Voiko omaan koiraansa luottaa ikinä 100% - Sivu 2 (Koirat > Koirien koulutus)

10.01.2012 09.51
022662727_r

Lyhyesti: Ei.

MIKÄÄN ei ole tässä elämässä 100% varmaa. AINA voi sattua jotain. (Kaikkea epäileväisenä ihmisenä en edes ole varma, että tämä maailma on ylipäätään olemassa, mutta jätetään sen tason filosofiset keskustelut jonnekin muualle.)

Ja myös tilanteissa, joissa se koira tottelisi, saattaa olla muita tekijöitä, jotka aikaansaavat sen, että koiran irti pidosta tulee huono juttu. Esim. hysteerisyyteen asti koirapelkoinen ihminen säikähtää vapaana olevaa tottelevaista isoa koiraa ja ryntää paniikissa vaikka auton alle. Tai jotakuta ihmistä ärsyttää koiran irtipito ja hän päättää tehdä koiralle jotain. Tai toinen koira tai metsässä villieläin käy koiran kimppuun.

Kyllä koira on paras pitää kiinni paikoissa, joissa ei voi olla suht. varma alueen turvallisuudesta. Esim. koirapuistoon tai sen lähettyville tuskin tulee koirakammoisia tai muita, joita koirien irtiolo siellä puistossa haittaa. Tai jos joku tulee esim. meidän metsään käppäilemään ja häntä häiritsee siellä ihan hanskassa olevien koirieni irtiolo, niin omapa on ongelmansa. (Toki otan sielläkin koirat kiinni, jos joku muu kulkee tiellä.)

Varsinaisesti tässä oli kai kyse kuitenkin, että voiko koiran kouluttaa niin hyvin, että se tottelee 100% varmasti? No ainakin osa ihmisistä tuntuu olevan sitä mieltä, että heidän koiransa tottelee varmasti, mutta tällöinkin puhuisin 99,9% varmuudesta jo siksi, etten pidä maailmaa absoluuttisen matemaattisesti mitattavissa olevana paikkana. Kansankielellä tuo olisi kuitenkin sen "perus 100 rossaa" jättäen kuitenkin pienen hippumahdollisuuden, että jotain voisi silti sattua.

"Sie hitto teitkii miul uue jakkaukse, mut siit hyväs mie sahhaan siult puol päätä pois.."
10.01.2012 10.06
en todellakaan luota 100% mihinkään
10.01.2012 11.03
Luotan Laraan 100%. Luottamusta ei saada, se ansaitaan - niin sanotaan. Minusta luottamus on eri asia kuin varmuus. Luottamus lähtee ihmisestä itsestä, ketään ei voi käskeä luottamaan toiseen. Luottamus on yksilöllistä, varmuudesta taas ei voi juuri kiistellä - jos jokin asia on selvä niin se on. Mutta luottamus on henkilökohtaista.
10.01.2012 11.07
Periaatteessa jos luottaa koiraan täydellisesti sataprosenttisesti niin hyvässä kuin pahassa, se ei koskaan tule yllättämään sinua - ei positiivisesti eikä negatiivisesti. Luotat aina tietäväsi miten koira toimii missäkin tilanteessa.
10.01.2012 15.48
022346454_r
Hausjärvi

Jaa no, ei nyt ehkä 100 prosenttisesti, korkeintaan 99,9%... Mikään ei ole varmaa.

Meillä on pari kivaa paikkaa, jossa voi pitää koiraa irti (pihassa ei voi, herra livistää alta aika yksikön jos lähistöllä menee koiria) mutta toisten koirien lähettyvillä on hyvin arvaamaton, joten silloin siihen ei voi luottaa.

http://www.jokainentavallaan.blogspot.com/ JA http://villikko.imgur.com/
10.01.2012 15.50

Sellaisenkin havainnon olen tehnyt, että koira käyttäytyy hyvin pitkälti niin kuin omistaja sen odottaa käyttäytyvän.

Paljon on myös siitä kiinni kuinka paljon pystyy eläimiä tai muita ihmisiä huijaamaan/manipuloimaan ja kuinka paljon omatunto sallii niin tehdä. Oman näkemykseni mukaan tyhmiä on ne ihmiset, jotka luottaa liikaa muihin ihmisiin ja vähän fiksumpia sitten taas ne jotka hakeutuvat seuraan josta hyötyvät ja yleensäkin käyttävät tilanteita häikäilemättä hyväkseen. Kaippa koiriinkin voi soveltaa samantapaista ajattelua. Koira peilaa omistajansa käytöstä, koira kertoo enemmän kuin omistajan puheet, useimissa tapauksissa...

Muokattu viimeksi: 10.01.12 16.11
10.01.2012 16.09
022251055_r
Vantaa

Komppailen monia..tuskin mulla mitään uutta sanottavaa on mut avaanpahan nyt suuni :D

Matemaattisesti ajateltuna en luota koiraan 100 % niinkuin en mihinkään.

Käytännön tasolla kuitenkin luotan koiraan monissa asioissa. Kuten ihmisissäkin, joku voi olla hyvin luotettava toisessa asiassa, vaikka jossain muussa ei voi luottaa ollenkaan.

Esim. Sysiin luotan, että tottelee hyvin opettamani käskyt kaikissa tilanteissa. Sen sijaan en luota siihen täysin, jos se on hoidossa tai katoaa näköpiiristä.

Oikkuun taas luotan, että se pysyy lähettyvilläni koko ajan. Mutta en luota, että se tottelisi käskyjä vielä kaikissa tilanteissa, koska en ole kouluttanut sitä niin paljon.

Toisten koirien kanssa en luota kumpaankaan täysin, koska toinen voi käydä kimppuun ja omien käytöksestäkään en mene takuuseen ellen ole itse paikalla vahtimassa ja tarvittaessa komentamassa.

Esimerkkejä miksi luotan koiriin:

-Oikku puri hihnan katki ja lähti perääni kauppaan, Sysi odotti kiltisti samassa paikassa hievahtamatta, vaikka vieressä haukkui koira. Kumpikin käyttäytyi itselleen ominaisesti: Oikku seurasi minua, Sysi teki oppimansa mukaan vaikka tilanne olikin uusi. Tosin minun koirista huomaa, milloin ne eivät tiedä miten pitäisi toimia...Sysi oli ihan hermona kun se odotti minua; vilkuili ympärilleen ja oli korvat luimussa. Sitä ahdisti, kun aina ennen on ollut hihna kiinni ja Oikku pysynyt vieressä, yhtäkkiä huomaakin olevansa irti ja yksin ja on 3 vaihtoehtoa: odottaa paikoillaan, lähteä Oikun perään tai mennä omille teilleen tai viereiselle urokselle uhoamaan. Paikallaan olo on kuitenkin tutuin ja varmin. En tiedä kuinka pitkään Sysi olisi kuitenkaan enää kestänyt. Se olisi saattanut ahdistua niin paljon, että olisi alkanut tehdä sijaistoimintoja, tai lähteä vaikka ominpäin kotiin tai minun perääni.

-Jänis, kissa, fasaani tai lapsi on juossut monta kertaa edestä. Sysi ei aio lähteä perään, katsoo kyllä kiinnostuneesti mutta tulee heti minun luo tai pysähtyy ja katsoo minuun. Sekin ihan opetettu toimintamalli. Oikulle en ole niin tarkkaan opettanut, mutta sillä ei juuri metsästysviettiä ole. Siksi Oikulle vain ärähdän heti kun kiinnostuu saaliista ja sen jälkeen kutsun luo.

-Useasti olen myös luvan kanssa päästänyt Sysin saaliin perään, ja tulee aina heti kutsusta. Jos en ole pitänyt yllä taitoja tai ei olla todella pitkään aikaan nähty saaliita, oletan, että koira on saattanut unohtaa opetetut, ja silloin testaan reaktioita hihnassa tai varmistan käskyttämällä. Jos edellisestä kerrasta on kauan kun koira on nähnyt jäniksen, testaan ensin hihnassa toimiiko koira oikein (pyytää luvan kontaktilla ja tulee heti kutsusta). Silloin pystyn nyppäisemään terävästi ja muistuttamaan miten toimittiin, eikä koira pääse palkitsemaan itseään väärästä toiminnasta. Tosin nykyään luotan aika hyvin, koska Sysi toimii oikein vaikka ei oltaisi kuukausiin nähty elukoita ja yhtäkkiä tulee jänis vastaan.

-Yleensä pidän keskustassa kiinni, mutta kerran unohtui hihna lukkojen taakse joten oli pakko mennä ilman hihnaa. Hyvin onnistui eikä kukaan tainnut edes huomata koiran olevan irti koska käskin pysymään vieressä. Silti keskustassa pidän kiinni, koska siellä liikkuu paljon ihmisiä, myös koirapelkoisia ja nopeasti tulisi yleistä paheksuntaa (vaikken ole vielä koskaan haukkuja saanutkaan koirien irtipidosta).

Luotan koirissani eri asioihin. Esim. Oikku on luotettavampi saman sukupuolen kanssa, kuin Sysi. Mutta Oikku myös säntäilee ympäriinsä, joten sen kanssa olisi hankala keskustassa ilman hihnaa, koska se ei osaa pysyä vieressä pitkään paitsi seuraamiskäskyn alaisena. Koulutettuna toki Oikustakin saisi hyvin luotettavan, joten koiran luotettavuus ei ole mikään absoluuttinen totuus. Myös koulutetun koiran luotettavuus voi vaihdella sen mukaan, miten hyvin taitoja jaksaa pitää yllä. Ja toki jotkin ominaisuudet voivat olla koirassa jo valmiina, esim. Oikku ei yrittänytkään pentuna karata, kun taas Sysiä uskalsin pitää pikkuhiljaa irti vasta koulutettuna koska pentuna karkasi heti. Aika paljon pystyy siis vaikuttamaan, mutta ei kaikki luotettavuus ole omistajan ansiota. Esim. juuri hyvähermoisuus, korkea laumavietti, rauhallinen luonne yms. antavat kuvan luotettavasta ja koulutetusta koirasta. Vilkas koira voi olla paljon koulutetumpi vaikkei vaikuta siltä jne..

Luottaminen on juurikin sitä, että tietää miten oma koira toimii missäkin tilanteissa. Yleensä aina ihan automaattisesti käynkin tilanteet läpi mitä voi tapahtua ja miten koira tulee reagoimaan. Esim. en vienyt Sysiä koirapuistoon kun huomasin että Oikulla juoksut tulossa, koska tiesin että sillä on silloin "tunteet pinnassa" ja vaikka oma koira pysyykin hallinnassa ja tuskin aloittaa tappeluja, se olisi ollut silloin sen verran provosoiva että olisi voinut itse saada turpiinsa. Pyrin yleensä pelaamaan varman päälle, antaen kuitenkin itselleni ja koirilleni vapautta. Vapaus taas tulee varmuudesta, minkä saa aikaan koulutuksella (tai Oikun tapauksessa sillä sattuu olemaan sen verran helppo luonne, ettei ole tarvinnut opettaa kuin luoksetulo hyväksi niin jo sillä pärjää).

Ja luottamukseen kuuluu myös se, että koira voi ennakoida miten omistaja toimii ja miten ympäristö toimii. Koira, joka kohtaa liikaa epäjohdonmukaisuutta, alkaa "olla varpaillaan" ja silloin siihen ei voi luottaa, koska se saattaa esim. sännätä pakoon säikähtäessään. Kun taas koira, joka luottaa omistajaansa, turvautuu aina ensisijaisesti siihen.

10.01.2012 19.31

Olenpa minäkin samaa mieltä siinä, että mielestäni mihinkään eläimeen ei voi luottaa sataprosenttisesti - en luota itseenikään sataprosenttisesti! Aina voi tulla joku tilanne, jossa käyttäytyy täysin odottamattomasti.

Muoks. En nyt jaksa ruoveta uutta viestiä kirjoittamaan, mutta komppailen Sawan viestiä tuossa minun jälkeeni.

"aina on se 1% mahdollisuus, että koiran päässä napsahtaa" <--- Tismalleen. Koira voi oikeasti vaikka saada jonkun sairauden, minkä jälkeen se ei enää vaan pysty toimimaan niin kuin normaalisti. 

Muokattu viimeksi: 10.01.12 19.40
10.01.2012 19.35
Ei, ei kukaan eikä koskaan. 99% voi luottaa, mutta aina on se 1% mahdollisuus, että koiran päässä napsahtaa.
10.01.2012 19.36
En luota..
Come to the dark side, we have cookies!
10.01.2012 19.37
Kyllähän sitä VOI luottaa 100% jos haluaa. Silloin on vaan suurempi riski pettyä. ;)
10.01.2012 21.56
021751778_r
Vantaa

Mun mielestä koiraan voi luottaa ihan niin paljon kuin haluaa tai uskaltaa, mutta aina on jätettävä se mahdollisuus että koira ei toimikkaan odotetusti tai sen luontaiset toimintamallit heräävätkin. Itse en luota tai ole varma koiran toiminnasta 100% varmasti koska en luota yhteenkään asiaan 100% varmasti vaikka joskus haluaisinkin.

Feisi saattaa joskus lähteä jäniksen perään mutta joskus taas jää ensin kuuntelemaan mitä minä sanon, eli jos se näkee jäniksen en luota etteikö se lähtisi mutta en myöskään että se lähtee.

Ja olen tehnyt luottamukseen liittyvissä asioissa virheitä Feisin kanssa mutta siitähän oppii... :)

10.01.2012 22.05
Voihan sitä tietenkin luottaa, mutta eläin ei kyllä ikinä tottele aina 100 % niinkuin haluaa, kuten muut ovat jo edellä maininneetkin.
10.01.2012 22.13
022136562_r
Kemi

Olipa kyseessä ihminen, koira, kissa tai joku muu eläin hyvänsä ei niihin koskaan voi luottaa täysin 100% varmasti. Aina on olemassa se 1% riski että ihminen valehtelee tai eläintoimii vaistonsa perässä.

Ei yksikään kouluttajakaan voi sanoa luottavansa täysin omaan koiraansa, tai vaikka sanovatkin niin kuitenkin hekin tietävät että eläin toimii vaistoilla ja tilanteen tullen vaistojaan käyttää.

Se että koira toimii erittäin hienosti ja tottelee kaiken mitä sille käsketään ei todellakaan anna aihetta siihen että voidaan tuudittautua punaisten kakkuloiden taakse ja uskotella itselleen että koira tottelee JOKAIKISESSÄ tilanteessa miten tahdot.

Esimerkkinä hevoset, tallipaloihin kuolee hevosia koska toimivat vaistonsa varassa. Joko jököttävät paikoillaan tai kaahaavat karkuun, ihmisellä ei paljon tuossa tilanteessa koulutuksista ole apua vaikka hevonen osaisi mitä tahansa jos hevonen päättää ettei tule tallista ulos.

Toinen on koirat, koira toimii unelmasti kisakentillä lenkillä ja tottelee pientäkin elettä minkä sille annat.
Aina on se 1 %:n mahdollisuus että se koira ei tottelekkaan tilanteessa jossa olisi pakko toimia ihmisen halun mukaisesti, mm. yllättävät hengenvaaralliset tilanteet mm. tulipalo.

10.01.2012 22.15
Ai ihan 1% riski. No hyvä että olette tarkkoja.
10.01.2012 22.16

Mä luotan Jaloon, mutta en täydellisesti. Sanotaaan, hmh... 90%

Jaloo voi pitää vapaana ei karkaa.

Muokattu viimeksi: 10.01.12 22.19
10.01.2012 22.21
022136562_r
Kemi
Turo kirjoitti:
Ai ihan 1% riski. No hyvä että olette tarkkoja.

Eiköhän numerollisessa vertailussa tärkeämpää oel se suhde ei se olipa se prosentteja sadasosia tai vaikka lehmiä.

Manipuloi eläintäsi rauhassa miten lystäät, vähäisenkään mitä on elukoiden kanssa pyörinyt  tajuaa että mihinkään eläimeen ei voi täysin luottaa.

Muokattu viimeksi: 10.01.12 22.23
10.01.2012 22.24
022610094_r
Järvenpää
Aina mielessä pyörii vaikka kuinka tottelevainen omakin koirani on, niin että kyllä se voi lähteä jonkin hajus,riistän yms perään tai säikähtää ja sännätä karkuun tai ihan mitä vaa ei koskaa ikinä 100% voi olla varma vaikka haluaisikin vaikka ei munkaa koira koskaa vapaana oo mihinkää lähtenyt,ja käyttäytyy erinomaisesti muiden koirien kanssa yms, niin en voi ikinä sanoa etteikö joskus voisi toisin käydä, koira on kuitenkin eläin ei robotti jota voit ohjata eikä ikinä tapahdu mitään muuta kuin mitä määräät.
http://blondontheblog.weebly.com/
11.01.2012 00.03
022616601_r
Riihimäki
Kyllä minä ainakin luotan koiriini 100%! Mutta se että olenko 100% varma totteleeko ne aina, onkin eriasia. Ja ei, en ole 100% varma, mutta n. 99% varma kyllä olen.
http://ihanoikeasti.blogspot.fi/
11.01.2012 01.26
Jos tähän heittäisi sellaisen kysymyksen, että

Pyrittekö te siihen 99,9% luottamukseen vai lyöttekö hanskat tiskiin asenteella "ei se opi varmaa luoksetuloa, ei se opi antamaan ruokaansa murisematta pois, ei se opi... Aina on mahdollisuus"?

Niin ettette koskaan pääse edes siihen kahdeksaankymmeneen prosenttiin vaan koiranne pysyy irti vain koirapuistossa -jos sielläkään tottelee mutta eipähän pääse pakoon...- ja kulkee nätisti hihnassa vain jatkuvan korjaamisen, pakotteen ja namittamisen avulla.

Itseäni ainakin tällainen kiinnostaisi.
Ai koira on sun paras ystävä eikä ikinä jätä sua? Hanki nyt hyvä ihminen oikeita ystäviä jos sellasia ees saat
11.01.2012 01.57
022015417_r
Oulu

itse pyrin aina satavarmaan. ja muutenkin kun aloitan jonkun asian niin sen pitää olla just eikä melkeen, sama koira asioissa. jos haluan täydellisen seuraamisen sen myös pitää olla. Mielestäni pitää vaatia koiralta ja itseltä aina täydet suoritukset. jos ei niin ei missään asiassa kehity, tietenkään ei voi vaatia koiralta semmoista mitä se ei vielä osaa.

Enkä pidä semmoisesta asenteesta että jotkut antaa esim koiran vähän vetää joissain tilanteissa ja joissan se ei saa, jos koira ei saa vetää niin ei se saa milloinkaan vetää. tai niinkuin kaverin kaa oltii lenkillä kerran ja sillä soi puhelin niin sen koira osas jo käyttää tilaisuuden hyväksi että ku omistajalla soi puhelin niin sillon se sai vetää, ja sehän myös veti. Tai että antaa joissain tilanteissa koiran hyppiä ja normaalisti se ei saa hyppiä, tuommoisista asenteesta en tykkää. koirien kanssa pitää olla erittäin mustavalkoinen.

"Money will buy you a pretty good dog, but it won't buy the wag of his tail"
11.01.2012 01.59
Mä pyrin nimenomaa tohon 99,9% luottamukseen ja käskyjen tottelemiseen. Luoksetulo on meillä tällänen = tää pysyy irti lähes missä vaan. Lähtee juoksemaan rusakon perään, mutta tulee takasin käskystä tai sillon kun huomaa olevansa kaukana. Koirien ohituksesta vapaana mä en pysty sanomaan mitään - en ota taajamassa sitä riskiä, että tätä ruvetaan vihaamaan. Ei Rio oo ikinä agressiivinen ollu millään tavalla, mutta kunnioitan koiranomistajien yleistä kantaa siitä, ettei koiria moikata hihnassa ja siitä, ettei luokse juokseva vapaa koira ole kovin miellyttävä kokemus. Ihmiset ohittaa ongelmitta.
11.01.2012 02.03
022474184_r
Paimio
Tavallaan luotan Aliin 100% prosentin varmuudella, mutta ulkoisiin tekijöihin en luota. Uskallan päästää sen irti koska vain koska tiedän että se ei karkaa, tiedän myöskin että jos joku minua uhkaisi se puolustaisi minua. Silti en päästä sitä missä vain ja milloin vain irti tai jätä esim. kaupan eteen koska aina voi tulla joku ulkopuolinen asia mihin koira ei pysty vaikuttamaan. JA TOISAALTA pidän aina mielessä että koira on eläin. Vaikka luotankin Aliin huomattavasti enemmän kuin yhteenkään ihmiseen niin pidän silti visusti mielessä sen että silläkin on ne luontaiset vaistot, vaikkakin hyvin peitettynä.
http://brassijengi.blogspot.fi/
11.01.2012 08.12
022620408_r
Äänekoski
Ali kirjoitti:
Tavallaan luotan Aliin 100% prosentin varmuudella, mutta ulkoisiin tekijöihin en luota. Uskallan päästää sen irti koska vain koska tiedän että se ei karkaa, tiedän myöskin että jos joku minua uhkaisi se puolustaisi minua. Silti en päästä sitä missä vain ja milloin vain irti tai jätä esim. kaupan eteen koska aina voi tulla joku ulkopuolinen asia mihin koira ei pysty vaikuttamaan. JA TOISAALTA pidän aina mielessä että koira on eläin. Vaikka luotankin Aliin huomattavasti enemmän kuin yhteenkään ihmiseen niin pidän silti visusti mielessä sen että silläkin on ne luontaiset vaistot, vaikkakin hyvin peitettynä.

Samoilla linjoilla olen :>

11.01.2012 12.10
022136562_r
Kemi
Karhu kirjoitti:
Jos tähän heittäisi sellaisen kysymyksen, että

Pyrittekö te siihen 99,9% luottamukseen vai lyöttekö hanskat tiskiin asenteella "ei se opi varmaa luoksetuloa, ei se opi antamaan ruokaansa murisematta pois, ei se opi... Aina on mahdollisuus"?

Niin ettette koskaan pääse edes siihen kahdeksaankymmeneen prosenttiin vaan koiranne pysyy irti vain koirapuistossa -jos sielläkään tottelee mutta eipähän pääse pakoon...- ja kulkee nätisti hihnassa vain jatkuvan korjaamisen, pakotteen ja namittamisen avulla.

Itseäni ainakin tällainen kiinnostaisi.

Vaikka luokse tulo olisi kuin varma ja koira ainatottelisi niin se ei kerro siitä voiko koiraan luottaa 100%:sti.

Koira voi purra paeta tai tehdä jotain poikkeavaa sellaisessa tilanteessa jotka tulevat harvoin esille.

Ei luottamusta mitata ainoastaan koulutuksella/tottelevuudella edelleenkään.

11.01.2012 12.54
022607545_r
Kouvola
Edelliseen koiraani, Donnaan pystyin luottamaan 99,9% varmuudella. Wandaan en nyt läheskään niin paljoa, ainakaan vielä.
"Belief makes things real."
11.01.2012 13.22
021450269_r
Muurame
Jeri kirjoitti:
Missy kirjoitti:
Ei eläimeen voi koskaan luottaa 100%

Voiko ylipäätään mihinkään tai kehenkään luottaa täysin.
Oman näkemykseni mukaan ei.

Ei minustakaan. Koulutettuun koiraan voin ehkä luottaa 99% mutta siitä se 1% on karkaamis mahdollisuus yms.

11.01.2012 13.24

Minä en tajua näitä prosentteja, 1% tai jopa 0,01% varmuuksia.. :'D

OT.

11.01.2012 15.47
022349491_r

Susaan luotan joissakin asioissa 100% mutten kaikissa. Yleensä tiedän miten se reagoi mihinkin tilanteeseen,ja osaan mahdolliset ongelmat väistää noin.

Hyvä tuo "Wolfpfoten" neuvo,vois joskus itsekkin kokeilla Susan kanssa mut ainut ongelma on vtumaiset porukat. Niiden mukaan koiraa ei kouluteta tms. sisätiloissa,joten meidän koulutuksesta tulee triljoona kertaa haastavempaa ku aina ois harkattava ulkona jotaan asiaa missä en tuohon 100% luota. Olisi helppoa esim. harjotella tota sisällä,koska ei ulkona ole peilejä ja ei olisi häiriötekijöitä. Vasta kun tuo on hallussa niin sitten voisimme siirtyä ulos harkkaamaan.

Tää ei tänne nyt kuulu,mut mites ootte opettanut koiralle sivulle käskyn? En osaa opettaa sitä Susalle,koska se ei kässää jos alotan helpolla tms. meen sen viereen seisoo + kontakti/hihnassa viereen ja kontakti..

11.01.2012 16.10
Kida kirjoitti:

Minä en tajua näitä prosentteja, 1% tai jopa 0,01% varmuuksia.. :'D

OT.

Jos koira ei tottelekaan, niin voi sitten sanoa "no emmä tohon muutenkaan ihan 100% luottanu, vaan sen 99.9%." ;)

Mä en ymmärrä että miksi koiraan ei muka pystyisi luottamaan 100%... Siis joo sama pätee ihmisissä ja blaablaablaa, mutta jos kertoo kaverille salaisuuden sehän on sitä 100% luottamista. Eihän kukaan mitään salaisuuksia kertoisi, jos tietäisi että ne lähtis leviämään.

Eli koiraan VOI LUOTTAA 100% mutta 100% VARMUUDELLA se ei välttämättä tottele. Omasta mielestäni noissa on ihan selkeä ero.

Muokattu viimeksi: 11.01.12 16.11

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti