Voiko omaan koiraansa luottaa ikinä 100% - Sivu 3 (Koirat > Koirien koulutus)

11.01.2012 16.11

Mä ainakin pyrin 100% luottamukseen. Ja Alin ja Nyytin kanssa olen samaa mieltä.

Ja siis toi 1% tai 0,1% on varmasti tarkkaan laskettu juttu

Muokattu viimeksi: 11.01.12 22.03
11.01.2012 17.26
021835306_r
Jyväskylä

Mielestäni koiraan ei voi koskaan luottaa 100%, sillä aina on olemassa se pienikin mahdollisuus, että koira ei tottele. Koira voi toimia omien vaistojensa varassa tai sillä voi ns.naksataa päässä. Mikään ei ole varmaa, joten ainakaan en menisi omaan koiraan luottamaan 100%, vaikka muuten koiran kanssa hyvään luottamukseen pyrinkin. Joissakin asioissa luotan koiraani/koiriini enemmän, joissakin taas vähemmän.

http://treenikaverit.blogspot.fi/
11.01.2012 17.51
022637269_r
Lahti
Digi kirjoitti:

Mielestäni koiraan ei voi koskaan luottaa 100%, sillä aina on olemassa se pienikin mahdollisuus, että koira ei tottele. Koira voi toimia omien vaistojensa varassa tai sillä voi ns.naksataa päässä. Mikään ei ole varmaa, joten ainakaan en menisi omaan koiraan luottamaan 100%, vaikka muuten koiran kanssa hyvään luottamukseen pyrinkin. Joissakin asioissa luotan koiraani/koiriini enemmän, joissakin taas vähemmän.

Olen täysin samaa mieltä.

11.01.2012 17.54

^ Näin se vaan on. Ihan AINA ja KAIKILLA on se pieni mahdollisuus, että päässä napsahtaa. Ja se pätee kyllä kaikkien koirien kohdalla, mutta en tarkoita, että kaikilla koirilla napsahtaisi. On asioita missä koiraan voi luottaa enemmän ja toisissa vähemmän.

12.01.2012 15.10
Roope kirjoitti:
Karhu kirjoitti:
Jos tähän heittäisi sellaisen kysymyksen, että

Pyrittekö te siihen 99,9% luottamukseen vai lyöttekö hanskat tiskiin asenteella "ei se opi varmaa luoksetuloa, ei se opi antamaan ruokaansa murisematta pois, ei se opi... Aina on mahdollisuus"?

Niin ettette koskaan pääse edes siihen kahdeksaankymmeneen prosenttiin vaan koiranne pysyy irti vain koirapuistossa -jos sielläkään tottelee mutta eipähän pääse pakoon...- ja kulkee nätisti hihnassa vain jatkuvan korjaamisen, pakotteen ja namittamisen avulla.

Itseäni ainakin tällainen kiinnostaisi.

Vaikka luokse tulo olisi kuin varma ja koira ainatottelisi niin se ei kerro siitä voiko koiraan luottaa 100%:sti.

Koira voi purra paeta tai tehdä jotain poikkeavaa sellaisessa tilanteessa jotka tulevat harvoin esille.

Ei luottamusta mitata ainoastaan koulutuksella/tottelevuudella edelleenkään.

Tiedän ettei luottamusta ainoastaan koulutuksella mitata. Mutta noista luoksetuloasioista tässä on ollut paljon puhetta.

Mutta pyritäänkö kaikessa parhaaseen vai todetaanko että turha yrittääkään?

Minä pyrin kaikissa asioissa noiden kanssa mahdollisimman hyvään. Myös niissä jotka kunkin koiran kohdalla ovat suuria haasteita.
Ai koira on sun paras ystävä eikä ikinä jätä sua? Hanki nyt hyvä ihminen oikeita ystäviä jos sellasia ees saat
12.01.2012 18.53
Luotan Napoon kun se on muiden ihmisten ilmoilla ja varsinkin lasten. On joskus joku pieni lapsi vetänyt hännästä ja Napo vaan katsoo lasta ja saattaa lähteä pois. Kun päästän Napon irti en luota siihen kun muutaman prosentin koska uroksena/noutajana kaikki mahdolliset hajut vie sen mukanaan
12.01.2012 19.14
Ei, koira on eläin=luontaiset vaistot..
12.01.2012 19.49
Zigi on tpdella saalis ja riistaviettinen , mutta voin luottaa siihen , että varmasti puput jättää rauhaan ja linnutkin , koska se on koulutettu siihen , ettei niitä kannata ajaa ei siinä vaistoilla silloin pelata .
14.01.2012 13.19

Olen nyt muuten vähän eri mieltä Zigin kanssa.^ Vaikka koira olisi kuinka hyvin koulutettu, on olemassa raja jonka jälkeen sitä ei voi enää muokata. Saalistusvietti on hyvin vahva, ja vaikka vaikuttaa siltä että koira ei ole pupseista kiinnostunut, tietynlainen äkkinäinen liike voikin sitten laukaista vietin päälle. Mutta täähän nyt on mun mielipiteeni enkä oletakaan kaikkien olevan samaa mieltä.

Mantaan luotan ja en luota monessa mielessä. Ei, en luota siihen niin että pitäisi sitä autoteiden varrella irti, tms. tai että sanoisin "vooooi laske toki marsusi meidän lattialle koska Manta ei sille 100% varmuudella mitään tee!" Mulla ei ole varaa tällaiseen luottamukseen. Siihen sen sijaan voin luottaa, että voin kadulla kysyvälle ihmiselle luvata että koiraani voi silittää ilman, että se on ranteessa. Varmasti on tilanteita joissa ylitetään minkä tahansa koiran sietokyky, mutta jos jotain Manta ei ole koskaan osoittanut, niin ei minkäänlaista mitään pullikointia ihmisille.

http://careliaanit.blogspot.com ja http://dewilkaakat.blogspot.com
14.01.2012 13.47
Digi kirjoitti:

Joo tällä mennään.
Itte luotan Peppiin todellakin paljon ja pyrin luomaan luottamusta molemmin puolin, mutta jos luottaa liikaa koiraansa voi joutua yllättymään epämiellyttävästi jos koira oikeasti toimii vaistojensa yms varassa ja ei sitten tottelekkaan.
Se on kuitenkin eläin.
Luotan kyllä, mutta aina pieni varaus mun mielestä voi olla lemmikinkin kannalta iha hyvä juttu, jos jotain yllätyksiä sattuu tulemaan. :)
14.01.2012 17.50
***Manta kirjoitti:

Olen nyt muuten vähän eri mieltä Zigin kanssa.^ Vaikka koira olisi kuinka hyvin koulutettu, on olemassa raja jonka jälkeen sitä ei voi enää muokata. Saalistusvietti on hyvin vahva, ja vaikka vaikuttaa siltä että koira ei ole pupseista kiinnostunut, tietynlainen äkkinäinen liike voikin sitten laukaista vietin päälle. Mutta täähän nyt on mun mielipiteeni enkä oletakaan kaikkien olevan samaa mieltä.

Mantaan luotan ja en luota monessa mielessä. Ei, en luota siihen niin että pitäisi sitä autoteiden varrella irti, tms. tai että sanoisin "vooooi laske toki marsusi meidän lattialle koska Manta ei sille 100% varmuudella mitään tee!" Mulla ei ole varaa tällaiseen luottamukseen. Siihen sen sijaan voin luottaa, että voin kadulla kysyvälle ihmiselle luvata että koiraani voi silittää ilman, että se on ranteessa. Varmasti on tilanteita joissa ylitetään minkä tahansa koiran sietokyky, mutta jos jotain Manta ei ole koskaan osoittanut, niin ei minkäänlaista mitään pullikointia ihmisille.

Just . Joo kyllä zigi lähtee ajamaan niin , että saa pupun liikkeelle omalta alueeltaan pois ja olen sen antanut niin tehdä, mutta kääntyy heti takaisin mamman luokse , että olisiko minulla jotain kivaa tarjolla kivempaa kuin pupun ajaminen .Siihen luotan satavarmasti , ettei mihinkään lähde ja meillä todella niitä pupuja täälä aamusin ja iltasin vilisee ja tuo on aina vapaana .Kerran yks koiratyttö tuli vastaan ja sanoi , et täälä paljon liikkuu pupuja sanoin vaan , että joo tiedän ei ne meitä haittaa .

14.01.2012 17.53
022143245_r
Multia
***Manta kirjoitti:

Tämä on niin hienosti kirjoitettu, ettei mitään lisättävää :)

14.01.2012 17.53
Joissain asioissa luotan koiriini 100%, joissain taas en.
15.01.2012 00.13
Nita kirjoitti:

Eipä ole tollasta nähty. Mietin usein, että tietävätkö ihmiset oikeasti edes täällä millainen on hyvin koulutettu koira? Mielestäni ei, koska peruskäskyt ja käyttäytymisen hallitseva koira on vielä tosi kaukana sellaisesta koirasta joka on "robotti" ja isäntä ja isännän sana on kaikki kaikessa.

Muokattu viimeksi: 15.01.12 00.14
15.01.2012 00.43
Sirppi kirjoitti:
http://shelttimeininkia.blogspot.fi/
15.01.2012 03.00
Luotan siruun täysin, en kyllä ihan kaikissa asioissa. Roosaan en osaa luottaa niin hyvin joissain asioissa esim luoksetulossa
Muokattu viimeksi: 15.01.12 03.02
15.01.2012 03.49
000105754_r

"100% VARMUUDELLA se ei välttämättä tottele"-Nyyti

Tämä on hyvin sanottu, en itsekkään mihinkään eläimeen luottaisi 100%, oli se sitten koira, kissa, hamsteri. Se on kuitenkin aina eläin, oli se miten hyvin koulutettu tahansa. Vaikka joku koira seuraakin omistajansa perässä kuin robotti, se ei tarkoita sitä että kaikki rodut ja yksilöt olisivat samanlaisia.

15.01.2012 22.09
022346454_r
Hausjärvi

Minä itse lyön hanskat tiskiin melko nopeasti, jos ei onnistu niin ei sit (tämä pätee kaikissa asioissa) Mutta jos näkyy edes vähän valoa tunnelin päässä, edes pikkiriikkinen edistysaskel, niin sitten jatkan. Sillä toisissa asioissa, jos päätän jotakin, vien sen loppuun, paitsi juurikin noissa 'toivottomissa' tapauksissa.

Esim. Viime kesänä päätin, että tänä kesänä opetan Tikon seuraamaan. Sen se tekee nykyisin ilomielin, ilman eri käskyä, ja kun sanon 'vapaa' niin tekee niin. Ja ennen tätä olin päättänyt, että Tikon älyttömästä porraskammosta (ylöspäin mentäessä) on päästävä eroa. Nyt ei uskoisi, että koira on joskus ollut haluton nousemaan portaita.

Eli luotan juurikin seuraamisessa, luoksetulossa yms., mutta toisten koirien kanssa en. Ehkä se on ensi kesän tavoite. Saada Tiko luotettavaksi toisten koirien kanssa.

http://www.jokainentavallaan.blogspot.com/ JA http://villikko.imgur.com/
15.01.2012 22.20

Mun mielestä toi pupuasiakin on niiin huvittava! Ihmiset väittää, että "ei mun koiraa vaan sais tottelee", mutta pah. Te ette vaan osaaaaa.

Pysäytin terrierinpuolikkaani tänään rusakon perästä käskyllä. :] Jotkut ei saa edes paimenkoiraansa tottelemaan.

15.01.2012 22.41

Kyllä mustakin koiran kuin koiran pitäisi pystyä olla jahtaamatta jäniksiä jos ne siihen opetetaan, ja kyse on oikeasti omistajan osaamattomuudesta, eikä koiran luonteesta tai rodusta.

Itse en kuitenkaan tästä huolimatta näe mitään pahaa siinä jos joku ei osaa kouluttaa koiraltansa viettejä pois, etenkin jos kyseessä ei ole mikään kiinanpalatsikoira tyyppinen yksilö. Se on aika haastavaa, eikä musta sellaista asiaa voida jokaiselta koiranomistajalta odottaa. Mutta silti olen tosiaan samaa mieltä että kyse on pikemminkin omistajan omasta osaamattomuudesta kuin vieteistä. Ja tästä herääkin kysymys, kuinka moni on oikeasti yrittänyt kouluttaa koiraansa siten, ettei se lähtisi jänisten perään... Ei varmaan kovin moni, ainakaan kovin vakavissaan. Hanskat on lyöty tiskiin varmaan ensimmäisellä yrittämällä "se kuuluu tän luonteeseen".

Muokattu viimeksi: 15.01.12 22.51
15.01.2012 22.46

En mä Turolta ole osannut viettejä kouluttaa pois enkä haluaisikaan, mutta koiran voi vieteistä huolimatta saada tottelemaan omistajaansa. Ja ziiz, Turo on ollut joskus muka niinkin hankala tapaus etten sitä voinut pitää vapaana ja ulkoilutus tapahtui liinassa, koska muuten se ois karannut. Eipä se vielkään kaikkia tottele.

15.01.2012 22.51

Äh, joo siis ei mitään viettejä pois (...), vaan juuri niin että se tottelee omistajaa käskystä näki se sitten hirven, poron tai jäniksen.

15.01.2012 23.16

Joo ei viettejä pois tarvii eikä järkeekään pois kouluttaa , mutta koira pitää opettaa tottelemaan vieteistä huolimatta . Kyllä minäkin ajattelin , ettei tuo jäärä ikinä opi olla jäniksiä ajamatta , mutta niin vaan oppi .En halunnut riskiä ottaa , että joskus autonalle jää pupujen takia , kun täälä ajoteitä menee ihan vieressä ja citypupuja pilvin pimein :(.
16.01.2012 00.31
Turo kirjoitti:

Mun mielestä toi pupuasiakin on niiin huvittava! Ihmiset väittää, että "ei mun koiraa vaan sais tottelee", mutta pah. Te ette vaan osaaaaa.

Pysäytin terrierinpuolikkaani tänään rusakon perästä käskyllä. :] Jotkut ei saa edes paimenkoiraansa tottelemaan.

Susta on tullut rankka käskyttäjä! Jokseenkin muiden yli jyräävä!

16.01.2012 00.42
Nyyti kirjoitti:

Mä en ymmärrä että miksi koiraan ei muka pystyisi luottamaan 100%... Siis joo sama pätee ihmisissä ja blaablaablaa, mutta jos kertoo kaverille salaisuuden sehän on sitä 100% luottamista. Eihän kukaan mitään salaisuuksia kertoisi, jos tietäisi että ne lähtis leviämään.

Eli koiraan VOI LUOTTAA 100% mutta 100% VARMUUDELLA se ei välttämättä tottele. Omasta mielestäni noissa on ihan selkeä ero.

Aikalailla hyvä esimerkki, että kyllä koiraansa voi luottaa yhtälailla 100% kuin esim. kaveriinsa. Ja luottamus varmaan jakautuu eri asioihin, tässä asiassa luotto 100% kun taas tuossa asiassa voitaisi sanoa vähemmän.

Itse voin luottaa joissain asioissa täysillä koiriini, joissakin en. Myöskin oman varmuuden mukana mennään.

16.01.2012 08.46
zigi kirjoitti:

Joo ei viettejä pois tarvii eikä järkeekään pois kouluttaa , mutta koira pitää opettaa tottelemaan vieteistä huolimatta . Kyllä minäkin ajattelin , ettei tuo jäärä ikinä opi olla jäniksiä ajamatta , mutta niin vaan oppi .En halunnut riskiä ottaa , että joskus autonalle jää pupujen takia , kun täälä ajoteitä menee ihan vieressä ja citypupuja pilvin pimein :(.

kysyn ihan tiedon puutteesta että miten ootte saanu opetettua ton jänisjahdin pois tai että lopettaa sen kesken? roni ei millään lopeta sitä..

16.01.2012 08.53
Bono kirjoitti:
Sirppi kirjoitti:
16.01.2012 13.46
021841088_r
Kempele

Eräs kasvattaja on sanonut, että vaikka koira olisi koulutettu vaikka kuinka hyvin, voi se silti ottaa ja lähteä lipettiin ollessaan irti. Koira on silti koira ja sillä on omat viettinsä.

Luotan Siriukseen mutten 100%sti. Tiedän millainen Sirius on ja se on aika kekseliäs hauva.

Oh my, dear lady, you have a collar. -Yes, and the license too.
16.01.2012 14.34
Sirius kirjoitti:

Eräs kasvattaja on sanonut, että vaikka koira olisi koulutettu vaikka kuinka hyvin, voi se silti ottaa ja lähteä lipettiin ollessaan irti. Koira on silti koira ja sillä on omat viettinsä.

Luotan Siriukseen mutten 100%sti. Tiedän millainen Sirius on ja se on aika kekseliäs hauva.

Kasvattaja ei näköjään tiennyt mistä puhuu.Kaikki lähtee siitä omistajan ja koiran välisestä suhteesta jos se ei ole hyvä niin varmasti voi lähteä lipettiin , mutta muuten ei ikinä. Kysynkin teiltä miksi koira lähtisi omistajan luota pois jos palvoo omistajaansa ??? Siihen kait me kaikki pyritään , että omistaja on se koiralle ykkönen eikä mikään muu .

16.01.2012 14.44

Mun mielestä jotenkin absurdia väittää että ihan minkä tahansa koiran saa pysymään vieressä oli tilanne mikä tahansa, ja jos ei pysy, niin omistajan moka.

Enpä oo nimittäin kovin montaa kymppiryhmän edustajaa nähny, joka ei lähtis saaliin perään sen spotattuaan.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti