Kouluttavatko koirat toisiaan tietoisesti? (Koirat > Koirien koulutus)

30.12.2011 16.14
000113169_r

Tämä kysymys nyt on herännyt minulle kun olen näiden kahden toilailuja seurannut.

Tietenkin toinen koira opettaa käytösmalleja, mitä yleensä se pentu matkii ja näin oppii joko olemaan nätisti lenkillä tai räyhäämään vastaantulijoille niinkuin vanhempikin.
Mutta tämä on tiedostamatonta opettamista, mallioppimista.

Yritän nyt hakea takaa sitä että voiko toinen koira kouluttaa niin että tietoisesti "käskee" tekemään jotain?

Mie oon tullut tulokseen että voi. Monia esimerkkejä löytyy. Mutta annan pari yksinkertaista ja hyvin selkeästi nähtävissä tämän tapahtuman.

Ensimmäinen esimerkki on Mindistä ja Valdosta. Valdo oli pari päivää ollut vasta minulla. Valdo meni keittiöön ja ryhtyi haukkumaan (ties mille, pöydällä ei ollut mitään..) ja hyppimään tiskipöytää vasten. En kerennyt edes itse nousta ja lähteä tekemään mitään kun jo Mindi meni keittiöön, kuului vaimea murahdus ja Mindi tuli pois Valdo perässä käpötellen. Ja tämä on tapahtunut pari kertaa sen jälkeen jossain samantyyppisessä turhan haukkumisessa ja hyppimisessä.

Toinen esimerkki on perhetutun koirat. Laumis ja seropi. Seropin ollessa vielä nuorempi n.6kk ikäinen, eikä luoksetulokäsky ollut vielä aivan varmin ja omassa aidatussa pihassa oli tosi kiva lällätellä.
Joskus sitten kävi niin että molempien ollessa ulkona ja seropi lähti lällättelemään kun kutsuttiin luokse, laumis kävi sille ärähtämässä ja "talutti" vanavedessään (henkisellä otteella) seropin sinne missä omistaja oli.

Minusta tämä on mielenkiintoista, miten joku koira selkeästi tietää perheen/lauman säännöt ja sitten niitä opetetaan myös sille nuoremmalle. Samoin varmasti myös vanhemmalle jos kodinvaihtajana joku tulisi laumaan mukaan.

Aihe sopi minusta parhaiten koulutuspuolelle, vaikka kyse ei olekaan ihmisen ja koiran välisestä koulutuksesta, vaan koira koiraa ;)

Keskustelua ja esimerkkejä ja omia kokemuksia :)

30.12.2011 16.22
021566031_r
Karijoki

Tosi kivan aiheen teit! Ja mun mielestä voi. Coman huomasin Särölle (äidin ja isäpuolen seefferipentu) opettavan muutamia asioita.

Ensinnäkin Coma opetti Särölle kuinka rappuset kävellään ylös. Coma käveli ensin rappuset ylös asti ja tuli saman tuen takaisin alas. Lähti kävelemään takaisin ylös, mutta nyt vain muutaman rappuset verran, katsoi Säröä ja päästi pienen äänen suustaan - Särö meni perässä.

Särö ei siis osannut kävellä rappusia ennen tätä ja noi kanto sen aina ylös, mitä mä en tehnyt. Comaakaan en millään tavalla tähän ohjeistanut vaan teki ihan itse, minä olin hiljaa koko ajan.

"No matter what you do, I will always love you."
30.12.2011 16.24
022583478_r
Suomussalmi
"Tällä ilmeellä irtoaa mamman leivästä pala", sanoi Kurko kun pentua ohjasti kerjäläiseksi. :D
Muokattu viimeksi: 30.12.11 16.25
30.12.2011 16.50
021056777_r

Ensinnäkin Coma opetti Särölle kuinka rappuset kävellään ylös. Coma käveli ensin rappuset ylös asti ja tuli saman tuen takaisin alas. Lähti kävelemään takaisin ylös, mutta nyt vain muutaman rappuset verran, katsoi Säröä ja päästi pienen äänen suustaan - Särö meni perässä.

Mun mielestä tää on nimenomaan sitä, että nuorempi ottaa mallia vanhemmasta.

En mä oikein tiedä uskonko, että koira voi tietoisesti opettaa toista. En ole tällasta kyllä aikasemmin miettinytkään.

Ainoo juttu mikä nyt omista koirista tulee mieleen, on se, että Caro "hakee" Tamin takasin jos ovat molemmat vapaana ja Tami menee liian kauas. Tai lähinnä ohjailee sen lähemmäs.

30.12.2011 16.59
022631281_r
Tämä tapahtui pari vuotta sitten.
Senni ja kaksi koirakaveria (kultainennoutaja ja sk. kettuterrieri) olivat irti aidatulla alueella. Senni houkutteli terrieriä leikkimään, ja terrieri alkoikin jahdata Senniä takaa. Ne kiersivät ensin pari kierrosta, mutta sen jälkeen terrieri ottikin takaa-ajon vähän liian tosissaan, kiihdytti vauhtia ja ärisi samalla kun juoksi Sennin perässä. Me yritimme kutsua molempia koiria luokse, mutta kumpikaan ei kuunnellut. Juuri silloin kultainennoutaja puuttui peliin. Se juoksi yhtäkkiä terrieriä kohti sivultapäin ja törmäsi siihen. Ajojahti loppui ja tilanne rauhottui samantien.
Joten luulisin, että ainakin jotkut koirat tavallaan kouluttavat toisiaan tai puuttuvat toistensa käytökseen tietoisesti.
Nauti pienistä asioista sillä jonakin päivänä huomaat niiden olleen suuria.
30.12.2011 17.00
021566031_r
Karijoki
Caro kirjoitti:

Mun mielestä tää on nimenomaan sitä, että nuorempi ottaa mallia vanhemmasta.

Joo, Särö otti Comasta mallia, mutta Coma yritti opettaa Särölle miten rappusissa kävellään, ei se ennen oo koskaan tehnyt tuolla tavalla, että menee ensin ylös ja tulee alas, jää yleensä odottamaan mua tasanteelle.

Mutta joo, uskon silti, vaikka tuo esimerkki ei ehkä ollut hirveän hyvä. :D

"No matter what you do, I will always love you."
30.12.2011 17.15

Tietoisuudesta tai kouluttamisesta en tiedä, mutta kyllä meillä tapahtuu puolin ja toisin kaikenlaista ruotuun palauttamista ja paimentamista.

Mm. nyt kun Nepin kuulo on jo reippaasti huonontunut, Usva on oma-aloitteisesti ruvennut hakemaan Neppiä mun luo kun se esimerkiksi jää liian kauas, harhaantuu reitistä tai ei kuule luoksetulokäskyä. Käytös vastaa puhtaasti paimennusta, mutta sitä en tiedä miten ja mistä se on saanut päähänsä että toinen on parempi kyörätä minun luo kun käsky käy. Usva ei tee tätä silloin, kun kutsun pelkästään sitä nimeltä. Itse opittua käytöstä vahvistaen oon opettanut sille käskyn "missä Neppi?" jolloin U etsii sen ja kyörää mun luokse. Kenties se alunperin on alkanut pitää laumaa kasassa tai jotain, en tiedä.

Pentuna Usva otti Nepistä mallia tosi monessa asiassa, ja ikävä kyllä mm. ukkosen pelko on hienosti mallista opittua käytöstä. Liian reuhaamisen Neppi lopettaa ärähtämällä kun sillä palaa hermo, mutta se on minusta ihan normaalia komentamista eikä tietoista koulutusta tyyliin "kannattaa lopettaa ennenkun joku komentaa".

Paljon nuo puuttuu toistensa tekemisiin ja tekevät peräkanaa eri asioita, mutta tietoisuudesta en sano mitään.

30.12.2011 17.21
Usva kirjoitti:

Tietoisuudesta tai kouluttamisesta en tiedä, mutta kyllä meillä tapahtuu puolin ja toisin kaikenlaista ruotuun palauttamista ja paimentamista.

Komps!

30.12.2011 17.27
000113169_r

Mutta eikö ruotuun palauttaminen (jos se tapahtuu ihmisen vanhemmalle koiralle opettamien sääntöjen mukaisesti) ole nimenomaan koiran tietoisesti tekemää koulutusta/opettamista mitä tehdä?

Nimenomaan esim nuo kertomani esimerkit, varsinkin se luoksetuominen. Ei se laumiskaan tiennyt mikä se käsky on, ennenkuin se opetettiin sille. Ja näin se koulutti sitä seropia, että käskyä on toteltava? Tai muuten haetaan takaisin?

30.12.2011 18.20
021056777_r

Nimenomaan esim nuo kertomani esimerkit, varsinkin se luoksetuominen. Ei se laumiskaan tiennyt mikä se käsky on, ennenkuin se opetettiin sille. Ja näin se koulutti sitä seropia, että käskyä on toteltava? Tai muuten haetaan takaisin?

Musta tommonen liittyy ennemminkin rotuun. Juurikin joku laumanvartija jalostettu suojelemaan laumaa, ehkä sille aika luonnollista hakea laumasta liian kauas "eksynyt" yksilö. Tuskin koira kykenee ajattelemaan, että "aha, nyt se ei tottele mamman käskyjä, käynpä hakemassa sen".

Sama meilläkin tuo kaverin hakeminen, paimenkoira kuitenkin kun on niin luonnollista siltä ohjata joku haluttuun suuntaan.

30.12.2011 18.27
000113169_r

Mutta jos tuota on tapahtunut vain kun käskyä ei ole toteltu?

En siis väitä, etteikö näin voisi olla, mitä sinä sanot, haluan vain miettiä ja pohtia, mitä se on, harva kuitenkaan oikeasti voi 100% varmaksi sanoa mitään tällaisesta aiheesta, niin pitää yrittää mennä omien havaintojen ja niiden arvioinnin kautta yrittää saada mahd monta mielipidettä ja niistä sitten jonkinlainen kokonaisarvio :)

30.12.2011 18.32
022680964_r
Tampere
Meillä toi vanhin narttu on sellanen, että jos toi pentu tekee vaikka viereisessä huoneessa jotain kiellettyä (haukkuu turhaan, hajottaa paikkoja tms.) ja mä olen menossa komentamaan ja toi huomaa sen, ni se käy komentamassa pentua ja sitten molemmat ylensää tulee kiltististi sinne missä mä olen.
http://kolmekoiraa.blogspot.com
30.12.2011 21.05
021056777_r
Valdo kirjoitti:

Mutta jos tuota on tapahtunut vain kun käskyä ei ole toteltu?

En siis väitä, etteikö näin voisi olla, mitä sinä sanot, haluan vain miettiä ja pohtia, mitä se on, harva kuitenkaan oikeasti voi 100% varmaksi sanoa mitään tällaisesta aiheesta, niin pitää yrittää mennä omien havaintojen ja niiden arvioinnin kautta yrittää saada mahd monta mielipidettä ja niistä sitten jonkinlainen kokonaisarvio :)

Niinhän se on, ei voi oikein kuin arvella mitä koiran päässä liikkuu. Inhimillisiä piirteitä löytää vaan todella helposti jos niitä etsii.

31.12.2011 09.46
Ilman muuta opettaa
31.12.2011 10.16
021511206_r
Forssa
Musta tuntuu, että meillä menee pikemminkin toisinpäin :D Välillä tuntuu, että Nemo oikein rohkaisee Nikiä tekemään jotain kiellettyä -sitten onkin kiva tulla mamille kantelemaan että hei toi rikkoo sääntöjä !!1, ja siitä seuraa Nikin toruminen-> Nemo on oikein tyytyväisen näköinen.
31.12.2011 11.19
022143245_r
Multia

Mielenkiintoinen aihe...

Itse helposti ajattelen että koira toimisi jotenkin tietoisesti ja varsinkin Pimun kohdalla. mutta luultavasti ne on vain viettien ja vaistojen sanelemaa. Pari esimerkkiä löytyy meiltäkin missä haluaisin tietää mitä sen koiran kopassa liikkuu...

Pimu on aina lähes poikkeuksetta puolustanut varsinkin vanhempieni vanhaa tipsu herraa toisilta koirilta, se menee väliin jos katsoo tilanteen uhkaavan vanhusta, muunmuassa silloin kun Kapu pääsi Rollen kimppuun, hyökkäsi Pimu todela tosissaan Kapun päälle, ensin hyppäsi persuuksiin kiinni ja siitä huomion käännyttyä itseensä aloitti mutkitta tappelun... Monien muidenkin koirien kohdalla tehnyt samoin, menee helposti väliin ja tuntuu aina puolustavan ns. heikompaa osapuolta.

Kerran taas sitten Kapun olessa pihassa ketjussa ja Pimu vapaana, karhukoira yksyi pihaan metsästä ja niille tuli Kapun kanssa tappelu, kun kuulin rähäkän ulkoa ja menin katsomaan, niin Pimu istui kuin kuningatar ylimmällä rappusella eikä tehnyt elettäkään mennäkseen väliin... Mietin johtuiko tämä Pimun ja Kapun välisistä erimielisyyksistä, kun olisi luullut että noinkin reviiritietoinen koira kun Pimu olisi puuttunut vieraan koiran tuloon...

Toisenlainen esimerkki taas ja jälleen aisaparina vanhempieni tipsu herra. Jos Rolle livahti tielle omille teilleen ja tuli se takaisin kutsusta tai haettuna, niin Pimu kärkkyi sitä tasan tontin rajalla ja kun vanhus astui tontin puolelle Pimu "pölläytti" sitä, siis ärähdys niin että karvat heilui, hampaita ei kuitenkaan käyttänyt vaan härkkäsi kuonolla, kuin toruakseen tontilta poistunutta. Ja se oli aina vain se yksi pölähdys jonka jälkeen asia sai jäädä.

Tietoisesta ajattelusta en oikein osaa varmasti sanoa, mutta kyllähän sitä itse helposti haen koiran käytöksestä...

01.01.2012 00.54
000060924_r
Meillä ainakin on ollut tuota koirien keskeistä koulutusta: Dano alunalkaen on nukkunut/maannut rauhallisesti autossa siis ihan 7vk lähtien Ja Nami taas aina vinkui ja heilui, pyöri ja hyppeli etu ja takapenkille autossa siis ei ollut ollenkaan rauhallinen ja Dano sitten aina näykki tai murisi Namille kun tämä oli rauhaton ja Nami rauhottui aina.(mun käskyt eivät tähän auttaneet vaikka kuinka rähisin)
Nami oli siis melkein 9vuotta vanhempi kuin Dano. Tai sitten kun ruokaa annettiin Dano aina hyppi vasten ja teki kaikkea muuta kuin istui rauhassa ja odotti ruokaa niin Nami sille sitten ärähti että ole nyt saatana paikoillas että joskus saadaan lupa syödä ja Namin ei tarvinnut kun muutaman kerran sanoa niin jo istuttiin nätisti vierekkäin odottamassa lupaa syödä.
Dano myöskin komensi Namia ainakun joku tuli sisälle; Nami siis aina sai kauhean ilo hepuli räksytys kohtauksen kun joku tuli sisään ja Dano yritti laittaa Namia ruotuun tässäkin näykkäsemällä tai murahtamalla mutta tästä koirien keskeisestä koulutuksesta ei tullut muutakun tappelua niin siihen piti puuttua. Nami kun ei halunnut häntä häirittävän kun halusi toivottaa kotiväen ja vieraat tervetulleiksi mutta kyllä Dano parhaansa yritti :'D
01.01.2012 01.28

Mulla särähtä korvaan se, että koira tietoisesti kouluttaa toista koiraa...
En usko että koira kykenee tietoisesti ajattelemaan että "hei, mäpäs opetan tällaisen jutun tolle uudelle kaverille :)".

Mutta toki koirat siirtävät toimintamalleja toisille koirille, mielestäni on ihan luonnollista ajatella että koiratkin opettavat toisiaan - eihän katukoiriakaan olisi, jos koirat tarvitsisivat opettajakseen aina ihmisen, eivätkä pystyisi siirtämään opittuja taitoja toisilleen. Eli en usko siihen että koirat suunnitelmallisesti kouluttaisivat toisiaan, mutta joidenkin yksittäisten opittujen taitojen siirtäminen käy järkeen.

Tosin en sanoisi että toisen koiran riekkumiseen puuttuminen olisi jonkinlaista tietoista kouluttamista. Meillä Nana älähtää herkästi jos nuoremmat koirat meuhkaavat, mikä johtuu ihan vain siitä että vanhempaa rouvaa stressaa jos vieressä riekutaan. Ihmisen silmäänhän se herkästi näyttää siltä että "nyt vanha rouva opettaa muille ettei tässä tilanteessa x saa huutaa :)" vaikka oikeasti kyseessä on ihan vain siitä että koiraa stressaa/ärsyttää, eikä mikään ihmisten opettamien sääntöjen eteen päin välittäminen. Nana on muutenkin kova komentamaan muita koiria, esim. jos joku nuoremmista yrittää varastaa ruokaa, Nana puuttuu tällaiseen käytökseen kovalla kädellä. Tuollaisissakaan tilanteissa tuskin on kyse siitä, että "ihmisten ruuan varastaminen on kiellettyä!" vaan enempi siitä että Nana on erittäin ahne koira eikä suvaitse sitä että joku muu saa maistaa kiellettyä hedelmää...

Mitä tulee laumasta "eksyneen" koiran hakemiseen, en siinäkään usko että kyse olisi jostain tietoisesta ja syvällisestä kouluttamisesta. Meidän lauman edesmennyt paimen oli kova hakemaan Juliusta, jos Julius ei tullut käskystä luokse ja katosi näköpiiristä, sillä se vain oli "verissä". Eikä tuollainen toiminta pakosti edes "vaadi" sitä, että koira on paimenrotuinen; meillä ainakin Karhu hakee laumasta karkaavia yksilöitä takaisin, vaikka Karhu on meidän lauman koirista ainoa, jonka sukutaustasta ei paimenkoiraa löydy...

Elikäs elikäs, yhteenvetona voisin sanoa että uskon kyllä että koirat voivat siirtää oppimaansa muillekin koirille, mutta en usko että koirat opettavat toisia koiria kovin tietoisesti tai suunnitelmallisesti, itse kun en usko siihen että koirat sanan varsinaisessa merkityksessä ajattelevat. Mutta itsekin sitä tulee helposti etsittyä koirien käytöksestä jotain tietoista ja inhimillistä, ja nähtyä tietoista toimintaa sielläkin, missä sitä ei ole.

01.01.2012 01.40

En mäkään usko että koira voi tietoisesti kouluttaa toista koiraa, en usko niiden kykenemään ajattelemaan moista.

Mutta jonkinlaista opetusta ne antavat toisilleen, liekö ne sitten menevät mallioppimisen piikkiin vai mihin, mutta omia otuksia seuratessa sen huomaa hyvin ja erityisesti pennun tulo ja sen kasvaminen osaksi laumaa oli ja on edelleen mielenkiintoista seurattavaa.

Mun ei ole käytännössä tarvinnut opettaa Vanillalle juuri mitään niistä säännöistä, jotka mulla vallitsee esimerkiksi sisätiloissa. Se on oppinut niin paljon kopioimalla violaa ja veetiä. Tietyissä asioissa nuo vanhemmat koirat selvästi opastavat nuorempaa, viola laittaa vanillan kenttään jos se riehuu sisällä ja veeti murisee sille jos se häslää kun ollaan lähdössä ulos. Se on oppinut käskyt seis, pois, odota, taakse ja kaikki lukemattomat käsimerkit ihan vaan seuraamalla miten muut noudattaa niitä. Olen usein yllättynyt sen taidoista, se osaa paljon sellaista, mitä en ole koskaan opettanut sille.

01.01.2012 02.19

Kyllä, epätasapainoista koiraa voivat hyvinkin ojentaa muut lauman jäsenet. Myös esimerkiksi pentua vanhemmat koirat opettavat tosin paljon hellä kätisemmin. Kyse ei varsinaisesti ole kouluttamisesta vaan opettamisesta koiraa lauman tavoille. Esimerkiksi höhläilyistä meillä kyllä Ice huomauttaa heti Kewiä tilanteen ollessa sopiva ja kyllä Kew tuntuu jossain määrin käskystä rauhoittuvan. Käsky on ikään kuin murahduksen ja haukahduksen välimuoto eli nopea ja matala äänähdys. 

On hauska seurailla kuinka myös koira itse oppii muiden koirien mukana. Esimerkkinä Kew joka pelkäsi luoksetuloa, kun Krista ja Ice näyttivät, että se on positiivinen juttu on myös Kew oppinut tulemaan luokse eikä enään pelkää luoksetuloa tapahtui se sitten ulkona tai sisällä. Tottakai myös luottamusta on kertynyt, mutta muutenkin huomaa, että esimerkkiä otetaan muista koirista ;)

Muokattu viimeksi: 01.01.12 02.22
10.01.2012 11.17

Itse olen nähnyt vähän koirien mallioppimista, kyllä ne toisiaan tarkkailevat ja varmasti ottavat opikseen, jos jotain "hyödyllistä" näkevät toisen tekevän.

Esimerkkinä oma koirani, joka rakastaa palloja ja syksyisin hyppii ottamaan omenapuusta omenia leikkiäkseen niillä. Yhtenä päivänä äitini rottweiler oli samalla pihalla ja katseli Jetan menoa. Yhden omenan puusta saatuaan Jetta juoksi sen kanssa pois, jonka jälkeen rotikka meni saman puun juurelle ja yritti hyppäämällä saada omenaa puusta.

Huonoja tapoja varmasti myös oppii toisten koirien avulla. Jos seurassa olevat koirat haukkuvat, oma koirani alkaa herkästi haukkua samoille asioille. Jos seurassa olevat muut koirat hyppivät, oma koirani (joka ei saa hyppiä), yrittää myös hyppiä.

10.01.2012 11.26

Jotenkin en nää, että koira tietoisesti opettaisi toista koiraa tavalla, kuin tässä ajatellaan.

Esim. Mindin murahdus-oppi. Tara teki samaa aikoinaan. En kuitenkaan nää, että koira ajattelisi, että "minäpä tässä menen ja opetan tuota nyt toimimaan oikein". Taralla toiminta oli nimenomaan oman egonsa pönkitystä. Jos Kida kiljui omiaan, se meni häntä pystyssä puhisten pennun luo, pentu tietenkin hiljeni ja Tara saattoi tallustella pois paikalta. Samaa Tara teki herkästi, kun toista kiellettiin, oli kyseessä sitten koira tai kissa.

Komppaan Vanillan toteamusta: "en usko niiden kykenemään ajattelemaan moista."

Tiedottomastihan koirat opettavat vaikka ja miten paljon, ja suurin osa näistä esimerkeistäkin kävisi minusta tällaiseksi.

10.01.2012 11.48
Caro kirjoitti:

Musta tommonen liittyy ennemminkin rotuun. Juurikin joku laumanvartija jalostettu suojelemaan laumaa, ehkä sille aika luonnollista hakea laumasta liian kauas "eksynyt" yksilö. Tuskin koira kykenee ajattelemaan, että "aha, nyt se ei tottele mamman käskyjä, käynpä hakemassa sen".

Sama meilläkin tuo kaverin hakeminen, paimenkoira kuitenkin kun on niin luonnollista siltä ohjata joku haluttuun suuntaan.

No mulla vinttarit tekee tota samaa ja ne ei ole laumista tai paimenta nähneetkään x) Tai lähinnä Lara (jolla miellyttämishaluakaan ei ole yhtään) on sellainen joka käy selvästi hakemassa kaverin jos ei tunnu muuten tulevan käskyllä luokse.

08.05.2012 23.02
Mielestäni kouluttavat/ antavat käyttäytymis esimerkkejä. ,, remmirähjyys tarttuu helposti ja panikoiva koira matkustaessa rauhallisen koiran kanssa ei pahemmin panikoi. (näin mm meillä)
09.05.2012 07.27
022664329_r
Hyvinkää

Jeps, pennuilla on luontainen tarve kopioida ympärillä olevan laumansa käyttäytymistä - joko tiedostamatta ja tiedostaen. Se sopeuttaa pennun toimimaan oikein laumansa mukana, mutta toisaalta, antaa samalla eväät pienen tulevaisuudelle. Aikuinen tuo varmasti turvaa ja lohtua pennulle uudessa ympäristössä, ja auttaa tottumaan uuden kodin rytmiin. :)

http://vuorenvarmanvillikissa.blogspot.fi/
09.05.2012 18.58

Meillä pentu koulutti teinin eli Taavin vapaana olo oli ennen Myytä hyvinkin vaihtelevaa, nooo Myy kun tuli piti alkaa ensinnäöki kilpailee huomiosta ja nameista, joten se helpotti asiaa ja lisäksi Myy lietsoo leikkiin koko ajan, joten Taavilla ei jää aikaa tyhmyyksiin ja jos menee liian kauas MyytheLaumanvartija ajaa sen mun luo:D Taavi tuskin on mitään opettanu Myylle ja Myy ei oo mitää hyvää mallia siltä kattonu esim. kaunis hihnakäytös ja tuhoamattomuus..

Muokattu viimeksi: 09.05.12 18.59

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti