Koiran palkkaaminen kouluttaessa (Koirat > Koirien koulutus)

31.12.2011 03.28

Tiedän että on jo ainakin "koulutus namit" keskustelu, mutta tämä on erinlainen.

Elikkä miten aloitte palkkaamaan pentuanne heti alusta alkaen ja miten palkkaaminen muuttui kasvaessa?

Käytättekö useimmin nameja, leluja vai jotain muuta tapaa?

Mitä tehdä kun koira "jää kiinni nameihin" eikä enää tottele kun jotain käskyjä esim. istu vastahakoisesti ilman nameja?

^Meillä tälläinen tilanne. Ajattelin pitää nameista nyt taukoa ja antaa vasta koulutushetken päätettyä tai satunnaisesti jotain keitettyä broileria. Sillä välin käytän siis leluja ja kehuja. Koira ei tunnu tajuavan että lelu on palkkio, koska sitä ei olla ksokaan palkkiona käytetty, vaikka se leluista pitää hurjasti. Yleensä tämä vain haukkuu, vinkuu tai kyllästyttyään yrittää saada mua antamaan lelun jopa puremalla tai raapimalla ikävästi.

Annan koiralle käskysanan (esim. Maahan mikä on tässä vaiheessa vaiken) ja en anna koiralle mitään huomiota, edes katso sitä kun se rupeaa haukkumaan ym. Toisten hetken päästä käskysanan. Ja koirahan ei siis saa sitä lelua ennenkun se tottelee mun käskyä. Jatkanko tällä linjalla kärsivällisesti vai teenkö jotain muuta?

31.12.2011 03.34
THERISU kirjoitti:

Tiedän että on jo ainakin "koulutus namit" keskustelu, mutta tämä on erinlainen.

Elikkä miten aloitte palkkaamaan pentuanne heti alusta alkaen ja miten palkkaaminen muuttui kasvaessa?

Käytättekö useimmin nameja, leluja vai jotain muuta tapaa?

Mitä tehdä kun koira "jää kiinni nameihin" eikä enää tottele kun jotain käskyjä esim. istu vastahakoisesti ilman nameja?

^Meillä tälläinen tilanne. Ajattelin pitää nameista nyt taukoa ja antaa vasta koulutushetken päätettyä tai satunnaisesti jotain keitettyä broileria. Sillä välin käytän siis leluja ja kehuja. Koira ei tunnu tajuavan että lelu on palkkio, koska sitä ei olla ksokaan palkkiona käytetty, vaikka se leluista pitää hurjasti. Yleensä tämä vain haukkuu, vinkuu tai kyllästyttyään yrittää saada mua antamaan lelun jopa puremalla tai raapimalla ikävästi.

Annan koiralle käskysanan (esim. Maahan mikä on tässä vaiheessa vaiken) ja en anna koiralle mitään huomiota, edes katso sitä kun se rupeaa haukkumaan ym. Toisten hetken päästä käskysanan. Ja koirahan ei siis saa sitä lelua ennenkun se tottelee mun käskyä. Jatkanko tällä linjalla kärsivällisesti vai teenkö jotain muuta?

noniin ite palkkaan lihapullilla ja nakeilla. mutta nyt aletaan siirtyy omiin nappuloihin.

joo et saanu nyt suoranaista vastausta sun kysymään mutta ei ollu muutakaan tekemistä :D

Muokattu viimeksi: 31.12.11 03.35
31.12.2011 09.56
021511206_r
Forssa
Itse 'irrotin' koirat namista tosi varhaisessa vaiheessa. Ihan pari ekaa kertaa kun pentuna opeteltiin jotain, nami oli kädessä näkyvillä. Siitä se siirtyi nyrkin sisään (pois näkyvistä), siitä sitten taskuun, siitä sitten viereiselle tasolle. Koira oppi, että nami tulee enivei, vaikka se ei olis näkyvissä. Sitten aloin pidentämään namivälejä. Esimerkiksi ensin pitää istua, sitten mennä maahan-> nami.

Lelulla aloin palkata Nikiä jo heti pentuna vuorotellen namin kanssa, kumpi nyt sattui olemaan kätevämmin lähettyvillä. Aloitin ihan sillä, että ensin pyysin Nikiä istumaan-> heitin lelun palkaksi, heittelin lelua vähän aikaa. Sitten toinen käsky, ja lelu palkaksi. Eli aikalailla leikin ohella harjoiteltiin sitten kaikkea :)

Muoksista, tosiaan naksutin on aika kätevä. Sillä koiran saa palkattua kätevästi ilman sitä namin antamista, olettaen että kuitenkin koira on kunnolla siihen ehdollistettu + se joskus saa naksauksen jälkeen namin kuitenkin.
Muokattu viimeksi: 31.12.11 09.59
31.12.2011 10.13
palkkaan joku 5 kertaa 10min sisään ja aina harjotuksis yks kaks makupala kesken seuruun jotta koira oppii siihenkin, että voi tulla makupala kesken treeninkin, pitää koiran viettivirettä yllä, mut makupalojen syytäminen 10sek välein ja joka liikkeen jälkeen on aivan turhaa. vedin tos just yks päivä 19min seuruut ja muut liikkeet niin vain 2 kertaa kontakti vähän tipahti ja vedän hankalat treenit.
31.12.2011 10.14
000113169_r
^Aloitatko kuitenkin tiheällä palkalla ja vähennät koko ajan pidempään ja satunnaistatko palkkausta juurikin mitä kuvailit? Vai miten?
31.12.2011 12.22
022574333_r
Vantaa
Meillä on Cujon kanssa palkkana toiminut aika pitkälti ruoka, lelut ei kesken treenin juurikaan jaksa kiinnostaa etenkin kun tietää että ruokaa on myös mukana. Toivon, että lelu toimii myöhemmin myös palkkana.
Palkkaaminen on muuttunut osaamisen myötä harvemmaksi ja aina ei ihan joka liikkeestä saa namia, joskus saa pelkän kehun tms.
"On helpompi syyttää ongelmakäytöksestä koiran luonnetta kuin selvittää, kuinka luomamme ympäristö vaikuttaa koiran käytökseen." -Victoria Stilwell
31.12.2011 12.27
022346454_r
Hausjärvi
Meillä nami esillä, mutta tehdään moonta temppua yhden namin eteen. Ja jos ei ole namia, niin saa sitten rapsutuksia palkaksi. Tuskin se yhtään huonompi juttu on, koska häntä heiluu siihen malliin että kivaa on.
http://www.jokainentavallaan.blogspot.com/ JA http://villikko.imgur.com/
31.12.2011 13.03
Valdo kirjoitti:
^Aloitatko kuitenkin tiheällä palkalla ja vähennät koko ajan pidempään ja satunnaistatko palkkausta juurikin mitä kuvailit? Vai miten?

annan ensin ilmaisen näytteen mitä on odotettavissa, sitten tulee jossain vaihees palkka ja sit mennään aika tasaisin väliajoin, mut joskus ne saattaa tulla lopuks, koska en halua pitää liian tiheää rytmiä tai tasaista jos on lyhyt treeni, koska haluan ettei koira osaa odottaa milloin saa pallan vaan joutuu oleen skarppina koko ajan, meillä ei saa nukkua! Joskus ei tipu minuutteihin mitään ja joskus palkkana tulee lelu ja riekkumistuokio. No koska koira on noin nuori kuin 1.5v niin se kehittyy vielä ja sen suorituksia on vertailtu muiden suorituksiin mitä näkee tubessa ja niihin verrattuna viettikestävyys on kovaa luokkaa. vertailen tietysti menestyjiin jotta voin arvioida realisesti missä mennään.

31.12.2011 13.16

Meillä Taavi toimii ainoastaan yhdellä tietyllä pallolla (isolla kepillä ja jollai ihan super herkulla), ei siis ikinikin oo ollu kiinnostunu nameista. Tekee kyllä jok ikisen tempun ja käskyn ilman mitään, mutta sillon kun hiotaan tarkkuutta saatan jotain käyttää. Yksi herkku, pallo tai keppi tarkottaa meillä montaa montaa temppua tai sitten jonkun täydellistä suoritusta. Ollaan myös naksulla treenailtu tarkkuutta.

Myy sen sijaan ei ymmärrä leluista ja kepeistä mitään ja joskus ahneuksissaan kiihtyy ihan älyttömästi nameista, mut se onki viel ihan vauva. Naksu toimii Myyhyn tällä hetkellä parhaiten. Osaa kyllä kaikki temppunsa ilman mitään.

Mun mielestä temppu tai käsky on hallussa sillon, kun siihen riittää palkaks "hyvä" tai "hieno".

31.12.2011 13.19
Namit on bonusta, meillä mennään vaik kilometri katsekontaktissa jos tarve vaatii ja siihen ei ole koiralla paljon sanottavaa, mutta kyllä työstä palkka pitää saada kuhan ei namiteta vain sen takia, että koira jaksaa tehdä jotain, jos tekee muutenkin niin namia voi surtta antaa palkaksi.
31.12.2011 13.27
021056777_r

Jos nyt puhutaan tottisliikkeistä vaikka niin eka opetellaan asiat makupalalla. Aluksi palkkaan tietenkin useammin ja, kun koira hokasee mistä on kysymys niin vaikeutetaan tasoa. Kun liike on hansakssa niin sen jälkeen lisään siihen vietin (yleensä pallolla). Pakotteita käytän, kun tarve vaatii.

Koitan mahdollisimman paljon vaihdella kuinka usein palkan saa, välillä se tulee kesken liikkeen ja välillä vasta treenin lopuksi. Itselle vielä monien liikkeiden opettaminen on uutta, että en ehkä ole paras neuvomaan niissä.

Arkipäiväsissä asioissa monesti palkkana on vaan mun hyväksyntä, silitys tai "hyvä".

31.12.2011 13.36

Vanillan kanssa meillä oli pentuna kokoajan namit ja palkkaus tapahtu tiheeseen tahtiin. Joka käskyä ja toteutusta seurasi palkkaus (joka alkuun oli namia, kehua ja leikkiä).

Kun ne peruskäskyt oli jo hallinnassa ja suju, jätin namit vähemmäksi. Oli mulla aina namia matkassa, mutta joka toteutuksesta ei irronnut namia, vaan vaihtelevasti palkaksi tuli kehusana, leikkihetki tai se nami. Käskyn yhteydessä mulla ei enää ollu nami valmiiksi kädessä, vaan odotti taskussa ja jos toteutus oli oikein niin koira kyllä tiesi kehusta että JES, oikein meni ja tiesi palkanki tulevan sieltä taskun uumenista.

En halua tuosta nameilla toimivaa, sen täytyy toimia myös ilman niitä, joten olen yrittänyt saada sen toimimaan alusta saakka myös ilman niitä. Tuo on kyllä semmoinen, että parhaiten se palkkautuu siitä namistä, mutta kyllä sille riittää nykyään myös kehut ja taputukset. Joskaan se ei koskaan kikseydy siitä kehusta kuten Viola, joka nousee seitsemänteen taivaaseen kun vaan sanon sille että "hieno".

31.12.2011 14.54
Nemo kirjoitti:
Itse 'irrotin' koirat namista tosi varhaisessa vaiheessa. Ihan pari ekaa kertaa kun pentuna opeteltiin jotain, nami oli kädessä näkyvillä. Siitä se siirtyi nyrkin sisään (pois näkyvistä), siitä sitten taskuun, siitä sitten viereiselle tasolle. Koira oppi, että nami tulee enivei, vaikka se ei olis näkyvissä. Sitten aloin pidentämään namivälejä. Esimerkiksi ensin pitää istua, sitten mennä maahan-> nami.

Lelulla aloin palkata Nikiä jo heti pentuna vuorotellen namin kanssa, kumpi nyt sattui olemaan kätevämmin lähettyvillä. Aloitin ihan sillä, että ensin pyysin Nikiä istumaan-> heitin lelun palkaksi, heittelin lelua vähän aikaa. Sitten toinen käsky, ja lelu palkaksi. Eli aikalailla leikin ohella harjoiteltiin sitten kaikkea :)

Muoksista, tosiaan naksutin on aika kätevä. Sillä koiran saa palkattua kätevästi ilman sitä namin antamista, olettaen että kuitenkin koira on kunnolla siihen ehdollistettu + se joskus saa naksauksen jälkeen namin kuitenkin.

Pitäisikö mun siis nyt eka alkaa opetella alusta alkaen tota että nami tulee vaikkei se olisikaan näkyvillä? Koska sitä Siru ei taida tajuta.

Ja sen opittuaan pidennän namiväliä ja vaihtelen palkkaa? Eli joskus se on vaan se " JES hyvä koira!" tai vaikka lelu/leikkihetki?

31.12.2011 15.43
021056777_r

^Muista, että siltä koiralta tulee ruveta vaatimaan niitä asioita jossain vaiheessa. Kun koira tietää mitä siltä odotetaan.

Vaikka jos koira ei noudata "istu" käskyä vaikka tietää mitä sen pitäs tehdä niin painan takapuolesta sen verran, että rupeaa istumaan tai jos sillä on hihna niin nykäsen siitä pikkasen. Ja niitä samoja asoita mitä sisällä opetellaan niin pitää opetella myös höiriöisessä paikassa, että koira oppii niitä noudattamaan vaikka ympärillä tapahtus mitä.

Muokattu viimeksi: 31.12.11 15.43
31.12.2011 16.07
koira sivulla ja namia vedetään taaksepäin niin koira istahtaa tai voi kopauttaa oikealla jalkapöydällä kevyesti selkään...jos istuu edessä niin namia taaksepäin, mut ei kumarreta ettei koira ala pakittaan. koiran on tehtävä se mitä se osaa! ruoka on tiennattava ja koirasta olisi syytä tehdä ahne jotta opettaminen olisi helpompaa.
31.12.2011 16.09
Wolfpfote kirjoitti:
koirasta olisi syytä tehdä ahne jotta opettaminen olisi helpompaa.

Miten koirasta voi tehdä ahneen? :O
Nemolle ei kelpaa mitkään herkut eikä namit.

// Ja siksi tuppaan yleensä käyttämään sitten leluja palkkaamiseen, muttei nekään yleensä jaksa kiinnostaa.

Muokattu viimeksi: 31.12.11 16.15
31.12.2011 18.08
Nemo, mä olen pitänyt koiraa ravinnotta jos ei palkka kiinnosta eikä hommia tehdä ilman sitä ( julmaa ;) ). Eli ruokaa tulee vaan koulutushetken aikana tai sen jälkeen palkkioksi tehdystä työstä. Muuta ruokaa ei sitten tipu ja meillä tää toimi. Tosin yhden koiran kanssa vaan olen joutunut toteuttamaan..
01.01.2012 01.53
Vanilla kirjoitti:
Nemo, mä olen pitänyt koiraa ravinnotta jos ei palkka kiinnosta eikä hommia tehdä ilman sitä ( julmaa ;) ). Eli ruokaa tulee vaan koulutushetken aikana tai sen jälkeen palkkioksi tehdystä työstä. Muuta ruokaa ei sitten tipu ja meillä tää toimi. Tosin yhden koiran kanssa vaan olen joutunut toteuttamaan..

Hmm, ehkä mun täytyy sitten tätä vaikka kokeilla. (:

01.01.2012 20.06
Näitten rääpäleiden omistajana (näitä ennenollut vaan isompia kavereita) on pakko vielä tähän se kommentoida, kuin saatanan hankala on näin pientä koiraa palkata nopeasti oikesta toiminnasta, ku pitäs sinne maahan kyykkää kert taas hyppimällä käteen namia ei tuu, onneksi on naksu:)
01.01.2012 20.19
000113169_r
Nemo kirjoitti:
Wolfpfote kirjoitti:

Ruoka tulee vain ja ainoastaan tehdystä työstä ja koulutuksessa. Ei kupista ilmaiseksi (se että käskee "istu" käskyn ennen kuin antaa kupin, on ilmaista antamista).

Wolfpfote, mie tarkoitin sillä "alussa" palkkaamisella nimeomaan kun juttua harjoitellaan eli heti 8viikkoisesta lähtien. Eli palkkaatko silloin kuinka tiheään?

01.01.2012 20.23
Valdo kirjoitti:
Nemo kirjoitti:
Wolfpfote kirjoitti:

Ruoka tulee vain ja ainoastaan tehdystä työstä ja koulutuksessa. Ei kupista ilmaiseksi (se että käskee "istu" käskyn ennen kuin antaa kupin, on ilmaista antamista).

Ai, esim. laitan aamulla nappulat kippoon pöydälle ja päivän aikana kouluttaessa annan niitä ruokanappuloita palkaksi? Vai niin että kerralla käytän kaikki nappulat koulutuksen aikana?

01.01.2012 20.27
000113169_r

^Se on aivan sama miten annat, kuhan annat niin että koira tekee jotain.

Mie laiskana päivänä annan Mindin ruuan puoliksi vain treenistä ja silloin nekin on jotain temppuiluja sisällä ja jotain hyviä ohituksia ulkona.

Hyvänä päivänä tulee tunnin treenit jossain ja sinne mukaan n.5dl nappuloita ja treeneissä tulee päivän ruoka.

Tosin tuolle ei tarvii ahneutta opettaa. Se on ahne. Valdolle tosin pitää ehkä vähän, tai en tiedä miten kasvaessa muuttuu.
Mindin kanssa kun ohitukset vielä kusi ja aloitettiin sitä varten treenaaminen, ruoka tuli pääosin lenkillä. Ja motivaatio ruuan saamiseen nousi korkeaksi kun jos räyhäsi, ruoka meni pois ja palattiin kotiin hetimiten.

Jotkut antaa ruokaa jäljellä, jotkut pitää kaukopalkkaa (kuppi jossain ja siellä ruoka-annos ja isot liikesarjat ennenkuin sinne vapauttaa) jne.

01.01.2012 21.44
Mitä treenaatte koirien kanssa? koska viimeks roni sai ruuan niinkun kun harjoiteltiin sivulle menemistä. mut en keksiny mitään muuta mitä opettaa.. ehdotuksi?
02.01.2012 11.11
Valdo kirjoitti:

^Se on aivan sama miten annat, kuhan annat niin että koira tekee jotain.

Mie laiskana päivänä annan Mindin ruuan puoliksi vain treenistä ja silloin nekin on jotain temppuiluja sisällä ja jotain hyviä ohituksia ulkona.

Hyvänä päivänä tulee tunnin treenit jossain ja sinne mukaan n.5dl nappuloita ja treeneissä tulee päivän ruoka.

Tosin tuolle ei tarvii ahneutta opettaa. Se on ahne. Valdolle tosin pitää ehkä vähän, tai en tiedä miten kasvaessa muuttuu.
Mindin kanssa kun ohitukset vielä kusi ja aloitettiin sitä varten treenaaminen, ruoka tuli pääosin lenkillä. Ja motivaatio ruuan saamiseen nousi korkeaksi kun jos räyhäsi, ruoka meni pois ja palattiin kotiin hetimiten.

Jotkut antaa ruokaa jäljellä, jotkut pitää kaukopalkkaa (kuppi jossain ja siellä ruoka-annos ja isot liikesarjat ennenkuin sinne vapauttaa) jne.

Okei. Kiitos tästä. (:

02.01.2012 15.57
022662727_r

Minä olen alusta saakka käyttänyt rapsutuksia, leikkiä ja iloista ääntä palkkana pennulla, nameja hyvin satunnaisesti. Aluksi en tullut ajatelleeksi, ettei pentu automaattisesti tiedä, että kehuääni merkitsee kehua, joten se piti sille toki opettaa yhdistämällä kehu mukaviin tilanteisiin, kuten hellittelyyn ja herkutteluun.

Myös tuolla aikuisena minulle tulleella ääni toimii pääasiallisena palkkiona ja riittää. Joskus satunnaisesti teen lisäharjoituksia, jossa on vahvisteena makkaranpaloja tms.

Aika usein käytän myös palkkana sitä, mitä koira haluaa sillä hetkellä saavuttaa. Jos esim. Dingo haluaa, että heitän sille kepin ja minä haluan, että se lopettaa koheltamisen, pyydän sen istumaan paikalleen ja heitän sitten kepin palkkioksi. Tai jos valjaita laitettaessa aletaan kohkaamaan liikaa, pistän valjaat sivuun ja puen ne koiran päälle vasta, kun se on kauniisti. Dingolle ainakin valjaat/hihna = ulosmeno ja ulosmeno se tavoittelemisen arvoinen juttu. Samalla tavalla saatan palkita koirat esim. oven avaamisella tai päästämällä ne jonnekin, minne ne haluavat, palkkana hyvästä käytöksestä.

Namit on tosiaan vain yksi tapa motivoida koiraa ja jos käyttää vähän mielikuvitusta, tarve käyttää nameja positiivisessa koulutuksessa vähenee huomattavasti.

"Sie hitto teitkii miul uue jakkaukse, mut siit hyväs mie sahhaan siult puol päätä pois.."
03.01.2012 07.59
Nemo kirjoitti:
.

Näin Amin kanssa. Elmeri on niin hankala motivoida naminkin avulla, että sillä pitää olla vielä herkut mukana... Leikkipalkkaa olen kerran kokeillut mutta koen sen itse jotenkin epäkäytännölliseksi,kun pitäisi sitten jokin isohko lelu olla mukana koko ajan ja vielä muistaa ottaa se.

Amin kanssa palkkaan satunnaisesti ruualla, myös "hyvä" käy palkaksi. Mukana on milloin mitäkin nameja, olen huomannut että koiran mielenkiinto säilyy ehkä paremmin kun se ei tiedä mitä hyvää sieltä taskusta seuraavaksi tipahtaa.

Mutta kyllä sen huomaa että on taskusta palkattu lenkeillä. Koira tulee sivulle ja ottaa katsekontaktin heti kun laitan käden taskuun.

http://www.pojjat.arkku.net
03.01.2012 11.03

Ändillä käytän yleensä lelua palkkiona, kun tuo ei jaksa innostua nameista. Lelulla tuo toimii paljon innostuneemmin kuin ruualla.

Mutta joo, itse vaadin, että koira tekee pyydetyn tehtävän, jos se kerran osaa sen, palkka vasta sen jälkeen, kun homma on hoidettu, ennen ei tipu x)

Tiitu taas on niin ahne, että keskittyy paremmin ruualla, lelujen kanssa menee hösläämiseks, eikä keskitytä täydellisesti.

03.01.2012 13.08
Napolla käytän nameja suurimmaksi osaksi. Varsinkin kun opettelemme uusia temppuja, mutta nyt kun harkitsen kisaamista yritän saada namit pois koulutuksesta. Agilityssä käytän leluja jotka saavat Napon innostumaan. Mutta se menee paremmin namien kanssa
12.01.2012 17.00
022649838_r
Joensuu

Miten olette aloittaneet sen lellulla palkaamisen? Erityisesti kiinnostaisi tietää jos jollakin on ollut vähemmän leluista innostuva koira niin miten olette saaneet lelupalkasta koiralle motivoivan.

Meillä Rilla tykkää leikkiä leluilla, mutta jotenkin en itse osaa motivoida tarpeeksi. Heitän lelun vaikka ihan vähän matkan päähän Rilla ottaa sen kuljettaa kauemmaksi ja lähtee sitten haistelemaan jotain muuta juttua. Tuntuu että sitä kiinnostaa ihan kaikki muu paitis se lelu ja minun kanssa leikkiminen silloin.

Olisi kiva saada vinkkejä ja kokemuksia.

http://flattipyrri.blogspot.fi/
12.01.2012 17.08
000113169_r

^Mindi ei osannut ylipäätään mulle tullessaan leikkiä..se oli vastahakoinen eikä ymmärtänyt edes ihmisen kanssa leikkimistä, saati lelujen (toisista koirista sitten puhumattakaan).

Ihan sitten heräteltiin halua vetää lelua sellaisilla helpoilla leluilla = leluilla joista saa hyvän otteen eli aika littanat ja kangasmaiset, ei mitään super kovia ja isoja alkuun.

Lelua heiluteltiin edessä ja aina kun tarrasi kiinni=> päästin irti. Näin se sai itsetunnon kohotusta, mitä sillä ei tuntunut lainkaan olevan. Pikkuhiljaa vaadin vähän enemmän vetoa että päästän irti. Nykyään riepottelee ja pitää kiinni siis hyvin. Sisällä tuo lelun takaisin luokse, ulkona/treenatessa ei mielellään, mutta ei oo haitannu menoa kun sille sanoo "Paikka" ja ottaa lelun.

Sitten nostettiin virettä ihan perusjutulla eli heiluteltiin lelua eikä annettu ottaa kiinni. Lelu piiloon, pieni liike ja palkkaus.

Pallo on ainoa palkka Mindillä mikä toimii heittämällä, muita sen pitää saada repiä käsistä, ennenkuin se on palkkaavaa. Muuten käy juurikin noin mitä Rilla sulla, eli heitän lelun, juoksee perässä, mutta ei se ollutkaan niin kiva. Pallolla toimii, muilla ei. Muita sitten retuutetaan ja "voitetaan".

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti