Mokaanko, jos opettelen asioita ominpäin?? (Koirat > Koirien koulutus)

13.12.2011 11.23
020309162_r
Huittinen

Mulla on 13-viikkoinen narttupentu, joka on mulla sijoituksessa ja jonka kanssa olis tarkoitus käydä näyttelyissä ihan "vakavissaan" ja varmaankin toko-kurssille mennään jossain vaiheessa keväällä ihan "omaksi iloksi". Ollaan nyt harjoiteltu vasta istumista, seisomista, odottamista, hihnassa kävelyä, luoksetuloa, maahanmenoa yms ihan perusperus juttuja. Sivulle tulo olis sellainen, mitä kans haluaisin opetella, mutta lueskelin noita keskusteluja aiheesta, ja ainakin tokossa se tuntuu olevan todella tarkkaa, miten koira sen tekee. (En siis tiedä tokosta yhtään mitään, en ole koskaan harrastanut tai seurannut muutenkaan). Olenko siis hullu, jos opetan kotona tuota sivulle tuloa ominpäin, vaikken osaakaan vaatia koiraa tekemään liikettä toko-tasoisesti? En usko, että me missään ikinä kisattais, mutta onko toko-kurssille meneminen tyhmää, jos oon opettanut sivulle tulon omalla tavallani?

Mietin siis muidenkin juttujen opettamista, että miten mun pitäis toimia, etten vie pohjaa mahdollisilta tulevilta kursseilta.. Kun tällä hetkellä täällä tuppukylässä on pelkkiä agilityryhmiä, niin ei päästä ennen kevättä mihinkään muualle kuin mahdollisesti näyttelykurssille.

13.12.2011 12.19
020603812_r
Tampere
Ei ainakaan mun mielestä oo tyhmää, jos ette nimenomaan aio kisata. Jos sillä ei oo sulle väliä istuuko koira vasemmalla puolella ihan kiinni sun jaloissa vai 5cm päässä..
13.12.2011 18.00
020309162_r
Huittinen
Joo siis en tiedä miten sen oikeesti pitäis istua, mutta ite ainaki tykkään, että se olis mussa ihan kiinni. En mä tiedä saanko sille opetettua yhtään mitään,kun maahan meneminenkin on ollut sellaista ratakiskosta vääntämistä että... :D
13.12.2011 18.52
021348175_r
Lohja

Tokossa ja pk puolella ihossa kiinni on virhe, oli kyse seuruusta tai perusasennosta. Opeta koirallesi vahva kontakti ensin, älä hosu noin nuoren kanssa. Se minkä se nyt oppii, se osaa vanhanakin. jos teet isoja virheitä nyt, niitä on vaikea korjata myöhemmin.

Tee kontakti harjoituksia kotona. Kun pitää kontaktia pari minuuttia tasaisesti, ota mukaan häiriö. Kun pitää häirössä kontaktia pari minuuttia, voit siirtyä ulos jnejne.

Kun koira osaa istua, siis istua siten, että ei nouse ennen vapaa käskyä, voit pyytää koiran istumaan, ja siirtyä perusasentoon sen viereen. katso, että koira ei ole liian edessä tai takana. ja perusasennossa kontakti-sitten häiriöllä-sitten ulkona. Kun osaa nämä voit siirtyä sivulletulotekniikan harjoittelemiseen.

Harjoittele maahanmenoa vaikka siten, että vedät namilla pennun polven ali. Se on leikki, eli hauskaa, yhdistä siihen maahan käsky. Jätä pentu syömään nameja polven alle. Muista palkata tosi tiheästi. Maahanmeno on vaikea liike. Kun osaa maahan käskyn varmasti, sitten vasta pidennetään aikaa. jnejne

Nämä on yksi tapa, hitaasti hyvä tulee:) nauti reenaamisesta ja pidä hauskaa, vaihtele reenejä ja paikkoja, ja hulluttele koiran kanssa välillä:)

13.12.2011 21.34
020309162_r
Huittinen

Nukalle suuri kiitos vastauksesta! :)

Tosiaan tuo maahan meno on ollut meillä aika vaikea homma, pentu kyllä äkkäsi vissiin neljäntenä harjoituspäivänä alkaa tarjota maahan menoa (naksuttimen kanssa sitä harjoiteltiin, Naksutinkoulutusta koirallesi -kirjan ohjeita noudattaen) mutta tuntuu, ettei sillä varsinainen lamppu ole vielä asian suhteen syttynyt. Maassa pysyminen onkin toinen juttu, kun pentu menee maahan, niin se pysyy siellä kyllä niin kauan että tuupin tai muuten yllytän sen ylös :D Edellinen koirani puolestaan osasi maahan -käskyn hyvin, meni maahan salamana kaikissa tilanteissa, mutta pomppasi myös pystyyn puolessa sekunnissa ja alkoi sohlata kaikkea muuta.

Tämä pentu on hidas (aikalailla kaikin puolin), edellinen koirani oli täynnä vauhtia kaikissa tilanteissa, kun oli jotain ohjelmaa vaan tiedossa :D

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti