Luottamuksen saaminen (Hevoset > Hevosten koulutus)

19.12.2011 17.22
Ponini on menettenyt vähän luottamusta ihmisiin tuntemattomasta syystä. Poni siis pelkää melkein kaikkea.. Taluttaessa hieman rohkeampi, mut ratsastuksessa voi sähkähtää ihan mitä vaan! Ja säikähtäminen ei ole mikään pieni säpsähdys, vaan säikähtäessä mennään ja kovaa, eikä jarruista ja ratista ole tietoakaan.. Haluaisin nyt kuulla vähän teidän kokemuksia ja keinoja :) meillä käy kouluttaja, jonka kanssa yritämme ratkaista ongelmaa ! ihan uteliaisuudesta kyselen
Muokattu viimeksi: 19.12.11 17.23
19.12.2011 18.00

Kun ilmassa on jonkinlaisia ongelmia, ensimmäisenä on tarkastettava varusteet ja hevosen terveys.

Moni ongelma johtuu epäsopivasta satulasta tmv. varusteesta, joka on ehkä jo korjattu. Mutta vaikka ongelman ydin korjattaisiinkin, ei se korjaa sen aiheuttamia ongelmia, kuten kipeää selkää tai pinttynyttä tapaa reagoida johonkin ärsykkeeseen.

Ylipäätään on hankalaa parantaa mitään, ennenkuin on selvillä se, mistä kaikki alunperin johtuu.

Arkuuskin johtuu jostakin, syy siihen on etsittävä, ennenkuin ongelmia voi oikeasti korjata.

ja ihanaa kun koneessa toimii hyvin tämä M kirjain, korjasin siis kirjain puutteita:) 

Muokattu viimeksi: 19.12.11 18.01
19.12.2011 22.21
Itseasissa ollaanki metsästämässä uutta satulaa, koska ponin selkä on muuttunut niin paljon, että keväällä ostettu satulan on ihan väärän kokoinen :) Katsotaan mihin suuntaan käytös lähtee, kun on sopiva satula selässä ! Parhaillaan ratkotaan ongelmaa :) mutta ainakin huomattu, että luottamuksessa puutetta..
20.12.2011 12.02

Miten hevonen käyttäytyy laumassa? Kai sillä ylipäätään on muita hevosia seuranaan?

Minun ajatusmaailmani mukaan luottamus on seurausta kunnioituksesta. Kun hevonen kunnioittaa ihmistä johtajana, sen ei tarvitse itse huolehtia ulkomaailmasta vaan "tukeutuu" ihmisen mielipiteeseen.

Mitä teet kun hevonen pelästyy?

Suurin virhe on alkaa sääliä hevosta. "Ei mitään hätää..." Usein käytetään onnettomuus-vertausta. Jos joutuisit onnettomuuteen ja olisit paniikissa, millaista ihmistä kuuntelisit? Jämäkkää, joka sanoisi että nyt tehdään näin ja näin, soitetaan ambulanssi, ole paikallasi, nosta jalka yms. Vai sellaista, joka toteaisi että jalkasi on irti, ei mitään hätää, älä huoli...

Itse en suoraan sanottuna edes menisi hevosen selkään jolta ajoittain katoaa ohjaus kokonaan. Nämä ongelmat ratkotaan maastakäsin, ei hevosen selästä. Kun sinun ja hevosen välinen kommunikointi on kunnossa, voidaan alkaa miettiä ratsastusta.

"If we understand that horses can't separate the way they feel from the way they act, then we can start to see that unwanted behavior isn't bad behavior at all."
20.12.2011 14.41

Meillä Melodi oli meille tullessaan ihan kauhee, säikky kaikkee ja hyppelli ja pomppeli sinne tänne, teki ihminen mitä vaan oli rauhallinen tai huus suoraa huutoo.

Sitten saatiin maastakäsittelyn avulla poni rentoutumaan ihmisen seurassa ja luottamaan ihmiseen. Kari Vepsän ohjeiden mukaisesti työskennellään vieläkin maasta n. 2 krt viikossa.

Meillä ainakin toimi ihan sairaan hyvin tuo maastakäsin työskentely ja siitä on nyt helppo ollut jatkaa koulutustakin, kun ei tarvii miettiä selässäkään, et pysyyköhän tää näpissä, vai lähteekö viemää :d

20.12.2011 16.58
022274225_r
Muurame

Minustakin kuulostaa siltä että satula tai joku muu selässä tekee hevoseen kipeätä. Luottamuspulasta ei välttämättä ole kyse vaan siitä, että hevonen on varma että kohta siihen sattuu. Älä ota nyt riskejä. Heitä teidän satulallanne vesilintua ja kiirehdi parempaa. Älä lähde maastoon tai muualle, pysy aidatuissa paikoissa ja ratsasta kevyesti ilman satulaa. Voit myös liikuttaa taluttaen. Eteenkin jos herää epäilys että selässä on jotakin hierojaa vaativaa kremppaa. Tunnet kyllä kun istut selässä, saatko esim. painoasi siirtelemällä ponin jännittymään tai muuten osoittamaan ikäviä tuntemuksia.

Älä pelästy vaan anna hevoselle lupa kertoa sinulle että nyt tuntui pahalta. Älä missään nimessä lähde uhkarohkeilemaan ja toivomaan parasta liikuttamalla hevosta jonka jarrut ja ohjaus eivät toimi maastossa. Kentällä voit aina liukua alas tai vain istua hiljaa kyydissä jos tiukka paikka tulee.

Tunnustele hevosesi hyvin läpi myös omin käsin. Kuumottaako joku paikka? Onko lihaksessa myhtyröitä? vastustaako hevonen jonkun paikan hieromista? Sivele, hiero lihaisia kohtia ja pyörittele ihoa sormin. Se paitsi parantaa luottamusta ja keskinäistä suhdettanne, myös parantaa lymfakiertoa ja edesauttaa paranemista. Lisäksi kun säännöllisesti lääpit hevostasi, opit huomaamaan heti kun joku kohta ei tunnukkaan samalta kuin ennen tai on kuumempi.

Voi olla että teille tulee hiljainen joulu sillä en usko että ehdit saada hierojaa ennen pyhiä. Mutta heti välipäiviksi olisi hyvä saada joku ammattilainen katsomaan tilannetta. Jos nimittäin on käynyt niin kurjasti että satula on kipeyttänyt lihaksen tulehdukseen asti, voitte tarvita kipulääkekuurin ennenkuin selkä paranee. Jos tulehdusta ei hoideta, ei hevonen hyväksy mitään uutta satulaa, oli se kuinka sopiva tahansa koska kipu on yhä paikoillaan.

En tiedä missäpäin kotiseutunne on, mutta minä suosittelen järjestystä että ensin hieroja, sitten reseptin kirjoittava eläinlääkäri. Nimittäin harva eläinlääkäri on lihaksiin perehtynyt, edes hevoslääkäreistä ja heiltä voi jäädä huomaamatta vaiva jonka ammattitaitoinen hieroja taas löytäisi heti. Hieroja ei kuitenkaan voi tehdä diagnooseja eikä kirjoittaa lääkkeitä, siksi peliin tarvitaan myös se eläinlääkäri. Suomessa on muutama hevosklinikka jolla samalla hoitoajalla saa molempien mielipiteen. Se tietysti on yksi ratkaisu.

20.12.2011 19.35

Olemme aloittaneet maastakäsittelyn ja pidän taukoa ratsastuksesta. Tosiaan, selkään meneminen alkaa olla jo "vaarallista", sillä ryöstämistä ei toisinaan pysty ollenkaan ennakoimaan! Olen huomannut, että myös itse jännitän nykyään enempi ratsastusta, enkä ole yhtä ruohkea kuin ennen. Joten luulisin, että maastakäsittely on parhain vaihtoehto tällä hetkellä. Tiedän, ettei itse saisi säikähtää ja jännittää, kun poni on peloissaan, mutta meillä on ollut tilanteita, jossa on oikeasti saanut pelätä sekä omaa että hevosen henkeä. Ollaan esim. juostu ponin pelästyessä suoraan traktorin edestä sekä ojien kautta jnejne. myös koettu satulan luisuminen kylkeen täydessä vaihdissa, eikä jarruista tietoakaan !

Vanha satula on siis nyt myynnissä ja ostetaan heti uusi ja sopiva, kun saadaan vanha myytyä :) katsotaan myös onko muissa varusteissa vikaa. Meillä käy ratsastusopettaja n. 1krt/vk, jonka kanssa nyt harjoittelemme maastakäsittelyä. Selkää poni ei arista tunnustelemalla, mutta on hieman ep. Ottaa ihan hieman lyhyempää askelta oikealla takajalalla. Jalka ei ole kuuma, eikä muutenkaan arka mistään. Mahdollisesti ongelmat voivat johtua myös siitä. Ollaan havaittu aika monia syitä mistä ongelmat saattaisivat johtua ja on mahdollista ettei lähde edes koskaan selviä. Poni on tullut meille Virosta, sielläkin on voinut sattua jotain, mistä emme itse edes tiedä.

20.12.2011 21.08
022248835_r
Nousiainen

Ottaa ihan hieman lyhyempää askelta oikealla takajalalla.

eihän se sillon oo vielä ep kun ei se onnu? näin siis mun mielestä, ja mä aattelen sen niin, että jos ottaa lyhyempää askelta esim just oikeella takasella kun vasemmalla, on siellä oikeen takajalan lihaksissa/muissa lihaksissa joku jumi.

korjatkaa jos oon väärässä :--)

dogs obsess about you as much as you obsess about them
20.12.2011 22.08

Hevonen on aina epäpuhdas, ontui tai ei, jos askeleet ovat erimittaisia.

Tämä kaiken A ja O. Askelten on oltava säännöllisiä ja puhtaita, jos niissä on rikkoja on hevonen epäpuhdas.

Viitaten Mamman tekstiä.

Se on sitten eriasia mistä epäpuhtausjohtuu, lihaksista vai jaloista tms. mutta ep mikä ep.

Hevosesi on vasta viisi, eli nuori, ainakin profiilin perusteella. 

Itse nuorten hevosten ratsuttajana olen sen opinnut ja minulle ennen hommaan ryhtyistä hoettiin, että vaikka mikä tulisi, ei saa pelätä. Rohkeutta pitää olla niin pirusti takataskuissa varastossa ja ratsastajan pään on kestettävä kuin viilipytty, ja selästä ei saa tippua missään tilanteessa, ellei hevonen vedä nurin. 

Ja tämä on kyllä tullut erittäin hyvin selville ja koettua itsekin, jos kerran tippuu hevosen temppuilusta, mikä nuorelle hevoselle on normaalia, ei siitä tule loppua, kun hevonen keksii saada ratsastajan alas. Ennen kaikkea, jos ratsastaja alkaa pelkäämään, silloinhan hevonen on päässyt tulokseensa.Muutaman kerran on oma nuorukaiseni vetäissyt itsensä tikkusuoraksi takajaloilleen, että muutama lyönti on sydämestä puuttunut, mutta homman on jatkuttava heti kuin mitään ei olisi tapahtunut ja hevonen vain otettava vielä paremmin haltuun, jottei pääse yllättämään. 

Ehdottomasti vika selville ammattilaisen kanssa, uusi satula peliin ja hevonen ammattiratsuttajalle muutamaksi kuukautta sen jälkeen. 

Sanoit että hevonen on virosta? 

Onko sillä oikeasti siellä 100% tehty yhtään mitään selästä? 

Tiedän useita viron tuonteja, joiden myynti videoissa hevonen tekee sitä sun tätä ratsastajan kanssa, kunnes lopulta selviää että videossakin on ihan eri hevonen. 

Muokattu viimeksi: 20.12.11 22.59
20.12.2011 23.49
022274225_r
Muurame

Vika voi olla ihan muualla kuin siinä koivessa mikä ottaa lyhyempää askelta. Perinteinen paikka hakea vikaa on ristikkäinen etujalka tai etulapa.

Tuontihevosten kanssa on aina tämä "riemu" että miltei mikä vaan on mahdollista. Nyt onneksi kuulostaa siltä että hevonen kipuilee, jolloin sen tultua kuntoon ongelman pitäisi olla aika helposti korjattavissa.

21.12.2011 00.16

Poni on nyt ollut mulla noin vuoden ja vasta tässä syksyllä on alkanut tällä tavoin käyttäytyä. En itse usko, että jalassa mitään vakavampaa :) mutta tietenkin asia olisi hyvä tutkia !

On mahdollista, että kasvattajalla olessa ponilla ei ole ratsastettu, tuskin paljoon muutenkaan käsitelty. Mutta ponin on suomeen välittänyt Anneli Käo, joka kuulemma ihan luotettava :) Eihän sitä koskaan voi varmaksi sanoa, mutta olen ainakin saanut kuvia, jossa ponilla ratsastettu Virossa, Annelilla.

21.12.2011 12.44
Nemppa kirjoitti:

Ja tämä on kyllä tullut erittäin hyvin selville ja koettua itsekin, jos kerran tippuu hevosen temppuilusta, mikä nuorelle hevoselle on normaalia, ei siitä tule loppua, kun hevonen keksii saada ratsastajan alas. Ennen kaikkea, jos ratsastaja alkaa pelkäämään, silloinhan hevonen on päässyt tulokseensa.

Riippuu vähän missä mielentilassa hevonen on. Jos se on säikähtänyt, tämä ei päde. Toisaalta olen itse omalta nuoreltani pudonnut pari kertaa eikä se silti ole oppinut ihmistä viskomaan kuin märkää rättiä. Ensimmäisellä kerralla harjoitus oli sille liian pitkä ja sitä alkoi vituttamaan. Toisella kerralla takaa tuli toinen hevonen laukassa ja pitihän sitä pukitella. Kummassakaan tilanteessa hevonen ei varsinaisesti pelästynyt. Yleensä jos ongelmia tulee, tulen itse alas selästä ja jatkan hommaa maastakäsin. Aloittajan hevonen kuitenkin on selkeästi pelännyt ja se on eri asia hevosen oppimisen kannalta.

"If we understand that horses can't separate the way they feel from the way they act, then we can start to see that unwanted behavior isn't bad behavior at all."
21.12.2011 16.50

Kyllä olen aina selkään takaisin mennyt kun olen tippunut ! :) enkä usko, että tässä on kyse siitä, että Vempu minua yrittäisi selästä alas. Poni vaan säikähtää jotai ja sitten vauhkoontuu.

Pilkku kyselit aikaisemmin laumasta. Vempulla on nyt kaverina 2v ori varsa, ja sitä kyllä määräilee esim. kun laittaa ruuat tarhaan :) kun ponimme oli vuokratallissa, se oli tarhassa suuremman lauman kanssa, usein myös kookkaampien hevosten kanssa. Siellä kyllä jäi alakynteen. Asusteli myös kesällä meillä muutaman kuukauden yksin.

Muokattu viimeksi: 21.12.11 20.54
21.12.2011 17.24
022274225_r
Muurame

On usein ihan mahdotonta sanoa, milloin ongelmallinen käytös on alkanut tai mikä vamman on aiheuttanut. Tyypillistä on, että pieni, huomaamaton tärsky, vaikka liukastuminen tai potku jää huomaamatta ja hoitamatta jolloin kipu jää kipumuistiin, kroonistuu ja alkaa pikkuhiljaa haitata koko kropan normaalia toimintaa. Kun hevonen on sitten kyllin jumissa, kipeä, vino ja vaivainen, on tosi työlästä selvittää mikä oli se alkuperäinen vaiva ja mikä sen seurausta.

Tuttu hevonen oireili yläselkävaivoilla reisilihaksessa ollutta varsa-ajoilta periytynyttä vammaa. Itselläni on ollut tullessaan niin jäykkä ja kipeä hevonen ettei se voinut ravata ollenkaan. Sillä oli minimaaliset liikeradat ja se vauhkoontui jos yritti niitä korjailla. Sekin saatiin ruokavalioremontin ja hieronnan yhdistelmällä sekä oikeanlaisella jumppaliikunnalla kivaksi käyttöhevoseksi. Näitä esimerkkejä riittäisi. En ottaisi mitään stressiä siitä että hevonen nyt on vaikea. Kun kipupaikat hoidetaan kuntoon ja hoidettuun selkään saadaan sopiva satula, on hevosella ihan eri voimavarat vastata kanssakäymiseen ihmisen kanssa.

21.12.2011 20.57
Ei tässä mitään stressiä, poni saadaan varmasti kuntoon :) kouluttaja sanoikin, että kun ponin luottamus saatu takaisin ja ongelma kuriin, niin ponista tulee kuin unelma, koska on luonteeltaan niin herkkä :)
08.12.2012 18.46
000059222_r

Oletteko jo tarkastaneet varusteet ? (: Onkohan ponille joskus tapahtunut jnt ? 

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti