Narttukoirien väkisin astuttaminen - Sivu 3 (Koirat > Yleistä keskustelua koirista)

24.01.2012 15.48
022391205_r

Minunkaan ei ole vaikea uskoa, etteikö tätä tapahtuisi myös rekisteröimättömien koirien kohdalla, esim. just näitä desing-liukuhihna-pentutehdaskoiria teetettäessä siinä, kuin pakonomaisessa "hienojen" rotukoirien tuottamisessakin.

Rotukoiratouhusta olen samaa mieltä Jerin ja Leon kanssa (varmaan iso ylläri kaikille ), mutta esim. tuohon vahinkopentuhommaan pakko todeta, että kyllä sitä näkee myös paljon "vahinkoja", jotka eivät todellisuudessa ole mitään vahinkoja edes olleet. Mistä sitä tietää, ettei joku tahallaan rahanahneuttaan "vahinkopennut" teettäväkin syyllistyisi sen yhteydessä myös nartun raiskauttamiseen.

Vahinkopennut on aina vastuuton sattuma, olipa kyseessä sitten tekaistu tai aito vahinko. Tällaista vastuuttomuutta ei ole hyvä lähteä tukemaan ja ainakaan mitään isoa summaa ei vahinkopennusta kannata ikinä maksaa. (Itse asiassa eläinsuojelulakiin voisi harkita jonkinlaista sakkoa vahinkopennuista ja muusta turhasta pennutuksesta, jos sen taakse saisi luotua jonkinmoisen toimivan systeemin. Se ainakin kannustaisi ihmisiä huolehtimaan nykyistä paremmin, ettei vahinkopentuja tulisi niin paljon.)

Ei, kyllä nämä pakkoastutukset ovat rotukoirien lisäksi myös monirotuisilla ongelma, joskin se saattaa sillä puolella olla vähän marginaalisempi sellainen.

Seropirotupi-väittelyä ei tosiaan välttämättä kannata tässä topicissa pistää pyörimään.

Runtti kirjoitti:

DINGO kysyi miten ne pennut lopetetaan, pari kasavattaaja on kertonut että ihan vaan niskat poikki. 

Käsin vääntäen vai jollain apuvälineellä? :o 

Muokattu viimeksi: 24.01.12 15.48
Flexi on vähän kuin haastavat koirarodut: vaarallinen sellaisen käsissä, joka ei tiedä, mitä tekee.
24.01.2012 15.54
000105754_r

^ Eiköhän ne ihan käsin ne niskat väännä, vastasyntyneet on kuitenkin niin pieniä niin helppoa se kai on.

Ja tuollainen tuli vastaan mitä itsekkin olen kuullut kasvattajien käyttävän: "Pentu lopetetaan nopeasti ja tuskattomasti kalloon suunnatulla napakalla iskulla. Iskun voi antaa esim. puukapulalla. Vastasyntyneen pennun luut ovat niin pehmeät, että kalloon suunnattua lopetusiskua seuraa välittömästi kuolema." Yli 3vrk ikäistä pentua tosin ei saa lopettaa samalla tavalla.

Muokattu viimeksi: 24.01.12 15.55
24.01.2012 16.08
022391205_r
Huh. Brutaalia. 
Muokattu viimeksi: 24.01.12 16.09
Flexi on vähän kuin haastavat koirarodut: vaarallinen sellaisen käsissä, joka ei tiedä, mitä tekee.
24.01.2012 16.57

Harvat kasvattajat ne lopettaa pentujaan itse. Kyllä se 90% vie ne lääkäriin lopetettavaksi. Usein pieni viallinen pentu kuolee jo parin ensimmäisen vuorokauden aikana ihan itsekseen. Ei siis ehditä lääkäriin asti.

Itse annan heikolle pennulle vuorokauden aikaa petrata ja se saa apua sen ajan. Terve pentu kyllä tuossa ajassa voimistuu niin että jaksaa itse. Jos ei se saa mennä koirien taivaaseen.

Ja edelleen väitän pitkään kokemukseen perustuen ja useita astutuksia nähneenä etteivät pakkoastutukset todellakaan ole ongelma.

Koirat eivät myöskään tee rakkauslapsia, ne eivät rakasta. Niitä ohjaavat vietit mitä tulee lisääntymiseen. Normaali uros astuu jokaisen normaalin nartun ja normaali narttu antaa kyllä astua monenkin uroksen jos vaan on päivillään.

24.01.2012 16.59
022662727_r
Siis Minni, kun sanot, että mielestäsi "pakkoastutukset eivät ole ongelma", tarkoitatko sanoa, ettei niitä tapahdu vai että hyväksyt ne? o_O
"Sie hitto teitkii miul uue jakkaukse, mut siit hyväs mie sahhaan siult puol päätä pois.."
24.01.2012 17.01

Ai hitsi multa vaihtui profiilikoira, lue edelliseltä sivulta. Vastaus Einarilta :)

Laitan sen tähän.

Einari kirjoitti sivulla 2 näin.

Olen pian 37 vuotta koirien kanssa tekemisissä olleena, nähnyt ainoastaan yhden pakkoastutuksen. Kyseessä eivät olleet collierotuiset. Koko homma oli ällöttävää. Olimme kaverin kanssa ostamassa hänelle varattua pentua. Tosin pentu jäi ostamatta sen näyn vuoksi.

Astutuksia olen nähnyt varmasti jo muutamia satoja. Vaikka ei itselle paljon omia pentueita olekaan tullut tämän 21 vuoden aikana. En mitenkään usko pakkoastutusten olevan kovinkaan yleisiä. Kyllä niitä varmasti silloin tällöin tehdään, sitä en kiellä.

En myöskään koskaan usko huhupuheisiin vain faktoihin. Niin paljon ihan skeidajuttuja kulkee. Millä ei ole mitään tekemistä totuuden kanssa.

Mitä tulee pakkoastumiseen, sitä en hyväksy. Meillä astutetaan luomuna jos ei onnistu niin ei onnistu. Joskus jää narttu tyhjäksi vaikka astutus onnistuisi ihan hyvin. Elämä on.

Esimerkkinä voin kertoa että, meillä oli eräällä uroksellamme juuri narttu astutettavana. Vaikka narttu oli halukas ja uros innokas ei astumisen loppuun viemisestä tullut mitään. Nartun värkki oli niin pieni ettei sinne kertakaikkiaan mahtunut mitään. Tämä oli nartun kolmas astutusyritys, eikä se onnistunut nytkään. Nyt tällä viimeisellä kerralla juoksu seurattiin erittäin tarkoin alusta loppuun asti. Mutta todettava oli tästä nartusta ei ole jalostukseen.

Näin se vaan joskus menee.

Muokattu viimeksi: 24.01.12 17.04
24.01.2012 17.12
022662727_r

Ok, kiitän tarkennuksesta. En tosiaan huomannut, kun kirjoitit eri koiralla. Ajattelin tarkistaa, kun tuo "ei ole ongelma" on aika herkästi väärin tulkittavissa..

Itse olen kuitenkin sillä linjalla, että yksikin selkeä pakkoastutus on liikaa.

"Sie hitto teitkii miul uue jakkaukse, mut siit hyväs mie sahhaan siult puol päätä pois.."
24.01.2012 17.20

Joo totta on että, yksikin väkisin astutus on liikaa. Mutta en siis usko sen suuren ongelman olevan.

Sitten on myös vääriä tulkintoja, varsinkin niillä jotka eivät ole astuksia nähneet ja eivät siis vain tiedä asioita. Ensikertalainen narttu esim. saattaa vingahdella enemmänkin kun ovat jäämäässä kiinni. Olen nähnyt kun ihmiset ovat kauhistelleet sitä vaikka se on aivan normaali asia.

24.01.2012 18.04
022312308_r
Vihti
Minni kirjoitti:

Harvat kasvattajat ne lopettaa pentujaan itse. Kyllä se 90% vie ne lääkäriin lopetettavaksi. Usein pieni viallinen pentu kuolee jo parin ensimmäisen vuorokauden aikana ihan itsekseen. Ei siis ehditä lääkäriin asti.

Itse annan heikolle pennulle vuorokauden aikaa petrata ja se saa apua sen ajan. Terve pentu kyllä tuossa ajassa voimistuu niin että jaksaa itse. Jos ei se saa mennä koirien taivaaseen.

Ja edelleen väitän pitkään kokemukseen perustuen ja useita astutuksia nähneenä etteivät pakkoastutukset todellakaan ole ongelma.

Koirat eivät myöskään tee rakkauslapsia, ne eivät rakasta. Niitä ohjaavat vietit mitä tulee lisääntymiseen. Normaali uros astuu jokaisen normaalin nartun ja normaali narttu antaa kyllä astua monenkin uroksen jos vaan on päivillään.

Samoilla linjoilla ollaan. Tosin meillä on myös lopetettu sekä itse, että el.lääkäri tilanteesta riippuen. Metsästävässä perheessä eläimen lopetustaito on hallussa ja ainakin minusta on ihan pienen pennun kanssa turha pitkittää asiaa ja lähteä el.lääkäriin jonottelemaan. Lopetus tehdään painavalla esineellä napakalla iskulla kalloon, mutta pitää tietää oikea kohta ja empiä ei saa eli voiman on oltava riittävä kerrasta. Myös niskat saa nurin käsin, mutta vaatii myös kunnon otteet. Ja joidenkin kauhuksi voin kertoa, että kyllä meillä kanienkin elämä päättyy ihan rauhallisena ja onnellisena kertalaakista (meillä on myös aseita tarvittaessa) omassa tutussa kodissa.

Meillä myös toimittu juuri niin, että jos ei päivän tehostetun hoidon avulla pennun vointi kohene ja ala pärjätä, loppuu elämäntuska ja kituminen siihen. Joskus el.lääkäri ehdottanut puppyboostereita yms. mutta niidenkin kohdalla korkeintaan päivän ajan on meidän linjaus. (Lisämaitoa voin antaa ryhmiin jaetuille pennuille, jos esim pentuja on liian paljon, mutta silloinkin niiden on osattava myös imeä emoa, koska joka ateria ei pullosta tule)

Loppu ja muut kommentit; yhtä mieltä ^ Einari/Minni -Eli edelleen ei tosiaankaan ole pakkoastutukset yleisesti ongelma, koskee vain joitakin rotuja/piirejä

Ja sitten: Koirarotuja on satoja ja vain pieni osa on niitä näyttelyrotuja, joissa myös epäterveitä piirteitä!!! Iso osa roduista on esim. metsästysrotuja, jotka ovat vuosisatoja pysyneet lähes samanlaisina. Esim oman rotumme sata vuotta vanhoissa valokuvissa esiintyvät koirat ovat ihan samannäköisiä kuin nykyisetkin :) Ja tunnetusti esim. metsästykoirilla tärkeimpiä asioita ovat: terveys, luonne ja käyttöominaisuudet, jos yhdessäkin noista on ongelmia ei koiralla ole käyttöä, eikä myöskään jalostuskäyttöä. Ulkomuoto tulee sitten jossain perässä ja sen suhteen pyritään vain säilyttämään rodulle ominaiset tuntomerkit esim. karvoitus ja väri, sekä terve työskentelyyn kykeneväinen rakenne, (joka liittyy enemmänkin tuohon terveysasiaan). Ja meillä esimerkiksi kun on saksalaisperäinen rotu, niin eipä nuo metsästävät herrasmiehet siellä mene mitään koirien värkkejä ronkkimaan yms. ja pennuistakin on nartun itse pystyttävä huolehtimaan, ehkä julmaa, mutta luonnonlait pätevät ja koirakanta pysyy lisääntymiskykyisenä. Että älkää yleistäkö ja syyttäkö kaikkia rotukoiria ja niiden kasvattajia, jos ette oikeasti tiedä asioista omaa napaa tai huhupuheita enempää! Nyt minullakin on jo herne syvällä takaraivossa...

PS. Minulla käy asiakkaina paljon ihmisiä, joilla on sekä erilaisia rotukoiria, kuin sekarotuisia, iloksenne voin kertoa ettei ne sekarotuiset ole yhtään sen terveempiä tai ongelmattomampia ja kaikista pahin ryhmä muuten on rekisteröimättömät "puhdasrotuiset"

24.01.2012 18.09

Hyi ihan kamalaa... Tämä väkisin astuttaminen, voisi mennä perseesee ja tukehtua sinne sellaset ihmiset jota tuota tekevät.

Ja samoin en halua ajatella tuota pentujen tappamista niskojen vääntämisellä poikki mutten voi olla ajattelemattakaan! SAIRASTA ja se ääni mikä siitä kuuluu... raks...

24.01.2012 18.15
022312308_r
Vihti

Eikö se eläimen kärsimyksen pitkittäminenkin ole rääkkäystä... sairasta kiduttamista ihan yhtä lailla. Ja ihmisiä neet el.lääkäritkin ovat jotka pentuja aineilla tappaa... tapa vain on eri, mutta lopputulos sama

Nyt sain vihamiehiä, mutta onneksi olen jo aikuinen ja uskallan seisoa sanojeni ja tekojeni takana :)

24.01.2012 18.45
022608071_r
Jyväskylä
Samaten minä seison mielipiteeni takana, että tämä on suurimmaksi osaksi rotukoirien ongelma. :) Pentujen lopettamisesta olen samaa mieltä, turha jättää epäkelpoa pentua kitumaan maailmaan, täällä on kärsimystä jo tarpeeksi. Poikkeustapauksiakin kuitenkin on, kuten esimerkiksi sellaisessa tapauksessa, jossa koira saa sellaisen kodin, joka on valmis sitoutumaan vammaisen koiran erityistarpeisiin eikä koira kärsi vammastaan suunnattomasti.

Pehmennettäköön kuitenkin sen verran, että en tosiaan tarkoittanut, että kaikki rotukoirien kasvattajat näin toimisivat, mutta uskon, että osa varmasti toimiikin, seropien pennuttajat ovat lähinnä marginaalia. Voisin nämä pakkoastuttajat luokitella miltei pentutehtailijoiksi, tai oikeastaan juurikin pentutehtailua tämän kaltainen toiminta on.

Ja kyllä on muuten tullut vastaan niitä käyttökoiriakin, jotka on pakkonaitettu, kun on haluttu juuri tämä yhdistelmä juuri näistä vanhemmista. :)

Minunkaan mielestäni tähän ei juuri muussa määrin kuulu tuo seropi/paperiton/rotukoira vääntö, mutta sanottakoon sen verran, että mielestäni kaikkeen tulisi suhtautua tapauskohtaisesti, eivät kaikki rotukoirat ole terveistä ja tutkituista vanhemmista eivätkä kaikki paperittomat pentutehtailun tuloksia, kuten eivät myöskään kaikki seropit terveitä.

Ja vielä koirien rakastamisesta, en suinkaan tarkoittanut rakkauslapsella mitään kiihkeän romanssin tulosta, vaan tarkoitukseni oli heittää kielikuva suunnittelematta alkunsa saaneesta pennusta. Rakastuminen ylipäänsäkin on vain kemiallisia reaktioita ja uskon, että muunkin eläimen, kuin ihmisen keho kykenee näitä reaktioita tuottamaan, mutta vaikutus ei varmastikaan ole sama. Ihmisilläkin kyseessä on vain pariutumiseen ja lisääntymiseen kuuluva reaktio, mutta ihmisen ajatusprosessi on erilainen, joten rakkaudesta on tullut tavattoman tärkeää.

Kuka tietää, vaikka koirilla olisi kulisseissa vaikka minkälaisia parisuhdedraamoja ridget ja rooket mukaanluettuina.. :D
24.01.2012 18.54
021588534_r
Helsinki
Veela kirjoitti:

Ja samoin en halua ajatella tuota pentujen tappamista niskojen vääntämisellä poikki mutten voi olla ajattelemattakaan! SAIRASTA ja se ääni mikä siitä kuuluu... raks...

En kyllä itsekään tajua mitä S A I R A S T A tuossa lopettamisessa niskat taittamalla (ampulla tmv.) on...

Ihminen on vaan niin vieraantunut luonnosta, että vain nätisti "aineet suoneen" menetelmä on jotenkin eri ja hyväksyttävämpi -- vaikka kärsimyksiä joutuisi pitkittää saadakseen toteutettua lopetuksen noin ja vaikka se lisäisi stressiä, kun elukkaa lähdetään viemään eläinlääkäriasemalle; outoon paikkaa, missä haisee pelko jne.

24.01.2012 18.57
Cara kirjoitti:
Veela kirjoitti:

En kyllä itsekään tajua mitä S A I R A S T A tuossa lopettamisessa niskat taittamalla (ampulla tmv.) on...

Ihminen on vaan niin vieraantunut luonnosta, että vain nätisti "aineet suoneen" menetelmä on jotenkin eri ja hyväksyttävämpi -- vaikka kärsimyksiä joutuisi pitkittää saadakseen toteutettua lopetuksen noin ja vaikka se lisäisi stressiä, kun elukkaa lähdetään viemään eläinlääkäriasemalle; outoon paikkaa, missä haisee pelko jne.

Melkeen sama asia kun katkaisisit siskon vastasyhtyneen vauvan niskat o.o mulle ei ainakaan koiranpentu vauvasta eroa

24.01.2012 18.58
022452790_r
Savitaipale

Minua suorastaan hävettä että vaikka olen jotain hämäriä tästä kuullut, en ole tullut tienneeksi että tilanne on näin paha. Tämä on oikeasti kamalaa, etenkin kun jotkut puhuvat tätä normaalina. Että ihan tavallisissa arkipäivän keskusteluissa voi sanoa kuin ohimennen "raiskasin koirani" - siis näin karkeasti ilmaistuna.

Koirien jalostus on todellakin niin päin pe*settä jo niin monessa rodussa, että tää on nyt viimeinen niitti joka kertoo ihmisen ahneudesta. Ei kai mikään yhdistelmä todella voi olla niin tärkeä että pitää väkisin astuttaa? On kai niitä muitakin tapoja.

Voin oikeasti pahoin. Pentuja syntyy niin maan hirveästi, ettei varmasti väkisin astuttamiseen olisi muuta tarvetta kuin että haluaa söpöt karvapallot upeista vanhemmista.

24.01.2012 19.43
Indi kirjoitti:

^ Eiköhän ne ihan käsin ne niskat väännä, vastasyntyneet on kuitenkin niin pieniä niin helppoa se kai on.

Ja tuollainen tuli vastaan mitä itsekkin olen kuullut kasvattajien käyttävän: "Pentu lopetetaan nopeasti ja tuskattomasti kalloon suunnatulla napakalla iskulla. Iskun voi antaa esim. puukapulalla. Vastasyntyneen pennun luut ovat niin pehmeät, että kalloon suunnattua lopetusiskua seuraa välittömästi kuolema." Yli 3vrk ikäistä pentua tosin ei saa lopettaa samalla tavalla.

Luultavasti, ei ollu puhetta.

Toi sun kertoma tapa oliskin ehkä parempi.

24.01.2012 19.46
022633544_r
Helsinki
Veela kirjoitti:

Melkeen sama asia kun katkaisisit siskon vastasyhtyneen vauvan niskat o.o mulle ei ainakaan koiranpentu vauvasta eroa

Ja mitä eroa olisi elinkelvottoman vauvan tai koiranpennun lopettamisella? Olen Caran kanssa samaa mieltä siitä, että paljon sairaampaa on se ettei pysty kärsivää olentoa päästämään tuskistaan. Kuolema ja tappaminen ovat kuitenkin asioita, jotka kaikille muille pedoille paitsi nykypäivän ihmisille ovat täysin arkipäiväisiä.

Muokattu viimeksi: 24.01.12 19.47
http://merkilliset.blogspot.com/
24.01.2012 19.49
Ei se pentu kärsi siitä, kun sen tekee oikein nopeasti.
24.01.2012 19.52
Dingon aiemmin mainitsemaa liukuhihnaa aiemmin sivusta seuranneena voin sanoa, että siellä ei ole aikaa eikä varaa pakkoastutella eikä pitää koiria joita pitäisi pakkoastutella ja jotka vaatisivat siinä määrin huomiota ja vaivaa.
Liukuhihnalle halutaan koiria jotka osaa ja pystyy astumaan itse, synnyttämään itse ja hoitamaan pentunsa itse... ja sitten ne voidaankin jo myydä.
Eli kauppiaan ei tarvi tehdä koirille muuta kuin laittaa ne yhteen ja ottaa erilleen kun juoksut on ohi. Semmoinen on liukuhihna.
24.01.2012 19.52
Tora kirjoitti:
Veela kirjoitti:

Ja mitä eroa olisi elinkelvottoman vauvan tai koiranpennun lopettamisella? Olen Caran kanssa samaa mieltä siitä, että paljon sairaampaa on se ettei pysty kärsivää olentoa päästämään tuskistaan. Kuolema ja tappaminen ovat kuitenkin asioita, jotka kaikille muille pedoille paitsi nykypäivän ihmisille ovat täysin arkipäiväisiä.

En niin väittänykkään. Sanoin että musta tuo tapa kuulostaa sairaalta. Se on "makuasia" eikä niistä voi kiistellä.

Muokattu viimeksi: 24.01.12 20.10
24.01.2012 19.56
022633544_r
Helsinki
Aaa selvä, ymmärsin väärin. Minusta on aika samantekevää isketäänkö kalikalla päähän vai väännetäänkö niskat nurin, molempiin kuolee samantien. Niskojen vääntämisessä on se etu ettei varmasti ainakaan vuoda verta. Olipa taas OT viesti.
http://merkilliset.blogspot.com/
24.01.2012 21.28
022391205_r

Sirppi, tuskin sentään olet kaikkia Suomen (tai maailman) liukuhihnoja seurannut? En sanonut niistäkään, että kaikki toimivat niin, mutta mistäs sitä tietää. Se nyt on ainakin faktaa, että rotukoirilla tätä tapahtuu ainakin jonkinverran ja niin kauan kuin yksikin pentue saa alkunsa tällä tavalla, se on minulle ONGELMA.

Minusta tuntuu myös hieman kaksinaismoralistiselta, että ollaan valmiita tappamaan epäkelvolta vaikuttava pikkupentu samalla, kun selkeästi vakava vammaisen syntyneen lapsen lopettaminen olisi rikos ihmisyyttä vastaan. Onko koiran arvo tosiaan niin alhaalla?

(Tietyissä tilanteissa minä kyllä kannatan eutanasiaa ihmisillekin. Jos vaikka itse loukkaantuisin todella vakavasti, niin kyllä siinä kohtaa harmittaisi, etten ole koira, vaan minun tuskista päästämiseni olisi "loukkaus ihmisyyttä vastaan".)

Jonkun mielestähän se solumöykyn aborttikin on ihmisen murha. Ihmisillä tätä liioitellaan, mutta onko se koirillakaan ihan kohdilllaan, vaiko liian alhaalta?

Ymmärrän sinänsä sen, ettei haluta pitkittää eläimen kärsimyksiä ja suoritetaan lopetus kotona, jos se voidaan tehdä nopeasti eläimen kärsimättä. Itse olen joutunut kerran lopettamaan kituvan hamsterini vasaraniskulla päähän/niskaan ja se oli jo riittävän kauheaa. (Tiesin mitä tein, kun olin joutunut lopettamaan muutamia hiirenloukun henkiin jättämiä kituvia hiiriä aiemmin.) En pystyisi tekemään samaa koiralle, vaikka olisi pienikin.

Tuo "ei haluta pitkittää kärsimyksiä" on kuitenkin vähän outo selitys tilanteessa, jossa pentua on jo hoivattu vuorokausi. Olisi ollut runsaasti aikaa pyytää eläinlääkäri kotikäynnille nukuttamaan pentu. Miksi, jos sitä on 24 h hoidettu, sen yhtäkkiä pitääkin just sillä minuutilla saada loppu kärsimyksilleen? Erityisesti ihmetyttää, jos näin toimitaan tilanteissa, missä pennussa ei ole muuta havaittavaa vikaa kuin se, että emo hylkii sitä. En väitä, etteikö emon vaisto voisi olla oikeassa, mutta jos nyt pentu ei suoranaisesti kidu, niin ne pari lisätuntia, mitkä eläinlääkärin paikalletuloon tai eläinlääkärille menoon kuluvat, tuskin lisäävät pennun kärsimyksiä merkittävästi. Eri asia, jos pentu kituu.

Veikkaisin, että tässä lopetus tehdään kotikonstein, koska se eläinlääkärin piikki maksaa.

24.01.2012 21.41

^ Jos on kaksi vaihtoehtoa: käyttää enemmän aikaa ja rahaa siihen, että viedään pentu eläinlääkäriin ja lopetetaan se siellä, vai lopetetaanko pentu nopeasti ja ilmaiseksi kotona - eipä olis mullekaan vaikeeta miettiä, kummin tekisin.

Yleiseen moraalikäsitykseen ei sovi lemmikkieläimen tappaminen omin käsin. Mutta jos saadaan sama ja yhtä varma lopputulos vähemmällä työllä, ajalla ja rahalla, niin miksi ihmeessä pitäisi lähteä roudaamaan päivän ikäistä pentua eläinlääkäriin?

Mä en nää itse siinä mitään pahaa ja voin kyllä myöntää, että säästetty rahakaan ei ole yhtään mikään huono asia. Vaikka toki kasvattajan arkeen kuuluu rahanmeno ja mikäli siihen leikkiin ryhtyy, on ymmärrettävä vastuunsa, mutta vastuuseen kuuluu myös se, ettei eläimen anneta kärsiä tai mikäli eläimellä on huonot edellytykset elämän normaalille jatkumiselle, niin sitten se elämä päätetään siten, ettei eläimelle aiheudu toimenpiteestä turhaa kipua, kärsimystä tai stressiä.

Minusta tuntuu myös hieman kaksinaismoralistiselta, että ollaan valmiita tappamaan epäkelvolta vaikuttava pikkupentu samalla, kun selkeästi vakava vammaisen syntyneen lapsen lopettaminen olisi rikos ihmisyyttä vastaan. Onko koiran arvo tosiaan niin alhaalla?
Koira, kuten mikä tahansa muukin lemmikkieläin, on lain mukaan esine, joten sen arvo valitettavasti on mitätön tässä suhteessa.  Voitas keskittää resurssit ihmisten ajattelutapojen muuttamiseen eutanasian ja ihmisyksilön arvon suhteen, kuin että nostettaisi koiran arvoa tässä asiassa.
Muokattu viimeksi: 24.01.12 21.47
24.01.2012 21.43
022391205_r
No eipä niitä pentuja ole pakko teettääkään, jos mahdollisimman halvalla tahtoo kaikesta selvitä...
24.01.2012 21.48
No en nyt sanoisi että kannattaa vastedes jättää kaikki pennut teettämättä jos tulee yksi vammainen pentu joka on hyvä laittaa paremmille maille aikaa tuhlaamatta.
24.01.2012 21.59
Dingo kirjoitti:

Minä näen sen niin, että eläimillä on oikeus eutanasiaan. Kuinka onnellista on sellaisen koiran elämä, joka vaikka syntyy kaksijalkaisena, eikä pysty lainkaan kävelemään? Näitäkin on. Ja esimerkiksi vesipää koirilla on käsittääkseni kuolemaan johtava sairaus, taitaa olla koiraa kohtaan reilumpaa lopettaa se kun se ei vielä kärsi mahdottoman paljon.

Eutanasia ihmisillä johtaisi äärettömän helposti väärinkäyttöihin, joten ymmärrän, miksi se on Suomessa kiellettyä. Se on silti sääli - esimerkiksi oma vaarini pyyteli viimeisinä vuosinaan jotain lääkettä, jolla pääsisi pois.

Summa summarum, ei eläintä pidä pitää elossa vain sen takia, että se on vielä hengissä. Turhat lopetukset ovat surullisia, mutta koira kärsii kuolemastaan vähemmän kuin siitä, että se joutuu kiertolaiseksi esim. ongelmakäytöksen takia, tai kuolee nyt vaikka siihen vesipäähän muutaman kuukauden ikäisenä. Juu, ongelmakäytös on lähes aina ihmisen vika, mutta tarvitseeko sitä etenkään silloin kostaa koiralle kiusaamalla sitä jatkuvalla kodinvaihdolla ja stressillä? Mielestäni ei.

Ja itse otsikkoon, olen ollut tietoinen pakkoastutuksista (etenkin hevosten), mutta en missään nimessä hyväksy niitä. Ensikertalaisen nartun paikallaan pitely/rauhoittelu nalkkiin jäämisessä on ok, sillä se varmasti voi tuntua epämiellyttävältä. Enemmän se tuntuu epämiellyttävältä, jos koirat riuhtovat itsensä irti.

24.01.2012 22.00

Kyllä minä pidän armeliaana lopettaa se pentu joka ei elinvoimainen ole. Missä kohti tämmöinen pentu pystyy normaalia koiran elämää elämään? Itse en kyllä pentua pystyisi omin käsin tappamaan eli eläinlääkäriin mentäisi ja on menty. Itse en aio antaa pienen pennun esim. kuihtua nälkäänsä ja kitua pois pikkuhiljaa.

Seropi-rotupi höpinöitä tähän keskusteluun on nyt taas ihan turha vetää. Ihan 100%:n varmuudella niitä pakko astutuksia tapahtuu kummissakin piireissä. Itse kannatan luonnonmukaista astutusta, MUTTA pidän kyllä koirasta kiinni niiden kiinni jäätyä. Jos tämä jotain pennun ostajaa haittaa ei tarvitse pentua minulta ostaa. Koska näin tulen tekemään myös jatkossa.

24.01.2012 22.04
Dingo kirjoitti:

Miksi se tarkottaisi suoraan että koiran arvo on alhaalla mikäli on hyväksyttyä tappaa vammainen/epämuodostunut/elinkelvoton pentu? Eikö se ole kaikkein parhain mahdollinen armahdus mitä elukalle voi antaa että se pääsee pois mikäli sillä ei ole mahdollisuutta hyvään, tasapainoiseen ja normaaliin elämään.

Ihmisten ja eläinten tilanne tuossa kohtaa eroaa valtavasti. Mikäli meillä ei olisi käytössä ihmisoikeuksia niin maailma olisi meille ihmisille kurja paikka, jokaisella ihmisellä on oikeus elää, niin myös vammaisilla/epämuodostuneilla, hekin ovat ihmisiä siinä missä mekin ja heillä on oikeus elää vaikkei se elämä olisikkaan tasapainoista ja normaalia, mutta koirien kohdalla me pystymme armahtamaan ne ne huono-osaisemmat pois kärsimästä, mutta ihmisten kohdalla kenelläkään ei ole siihen valtaa.
Mitähän siitä tulisi jos ihmiset saisivat mielivaltaisesti päästellä normaalia poikkeavia pois päiviltä tai jos kaikki epämuodostuneet/vammaiset ja elinkelvottomat pennut jätettäisiin henkiin tilanteesta riippumatta....

24.01.2012 22.25
Useinhan myös koiran emä tappaa pennun / yrittää tappaa jos siinä on jtn vikaa. Ainakin näin omassa rodussani.
24.01.2012 22.27
022312308_r
Vihti

Olen ehkä jonkun mielestä kylmä, mutta kyllä minulle ihminen ja eläin ovat eri asia... Luonnossakin tapahtuu paljon kaikkea julmaa ja eläimet tappavat toisiaan ja jopa emot omia poikasiaan. Itse pidän eläimistämme huolta viimeisen päälle, mutta pystyn tekemään myös ikävät ratkaisut pitkittämättä tuskaa. Ja kyllä tippa tulee linssiin tällä "hirviölläkin", mutta jälkeen jää huojentunut mieli kun tietää että toimi tilanteessa oikein. Ja oikeasti on päivän-parin ikäinen pentu-toukka aivan eri asia kuin vaikkapa luovutusikäinen koirapersoona.

Dingo: ^Jos tuo oli minulle, niin kyllä kerroin tuolla aiemmin ihan selkeästi että osa itse ja osan el.lääkäri eli jos pentua yritetään muuten hoitaa eikä kiire ole, mutta ei ole kiva vaivata el.lääkäriämme sängystä ylös aamu neljältä vain lopettamaan pentua, joka selvästi on tullut tiensä päähän. Jos ette ole vastasyntyneiden kanssa myös ikävillä tavoilla joutuneet tekemisiin, niin tiedoksi, että kunto voi romahtaa nopeastikin... (Varsinkin kun luottolääkärimme tuntee meidät ja metsästää itsekin eli luottaa kyllä... ja kiltisti jaksaa vastailla tekstareihin tarvittaessa pitkin yötä). Rahasta se ei ole meillä ainakaan ollut kiinni, kun moiset pikkujutut ovat menneet samaan pakettihintaan kuin tunnistusmerkintä ja pentutarkastukset :) Tosin ihan kiva ei välttämättä ole lähteä ajamaan tuollaisen asian takia puolen tunnin päähän ja takaisin, kun sen hoitaminen ei vie edes minuuttia ja kotona voi olla muitakin huollettavia. Niin ja usein myös luonto tekee ratkaisut itsekin eli jokin pentu vain nukahtaa ja "sammuu" pois niin ettei oikein mitään ehdi tekemään, kun ei siellä pentulaatikossakaan ole hyvä ihan 24h/vrk istua. Ja joskus emokin saattaa tappaa jonkun pennun, mitä nyt varmaan seuraavaksi aletaan kauhistella, mutta niin luonnossakin toimitaan; vaistoilla.

Nämä asiat eivät nyt liittyneet tuohon pakkoastutukseen ja sen hyväksymiseen millään lailla eli älkää vaan väittäkö että sellaista puoltaisin. Ihmettelen vain kuinka nyt täällä yleisesti syytetään kaikkia rotukasvattajia narttujen rääkkääjiksi, kun päinvastoin tuolla kaikella julmuudella epäkelpoja pentujakin kohtaan on vain tarkoitus estää turhia tulevia kärsimyksiä. Ja kuten "Leokin" tuolla ylempänä kantaansa jo pehmensi tuosta eri tahojen/rotujen terveysluokittelusta, niin mahtuu pahoja ihmisiäkin ihan mihin ryhmään tahansa ja tutkimatta ei saa ketään suoraan tuomita. Siitä minä loukkaannun, kun yritämme kasvattaa hyviä koiria pitkäjännitteisesti kovalla vaivalla ja sitten syytetään asiattomasti. (Rahallisestikin miinuksella ollaan niin monia tuhansia, että kyllä muut motiivit ratkaisevat ja hämäräpuuhilla vain pilattaisiin se kaikki sijoitettu aika, vaiva ja raha) Ja tuttavapiiriini mahtuu paljon kaltaisiamme kasvattajia :) en itseasiassa tunne ketään, joka moisia harrastaisi...

Muoks. Tässä välissä olikin käyty jo vilkasta keskustelua eli vastaukseni kuului tuonne jonnekin edelliselle sivulle Dingon perään, yrittää kohdentaa.... 

Muokattu viimeksi: 24.01.12 22.31

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti