Uskotko ihmisten pitävän sinua eläinrääkkääjänä koulutusmetodiesi takia? (Koirat > Koirien koulutus)

12.01.2012 15.37

Cesar on SEY:n mukaan "eläinrääkkääjä" ja muistuttaa mua paljon toiminnaltaan paitsi etten töni koiraa hiljaiseksi ja en käytä tavallista kurkkaria.

Tunnustan olevani eläinrääkkääjä SEY:n mukaan kuten moni muukin suomalainen.

12.01.2012 16.02
022628711_r
Helsinki
Ainahan on niitä, joidenka mielestä joku on eläinrääkkääjä. Esim. koirien kanssa harrastaminen on joidenkin ihmisten mielestä eläinrääkkäystä, joten vastaus otsikkoon on vähän mutkien kautta kyllä.
"For an idea that does not seem insane, there is no hope" - Einstein
12.01.2012 16.03
Kyllä. Varmasti olen monienkin ihmisten mielestä eläinrääkkääjä.

Eläinrääkkäyssyytöksiä ja vihjailuja on tullut mm.
-äänen korottamisesta
-huutamisesta
-koiran pölläyttämisestä nurin
-liian pitkistä lenkeistä !
-parvekkeelle "lukitsemisesta"
-häkittämisestä
-niskasta ottamisesta

Mutta mikäpä siinä. Noista ymmärrän niskasta ottamisen, osittain häkittämisen ja huutamisen kritisoinnin.
Koska niskasta ottaminen ei ole ollut kaikissa tilanteissa tarpeellista, huutaminen on aivan turhaa ja häkittäminen on syytä tuomita heti, vaikkakin Polkan tapauksessa kys. ihminen olisi voinut kysyä miksi se on häkissä ja miten kauan, jottei olisi jäänyt sellaista kuvaa että se on siellä aina (koirallahan oli siis juoksut eikä se saanut heti hoitopaikkaa).

Jännä kyllä potkimisesta (ei, en sano sitä jallalla tuuppaamiseksi) cesar-tyyliin EN ole saanut kritiikkiä vaikka syytä olisi ollut -huolimatta siitä että tilanne olisi muuten ollut äkkiä tappelu.
Myöskin aikoinaan kun koiria selätin, kritiikki loisti poissaolollaan vaikka se olisi todella ollut minulle tarpeen. Pienenä kun en oikeasti tiennyt miksei selätys ole niin hyvä juttu kuin kotona opetettiin.

Mutta SEYn mukaan nyt ainakin olen eläinrääkkääjä.
Itse pidän itseäni lähinnä osaamattomana kouluttajana.

(En muuten jaksanut puolustella ja selittää listan kohtia eli jos jollakin on jostakin niistä spekuloitavaa niin kysy ennen kuin syytät. ;) )
Ai koira on sun paras ystävä eikä ikinä jätä sua? Hanki nyt hyvä ihminen oikeita ystäviä jos sellasia ees saat
12.01.2012 16.05

Minua ei varsin kiinnosta mitä ihmiset uskovat mun olevan sillä perusteella miten koiriani koulutan ja käsittelen... Mutta se mikä on jonkun mielestä eläinrääkkäystä, ei toisen mielestä sitä ole ja päinvastoin. Mielipideasia jossa on erittäin häilyvä raja.

Varmasti on ihmisiä joiden mielestä olen eläinrääkkääjä. Mutta voi olla että heillä on muutenkin kieroutunut käsitys eläimenpidosta.

12.01.2012 16.11
022598318_r
Vampula
Usva kirjoitti:

Minua ei varsin kiinnosta mitä ihmiset uskovat mun olevan sillä perusteella miten koiriani koulutan ja käsittelen...

Nälkä lähtee syömällä, vaimo juomalla ja mies koiralla.
12.01.2012 16.19
Minua ei kiinnosta mitä muut ajattelee minun jutuista.
12.01.2012 16.20
022482065_r
Mynämäki

Kaikilla omat tapanasa ja tyylinsä, mutta joku raja menee jossain.

Jos joku mua pitää eläinrääkkääjänä, niin pitäkööt. Kaikilla omat mielipiteet.

12.01.2012 16.21
Sirppi kirjoitti:

Kuulostaa jo välinpitämättömän ärtyneeltä!

12.01.2012 16.30
022136562_r
Kemi

Ei nyt ole korviini kantautunut tuolla IRL puolella mutta täällä petsiessä sitäkin enemmän on löytynyt pahvipäitä jotka on tulleet ihan jo yksityisviesteinkin välillä arvostelemaan.

Itseä nyt ei jaksa kiinnostaa mitä netissä ihmiset tavoistani puhuvat tai mitä olettavat.
Jos kiinnostaa toisia niin tulkaa seuraamaan elämääni...

Kuitenkaan täällä ei koiraa potkimalla potkita tai hakata verille.
Positiivista vahvistamista käytetään koulutustilanteissa todella paljon hyväksi.
Kotona vanhempien luona koirat saattavat joutua häkkiin ja niille saatetaan karjaista suuremmalla äänellä jotain käskyä...

Saatan itse neuvoa kysyä netissä mm. agiliikkeen suorittamiseen ja luen ohjeita. Mutta silti kuitenkin kuuntelen suurimmaksi osaksi meidän omia kouluttajia kun ovat rehellisesti tilannetta katsomassa miten koulutus tapahtuu ja palaute on sen mukaista mitä voisi paremmin tehdä.

12.01.2012 16.35
000113169_r

Varmasti, uskoisin tietäväni parikin jotka pitävät minua kauheana koiriani kohtaan :D

Mutta suoraan sanottuna ei niin paljon kiinnosta jos joku minusta jotakin epäilee ja uskoo netin välityksellä. As said, livenä voi tulla seurailemaan.

12.01.2012 16.40
wido kirjoitti:
Sirppi kirjoitti:

Kuulostaa jo välinpitämättömän ärtyneeltä!

Olisi pitänyt laittaa hymiö perään, niin se ei olisi kuulostanut ärtyneeltä. :)
12.01.2012 16.46
022421481_r
Joensuu
No äänenkäytöstä varmaan moni on ihan O_O Mutta tuo tämänhetkinen tapaus on sen verran kovapäinen, että ei mikään kuiskuttelu auta.
you're my only reason to stay alive
12.01.2012 16.46
022710084_r
Rovaniemi
Aivan varmana joo. :D

Molemmat olleet väliaikaisessa häkityksessä pitkiäkin ajanjaksoja ja Velmun kanssa kuonokoppailtukin lisäksi yksinollessa. Viivin kanssa iski yllärijuoksut kesken työssäoppimisen ja Velmun kanssa mahis että koira tapattaa ittensä tai vähintäänkin syö ulko-ovesta(kin) läpi rappukäytävään puremaan naapureita. Siinä tilanteessa mulle on yks ja sama mitä laki sanoo jos vaihtoehtoina 11 v. nartun ensitiinehtyminen/paskaan hoitoon laitto tai koiran kiertoon laitto (eroahdistuksisen, miesaggren, ulkona kaiken päälle yrittävän vuosikkaan paimenen...) /lopettaminen.

Ja kylläpä minä noihin uskallan koskea muutakin kuin päätä silittelemällä jos meinaa korvat kadota ja näen että vähemmällä ei enää uskota vaan kohta räjähtää (= juna meni jo kun kädetön omistaja ei osannut lukea koiraansa ja puuttua ajoissa hellemällä huomionherätyksellä). x)

Mutta eipä se muiden mielipide vaakakupissa paljoa paina sitten kun tietää mikä omilla toimii. Kylläpä olin itekin aika tietämätön namittaja ennen Velmua mutta sitten oli vaan pakko muuttua koiran mukana kunhan ensin lyötiin peili eteen.
http://hambeastounlimited.tumblr.com taideblöärgh.
12.01.2012 16.49
022346454_r
Hausjärvi
Jos joidenkin mielestä koirani kärsii siitä, että kiellän kosketuksella kaulalle ainaisen räkyttämisen, toisten koirien puremisen ja hihnassa päättömän kiskomisen, niin se on sitten heidän asiansa. Minä en halua enää yhtäkään puremaa sääriini sen takia, että menen väliin kun koirani näyttää siltä että aikoo ihan kohta kyniä toisen koiran.
http://www.jokainentavallaan.blogspot.com/ JA http://villikko.imgur.com/
12.01.2012 18.11
021665746_r
Oulunsalo
En usko vaan tiedän että aika monikin pitää minua eläinrääkkääjänä, mutta ihan yks hailee mitä ajattelevat. Ainakin parilla näistä tyypeistä ketkä mua rääkkääjänä pitää on kotona jollain tavalla ongelmainen koira, että vielä vähemmän tämmösten ihmisten mielipide painaa ;)
12.01.2012 18.16
Konna kirjoitti:
En usko vaan tiedän että aika monikin pitää minua eläinrääkkääjänä, mutta ihan yks hailee mitä ajattelevat. Ainakin parilla näistä tyypeistä ketkä mua rääkkääjänä pitää on kotona jollain tavalla ongelmainen koira, että vielä vähemmän tämmösten ihmisten mielipide painaa ;)

Ylimielinen?

Mitäs oot tehnyt jos sua pidetään rääkkääjänä?

12.01.2012 18.21
022660238_r
Espoo
Minulle ei ole "yks hailee" jos joku pitää minua eläinrääkkääjänä. Kuulen todella mielelläni perustelut tälle väitteelle ja keskustelen asiasta. Jos perusteita ei löydy, antaa olla. :)
12.01.2012 18.26
Voi varmasti ja monet, vaan jos ei ole pokkaa tulla asiasta päin naamaa (netissä luonnollisesti ei kirjaimellisesti) asiallisesti keskustelemaan pitävin perusteluin ja omien sanojensa takana seisten, eipähän mua paljon sellasten nurkan takaa huutelijoiden mielipiteet kiinnosta. Kukkahattutädit on sitten oma luokkansa.. :D
12.01.2012 18.30

Jaa-a, ite oon irl saanu lähinnä kritiikkiä siitä että koira menee perushuomioimattomuudella, koirahan kärsii siitä jos sitä ei ole koko ajan lääppimässä ja riehuttamassa. Enemmän sitä livenä on saanu paheksuvia katseita kun oon vastaehdollistanut hurttaa. :p

Netissä kukaan ei ole suoraan kohdistanut kritiikkiään muhun, mitä ny oon kuullut vihjailua siitä että esineistän koiraani liikaa... Hoh hoijaa. Tuskin mä kuitenkaan SEYn mielestä eläinrääkkääjä olen, kun en koiraa töki tai muutenkaan fyysisesti kurmuuta, paitsi silloin kun koira v*ttuilee ja menee hermot. No eeei, vitsi vitsi.

12.01.2012 18.31
Pepsi kirjoitti:
Minulle ei ole "yks hailee" jos joku pitää minua eläinrääkkääjänä. Kuulen todella mielelläni perustelut tälle väitteelle ja keskustelen asiasta. Jos perusteita ei löydy, antaa olla. :)

Tämä!
Olen oppinut niin paljon uutta ja tiedän joidenkin nytkin tekemieni asioiden olevan tarpeettomia jos opin ennakoimaan paremmin ja olemaan johdonmukaisempi, että minua kyllä kiinnostaa.

Sitten toki kiinnostavuus laimenee jos huutelija on joku jonka oma koira on kulmakunnan kauhu ja piippaa stressaantuneena kun ei saisi edes sanoa "hyi" ettei koira traumatisoidu. :D

Joskus eläinrääkkäystä on se, ettei asioihin uskalleta puuttua vaan koira saa kärsiä ongelmastaan koko ikänsä kun omistaja ei suostu edes ohjatusti kokeilemaan mitään epämukavaa (saattaen silti tehdä päivittäin monta korjausta joita ei tarvittaisi kun kerralla korjattaisiin ongelma ja jatkossa oltaisiin selkeitä. Kerta ei tässä tarkoita yhtä kertaa vaan esim viikko vastaan vuosi ).
Ai koira on sun paras ystävä eikä ikinä jätä sua? Hanki nyt hyvä ihminen oikeita ystäviä jos sellasia ees saat
12.01.2012 18.32
021665746_r
Oulunsalo
wido kirjoitti:
Konna kirjoitti:

Ylimielinen?

Mitäs oot tehnyt jos sua pidetään rääkkääjänä?

En kai sentään.

Esimerkiksi koska pidän koirani kurissa, olen rääkkääjä ;) Kaikkia en jaksa edes luetella mutta esim. koirien mukaan ottaminen rullaluistelemaan on eläinrääkkäystä, mopon vierellä irti juoksuttaminen on eläinrääkkäystä, ylipäätään koiran fyysisestä kunnosta huolehtiminen on joidenkin mielestä vähintäänkin linnareissun vaativa rikos. Kyllähän nuo kovin näyttää kärsivän aina kun luvassa on jotain urheilua, mutta vaan siinä tapauksessa että huomaavat mun lähtevän ilman niitä ;)

12.01.2012 18.46
021795205_r
Pori

Varmasti joku pitää eläinrääkkääjänä ku nykyään pitäis vissii lapset ja eläimet kasvattaa lässyttämällä ja hyssyttelyllä. Ymmärrän että hyvää käytöstä vahvistetaan palkitsemalla mut miten ihmeessä kukaantai mikään ymmärtää mikä on väärin jos sitä ei mitenkään osoteta?

Meillä ollaan tiukkoja ja oikeudenmukaisia. Koiraa ei saa lyödä eikä potkia mutta niskasta, poskista tai kuonosta saa kyllä mun mielestä tarvittaessa ottaa kiinni jos on todennu että se omalla koiralla toimii. Ja juu kyllä täällä äänikin nousee tilanteen sen vaatiessa.

Hyvästä käytösestä palkitaan ja huonosta huomautetaan. Huonon käytöksen jatkuessa huomautuksesta huolimatta seuraa rangaistus.

Ja toi koiran liikunnan määrä. Ennemmin se on rääkkäystä ettei koira koskaan pääse lenkille. Ja se että jouksutetaan väkisin vaikka ei jaksais tai muuten pystyis. Siihen väliin mahtuu aika paljon erilaisia liikuntamuotoja ja määriä jotka on hyviä.

12.01.2012 22.51
022391205_r

Kukaan ei ole tullut suoraan sanomaan, joskus olen kyllä miettinyt itse tekemisiäni. Esim. tuota Petsieen lainaamaani SEY:n tekstiä arveluttavista koirankoulutus"ammattilaisista" ja heidän osittain laittomaksi eläinrääkkäykseksi meneviä metodeitaan koskien (josta ehkä tuli idea tähän töpöön?) lukiessa rupesi mietityttämään, että onko koiran niskanahasta kiinni pitäminen oikeasti satuttamista... Oli tarkoitus tänään eläinlääkäriltä asiasta kysyä asiantunteva mielipide, mutta kun aioin avata suuni, tunsin itseni jostain syystä täydeksi idiootiksi alkaa sellaisia kyselemään, niinpä olin hiljaa.

Ja kyllä epäilen, että moni ihminen pitää mua jonain kahjona eläinten kiduttajana, kun on välistä väsyneenä lenkillä mennyt hermot ja tullut rähjättyä näille. (Mm. tuossa muutama päivä takaperin taisin aamulenkillä pelästyttää jonkun nuoren tytön koiranpentuineen, kun aloin ärjyä koirilleni jtn "nyt s**tanat liikettä tai tapan molemmat!!")

Ja kyllähän sitä tulee fyysistä voimaa käytettyä, jos pitää estää koiria punkeamasta jonnekin, minne ne eivät saa mennä ja sanalliset käskyt/pehmeämpi ohjaus ei mene jakeluun.

Kerran on joku ventovieras huutanut minulle (en muista millä paikkakunnalla), kun nykäisin Dingon remmistä estääkseni sitä ryykäämästä ko. ihmisen kulkureitille, jotain tyyliin "ÄLÄ REVI SITÄ KOIRAA TAI -" en nyt muista, mitä ko. tyyppi uhkasi tehdä minulle, mutta vähän ihmetytti, kun yritin pitää koirani poissa, ettei siitä aiheudu häiriötä hänelle ja saan palkaksi syyttelyä koiran kaltoinkohtelusta ja päälle taisi tulla vielä jotain uhkailua jostain fyysisestä, jos hän vielä näkee minun tekevän koiralle noin...

Flexi on vähän kuin haastavat koirarodut: vaarallinen sellaisen käsissä, joka ei tiedä, mitä tekee.
12.01.2012 23.17
022473361_r
Kyrö

Omalta perheeltä ja isovanhemmilta sain kuulla paljon vihjailua rääkkäyksestä, äidiltäni ihan suoraan, että olen hänen mielestään rääkkääjä silloin kun Lili oli nuori.

Ja syynähän oli se, että neidillä oli kuri.
Se ei saanut kerjätä, ei saanut syödä ennen lupaa, ei saanut ulkoa tullessa eteisen matolta lähteä ennen lupaa jne jne. Olin hirveä rääkkääjä, kun laitoin niin ihanalle pikkuselle rajat. Samoin kun korotin ääntäni, kielsin tai korjasin väärää käytöstä. Hyi mua!

Ovat kyllä kaikki pyytäneet anteeksi sanomisiaan kun ovat ajanmyötä alkaneet itsekin ymmärtämään, että koiralla pitää se kuri olla pennusta asti. Nyt kun ovat nähneet näitä vapaan kasvatuksen tuloksia saan taasen kuulla kehuja miten hyvin olen neitiä kouluttanut. :D Niin ne mielipiteet eläinrääkkääjistäkin muuttuu :'D

Ja onhan noita kukkahattutätien huuteluja tullu kuultua pihalla vähän sillon sun tällön aika laidasta laitaan. Millon vieraiden se, ettei moikata vieraita koiria on rääkkäystä, milloin koiralle käskyn anto ja milloin mikäkin.

Pistetään kaikki turreillemme fleksit, annetaan huitia pitkällä missä haluavat ja moikata kaikkia mielin määrin ja vedellä pyöräilijöiden eteen ja lässytetään perässä, miten "mamman murre oli nyt tuhma, tui tui" niin kukkahattutädit pysyy tyytyväisinä? Jep jep.

13.01.2012 02.50
Bogi kirjoitti:
No äänenkäytöstä varmaan moni on ihan O_O Mutta tuo tämänhetkinen tapaus on sen verran kovapäinen, että ei mikään kuiskuttelu auta.

Ei huutaminen ole eläinrääkkäystä ja eipä koiralle tartte huutaa, mut ei kuiskatakaan, koska on tapoja saada koira kuunteleen muutenkin. Musta on ainakin huvittavaa jos koiralle huudetaan, pieni ärjäisy ei ole pahitteeksi jos tilanne vaatii. Kiljuvat ja raivoavat naisomistajat on koomisinta mitä tiiän

13.01.2012 09.03

Varmasti joku pitää eläinrääkkääjänä ku nykyään pitäis vissii lapset ja eläimet kasvattaa lässyttämällä ja hyssyttelyllä. Meillä ollaan tiukkoja ja oikeudenmukaisia. Koiraa ei saa lyödä eikä potkia mutta niskasta, poskista tai kuonosta saa kyllä mun mielestä tarvittaessa ottaa kiinni jos on todennu että se omalla koiralla toimii. -Mona

Tms. Kompsit Monalle!

Täällä on myös yksi "Eläinrääkkääjä" kukkahattutädeille, jotka eivät kouluttamisesta saatika koirista tiedä mitään. Minä käytän mm. Fyysistä huomautusta, ihan riippuen tilanteesta ja koirasta sekä itsestäni, sitä ei kuitenkaan voi laskea väkivallaksi miten koiriani käsittelen. Koska fyysinen kosketus ja väkivalta ovat täysin eri asioita.

Ja toi koiran liikunnan määrä. Ennemmin se on rääkkäystä ettei koira koskaan pääse lenkille. Ja se että jouksutetaan väkisin vaikka ei jaksais tai muuten pystyis. Siihen väliin mahtuu aika paljon erilaisia liikuntamuotoja ja määriä jotka on hyviä. -Mona

Tää pisti sinänsä huvttamaan, koska muutaman kerran kuullut ihmisiltä eläinrääkkäyksestä, jos/kun huskyt ovat valjakkona juosseet, "kauheeta, sehän on eläinrääkkäystä" Pääsi itseltäni pienet naurut tämän kuultuani.

Joo, ja lasten kasvatuksessa ollaan nykyään liian "vapaamielisiä", Rajat ovat rakkautta. Harmittaa suunnattomasti aikuisten saamattomuus lapsiensa kasvatuksessa jotka toimivat vapaa kasvatuksen mallien mukaisesti, onhan se jo huomattu mitä vapaa kasvatus saa aikaan, kukaan ei silti tee yhtään mitään! Vain toitotusta lapseen ei saa käydä käsiksi, edes tukkapöllöä antaa.

Jos minä olisin vanhempi, niin kyllä lapsellani olisi selvät säännöt ja jatkuvasta huonosta käytöksestä seuraa aina rangaistus, rangaistus ei kuitenkaan tarkoita väkivaltaa, tuntuu hyvinkin siltä että nykypäivänä tuo "raingaistus" leimataan väkivaltaan.

Mihin tää maailma on menossa, älyttömyyksiin sanon minä!

Muokattu viimeksi: 13.01.12 09.07
13.01.2012 09.04
022696102_r
Paimio

Jouduin juuri tänään viimeksi naapurin kuritonta sakua häätämään pihaltani tovin karjuen ja metallituolilla uhitellen ennen kuin sen päähän meni että ei kannata meidän pihan puolelle tulla (oli ihan mukava koira) - joku kukkahattutäti olisi varmaan pyörtynyt jos ohi olisi sattunut kulkemaan, mutta minulla on oikeus puolellani.

Niin ja sinä wido varmaan menisit tähän sanomaan että mitäs menit sinne karjumaan plaa plaa niin ihan sen takia kun otti hermoon naapureiden käytös, minä en heidän koiraansa ala kouluttamaan, haluan sen vain vittuun pihaltani oman koirani tieltä.

pk collie Kira
13.01.2012 09.11

Useammassa ihmisessä on herättänyt ahdistusta se, että lenkkeilytän näitä pieniä fifejäni enemmän kuin vartin kerrallaan.

Koulutuksesta ei ole vielä tultu sanomaan, että tekisin sitä rääkäten. :D

13.01.2012 09.47
022520078_r
Pori
Danny kirjoitti:

Varmasti joku pitää eläinrääkkääjänä ku nykyään pitäis vissii lapset ja eläimet kasvattaa lässyttämällä ja hyssyttelyllä. Meillä ollaan tiukkoja ja oikeudenmukaisia. Koiraa ei saa lyödä eikä potkia mutta niskasta, poskista tai kuonosta saa kyllä mun mielestä tarvittaessa ottaa kiinni jos on todennu että se omalla koiralla toimii. -Mona

Tms. Kompsit Monalle!

Täällä on myös yksi "Eläinrääkkääjä" kukkahattutädeille, jotka eivät kouluttamisesta saatika koirista tiedä mitään. Minä käytän mm. Fyysistä huomautusta, ihan riippuen tilanteesta ja koirasta sekä itsestäni, sitä ei kuitenkaan voi laskea väkivallaksi miten koiriani käsittelen. Koska fyysinen kosketus ja väkivalta ovat täysin eri asioita.

Ja toi koiran liikunnan määrä. Ennemmin se on rääkkäystä ettei koira koskaan pääse lenkille. Ja se että jouksutetaan väkisin vaikka ei jaksais tai muuten pystyis. Siihen väliin mahtuu aika paljon erilaisia liikuntamuotoja ja määriä jotka on hyviä. -Mona

Tää pisti sinänsä huvttamaan, koska muutaman kerran kuullut ihmisiltä eläinrääkkäyksestä, jos/kun huskyt ovat valjakkona juosseet, "kauheeta, sehän on eläinrääkkäystä" Pääsi itseltäni pienet naurut tämän kuultuani.

Joo, ja lasten kasvatuksessa ollaan nykyään liian "vapaamielisiä", Rajat ovat rakkautta. Harmittaa suunnattomasti aikuisten saamattomuus lapsiensa kasvatuksessa jotka toimivat vapaa kasvatuksen mallien mukaisesti, onhan se jo huomattu mitä vapaa kasvatus saa aikaan, kukaan ei silti tee yhtään mitään! Vain toitotusta lapseen ei saa käydä käsiksi, edes tukkapöllöä antaa.

Jos minä olisin vanhempi, niin kyllä lapsellani olisi selvät säännöt ja jatkuvasta huonosta käytöksestä seuraa aina rangaistus, rangaistus ei kuitenkaan tarkoita väkivaltaa, tuntuu hyvinkin siltä että nykypäivänä tuo "raingaistus" leimataan väkivaltaan.

Mihin tää maailma on menossa, älyttömyyksiin sanon minä!

Kompsit!

Minä koulutan koirani miten koulutan, ikinä en ole potkinut tai lyönyt. Fyysistä huomautusta olen minäkin käyttänyt, mutta en koskaan niin, että koiraan sattuisi tai olisi muutenkaan mitenkään väkivallaksi luokiteltavaa. (Kukkikset voivat rauhassa olla tosita mieltä)
Meillä on koirilla selvät säännöt mitä saa tehdä ja mitä ei. Jos ei totella niin tulee "rankkua", mutta ei tarkoita väkivaltaa.

Ihan sama mitä ihmiset ajattelevat, kauhistelevat jo siitä jos korottaa ääntä. Itse tiedän koirani ja mikä niihin tehoaa ja mikä ei. Koirat voivat oikein hyvin vaikka niillä onkin säännöt. ;)

"Elämä ilman koiraa on kuin pitkä matka ilman majapaikkaa"
13.01.2012 14.28
022352175_r
Lahti
Naava kirjoitti:
Usva kirjoitti:

Minua ei varsin kiinnosta mitä ihmiset uskovat mun olevan sillä perusteella miten koiriani koulutan ja käsittelen...

You cannot kill what already has no life | 311006 ♥

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti