Koiran palkkaaminen kouluttaessa - Sivu 2 (Koirat > Koirien koulutus)

12.01.2012 17.18
022649838_r
Joensuu
Valdolle suuri kiitos vinkeistä.
http://flattipyrri.blogspot.fi/
12.01.2012 21.10
000113169_r

mutta erona että lelu oli yksi ja sama "treenilelu", josta tekemällä tehtiin koiran suosikkilelu sillä, että koira sai lelun leikittäväksi ainoastaan silloin kun leikki ihmisen kanssa ja oppi nopeasti yhdistämään "treenataanko?"-sanan siihen että saa riekkua sen Parhaan lelun kanssa.-Mokka

Meillä on tätä ihan samaa ollut, mutta halusin ensin opettaa Mindin ylipäätään leikkimään :D Sitten kun osasi sen niin meillekin ilmaantui se paras lelu (joka on jo kaatopaikalla, rip patukka<3) jota käytettiin vain ja ainoastaan treenin aikana. Jolloin siitä tuli ihan se the best.

Ja samoin, kun oppi vetämään lelua niin irti päästämistä kanssa käskyllä harjoiteltiin. Mindillä oli itseasiassa vaikeuksia pitää lelusta kiinni jos minä passivoiduin, toki helppo koira silleen että päästi irti mitä tahansa eikä oo koskaan tarvinnut taistella mistään tuollaisesta kun ruuankin saa kaivaa ulos kidasta jos haluaisi. Mutta sitten sitä taistelutahtoa ei meinannut alkuun löytyä millään.
Siksi harjoiteltiinkin sitä leikkimisen vahvistamista ja niin että 10/10 mindi voitti aina leikit, kunnes se pysyi jo kunnolla kiinni vaikka passivoiduinkin, sitten lähdettiin harjoittelemaan irti-käskyä.
Ja nyt pysyy kiinni vaikka passivoidun tai tosiaan voi noistaa ilmaan ja pyöräytellä. :D

13.01.2012 14.01
021525766_r
Tyrnävä
THESIRU kirjoitti:
Koira ei tunnu tajuavan että lelu on palkkio, koska sitä ei olla ksokaan palkkiona käytetty, vaikka se leluista pitää hurjasti.

Koira on se, joka "päättää" mitä käytetään palkkiona ;) Jos se ei innostu leluista palkkiona, niitä ei kannata käyttää. Palkkiona käytetään vain sitä (olipa se jokin tietty lelu, nami tai vaikkapa leikkipaini, oven avaaminen) mitä koira mielellään tavoittelee.

Itse käytän koirilleni opetteluvaiheessa yleensä ruokaa palkkiona (kaikille kun kelpaa ruoka) ja sitten kun asia osataan teknisesti, alan käyttämään leikkiä palkkiona. Ja joka koiraani on luovutusiästä alkaen alettu aivopesemään siihen että leikkiminen on PARASTA :D"Hyvä" -sanaa käytän sekundääripalkkana.

Opetteluvaiheessa autan koiriani joko vartaloavuin tai tarvittaessa "fyysisellä manipulaatiolla", enkä anna niille mahdollisuutta esim. alkaa haukkumaan tai häipyä tilanteesta! Pääasia on, että koulutushetket ovat selkeitä ja koiranKIN mielestä kiinnostavia.

Koirani eivät koskaan saa ruokaansa ennen kuin ovat totelleet jotain opeteltua käskyä. Ja koska ne pitävät myös mm. autoon menosta erittäin paljon, teetän niillä jotain "liikkeitä" ennen kuin päästän ne loikkaamaan autoon. Palkan ei tarvitse aina olla vain joko lelu tai nami. Vanhimmalle koiralleni olen käyttänyt palkkana jopa lupaa kaivaa maata.. vain koska se pitää asiaa palkintona ;P

Pääasiallisena palkintona meillä käytetään kuitenkin saalisleikkiä. Poikkeuden tekee jäljestys, siinä käytän AINA ja pelkästään ruokapalkkaa.

17.01.2012 20.32
Olen kummatkin koirani kouluttanut nameilla, ja se on toiminut hyvin. Kumpaakaan ei tarvinnut erikseen "vieroittaa" nameista, Bobo ei tosin ahneuttaan ensin ymmärtänyt, että nami tulee kyllä, vaikka se ei olisi näkyvillä... Ajan myötä kuitenkin molemmille koirille löytyi se oma "The Palkka" namien sijaan. Bobolle tämä oli ihmisen huomio ja Rotalle vapautuskäsky. Näin varsinkin ulkoillessa. Rotta melkein seisoi päällään, kunhan sai palkaksi luvan lähteä merkkailemaan ympäristöä.
18.01.2012 08.53
022348154_r
Harjavalta

Eikös tuo nameilla/lelulla palkkaus tms. ideana oo se ettei koira tiedä ennalta että onko omistajalla sitä vai ei? sitä ei tehdä koiralle päivän selväksi että lelu/nami tulee AINA kun joku asia on suoritettu?

Eli koira saattaa joutua tällä kertaa tekemään enemmän työtä palkkansa eteen kun taas seuraavalla kerralla palkka saattaa tulla helpommin.
No niinkuin Kita sanoinkin, koiran tarttis tavoitella sitä. Muttei kuitenkaan omasta mielestäni niin että "no mä istuin missä mun palkka? jaa ei tuu vai? en tee enää mitään.." <- ei noin xD

Ite koitan ainakin pitää koiran "pimennossa" palkan suhteen, se on aina se positiivinen yllätys että tällä kertaa sieltä tulikin nami/pallo/frisbee/naru/ruoka joskus tulee riehuminen joskus vain kehu.
Ja ettei koira tiedä aina että milloin se palkka tulee.. onpas vaikee selittää.. :D

muoksis. ajatus katko, tuli hiukan sekava sepustus

Muokattu viimeksi: 18.01.12 09.05
If you can't catch a wave then you're never gonna ride it
15.02.2012 17.25

Luka on siitä ihan mieletön, että sille kelpaa palkaksi ihan mikä vaan, vaikka lumipaakku tai risu. Toki riippuu vähän tilanteesta ja koiran mielentilasta, mutta sekä nami, lelu että kehu ovat tarpeeksi hyviä motivoimaan pentua. Olen alusta asti käyttänyt kaikkea kolmea aika tasapuolisesti eri tilanteissa. Stressaavassa tilanteessa vain nami tuntuu kelpaavan, rauhallisessa tilanteessa taas lelu kiihdyttää ja nostaa viretasoa. Pikkuhiljaa oon alkanut totuttaa Lukaa palkan vaihtamiseen lennosta, esim. ensin palkkaan namilla, sitten lelulla, sitten namilla jne. Kehupalkkaa käytän yleensä sisällä pienissä jutuissa sekä tietysti namin ja lelun ohella, Lukalle kehut on tosi tärkeitä.

Oivalle taas mikään muu palkka ei ole tarpeeksi hyvä kuin herkut. Leluista tai kehuista se ei välitä, kehut on tarpeellisia silloin jos Oiva tuntuu epäröivän mutta on kumminkin tekemässä oikein. Koska Oiva on niin hankala palkattava, oon tehnyt ihan alusta asti töitä että Lukasta tulee päinvastainen, ollaan harjoiteltu leikkimistä eri tilanteissa ja oon tehnyt sille kehumisesta maailman parhaan asian.

http://vallatonta.blogspot.com
15.02.2012 19.00

Meidän koirakkia kiinnostaa vain syötävä. Palkkaan yleensä nappuloilla, joskus makkaralla tai juustolla. Jos ei ole ruokaa mukana, palkaksi kelpaa myös keppi tai lumipallo.

Yritän tehdä palkkaamisesta niin epäsäännöllistä, ettei koira arvaa tuleeko palkka tällä kertaa vai ei. Kyllähän se tottelee innokkaammin jos näkee, että ihmisellä on ruokaa kätösessä. Pari kertaa voi peräkkäin huijata ja olla palkkaamatta, mutta sen jälkeen alkaa herralla mielenkiinto lipsua.

Luoksetulossa palkkaan aina.

15.02.2012 19.16
022702346_r
Säkylä

Taikalle kelpaa ruuuan (norminaput, joskus jotain parempaa) lisäksi mm. narupallo tai vaikka hihna palkaksi. Lapanen on ihku.

Riippuvuutta helmikuusta 2008. Lisää meistä: nahkalassie.blogspot.fi
14.01.2015 18.27
022659165_r

Anteeksi jos tämä tuli väärään paikkaan, mutta en nyt hoksannut, minne muuallekaan tämän olisi voinut laittaa... Eli voisiko joku vähän valottaa lelun käyttöä palkkana, tai jos jotain linkkiä olisi? Stevie on nyt ensimmäinen koira, joka ei ole vielä oikein nameista kiinnostunut. Lelut taas kiinnostaa ja kovasti. Googlesta tuli pikaisesti selailtuja sivuja, mutta vielä kaipaisin muidenkin kokemuksia.

14.01.2015 19.17

Koira saa palkan(lelun) tehtyään kuten sen halutaan tehtävän. Voit leikittää koiraa tai vain antaa(heittää) lelun sille.
Pääperiaate on yksinkertaisuudessaan se että sillä/siten palkataan mikä motivoi koiraa.

14.01.2015 19.21
022659165_r

Onnistuukohan naksuttimen käyttö/onko turhaa, jos koira lelupalkalla? Anteeksi kun tyhmiä kyselen, mutta Stevie tosiaan ensimmäinen koira, jolle ei tunnu herkut kelpaavan. Aiemmat metsästysrotuiset koirat olleet sellaisia, että heti on namitkin kelvanneet.

14.01.2015 19.35

Naksutinta voi aivan hyvin käyttää myös lelupalkankin kanssa.
Palkalla ei ole mitään väliä, kunhan se motivoi koiraa. Naksutin ei eroa perinteisestä "HYVÄ" sanasta muutoin kuin että se on äänenpainoton, eleetön ja tarkempi merkinanto hetkestä jolloin koira teki oikein. 

Muokattu viimeksi: 14.01.15 19.36
14.01.2015 19.52
022659165_r

Okei, kiitokset vastauksista! :)

05.02.2015 23.14
022643924_r
Kemi

Meillä palkataan sanoilla, nameilla, ruoka-annoksella, leluilla, taisteluleikeillä, millon milläkin. Riippuu tilanteesta ja siitä, mitä treenataan. 

Herder, heeler, biter, protector. And her dogs.
09.02.2015 21.56
022598362_r
Tampere

Meillä alkaa mielenkiintoinen projekti tämän uuden australianvahvistuksen kanssa kun pitää rakentaa sille alusta lähtien niin nami kuin lelupalkkakin, on siis jo kaksi vuotias, eikä taustalta löydy mitään vahvistehistoriaa koulutuksen tai palkkaamisen osalta. Olen oikeastaan ihan innoissani tulevasta työstä näin eläintenkouluttajaopiskelijana.

09.07.2015 15.16
022643655_r
Tuusula

Miten olette opettaneet koiraa luopumaan? Oodi intoilee namipalkalla, lelun/leikin eteen ei jaksaisi korvaansakaan heilauttaa. Kun namit otetaan mukaan hatjoitteluun, vartoo se niitä herkeämättä, ja hermostuu, kun niitä ei aivan jokaväliin ole tulossa. Vain vapaana ulkona osaa jättää namit rauhaan, ja tottelee hienosti, kun tietää niitä saavansa. Ollaan harjoiteltu "jätä"-käskyllä niin, että namit ovat mulla nyrkeissä, kädet ylhäällä, ja kun Oodi irrottaa katseensa käsistä ja vilkaisee minuun/muualle, palkitaan.. Onko tuo nyt kumminkin vähän huono/toimimaton konsti, ja mitä muuta voisin tuon ahneen ketaleen kanssa kokeilla? 

Well yeah, the best therapist has fur and four legs.
09.07.2015 16.16
022708118_r
Mä en tiedä miten, mut ihan kuin Frediin olis etukäteen ohjelmoitu jätä-käsky. Jossain tilanteessa ihan luovutusikäsenä se oli ottamassa jotai jänönshaibaa suuhunsa ja mitään ajattelematta karjasin "jätä". Pentu hölmistyneenä lopetti saman tien ja katsoi kysyvästi minuun, kehuin. Siitä lähtien on osannut :D

Mut mä harjottelisin aluksi niin, että laittaisin namin lattialle ja oman käden "häkiksi" siihen päälle, jotta joira haistaa ja näkee namin, muttei pääse siihen kiinni. Toiseen käteen selän taakse ottaisin palkkanameja. Kun pentu yrittää namia häkin sisältä, kehoittaa jättämään ja kun se siirtää katseensa sinuun, palkkaus. Pikkuhiljaa edistyessä voi poistaa "häkkikäden" jolloin nami jää paljaaksi.

09.07.2015 16.54
022643655_r
Tuusula

^ Toi kuulostaa tosi hyvältä harjotukselta, taitaa mennä meillä kokeiluun jo tänään:) kiitti vinkistä! 

Well yeah, the best therapist has fur and four legs.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti