Vihainen koira koirapuistossa - Sivu 6 (Koirat > Koirien koulutus)

06.11.2012 22.10
021835306_r
Jyväskylä

^^Ei se ole aina niin helppoa kaikille erottaa, onko leikki rajua vai ei. Se, mikä näyttää toisen mielestä rajulta voi olla toisen omistajan mielestä aivan normaalia leikkiä. Itseltäni on useinkin tultu kysymään, kun omat koirat ovat leikkineet keskenään, että eikö ne tappele kun murisevat, ärhentelevät, jyvräävät toisiaan ja hampaat näkyy koko ajan. Eihän se mikään ihme, että se näyttää tappelulta sellaisten silmään, jotka ovat tottuneet siihen, että koirat vaan vähän painivat keskenään.

Tätä en nyt osoita kenellekään, mutta usein tuntuu, että koiramaailmassa pikemminkin koiran omistaja saa traumoja, kuin itse koira. :D 

Muokattu viimeksi: 06.11.12 22.11
http://treenikaverit.blogspot.fi/
06.11.2012 23.32
Digi kirjoitti:

^^Ei se ole aina niin helppoa kaikille erottaa, onko leikki rajua vai ei. Se, mikä näyttää toisen mielestä rajulta voi olla toisen omistajan mielestä aivan normaalia leikkiä. Itseltäni on useinkin tultu kysymään, kun omat koirat ovat leikkineet keskenään, että eikö ne tappele kun murisevat, ärhentelevät, jyvräävät toisiaan ja hampaat näkyy koko ajan. Eihän se mikään ihme, että se näyttää tappelulta sellaisten silmään, jotka ovat tottuneet siihen, että koirat vaan vähän painivat keskenään.

Tätä en nyt osoita kenellekään, mutta usein tuntuu, että koiramaailmassa pikemminkin koiran omistaja saa traumoja, kuin itse koira. :D 

Näkisitpä ku tää mun hurtta leikkii sisaruksiensa kanssa..;D siellä kuuluu monenlaisa murinaa ja pörinää, ja ne ei muutenkaan kovin nätisti leiki.
07.11.2012 07.51
Digi kirjoitti:

Täällä myös kuulostaa oikein tutulta toiminnalta! :D Kyllä sen itse sitten huomaa, kun omilta menee leikki liian vakavaksi, mutta vieraan voivatkin olla vähän ihmeissään. Meillä kuitenkin kaikki leikkii myös hampailla, ja aika sitä saattaa moni pelästyä.

Ja tosiaan olen hyvin samaa mieltä tuosta, että omistajat niistä asioista useammin palkoja nokkaan kiskoo kuin koirat itse. JA jos koirat nyt sattuvat jotain traumoja saamaan, niin useammin ne tulevat ennemminkin ihmisen käytöksestä ja järkytyksestä kuin itse liian rajusta leikistä.
http://kotiluolankolinaa.blogspot.fi
07.11.2012 08.12
Prime kirjoitti:

tuntuu että täälläkin liioitellaan niinkuin suurimmassa osassa petsien keskusteluista. esimerkiksi tämä "toinen koira kävi päälle." niin missähän mielessä se on käynyt päälle. hyvinhän se on voinut leikkiäkin olla, jos ei ole tikattavaksi joutunut mennä :D hirveetä draamanhakua täällä. Jos koirat välillä ärähtelevät, haukkuvat, jyräävät tai "käyvät päälle", on se ihan normaalia koiranelämää. jos se oma koira siitä niin kauhesti traumatisoituu, niin voivoi.

Tarkotat varmaan mun viestiä. Eli se kävi ihan kunnolla kiinni. Jos Emma tulee mun luokse niin koira tulee irvistelemään ja murisemaan ihan kunnolla. Kyllä tunnistan mikä on leikkiä ja mikä tappelua.
07.11.2012 08.21

Minä taas uskon että suurin osa koiranomistajista (valveutuneista) ymmärtää milloin oma koira leikkiin ja milloin jää alakynteen. On ihan eriasia mikäli iso tuttu koiralauma ja koirapuistollinen vieraita koiria, jälkimmäisessä jännitteiden ilmaantuminen on paljon todennäköisempää jo siksi ettei koirilla ole valmiita selviä säveliä toistensa kanssa.

Tosi on että omistajan käyttäytyminen/suhtautuminen asioihin vaikuttaa koiraan joko negatiivisesti tai positiivisesti, mutta nämä koirapuistokoirat jotka " varmasti tulevat kaikkien kanssa toimeen" eivät ainakaan edesauta normaalia ja tasapainoista elämää koiran kanssa mikäli pääsevät käymään päälle. 

Mutta tyhmä on se joka tukkii koiransa kanssa puistoon, mutta ei saa pidettyä sitä hanskassa. Tilanteet tulee huomata ja itse lopettaa ennenkuin ne saavat alkunsa. Se on ihmisen tehtävä estää kaikki tappelut, joten ehkäpä omistajien tulisi ottaa silmä käteen ja seurata omaa koiraansa eikä vaan lässyttää muille omistajille.

07.11.2012 13.47
022700014_r
Pori

Pitää myös ymmärtää vaikka se oma koira vain leikkii ei kaikki omistajat silti hyväksy tietynlaista kohtelua omaa koiraansa kohtaan muilta. Asiasta kuuluu silti asiallisesti huomauttaa eikä alkaa mulkoilemaan saatikka riitaa haastamaan.

Toinen ärsyttävä asia on se että jos itse huomaat selkeästi että oma koirasi ei selvästi pidän jonkun tavasta lähestyä, näyttää hammasta tai yrittää karkuun ja huomautat ihan asiallisesti toisen koiran omistajalle sanovat he siihen vain että se leikkii...mitä sitten!? Jos se kerran menee yli eikä toinen koira yksinkertaisesti tajua että nyt pitäisi lopettaa.

Esim itse en pidä erään sakemannin tavasta leikkiä Elken kanssa hakkaamalla Elkeä selkään tassuillaan. Paino eroa on kuitenkin 30 kiloa. Elke ei myöskään tästä selkeästi piä ja yrittää viestiä että pois siittä murisemalla ja juoksemalla juurikin karkuun. Olen asiasta ystävällisesti sanonut mutta saan aina vastauksen "No kun son vaan niin innokas."

Heat, dust, water or even an invasion of particularly horny and sneaky jellyfish.
07.11.2012 14.12
022483186_r
Tampere

"JA jos koirat nyt sattuvat jotain traumoja saamaan, niin useammin ne tulevat ennemminkin ihmisen käytöksestä ja järkytyksestä kuin itse liian rajusta leikistä."

Juurikin näin. Ei se koira usein edes ajattele sitä tappelua niin dramaattisena kuin voisi luulla, vaan pikemminkin jos omistaja tulee väliin aivan kauhuissaan ja huutaa ja itkee ja öää niin se vaikuttaa koiraan enemmän. Mielestäni hyvä koiranomistajaa puuttuu tappeluun mahdollisimman rauhallisesti.

"Mutta tyhmä on se joka tukkii koiransa kanssa puistoon, mutta ei saa pidettyä sitä hanskassa. Tilanteet tulee huomata ja itse lopettaa ennenkuin ne saavat alkunsa. Se on ihmisen tehtävä estää kaikki tappelut, joten ehkäpä omistajien tulisi ottaa silmä käteen ja seurata omaa koiraansa eikä vaan lässyttää muille omistajille"

Saan tästä nyt varmaan paljon paskaa niskaani, mutta kuitenkin. Ottakaa hei ihmiset vähän rennommin joskus. En tarkoita etteikö koiraa pitäisi pitää silmällä ja niin edelleen, mutta mielestäni tollanen menee vähän ylireagoinniksi että pitäisi kokoajan tuijottaa koiraa eikä missään nimessä saisi katsoa muualle saatika jutella muiden omistajien kanssa.  Ja tietenkin täytyy juosta koiran perässä pitkin puistoa ettei vaan pääse liian kauas jos joku tappelu sattuu syntymään! Aina voi sattua jotakin ja tottakai jos koirapuistoon menee, niin omistajan tulee katsoa koiran perään, mutta ei se nyt tarkoita etteikö siellä saisi esimerkiksi muiden ihmisten kanssa jutella.

Minä varmaan ennemmin lähtisin pois puistosta jos sinne tulisi tollasia kukkahattutätejä (en viitannut äskeisellä kehenkään tiettyyn) kuin jos tulisi sellainen joka kykenisi tekemään jotain muutakin kuin katsomaan koiransa perään ja kotiin päästyään juoruamaan keskustelupalstoille kuinka idiootteja koiranomistajia koko puisto oli täynnä kun juttelivat välillä keskenään. 

This life is what you make it. Not matter what, you're going to mess up sometimes, it's a universal truth. But the good part is you get to decide how you're going to mess it up
07.11.2012 14.33
Kida kirjoitti:

"Mutta tyhmä on se joka tukkii koiransa kanssa puistoon, mutta ei saa pidettyä sitä hanskassa. Tilanteet tulee huomata ja itse lopettaa ennenkuin ne saavat alkunsa. Se on ihmisen tehtävä estää kaikki tappelut, joten ehkäpä omistajien tulisi ottaa silmä käteen ja seurata omaa koiraansa eikä vaan lässyttää muille omistajille"

Saan tästä nyt varmaan paljon paskaa niskaani, mutta kuitenkin. Ottakaa hei ihmiset vähän rennommin joskus. En tarkoita etteikö koiraa pitäisi pitää silmällä ja niin edelleen, mutta mielestäni tollanen menee vähän ylireagoinniksi että pitäisi kokoajan tuijottaa koiraa eikä missään nimessä saisi katsoa muualle saatika jutella muiden omistajien kanssa. 

Kuten tummennettu kohta kertoo, minä en väittänyt että koiraa pitää koko puistoilun ajan vain tuijottaa eikä ihmisille saisi puhua vaan sitä omaa koiraa tulisi pitää myös silmällä (seurata) ja se ei ainakaan minun korviini kuulosta samalta kuin tuijottaminen. 

Kyllä näitä on nähty että omistajat vain pitävät juorupiiriä kun on tullut erinäisten toisilleen vieraiden koirien kohdalla konfilkteja ja mikäli jokainen edes silmämääräisesti seuraisi omaa koiraansa niin konfilktit vähenisivät huomattavasti. Tutut koirat ovat sinällään asia erikseen jotta tuntevat toisensa eikä niillä ole tarvetta lähteä hakemaan omaa asemaa porukassa.

Yleensä ne jotka ovat välinpitämättömiä myös aiheuttavat itsessään erilaisia tilanteita kun eivät komenna koiraansa  tai jaksa seurata mitä se oma sessu muiden kanssa tekee. Ylihysteerinen ei tarvitse olla, mutta maalaisjärjen käyttö on sallittua, jokainen on kuitenkin vastuussa omasta koirastaan.

03.11.2014 22.11

Saako tein mielestä sellaista ´´vihaista´´ koiraa tuoda puistoon jos yhen kerran koira hyökkää päälle?

06.11.2014 16.22

Oma koirani saattaa joskus rähjätä kun aita on välissä, kun menemme puistoon tai olemme jo siellä. Kun sitten toinen koira on samassa tilassa rähinää ei ole, joko koirat eivät välitä toisistaan tai sitten rupevat leikkimään.

En ihmettele että joillakin tuleei mieleen ettei koirani tulisi toimeen muiden kanssa, silti aina kirpaisee JOS joku sanoisi sitä agressiiviseksi. 

Tietenkään kaikki koirat eivät tule kaikkien kanssa juttuun, eiväthän ihmisetkään tule aina toisiensa kanssa :)

01.03.2016 04.08

Oma koira on aika haka välttämään rähinöitä. On sen verran alistuva, että tilanteessa heittää kyljelleen maahan.

Koirapuistoillessa vältän menemästä jos koiria on paljon. Vältän pieniä lapsia koirineen, liian isoja koiria ja parivaljakoita, jos näyttää että omistaja ei seuraa koiransa tekemisiä.

Jotenkin nykyään katson tilanteen ensin ja menen sitten (kysyn kuinka rajut menot on oletettavissa). En halua saattaa koiraani vaikeaan tilanteeseen ja poistun, jos leikki menee mielestäni liian rankaksi/ahdistavaksi.

Meilläpäin jos porukkaa on enemmän, niin ns. "heikot lenkit" tuntevat koiransa melko hyvin ja ymmärtävät poistua. Kerran meinasi oma hurtta yhden miniatyyri pennun päästää päiviltä, kun mummeli pimeässä toi juuri luovutetun nyrkinkokoisen koiran aitaukseen samalla kun poimin koirani jätöksiä. Onneksi koirani tajusi että kyseessä on hauva eikä kani ennen lähempää kontaktia :S

09.03.2016 12.12
022693428_r
Rovaniemi
Ennen kävimme Sulon kanssa useinkin puistoilemassa. Kerran kuitenkin puistossa oli kaksi pyreneittenkoiraa, uros ja naaras. Sulo leikki tämän naaraan kanssa ja ne tuli ilmeisen hyvin toimeen. En tiedä että tuliko tälle pyreneeurokselle joku kateuden peikko tästä naaraasta vai mitä. Sulo kulki ihan normaalisti tämän uroksen ohi, eikä edes vilkaissut tätä. Sitten tämä uros ryntäsi Sulon eteen ja murisi hieman. Näiden pyreneittenkoirien omistaja vain naurahti ja mutisi jotain "on se vaan kova koira" Ajattelin että nyt nostetaan Sulon kanssa kytkintä. Sitten tämä uros hyökkäsi Sulon päälle. Muistan kun en pystynyt tekemään mitään, tuijotin vain kauhuissani ja meinasin pyörtyä. Tämä uros heitteli Suloa niskanahasta ja puri sieltä täältä. Jossain vaiheessa Sulo oli tämän koiran alla litistyneenä. Siinä vaiheessa tämä koirien omistajakin havahtui ja lähti kiskomaan koiraansa irti Sulosta. Eihän siitä mitään tullut kun se koira oli varmaan vasikan kokoinen. Siinä vaiheessa puistossa paikalla ollut nainen veti kauhusta kankean Sulon pois siitä tilanteesta. Sulo juoksi heti minun luokseni. Mies onneksi tajusi viedä uroksensa autoon odottamaan ja minä, kaverini sekä Sulo lähdettiin myös pois. Ihme ja kumma Sulolle ei jäänyt mitään fyysisiä vammoja tapahtuneesta. Jälkeen päin harmitti että en itse järkytykseltäni pystynyt tekemään mitään, enkä tajunnut kiittää Sulon hakenutta naista. Sulolle (ja minulle itsellenikin) jäi tapahtuneesta trauma, ja Sulo ei enää tule kaikkien urosten kanssa toimeen. Koirapuistoissa emme enää käy.
www.harmaahauva.blogspot.fi

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti