Voiko omaan koiraansa luottaa ikinä 100% - Sivu 5 (Koirat > Koirien koulutus)

17.01.2012 11.10

Voiko omaan koiraansa luottaa 100%

Hyvä kysymys johon on monta vastausta. Uskon että kyllä. Jos itse on kyennyt luomaan koiralle tietyn käytösmallin eri tilanteisiin ja sitä on treenattu paljon, niin uskon että kun koira sisäistää sen mitä siltä halutaan niin koiraan voi luottaa, mutta mistään prosenteista en nyt ala jauhamaan.

En näe mitenkään mahdottomaksi opettaa koira tulemaan rinnalla vapaana niin ettei se katsokaan riistan, muiden koirien, ihmisten tai minkään kulkuvälineiden päälle, saatikaan piittaa/lähde niitten perään. Tosin voi tulla joskus yllätyksenä tilanteita joihin itse, eikä koira ole varautunut jolloin koiran käytös saattaa olla arvaamatonta(esim. kohdataan karhu metsässä)

Se on se miten kukin panostaa koiransa koulutukseen ja kenellä piisaa taitoja, Toiset yrittää, toiset eivät, toiset onnistuu toiset eivät. Oma aktiivisuus ratkaisee.

17.01.2012 17.11
Pepe kirjoitti:
Hyvä huudella jos ei oo vinttikoiria nähny tai niiden kanssa ollu :D Suosittelen kokeilemaan ja sanomaan sitten.

Just, pafkapuhetta! Tolla mentaliteetilla ei sais edes sitä saksanpaimenkoiraa tottelemaan.

Nalle kirjoitti:
Koska jokaiselle voi tulla se "Heikko" hetki jolloin kaikki menee ohi korvien...

Mä taas en usko tällaseen. Turolla tuntui aikaisemman olevan noita "heikkoja" hetkiä ihan jatkuvasti, kun en sitä hallinnut eikä Turo pitänyt mua yhtään uskottavana, korvat oli koko aika kadoksissa jne. No nyt on tilanne eri. Onks sen elämänlaatu sit yhtäkkiä parantunut?? Ei, vaan mä oon pistänyt sen tottelemaan. Tosin ehkä sen myötä myös sen elämänlaatukin on parantunut, kun saa esim. juosta päivittäin irti, ihan hyvin siihen nähden ettei se joskus ollut ollenkaan vapaana, pentuna nyt varsinkaan.

Acro kirjoitti:
zigi kirjoitti:
Te ette ole koirillenne tarpeeksi mielenkiintosia

Se ei riitä, että on mielenkiintoinen vaan sitä on tultava kuin natonohjus käskyn käydessä.

Komps...
Koiralta pitää vaatia, ei se muuten tiedä mitä omistaja siltä haluaa

Miksei muka tavan tallaaja voisi kouluttaa koiraansa? Minäkin pystyin O_o Helppo puolustella "ei mun tarvi", ilmankos niitä ongelmia syntyy kun ei edes yritetä tosissaan, ei oo mitään mielenkiintoa. Miks ihmisillä ylipäätään on koiria...

Muokattu viimeksi: 17.01.12 17.26
17.01.2012 17.45
020994464_r
Kurikka
Jos omistajan ja koiran välinen suhde on hyvä niin koiraan kannattaa silloin luottaa, koska koira vaistoaa helposti epävarmuuden ja voi käyttää sitä hyväkseen.
17.01.2012 17.59

Mistä hitosta pepe voi tietää olenko nähnyt tai ollut tekemisissä vinttikoirien kanssa vai en ihme porukkaa täälä ei muuta voi sanoa !

Edelleen oli rotu mikä tahansa niin koiran saa tottelemaan ja jos ette saa on se teidän taidoista kiinni ei koirassa vika .

17.01.2012 18.11

Siitä samasta hitosta mistä sinä ja Marko tiedätte kaikkien petsieläisten tietotaitotason, resurssit ja pätevyyden koirien kouluttamiseen ja omistamiseen.

// ja näköjään myös Turo :D  

Muokattu viimeksi: 17.01.12 18.16
17.01.2012 18.30
022267832_r
Joensuu

Tätä aihetta kun vähän mietin, niin tulin tulokseen että aika paljon taidan tuohon koiraan luottaa.
Biibi on suht helppo kouluttavuudeltaan, siltä kun löytyy miellyttämisenhalua ja sen mielestä maailman kivoin asia on kun se kutsutaan luokse ja panta laitetaan kaulaan (tämän takia uskallankin päästää sen melkein missä vain irti, jos koen tarpeelliseksi päästää). Myös tietyntapainen paimenvietti auttaa tuon pysymään lähettyvillä, kun pitää vahtia ettei lauma katoa.

Ihan pennusta pitäen olen tuolle irtiolon ja luoksetulon opettanut ja mun mielestä just se luottamus ja uskallus on tärkeintä koulutuksessa. Se, että uskaltaa päästää sen irti ja luottaa siihen koiraan, että se tottelee. Tai tämä on ainakin meillä toiminut.

Kun ihminen on säröllä, valo pääsee paremmin sisään.
17.01.2012 19.00
Pepe kirjoitti:

Siitä samasta hitosta mistä sinä ja Marko tiedätte kaikkien petsieläisten tietotaitotason, resurssit ja pätevyyden koirien kouluttamiseen ja omistamiseen.

Me osataan lukea mitä älyttömyyksiä täälä kirjoitetaan

17.01.2012 19.24
zigi kirjoitti:
Pepe kirjoitti:

Me osataan lukea mitä älyttömyyksiä täälä kirjoitetaan

Samoin ;)

21.01.2012 15.05
Mielestäni koiraan ei voi luottaa muuta kuin sen 100% Ei ole mitään 99% luottamista, jos luottaa niin sehän tarkoittaa että luottaa myös.

Luottamus on yksi asia, jonka haluan minulla ja Nellillä olevan kunnossa. Ja se on. 100%. Minä luotan Nelliin ja Nelli luottaa minuun. Luottamusta välillämme tarvitaan joka päivä, kumpikin luotamme toisiimme ja toisiemme tekoihin.
Ainahan meillä ei ole ollut luottamusta, mutta olen todella ylpeä itsestäni kun olen sen saanut. Luottamuksen eteen tarvitaan työtä, työtä ja työtä.

Luottamus voi tietenkin horjua, musertua tai puuttua kokonaa. Silloin mietitään mikä on vikana ja lähdetään rakentamaan luottamusta uudestaan.

Mitään ''heikkoja-hetkiä'' ei meillä ole ollut ja niitä ei toivottavasti pääse edes tulemaan. Jos tulee, niin saan katsoa peiliin ja kysyä ''mikä meni vikaan?''
Onnellisella, tottelevaisella koiralla ei pitäisi tulla heikkoja-hetkiä, simple true.

Voiko siis omaan koiraansa luottaa 100%? Tottakai voi ja mielestäni sen kuuluisi olla jokaisella koiranomistajalla ja koiralla.

'' Universumi ei pelaa reilua peliä, mutta on sillä hitonmoinen huumorintaju. '' - Carrie Bradshaw
21.01.2012 16.08

Sanotaanko, että luotan siihen, että koirani eivät normaalitilanteessa vahingoita muita ihmisiä tai koiria. Pidän kuitenkin mahdollisena, että on olemassa tilanteita, joissa ne voisivat hyökätä ihmisen tai koiran kimppuun. Esim. jos henkeäni uhattaisiin tai koiralla olisi piileviä kipuja. Eläimen aivoituksiin ei voi koskaan mielestäni luottaa, joten vaikka pidän koiriani normi sesseinä, joskin vähän pahatapaisina louskuttajina, niin en koskaan unohda niiden puruvoimaa. Enkä koskaan unohda, että kipuileva koira voi syödä lapselta arvaamatta naaman, ja kipuhan ei aina näy ulospäin ennen kuin koira räjähtää. Koskaan ei voi olla varma, joten elän sen mukaan.

En tule ikinä jättämään minkään kokoista koiraa kahdestaan lasten kanssa.

Ollessani 9-10.v siskon kookas rotikka/sakemanni-mix meinasi tulla niskaan kun ei ollut aikuisia vahtimassa. Vaikka siis oli kuinka tuttu ja rakas perhelemmikki, niin silti se koira täysin arvaamatta muuttui vaaralliseksi, kun tulin vanhempieni pihaan, jossa koira oli irti yksikseen siskon tultua kylään. Ilmeisesti alkoi vahtia pihaa kun oli yksin, ja näki pihaan saapuvan lapsen eli minut tunkeilijana - vaikka olinkin koiralle jossain määrin tuttu. Ja luultavasti se, että olin tuttu, enkä osannut pelätä koiraa, vaan astuin eteenpäin ja komensin, pelasti ihan oikeasti henkeni. Ei olisi ollut mitään saumaa sen kokoista koiraa vastaan, ja kukaan ei edes tiennyt että olin pihalla koiran kanssa. Hurtta olisi niin päättäessään ehtinyt suolestaa minut täysin ennen kuin kukaan olisi tajunnut mitä tapahtuu.

Eli en ikinä tule luottamaan koiraan 100%

Muokattu viimeksi: 21.01.12 16.11
21.01.2012 19.12
Pepe kirjoitti:

Mun mielestä jotenkin absurdia väittää että ihan minkä tahansa koiran saa pysymään vieressä oli tilanne mikä tahansa, ja jos ei pysy, niin omistajan moka.

Enpä oo nimittäin kovin montaa kymppiryhmän edustajaa nähny, joka ei lähtis saaliin perään sen spotattuaan.

Meidän edesmennyt Jami -whippetti tuli kyllä luo kun sitä kutsuttiin, vaikka sitten saaliin perästä? :D
Muokattu viimeksi: 21.01.12 19.13
25.01.2012 10.41
022644070_r
Alajärvi

Minä luotan Simoon ettei se tekisi pahaa kärpäsellekkään.

Mutta siihen en luota täysin, että se pysyisi pihassa vapaana joten se on aina hihnassa tai jälkinarussa ulkoillessa.

Muokattu viimeksi: 25.01.12 10.41
“No Trespassing,” that’s what it said.
25.01.2012 15.58
021908964_r
Oulainen
Meidän Iloon ei voi luottaa vielä  ainakaan siinä että se ei karkaisi pihalta,paitsi silloin kun sillä on tekemistä..Mutta luotan Iloon muuten.En kyllä päästäisi sitä irti koiran,villien eläinten,lintujen lähellä ,koska sitte se oiski menoa;Deikä iloon voi luottaa siinäkään että se ei söisi jotakin mitä on pöydällä:Dvoin luottaa Iloon 100%siinä että se ei tekisi pahaa kenellekkään, tai purisi ketään!Siitä olen varma!... paitsi että jos joku pahis yllättää niin Ilo kyllä häätää sen ja nopeasti;D
Muokattu viimeksi: 25.01.12 16.01
12.02.2012 17.29

Minä en luota enää koiraanu 100%. Olin nimittäin yksi päivä lenkillä ja luotin että sen voi päästää irti niiku aina ja päästin irti siihen asti meni hyvin kunnes aattelin että en ota sitä hihnaan ku on nii lyhyt matka tietä ja sitte ku päästii pihaan nii ohi kulkiki semmone auto jossa ei kaikki ollu kunnos ku se putputti nii oudosti mutta ritu neitipä aatteli että hän ottaa sen putputi auton kiinni. Pikkuse mulla hyppäs sydän kurkkuun ku se lähti pinkomaa perään. no huusin sen nimen täysiä että se ei lähtis. ei onneks lähteny

19.05.2013 19.21
022465029_r
Lahti

Koiraha on eläin, jota kaikki aina sanovat ja sen takia ei voi luottaa plääplää. Kyllä mie sen uskon että se on elukka ja toimii vaistojensa varassa, mutta ei miun tartte pelätä että tuo miun tappais! tuo oli huono vertailu, mutta luotan koiraani 100% siltä kantilta että ei se yhtäkkii tule puree, voin tehdä mitä ikinä haluankaan ja tuon on pakko vaan hyväksyä. Mutta ei miulla luottamus sen takia rapise jos luokse ei tule, tiedän että ei aina tule joten turha miun sitä niin henk.kohtasesti ottaa. Eli luotan siihen puolee että tuo ei tee pahaa kenellekkään ellei joudu puolustautumaan tosissaan, pikku jekut mie ymmärrän vaatiihan tuo huumoriakin..

Russkaya Psovaya Borzaya, Borzoi, Russian Wolfhound, Venäjänvinttikoira A-S Yuli-Anna eli Mila
12.06.2015 16.53

Riippuu paljon koirasta ja koiran omistajasta. Jos omistaja ei ole kouluttanut koiraa, ei osaa lukea koiraansa tai omistaja reagoi hitaasti, sanoisin, että omistajan ei kannata luottaa itseensä ja koiraansa, koska noissa tilanteissa koiralta ei edes voi vaatia haluttua käytöstä. Omistajan tulee tuntea koiransa.
Itse voin luottaa, ettei oma koirani mene esim. toisten koirien luokse lenkillä ollessamme (pietän joskus irti), ei provosoidu toisten koirien räyhäämiseen mutta esimerkiksi ruuhka-aikoihin en pidä irti, koska emme ole koulutuksessa vielä niin pitkällä. Tiedän miten koirani reagoi eri tilanteissa ja ärsykkeisiin, joten luotan koiraani. Luen koko ajan koirani antamia viestejä ja toimin sitten vaaditulla tavalla, jos on tarpeen ja harjoittelemme koko ajan uusia tilanteita ja asioita. Koiranlukutaitoa ei voi koskaan painottaa liikaa...
Mutta tämäkin on aika tapauskohtaista, jos esim. sinä omistat erittäin riistaviettisen koiran, et varmasti ole päästämässä sitä kaupungissa irti?

22.07.2015 00.50
022610094_r
Järvenpää

Ikinä en voi 100% varmuudella luottaa mihinkään eläimeen! Toki melko varmasti 99% pystyn tiedostamaan miten se eläin käyttäytyy tai reagoi jo koetussa tai tutussa tilanteessa  ja suuri luotto mulla tohon koiraan on, mutta ei täyttä! Aina voi tulla ns. yllätyksiä esim. Uusi tilanne tai tilanne joka tulee puskista. En voi yllättävissä tilanteissa satavarmana tietää miten se koira reagoi voin vain arvata ja päätellä!

Eli minusta ei voi luottaa 100% ikinä!

http://blondontheblog.weebly.com/
22.07.2015 07.30

Kysymykseen vastaus riippuu paljon siitä, miten luottamuksen määrittelee. Voiko toiseen ihmiseen luottaa 100%? Kyllä mä luotan koiraani, enemmän kuin mihinkään muuhun. Tiedän sen käyttäytymismallit ja vaikka se ei kulje 24/7 vapaana ja tule toimeen jokaikisen ihmisen ja maanmatosen kanssa, niin kyllä mä siihen luotan. Tässä vielä osa wikipedian määritelmää luottamukselle.

"Luottamus on tunne tai varmuus siitä, että johonkuhun tai johonkin voi luottaa, että joku tai jokin ei petä toiveita tai aiheuta pettymystä.[1] Itseluottamus on luottamusta omaan itseensä.[1]

Ihmisten välinen luottamus on tunnetta ja kokemusperäistä tietoa. Luottava ihminen uskoo, että luottamuksen kohde ei halua hänelle pahaa, vaan tarkoittaa hyvää. Jos ihminen epäilee toisen moraalia ja aikeita, luottamusta ei synny. Luottamuksen edellytyksiä ovat hyvien aikeiden lisäksi osaaminen (kompetenssi) ja riski."

22.07.2015 09.32
022645168_r
Hyvinkää

Eläin on aina eläin. Itse tuli taas todettua toi että ei voi luottaa viime lauantaina, kun H rynni autosta ulos ilman lupaa toisen koiran luo. Se on tähän asti _joka_ikinen_kerta_ odottanut lupaa, mutta nyt tuli heti kun takaluukku aukes tarpeeksi että mahtuu välistä. 

Toisaalta koti oloissa mä luotan tohon silleen että jos mahtuisi niin tunkisin vaikka pääni ton suuhun, luotan 100% ettei se pure _minua_ tai ole mulle vaaraksi, mutta muista ihmisistä en voi sanoa samaa. En todellakaan luota että toi kääntyis nätisti takas pupun, saatika toisen koiran perässä juostessa. En edes sen vertaa että enää uskaltaisin pitää vapaana muualla kuin aidatulla alueella. 

Eli vastaan että riippuu tilanteesta. Joissain asioissa voi luottaa 100%, joissain ei ollenkaan. 

http://villavaaa.blogspot.fi
22.07.2015 09.43
000113779_r
Ei voi koskaan luottaa 100% eläimeen ja toivon ettei kukaan luotakaan...
22.07.2015 10.33

Mölyä komppaan. Minulle luottamus on edellytys hyvään koiranpitoon ja sen on oltava molemminpuolista. Se ei tarkoita minulle sitä, että voin jättää 10 taaperoa ryömimään koirani päällä suljetussa huoneessa toivoen, että koira sietäisi tilanteen itseään puolustamatta. Minulle se on toveruutta ja sitä, että ymmärrän koiraa eläimenä, tunnen omat koirani yksilöinä, tiedän niiden noudattavan peruskäskyjä ja reagoivan minun tunnetiloihin.

Minulle minun koirani ovat persoonia ja eläviä olentoja. Pyrin kohtelemaan niitä oikeudenmukaisesti kuitenkin rajat pystyttäen. Luottamuksen ansiosta minun ei tarvitse hötkyillä joka asiasta ja voin myös uskoa, että koirat luottavat minuun viimekädessä.

Luottamusta ei romuta se, että koira tekee joskus jotain kiellettyä tai rikkoo sovittuja sääntöjä. Sitten muistutellaan ja huolehditaan ettei homma toistu. Ei luottamus ole minulle sieluttomuutta ja robottimaista käytöstä, vaan enemmänkin tietoa ja ymmärrystä siitä, miten koira missäkin tilanteessa käyttäytyy ja miksi.

Luottamuksen ansiosta koirat saavat vapautta ja siinä samassa myös minä. Luottamuksen pitää nimenomaan olla molemminpuolista, ja se lähtee aina omistajasta. Ensin täytyy uskoa itseensä ja siihen, että pystyy omalla toiminnallaan vaikuttamaan koiran käyttäytymiseen. Sitten pitää luottaa koiraan ja antaa sille myös tilaa.

Muokattu viimeksi: 22.07.15 10.40
22.07.2015 10.59
000113779_r
No jos koiran ja ihmisen luottamusta tutkitaan samalla tavalla kuin ihmisten välistä niin tämä kysymys saa hyvin erilaisen sävyn. Oon kuitenkin sitä mieltä että monilta osin ihmisen ja ihmisen välinen suhde ei ole verrannollinen koiran ja ihmisen väliseen suhteeseen.
Tähän koiraan luottamiskysymykseen tuodaan aina mukaan koulutus, tottelevaisuus ja palvelualttius. Täälläkin näkyy monia kommentteja siitä kuinka koiran kuuluisi toimia juuri kuten ihminen sanelee, palvelijan roolissa. Mä en ikinä toivoisi saati haluaisi sellaista koiralta.

Kyllä mäkin luotan tuohon koiraan, luotan siihen, että se lähtee riistan perään sen nähdessään ;) ja niin sen pitääkin. Tiedän myös, että se tulee käskystä heti takaisin. Silti oon sitä mieltä ettei kaikki koirat välttämättä koskaan opi varmoiksi luoksetulijoiksi. Eikä niiden kuulukaan. Luoksetulo ei ole mikään luottamuksen mittari.

Minä tunnen koirani ja tiedän sen toimintamalleja jo koetuissa tilanteissa. Me luetaan toinen toisiamme erinomaisesti ja kommunikaatio toimii. Tuo koira on kuitenkin nuori, itsenäinen ja itsevarma joten en koskaan voi olla varma miten se yllättävissä ennenkokemattomissa tilanteissa toimii. Mutta harva tietää etukäteen miten itsekään toimii ja tuntee yllättävissä tilanteissa.

Ihrahiiri kirjoitti oikein hyvin sen miten itsekin ajattelen luottamuksesta ihmisen ja eläimen välillä. Alkuperäinen kysymys ja keskustelu taitaa vaan käsitellä sitä mitä aina koirapalstoilla, tottelevaisuutta ja koulutustaitoa.

22.07.2015 11.18

Mulla on aiheesta oma näkemys, enkä pidä otsikon kysymystä kovin käytännönläheisenä. Haluan luoda koiriini suhteen, jonka kautta arki rullaa itsekseen. En halua turvautua nameihin tai leluihin arkitilanteissa, vaan tahdon koiran tottelevan minua omasta halustaan ilman houkuttelua.

Luottamus edellyttää koiran tuntemista, mutta ei siihen tarvitse vuosia mennä. Mulla tosin meni ensimmäisen koiran kanssa, mutta oppimistyön tuloksena aivan ventovieraidenkin koirien käyttäytymistä on helpompi ymmärtää.

Suhdetta ja luottamusta tukeakseni en pakota koiraa selviytymään yksin sille liian vaikeista tilanteista, tai tilanteista ylipäätään joita en halua koiran itse ratkovan, esim. koirien keskinäiset välienselvittelyt.

Muokattu viimeksi: 22.07.15 11.19
22.07.2015 14.01
000113779_r
Juurikin noin, todella hyvin sanottu :)
22.07.2015 14.50

Ei, koska loppuvaiheissa, kun koira esimerkiksi menee paniikkiin toimii se vaistojen varassa. Muuten kyllä. Mieheni oli lenkillä koirien kanssa ja hihnat sotkeutuvat shivan ympärille, paniikissa shiva otti kiinni vahvasti mieheni kädestä ja jäljet jäi (onneksi oli toppatakki päällä). Tilanne ei ollut kenenkään syy, mutta koira toimi tilanteessa vaistojen varassa. 

Toisaalta ei myöskään ihmiseen voi luottaa 100%, myös ihminen toimii paniikissa vaistojen varassa.

Muokattu viimeksi: 22.07.15 14.52
22.07.2015 15.19

Minä taas uskon, että suhteen ollessa kunnossa, voi koira oppia tukeutumaan ihmiseen myös niissä vaikeissa ja pelottavissa tilanteissa, mutta se vaatii sen hyvän luoton... Sitä jos ei ole niin voihan koira käyttäytyä vaikka millä tavalla. Mutta se on jo koulutuksen puutetta jos ei ole mitään otetta koiraan.

Mielipideasioitahan nää on.

23.07.2015 01.01
000113144_r

Itse uskon että ei. Hyvin koulutettu koirakin on vaistojensa varassa elävä eläin, ja uskon että esimerkiksi vaaratilanteessa puolustaa "laumaansa" vaikka ei saisikaan käskyä tähän, riippuen koirasta. Jotkut taas luultavasti vain välttäisivät tilannetta ja lähtisivät karkuun. Mielestäni koiralta ei muutenkaan voi vaatia 100 prosenttista luotettavuutta, sillä kuitenkin alkukantaiset vaistot on otettava huomioon, niitä ei oikein saa eikä mielestäni pidäkään kitkeä kokonaan pois. Tämä siis oma mielipiteeni.

23.07.2015 18.17
022692285_r
Mulle luottamus on koiran tuntemista. Pystyn hyvin perustelemaan miksi Astro tekee mitä milloinkin, tiedän miten se reagoi eri ärsykkeisiin ja mitä se kykenee tekemään tai ei kykene. Tiedän, mikä asia Astroa pelottaa eniten maailmassa, jonka takia pystyn auttamaan koiraa ja luomaan siihen varmuutta silloin, kun koiran oma itseluotto on vaakalaudalla. Tiedän milloin riski sen aggressiivisiseen käytökseen kasvaa ja milloin se on minimissä. Pystyn luottamaan täydellisesti siihen, että minun ohjeita kuuntelevalla lapsilaumalla ei ole mitään hätää ton kanssa, ja vastaavasti tiedän, että kotiini murtautuvalla huoltomiehellä taas on. Voin luottaa siihen, että se toimii kuten sille on ominaista, eikä sen päähän yhtäkkiä juolahda mitään ennalta-arvaamatonta. Koska tunnen koirani, minun ei tarvitse stressata sen käytöksestä. Ja vastaavasti koira tuntee minun toimintatapani ja sen ei tarvitse stressata siitä että olisin päättömänä kanana suhtautumassa joka päivä eri tavalla eri asioihin. Sillä on luotto siihen että se pystyy ennakoimaan käytöstäni ja sen ei tarvitse stressata että mitä tänään tapahtuu jos teen noin tai näin. Se luo molemminpuolista harmoniaa ja mahdollistaa sen, että vaikka jossain tilanteessa olisi kaikki katastrofin ainekset koossa, me selvitään niistä hyvin ja kyetään olemaan yhteiskuntakelpoisia. Mulle koiraan luottaminen ei siis ole sitä, että uskon sen pärjäävän ja olevan yksi iso kukkahattu kaiken aikaa, vaan että ymmärrän kaavat sen toiminnalle.
Not a fan of lectures, broken bones teach better
23.07.2015 18.23
elektrik kirjoitti:

Eläimeen ei voi luottaa sataprosenttisesti, se ei ole robotti, ja ihminenkin on yksi näistä eläimistä. Silti te luotatte kavereihinne ja muihin läheisiinne välillä niin pirun paljon, että lainaatte tonnin rahaa, istutte heidän kyydissään autossa tai teette jotain muuta, josta voisi olla teille älyttömästi haittaa, jos hän ei toimikaan kuten sanoo. Kaadutte selällenne ja annatte hänen ottaa kiinni.

Ihan samalla tavalla siihen koiraan syntyy luottamus, kun sen kanssa on ja tekee. Aikuisena jätätte sen kämppään odottamaan työpäivän ajaksi, vaikka se voisi tuhota koko paskan joka ikinen päivä ja tehdä kauheaa rahallista vahinkoa. Pidätte sitä irti ja päästätte toisten koirien sekaan leikkimään, vaikka se voisi periaatteessa tehdä ihan mitä tahansa milloin tahansa. Todennäköisyys siihen on kuitenkin niin pieni, että luotatte koiraanne, kun tunnette sen ja olette sen kouluttaneet.

Tuohon "eläimeen ei voi luottaa 100%" vedotaan yleensä juuri silloin, kun ei jakseta kouluttaa koiralle jotain ja puolustellaan sillä omaa laiskuutta. Ei sitä kannata edes yrittää kouluttaa, koska aina jää se äärettömän pieni mahdollisuus, että se ei tottelekaan.

Ensimmäiseltä sivulta poimittu ja täytyy lainata, sillä kiteyttää mielestäni koko jutun pointin.

23.07.2015 18.51
022699191_r
Narnia

Tietyissä asioissa luotan Nyytiin ja tietyissa asioissa en. Simple as that. 
On myös ihan tervettä olla skeptinen eikä luottaa kaikkeen sata lasissa. Näin voi välttyä onnettomuuksilta ja muilta vahingoilta. Nyyti ei ole koskaan karannut multa. Ei koskaan. Silti luoksetulo- ja irtipitoasioissa en luota siihen. Omalta osaltani luottamuksen puute on varmasti joiltain osin toiminut ennaltaehkäisevästi. Kytken koiran aina aiemmin kiinni, kuin ehkä olis tarvetta. 

Jos ei katsota sen kummemmin mitään koulutuksen yksityiskohtia vaan kokonaisuutta, niin kyllä, luotan Nyytiin. Luotan siihen, että jos se jostain syystä karkaisi se aina palaisi luokseni. Ennemmin tai myöhemmin.

Muokattu viimeksi: 23.07.15 18.52
http://irratiomania.blogspot.fi/

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti