Voiko omaan koiraansa luottaa ikinä 100% (Koirat > Koirien koulutus)

09.01.2012 23.57

Monen mielestä koiraan ei voi luottaa 100% ikinä, mutta mielestäni koiraan voi luottaa 100% Olen itsekin luottanut ja en ole joutunut pettymään..

Mielipiteitä perustelujen kanssa kiitos!

10.01.2012 00.01
022628711_r
Helsinki
En luottaisi koiraa irti esimerkiksi moottoritien vieressä. Mieluummin varmistaisin ja pitäisin hihnassa.
"For an idea that does not seem insane, there is no hope" - Einstein
10.01.2012 00.02
Mielestäni mihinkään eläimeen ei voi luottaa ihan 100%. Koira on kuitenkin eläin, oli se kuinka hyvin koulutettu hyvänsä.
10.01.2012 00.05
022598318_r
Vampula

Mun mielestä se, että luottaa koiraansa, ei automaattisesti tarkota että koiran voi päästää missä tahansa irti tms. Kuten jo mainittin, Naava kuuluu siihen kategoriaan - luotan sen käyttäytyvän tasapainosesti tilanteessa kun tilanteessa ja en pidä sitä irti aitaamattomalla alueella.

Vaikka koira on eläin, ei sekään nyt täysin holtittomasti käyttäydy, jos sen vaan on kasvatettu käytöstavoiltaan niin. Koira käyttäytyy niin kuin koira, ei kuin sekopää.

Nälkä lähtee syömällä, vaimo juomalla ja mies koiralla.
10.01.2012 00.19

En sais edes "wolfpfotea" käskemällä karkaamaan Se on mul melkein aina vapaana paitsi stadin keskustassa. Suurin osa mun koirista ei edes yleensä kanna kaulapantaa ja hihnat on aina mis on XD nyt ostin uudet pannat, et edes näyttää siltä, että niit pidetään kii joskus.

Luotin vanhaan Rockyyni 100% kuten toiseenkin Rockyyn jonka lopetin alle vuosi sitten. Doni lähe mihinkään ja lopettaa jänisjahdinkin jos huudan. P on sylivauva ja fake on kovasti mun perään. fakeen en luota 100% koirien kanssa ennen kuin on eka haistelu takana. Keppei noilta ei vieraiden kannata mennä ottaan...sillonkin luotan 100% siihen, et voi tulla pataan No ette tekään varmaa hyvällä kato jos teiltä viedään vaikka lompakko tms.

3 koirani käytökseenluotan 100%

Muokattu viimeksi: 10.01.12 00.20
10.01.2012 00.26
022598318_r
Vampula
Wolfpfote kirjoitti:
Doni lähe mihinkään ja lopettaa jänisjahdinkin jos huudan.
Ja jätti vieraankin "kehotuksesta" kissankin jahtaamisen. :'D

-----

Oma pointti ehkä taitaa olla se, että esim. omalla kohdalla luotan koirani kykyyn käyttäytyä toisten koirien seurassa 100%, mutta se etten oo ite saanu aikaseks kouluttaa sille luoksetuloa kuntoon ei vähennä sitä luottoa mihinkään..

Tai jotain.. Selkeet ajatukset ois aika pop..

10.01.2012 00.28
022690474_r
Ei eläimeen voi koskaan luottaa 100%
To a cat, "NO!" means "Not while I'm looking"
10.01.2012 00.35
022664513_r
Jyväskylä
Missy kirjoitti:

Näin. Eläimeen, tai yhtään mihinkään muuhunkaan asiaan, ei voi luottaa koskaan sataprosenttisesti. Eläin toimii aina osittain vaistojensa varassa, vaikka se olisi hyvin koulutettu ja yleisesti ottaen luotettava, niin ei sitä kuitenkaan voi koskaan tietää mitä se tekee esimerkiksi uudessa tai yllättävässä tilanteessa.

Muokattu viimeksi: 10.01.12 00.51
poliisit on ookoo, hiihtäjät on ookoo
10.01.2012 00.43
022706418_r
Jyväskylä
Missy kirjoitti:

Voiko ylipäätään mihinkään tai kehenkään luottaa täysin.
Oman näkemykseni mukaan ei.

In life the firmest friend, the first to welcome, foremost to defend -Lord Byron
10.01.2012 01.00
Naava kirjoitti:
Wolfpfote kirjoitti:

Et kai oo pilannut mun pojan iloa? Sama se on totteleeko muita...ei oo mun ongelma;)

Mun vanha Rocky (lopetettu 2008) ei ikinä mokannut 14v:n aikana ja kulki jopa stadin keskustas vapaana ja odotteli tuntei sairaalan pihas vapaana ku olin sukulaisen kaa korttia pelaamassa ja kaupan edes odotti aina. Se on vaan siit kii kuka kouluttaa, miten kouluttaa ja mihin.

Muokattu viimeksi: 10.01.12 01.05
10.01.2012 01.01
En luottaisi mihinkään koiraan sataprosenttisesti kaikessa ja kaikkialla, en edes iäkkääseen, huippukoulutettuun ja varmaan koiraan.

Mutta luotan omiini joissain asioissa sataprosenttisesti. Ja monissa muissa asioissa 95-prosenttisesti.
Johonkin hyvinkoulutettuun ja tasapainoiseen koiraan voisin luottaa yleisesti kaikessa 99-prosenttisesti, jättäen kuitenkin sen pienen "mitä jos taivaalta syöksyy meteoriitti"-varan sinne. :D

Sitten kyllä ärsyttää jos joku ei viitsi edes yrittää opettaa koiraansa sataprosenttisen varmaksi joissain asioissa, koska "ei siihen ikinä kuiteskaan vois luottaa ; (((", mutta ei pyri edes siihen 99% vaan tyytyy puolihuolimattomaan uhkailuun ja lahjontaan.
Ai koira on sun paras ystävä eikä ikinä jätä sua? Hanki nyt hyvä ihminen oikeita ystäviä jos sellasia ees saat
10.01.2012 01.08
Tässä tulee mieleen yks varmasti tuhat kertaa kystytty kysymys. Wolfpfote, miten saadaan koira tottelemaan 100% kuvailemissasi tilanteissa? :) Muistaakseni kysyin tätä jo aiemmin luoksetulopuolella.
10.01.2012 01.12
Missy kirjoitti:
10.01.2012 01.12
022015417_r
Oulu

Minä en luota koiraani joissain asioissa sata prosenttisesti, joissan asioissa taas luotan 100%. Kaikki haluaisin täysin varmaksi, yritän parhaani, rooney yrittää parhaansa nii katotaan. Luoksetulo esimerkiksi ei ole satavarma. Koko ajan harjoitellaan sitä varmemmaksi ja pyrin siihen että kesken ajonkin tulee luokseni. se edellyttää tietenkin että itsekin lähden jänisjahdeille mukaan.

Uskon että koiraan voi luottaa satavarmasti. Tunnen ainakin yhden sakemannin johon omistaja luottaa 100 varmasti, joten uskon siihen että on koiria joihin voi luottaa aina!

"Money will buy you a pretty good dog, but it won't buy the wag of his tail"
10.01.2012 01.27
022598318_r
Vampula
Wolfpfote kirjoitti:
Naava kirjoitti:
Wolfpfote kirjoitti:

Et kai oo pilannut mun pojan iloa? Sama se on totteleeko muita...ei oo mun ongelma;)

Mun vanha Rocky (lopetettu 2008) ei ikinä mokannut 14v:n aikana ja kulki jopa stadin keskustas vapaana ja odotteli tuntei sairaalan pihas vapaana ku olin sukulaisen kaa korttia pelaamassa ja kaupan edes odotti aina. Se on vaan siit kii kuka kouluttaa, miten kouluttaa ja mihin.

ei ois mun elämää muuten hetkauttanu pahemmin, mut oli nuoremman likan katti, eihän sitä porua ois jaksan kuunnella...

mun näkövinkkelistä on kauheen paljo kivampi jos edes hiukan suurempi osa suomalaisten koirista opetettas käyttäytyyn ees perustasolla vieraankin käsittelyssä, ilman sitä omistajaa.. ettei jokasen kans tartte aina vääntää ensin siitä, pitääkö vierasta totella vai voiko sen jyrätä miten tahtoo...

10.01.2012 01.40
Rio kirjoitti:
Tässä tulee mieleen yks varmasti tuhat kertaa kystytty kysymys. Wolfpfote, miten saadaan koira tottelemaan 100% kuvailemissasi tilanteissa? :) Muistaakseni kysyin tätä jo aiemmin luoksetulopuolella.

Kuule, se riippuu koirasta ja omistajasta. kaikki omistajat ei vain saa sitä ikinä tehtyä, kun asenne k*see.

Uskon koiran tarttevan rauhallisen itsevarman johtajan joka viitoittaa tien koiralle mitä tulee kulkea.

Oma koirani luoksetulo on 100%, koska olen tehnyt sille itseni ja palvelemisen tärkeäksi. Se hyötyy siitä kehun, leikin, namin palkaksi tai jotain muuta.

Kaikki lähtee kontaktista koiraan... aloitin sivulla ololla ja katsekontaktilla. se oppi ettei siitä lähdetä ja namin saa ku tekee työtä käskettyä. Olin eteisen peilin edessä ja näin jos koira edes yritti katsoa muualle niin nykäisin pikkasen hihnasta ja sain huomion itseeni. Koira seuraa omistajaa, ei omistaja koiraa ja siksi tuo peilin edessä treenaus. Annoin koiran uskoa, että mulla on "silmät selässäkin". Pidän koiriani vapaana muutenkin niin miksi se haluaisi lähteä katsomaan muita koiria tai muuta asiaa, koska se on sille arkipäivää. Mulla on oma tapa tehdä asiat ja muut koirat tukemassa kasvatuksessa pentua. Kaikilla on mahis saada koira tottelemaan kovalla työllä, mut pitää oikeesti tehdä oikeat asiat koiran kanssa eikä yrittää vääril nikseillä tehdä asioita. nostan esiin tässäkin sen koiranlukutaidon, ilman sitä voi joissain asioissa tulla ongelmia. Koirille pitää syöttää asiat oikeassa järjestyksessä oikeeseen aikaan jotta tulee tulosta ja mitkä on oikeat asiat niin määrittelee se kokonaisuus kaikesta, omistajasta, koirasta, elinympäristöstä. Tasapainoisen koiran tekeminen voi olla hyvinkin yksinkertaista joillekin ja toiset ei onnistu ikinä.

Omistajan pitää vain olla koiralle kaikki kaikessa niin ei koira halua lähteä mihinkään tai jättää tulematta. Ihmisille voi opettaa asennetta, mut ei niistä siltikään täydellisiä tule vaan jotkut ampuu yli homman ja toiset taas "piipittää" edelleen...koira tunnistaa feikkaajat. Ette kai tekään ota tosissanne jos joku tulee huijaan teitä ja huomaatte sen?

Olin 2 päivää Viron reissulla ja ku palasin "kotiin" niin hyvä ku toi muksu ei syönyt mua elävältä. Se ei jätä ikinä laumaansa ja puolustaa myös omaa laumaansa viimeiseen asti. Uskon laumateorioihin "sokeasti" ja mikään ei muuta sitä mitä olen noin 20-vuoden aikana nähnyt...sama se mitä jotkut eläintutkijat arvelee, mut olen nähnyt miten isot koiralaumat toimii ja ymmärtänyt mitä pitää tehdä jotta laumassa sopu säilyy, miten sinne pääsee mukaan ja kuinka siellä pysytään.

Muokattu viimeksi: 10.01.12 01.43
10.01.2012 02.08
Tossa oli jopa eka tännekirjoitettu "Wolfpfoten" viesti josta sain konkreettisia neuvoja, joista lisäksi ainakin yksi oli ihan uusi ja kokeilemisen arvoinen juttu. Olen hämmästynyt. D:

Kiitos tästä.
___________________________________________________________________________________
Mulla on omat epäilykseni siitä saisinko esimerkiksi Nanan kaiken sen kokeman ja omien virheideni jälkeen olemaan muhun kuin liimattu ja suhtautumaan muhun jotenkin palvovasti tai superkiintyneesti. Irti se kuitenkin pysyy, ei rähise, ei aloita tappeluita, ei möykkää yksinjäädessään, ei "karkaa pois" vaikka haahuileekin raivostuttavasti.

Mutta vaikka se haahuilee ja jäljittääkin mielummin kuin seurailee minua, palaa se silti aina luokseni ja vaikka se ei välitä pskaakaan lauman ihmisistä tai muista koirista normitilanteissa, puolustaa se todistettavasti muita jos on tositilanne -oli uhka sitten karhu marjametsällä tai narkkari pimeällä kadulla. Ja puolustaessaan se ei ammu hommaa yli vaan lopettaa heti kun uhka on ohi.

Eipä noi tosin ole kuin ehkä alle puolelta osin mun ansiota; Nanalla on hyvät hermot, hyvä ihmisten- ja koirienlukutaito ja kova pää, ettei sen tarvitse sählätä ja panikoida tai kieppua ympäriinsä: helppohan sellaista on kouluttaa ja sellasen kanssa elää.

Pitäisi varmaan olla vähemmän laiska ja enemmän täsmällinen ja rauhallinen niin noista junnuista voisi vielä saada jotain hienoa tuon huutokuoron sijasta.

Yleensä jos koiraan ei voi luottaa tai sen kanssa on hankaluuksia, syy on omistajan. Ei koiran luonteen tai rotutaustan tai menneisyyden.
Ai koira on sun paras ystävä eikä ikinä jätä sua? Hanki nyt hyvä ihminen oikeita ystäviä jos sellasia ees saat
10.01.2012 02.15
Komppaan Karhun paria ekaa lausetta. Kiitän. :) Riohan pysyy 99% vapaana, mutta noitten käskyjen kestoa pitää treenaa. Esimerkiks just ihan perus istuminen, maahanmeno, perusasento...
10.01.2012 02.49
Harvemmin jakelen pahemmin tarkkoi neuvoi netis ku en koiria ja ihmisiä tunne. Täällä vaan kommailen huvin ja urheilun vuoksi. En ole täällä kouluttajana vaan "turistina" ihmettelemässä "nähtävyyksiä"
10.01.2012 05.58
022610094_r
Järvenpää

Riippuu juurikin missä määrin tuota luottamista käsitellää, mutta vaikka koirani on hyvin koulutettu ja näin pois päin ikinä ei voi 100% varma olla etteikö lähtis tai tekisi jotain odottamatonta. Eli en luota mihinkään koiraan,kissaa tai edes ihmiseen 100%.

Vaikka tiedän miten reakoi lenkeillä vastaantuleviin,miten reakoi toisten koirien kanssa,miten reagoi mettässä, niin silti joku kaunis päivä voi olla että tekeekin jonkun toisin, ja eikä tulisi mieleeni pitää koiraa vapaana jossain missä on paljon autoja esim, kerran ku lähtee ni voi jäädä viimeiseksi, joten ihan suojelu mielessä ja kaiken varalta pidän sen 1%mahdollisuuden että mitä vaan voi tapahtua.

http://blondontheblog.weebly.com/
10.01.2012 06.45

En voi sanoa luottavani 100% (tuskin mihinkään voi) mutta luotan paljon. Koira on kuitenkin eläin jolla on ne omat vaistonsa, enkä sano etteikö tuo jossain ääritilanteessa voisi käyttäytyä itselleen epätyypillisesti.

Suuresti luotan kuitenkin tiettyjen asioiden suhteen, yhtä suuresti kuin ylipäänsä mihinkään mihin voi luottaa eli kai tässä nyt sitten olisi se minkä muut käsittävät 100% luottamukseksi.

Näitä asioita on mm. se, että jos jätän ruokaa tv-tasolle ja lähden, palatessani se on edelleen koskemattomana siinä vaikka olisin pitkäänkin pois. Luotan siihin, että jos heitän esineen, se varmasti palautetaan minulle poikkeuksetta. Luoksetuloon en ehkä ihan joka tilanteessa luottaisi, mutta on tuo ainakin sen ainoan kerran kun jänis pomppasi eteen kääntynyt ja tullut luokse kun kutsuin. Luotan myös siihin että jos tuo on kerran haistanut koiranpentua/kissaa ja tajunnut että minä olen tämän uuden otuksen taloon tuonut, voi Onnin jatkossa jättää huoletta niiden kanssa ja niitä ei satuteta edes vaikka menisi hermot, silloin siirrytään pois. (Toimii turhankin hyvin, tuo antaa koiranpennun tehdä itselleen mitä vaan komentamatta..)

Ainiin ja sitten luotan siihin että tuo ei poistu pihasta yksin, koska ei ole sitä kertaakaan 4-vuotisen elämänsä aikana tehnyt. Vieraat koirat on ongelma jonka kanssa ollaan painittu vaihtelevin tuloksin, mutta pihasta tuo ei hievahda vaikka niitä kävelisi tiellä ohi. (ei itseasiassa reagoi niihin lainkaan) (Asia erikseen jos toinen koira karkaa pihasta, saattaa lähteä mukaan kun on tuollainen epäitsenäinen perässähiihtelijä) Oikeastaan ylipäänsä luotan siihin että jos kävellään jossain, ei tuo karkaa. Saattaa unohtua haahuilemaan mutta palaa käskystä ja vaikka en puhuisi mitään, niin pysyy näköetäisyydellä.

Vaikka tosiaan muutamat näistä ovat todella varmoja, esimerkiksi noutaminen kun on tehnyt varmasti satoja ellei tuhansia noutoja ja ikinä ei ole jättänyt palauttamatta, niin en silti koe voivani ehdottoman 100% luottaa siihin, kerta se olisi ensimmäinenkin. Mutta havainnollistaakseni omaa käsitystäni tästä, en keksi oikeastaan paljoakaan asioita joihin ehdottoman 100% varmasti voisin luottaa. Ehkä se, että maapallo on pyöreä :D

10.01.2012 06.57
Jeri kirjoitti:
Missy kirjoitti:

Voiko ylipäätään mihinkään tai kehenkään luottaa täysin.
Oman näkemykseni mukaan ei.

Samaa mieltä.

Oli kyseessä eläin, ihminen, luonnonilmiöt, säätila, huomisen ruokalista tai televisiolähetykset, mihinkään tilanteeseen ei voi koskaan 100% varmuudella luottaa, ja yllättävät muutokset ovat aina mahdollisia.

En luokittele luottojani prosenteilla tai muutenkaan pilkuntarkasti. Toisiin asioihin, eläimiin ja henkilöihin luotto on suurempi ja erittäin suuri, toisiin matalampi tai olematon.

Mutta, kyllä, on tilanteita, joissa tiedän koiran hyvin suurella todennäköisyydellä toimivan kuten uskon sen toimivan (eli esimerkiksi, että paimeneni ei lähde jäniksien yms. perään), joten periaatteessa luottoni olisi melkein sen täyden sadan. Mutta silti jätän tilaa "universumin notkahduksille".

// Muokkaan tähän, että komppaan Peskin allaolevaa tekstiä. Fiksuja pointteja tuotu esiin.

Muokattu viimeksi: 10.01.12 07.05
10.01.2012 07.04

Eläimeen ei voi luottaa sataprosenttisesti, se ei ole robotti, ja ihminenkin on yksi näistä eläimistä. Silti te luotatte kavereihinne ja muihin läheisiinne välillä niin pirun paljon, että lainaatte tonnin rahaa, istutte heidän kyydissään autossa tai teette jotain muuta, josta voisi olla teille älyttömästi haittaa, jos hän ei toimikaan kuten sanoo. Kaadutte selällenne ja annatte hänen ottaa kiinni.

Ihan samalla tavalla siihen koiraan syntyy luottamus, kun sen kanssa on ja tekee. Aikuisena jätätte sen kämppään odottamaan työpäivän ajaksi, vaikka se voisi tuhota koko paskan joka ikinen päivä ja tehdä kauheaa rahallista vahinkoa. Pidätte sitä irti ja päästätte toisten koirien sekaan leikkimään, vaikka se voisi periaatteessa tehdä ihan mitä tahansa milloin tahansa. Todennäköisyys siihen on kuitenkin niin pieni, että luotatte koiraanne, kun tunnette sen ja olette sen kouluttaneet.

Tuohon "eläimeen ei voi luottaa 100%" vedotaan yleensä juuri silloin, kun ei jakseta kouluttaa koiralle jotain ja puolustellaan sillä omaa laiskuutta. Ei sitä kannata edes yrittää kouluttaa, koska aina jää se äärettömän pieni mahdollisuus, että se ei tottelekaan.

Muokattu viimeksi: 10.01.12 07.08
10.01.2012 07.36
021789656_r

Joo mielenkiintoinen aihe, kyllä. Itse en voisi ikinä luottaa koiraani (tai ylipäätänsä mihinkään koiraan) sata prosenttisesti, koira on kuitenkin eläin ja se toimii vaistojensa varassa. Olisi se sitten miten hyvin koulutettu, niin en päästäisi auki siltikään missä lystäisin.

Itse olen sitä mieltä ettei keneenkään voi luottaa koskaan täysin sata prosenttisesti, ainakan itse en voi. En koiraan, en ihmiseen, en sääennustuksiin enkä mihinkään muuhunkaan.

Luottamukseen tarvitaan paljon, niin omistajan kuin koirankin puolelta. Koira on kuitenkin eläin eikä sen ole tarve käyttäytyä kuin ihmisen, koska se ei ole ihminen. Koira elää hetkessä ja ihminen useimmiten tulevassa tai menneessä (riippuu kuitenkin ihmisestä, mutta näin minä käsittäisin)

Muokattu viimeksi: 10.01.12 07.38
"Minä saan rähistä kaikille, mutta kukaan ei minulle!"
10.01.2012 07.42
Mihinkään ei voi luottaa sataprosenttisesti. Eikä eläimiin (ihmiset mukaanlukien) paljon yhtään.
10.01.2012 08.22

Kuten muutama aiemmin kirjoittanut, minä luotan joissakin asioissa enemmän, joissakin vähemmän. On asioita ja tilanteita joissa luotan koiraani täysin, mutta myös niitä joissa en luota.

Kidalta ja Peskiltä hyvää tekstiä.

10.01.2012 08.33
En luota Amiin täysin, sillä on olemassa tilanteita joissa en saa sitä välttämättä hallittua. Luotto on kuitenkin ainakin 95%... Elmerin kanssa taas en voi olla näinkään luottavainen, sillä se on ainakin tällä hetkellä todella omapäinen ja olen välillä ihan kuusessa sen kanssa.
http://www.pojjat.arkku.net
10.01.2012 09.06
Iisalmi

Oma mielipiteeni:

Voi luottaa, mutta eri asia kannattaako luottaa tai missä vaiheessa koulutusta luottaa.

Ensimmäiseen koiraani luotin 'lähes täysin', mutta vasta joskus neljän vuoden jälkeen... Chiliin luotan siinä, että koiran tuntien tiedän aika tarkasti mitä se tekee missäkin tilanteessa = Ei aina se minun haluamani toiminto, mutta luotan siihen, että tiedän mitä se tekee tai yrittää tehdä ;)

Rokiin en luota paljonkaan, koska en sitä täysin tunne. Käskyissä tiedän, että tottelee, mutta mikä häiriötekijä ja missä tilanteessa laukaisee 'tottelemattomuuden'? Niitä tässä vuosien aikana sitten opetellaan tuntemaan.

10.01.2012 09.10
000113169_r

Chiliin luotan siinä, että koiran tuntien tiedän aika tarkasti mitä se tekee missäkin tilanteessa = Ei aina se minun haluamani toiminto, mutta luotan siihen, että tiedän mitä se tekee tai yrittää tehdä -Roki

Mä mietin samaa tossa töihin kävellessä aamu puoli kuuden aikoihin, että onko luottamus myös sitä että luottaa siihen, miten eläin reagoi :'D

Periaatteessa se on juurikin näin. Luottamusta siihen että joku reagoi jotenkin. Oli se eläin ärsykkeeseen, ihminen tapahtumiin/toisiin ihmisiin, luonnonilmiöt olomuutoksiin. Se että reagoiko se oletetulla/halutulla tavalla ain 100%...siitä en mene takuuseen.

Koira voi sairastua äkillisesti ja vaikka olisi elämänsä luottanut että se ei ikinä pure/yritäkään, se voi kipuillessaan muuttua täysin ja pureekin. Esmeks.

10.01.2012 09.18
022315291_r
Kankaanpää

Mä luotan Taikaan ja päästän sen jo meidän kadun päässä vapaaksi. Menen joskus jonkun aamulenkinkin ilman hihnaa. Mutta pidän mielessä että Taika on noutaja. Jos näen jäniksen,kissan, lintuparven yms. niin pidän hihnassa, koska en sitten tiedä mihin tämä huthapeli lähtee. Enkä todellakaan päästäisi missään keskustassa yms. vapaaksi.Luotan Taikaan todella paljon(tässä ei voi nyt tehdä mitään "kaadun ja sä otat kiinni" - luottamustestiä), mutta pitää pitää järki päässä. En usko että kovin moni metsästyskoira pysyisi vapaana kauniisti seuraten ihmistä, jos jänis ihan kuonon edestä juoksisi. Siksi koulutus on iso osa luottamusta. Jos olen saanut huonoja kokemuksia koiran pitämisestä vapaana, niin sitä aina miettii seuraavalla kerralla että kannattaako sittenkään päästää. Itse luotin ensimmäisellä kerralla Taikaan, ja ei lähtenyt pois.

Tämä on siis minun mielipiteeni asiasta : )

"I know it`s true, oh so true Cause I saw it on TV" - John Fogerty

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti