Fretit, vastuullinen kasvattaminen (Muut Lemmikit > Yleistä keskustelua muista lemmikeistä)

08.02.2012 22.00
022604004_r
Harju

Ajattelin aloittaa keskustelun tällaisesta aiheesta, koska tuntuu, että monelta taholta kuulee, kuinka tietyt ihmiset tietentahtoen haluavat kasvattaa ns. fancy-värisiä tai angoraturkkisia frettejä, joilla tiedetään olevan vakaviakin perinnöllisiä sairauksia.

Sairauksista huolimatta (tai niistä tietämättä) jotkut ihmiset haluavat näitä erikoisen värisiä frettejä ja niillä riittääkin kysyjiä.

Itse kannatan vain Suomen Frettiliiton hyväksymiä kasvattajia, jotka käyttävät siitokseen vain erilinjaisia standardivärisiä frettejä ja vaalivat terveyttä.

Ihmettelen suuresti, miksi erikoisuudentavoittelu menee oman lemmikin (tai siitoseläimen) terveyden edelle. Haluan aiheesta rakentavaa keskustelua, puolesta ja vastaan.

08.02.2012 22.04
022453546_r
Mielenkiinnosta kysyn, tiedetäänkö mistä noi perinnölliset sairaudet johtuu, sukusiitoksesta vai jostain muusta?
http://pyhatpiskit.blogspot.fi/
08.02.2012 22.09
022229505_r
Seinäjoki
LENNART kirjoitti:
Mielenkiinnosta kysyn, tiedetäänkö mistä noi perinnölliset sairaudet johtuu, sukusiitoksesta vai jostain muusta?

Mustilla freteillä ainakin kyse on sisäsiittoisuudesta, sillä mustat fretit ovat lähtöisin yhden ihmisen fretti"farmilta". Tämä henkilö siis halusi mahdollisimman mustan fretin, ja yhdisti sitten aina kaksi tumminta yksilöä keskenään, olivat ne sitten isä ja tytär tai emo ja poika.

http://tassujentahdissa.blogspot.fi
08.02.2012 22.21
022604004_r
Harju

Lisäksi tietyt kuviot kantavat waardenburgin syndroomaa, ja esim. mäyrä-kuvioista freteistä on jopa 75% kuuroja. Silti näitä teetetään, koska tekevät kauppansa ja tunnetusti ihmiset aina haluavat jotain erikoisempaa, mitä naapurin Irmapetterillä on.

Kaikki tapahtuu eläimen kustannuksella.

Itse myös katselin aikoinaan mäyräkuvioisia ja mustasilmäisiä valkoisia, sillä silmällä, että joskus minulle tuollainen. Kun otin asioista selvää, mielipide muuttui suuntaan "ei ikinä!".

08.02.2012 22.51
022604004_r
Harju
Suomen Frettiliiton sivuilla on kasvattajasitoumus. Tuolla on mainittu riskivärit. http://www.frettiliitto.fi/page51.php
08.02.2012 22.55
022604004_r
Harju
Pääasia, että löytyi. ;D
08.02.2012 23.28
022229505_r
Seinäjoki

Angora on mutaatio, eli eipä se ole sen terveempi kuin muutkaan. Ja kyllähän niitä kasvatuksessa käytetään suomessakin, kasvattajilla ilmeisesti tavoitteena parantaa niiden terveystilannetta tjsp. sama mustien frettien kanssa. Angoroilla esiintyy usein myös rakenteessa erilaisia virheitä, aika usein niitä on kirsussa jotka ovat ihan epämuodostuneita.

Oma jyrkkä kantani on se että en itselleni ottaisi kuin perusvärisiä frettejä, ehkä rouni- tai mittkuvioinen vielä menisi mutta sen suhteen pitäisi olla todella tarkka että mitä suvusta löytyy, harmittavan usein näiltäkin löytyy suvusta panda- ja mäyräkuvioisia tai dew frettejä.

08.02.2012 23.44
022459569_r

Itseäni uutena harrastajana huolestuttaa frettien koon kasvaminen. Käytetään näyttävämpiä ja näyttävänmpiä (lue; suurempia) frettejä jalostukseen, runko kasvaa ihan älyttömiin mittoihin, näätäeläimen rakenne ei kestä (onhan ahmakin näätäeläin, mutta rakenne poikkeaa huomattavasti perusnäädästä, lähinnä jalkojen ja selän suhteen) ja syntyy "sammakoita". Polvet pettävät, lantio pettää.

Toinen ovat sitten tosiaan nämä fancy-värit. Minä tuomitsen kyllä niiden kasvattamisen, koska kyseessä on sairaus, joka nimenomaan liikkuu niissä geeneissä, jotka määrittelevät sen värin. Vähän sama kuin karvattomissa koirissa amerikankarvatontaterrieriä lukuunottamatta; kasvatusta jatketaan, vaikka tiedetään, että karvattomuus aiheuttaa vakavia hammaspuutoksia ja ruumiinaukottomuutta, sillä karvattomuus on peräisin sen geeniryhmän mutaatioista, jotka määrittelevät myös sikiönkehitystä ja hammakaluston kasvamista.

Pretty is nice but still it's just pretty. Perfect, my dear, is me.
08.02.2012 23.53
022604004_r
Harju

Itse myös pidän keskikokoisista, lihaksikkaista freteistä, enkä ymmärrä, minkä takia niitä pitää suurempaan suuntaan jalostaa, se fysiikka tulee jossain vaiheessa pettämään.

Itselläni on yksi suuri frettiuros (Veyron, talvipaino 3,2kg), jota on jalostukseen käytetty. Kotoa löytyy tämän uroksen jälkeläinen, joka on keskikokoinen (Venom, talvella parikiloinen), lihaksikas ja atleettinen uros, joten ei se koko aina periydy niin yksinkertaisesti.

09.02.2012 00.08
022459569_r
Muta eikös Veyron ole juuri se, jonka penikoista myös osa menehtyi "sammakkoina"? Siis täysin tuomitsematta, koska eihän se koko suoraan periydykään. Kokoon vaikuttaa useampi geeni, mutta suurikokoisten uroksien/naaraiden jälkeläiset ovat suuremmalla todennäköisyydellä suuria, ja jos mennään liian suuriksi, alkaa syntyä näitä sammakoita. Toki niitä syntyy joskus pienemmillekin, mutta silti.
09.02.2012 00.21
022604004_r
Harju

Oikaistaan tuokin; Veyronin pennut lopetettiin MBD:n takia, joka siis johtuu kalsiumin, fosforin ja D-vitamiinin puutoksesta. Jostain syystä siis pennut eivät olleet saaneet näitä tarpeeksi ravinnostaan, joka aiheutti epämuodostumat luustoon. Kaksi muuta pentua olivat ok, myös pentueen suurin uros. Venom ja suurempi veli on samalla lääkärikäynnillä kuvattu terveiksi.

09.02.2012 00.28
022459569_r

Itse uskon, että koon kanssa voi olla jotain tekemistä asian kanssa, mutta kun en itse ole nähnyt, niin en ala myöskään väittämään vastaan tuossa MBD-asiassa. Se kun ei vielä ole minulle kovinkaan tuttu tila. Sen sijaan olen samaa mieltä kanssasi siitä, että keskikokoinen fretti on paras. Liian pieni menee liian heikoksi, liian isosta tulee terveysongelmia. Totta kai on myös osattava pelata sen mukaan, millainen suku on takana; joskus on parempi käyttää jalostukseen vähän isompaa urosta, jolla on tuore suku, kuin tuttusukuista urosta, joka on kooltaan kompakti.

Nämä ovat juuri näitä valintoja, joiden eteen kasvattajat joutuvat. Liian usein vain pääpaino on siellä ulkonäöllisessä näyttävyydessä. Tai sitten luotetaan liikaa sattumaan ja toivotaan, että tulisi nyt kivoja pentuja, ja jätetään tutkimatta suvut kunnolla.

09.02.2012 00.28
021619717_r
Helsinki

En nyt varsinaisesti tahtoisi laittaa lusikkaani tähän soppaan, mutta tuohon angora-asiaan voisin vastata... Vaikka itse angoruus ei tarkoita automaattisesti, että fretti olisi alttiimpi sairauksille, niin kannattaa muistaa, että nykypäivänä erittäin suurella osasta angoria on sukupuuissa yllin kyllin juuri näitä yllä mainittuja riskivärejä. Myöskään se, että fretti on väriltään soopeli ei tee siitä vielä standardilinjaista, kuulevaa tai tervettä, vaan on aina syytä tutkia mitä muuta fretin taustalta löytyy. Jos soopelin jompi kumpi vanhempi (tai isovahempi jne) onkin esimerkiksi mäyräkuvioinen ja kuuro tai kuulovikainen on erittäin mahdollista, että sen jälkeläisetkin ovat sitä. Sama koskee siis myös angoria ja kaikkia värimuunnoksia. Joten kannattaa olla tarkka pentua hankkiessa eikä vaan katsella söpöjä kuvia!

Angorahan on siis mutaatio minkä ruotsalainen "farmari" joskus havaitsi linjoissaan ja näitä linjoja on sittemmin lähdetty jalostamaan eteenpäin eri puolilla maailmaa. Angorilla ja puolipitkäkarvaisilla on usein ongelmana ns. linnunluisuus, eli ovat luustoltaan hennompia kuin muut fretit. Myös pään malli on yleensä hieman erilainen. Angoran nenä on yleensä hieman "pysty" ja siinä esiintyy erittäin usein ylimääräisiä nenäpoimuja. Joskus nenäpoimut saattavat olla niin suuria, että ne aiheuttavat hengitysongelmia/röhisevää hengitystä fretille. Mikäli angoraa kasvattaa, olisi siis hyvä suosia mahdollisimman normaalinenäisiä yksilöitä, eikä käyttää kaikista korvapuustinenäisimpiä jalostukseen. Lisäksi jos angoria lähtee kasvattamaan, niin on hyvä tietää, että angoranaaraat eivät yleensä pysty huolehtimaan pennuistaan. Niiden maidontuotanto on usein todella heikkoa ja olen ymmärtänyt, että ainakin osalla naaraista ei oikein löydy emonvaistoja.

Vaikka suurin osa angorlinjoista on täyttää p*skaa, niin on olemassa myös joitain yksittäisiä linjoja joiden uskotaan olevan laadukkaampia. Näissä linjoissa ei esiinny riskivärejä ja angorayksilöt ovat kookkaampia ja parempirakenteisia kuin muut angorat.

Mitä Waardenburgin syndroomaan (eli mäyräkuvioisiin, tummasilmäisiin valkoisiin ja panda kuvioisiin fretteihin) tulee, niin valitettavasti ongelmat eivät lopu pelkkään kuurouteen tai kuulo-ongelmiin. Waardenburgin syndroomaa esiintyy muillakin lajeilla kuin vain freteillä ja siihen liittyy paljon terveydellisiä riskitekijöitä. Erilaiset epämuodostumat (usein normaalia leveämpi silmien väli), depigmentaatio (karvassa, ihossa tai silmissä) ja ennenaikainen harmaantuminen, litteän mallinen kallo ja pienikasvuisuus ovat yleisiä riskivärisillä freteillä. Nämä fretit elävät harvoin yli 5-vuotiaiksi ja niiden uskotaan olevan myös alttiimpia eri sairauksille. Kannattaa Googlettaa Waardenburg syndrome jos tahdotte saada lisätietoa aiheesta! Tässä nyt vaikkapa ihan ensimmäisenä Wikipedia:

http://en.wikipedia.org/wiki/Waardenburg_syndrome

09.02.2012 00.50
021619717_r
Helsinki

Vastasimpa nyt sitten näköjään kaikkeen muuhunkin, vaikka piti vain lyhyesti kommentoida...

Veyronin pennuilla tosiaan todettiin MBD, mikä liittyy kalsiumin ja muiden luuston kasvuun tarvittavien ravintoaineiden saannin puutokseen, ei linjan suurikokoisuuteen. Pennut sairastuivat vakavasti vatsatautiin noin 4 viikon iässä ja epäilen, että tuona aikana tapahtui vakavia ongelmia pentujen luuston kehityksessä. Pentuja piti pakkoruokkia sillä ne eivät suostuneet itse syömään ja vaikka miten yritin pitää kaikki ravintopitoisuudet kohdillaan, en nähtävästi siinä onnistunut. Näiden kahden pennun menetys on ehdottomasti kovin paikka koko kasvatusurallani.

Tässä frettien kokoasiassa olen samaa mieltä Nadiran kanssa. Myönnettäköön, että itse pidän hieman rotevampirakenteisista freteistä, mutta tarkoittaen kuitenkin tätäkin normaalissa määrin. Mitään bulldoggeja ei ole tarkoitus kasvattaa! Vaikka olenkin tyytyväinen myös viime vuotisiin pentuihini, olen tarkoituksella valinnut tänä vuonna piemempikokoisempia yksilöitä kasvatukseen, jottein kasvattieni koko paisu aivan mahdottomuuksiin! En usko, että minkään äärimmäisyyksien kasvattaminen voi olla terveellistä tai turvallista lajin kannalta.

09.02.2012 00.59
022459569_r

Pitää lukea lisää tuosta MBDstä, en ole ennen törmännyt. Koirien vastaaviin kylläkin.

Kaikenlainen ylilyöminen johtaa hyvin helposti paitsi pysyviin ylilyönteihin rakenteessa, myös siihen sukusiitokseen (kuten mustien kohdalla). Monesti ne jännät piirteet kun ovat mutaatioita ja niiden vakiinnuttaminen omaan kasvatuslinjaan vaatii rankkaa sisäsiitosta. Kaikki eivät muista, että ollaan tekemisissä elävien otuksien kanssa, ja kun sisäsiitoksen ongelmat eivät parissa ensimmäisessä sukupolvessa välttämättä näy, ajatellaan, ettei se niin pahaoikeastaan olekaan.

09.02.2012 01.22
022604004_r
Harju

Itse myös uskon vakaasti, että Veyronin pentujen sairastama vakava vatsatauti on ollut suurin syypää ravintoaineiden imeytymättömyyteen ja sitä kautta luusto-ongelmiin.

Menee puoli OT:ksi, mutta omalla kohdalla MBD on tullut hyvin tutuksi matelijoiden kautta. Yritin yhtä MBD:stä kärsivää kääpiöparta-agamaa saada kuntoon kalkkipiikkien ja oikean ruokavalion sekä vitamiinilisien turvin. Yrityksistä huolimatta edistystä ei tapahtunut, ja päätin lopettaa eläimen sen parasta ajatellen.

09.02.2012 12.18
021450861_r
Iisalmi

Itse voisin kertoa hieman kokemuksia Waardenburgista. Olen joutunut perehtymään asiaan paljon, koska ystävälläni näitä riskivärin frettejä on ollut kolmin kappalein. Paljon olen lueskellut englannin kielisiä tekstejä asiasta sekä tietysti seurannut sivusta näiden frettien elämää. Haluan tähän alkuun sanoa, että ystäväni kaikki kolme frettiä ovat jo edesmenneitä ja nykyään hänkin ymmärtää riskin, joka tällaisiin fretteihin sisältyy. Itse siis halusin auttaa ystävää ja perehtyä asiaan, hän ei taida lontoon murretta ja suurin osa teksteistä on kuitenkin englanniksi.

Vaikka itselläni ei niin silmää fretin rakenteeseen olekaan, oli näissä kaikissa kolmessa havaittavissa seuraavat piirteet: pään muoto oli suippomainen, hieman lättänä. Silmien väli oli normaalia pidempi ja silmät olivat mantelinmuotoiset. Kaikilla häntä oli todella lyhyt ja frettien jalat olivat hyvin matalat. Yhdellä jaloissa oli havaittavissa jalkojen virheasento eli etujalkojen jalkaterät osoittivat ulospäin. Tällä samaisella eläimellä ongelmia oli myös tasapainossa ja fretti oli hyvin kömpelö.Fretit olivat hyvin takapainoisia, tietysti tätä on havaittavissa muillakin freteillä varsinkin talvella, mutta minun silmään päärynävartalo oli näillä kovin korostunut. Ja tietenkin kaikki fretit olivat myös kuuroja. Jossakin tekstissä waardenburgin syndroomaa verrattiin kehitysvammaisuuteen ihmisellä, sitä voi esiintyä lievempänä että vahvempana. Sivusta seuranneena olen kyllä samaa mieltä.

Yksikään fretti ei eläny yli 5-vuotiaaksi. Viimeinen fretti jouduttiin lopettaman synnynnäisen selkärangan kehityshäiriön vuoksi. Toisin sanoen eläinlääkäri kertoi kahden nikaman tavallaan luhistuneen, josta seurasi että fretin takapää halvaantui. Oireet alkoivat pikkuhiljaa liikkumisen huonontumisena ja viimeisen kahden vuorokauden aikana fretin takapää lopetti toimimisen kokonaan.

Tulipas kauhean epäselvä selostus ja tuntuu varmaan hurjalta, että ole noinkin paljon ongelmia havainnut näissä freteissä, mutta valitettavasti waardenburgissa ongelmia saattaa yksilöstä riippuen olla todella paljon. En ymmärrä tällaisten yksilöiden kasvatusta missään nimessä, miksi kasvattaa sairas ja tällaista syndroomaa kantavia yksilöitä kun on myös mahdollista kasvattaa terveitä, hyväluonteisia ja normaalivärisiä frettejä. Faktahan on se, että niin kauan kun näitä kasvatetaan, aina on joku (sensuroitu) joka niitä ostaa.

http://hillerinvarjossa.blogspot.com/
09.02.2012 15.33
022459569_r
^Valitettavan totta. Saman näkee koirissa. Paasataan ja paasataan cavalierien syringomyeliasta, sakemannien luhistuvasta lantiosta ja DMP:stä, puhumattakaan lyttykuonojen hengitysongelmista, mutta aina löytyy silti tuhottomasti ihmisiä, jotka näitä ostavat. Sama se on freteissä. Vaikka ongelmat olisivat mitä, aina on niitä, jotka eivät vain näe, että vika on värisidonnainen ja tässä tapauksessa värin jalostus pitäisi vaan lopettaa.
09.02.2012 16.21
Juu ja noita ongelmia on tietty ihan runsauteen asti tietyillä "kasvattajilla".
Elmeri on itselle jo toinen aikuisena tullut kuuro, molemmilla yllättäen on sama kasvattaja. Ikinä en siis tämän ihmisen toimintaa tukisi häneltä pennun ostamalla, mutta en nähnyt syytä miksei Elmeri voisi meille muuttaa kun se on hyväluonteinen ja kaipasi kotia edellisen omistajan elämäntilanteen vuoksi. Onneksi tuo kasvattaja ei edes päässyt viralliseksi!
09.02.2012 18.19
Taavi kirjoitti:

Angora on mutaatio, eli eipä se ole sen terveempi kuin muutkaan. Ja kyllähän niitä kasvatuksessa käytetään suomessakin, kasvattajilla ilmeisesti tavoitteena parantaa niiden terveystilannetta tjsp. sama mustien frettien kanssa. Angoroilla esiintyy usein myös rakenteessa erilaisia virheitä, aika usein niitä on kirsussa jotka ovat ihan epämuodostuneita.

Oma jyrkkä kantani on se että en itselleni ottaisi kuin perusvärisiä frettejä, ehkä rouni- tai mittkuvioinen vielä menisi mutta sen suhteen pitäisi olla todella tarkka että mitä suvusta löytyy, harmittavan usein näiltäkin löytyy suvusta panda- ja mäyräkuvioisia tai dew frettejä.

Pakko nyt puuttua tähän "mutaatio, eli eipä se ole sen terveellisempi"
kohtaan. Ei näin. Mutaatio ei ole automaattisesti positiivinen eikä negatiivinen.
Esimerkiksi ihmisen laktaasinsietokyky on mutaatio. Ei kovin huono asia vai?
Albiinous on mutaatio (Joka tosin on hitusen negatiivinen. Vaikuttaa mm. silmien valoherkkyyteen sekä UV-säteilyn sietoon). Mutaatioita on paljon,
lähes kaikilla ihmisillä on jokin mutaatio. Minulla esimerkiksi on ylimääräinen sormi
(joka tosin poistettiin kun olin lapsi).

Mutta tosiaan, itse en jaksa käsittää miksi ihmiset hankkivat kauniita lemmikkejä
niiden terveyden kustannuksella. Onko mukavampaa, että sinulla on
erikoisemman värinen fretti ystävänäsi pari vuotta. Sen parin vuoden jälkeen
fretti menehtyy johonkin ikävään sairauteen, etkä voi olla miettimättä muuta
kuin entä jos olisit tyytynyt normaaliväriin ja frettisi eläisi vielä monta monta vuotta.

Itse pidän erikoisvärejä todella kauniina, pandat, mäyrät, vielä rouni ja mitt kuviot,
mutta en halua tinkiä lemmikkieni terveydestä.

EDIT/ Selvisipäs juuri että poikien suvussa on mittiä. Se siitä "en halua tinkiä lemmikkieni terveydestä"-päätöksestä.
Muokattu viimeksi: 09.02.12 18.29
09.02.2012 20.06
022604004_r
Harju
Rouni- ja mitt-kuvioisilla freteillä on useimmiten suvuissaan fancy-värejä. Viisaammat korjatkoon, mutta näin olen asian ymmärtänyt.
09.02.2012 20.50
Just keskustelin aiheesta yhden fretteihin perehtyneen henkilön kanssa.
Mitt-kuvioiset fretit ovat yleensä kovin sairaita ja waardenburgin syndrooma on yleinen.
Mitt-kuvioisilla freteillä on myös käytöshäiriöitä sekä jälkeenjääneisyyttä.

Tänään tosiaan selvisi, että pojissa on mitt-sukua. Sen paljastaa nuo meidän mitt-kuvioiden osat. (Jetron kaulalappu sekä toisen etujalan valkoinen karvatupsu ja Rötkön kaulapilkut) Tämän lisäksi pojilla todellakin on ihan mitt-fretin luonne.
Jetrolla on perinteiset mitt-fretin käytöshäiriöt (äkkipikaisuus, vieraiden vihaaminen, satunnainen eristäytyminen) ja Rötkö taas on jälkeenjäänyt.

Luulin, että poikien kasvattaja on luotettava ja hyvä, vaikka onkin pimeä. Tähän päivään asti elin siinä luulossa. Nyt kuitenkin on odotettavissa, että pojilla ilmenee ikäviä sairauksia ajan kuluessa. Harmittaa niin vietävästi, tekisi mieli soittaa ja huutaa.
Huijasi minua perkele. "Soopeli väriä on koko suku" Menin hölmö uskomaan, vaikka itsekkin näin että uros on pastelli (terveitä pastelleita kun harvoin on puskakasvattajilla) Älkää ostako pimeitä pentuja.

EDIT// Ja tosiaan Waardenburgeria ei paljasta kuurous, vaan siihen liittyy muitakin ongelmia. Eli vaikka fretti ei olisi kuuro, sillä saattaa olla ko. syndrooma.
Muokattu viimeksi: 09.02.12 20.53
09.02.2012 21.06
Oon käsittäny niin, että mitt-kuviota tulee vaan noista mäyristä ja pandoista. (Huom, olen käsittänyt. Joku voi korjata jos paremmin tietää. Oma järki sanois asian olevan näin)
Jos risteytät vaan kuviottomia soopeleita niin miten niille tulis mitään kuvioita?

EDIT/ Tuskimpa on juttua ainakaan suomeksi. Jos ois niin olisin semmoseen varmaan törmännyt. Muilla kielillä varmaan löytyy.
Muokattu viimeksi: 09.02.12 21.13
09.02.2012 21.46
022459569_r
Onko frettipiireissä ollut mitään puhetta siitä, saisiko freteille järkättyä samanlaista järjestelmää, kuin koirilla jo on, eli rekisteröityjen frettien viralliset tiedot kaikkien nähtäville tietokantaan, nimellä ja rekisterinumerolla? Tällä tavoin suvut olisivat helpolla kaikkien nähtävillä, niin pennunostajan kuin kasvattajankin, ja kenties olisi helpompi pysyä kärryillä siitä, kuka fretti on sukua mille, minkä värisiä löytyy suvusta, kuka kuoli milloinkin ja mihin ja kenellä on mitäkin sairauksia.
09.02.2012 22.04
Siis joo soopelilla voi olla mitt-kuvio, mutta sen on täytynyt tulla pandasta/mäyrästä/rounista. Luulen että se mitt-kuvio katoaa pikkuhiljaa. Siis et voi teettää mittejä mitt-kuvioisella soopelilla pitkään, koska se luultavasti on resessiivinen alleeli ja jää soopelin oman kuviottomuuden "alle" aika pian. Eli (luultavasti) kaikilla mitt-kuvioisilla on lähisuvussa panda/mäyrä/rouni.

Jos oot oikeassa waardenburgista niin tosi hienoa, edes pieni ilon pilkahdus poikien synkkään sukuun.

EDIT/ Nadira, ongelmahan on just nämä pimeät pennut.
Kyllä SFL kasvattajat (yleensä, nimiä mainitsematta) pitävät tervettä linjaa.
Muokattu viimeksi: 09.02.12 22.10
09.02.2012 22.13
022229505_r
Seinäjoki
Nadira kirjoitti:
Onko frettipiireissä ollut mitään puhetta siitä, saisiko freteille järkättyä samanlaista järjestelmää, kuin koirilla jo on, eli rekisteröityjen frettien viralliset tiedot kaikkien nähtäville tietokantaan, nimellä ja rekisterinumerolla? Tällä tavoin suvut olisivat helpolla kaikkien nähtävillä, niin pennunostajan kuin kasvattajankin, ja kenties olisi helpompi pysyä kärryillä siitä, kuka fretti on sukua mille, minkä värisiä löytyy suvusta, kuka kuoli milloinkin ja mihin ja kenellä on mitäkin sairauksia.

Juuri tänään mietin ihan samaa asiaa! Luulisi että kun suomessakin pystytään pitämään niin isoa tietokantaa yllä, että freteistäkin pystyttäisiin. Mutta tiedä sitten, tietenkin siihen tarvittaisiin ihmiset jotka asioista jaksaisivat ruveta ottamaan selvää jne.

Aiheeseen liittyvä postaus: http://tassujentahdissa.blogspot.com/2012/02/mielipiteita-paatoksia-ja-asioita-joita.html

Muokattu viimeksi: 09.02.12 22.13
09.02.2012 22.20
021450861_r
Iisalmi

Mitt-kuviolliset eivät missään nimessä automaattisesti ole waardenburgin kantajia, mutta valitettavan usein niiden suvussa on riskivärejä. Suomessakin kasvatetaan vastuullisesti mittiä sekä rounia. Tuo käytöshäirö mitt-kuviollisella voi juontaa juurensa suvussa kulkevasta waardenburgista, mutta käytännössä on tietysti vaikea sanoa varmaksi että se siitä johtuu. Voisi siis sanoa, että Rötköllä ja Jetrolla voi olla waardenburgin luonne. Koska pojat kuitenkin kuulevat normaalisti, en usko niiden sairastavan kuitenkaan waardenburgia, mutta he saattavat kantaa sitä. Luultavasti heidän suvussa jossain kohti on mäyrää yms. olemassa mutta vaikka pojilla on tuota väriä, voi ne elää ihan normaalin terveen elämän. Olisi kyllä ollut todella mielenkiintoista päästä tutkimaan Jetron ja Rötkön sukupuuta. Poikien käytös voi johtua niin monesta muustakin asiasta kuin siitä, että suvun taustalla on jotain riskiväriä.

Kirjoitan huomenna lisää ja paremmin, aivotoiminta on nolla koska fazerin sininen vie tällä hetkellä huomioni

http://hillerinvarjossa.blogspot.com/
09.02.2012 22.26
022459569_r
Jetro kirjoitti:

EDIT/ Nadira, ongelmahan on just nämä pimeät pennut.
Kyllä SFL kasvattajat (yleensä, nimiä mainitsematta) pitävät tervettä linjaa.

Toki, mutta olisihan se kasvattajillekin helpompaa nähdä yhdestä paikasta helpolla fretit ja niiden suvut. Ja kun tietokanta olisi myös maallikon saatavissa, harvempi valistunut ostaja menisi hankkimaan pimeää pentua edes hyvän tuntuiselta kasvattajalta, vaan vaatisi rekisteröityä penikkaa ja täten kääntyisi virallisen kasvattajan puoleen.

MUOKS: Lisäksi kaikkien vapaasti tutkittavissa oleva rekisteri voisi vaikuttaa myös asenteisiin; ei kelpaisi enää rekisteröimätön pentu rekisteröimättömistä vanhemmista, eikä rekisteröimätön pentu rekisteröidyistä vanhemmista. Kun rekisteri on saatavilla ja käytettävissä ja frettiliitto kannustaa vaatimaan rekisteritietoja nähtäväksi pentua hankittaessa vedoten nyt vaikkapa tuohon terveyteen, pimeiden kasvattajien työ kenties hankaloituu. He saavat enemmän hankalia kysymyksiä osakseen ja heidän kasvattamisensa toivottavasti hankaloituu.

Muokattu viimeksi: 09.02.12 22.31
09.02.2012 22.44
021619724_r
Helsinki

Jetro, saanko kysyä kenen kanssa olet jutellut miteistä? Olisi mielenkiintoista tietää mihin tämä tieto miteistä perustuu. Ihan noin dramaattista tietoa en itse ole miteistä saanut, mutta olisi hyvä tietää mikäli jostain voisi lisätietoa asiaa koskien saada! :)

Waardenburgin syndrooma periytyy autosomaalisti dominantisti, eli sen saamiseksi ei tarvita kuin toiselta vanhemmalta saatu mutaatio geenissä. Mutta syndroomasta on olemassa joitain alatyyppejä jotka voivat periytyä myös autosomaalisti resessiivisesti, eli taudin saamiseksi tarvitaan virheellinen geeni molemmilta vanhemmilta. Samoin mittien kanssa on niin, että vain toisen vanhemman tarvitsee kantaa mittigeeniä jotta pennuille voisi mahdollista tulla mittejä.

Valkoiset merkit kaulalla ovat usein merkki siitä, että taustalla voi olla mittiä tai fancyvärejä. Mutta yksittäiset valkoiset karvat ovat täysin normaaleja, myös villihillereillä.

Miteillä on hyvin usein jotain näistä riskiväreistä ainakin jossain kohtaa sukupuuta. Sitä en itseasiassa edes tiedä onko olemassa mittejä joilla ei olisi ainuttakaan mäyrää, pandaa tai mustasilmäistä valkoista taustalla. Valitettavasti harvoilla freteillä ulottuu sukupuut niin pitkälle, että mitään pystyttäisiin varmuudella sanomaan.

Siitä olen ainakin itse joskus lukenut, että miteillä/mittisukuisilla pennuilla on esiintynyt muihin linjoihin verrattuna enemmän pentujen epämuodostumia. Itselläni on tästä myös omakahtaista kokemusta kun ensimmäisessä pentueeseeni syntyi kolme epämuodostunutta pentua. Pentueen emon isä oli rouni miteillä (=hopea) ja sen taustalta löytyi myös muutamia hopeita yksilöitä (sukupuusta ei ilmennyt pandaa, mäyrää tai mustasilmäistä valkoista, mutta toki niitäkin on siellä hyvin mahdollisesti saattanut kauempana suvussa olla). Tällä uroksella tuli samana vuonna täysin erisukuisen naaraan kanssa pennut jossa myös oli epämuodostuneita pentuja. Molemmat pentueet syntyi siis Suomessa. Tutkiessani asiaa sain selville, että vastaavanlaisiin pentujen epämuodostumiin on törmätty myös Jenkeissä heidän rounilinjoissaan (rouni = mitti).

Muokattu viimeksi: 09.02.12 23.00
09.02.2012 22.58
021619724_r
Helsinki

^Vahingossa sekoitin kaikkia kirjoittamalla Wiccan profiililla, mutta jatketaan Lokilla. :P

Nadira, luulenpa että tämmöinen rekisteri on työn alla...! ;) Lisäksi kannattaa käydä tutustumassa tämmöiseen rekisteriin, josta löytyy myös osa suomalaisten kasvatusfrettien sukupuista:

http://baltikum.dyndns.org/~fuglemat/index.cgi/hoved

Vaikea sano onko Rötkö ja Jetro kantajia vai sairastavatko ne Waardenburgin syndroomaa. Kuten edelle on useaan otteeseen jo mainittukin, kuulo ei ole mikään mittari sille onko niillä kyseistä tautia vai ei. Oli miten oli, en turhaan lähtisi huolestumaan pojista ellei mitään oireita ala ilmetä. Pääasia, että tiedostaa sen riskin, pitää niitä silmällä siltä varalta jos jotain outoa alkaa ilmetä... ja tietysti se ettei käytä niitä kasvatukseen. En siis tarkottanut tätä postausta saarnatakseni Rötkön ja Jetron omistajalle, vaan lähinnä niille jotka eivät välttämättä näe siinä mitään riskiä jos fretti on peräisin hieman oudoista olosuhteista, sillä on sukupuu jossa on riskivärejä tai jos fretillä on valkoisia läiskiä. Se ettei fretti ole kuuro ei tarkoita etteikö sillä voisi olla muita Waardenburgin syndroomaan liittyviä ongelmia...

Muokattu viimeksi: 09.02.12 22.59

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti