Leipominen / kokkaaminen, vol.2 - Sivu 133 (Yleinen keskustelu > Yleinen keskustelu)

29.04.2015 16.21
022671370_r
Hyvinkää

Me tehdään joka vuosi sima ja munkit (tai donitsit) itse, en edes muista miltä kaupan sima maistuu :D

Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today.
29.04.2015 19.30

Meillä mennään huomenna Sima ostoksille koska ostettiin 1 pullo simaa mutta unohtu kauppaa vahingos mehu osastolle :/  Tänä vuonna emme tee simoja eikä munkkeja itse.. Mutta koulussa söin itse tekemää munkkia ja join simaa :p

29.04.2015 21.03
022663409_r
Lahti

Xena

Me askarreltii kaverin kaa tänää kakkua ja on muuten aivan järkyttävän hyvää. Vadelmatäytekakku kai sen nimi ehkä on :)

You never know how strong you are, until being strong is the only choice you have
29.04.2015 22.05
000101804_r
Handu;) kirjoitti:

Teettekö munkit ja siman itse?

Joka vuosi. <3 Paljon parempia kuin kaupan. Simassakin ihan omanlainen kunnon maku. :)
29.04.2015 22.10
020603812_r
Tampere

Simat käymässä ja ylihuomenna teen donitseja tällä ohjeella :) Omg mä en kestä tota kuvaa... Kuolannu noita parisen viikkoo :D

29.04.2015 22.34
022439095_r
Jns
Handu;) kirjoitti:

Teettekö munkit ja siman itse?

Tänään rasvankäryn hälvettyä sain illalla nautiskella munkin jos toisenkin kaakaon kanssa, itsetehtynä tietenkin. Joka vuosi nämä vain paranee kun taidot karttuu!

Simaan en oo vielä jaksanu keskittyä. Meikäläisen tuurilla siitä kehkeytyisi hyvin todennäköisesti kiljua, eikä simaa.. :D

Life like a drama komedy
29.04.2015 23.01

Tekisin muuten varmasti simani itte, mutta ko ei viiti pelkästään itelle ämpärillistä tehä. xD Munkkeja en jaksanu tehä, syön äitin paistamia. Kattoa, josko sitä ens vappuna väsäis niitä(kin).

---

Noms, tässä just odottelen, että pizza jäähtyy. Tein siihen pohjan turkkilaisesta jogurtista, kananmunista, leseistä ja vehnäjauhoista (olisin halunnu tehä soijajauhosta, mutta ei kaupasta löytyny, eikä ollu siinä vaiheessa enää voimia lähteä ettimään muualta). Täytteenä jauheliha-valkosipuli-salami-ananas ja ns. kastikkeena chili-tomaattimurska.

Kaverina sitten on tossa ihan perussalaatti, jääsalaattia, kurkkua, kirsikkatomaatteja ja raejuustoa. Huomenna pitää vielä nopsasti piipahtaa kaupassa ostamassa lisää salaattia ja pähkinöitä ja raejuustoa, niin saa väsätä sitten uuden salaatin, johon tullee tuon salaatin, pähkinöiden, raejuuston, kurkun, kirsikkatomaattien ja raejuuston lisäksi vielä fetajuustoa, punaista paprikaa ja viinirypäleitä.

Perjantaina pääsen herkuttelemaan äitin tekemillä riisi-kananmuna-salamitäytteisillä vatruskoilla (ja samalla korkataan grillikausi ryynimakkaroilla ja pekonilla + paahtoleivällä, jos ilmat vaan sallii) ja itetehdyllä Pätkis-juustokakulla. Ja sitten lauantaina (tai sunnuntaina, riippuen vähän) tekasen kesäkeiton ja sille kaveriksi keitettyjä kananmunia. <3

30.04.2015 00.55
022548547_r
Judo kirjoitti:

Simat käymässä ja ylihuomenna teen donitseja tällä ohjeella :) Omg mä en kestä tota kuvaa... Kuolannu noita parisen viikkoo :D

Mä tein noita donitseja pari päivää sit, kun kaikki on tota ohjetta kehunu nii maasta taivaisiin. Ja petyin kyllä tosi pahasti :( Maistuivat ihan tippaleiville, eikä edes muistuttanu mitään Arnoldsin donitseja.. tästä edes teen mielummin munkkeja kuin donitseja, kun munkkien taikinakin on niin helppo tehä..

Mulla on sima jo melkein valmista! Tosin oon juonu jo kaks pulloo sitä, vaikka hiilihappoa ei vielä ollu melkein yhtään :D

Muokattu viimeksi: 30.04.15 10.25
KotKot.
30.04.2015 07.26

Mun piti googlettaa et mikä hitto on vatruska. :D No ny tiiän!

Mä saatan tehä munkkeja vielä äidin kans tänää illemmalla tai sit huomenna. Jos ei tehä nii todnäk mummu on tehny ja mennää jossai vaiheessa niitä tuhoomaan ellei tuu kotiinkuljetusta. :D Yleensä mummu on nimittäin joka vappu leiponu munkkeja ja ne osaa kyl olla iha helkkarin hyviä, nomnom.

/Saatoinpa tarttua tuumasta toimeen ja ny ois munkkitaikina kohoomassa! Saas nähä mikä tulee oleen lopputulos, en muistaakseni oo tehny munkkeja ku kerran elämässäni mut eipä se kai kovin hankalaa voi olla. :D

Muokattu viimeksi: 30.04.15 12.11
30.04.2015 20.07
022708960_r

Kiitos karjalaismummon, vatruskat tuli lapsena hyvin tutuksi ja nyt äiti jatkaa sitä perinnettä.. en tykkää niistä :D

Uuuh taidampa kokeilla näitä ensiviikolla!

Mitä te yleensä grillailette? :) ruppeis alkamaan grillikausi ja nyt voisi grillata jotain muutakin kuin makkaraa, se kun alkaa tulla korvista ulos. Pitäisi olla jotain sellaista, että lihaa rakastava mieskin söisi sitä, mutta niin, että saisi siihen samaan syssyyn vähän jotain kasviksiakin salakavalasti ujutettua, kun se ei muuten syö mitään rehuja ellei ne ole ovelasti sotkettu lihan kanssa yksiin. Mitä laitatte vartaisiin, grillailetteko täytettyjä tomaatteja/millä täytteillä jne?

+ kuola valuu Ketun juustokakun jo kuvalle.....

Muokattu viimeksi: 30.04.15 20.10
"Behind this mask is.. Another mask! Pretty cool, huh?" - Kakashi Hatake
30.04.2015 20.36
022709000_r
Seinäjoki

Kannattaa grillata täytettyjä paprikoita :D vaikka pekoni-jauheliha täytteellä tms niin eiköhän kelpaa ;D 

mä laitanm vartaisiin erimoisia lihoja, pekonia, joskus jotain juustoja, paprikaa, kirsikka- tai tavallisia tomaatteja tai omenaa :D 

Mr.Punakone
30.04.2015 20.42
000104479_r

Täytettyjä sieniä käärittynä pekoniin. Ite oon laittanu tuorejuustoa, mutta käy muutkin esim feta tai homejuusto jos tykkää. Ja kasvisvartaita mihin voi laittaa jotain kanaa/makkaraa sekaan.

30.04.2015 20.50
022701036_r
Grillissä oli viime vklp itse marinoitua possun sisäfilettä ja maissia. Yleensä tosiaan jotain lihaa ja maissia ja makkaraa. Vartaisiin sitte myös lihapullia, nakkeja, halloumijuustoa, banaania, minitomaatteja, paprikaa, omenaa...näin äkkiseltään tuli mieleen. Kai sitä voi laittaa mitä vaan mikä vartaissa pysyy!
Muokattu viimeksi: 30.04.15 20.51
http://raurx.blogspot.fi
01.05.2015 12.07
020603812_r
Tampere
Poppana kirjoitti:
Judo kirjoitti:

Mä tein noita donitseja pari päivää sit, kun kaikki on tota ohjetta kehunu nii maasta taivaisiin. Ja petyin kyllä tosi pahasti :( Maistuivat ihan tippaleiville, eikä edes muistuttanu mitään Arnoldsin donitseja.. tästä edes teen mielummin munkkeja kuin donitseja, kun munkkien taikinakin on niin helppo tehä..

Toi ohjehan on melkein sama kun munkeilla? Ainakin millä ohjeella oon ite tehny...

Mutta mutta, ihan erinomaisen hyviä tuli :) Pitäis vielä keksiä, että kuka ne tulis syömään!

01.05.2015 12.20

Tein eilen niitä munkkeja. Tai no donitseja. Ja ne jäi raa'oiks keskeltä, wtf. :D Annoin niiden uida siellä öljyssä nii kauan et ne oli kummaltaki puolen tummia ja sit nostin pois. Ois kai kaivanneet pari lisäsekuntia, mene ja tiedä...

Voiskohan se taikinan löysyys vaikuttaa kypsymiseen? Mulla oli melko löysä taikina, tai semmonen painava, nii voiko se olla syy miksei ne kypsyny täysin läpi? Ja siis ei ne aivan raakoja olleet mut taikinaisia etenki paksummista kohista. Muuten oli kyl helppo ja kiva tehä tällee ensikertalaisenaki.

Tästä kettuuntuneena uus yritys tänää. :)

Muokattu viimeksi: 01.05.15 12.22
01.05.2015 12.23
022710784_r
Helsinki

Tein eilen amerikkalaista juustokakkua. Tuli tosi hyvää! Ensimmäinen juustokakku, minkä oon ikinä tehnyt.

01.05.2015 15.02
Cicilia oliko sulla liian kuuma öljy?
http://toffeakita.blogspot.fi/
01.05.2015 15.33
022548547_r
Judo kirjoitti:
Poppana kirjoitti:
Judo kirjoitti:

Toi ohjehan on melkein sama kun munkeilla? Ainakin millä ohjeella oon ite tehny...

Mutta mutta, ihan erinomaisen hyviä tuli :) Pitäis vielä keksiä, että kuka ne tulis syömään!

Hmm.. mulla on tainnu mennä ohjeet sekasin ku muistin että tota joutu kohottaa reilu 3h mut se olikii näköjään toinen ohje! :o :D  Mulla tuli hirmu kovaa tosta taikinasta, vaikken laittanu edes kaikkia jauhoja.. toki voi johtua siitä ku tein sen yleiskoneella, kun ennen oon vaivannu vaan käsin 

KotKot.
01.05.2015 19.44
020603812_r
Tampere
Poppana kirjoitti:
Judo kirjoitti:
Poppana kirjoitti:
Judo kirjoitti:

Hmm.. mulla on tainnu mennä ohjeet sekasin ku muistin että tota joutu kohottaa reilu 3h mut se olikii näköjään toinen ohje! :o :D  Mulla tuli hirmu kovaa tosta taikinasta, vaikken laittanu edes kaikkia jauhoja.. toki voi johtua siitä ku tein sen yleiskoneella, kun ennen oon vaivannu vaan käsin 

Mulla kans ei menny tohon tota kiloo jauhoja, vai paria desiä vaille vajaaks. Ja mä vaivaan kans aina käsin, ei siihen taikinaan saa muuten oikeenlaista tuntumaa.  Tässä kuva mun donitsista :)

Cicilia kirjoitti:

Tein eilen niitä munkkeja. Tai no donitseja. Ja ne jäi raa'oiks keskeltä, wtf. :D Annoin niiden uida siellä öljyssä nii kauan et ne oli kummaltaki puolen tummia ja sit nostin pois. Ois kai kaivanneet pari lisäsekuntia, mene ja tiedä...

Voiskohan se taikinan löysyys vaikuttaa kypsymiseen? Mulla oli melko löysä taikina, tai semmonen painava, nii voiko se olla syy miksei ne kypsyny täysin läpi? Ja siis ei ne aivan raakoja olleet mut taikinaisia etenki paksummista kohista. Muuten oli kyl helppo ja kiva tehä tällee ensikertalaisenaki.

Tästä kettuuntuneena uus yritys tänää. :)

Itse veikkailen samaa kuin Toffe, että on ollut liian kuuma öljy.
01.05.2015 20.11
022659165_r

Huomenna varmaan tulee tehtyä taas pinaatti-fetapiirakkaa. Nyt illasta oli ruoaksi soija-makaronilaatikkoa soijahiutaleista, hyvää kyllä tuli!

02.05.2015 19.46

Tekaisinpa tuossa juustoista kanapastavuokaa päässä tekaistulla ohjeella :D Jännityksellä odotamme millainen lopputuloksesta tulee...

http://toffeakita.blogspot.fi/
03.05.2015 20.09
022663409_r
Lahti

Mitä porukka on meinannu tehä äidille ens viikolla?

You never know how strong you are, until being strong is the only choice you have
03.05.2015 20.37
000104479_r

En varmaan mitään :D Kotona kun en enään asu. Heitin sille vitsillä että tulee meiän kans mätsäriin sillon, pääsee ilmaseks kehään mutta ei varmaan tuu.

04.05.2015 18.07
022421483_r
Kuopio

Nyt hyviä juustokakku ohjeita kehiin! :)

http://bogicnut.blogspot.com
04.05.2015 18.08
022708960_r

Jotain kivaa kevyttä äitienpäiväkakkua/piirakkaa tms. myös! Ihan sama onko suolainen vai makea, kunhan suht kevyt.

"Behind this mask is.. Another mask! Pretty cool, huh?" - Kakashi Hatake
04.05.2015 18.31
022677249_r
Lahti
Salsa kirjoitti:

Mä rakastan yli kaiken valkosuklaa-daim juustokakkua <3 <3 MMMM 

http://www.hellapoliisi.fi/kakut/hyydytetyt-kakut/738-valkosuklaa-daimkakku

Tää oli hyvää!

This girl is on fire
04.05.2015 20.23

Mie en kyllä äitille keksi mitään leivottavaa.. Pitäisi kysyä siltä, oisko jotain toiveita esimerkiksi juustokakun suhteen.. Tai että haluaako se yleensäkään kakkua, vai oisko joku ihan ruokaruoka parempi. :D

Tän viikon ruokalistakin on tehty ja täytyy sanua, että vaikuttaa tosi hyvältä. Mutta osittain melko epäterveelliseltä, ainakin jos ajatellaan rasvan ja vastaavan määrää. xD

Tänään ja huomenna (ja mahdollisesti vielä keskiviikkonakin) syön kanatäytteisiä enchiladoja. Tortillalättyjen sisällä pieneksi suikaloitua kanan rintafilettä, kuutioitua sipulia, silputtua valkosipulia, papusekoitusta (sis. ainakin kidney- ja valkoisia papuja sekä kikherneitä), chilitomaattimurskaa ja kolmen sipulin ruokakermaa (kun ei ollut kaupassa grillattua paprikaa). Päälle sitten cheddar-juustoraaste-kolmen sipulin ruokakerma -sörsseliä. 225-asteisessa uunissa noin 15-20 minuuttia.

Kunhan nuo on tuhottu, luvassa on sitten pekoni-munaleipiä. Moniviljapaahtoleipää joko paahdettuna tai paistettuna, pekonia, paistettuja munia, pehmeäksi paistettua sipulia, viipaloituja (ja mahdollisesti nopsasti pannulla käytettyjä) tomaatteja, lehtisalaattia ja joko paprikamajoneesia tai coleslaw'ta.

Noiden jälkeen sitten vuorossa on kana-pekonipizza. Pohjaan käytetty vehnäjauhojen lisäksi leseitä ja paahdettua pellavansiemenrouhetta sekä valkosipulijauhetta. Täytteenä kanaa, pekonia, ananasta, sipulia ja tomaattia, kastikkeena tomaattipyre-öljy-mausteseos ja päällä toki mozzarella-emmental-juustoraastesekoitusta.

Herkkuna tällä viikolla toimii sitten maissilastut itsetehdyn juustodipin (cheddar-sulatejuustoviipaleita ja ruokakermaa) kerä sekä suklaiset amerikkalaiset pannukakut. :D

04.05.2015 20.44
022709000_r
Seinäjoki
Flame kirjoitti:
Salsa kirjoitti:

Mä rakastan yli kaiken valkosuklaa-daim juustokakkua <3 <3 MMMM 

http://www.hellapoliisi.fi/kakut/hyydytetyt-kakut/738-valkosuklaa-daimkakku

Tää oli hyvää!

Eikös! :) Aivan super herkkua :) 
Muokattu viimeksi: 04.05.15 20.45
Mr.Punakone
04.05.2015 21.25
000104479_r

^^Sulta voiskin tilata joka viikko ruokalistan :D Saa taas hermoja kiristellä sen kanssa että mitä söis, jos itelle maistuu niin sit avolle ei kelpaa ja toisinpäin :/ No ainakin yks ruoka keksittiin viikonlopukus, quesadillat. Täytteet vielä avoinna, hyviä vinkkejä saa kertoa.

07.05.2015 17.06
022671370_r
Hyvinkää

Roci

^ Tehtiin pääsiäisenä uunimunkkeja valkosuklaakuorrutteella ja strösseleillä/nomparelleilla (jotka näyttivät enemmän pikkuleiviltä...), itse en maistanut, mutta oli kuulemma tosi hyviä :)

Muokattu viimeksi: 07.05.15 17.07
Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti