Narttukoirien väkisin astuttaminen - Sivu 4 (Koirat > Yleistä keskustelua koirista)

24.01.2012 23.11
022391205_r
Minä siis kyllä ymmärrän sen, että selkeästi elämään epäkelpo yksilö päästetään kärsimyksistään. Muttei tähän löytynyt omatunnosta mitään selkeän yksioikoista "näin se menee ja piste" -vastausta, niin teki mieli vähäsen asiaa pohdiskella. :)
Flexi on vähän kuin haastavat koirarodut: vaarallinen sellaisen käsissä, joka ei tiedä, mitä tekee.
25.01.2012 00.24
022706418_r
Jyväskylä
Missy kirjoitti:

Seropi-rotupi höpinöitä tähän keskusteluun on nyt taas ihan turha vetää. Ihan 100%:n varmuudella niitä pakko astutuksia tapahtuu kummissakin piireissä.

Tokihan niitä tapahtuu edes jossain mitoissa kun kyse kuitenkin saman lajin edustajista ja niitä parittavista ihmisistä.
Kuitenkin rekattujen koirien osalta asia saattaa tulla helpommin ilmi, koska pennuttaminen on säännölisesti enemmän esillä.

Huvittavaa sinällään kun heti ollaan niskavillat pystyssä jos mainitsee rotupi-seropi-asettelua, mutta nyt ketjussa on viimeiset sivut puhuttu pentujen tappokeinnoista ja sen eettisyyksistä. Miten nyt liittyy enää väkisin astuttamiseen?

In life the firmest friend, the first to welcome, foremost to defend -Lord Byron
25.01.2012 01.01
022473361_r
Kyrö

Rotupi-seropi keskustelu tuo monelle ihan kananlihalle, vähän samalla tavalla kuin sisäkissa-ulkokissa keskusteluissa. Aihe on niin tulenarkaa. Mitään kunnon tutkimustuloksia ei ole mistään vaan ihmisillä on vain ne omat mielipiteensä, olettamuksensa ja kokemuksensa. Osa luottaa lehdistön tmv sanaan ja jotkut vanhan kansan uskomuksiin. Jotkut taas ovat näitä kaikkia vastaan. Ei ihme siis, että aihe aiheuttaa kärhämää helpolla :P

Tuohon Jerin kommenttiin, että tulee helpommin ilmi, koska pennuttaminen on säännöllisesti esillä.. Se onkin mielenkiintoista tässä seropi asiassa, että koska mistään ei ole mitään tietoa ei voi niistä mitään sanoakkaan. MUTTA ei voi myöskään sanoa, ettei sitä saattaisi paljonkin seropien ja varsinkin rekkaamattomien rotupien ja ns design koirien kodalla tapahtua. Tosin sitten taas mistäpä sitä tietää ketää kuinka paljon sitä rotupienkaan kohdalla tapahtuu.. Ei siitä kaikki kasvattajat avoimesti puhu ja kerro, että meidän narttupa oli pakko astua kun ei muuten luonnistanut. Asia, joska kukaan ei voi mennä koskaan takuuseen (ellei ole itse nähnyt astutusta) ostaessaan pentua. (Tarkennan nyt, että ei kohdistetty vain Jerille, vain tuo yksi pieni kohta lainattu häneltä)

Aidan kirjoitti edellisellä sivulla todella hyvin niin pennun lopetuksesta kuin pakko astumisestakin. Häntä siis kompaten :)

25.01.2012 10.55
022391205_r
Minä ainakin luotan seropi-rotupi -asiassa genetiikan asiantuntijoiden lausuntoihin ja itsekin opiskelemaani genetiikan teoriatietoon.
Flexi on vähän kuin haastavat koirarodut: vaarallinen sellaisen käsissä, joka ei tiedä, mitä tekee.
25.01.2012 15.54
022294806_r
Bryssel
Dingo kirjoitti:
Minä ainakin luotan seropi-rotupi -asiassa genetiikan asiantuntijoiden lausuntoihin ja itsekin opiskelemaani genetiikan teoriatietoon.
http://www.nic.fi/~piruile/demikortit/harrastuskortti.jpg
Tuli väkisinkin mieleen tuosta kommentista..
29.01.2012 19.24
En voi muuta sanoa kun että ihan kamalaa hommaa tuokin. >:(
30.01.2012 01.27
022391205_r
Iita kirjoitti:
Dingo kirjoitti:
http://www.nic.fi/~piruile/demikortit/harrastuskortti.jpg
Tuli väkisinkin mieleen tuosta kommentista..

Aamen. <3

Yleensä sitä nettikeskustelussa vedetään jotain tällaista, kun ei enää keksitä mitään hyviä vasta-argumentteja. ;)

30.01.2012 07.11
^Tai ei enää jakseta osallistua siihin naurettavaan päättömään vääntöön jolla ei loppupeleissä ole kuitenkaan mitään väliä. Tästä asiasta vaan voisi oikeasti jatkaa niissä tämän aiheen keskusteluissa, koska sitten kun räjähtää tämä topa täyttyy hetkessä niistä. :)
31.01.2012 10.13
022414662_r
Keuruu

En jaksa alkaa kommentoimaan ohi varsinaisen aiheen tuohon pentujen armomurhaan (no siis sitähän se on :D), mutta otsikon alle olisi muutama sananen sanottavaa. Ei tosin ehkä mitään, mitä ei olisi jo kertaalleen sanottu.

En tiedä onko pakkoastuminen yleisempää rotu- vai sekarotuastutuksessa, enkä jää sitä edes pohtimaan, mutta sen sijaan vahvasti uskon, että se on yleisempää niillä roduilla ja rotumikauksilla, joilla astuminen on luonnollisin keinoin hankalaa. Esimerkkinä roduista voisi sanoa chow chow ja enkkubulli, rotuja on varmaan paljon lisää, mutta näissä ainakin tiedän olevan ongelma tuo luonnollinen astuminen. Minusta avustaminen on ok, mutta kunhan pitää huolen ettei avustaminen muutu pakottamiseksi. Ensikertalaisilla koirilla menee joskus koko touhu sähläykseksi, mutta silloin voi olla kyse myös esimerkiksi liian nuoresta uroksesta, voisi antaa aikaa siis kypsyä. Naurettavaa on se, kun joudutaan asettelemaan koirat niin, että uros ylipäänsä voi suoriutua ja jopa ohjaamaan siitin emättimeen. Oikeesti, jos ei hommat hoidu lainkaan ilman apua, niin sitten on luonto jo koittanut kertoa ettei sen pidä onnistuakaan.

Ja olen ehkä raaka, mutta periaatteessa ihmisten koeputkihedelmöitys on ihan yhtä väärin. Jos ei nainen tule raskaaksi jostain syystä, niin silloin kroppa todennäköisesti yrittää kertoa, ettei se ole kykenevä kantamaan lasta, tai ainakaan niistä geeneistä, mistä lasta ollaan tekemässä. Lääketieteen avuin kun kaikilla on mahdollisuus lisääntyä, niin eläinten kuin ihmisten, ei enää sairaat geenit niin helposti karsiudu perimästä ja perinnölliset sairaudet senkun leviää leviämistään.

Kyllä, jos itse en lapsia pystyisikään saamaan, se olisi varmasti kova paikka kestää, mutta oman sukutaustani tietäen en ole varma onko minun hyvä lisääntyäkään. Ja jos ilman hormonihoitoa se ei onnistu, niin en halua sitten väkisin alkaa yrittää. Ja tämä nyt on vain minun mielipide siitä, miten itse haluan toimia. En tuomitse jos joku muu yksiselitteisesti hyväksyy kaikki keinot tulla raskaaksi. Myös äitini on käynyt läpi hormonihoidot ja saanut minulle pikkusiskon. Minä vain omalla kohdallani tahdon tässä asiassa kunnioittaa luonnon valintaa. No, ainakin toivottavasti. Vielä ei ole ollut ajankohtaista pohtia näitä asioita sen tarkemmin, kun lasten hankintaa ei ole vielä suunniteltu.

(Ristiriitaista ehkä, mutta syön e-pillereitä ehkäistäkseni raskauden. Oli luonto sitten lapsia mulle tarkoittanut tai ei, mutta juuri nyt niitä en halua. :D)

Hienosti hieman seikkailee lätinät ohi aiheen minullakin, mutta ei kai se niin vaarallista ole.

Koira joka toimii kuin ajatus. Ei aina toimi.
31.01.2012 17.23
022314450_r
Ohkola
Assi kirjoitti:
Useinhan myös koiran emä tappaa pennun / yrittää tappaa jos siinä on jtn vikaa. Ainakin näin omassa rodussani.

tuttuni rotweiller tappoi pentunsa, jolla oli joku sairaus.

Mutta aina syy ei ole pennussa, vaan omiin korviini on myös kantautunut juttu, että jos narttukoiralle tulee joku puutostila (en muista mikä) se voi yrittää tappaa pentunsa/tappaakin.

Mutta aivan järkyttävää tälläinen väkisin astuttaminen! Kokekoot ihmiset ensin ite raiskauksen ja tulkoot sitten pakottamaan koiran samaan. -.-

Jos et tiedä, kysy. Älä tee omia johtopäätöksiä.
31.01.2012 17.41
021519893_r
jyväskylä
Ihan kauheeta! : (
Papanoilla kirjoitellen www.kanittaja.blogspot.com
31.01.2012 18.49
022662727_r

Kyllä tuolla seropi-rotupiasialla ON VÄLIÄ. Mutta jatketaan toki aiheelle tarkoitetuissa töpöissä! ;)

Unna kirjoitti:

Ja olen ehkä raaka, mutta periaatteessa ihmisten koeputkihedelmöitys on ihan yhtä väärin. Jos ei nainen tule raskaaksi jostain syystä, niin silloin kroppa todennäköisesti yrittää kertoa, ettei se ole kykenevä kantamaan lasta, tai ainakaan niistä geeneistä, mistä lasta ollaan tekemässä. Lääketieteen avuin kun kaikilla on mahdollisuus lisääntyä, niin eläinten kuin ihmisten, ei enää sairaat geenit niin helposti karsiudu perimästä ja perinnölliset sairaudet senkun leviää leviämistään.

Kyllä, jos itse en lapsia pystyisikään saamaan, se olisi varmasti kova paikka kestää, mutta oman sukutaustani tietäen en ole varma onko minun hyvä lisääntyäkään. Ja jos ilman hormonihoitoa se ei onnistu, niin en halua sitten väkisin alkaa yrittää. Ja tämä nyt on vain minun mielipide siitä, miten itse haluan toimia. En tuomitse jos joku muu yksiselitteisesti hyväksyy kaikki keinot tulla raskaaksi. Myös äitini on käynyt läpi hormonihoidot ja saanut minulle pikkusiskon. Minä vain omalla kohdallani tahdon tässä asiassa kunnioittaa luonnon valintaa. No, ainakin toivottavasti. Vielä ei ole ollut ajankohtaista pohtia näitä asioita sen tarkemmin, kun lasten hankintaa ei ole vielä suunniteltu.

(Ristiriitaista ehkä, mutta syön e-pillereitä ehkäistäkseni raskauden. Oli luonto sitten lapsia mulle tarkoittanut tai ei, mutta juuri nyt niitä en halua. :D)

Hienosti hieman seikkailee lätinät ohi aiheen minullakin, mutta ei kai se niin vaarallista ole.

Kompsista kompsista, aika sama homma itsellänikin. En kiellä/tuomitse, jos joku välttämättä haluaa lapsen keinolla kuin keinolla saada, mutta itse en kyllä ala apukeinojen kanssa säätämään, jos ei luonnollisella pelillä onnistu.

En siis ymmärrä, miksi koirienkaan pitäisi.

"Sie hitto teitkii miul uue jakkaukse, mut siit hyväs mie sahhaan siult puol päätä pois.."
02.02.2012 23.47
022649573_r
Lahti
Tästä videosta järkytyin. Jo tuosta nartun käsittelystä, mutta myös siitä, että tätä kutsutaan "luonnolliseksi astuttamiseksi"... Uroskaan ei tiedä yhtään, mitä on tekemässä. Tässä nähdään taas kerran, miten hyvällä mallilla tuo rotu on! Vetää ihan raivosta sanattomaksi tuo touhu.
02.02.2012 23.50
000113169_r
Nuga kirjoitti:
Tästä videosta järkytyin. Jo tuosta nartun käsittelystä, mutta myös siitä, että tätä kutsutaan "luonnolliseksi astuttamiseksi"... Uroskaan ei tiedä yhtään, mitä on tekemässä. Tässä nähdään taas kerran, miten hyvällä mallilla tuo rotu on! Vetää ihan raivosta sanattomaksi tuo touhu.

Mua rupes oksettamaan, se röhkinä, noiden koirien "liikkuminen" ja niiden käsittely joka on "luonnollista"...Siis oikeasti meinas tulla yökkö.

03.02.2012 08.40

Ne ovat ihmisten mielipiteitä. Mikä on luonnollista mikä ei. Vaikea niihin on vaikuttaa. Ikävää :(

Mutta tässä vastaisku video samasta rodusta ja kyllä näitä ihan luonnostaan astuvia ja lisääntyviä edelleenkin on ;)

http://www.youtube.com/watch?v=m08h07H9dlU

03.02.2012 09.52
022071942_r

^ Hienoa. Varsinkin, jos saavat pennut sieltä mammakoirasta vielä ulos ilman keisarileikkausta, niin voidaan jo puhua siitä, että ollaan astetta terveemmällä pohjalla...!

http://poikastenpulkassa.vuodatus.net
03.02.2012 10.18
022414662_r
Keuruu
Einari kirjoitti:

Ne ovat ihmisten mielipiteitä. Mikä on luonnollista mikä ei. Vaikea niihin on vaikuttaa. Ikävää :(

Mutta tässä vastaisku video samasta rodusta ja kyllä näitä ihan luonnostaan astuvia ja lisääntyviä edelleenkin on ;)

http://www.youtube.com/watch?v=m08h07H9dlU

Ja vain NÄIN lisääntymisen pitäisi tapahtuakin. :)

Ja juu, synnytys vielä jos onnistuu yhtä luomuna, niin olen iloinen.
Koira joka toimii kuin ajatus. Ei aina toimi.
03.02.2012 10.33
Niin joo unohtui mainita, kyseinen narttu myös synnytti luomusti :)
04.03.2013 23.08

Mulla on niin paha mieli... Kuulin yhdestä mielenkiintoisesta nartusta jolla on ollut 2 pentuetta jo ettei anna astua...

Kasvattaja on astuttanut koiran väkisin, laukusta koppa päähän ja kaksi ihmistä pitää kiinni että narttu saadaan astutetuksia.. Mä olen ihan sanaton.

Eikö ihmiset ajattele rakkaita koiriaan ollenkaan...?

04.03.2013 23.19

Minäkin kuulin joku aika sitten kommentin siihen suuntaan, että on pahempiakin ongelmia kuin jonkun yksittäisen nartun haluttomuus varsin ikävässä yhteydessä. Pidin siihen saakka saamani kuvan perusteella kasvattajaa ihan järkevänä. En kyllä tule enää ikinä edes harkitsemaan koiran hankkimista sieltä.

Muokattu viimeksi: 04.03.13 23.20
09.03.2013 02.59

Narttua ei saisi pakkoastuttaa oli sitten minkä rotuinen tahansa tai sekarotuinen. Se on aina väärin. Pakkoastutuksia tapahtuu varmasti niin rotupien kuin seropien keskuudessa. En vaan tajua miten jotkut voi tehdä sellaista nartulleen :O

Haluttomien koirien tuottaminen ei tee kuin hallaa rodulle, mutta mielestäni myöskään yliseksuaallisia koiria ei saisi teettää. Itse en ainakaan haluaisi omistaa hormonihullua. Kielon yritti lenkillä olisko vuosipari sitten raiskata vapaana ollut iso uros. Kielo vain juoksi sitä karkuun. Sain pelasettua sen ottamalla tämän syliini, tämä uros seurasi meitä kotiin asti ja lähti vasta sitten pois kun menimme sisälle. Itse tulisin hulluksi tuollaisen uroksen kanssa. Joo, ainahan voi kastroida, mutta ei se aina poista haluja.

13.03.2013 18.12
000054064_r

Ei voi muuta sanoa: Hyi, oikeesti KAMALAA!

13.03.2013 18.45
Nuga kirjoitti:

Tää meni jo niin yli... Ai jumalauta oikeesti oksennus kävi jo röhkimisen takia kurkussa ja mitä pidetään luonnollisen ja luonnottoman rajana jos joku oikein kasvattaja kutsuu tuota LUONNOLLISEKSI?! Että ärsyttää koko rodun tilanne. Vaikkakin tunnen myös noita täysin terveitä englanninbulldogeita niin ei, tää vaan yksinkertasesti menee yli oman ymmärryksen mitä ihmisten päässä liikkuu..
13.03.2013 19.12
022706418_r
Jyväskylä

Jos parittelu ei tapahdu luonnollisesti niin sitten sitä ei pitäisi tapahtua.
Eikä myöskään enää siinä kohdin jos rodun synnytyksessä on liialliset riskinsä tai että tarvitsee turvautua useimmiten leikkauksiin. Kertoo jo itsessään suoraan, että ei ole elinkelpoisia koiria sellaisella kropalla.

Genetiikkaan ja juuri oikeaan pariin on typerä vedota. Terveitä on koiria löytyy maailman joka kolkasta miljoonittain, eikä rotu kaadu siihen jos juuri se yhdistelmä ei saa jälkeläisiä.
Lisäksi koirilla on vaistomaiset syyt mikseivät anna kaikkien astua itseään, joten sitä pitäisi kyllä katsoa, sillä luonto osaa järkevämmin päättää onko yksilöt toisilleen sopivat vai eivät.

Keinosiemennystäkään en ymmärrä, vaikka toki siinä säästää rahaa ja koiraa stressiltä ettei tarvitse roudata toiselta puolelta planeettaa paikalle ja geenipoli voi laajentua, mutta näissäkin asioissa on sitten tuo että parittelua ei tapahdu ja ei voi oikeasti tietää täysin varmasti mitä tulee tapahtumaan koska ihmisen tietous geeneistä ei ole täydellistä.

In life the firmest friend, the first to welcome, foremost to defend -Lord Byron
13.03.2013 19.15
022231817_r

Aina näissä tulee sama lause mieleen. MÄ HALUUN SEN PENTUEEN KEINOLLA MILLÄ HYVÄNSÄ.       Tuo on osan kasvattajista ajatusmaailma. Ihan sairasta oikeasti. Tuossa vaiheessa ihminen esineellistää sen eläimen koska eläimellä ei enää ole minkäänlaista päätäntävaltaa. Itse vertaan tuota suoraan siihen jos joku raiskaisi minut, miltä mahtaa narttukoirasta tuntua, minkälaiset kivut sillä on, mitä se henkisesti käy läpi ja varmasti luottamus omaan omistajaankin romahtaa. Oikeasti oksettaa tuollainen. 

Muokattu viimeksi: 13.03.13 19.16
WalaWalaBingBang “Koira on ainoa olento maailmassa, joka rakastaa sinua enemmän kuin itseään.” J. Billings
13.03.2013 19.43
022471690_r
Kuopio
Nuga kirjoitti:

Hyi hitto,miten ihmisillä ei yhtään raksuta...Ja siis aivan älytöntä tuo mies hoki tuossa kuinka "koira itse tekee kaiken työn"..joo-o,työntäävät sen uroksen nartun päälle että astuu,ei tuolla uroksellakaan ollut mitään halua astua tuota narttua.. Voi koiraparat.

13.03.2013 20.30

Kuulostaa niin sairaalta koko touhu, etten edes viitsinyt avata noita linkkejä. Kuvottavaa, että kasvattajat harrastavat tällaista. Kuten tuolla joku jo mainitsikin, näköjään rotumaailmassa on tärkeintä, kunhan vaan ne pennut tulee. 

Mä itse olen kiihkouskovainen siinä suhteessa, että uskon luomumenetelmään niin siittämisessä, synnyttämisessä kuin lopettamisessa. Toki jos koira on selvästi sairas, en jää pitkittämään sen kärsimystä (tässäkin lukijoista osa voi käyttää kuuluisaa maalaisjärkeään, eikä pompata heti ääripäähän) vaan vien sen eläinlääkärille, josta se pääsee koirien taivaaseen. Siittämisessäkin mieluusti luomuna, olisin kyllä mukana katsomassa, ettei mitään vahinkoa satu, mutta en seisoisi iholla vaan antaisin koirille rauhan. Kai se on vähän kasvattajastakin kiinni, kuka suosii mitäkin. Osa haluaa olla aktiivisesti mukana ja pitämässä kiinni erotusvaiheessa, osa jättää koirat tarhaan ja antaa niiden hoitaa homman kotiin.

Lähipiirissämme on eräs, joka ei tule yrityksistä huolimatta raskaaksi ja tiedän, että kyseiselle henkilölle vauva olisi kaikki kaikessa. Omassa hiljaisessa mielessäni epäilen, että luonto kertoo, ettei henkilö ole kykenevä kantamaan lastaan tai se olisi vammainen.

Tämä on minun mielipiteeni.

"You have no idea what I'm talking about, I'm sure. But don't worry... you will someday." - Lester Burnham theveryinexplicablelife.blogspot.com
13.03.2013 21.26
022536351_r
Lahti
Vladimir kirjoitti:

^ Hienoa. Varsinkin, jos saavat pennut sieltä mammakoirasta vielä ulos ilman keisarileikkausta, niin voidaan jo puhua siitä, että ollaan astetta terveemmällä pohjalla...!

Aivan pakko todeta että meidän Unin emän sisko astutettiin täysin luonnollisesti ja narttu myöskin synnytti 12 pentua täysin luonnollisesti ! Tätäkin siis tapahtuu !
14.04.2014 19.41
022676007_r
Jyväskylä

""Jos pennunostajat näkisivät näitä astutustilanteinta, niin varmasti jäisi tällainen raiskauspentu ottamatta. Ei meinaa ole kovin nättiä katsottavaa. Pahimmillaan narttu huutaa paniikissa, yrittää rimpuilla ja heittäytyä selälleen, pissaa/kakkaa alleen ja yrittää paniikissa purra kaikkea mihin vain yltää (jonka takia nartun kuono onkin usein sidottu puremisen estämiseksi). Paikalla saattaa olla useita ihmisiä, jotka kukin pitävät narttua väkisin paikoillaan. Yksi ihminen ei yksin tähän pystyisi, koska narttu on niin paniikissa.""

Tässä pieni palanen tän---> http://saywuf.blogspot.fi/2011/01/kevat-tulee-ja-samalla-suomenkin-valtaa.html blogin jutusta.

14.04.2014 20.32
022542671_r
Joensuu
Unna kirjoitti:

.

Vähän samoilla linjolla tässä.

Mutta sit asiaan, miusta oli jotenkin järkyttävää kun sain kuulla, et yks kasvi ,joka on vielä ammatiltaan ihminen jonka vois olettaa tekevän asiat toisin, teki nartulle hormooneilla juoksut ja sit keinohedelmöittää sen. En tajuu eikä tuntunu tajuavan nekään joiden luona koira asuu

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti