jacke kirjoitti:

Sinäkö et usko koirien vallanhimoon tai "manipulointiyrityksiin"? Minäpä uskon;) Ehkä siinä on se ero miksi minä pärjäänkin!

Minä painottaisin enemmän järkeä ja tieteellistä tutkimusta kuin uskomista sen suhteen, mikä on hyvä tapa toimia yhtään minkään asian suhteen. Tainnu V ja jokuset muut "kukkahatut" sanoa vähän samaa. ;)

Ps. tuo huutelu on kaikkea muuta kuin vakuuttavaa.. :P

Muokattu viimeksi: 24.11.11 00.36
Flexi on vähän kuin haastavat koirarodut: vaarallinen sellaisen käsissä, joka ei tiedä, mitä tekee.
24.11.2011 20.06
022255732_r
Rooney kirjoitti:
cesarille, victorialta tulis vaan läski koira takas.

En nyt ihan allekirjota tätä väitettä. Monissa jaksoissa Victoria on käskenyt laihduttamaan koiraa ja yhden beaglen vei "läskileirille", koska oli niin läski.

25.11.2011 00.43
022391205_r
^ Hyvä Sandy! Viime jaksossa oli kans tämmöinen koira!
Flexi on vähän kuin haastavat koirarodut: vaarallinen sellaisen käsissä, joka ei tiedä, mitä tekee.
25.11.2011 01.44
021429754_r
Vihti
^^ Niin, ei niistä läskejä tulekaan, kun ne tekevät työtä sen eteen että ruokansa saavat. On nameja ja nameja. Mä käytän tuhtia ruokaa nameina. Ei erikseen nameja ruuan päälle.
25.11.2011 07.39
021789656_r

Jos nyt ihan koiran omasta parasta ajatellaan niin siinä olisi kyllä Victoria parempi, koska Nemo on muutenkiin niin säikky että tollanen äkillinen tökkiminen ja alistaminen sais tän varmaan sydänkohtaukseen, ja Victorian metodit on vähän ei-niin-kovaotteisia.

Toisille koirille rähjäämisessä haluaisin apua ja ennenkaikkea siihen mistä tämä johtuu, olen jo saanut selville että pelkoa, se on mutta miksi? tohon olis kiva saada vastaus (:

"Minä saan rähistä kaikille, mutta kukaan ei minulle!"
26.11.2011 11.51
Itse veisin Cesarille. Olisi mielenkiintoista nähdä mitä tekisi toisen koirani, Nanan kanssa, kun tuo pelkää toisia koiria ja on muutenkin tosi arka lenkille lähdössä. Itse en pidä victoriasta yhtään, en kestä katsoa sitä ohjelmaa kun se kimittää siellä ja herkku sinne ja herkku tänne jatkuvasti. Cesar on parempi kun opettaa koiria " koiran näkökulmasta" niinkuin laumassa tehtäisiin. Hyvä Cesar! (:
26.11.2011 12.24
Piki kirjoitti:
Cesar on parempi kun opettaa koiria " koiran näkökulmasta" niinkuin laumassa tehtäisiin. Hyvä Cesar! (:

Paitsi etteivät koirat sihise toisilleen saatikaan anna monoa kylkeen. Millanin koulutusmetodit eivät pohjaudu koirien elekieleen vaan pakottamiseen. Monesti jaksoja katsoneena ei Millan piittaa tuon taivaallista koirien rauhoittavista eleistä.

26.11.2011 12.26
Lobo kirjoitti:
Piki kirjoitti:
Cesar on parempi kun opettaa koiria " koiran näkökulmasta" niinkuin laumassa tehtäisiin. Hyvä Cesar! (:

Paitsi etteivät koirat sihise toisilleen saatikaan anna monoa kylkeen. Millanin koulutusmetodit eivät pohjaudu koirien elekieleen vaan pakottamiseen. Monesti jaksoja katsoneena ei Millan piittaa tuon taivaallista koirien rauhoittavista eleistä.

Ne eivät sihise vaan murisevat , eivätkä anna "monoa " vaan purevat. Tuskin kukaan kouluttaja puree tai murisee koirallensa.
Muokattu viimeksi: 26.11.11 12.27
26.11.2011 12.31
Piki kirjoitti:
Lobo kirjoitti:
Piki kirjoitti:

Ne eivät sihise vaan murisevat , eivätkä anna "monoa " vaan purevat. Tuskin kukaan kouluttaja puree tai murisee koirallensa.

Kuitenkaan en usko että koira ymmärtää yhdistää sihinän murinaan ja potkaisun puremiseen. Hyvän kouluttajan ei tarvitse monottaa koiraa Paljon on kouluttajia (ei näitä tv-tähtiä) jotka ovat aggressiivisiakin koiria kouluttaneet ilman potkimisia, hihnasta nyppimisiä ja sihinöitä.

26.11.2011 13.19

Jokaisella on tapansa, mutta koska lobo on kaikki tietävä koulutusmetodien suhteen tai paljon mölisevä niin olisi hienoa nähdä hänen koiransa johon hän on soveltanut metodejansa;)

POPCORNIA VATI, KIITOS!!

Piki kyllä minä olen murissut koiralleni;)

Lobo voisi antaa noiden tähtikouluttajien nimet tänne jotka ovat onnistujia. Suomessa ei ole onnistujia paljon näkynyt!

26.11.2011 13.26
Caro uskon sen ;D
Mutta itse kuitenkin suosin sitä Cesaria, hänelle koirani antaisin mieluusti ilman mitään pelkoja siitä että koira ei voisi hyvin.
26.11.2011 13.26
Caro kirjoitti:

Jokaisella on tapansa, mutta koska lobo on kaikki tietävä koulutusmetodien suhteen tai paljon mölisevä niin olisi hienoa nähdä hänen koiransa johon hän on soveltanut metodejansa;)

POPCORNIA VATI, KIITOS!!

Piki kyllä minä olen murissut koiralleni;)

Lobo voisi antaa noiden tähtikouluttajien nimet tänne jotka ovat onnistujia. Suomessa ei ole onnistujia paljon näkynyt!

En ole kaikkitietävä, ilmaisin vain epäilykseni siitä että Millan opettaa koiria koirien näkökulmasta.

Meillä omilla "metodeillani" olen saanut ongelmakoirani sietämään vieraita ihmisiä ja vieraita koiria joita se ei aiemmin sietänyt lähellään

Hyviä kouluttajia ovat esimerkiksi Karen Pryor, Sophia Yin ja Emma Parsons eli maailmassa on kyllä muitakin kouluttajia kuin Victoria tai Millan.

Carolta kun tuli noin kärkästä kirjoitusta, osuiko arkaan paikkaan kritiikki Millania kohtaan?

26.11.2011 13.29

Silkitassu=epäonnistuja

Tiltun koirakoulu=epäonnistuja

Rakkaat haukut=Epäonnistujia täynnä

Koiranonni=POPCORNIA KIITOS

Vastaan tulleet tokokouluttajat=Joka iikka on surkuhupaisia

Pertti Vilander= Onnistuu jos ei ole hankala tapaus

Pevisa kouluttajat= Epäonnistujia

Koirakoulu visio= Visiot leikkii kirkonrottaa jossain nurkan takana

Tommy wiren= Kanakouluttaja, epäonnistuja, puntissa tutisee, pelkää koiria

Koiranomi kouluttaja Paula Speer= Miten voi kouluttaa toisia, kun ei itsekään osaa

Rochallor= osaan lenkkeillä irlikseni kanssa, mut siihen se sitten jääkin

Koirakorjaamo.com= Pertti Vilanderin oppilas joka on nukkunut opetuksessa. Sopii agiin, ei muuhun!

26.11.2011 13.45
Sanon nyt tämän asian täälläkin. Meillä on koira joka kaatui rappusissa eikä sen jälkeen niitä mennyt. Yritin tätä victorian herkku houkuttelu tapaa, erittäin huonolla menestyksellä. Koira lähti suoraan lähimpään nurkkaan vetämään. Mutta sitten näin Cesarin jakson jossa oli myös sama ongelma, tosin koira oli iso, berhantilainen?, mutta kuitenkin hän vain veti koiran niin että etutassut olivat rappusella ja siitä koira laskeutui itse.
Kokeilin sitten samaa ja olin aivan yllättynyt kun pari kertaa riitti, että vedin koiran tassun rappusille ja heti löysäsin hihnaa, ja kappas koira meni rappuset ihan itse! Nyt koira voi hyvin ja hyppelee rappusia onnellisesti, ilman mitään kehotuksia (:
26.11.2011 15.17
021429754_r
Vihti

Lisään listaan Kaisa Hilskan. Loistava kouluttaja, eikä pelkää petojakaan. Laumiksiin erikoistunut.

26.11.2011 15.44
Kun tuolla oli puhe siitä, painottaako joku tieteellisiä tutkimuksia vai uskomuksia siinä millainen on hyvä ja toimiva kouluttaja.

Minä itse painottaisin kouluttajalle hakeutuessani eniten vahvaa kokemusta ja sen tuomaa käytännön koulutustaitoa. En niinkään välitä siitä onko kouluttaja teoriatasolla täysin ajan hermolla vai jämähtänyt johonkin uskomuksiin, kunhan hän osaa asiansa. Koulutustaito ei tule lukemalla ja tutkimukset ovat ennenkin olleet väärässä.

Tähän ketjuun en muuten osaa vastata mitään, koska en seuraa kumpaakaan ohjelmaa. Victorian kauhistelu ja silmienpyörittely on minustakin sellaista, että en pidä hänen persoonastaan yhtään. Tulee mieleen eräs kaverini, joka kiljuu ja nostaa kädet ylös, kun vieras koira hyppää vasten.

Muokattu viimeksi: 26.11.11 16.55
26.11.2011 19.33

Kaisa hilskaa en tiedäkään, olen joskus tuon kotisivut vilkaissut.

Hyvä kouluttaja osaa pelätä ja kunnioittaa koiraa, jos ei osaa pelätä niin voi ajautua yhteentörmäyskurssille ja koulutus venyy konfliktin seurauksia korjatessa.

27.11.2011 11.48
Caro kirjoitti:

Silkitassu=epäonnistuja

Tiltun koirakoulu=epäonnistuja

Rakkaat haukut=Epäonnistujia täynnä

Koiranonni=POPCORNIA KIITOS

Vastaan tulleet tokokouluttajat=Joka iikka on surkuhupaisia

Pertti Vilander= Onnistuu jos ei ole hankala tapaus

Pevisa kouluttajat= Epäonnistujia

Koirakoulu visio= Visiot leikkii kirkonrottaa jossain nurkan takana

Tommy wiren= Kanakouluttaja, epäonnistuja, puntissa tutisee, pelkää koiria

Koiranomi kouluttaja Paula Speer= Miten voi kouluttaa toisia, kun ei itsekään osaa

Rochallor= osaan lenkkeillä irlikseni kanssa, mut siihen se sitten jääkin

Koirakorjaamo.com= Pertti Vilanderin oppilas joka on nukkunut opetuksessa. Sopii agiin, ei muuhun!

Oletko jokaisella kouluttajalla ollut omalla koirallasi? Jos et kuinka voit perustella ovatko kyseiset kouluttajat hyviä vai huonoja. Enkä nyt usko että jos tutun kaverin kummin kaima on käynyt kys. kouluttajalla niin voi sen perusteella tuomita/ylistää selainen ihminen joka on vain kuullut kouluttajasta.

27.11.2011 13.30

Tarppeksi kun kuulee puheita ja näkee koiria sekä tutustuu heidän menettelytapoihinsa niin tuomio on tuo.

27.11.2011 21.40
021429754_r
Vihti
Caro kirjoitti:

Kaisa hilskaa en tiedäkään, olen joskus tuon kotisivut vilkaissut.

Hyvä kouluttaja osaa pelätä ja kunnioittaa koiraa, jos ei osaa pelätä niin voi ajautua yhteentörmäyskurssille ja koulutus venyy konfliktin seurauksia korjatessa.

Mä olen ollut Hilskan yksityistunneilla ja en voi kuin kehua. Antaa eväät toimia koiran kanssa ja kun arjessa toteuttaa niitä, niin tulos on taattu. Osaa lukea koiraa ja soveltaa ohjeensa sen mukaan. Nimimerkillä kaksi ääritapausta.

27.11.2011 22.22
020075326_r
Tampere
Caro kirjoitti:
Pevisa kouluttajat= Epäonnistujia. Tarppeksi kun kuulee puheita ja näkee koiria sekä tutustuu heidän menettelytapoihinsa niin tuomio on tuo.

Itse tunnen reilu kymmenen koirakkoa, joiden koirat on opetettu nimenomaan Peetsan opein eli ohjaajat ovat olleet Pevisa kouluttajia. Kaikki koirakot ovat erittäin tyytyväisiä ja saaneet paljon aikaan vähässä ajassa, mukaanluettuna me.
Jos kerran mielipiteesi ei koostu omasta kokemuksesta, vaan puheista, olen varmasti nyt vaikuttanut mielipiteesi vaihtumiseen ;)

27.11.2011 23.18
Et todellakaan ole! Ne koirat jotka oli hankalia ja ei saanut apua pevisa kouluttajilta, koulutti joku aivan muu. Vaikeimpia tapauksia eivät ota koulutukseen, koska ovat selvillä ettei kyvyt riitä niihin. Tuo edellinen perustuu omakohtaiseen kokemukseen. Tiedän läjäpäin tyytymättömiä asiakkaita.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti