Leipominen / kokkaaminen, vol.2 - Sivu 137 (Yleinen keskustelu > Yleinen keskustelu)

16.07.2015 23.36

Ilmeisesti ihan vaan äitylit-ryhmässä pyörinyt resepti, jonka ryhmän jäsenet sitten nimenneet äitylitjäätelöksi :D

25.07.2015 20.58

Ai hitsi, eilen tein älyhyvää suolaista piirakkaa/pannaria! <3

Pohja on rahkapohja, eli sisältää 2 prk maitorahkaa, 3 kpl kananmunia, 3 tl leivinjauhetta ja 9 rkl vehnäjauhoja. Levitetään se uunipellille tasaiseksi ja sen päälle sitten haluamansa täytteet; ite käytin kanajauhelihaa (jonka toki ensin paistoin ja maustoin), ananaspaloja ja fetajuustoa.

Siihen päälle sitten kaadetaan keskenään sekoitetut 2 dl ruokakermaa ja 2kpl kananmunia. Ja lopuksi vielä juustoraastetta (ja vaikka kirsikkatomaatteja) oman maun mukaan.

Uunissa noin keskitasolla, 225 asteessa sellaset 25 minuuttia.

30.07.2015 20.31
022649140_r
Hyvinkää

Nams, mustikkapiirakka uunissa! :) Pian pääsee maistamaan, näytti ainakin tosi hyvälle. Pohjan tein murotaikinasta ja päälle kermaviiliseos.

06.08.2015 14.57
022631877_r
Joensuu

Hei rykäskääpä jotain hyviä ohjeita, missä vois käyttää mustikoita ja mansikoita. Ei mitään vaikeita tai "pitkän kaavan leipomuksia". Tyyliin hyviä mustikkapiirakan ohjeita, ei kakkuja tms. Semmosia mitä tällainen yksineläjäkin kykenee laittamaan napaansa ennen pilaantumista :D

~Don't turn your back my dear, never turn your back on fear ~
06.08.2015 14.59

Tämä on sairaan hyvää ja helppo leipasta!

07.08.2015 10.54
000104479_r

Viikko sitten illanistujaisiin leivoin raparperi-valkosuklaa juustokakkua. Onnistu niin hyvin että päätin jakaa reseptin blogissa. KLIK

07.08.2015 13.19
Jussi kirjoitti:

Hei rykäskääpä jotain hyviä ohjeita, missä vois käyttää mustikoita ja mansikoita. Ei mitään vaikeita tai "pitkän kaavan leipomuksia". Tyyliin hyviä mustikkapiirakan ohjeita, ei kakkuja tms. Semmosia mitä tällainen yksineläjäkin kykenee laittamaan napaansa ennen pilaantumista :D

Jos ei tartte olla mikään leipomus, niin ihan sairaan hyvää ja superterveellistä mustikkajäätelöä tulee tällä ohjeella:

AINESOSAT:

1 banaani

1 dl mustikoita

OHJE:

Paloittele banaani ja laita pakastimeen jäätymään. Kun banaani on jäätynyt, laita viipaleet ja mustikat blenderiin ja aja tasaiseksi massaksi (tämä voi kestää hetken). Laita massa haluaamasi astiaan ja anna olla pakastimessa vielä puolesta tunnista tuntiin. Voit halutessani lisätä mustikat vasta jälkikäteen, jolloin jäätelössä on kokonaisia mustikoita. 

Tätä ohjetta voi varioida ihan millä vaan: muilla marjoilla tai hedelmillä, kaakaolla, vaniljalla tms. Ainoastaan mielikuvitus on rajana. Tietty jos banaani on ihan ehdoton nounou, niin ei kannata tehdä, koska se maistuu kuitenkin jonkin verran, vaikka sotkisit mitä joukkoon. 

Koirat eivät ole koko elämämme, mutta ne tekevät elämästämme kokonaiset. (Roger Caras)
07.08.2015 17.55
022663409_r
Lahti

Mä oon tykänny tästä murun marjapiirakasta; on helppo ja nopee tehä ja sopii mulle ku ei tarvii kermaviiliä/ maitorahkaa lähteä hakemaa eriksee, jos makeanhimo yhtäkkiä yllättää :D

You never know how strong you are, until being strong is the only choice you have
07.08.2015 18.44
022548547_r

Oon nyt parin päivän ajan innostunu pitkästä aikaa leipomaan ja kokkailemaan! :) On tullu tehtyä linssimuhennosta, kanapiirakkaa, mustikkapiirakkaa, kanaa omena-kermakastikkeesa ja korvapuusteja. Ihme ja kumma, kaikki on syöty, eikä mikään oo jääny jääkaapin perukoille pyörimään :D

KotKot.
07.08.2015 19.22
022610094_r
Järvenpää

Tein mustikkarahkapiirakkaa ohje löytyy blogistani, harvoin sitä tulee innostuttua yhtään mistään ruokaan liittyvästä :D

Muokattu viimeksi: 07.08.15 19.23
http://blondontheblog.weebly.com/
08.08.2015 00.37
Jake kirjoitti:

Tein mustikkarahkapiirakkaa ohje löytyy blogistani, harvoin sitä tulee innostuttua yhtään mistään ruokaan liittyvästä :D

Nam nam :)

12.08.2015 09.20
022689094_r
Lappeenranta

Tehtiin eilen nachopelti poikaystävän kanssa pitkästä aikaa, ja kyllä oli hyvää! Kaikki meni samalla kun leffaa kateltiin. Läskit(kö) :D Oli kyllä semmoset ruokaöverit sen jälkeen ettei oo hetkeen ollu.

The only way to true happiness is to live in the moment and not be worried about the future.
12.08.2015 10.28
022663409_r
Lahti
Tigra kirjoitti:

Tehtiin eilen nachopelti poikaystävän kanssa pitkästä aikaa, ja kyllä oli hyvää! Kaikki meni samalla kun leffaa kateltiin. Läskit(kö) :D Oli kyllä semmoset ruokaöverit sen jälkeen ettei oo hetkeen ollu.

Minkälainen on teiän nachopelti? Oon himoinnu sellasta ties miten kauan :D

You never know how strong you are, until being strong is the only choice you have
12.08.2015 11.26
022689094_r
Lappeenranta
Xena kirjoitti:
Tigra kirjoitti:

Minkälainen on teiän nachopelti? Oon himoinnu sellasta ties miten kauan :D

Nachoja pohjalle, päälle jauhelihaa(maustettu aika vahvasti), sipulia, paprikaa, jalopenoja, juustokastiketta, salsaa ja juustoraastetta. Ja salaattia tietysti kaveriks. Ens kerralla vois kokeilla kanalla.
Muokattu viimeksi: 12.08.15 11.27
The only way to true happiness is to live in the moment and not be worried about the future.
12.08.2015 11.32
000104884_r

^Oooh kuulostaa hyvälle! Pakko kokeilla joskus :D  Miten maustoitte jauhelihan? Vai  ihan vaan sellasella valmistacomausteella?

12.08.2015 12.30
022689094_r
Lappeenranta
Ennen oon laittanut sen valmistacomausteen, mutta nyt pistin maun mukaan suolaa, musta ja valkopippuria, valkosipulijauhetta, paprikajauhetta, chilijauhetta ja vähän grillimaustetta.
12.08.2015 13.00

Nachopelti. Nevahööd mut kuulostaa ihan pirun hyvälle, nam. ^^ Kelpais...

12.08.2015 13.02

Nachopelti on.. <3 Yh, harmi kun ostin jo chili con carnea varten ainekset, olisin voinut tehdä sitä tänään.

12.08.2015 14.01
021862341_r
Kokkola

Kertokaas/linkittäkää jotain hyviä ohjeita mitä vois naudanlihasta tehä? Mies ei syö kuin kanaa ja nautaa ja on vielä hemmetin nirso kaiken lisäksi. Tuntuu et omat ideat alkaa loppuhun ja jauhelihaa tulee käytettyä paljon. Samoin peruskana reseptit on jo kulutettu puhki:D

pieninaskelinarjessa.blogspot.com
12.08.2015 14.43
000104479_r

^Omenalihapullat, on niin hyviä. Ohjeessa on myös inkivääriä, mutta sitä saa laittaa niin paljon että oon suosiolla jättäny pois. KLIK

Ja nyt tähän samaan vois hehkuttaa, eilen alko opiskelu (leipuri-)kondiittoriksi! Leipuri siksi suluissa kun painotus enemmän kondiittoripuolelle, mutta kuitenkin myös perus pullat yms käydään läpi ja opetellaan pitkon tekemistä jopa kuudella letillä :D Mä odotan ihan sikana että ens viikolla päästään keittiöön.

12.08.2015 14.48

Päivitä toki blogiin noista sun opinnoista jos viittit ^^ Mulla oli meinaan yhessä vaiheessa ajatuksena et vois vaikka alkaa opiskeleen noita kondiittorihommia, mutta nyt näyttäis taas siltä että eri alalle pyrin. Silti kiinnostais toikin homma jossain määrin, kokiks musta ei olis enkä ees haluais mut leipominen onkin sit astetta kiinnostavampaa ja voisin ihan kuvitella työkseni vääntäväni kakkuja ja pullia myyntiin. :D

12.08.2015 14.52
000104479_r

Anna postaus ideoita, mitä haluut erityisesti kuulla :D Sinne blogin mainostus ketjuun niitä linkkailen, kunhan keksin jotain mistä kirjottaa. Nyt alkuun ei varmaan ihmeitä tapahdu, mutta katellaan.

Toihan siis ei oo ihan normi luokka, piti olla pohjana kokkikoulu. Kestää 1,5-2v ja vähän erilainen opetussuunnitelmakin, voidaan enemmän joustaa ja tehä niitä juttuja mitkä meitä kiinnostaa.

12.08.2015 15.09
000104884_r
Ja onks tuo juustokastikekkii sellasta valmista tavaraa? En oo ikinä mitää juustosoosseja syöny ni en tommosista tiiä mittää :o
12.08.2015 15.40

Parempaahan se juustokastike on, jos sen tekee itte, mutta taitaa nykyisin löytyä myös valmiina?

Tosin juustokastikkeen teko ei todellakaan oo vaikeeta, ite oon ihan peruscheddar-kastikkeen nachoille teheny niin, että kattilaan lämpiämään 2-2,5dl maustamatonta ruokakermaa ja sitten siperrelly sinne paketillisen cheddar-sulatejuustoa. Ja sitten vaan hiljasella lämmöllä keitellään ja sekotellaan niin kauan, että juusto on sinne kermaan sulanu.

Kyseisen kastikkeen voi tehdä myös vaikeimman kautta, esimerkiksi maitoon ja raastamalla sinne juustoa. Mut mie suosin tuota kerma + sulatejuusto -yhdistelmää, paitsi sitten lasagneen saatan laittaa puolet ruokakermaa, puolet maitoa ja sitten emmentalraastetta.

12.08.2015 17.23
022663409_r
Lahti
Cicilia kirjoitti:

Päivitä toki blogiin noista sun opinnoista jos viittit ^^ Mulla oli meinaan yhessä vaiheessa ajatuksena et vois vaikka alkaa opiskeleen noita kondiittorihommia, mutta nyt näyttäis taas siltä että eri alalle pyrin. Silti kiinnostais toikin homma jossain määrin, kokiks musta ei olis enkä ees haluais mut leipominen onkin sit astetta kiinnostavampaa ja voisin ihan kuvitella työkseni vääntäväni kakkuja ja pullia myyntiin. :D

Ihan sama tilanne :D Oon jo miettiny tässä, että jos oikee pimahan ni joskus varmaa haen leipuri-kondiittoriks :D Kokkia musta ei sais varmaa tekemälläkää mut leipominen on sit mun juttu.

12.08.2015 17.27
Mustikkapiirakka tuli just uunista ja nyt alan kokeilee ite keksimää broileripasta vuokaa
12.08.2015 21.07
022649140_r
Hyvinkää

Nams! Tuli tehtyä kanttarellikastiketta kerman kera ja silakkapihvejä, perunoiden kanssa syötiin ja kylläpä oli hyvää. :) Ilo poimia kanttarelleja tosta viereisestä metsästä, pitääkin kerätä talveks pakkaseen.

13.08.2015 20.07
000104884_r

Nyt on nachopeltikii kokeiltu! Maistu oikeestaan ihan samalta ku tacosalaatti.. Seuraavan kerran kokeilen ite mausta jauhelihan, koska nyt koko helahoito maistu sille tacomausteelle :/     Lisäks tein sit guacamolee :)

15.08.2015 18.11
myy94 kirjoitti:

^Omenalihapullat, on niin hyviä. Ohjeessa on myös inkivääriä, mutta sitä saa laittaa niin paljon että oon suosiolla jättäny pois. KLIK

Ja nyt tähän samaan vois hehkuttaa, eilen alko opiskelu (leipuri-)kondiittoriksi! Leipuri siksi suluissa kun painotus enemmän kondiittoripuolelle, mutta kuitenkin myös perus pullat yms käydään läpi ja opetellaan pitkon tekemistä jopa kuudella letillä :D Mä odotan ihan sikana että ens viikolla päästään keittiöön.

Kuulostaa herkulliselta! Pitäis joku päivä tehä :)
19.08.2015 02.16

Teinpä sitten taas juustokakun. Tuoreista mansikoista ja valkosuklaasta. Pohjana sokerittomia vaniljakeksejä. Koristeena puolitettuja tuoreita mansikoita. Koristelu on aivan äärettömän ruma, mutta se annettaneen anteeksi, kun en ole tässä vajaan kahden vuoden aikana ihan hirvittävästi päässyt taitojani pitämään yllä ja harjoittelemaan paremmaksi, kiitos todella vähäisen pöytätilan. :D

Lisäksi sain sitten viikonlopuksi kaverilta tilauksen suklaa-mansikkajuustokakulle, joten eipä siinä. Leipasta se sitten perjantaina, että saapi pistää sen jääkaappiin hyytymään yön yli ja lauantaina, kun lähtee kohti Oulua huristelemaan, nakata kakun vuokineen päivineen kylmälaukkuun kylmäkallejen kanssa. Tuohon kakkuun on vielä pohjan keksivalinta vähän auki, samoin kuin koristeet, mutta jospa sitä jotain keksisi. Ja jos ei keksi, niin suklaaseen dipatut mansikat toimii aina. ;D

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti