Ongelmakoirakouluttajat ei auta yleensä ongelmiin. - Sivu 2 (Koirat > Koirien koulutus)

13.01.2012 12.10
022597842_r
Helsinki

Koiran nahassa on huomattavasti enemmän hermopäätteitä kuin toppatakeissa keskimäärin, joten niiden suora vertailu ei ihan onnistu.

Koira varmasti tuntee niskanahasta tarttumisen, mutta tuntoaistimus riippuu tarttumis- ja pitämistavasta ja koiran sisäisistä tekijöistä (kivuntuntemus). On ihan eri asia nostella nahkaa vaikka hieromisen yhteydessä kuin riepotella koko koiran paino riippumaan niskanahan varassa. Jälkimmäinen varmasti aiheuttaa myös kudosvaurioita ihoon ja ihonalaiskudoksiin mahdollisesti repien ihokerroksia toisistaan tai repien ihon subcutista myöten irti allaolevista rakenteista, kun taas ensinmainittu tuntunee useimmista koirista ihan mukavalta rauhallisesti tehtynä.

Reilu parikymmentä vuotta vanha ruotsalainen kyselytutkimus selvitti, että emot eivät kasvattajien mielestä juurikaan roiku pentujensa niskanahoissa. En tiedä, toimivatko koiraemot nykyisin yhteiskunnan vaatimuksista toisin, tämä kysely kun tehtiin jo vuonna 1988.

In this study 149 dog breeders were asked questions about the relationship between mothers and their puppies. It showed, contrary to what many dog experts and trainers have stated, that the mothers are extremely gentle and kind to their offspring. Trainers that want to motivate harsh training methods often tell dog owners that dog mothers are severe in relation to the pups and this is an argument for the owners to be severe as well. The study has been referred to in many instances and has been published in the American Newsletter for the Animal Behavior Society.

Muokattu viimeksi: 13.01.12 12.16
http://jillan.blogspot.com
13.01.2012 12.40
Mä luotan edelleen siihen, että koira ihan ite ilmottaa, jos siihen sattuu ja siihen ei pyritä. Ja tosiaan uskon myös, että koiran herkkyys esim. niskasta nostamiseen on yksilöllistä. Toisia koiria vois vaikka kanniskella niskasta ilman että ne sanoo mitään, toisen kiljuu heti ku ottaa kiinni. Osa koiran tuntemista on minusta myös sen kipukynnyksen (henkisen ja fyysisen) tunteminen.
13.01.2012 18.34

Koirat feikkaa. Jos ottaa vaikka korvasta kii niin toiset huutaa heti kuin palosireeni, mut ku pidät kii 15sek niin huuto vähenee tai loppuu.

Nyt olisi aika poistua petsiestä

13.01.2012 23.56
000105754_r
kirjoitti:

Koirat feikkaa. Jos ottaa vaikka korvasta kii niin toiset huutaa heti kuin palosireeni, mut ku pidät kii 15sek niin huuto vähenee tai loppuu.

Meillä jos itse on vähänkin vihaisemmalla päällä ja koittaa saada Siriusta esim. toiseen huoneeseen niin tuo alkaa kiljumaan kuin tapettava jo siitä kun kaulapannasta otetaan :D Tytöt taas on ihan erilaisia tuohon verrattuna.

14.01.2012 05.47
022597842_r
Helsinki
kirjoitti:

Täällä taidettiin juuri keskustella koirien kivuntunnosta ja feikkaamiskyvystä. Kyllä, koirat osaavat esittää, mutta toisaalta ne osaavat peitellä hyvinkin kovaa kipua.

http://jillan.blogspot.com
15.01.2012 14.30
kirjoitti:
Naura sitten ku olet mua taitavampi... siihen asti pidä mölyt mahassasi.

Epäilen

16.01.2012 09.32
022391205_r

Tämmöisen kouluttajakoulutuksen mainoslinkki osui Facebookissa silmään:

http://www.koirakouluvisio.com/kouluttajakoulutus

Vaihe 1 - teoriaa: oppimispsykologian perusteet

Vaihe 1 on oppimispsykologian peruskurssi ja se on suoritettava hyväksyttävästi ennen osallistumista Koulutuksen perusteet -kurssin muihin vaiheisiin, tai sen voi suorittaa samanaikaisesti kakkosvaiheen kanssa. Kurssi soveltuu kaikille koiran oppimisesta kiinnostuneille. Pohjatietoja ja –taitoja ei vaadita eikä muita vaiheita ole välttämätöntä suorittaa. Koulutuspäiviä on yhteensä kuusi ja päivien välillä ja niitä ennen on verkko-opintoja.

Vaiheen 1 tavoitteena on saavuttaa erinomaiset tiedot koirasta eläimenä, sen lajityypillisen käyttäytymisen erityispiirteet, eri rotujen ja roturyhmien erityispiirteet sekä koiran kehityksen vaiheet pennusta aikuiseksi koiraksi sekä oppimisteorian perusteet, ABC-analyysin sekä koulutussuunnitelmien teon.

Kurssiohjelma

- Käyttäytymisen analysointi, toiminnan aikaansaaminen
- Positiivinen ja negatiivinen vahviste, positiivinen ja negatiivinen rankaisu, ehdollinen vahviste, ajoitus, vahvistetiheys, kriteeri
- Toimintojen nimeäminen, ärsykekontrolli, latenssi
- Kouluttajan toiminta
- Käyttäytymisketjut
- Koulutussuunnitelmat

Kurssin hyväksytty suoritus edellyttää hyväksyttävästi suoritettuja verkkotehtäviä sekä 75% läsnäoloa luennoilla. Ykkösvaiheeseen ei oteta koiraa.

Verkkokurssi

18.1.-17.2.2012

Lähiopiskelupäivät:

la 18.2.
su 19.2.
la 14.4.
su 15.4.
la 12.5.
su 13.5.

Lähiopiskelupäivien väleissä on verkko-opintoja.

Flexi on vähän kuin haastavat koirarodut: vaarallinen sellaisen käsissä, joka ei tiedä, mitä tekee.
16.01.2012 09.46
Jilla kirjoitti:

Reilu parikymmentä vuotta vanha ruotsalainen kyselytutkimus selvitti, että emot eivät kasvattajien mielestä juurikaan roiku pentujensa niskanahoissa.

Vaikka en ole montaakaan pentuetta nähnyt, niin kertaakaan emo ei ole tarttunut pentua nahasta. Pikkupentuja siirrellessään se saattaa ottaa koko pentua keskeltä kiinni ja nostaa, muttei milloinkaan pelkästä nahasta.

Onko Suomessa muuten mahdollista toimia ongelmakoirakouluttajana ilman koulutusta? Ainakin aiemmin kuka tahansa pystyi kutsumaan itseään koirankouluttajaksi. Onko tähän tullut muutos?

16.01.2012 11.02

Suomessa ei ole yhtään ainoaa kunnollista ongelmakoirakouluttajakurssia joka oikeasti olisi ongelmakoirakouluttajaksi "pätevöivä". eiköhän työnlaatu kerro kuka on kouluttaja ja kuka ei. Ei kurssit opeta yhtikän mitään tositilanteita, ne pitää itse kokea.

Suoritin saksassa ollessa koulutusohjaajakurssin, mutta ei se mua mihinkään suuntaan muuttanut ja ei antanut mitään uutta paitsi saksan kieli tuotti vaikeuksia urakalla. Otin puruja useilla koirilla satoja ja omalla koiralla liki 200 jälkeä.

Facebook kaverini voi lukea ongelmatapauksista muistiinpanoista ja alkaa kummasti valottuun mikä on oikeasti homman nimi.

16.01.2012 14.29
Kyllä minun koira ainakin pentuunsa otti niskasta kiinni ja kantoi takas laatikkoon , kun ei tykännyt , että me niitä hiplataan ja vietiin pois laatikosta , mutta sillon niillä ei ollur vielä silmiä .
16.01.2012 14.33
022349491_r
Isoveljenkin koira feikkaa,alkaa kirkua ku hullu jos ottaa vähänkii niskasta kiinni ja sanoo rauhotu eikä pääsekkään pois nii hirveä huuto et oikein hävettää :D
16.01.2012 14.48
Acro kirjoitti:

Suomessa ei ole yhtään ainoaa kunnollista ongelmakoirakouluttajakurssia joka oikeasti olisi ongelmakoirakouluttajaksi "pätevöivä".

No sitten on aivan turha ihmetellä miksei ongelmakoirakouluttaja toimi. Sama jos minä alkaisin tässä ihmisiä rahastamaan, vaikka en ole koskaan tutustunut aiheeseen.

16.01.2012 16.22

Periaatteessa kyllä ja ei se koulutus mitään takaa. Jos haluaa varmistua tuloksien syntymisestä niin pitää vaatia takuu ja jos kouluttaja ei sitä edes pikkuongelmaiselle uskalla antaa niin kannattaa unohtaa kyseinen henkilö.

Tietty jos antaa ongelmakoirakoulutusta rahasta eikä saa mitään tulosta aikaan eikä ole koulutusta koira-alalle mihinkään tai pitkää kokemusta voi asiakas nostaa petos-syytteen ja vaatia vahingonkorvausta sekä jos ongelmat ovat ehtineet kasvaa niin voi vaatia tuleviakin kuluja korvattavaksi ja se on lopulta oikeudenpäätös mitä koiran omistaja saa eli kannattaa 2 kertaa "kouluttajien" miettiä mihin ryhtyy, kun osataan vaan alkeet. Suosittelen tekemään rikosilmoituksen ongelmatapauksissa tai siviilikanne käräjäoikeuden kansliaan. Aivan perusteltua hakea korvauksia jos homma ei ole toiminut yhtään ja aikaa on käytetty paljon. Eri asia, jos kouluttaja on saanut aikaa pari kolme tuntia.

16.01.2012 22.17
022662727_r

Jos toteaisin, etteivät omat kykyni riitä omien kanssa, en varmaan uskaltaisi hakeutua ammattikouluttajalle, kun ei ole mitään laatusertifiointijärjestelmää. D: Ainoa, mistä voi saada tietoa, on puskaradio ja sekään ei ole mikään luotettava.

Pitäisi saada joku taho valvomaan tätä touhua ja esim. ne kouluttajat, jotka saavat tuloksia aikaan, voisivat järjestää koulutusta, jossa valmentaisivat koirien parissa työskennelleitä, jo kokemusta omaavia henkilöitä?

"Sie hitto teitkii miul uue jakkaukse, mut siit hyväs mie sahhaan siult puol päätä pois.."
17.01.2012 17.28
022002849_r
Ylitornio

Jossakin ohjelmassa se itse koirakouluttaja koulutti koiran. Hän siis opetti koiran esim. lopettamaan hihnassa vetämisen ym. Mielestäni se ei kyllä kovinkaan paljon auta ongelmaan. Koiran isännän se täytyisi sitä koiraa kouluttaa. Koira nimittäin saattaa totella sitä koirakouluttajaa, mutta isäntää ei. Esimerkiksi tuo hihnassa vetäminen. Kun koirakouluttaja kävelyttää koiraa hihnassa, koira ei vedä ollenkaan. Mutta kun isäntä kävelyttää, koira voi olla hänen kanssaan innostunut ja vetää jatkuvasti hihnassa. Onhan niitä muitakin esimerkkejä, kuten vaikka päälle hyppiminen, ruasta äriseminen ym.

10.02.2009 - 22.4.2012 <3
17.02.2012 17.58
022349491_r
Onko totta että topicin alottaja on kuollut?
17.02.2012 18.05
^ Tuskinpa Markosta ihan noin helpolla päästään...
17.02.2012 18.06
022574333_r
Vantaa

Susa/ Mistä sait päähäsi tuollaista?

"On helpompi syyttää ongelmakäytöksestä koiran luonnetta kuin selvittää, kuinka luomamme ympäristö vaikuttaa koiran käytökseen." -Victoria Stilwell
17.02.2012 18.07
022349491_r
^Mulle yksärillä kerrottiin et ois tehny itsemurhan masennuksen takia..
17.02.2012 18.08
022598318_r
Vampula
Susa kirjoitti:
Anteeks, vakava aihe, mutta hajosin ajatukselle..
Nälkä lähtee syömällä, vaimo juomalla ja mies koiralla.
17.02.2012 18.09
022708867_r
Helsinki
Marso ja maekki on kaks eri asiaa.
http://minskipinski.blogspot.com/
17.02.2012 18.10
022349491_r
Mindi,ok. Joku vaa jotain Markusta tai jotai vastaavaa ja maekkii. Kuka o maekki?
17.02.2012 18.11
022708867_r
Helsinki
maek on valokuvaaja provo (huhutaan itsemurhasta) marko on marko helin, ongelmakoirakouluttaja ;)
http://minskipinski.blogspot.com/
17.02.2012 18.15
022349491_r
joo,kyl mä markon tiien xd Mut oti maek on vissii kyl taas feikil käyttiksel tääl..
17.02.2012 19.54
Kuka sotkee mun vieraskirjaa kuolemajutuilla?? Olen tullut kummitteleen teille kissamiehille...ajan teitä valkoiseen lakanaan pukeutuneena takaa....huuuhuhuuhuuhu BÖÖ!
17.02.2012 19.55
Susa kirjoitti:

Ainoa asia mikä mua masentaa on se, että suomessa lääkärit tienaa keskimäärin lisineen bruttona yhtä paljon, ku mä nettona. Itsemurhan paikka

17.02.2012 19.58
021860020_r
Jyväskylä
Heti tuli eräs "koirankouluttaja" tästä mieleen: http://en.wikipedia.org/wiki/Dunning–Kruger_effect

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti