Ongelmia lenkille lähtiessä (Koirat > Koirien koulutus)

13.01.2012 18.28
022441295_r
Salo

Meillä siis on semmosia ongelmia, että heti ku rupeen laittaa ulkovaatetta päälle, tai tulee edes jotain merkkejä siitä, että lähettäis ulos, ni Aapo menee joko sängyn alle tai ihan mihin vaa häntä koipien välissä ja jää kököttään sinne.

Kyse ei voi olla esim. kipeenä olosta, koska muuten se on ihan reipas ja oma itsensä. Luulen kyllä, että sille on syntynyt pannasta tai valjaista semmonen kauhu ku ne laitetaan pään yli.. Koska sitten ku ne on kohillaa ni sitte ollaa taas iha erinormaalei ja ollaa iha innoissaan et hei pääsen ulos!

Itse luulen että vaihtoehto ois vaan opettaa et panta on kiva asia. Siis nannan avulla lähtee ihan alusta. Mutta oisko jotain muuta ehdotuksia?
www.aapojalissu.blogspot.com
13.01.2012 18.38
022485917_r
Klaukkala

Meillä on niin että panta laitetaan ilolla kaulaan. Kida tulee oikeen luokse pää nätisti painuksissa et laitan pannan sille mut heti ku valjaat näkyy ni fiuuuu Kida katoaa jonnekin ja sit sitä saa aikansa metsästää kiinni. :D Oon yrittänyt tota nannajuttua mut vähän vaikeeta ku se ei suostu vapaaehtoisesti lähellekään valjaita ja niitä päällelaittaessa menee niin lukkoon ettei toivoakaan siitä että huolis nameja.

//Turhaviesti joo, mut kaipaan iteki neuvoja tähän. :'D Pitäis varmaan tota namien pumppausta vaan jatkaa pitkäjänteisemmin, mut..

Muokattu viimeksi: 13.01.12 18.38
I'll start my own religion worshipping my dog Jack, cause dog spelled backwards is god and that's a fact
13.01.2012 19.13
Siirillä on muuten sama juttu, heti kun näytän sille valjaat niin se menee omaan pesäänsä, sitten kun käsken(siis kiltisti), kun olen laittamassa valjaita niin se laittaa pään alas niin ettei saa kunnolla päälle, mutta sitten kun ne ovat päällä ja lähtään niin Siiri on niin innokkaasti liikkeelle lähdössä ='D Mutta ei se ongelmia tuota että eiköhän se ajankaa tajua,neidillä menee aina välillä vähän aikaan kehittyä ;)
13.01.2012 20.21
022441295_r
Salo
juu Aapo tekee myös siis sitä et sit ku saan sen sieltä ovelle et laitan ne, ni sitte mennää korvat luimussa iha maahan.. :/
www.aapojalissu.blogspot.com
23.01.2012 12.54
000046470_r
Tässä tapauksessa ei ole tärkeetä mitä se valjaissa pelkää vaan ongelman ratkaisu. Totuttele koiraasi niihin, antamalla vaikka herkkuja ulosmenemistä ennen. Pidä koirasi lähellä valjaan ottamisien aikana ja kun tulee joku merkki, että se haluisi karata - anna sille herkku. Laita valjaat koiraan -> anna herkku.
23.01.2012 13.10
Iisalmi

Meidän ongelmat olivat täysin erilaisia!

Kun joku alkaa vetää täällä lenkkeilyvaatteita niskaan, niin molemmat hupsut alkoivat tanssia ripaskaa eteisessä. Siinä vaiheessa taas, kun lenkille lähtijä kosketti jomman kumman kaulapantaa tai Rokin valjaita oli menossa Lambada äänten kans.

Nyt ollaan treenaamassa tuota aluksi huvittavaa teatteria pois. Toki ne ovat edelleenkin molemmat kolmannessa taivaassa, kun lähdetään lenkille, mutta vaadin pitämään peffan maassa niin pikään että lenkkivaatteet on päällä ja koirat hihnoissa.

Lisään parhaillaan vaikeusastetta hidastamalla omaa pukemistani ja totuuden nimissä vielä nykyään joudun komentamaan/muistuttamaan istumisesta pari kolme kertaa joka kerta ennen kuin päästään ulos.

23.01.2012 13.44
022662727_r

Rokallakin ilmeni arastelua valjaiden kanssa yhdessä välissä, mutta tartuin tähän heti, kun huomasin viitteitä siitä, ettei käytös pahenisi. Tein valjaista absoluuttisen kivan positiivisen jutun, kehun aina valjaiden päänläpipujotuksen ja kiinnityksen jälkeen ja joskus namipalkkasin siinä totutteluvaiheessa. En myöskään tehnyt pakoilu/välttely-yrityksestä isoa numeroa, vaan nostin pennun rauhallisen itsevarmasti lähelle ja pistin valjaat sen päälle, jos se yritti lusmuta jossain seinänpielessä. (Tilannetta ei yhtään auttanut, kun Dingo koheltaa siinä vieressä ja saattaa innostua haukkumaan ja Rokkaa ei ainakaan innostunut, kun jouduin siinä sivussa komentamaan Dingon hiljaiseksi.)

Totutin myös valjaissa oloa pitämällä niitä sisällä lyhyempinä lenkinväleinä, esim. aamulenkin ja aamupäivälenkin väliksi jätin valjaat sisällä ja tyttö sai ruokaa niissä, yms. Mitä enemmän positiivisia asioita valjaisiin yhdistyy ja mitä vähempi yhtikäs mitään koira välttelykäytöksellä saavuttaa, sitä luontevampi ja kivempi juttu valjaista tulee.

Kun tuo vanhempi koirani ja sitä edellinen koirani ovat kumpikin vaan innostuneet sikana siitä, kun laitan ulkovaatteita niskaan ja otan hihnat ja valjaat esille, ihmetyttää kyllä kieltämättä pennun arasteleva käytös. Sitä pohtii, että mitä sitä on itse onnistunut tekemään väärin, että tuommoinen alkoi, mutta onneksi sentään saanut sen kitkettyä pois jo kohtuullisen hyvin... O_O

Lenkillä tuo kuitenkin tykkää kulkea normaalisti, on utelias ja energinen ja innokkaana mielenkiintoisten juttujen perään. Mietin, miten Aapolla, käyttäytyykö se lenkilläkin lusmuten/vältellen, vai meneekö innokkaana etiäpäin, valjaista viis? Eli kohdistuuko kammo valjaisiin vai ulosmenoon. Valjaisiin voi totuttaa, mutta jos kyse on siitä, ettei koira viihdy ulkomaailmassa, niin valjaisiin tottuminen ei ratkaise ongelmaa.

"Sie hitto teitkii miul uue jakkaukse, mut siit hyväs mie sahhaan siult puol päätä pois.."
23.01.2012 16.04
021789656_r

Meillä oli samaa valjaiden kanssa, kun näki valjaat niin okauheella vauhdilla piiloon. Nyt jo alistuu kohtaloonsa, ei se siitä vieläkään tykkää, mutta ei mene piiloonkaan.

Innolla lähdössä ulos, niin odottaa siinä ja kun näkee valjaat kiepsautan ne vaan nopeesti sen pään yli ja sitten hihna valjaisiin ja menoksi.

Ei kannata tehdä valjaista tai pannasta koiralle suurta numeroa (esim. hypistelemällä valjaita käsissä ja hokemalla että pian lähdetään, vaan kannattaa tehdä asiat nopeasti, mutta olemukseltaan rauhallisesti eikä hosuen tai hermostuneesti.) Omalla olemuksella kannattaa silti tehdä selväksi, että tämä on nyt vaan tehtävä, eikä mitään muttia tai oikotietä. Samoin pesun kanssa, sekin on vaan tehtävä vaikkei siitä ollenkaan tykkäisi.

Sama juttu, siinä kun otetaan valjaat pois, kun herran pää ei oikeen meinaa mahtua niistä pois.. Mutta mahdollisimman nopeasti ja kehuja päälle kun 'tehtävä' on suoritettu.

Toivottavasti sait tästä jotain selvää, mutta näin meillä päästiin siitä eroon :)

Muokattu viimeksi: 23.01.12 16.06
"Minä saan rähistä kaikille, mutta kukaan ei minulle!"
27.01.2012 17.07

Äh meillä ihan sama juttu ja tätä on kestänyt ihan 4kk ikäisestä lähtien. Tämä pelkää ihan kuollakseen asuja ja sen seurauksena lenkkejä ja koko eteisen aluetta + vessaa joka sijaitsee eteisessä. Koira juoksee aina karkuun ja on niin peloissaan jopa sanasta "ulos" mistä se ennen tuli todella iloiseksi.

Joten mitä voisin tehdä? Se puku pitää kuitenkin laittaa 4 kertaa päivässä päälle joten en voi alkaa opettelemaan mitenkään kärsivällisesti nameilla pikkuaskelin tätä juttua, niin pitkään ainakin kun on talvi

Muokattu viimeksi: 27.01.12 17.09
27.01.2012 17.57
022339093_r
Oulu
Heh, täälläkin on arkuutta ulos lähtiessä, mutta manttelin kanssa :D Koira jaksaa venytellä ja venytellä ja venytellä ja sitten ku se viimein pääse luokse, se koittaa kiertää selän taakse muka ovelasti :D Pitääpä koittaa tuota namihommaa, jos se veis pelon pois. Hassua kuinka näinkin yksinkertaiset menetelmät aina pääsee unohtumaan. :) Hyvä viestiketju, antoi taas uutta tämän koiranomistajan ajatuksiin.
"Elämämme on sitä, miksi ajatuksemme sen tekevät. Positiiviset ajatukset synnyttävät positiivisia asenteita."
21.02.2012 17.55
022084769_r
Ilmajoki

Meillä kans on epähalukkuutta lähteä ulos jos ottaa esille manttelin tai valjaat myös fleksi on joskus sellainen että Peppi menee sängyn alle piiloon tai ei ole kuulevinaansakaan

Nanna taas tulee TODELLA innokkaasti luokse ja tunkee päänsä melkein itse valjaisiin.Mantteleista Nannakaan ei pidä...

22.02.2012 23.24
Meillä liianki innokkaina... :(
22.02.2012 23.27
021096063_r
Lappeenranta
Pidä koiralla välillä pantaa ja valjaita sisällä? Tai tee niiden laittamisesta "temppu"?
Itse kyllästyin koiran innostushösöttämiseen lenkille lähdön yhteydessä ja opetin "läpi"-käskyn (koira pujauttaa itse pään pantaan).

muoks:

Koira kirjoitti:

Äh meillä ihan sama juttu ja tätä on kestänyt ihan 4kk ikäisestä lähtien. Tämä pelkää ihan kuollakseen asuja ja sen seurauksena lenkkejä ja koko eteisen aluetta + vessaa joka sijaitsee eteisessä. Koira juoksee aina karkuun ja on niin peloissaan jopa sanasta "ulos" mistä se ennen tuli todella iloiseksi.

Joten mitä voisin tehdä? Se puku pitää kuitenkin laittaa 4 kertaa päivässä päälle joten en voi alkaa opettelemaan mitenkään kärsivällisesti nameilla pikkuaskelin tätä juttua, niin pitkään ainakin kun on talvi

Onko puvussa jalkaremmit tai lahkeet? Koiralla voi olla kipua jalassa/jaloissa (polvi, lonkka tms.), jolloin puvun laittamisesta on tullut epämiellyttävää.
Muokattu viimeksi: 22.02.12 23.31
22.02.2012 23.33
Väiski kirjoitti:
Meillä liianki innokkaina... :(

Sama täällä... Luka hyppii päälle ja tykkäisi suunnilleen syödä pannan/valjaat/hihnan ja siinä sivussa kädetkin kun se on niin innoissaan. Hankala saada tuota rauhoittumaan kun se ei oikein tunnu hallitsevan itseään innostuessaan, kovasti yrittää kyllä istua paikallaan mutta on ihan PAKKO vähän vaan napsaista kiinni valjaisiin. Herkku on tuottanut meillä tulosta siinä, että koira malttaa istua ja pujottaa itse päänsä läpi valjaista, pitäisi vaan itse jaksaa olla järjestelmällinen.

http://vallatonta.blogspot.com
22.02.2012 23.42
Kesällä Lyyli lähtee mielellään ulos, mutta talvella se mielummin jää nukkumaan. Kun näkee puvun, niin alkaa venyttely ja se tuntuu vaan jatkuvan.
Otto on aina yhtä innoissaan ja koittaa hyppiä ja kitistä että on taas niin kiva mennä ulos. Jos vetäsee manttelin esiin, niin Otto lähtee pois häntä alhaalla.
"Laatu ratkaisee, ei määrä. Minun sieneni ovat syötäviä!" -Pikku Myy
22.02.2012 23.55
022687921_r
Oulu

Meillä pelätään pannan/manttelin pois ottamista... ku alan ottamaa vaikka pantaa pois ja diiva sen tajuaa ni tän silmistä näkee kui pelkää ja menee ihan jäykäks. En ehi ku ottaa pannasta kii ni tää alkaa peruuttaa ihan hullun lailla ja iha paniikissa riuhtoo ja siinä heiluessahan se panta lähtee.
Mä en ymmärrä miks se noin tekee o_O Tai siis tajuan, et selvästi pelkää, mut miks.

Tää ongelma on siis vaan esim. puolikurkkarin kanssa jotka vedetään pään yli.

//kirjotusvirhe.

Muokattu viimeksi: 22.02.12 23.56
"Vaan se on varmaa, että kaikki on epävarmaa"
23.02.2012 00.02
021096063_r
Lappeenranta
Diiva: kannattaa lukaista syringomyeliasta, jos et tautiin ole vielä tutustunut. Pää/niskanalue voi olla niin herkkä, että pannan pois ottaminen vetämällä aiheuttaa kipua.

muoks: neurologit ilmeisesti muutenkin suosittelevat cavoille valjaita pannan sijaan, jotta diagnosoimattomat syringomyeliatapaukset eivät pahenisi pannan aiheuttaman paineen vuoksi?
Muokattu viimeksi: 23.02.12 00.04
23.02.2012 12.51
022687921_r
Oulu

Oki// Kyllä oon taudista lukenu ja oon tietonen siitä, mut ei käyny ees mielessä, et pannan pois ottaminen sattuisi... ://

En ookkaan tuommosesta kuullu, et mielummin valjaat ku panta. Pitää ottaa asiasta enempäää selvää! Enkä ny tarkota et diivalla toi syringomyelia välttämättä on, mutta kaiken varalta...

"Vaan se on varmaa, että kaikki on epävarmaa"
03.03.2012 17.12
022161863_r
Raahe
Meillä Lotalla ei onneksi ole tuommoista ongelmaa, heti kun huomaa et ruvetaan pukemaan ulkovaatetta päälle, tulee istumaan eteisen oven eteen, ja odottaa kiltisti siinä, et oon ite saanu puettua, ja sitten kun mennään eteiseen, niin nätisti istuu paikallaan ku sille pantaa laitan, ja antaa heijastinliivinki pukea paikallaan seisoen :) Eli hyvin innokkaana on lähdössä, toivottavasti ei tulekkaan koskaan tuota ongelmaa.
♥lotta 20.10.2011 ->
03.03.2012 17.30
Meilläki ollaan vähän turhan innokkaita lähtemään ulos, ei tartte ku laittaa tuulihousut jalkaan ni Alma varsinki tajuaa et hei nyt ollaan menossa ulos! :D
Kuitenkaan ei mennä ulos ennenku koira istuu nätisti romppeet päällä kynnyksen takana (meillä sääntönä ettei yksikään kynsi ole kynnyksellä/sen toisella puolen vaan koiran täytyy istua eteisaulan matolla eteisen ulkopuolella) :D
29.09.2009 ♥
03.03.2012 18.24
Meillä ei oo Ossinkaa mitenkää ongelmaa :) jos sille sanoo et mennään lenkille niin se rupee sillai hiljaisesti haukkuun muttei kovaa ja sit se hyppii päälle :) Mut sit ku ollaan päästy pihalle niin se rupee ottaan narusta kiinni ja järsii mutta onneks seki on vähentyny :D Mut sitte jos Viljolle näyttää valjaita niin se on vaan sillai etä omg :D mut sitte ku ollaan pihalla niin kyllä mennään hianosti :D
03.03.2012 18.29
021559401_r
Oulu

Kannattaa opettaa panta koiralle temmpuna.

Esimerkiksi opeta koira tuomaan panta, tai hihna josta pant aroikkuu. Näin se saa positiivisia kokemuksia, eikä yhdistä pantaan jotain tiettyä asiaa.

Pään voi myös opettaa työntämään pannan läpi, kun pidät pantaa käsissä.

Voi myös opettaakoiraa etsimään pannan, joka tietysti liittyy vähän tuohon tuomseen.

Ainoata rakkautta jota rahalla voi ostaa: koirat
03.03.2012 18.41
021902100_r
Tampere
Aapo kirjoitti:

Meillä siis on semmosia ongelmia, että heti ku rupeen laittaa ulkovaatetta päälle, tai tulee edes jotain merkkejä siitä, että lähettäis ulos, ni Aapo menee joko sängyn alle tai ihan mihin vaa häntä koipien välissä ja jää kököttään sinne.

Kyse ei voi olla esim. kipeenä olosta, koska muuten se on ihan reipas ja oma itsensä. Luulen kyllä, että sille on syntynyt pannasta tai valjaista semmonen kauhu ku ne laitetaan pään yli.. Koska sitten ku ne on kohillaa ni sitte ollaa taas iha erinormaalei ja ollaa iha innoissaan et hei pääsen ulos!

Itse luulen että vaihtoehto ois vaan opettaa et panta on kiva asia. Siis nannan avulla lähtee ihan alusta. Mutta oisko jotain muuta ehdotuksia?

Koirasi on nähtävästi oppinut hyvin lukemaan eleistäsi koska ollaan lähdössä ulos ja ottamassa esille hihnoja ja pantoja.Yritä saada koiralta ennakointi karkotettua. Eli: toimi ihan arjen mukaan,lue esim.lehteä ja leiki koiran kanssa,minkä jälkeen alatkin yhtäkkiä pukea ulkoiluvaatteita päälle. Koirasi ilmeisisesti katoaa jo nyt. Jos normaalisti käytät ulos lähdettäessä jotain kutsua/huikkausta kuten " lähdetään ulos!"tms. Älä käytä sitä nyt!

Mene ovesta ulos,kuin lähtisit vaikka kauppareissulle,äläkä kiinnitä lähtiessäsi mitään huomiota koiraan. Hetken kuluttua tule takasin sisälle ja jatka sitä,mitä olit tekemässä aiemmin. Toimi samaan tapaan kuin äskettäinkin ja lähde asunnosta ilman koiraa.Voit vaikka ottaa mukaasi koiran hihnan ja pannakin,mutta älä koiraa. Tätä toistaessa tarpeeksi monta kertaa koira alkaa kyllästyä pakenemiseen,eikä viitsikään lähteä karkuun nähdessään että valmistaudut ulos lähtöön.

Ennakkoluulot on nyt toivon mukaan saatu kitkettyä pois. Voit aloittaa pantatreenit,esim. juuri namin avulla,jotta saat koiran pitämään pannasta ja hihansta.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti